Lokakuun lapset 2013 <3 *Toukokuussa*

Jospa minäkin uskaltaudun tänne.

LA 10.10. KYS RU 3.6. 1.lapsi

Olen jo pitkään seuraillut taustalla ja nyt alkaa tämä tuntua todelliselta.
En saanut värillisenä noita ylläolevia tietoja...
 
Viimeksi muokattu:
Täällä yksi uusi lokakuinen ilmoittautuu mukaan.

LA 21.10. Marni80 / 2. lapsi / PHKS

Päivittäinen pahoinvointi on onneksi helpottanut, mutta edelleen pitää syödä säännöllisesti ja toisinaan iltaisin on etova olo (etenkin jos oon väsynyt). Muuten on paljon energisempi ja aikaansaavampi olo kuin vielä kuukausi sitten.

Mitään erityisiä liitoskipuja tai vastaavaa ei ole onneksi ollut. Aika pienillä vaivoilla pääsin ensimmäisestäkin raskaudesta.

Raskauskiloja on tähän mennessä tullut n. 3 kg. Ensimmäisestä raskaudesta tuli yhteensä vain 7, mikä varmasti tulee ylittymään tämän raskauden aikana.

Supisteluista oli täällä jossain vaiheessa keskustelua ja siihen voisin kommentoida, että ensimmäistä odottaessani minulla supisteli todella paljon siitä lähtien kun aloin tuntea vauvan liikkeet. Supistukset eivät olleet kipeitä, lähinnä vain epämukavia, kun vatsa meni ihan kovaksi. Näitä supistuksia oli useita kertoja viikossa, jossain vaiheessa monia kertoja päivässä. Neuvolassa terkka sanoi, että on ihan normaalia, kun asiasta huolestuneena kyselin. Raskaus meni muuten tosi hyvin ja terve poika syntyi rv 38 (on nyt 2-vuotias).

Imetyksestä... Itse imetin esikoista yhteensä 11,5 kk - osittain. Ensimmäisten kuukausien aikana annettiin joskus korvikemaitoa (ehkä pari kertaa viikossa) ja 4-5 kk iässä alettiin maistella soseita (poika oli siihen asti hyyyyyvin tiheään rinnalla). Yöimetyksen lopetin 9 kk iässä ja päiväimetyksen tosiaan hieman ennen kuin poika täytti vuoden. Aluksi imetys tuntui hieman oudolta, mutta nopeasti siihen tottui ja se tuntui hyvinkin luonnolliselta. Alku oli hieman hankalaa, mutta helpottui nopeasti (aluksi imetin rintakumin kanssa). Vaikka imetys ei olekaan mikään hyvän äitiyden mitta, niin kyllä mä rohkaisisin kaikkia sitä aluksi kokeilemaan - etenkin jos on ensimmäisestä lapsesta kyse. Kokeilemallahan sitä vasta huomaa, miltä se itsestä tuntuu, ja voi lähteä toimimaan yllättävän helpostikin.

Marni80 17+6
 
Huh huh, täällä aavistuksen väsynyt mammanalku... Oltiin eilen häissä, joissa itsekin jaksoin vastoin odotuksia tanssahdella muiden mukana pitkälle yöhön. No nyt se tuntuu väsymyksenä. Ihmeen hyvin jaksoin korkkareissa kävellä, kai se tarttee vaan mukavat ja hyvin istuvat korot. Tosin tänään oon lepuutellu jalkoja ylhäällä ihan kunnolla. Pikkuinenkin oli koko eilisen aivan hissukseen ja vasta tänään levollisemman päivän valjettua on alkanut hiljalleen taas potkia.

Paino on noussut nyt 4 kg. Oon aika tarkkaan seurannut sellaista keskimääräisen painonnousun taulukkoa, jossa on viikkojen mukaan painon määrän lisäys laskettu sen keskimääräisen 11-12 kg mukaan. Lähinnä tämä ihan siksi, että koko aikuisiän olen painanut saman verran ilman sen suuremmin aiheeseen keskittyen ja olen todella utelias näkemään miten oma kroppa handlaa tämän raskausajan ihan normaalilla ruokailulla ja liikunnalla.

Minä oon muutenkin tosi tosi utelias kaikkien raskausjuttujen kanssa ja esikoista odottavana superkiinnostunut kaikesta.. =) Luen ihan hirveästi kaikkea ja vertailen omia kokemuksia ja tuntemuksia muiden vastaaviin. Ihan siis hyvässä hengessä, en mitään stressiä ota näistä jutuista, koska koko raskaus tuntuu niin luonnolliselta ja ihanalta, että kyllä se oma kroppa tietää miten sille on paras toimia tässä tilanteessa. Mielenkiintoista vaan lukea miten eri lailla eri ihmisillä nämä jutut etenee.

Mahallaan nukkumista en ole koskaan osannut. Olen tottunut aina nukahtamaan ja nukkumaan selälleen ja nyt olen yrittänyt opetella myös kyljelleen nukahtamista, joka ihan hyvältä onkin tuntunut. Joskus kokeilin nukkua mahallaan ja seurauksena oli päänsärky, turvonneet silmäpussit (kun nesteet kertyi tietty sinne herkemmin) ja muutenkin ihan turvonnut ja pöhnäinen olo. Tavallaan nyt raskaana ollessa oon mietinytkin, että hyvä näinpäin, koska maha alkaa jo olla sen verran selkeä, että mahallaan olo ei muutenkaan enää tunnu hyvältä pitkiä aikoja.

Btw, mulla on mahan muoto muuttunut viimeisen viikon aikana :confused: Siis liekko jotain turvotusta hetkellisesti hävinnyt, mutta mahan muoto on jotenkin selkeästi omanlaisensa eikä sellainen tasapaksu pallojoka alkaa melkein heti rintojen alta jatkuen alavatsaan asti. "Pallo" on tavallaan nyt selkeämmin tuolla alempana. Toivottavasti tämä ei ole vaan mikään hetkellinen trendi vaan enemmänkin jatkumo, koska nyt tykkään tästä mahan muodosta todella :cool: Hassua höpöttää tykkäävänsä mahansa muodosta...

Wuhuu ja viikko RU:aan enää! :D

Nii 20+3 ja pikku-mc
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Edelliseen unohdin kommentoida tota imetysasiaa...

Minusta on erittäin ok, miten kukakin asian hoitaa. Mikä kukaan on arvostelemaan toisen ihmisen elämää ja tapaa tai mieltymyksiä toimia. Ja kaikillahan imetys ei tosiaan ole edes mahdollista syystä tai toisesta, vaikka omaa halua löytyisikin.

Itse olen tätä(kin) asiaa jo alustavasti pohtinut ja musta tuntuu siltä, että aion ainakin ehdottomasti yrittää. Toivottavasti imetys onnistuu ja pystyn harrastamaan sitä riittävän pitkään. Mikä sitten on riittävän pitkään, niin ei hajuakaan :LOL: sen näkee sitten.

Minä vierastan ajatusta julkisella paikalla imettämisestä. Tuntuu jotenkin hölmöltä, että kahvilassa tai vaikka ravintolassa joku ottaa ja alkaa imettää tosta noin vaan. Itse en sellaiseen usko ryhtyväni. Osa tekee julkisella paikalla imettämisen aika kivasti niin, ettei siitä synny liian suurta numeroa, jolloin herkimmät kanssaeläjät ei häiriinny. Minusta tuntuu aika kivalta ajatukselta totuttaa vauva heti pienestä imetyksen lisäksi pulloon, jolloin julkisilla paikoilla ei tarvitse alkaa etsiä rauhallista nurkkausta ja jolloin vauvan voi myös helpommin jättää isän hoiviin heti pienenä esimerkiksi treenin tai vaikkapa kampaajakäynnin ajaksi. Muutenkin aika liikkuvaisena perheenä haluan pystyä ottamaan vauvan näppärästi mukaan periaatteessa joka paikkaan ja pulloruokinta tuolloin tuntuu helpolta ratkaisulta.

Haluan siis imettää monestakin eri syystä, mutta en halua olla täysin sidottu asiaan.
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Heipä hei, täälläkin ilmottautuu ensimmäistä odottava tuleva äiskä :wave: la 11.10. ja ru 27.5.
Palstaa on tullu luettua jo jonkin aikaa mutta tuolla facessa tulee pyörittyä enemmän, joten ilmoittaudun ryhmään tässä ennen deadlinea =)
Vointi on ollut suht hyvä ja toivotaan et niin pysyy jatkossakin. Liikkeitä ja potkuja tuntuu täälläkin ja aina vaan ne saa hymyilemään :heart:

Taimis 19+2
 
minen sain kyllä!

Ja muille jotka ootte mulle viestiä laittaneet niin malttia, mä oon aika ylikuormitettu just nyt niin kunhan pyynnöt on ennen puoltayötä mulla niin riittää. Lisään teidät heti kun vaan ehdin. :)

Puoliväli POKS!

Maana-mamma ja neitimatkustaja 20+0
 
Voi että kun ihanaa, tähän saakka tuntunut vaan pientä hipsuttelua päivittäin, mut nyt äsken vauva potkaisi oikein kunnolla. Niin, että aivan säikähdin! Ihana pikkuinen! :heart: :)

Neuvolassa kävin tällä viikolla, ja siellä oli kaikki priimaa. :) nyt vaan sitten sitä rakenneultraa sais odotella, ja eiköhän se senkin aika koita kesäkuun lähetessä puoliväliä. Jee! :)

Imetyksestä: itse aion imettää tätäkin tulokasta niin pitkään kuin se meille molemmille vain sopii. :) Esikoista imetin lähes 1,5 v saakka, ja meillä sujui se kaikeksi onneksi aivan ongelmitta alusta saakka. Varmaan imetykseen vaikutti meillä myös se, että esikoinen ei ole koskaan huolinut tuttia eikä myöskään korvikkeita.

Mutta nytpä jatkan löhöilyä, huomenna arki kutsuu :)

Terkuin Bethany ja masukki 17+2
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Kylläpä tuli hyvää keskustelua imetyksestä. Taidan ilmoittaa kantani neuvolassa tiukasti ja kuitenkin miettiä vielä asiaa vähäsen, hyvin saitte ajatuksia mun päähän :)

Tänään 17+0 POKS! Ja sen kunniaksi kamalia vatsakipuja, niitä harjoitus supistuksia ehkä? Huh, toivottavasti selviän huomenna kunnialla duunista, sit onneks vähän kevyempää taas..
 
Nyt kun paljon porukkaa on siirtynyt tuonne faceen, niin jotenkin ite viihtyy täällä paremmin, kun ei teksti huku massaan, ja jaksaa lukea kaikki uudetkin viestit, kun ei niin kauheesti kerkee tulla, vaikka ei moneen päivään käviskään täällä.

Imetyksestä minäkin kommentoin sen, että jokainen äiti tekee niinkuin itse parhaaksi näkee. Esikoista täysimetin 4kk ja osaimetin 8kk ikään asti. Nuorempaa täysimetin 6kk ja 8kk iässä hän päätti, että nyt loppuu tissillä olo :D Aijonkin tämän kolmannenkin täysimettää sinne 6kk asti, ja osaimetyksellä mennään niin kauan kuin siltä tuntuu. Tämä on meille se paras ratkasu, ja toki oon sitä että eihän se korvike sitä äidinmaitoa korvaa. En kuitenkaan arvostele muiden päätöstä ruokkia vauvaa pullosta, ja ihan samanlailla se vauva kasvaa, vaikka se ravinto tulee pullosta korvikkeena. Kaikki ei vaan pysty taikka halua imettää, ja sen todellakin pitäisi olla jokaisen oma päätös. Törkeetä ja asiatonta ruveta arvostelemaan äitiyttä sen perusteella, miten vauvalleen ravinnon antaa. Ja varsinkin ammattihenkilöstön pitäisi pystyä ajattelemaan asioita myös äidin kannalta, ja tukea äitiä päätöksessään.

Mahallaan en oo koskaan nukkunu. Yleensä nukun puolimahallaan, eli ylempi jalka koukussa vatsan eessä. Ja hyvin pystyy vielä niin nukkumaan. Tosin oon huomannu että aina kun yöllä herään, nukun selällään, enkä yleensä oo niinkään tottunut nukkumaan :D Eilen aamulla varsin kokeilin tuota mahallaan oloa, ja hyvin pystyin olemaan. Tosin en tiiä miten onnistuu jos makais vaikka kovalla lattialla.

Paino noussu tähän mennessä 2.5kg, mihin oon aika tyytyväinen. Ja kun paino ei oo viimeseen 6-8 viikkoon noussu kuin 0.5-1kg. Esikoisen aikaan paino nousi ekasta neuvolasta muistaakseni 13kg ja toisen kohalla nousi 4.5kg (kaikkiaan 6.5kg). Mua ärsyttää ylikaiken se, että neuvolassa punnitaan vaatteet päällä, ja vieläpä jos aika on vaikka iltapäivästä, niin vaakahan saattaa näyttää jopa 2-3kg enempi mitä aamupaino on. Ja miedän neuvolan vaaka näyttää kilon enempi, kuin kotona.

Leijonamama Onneksi oli ihan harmitonta vuotoa. Oon itekkin sen verran taikauskonen, etten uskalla tältä palstalta pois jättäytyä, vaikka en niin ahkeraan tänne kirjoittelekaan. Pelottaa että jos jättäydyn listalta pois, niin varmasti jotain sattuu :whistle:

(.) Omaan napaan ei mitään erikoista. Vauva on aika hiljanen tapaus, ainakin vielä. Aamulla ja illalla monottelee reippaammin. Kovasti ootan että millon liikkeet rupee näkyyn päällepäin. Nuorempaa kun ootin, niin tais olla 19.rv kun näky liikkeet päällepäin :)

Marlin ja Vimma 17+4
 
Onpas täällä keskustelu vilkastunut viime päivinä, mukavaa! Itse en ole ehtinyt koneelle viikonlopun aikana kun on tullut ulkoiltua päivät pitkät ihanassa säässä! Viikonloppu hurahti taas nopeasti ja arki koittaa. Eilen siivosin aamupäivällä ja tuloksena sitten tukala olo koko loppupäivän! Taisin rehkiä vähän liikaa. Mut tänään otan sit rennosti =).

Tänään oli se kauan odotettu rakenneultra! PikkuMiehellä oli kaikki hyvin ja vastasi täysin viikkoja 19+4 :heart:. Poikalupaus siis tuli! Mulle sattui kohdalle maailman happamin lääkäri ja se jätti vähän pahan maun käynnin jälkeen, mutta tärkeintä että kaikki oli hyvin. Tympeä lääkäri ei edes antanut ultrakuvaa mulle, oli vaan että kiitos hei ja ulos ovesta. Ultrauskin oli ohi viidessä minuutissa. Harmittaa kun osui juuri tuo lääkäri mulle tällä kertaa! Pidän kyllä peukkuja ettei tule sektioon sitten...

Imetyksestä on ollut paljon puhetta. Kun odotin esikoista imetys tuntui mielestäni vieraalta ja jotekin vastenmieliseltä. Päädyin siihen että pumppasin maitoa ja annoin pullosta, koska imetys sattui eikä tuntunut mun jutulta. Maitoa riitti noin 2 kk pumppamalla, ja sen jälkeen siirryin korvikkeisiin. Neuvolassa sanoin että imetäin, koska mielestäni imetin kun annoin kuitenkin omaa maitoa. Mielestäni se ei kuulunut heille missä muodossa se maitoni tulee. Sitten kun siirryin korvikkeisiin sanoin kyllä neuvolassa eikä sitä koettu ongelmana ollenkaan.
Toisen kohdalla päädyin samaan tulokseen ja maitoa riitti suunnilleen yhtä kauan.

Sitten kun kolmas syntyi asenteeni oli jotenkin muuttunut ja päädyin imettämään ns. normaalisti, ei pullon kautta. Imetys sattui alussa ja mua ärsytti kun maitoa tulvi "yli äyräiden" joka imetyskerralla niin että piti käyttää maidonkerääjiä ja siirtää pakkaseen. Mutta sitten kun imetys tasaantui se olikin yllättävän helppoa ja mukavaa. Neljän kuukauden iässä poika siirtyi kiinteisiin ja imetys jäi pikku hiljaa ja käytettiin sitten korviketta jatkossa. Eli täysimetyksessä oli sen 4 kk.

Julkinen imettäjä minustakaan ei koskaan saa. En imetä myöskään sukulaisten edessä, ainoastaan miehen ja lasten. Jos olen kyläilemässä siirryn toiseen huoneeseen imetyksen ajaksi ja kaupungilla en ole koskaan imettänyt. Olen pitänyt huolen siitä että masu on täynnä ennen kuin lähdetään johonkin ostoksille, tai sitten olen ottanut pullon ja maitoa mukaan varmuuden vuoksi.
Jokainen imettää omalla tyylillään, jos imettää, ja mielestäni se on jokaisen oma asia miten toimii. Mua ärsyttää aivan suunnattomasti kun sukulaiset ja ystävät utelevat "imetätkö, riittääkö sulla maitoa" jne. Mitä se muille kuuluu? Mä en ole koskaan kysynyt keneltäkään miten imetys sujuu, koska se on mielestäni niin henkilökohtainen asia ettei se mulle kuulu miten paljon maitoa muiden tisseistä tulee. Että silleen :D.

Tikkaritar Mahtaa olla ärsyttävää kun kärsii jatkuvasta pääkivusta! Mulla oli yhdessä vaiheessa pääkipua kans päivittäin, mutta ei migreeniä. Oli silti rasittavaa kun sai popsia panadolia kuin karkkia. Nyt on onneksi väistynyt.

Nukkumisesta En nuku kovin usein mahallani, ja nyt se ei olisi edes mahdollista kun maha on niin iso. Kyljellä tai selälläni nukun yleensä, ja nyt selällä nukkuminen rupee olemaan pikkasen tukalaa jo. Loppuvaiheessa se on mahdotonta kun maha painaa sisäelimiä.

Leijonaemo Onneksi vuotosi oli vaaratonta ja selvisit säikäydyksellä. Pitää vaan luottaa siihen että kaikki menee hyvin loppuun saakka tällä kertaa, vaikka sitä on koko ajan vähän huolissaan! Mutta hyvä että tunnet jo liikkeet niin on helpompi seurata että vauvalla on kaikki hyvin :).

Tulipa pitkä sepustus taas...

Misu78 ja poika 19+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiva että tännekin viestejä tulee, itse kun en sinne fb:hen halunnut vaan haluan pysyä anonyyminä:D.

Imetyksestä on ollut puhetta..Meillä ei ole ollut yhtään pullolasta vaan kaikkia 5ttä olen imettänyt n.1-1½v. Jotenkin se tuntuu luontevalta eikä se mun mielestä sido liikaa, vaikka pulloa ei ollakaan kokeiltu kuin esikolle joka ei sitä huolinut. Meidän lapset ovat kaikki syöneet n. 4h:n välein täysimetyksen aikaankin niin hyvin oon päässy kulkemaanki. Julkisilla paikoilla en imetä, on sen verran iso rintavarustus, ettei sitä piiloon saa:LOL:. Mulla on aina tullut maitoa tosi hyvin, 3:n ekan lapsen jälkeen luovutinkin ylimääräiset sairaalaan=).
Itse kehottaisin kokeilemaan imetystä varsinkin kun ensimmäistä odottaa, aluksihan se on kaikilla vaikeaa, mutta tukea kannattaa pyytää ja käydä vierailemassa vaikka jo ennakkoon imetystuen nettisivuilla.

Täällä raskaus sujuu hyvin, puoliväli lähenee. Liitoskipuja on varsinkin töissä mutta tukivyö auttaa aika hyvin. Mulla on seisomatyö, jossa tulee paljon kumarteluja ja nostoja.

Kirjoittakaahan tännekin eikä vaan fb:n. Joka päivä käyn jutut lukemassa:).

Sinnuli ja papu 18+6
 
Nyt vasta olen saanut ensimmäistä kertaa kotidoplerilla sydänääneet kuuluviin,kun tuli viikkoja 16 kasaan.
Liikkeitä en ole vielä tuntenut yhtään ja kahdessa aiemmissa raskauksissa olen liikkeet tuntenut vasta viikolla 20-22 eli liikkeitä odotellessa siis. Varmaan on taas istukka edessä veikkaanpa ,että sen takia ei tunne niitä liikkeitä.
Matkakin lähestyy enään reilu kolmisen viikkoa ja sitä ennen tietty rakenneultra vielä.

Painoa on tullut reilun kilon verran,mutta vielä ehtii varmasti paljon nousta :D
Itse meinaan taas imettää. Esikoisen kanssa ei onnistunut,tulivat rinnat niin arkoiksi,sekä koin sen hankalaksi ja toisen kanssa onnistuin 4.5 kk imettämään,kunnes maito vaan loppui.
 
Misu78: tuo on muuten kummallinen juttu. Mun äiti kertoi, että jopa hänen työkaverit (joita en ole koskaan tavannut) kyselevät riittääkö mulla maitoa, ja ajattelinko imettää tätä kolmatta... Meinasin painattaa syksyksi paidan, jossa lukee rinnassa "Ei, en imetä enkä keskustele siitä aiheesta!" :D

Ihana nähdä näin monta imetysNEUTRAALIA kommenttia, hienoa! Olen niin tottunut siihen, että jos kerron etten ole lapsiani imettänyt, tulee heti seuraavalta fanaattinen kommentti imetyksen puolesta ja sitten jo ihmetellään kuinka huono ja laiska äiti olen kun en imetä. :| Näitä on tapahtunut myös hiekkiksellä istuessa, kun lapselle on kaivettu pullo esiin. Aika vähiin jäi meidän puistoilut ekan parin vuoden aikana...

Meille pulloilu sopi kyllä hyvin, isäkin sai osansa noista yösyötöistä ja minä pidemmän pätkän unta. Hattua nostan kuitenkin kaikille imetyksestä suoriutuville (anteeksi tyhmä termi, en keksinyt parempaakaan), itse hurjan kipuherkkänä en voi käsittää miten te selviätte alun rintakivuista... Jo noita tarinoita lukiessa tulee tuskan hiki otsalle. :O

Mut olispa mulla kysymyskin jos teillä olisi tietoa/kokemusta: ne jotka ovat aloittaneet korvikkeen joko heti syntymän jälkeen tai parin kuukauden päästä: millä korvikkeella olette aloitelleet jos vanhemmilla sisaruksilla on todettu maitoallergiaa tai itsellä taipumusta allergioihin? Meillä toimi ekalle lapselle perus-NAN, mutta toinen olikin hurjasti maidolle allerginen. Sit mentiinkin vain apteekin erikoiskorvikkeilla. Kauppoihin on tullut melkoisesti valikoimaa lisää sitten edelliskerran kun kuopukselle maitoja osteltiin.
 
Hei kaikki =) ja tervetuloa uudet!
Kauheesti tullut taas tekstiä joten kommentoin vaan muutamaa juttua mitä jäi mieleen.Onnittelut ultrakuulumisista =) ja Misulle78 onnittelut poikalupauksesta:flower:

Imettämisestä meilläkään ei ole yhtään pullovauvaa.Johtuen varmaan siitä että halusin kovasti imetyksen onnistuvan ja kun sain kokeneelta monen lapsen äidiltä neuvoja heti alussa,niin en tarjonnut pulloa alussa ollenkaan että oma maito nousee kunnolla ja imuote ei häiriinny.Varsinakaan kakkosen kanssa en halunnut alussa sekottaa vauvaa pullolla kun ei oppinut millään ottamaan rinnasta kiinni.Monta puhelua soitin sille ystävälleni vauva sylissä nälkäisenä ja kyselin miten ihmeessä saan rinnan oikein siihen linnunpoikasen suuhun.Sitten kun vauva sai otteen niin imi kyllä hyvin mutta otteen saamiseen meni yhdelläkin kerralla noin 45minuuttia ja sillon meinasi kyllä usko loppua imetyksen onnistumiseen:( Mutta onneksi ei loppunut.Täysimetin kakkostakin puolivuotiaaksi niinkuin kahta seuraavaakin lasta.Ekaa en täysimettänyt niin pitkään kun esikoiselle oli joku ihmeen kiire antaa kiinteitä aijemmin vaikka hyvin ois maidollakin pärjännyt.Nyt se harmittaa,mutta sillon oli kiva syöttää soseitakin vauvalle ja katsoa miten ihanasti pikkunen maiskuttaa=)

Pulloa meillä ei oo sitten oikeen kukaan huolinut kun sitä ei ole ihan alussa juuri tarjottu ja tutin kanssa sama homma vaikka jo laitoksella osalle vauvoista sitä tarjosin.Yksi lapsista syönyt jotenkuten tuttia vuoden ikään ja neljäs lapsi kolmen kuukauden ikään,mutta lopetti silloin kun kaksi hammasta puhkesi.Ovat sitten pitäneet mua tuttina jonka vuoksi en todellakaan ole voinut välttyä julki imetyksiltä.Meillä kun vielä vauvat saattoivat syödä tunninkin verran niin jos olin juuri päässyt kaupungilla syömään ja saanut ruuan eteeni niin en voinut jättää ruokaa tunniksi siihen ja lähteä likaseen vessaan imettämään(täälläkun ei ole juuri missään imetyspaikkoja niinkuin esim Helsingissä).Oon kuitenkin yrittänyt laittaa näköesteeksi esim harsoa siksi aikaa kunnes vauva tarttuu kunnolla rintaan ja sitten jatkanut syöntiä samalla rintaa piilotellen:D Aika hyvin ne piilossa pysyykin sillon kun vauva imee jos laskee paitaakin ihan lähelle vauvan suuta ja tarvittaessa vielä peittää harsolla,mutta jos vauva syö pitkään niin hikihän sillä tulee osaksi harson alla ollessa.

Samoin oon joutunut kotona imettämään vaikka ois vieraitakin niin vaikka olohuoneessa kun en tosiaan viiti lähtee tunniksi makkariin ja jättää vieraita yksin.Sillon oon poistunut paikalta jos vieraampia vierailijoita ja esim miehen kavereita,mutta sitten on mies saanut olla aika pitkään yksin vieraiden kanssa.

Niin ja minä oon tosiaan täysimettänyt kolmea lastamme puolivuotiaaksi ja tätä viidettäkin ois haaveenna täysimettää nuin kauan.
Ja imetyksen oon lopettanut ekalta 1v2kk iässä,tokalta 1v4kk iässä, kolmannelta 1v.5kk iässä ja neljänneltä 1v7kk iässä.
Joten pikku rinnoillakin pystyy imettämään pitkään.Tai ainakin mun kohalla pystyi.
Ärsyttävää kommenttia siitä oon saanut vaan yheltä sukulais mummelilta.Imetin noin 1vuotiasta ja rinnat olivat jo alusta tosi paljon pienentyneet ku imetin harvemmin,niin tämä nainen katseli vähän aikaa ja sanoin että "voiko nuin pienillä rinnoilla imettää" :O

Mutta onnea imetykseen teille ketkä haluatte imettää ja kannattaa kysyä kokeneilta pitkään imettäneiltä neuvoa niin yleensä sillon saa niitä hyviä neuvoja.
Minä sain huonojakin jopa neuvolasta ja jos oisin uskonut niitä niin oma maito ois loppunut lyhyeen.Ja anoppilassa kuulin niitä kommentteja vauvan tilatessa lisää maitoa pian syönnin jälkeen,että "sulla ei varmaan riitä maito", "nyt annat pullosta" .En antanut vaan imetin sinnikkäästi uudelleen ja vauva oli tyytyväinen ja maito riitti.Mummuni taas on tukenut mua hienosti kaikkien lasteni imetyksessä ja siitä oon kiitollinen:heart:

Ja te jotka ette aijo tai pysty imettämään tai imetys loppuu lyhyeen,niin ei kannata tuntea siitä syyllisyyttä koska oon ihan varma että myös pullolapseen saa hyvän kiintymyssuhteen kun kuitenkin sylissä pitää vauvaa syöttäessä.
Itekkin oon ajatellut että yritän olla harmistumatta jos imetys ei jostain syystä onnistukkaan.Tai harmittaahan se varmasti kun se ois mulle tärkeää,mutta pitää muistaa olla syyllistymättä.

Tulipas siinä imetyksestä.Se on mulle tosi mieleinen aihe:D Harmillista vaan että tää taitaa olla mun viimemen mahollisuus imettää,joten täytyy nauttia siitä.Imetänkin tätä varmaan lähes 2vuotiaaksi kun nuo imetysjat joka kerta pidentyneet:LOL:

Paineentunnetta Onko teillä muilla alkanut tuntua paineentunnetta alapäässä tai alamahalla??
Mulla tuntuu jos pitkään seison ja se vähän huolettaa.Tuo paineentunne alapäässä tulee yleensä vasta vähän ennen synnytystä kun vauva laskeutuu.Alamahalla tuntuvaa painetta oon miettinyt supistuksiksi.Mutta tiedä sitten mitä on.Jalkaa myös särkee kun mulla on niitä suonikohjuja.Pitäs ostaa ne tukisukkikset mutta rasittaa pitää niitä ku inhoon sukkiksia yli kaiken ja kesällä ei varmaan helteellä pysty ees niitä pitään.

Liikkeistä Ne on niin IHANIA :heart::heart::heart::heart::heart: ja niitä tuntuu nyt joka aamu ja ilta ku ruukaan sängyssä makoilla herätessä ja nukkumaan mennessä ja nauttia vaan vauvan mylläyksestä.Nyt tuntuu todelle se että meille todella tulee vauva:heart: Pikkanen tyttö:heart: Voi minä oon kyllä jo ihan rakastunut tähän vauvaan ja tiedän että kun syntyy niin vie sydämen kokonaan niinkuin muutkin lapseni.Maltan tuskin odottaa syksyä.Ihanaa kun nyt tää valosa kesä tässä välissä niin aika menee nopeempaa ku lapsilla alkaa koulusta ja eskarista kesäloma ja voidaan tehä kaikkia mukavia kesäjuttuja.

Hankinnoista En oo vieläkään hankkinut mitään muuta kuin sen yhden podyn ja haalarihousut,mutta viikonloppuna lähen ostelemaan jotain ihania tytön vaatteita.Huomasin että esikoisen ja tokan vaatteet olikin melkeen kaikki pinkkiä joten haluttaa ostaa tälle tytölle vähän muitakin värejä,mutta tyttömäisiä kummiskin kun kerran tyttö tulossa.
Pinnasängyn patja,turvakaukalo,itkuhälytin ja isommille lapsille kerrossänky nyt varmaan sit isoimpia ostoksia mitä pitää tehä ennen vauvan syntymää.

Nyt poikien ja koiran kanssa ulos ku tuli niin hyvä ilma.

Rakkaudesta äiti rv.21+2 & lokakuun prinsessa :heart:
 
Pe
Imetyksestä vielä, vaikka en kuulukaan tähän ketjuun, mutta siis miksi ihmeessä joku ajattelee ettei "pullolapsi" saisi hyvää kiintymyssuhdetta? Tai että olisi vähemmän rakastettu/välitetty? Outoja ajatuksia. Mä en ainakaan oo koskaan tuntenut syyllisyyttä siitä etten halua imettää tai se on inhottavaa Miksi siitä pitäisi tuntea syyllisyyttä, vauva kasvaa korvikkeellakin. En mä ymmärrä välttämättä niitä jotka imettää pitkään.

Pe 34+6
 
Moikka moi vaan kaikille uusille että myös vanhoille!

Siitä onkin jo aikaa kun viimeksi kirjoitin tänne 2+:n foorumilla (huhtikuun alussa se taisi olla), mutta olen ollut aktiivisempi kirjoittelija sitten tuolla FB:n puolella. :) Kuulumisia sitten, olen tässä jo jonkun viikon hyvin säännöllisesti tuntenut meidä pienen ihmeemme liikkeitä ja potkuja ja eilen illalla kun laitoin käden masulle tunsin potkun kämmeneeni! <3 Ihana tunne! Nyt toivon vaan, että mahdollisimman pian tuo tuleva isimieskin tuntisi liikkeitä masupeitteiteni läpi. Jos hän sitten alkaisi vaikka juttelemaankin toiselle pienelle, ei herra kuulema koe luontevaksi ainakaan vielä puhella mun masulle. :D

Sittempä, enää 2 YÖTÄ RAKENNEULTRAAN! <3 Päästään rakkaan kanssa taas näkee mitä pienelle kuuluu ja onko miten hirmuisesti kasvanut ja miten se jumppailee tuolla. :> <3 Oon jo nyt niin rakastunut tuohon meidän vauvaan, ettei mitään rajaa. <3

Imetyksestä on täällä ollut puhetta jaa meinaan imettää lastani ainakin siihen puolen vuoden ikään, jos se vaan on mahdollista (jos se laps ei ime mua kuiviin) ja se ei ole mitään kidutusta. :D Kun jotkut ovat sanoneet, että se aluksi tekee kipeää, mutta siihen tottuu. Mutta en jos en totukaan. :S Toivon kyllä, että pystyn siihen, koska se on myös taloudellista. :)

Sitten hankinnoista. :> Olemme hommanneet jo hoitotason (kun halvalla saatiin, suht. siisti), johon mahhtuu vauvan vaatteet kaappiin ja romuja lokerikkoon. Meinasin sitä hiukan vielä tuunata. :p Ja rattaat saatiin ystäväpariskunnalta, joille oli jäänyt rattaat tarpeettomiksi. Siistit tummansini-keltaiset, eli menee tyttölapselle tai poikalapselle. Sitten vaatteita olen alkanut jemmaamaan kun olen halvalla jostain niitä löytänyt, kuten kirppareilta ja muutamalta kaverilta. Tätini meinasi, että antaa minulle tämän vuoden äippäpakkauksen vaatteet, kun ne eivät enää serkkupoijjalle (kohta 2kk) enää mene lokakuussa, niin pääsee meillä sitten käyttöön ja ihan ilman saadaan, niin säästetään siinäkin. Ja jätän sitten ottamatta sen oman äippäpakkauksen kokonaan, vaan otan rahan, jolla sitten ostan sen kaiken käyttötavaran mikä puuttuu. Pinnasänkykin saadaan ystäväpariskunnalta kun niiden poika saa isojen poikien sängyn syksyllä, niin heille tarpeeton on meidän aarre ja siinäkin säästetään, niin ei tarvitse ostaa uutena kaikkea tai tuntemattomilta kirpparilta. :)

Äitiyssukkahousut ovat ainoat äitiysvaatteet, jotka olen jopa tähän mennessä itse ostanut. :D Tätiltäni sain muutamat ihan kivat housut, joita varmaan tarvitsen vasta syksyllä. Tilasin H&M:ltä huhtikuussa äippätregginsit, mutta olivat ihan supertiukat pohkeen kohdalta, joten lähetin ne takaisin ja päätin olla ostamatta ainakaan netistä mitään äippävaatteita, kun oon ihan sekaisin noiden koko juttujen kanssa ja en osaa ajatella ollenkaan, että minähän olen hukan paisunut ja ne mitkän normaalisti ennen raskautta meni mulle ei mene enään.. Joten vaatekaapin inventaario on edessä päin, eli ne vaatteet joita en todennäköisesti tule käyttämään seuraavaan puoleen vuoteen, menee suosiolla varastoon laatikkoon odottamaan seuraavaa kesää. ;)

-elwwis&pieni ihme 19+6<3.-
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Rakkaudesta äiti Minulla on tänään tosi tukala olo ja tuntuu siltä kuin vauva olisi tosi matalalla. Koko ajan tuntuu kun hän "tökkii" rakkoon tai muualle siellä alhaalla : /. Liikkeitä tuntuukin enemmän kuin yleensä, ihan kuin vauvallakin olisi tukalaa olla :'(.
Töissä istun vielä ja odotan vaan että pääsisin kotiin makuulle jos se helpottaisi.

Meilläkin on edessä pinnasängyn, turvakaukalon ja itkuhälyttimen osto. Pinnis meni takaisin sukulaisille, kaukalo on myyty ja hälytin on hajalla. Muut tavarat ja vaatteet löytyvät ennestään. Mut pitäähän sitä tietysti jotakin uutta ja söpöä vaatetta ostaa =)
 
Vielä oli uusia tullu, tervetuloa :)

Imetyksestä Noh, eipä ole suurta sanottavvaa ku ei kokemusta ole, mutta toivon kovasti pystyväni imettämmään. Ihan jo senki vuoksi, että olen seurannu joskus vierestä sitä pullon lämmitystä öisin ja mietin jo sillon, että pääsis ehkä niin palion vähemmälä ku vois vain imettää. Mulle on ihan sama mitä ite kukanenki tekkee imetyksen suhteen, jokkaisela ku on varmasti olemasa omat syynsä päätökseen ku päätökseen.

Liitoskivut vaivaa edelleen ihan hirviästi. On toki parempiaki hetkiä, mutta välilä varmaan nuo mummelitki rollaattoreineen kiskoo ohitte ku mie matelen menemään. Ja on se ah niin ihanaa herätä öisin jo nyt nuihin kipuihin. Eräs päivä en meinannu päästä lattialta ennään ylös ku sinne kerran olin istunu. Niin ja se pelekkä istuminenki välilä tekkee kipiää. Riemua.. :kieh: Kovasti jouvun jo tekemään henkistä työtä sen etteen, että jos sittenki jouvun sairaslomale vielä ja tämä liikkuminen rajottuu entisestään. Olen siis erittäin huono jäämään sairaslomale töisä, pomo ylleensä patistaa ku en muuten jää.

o873060 ja haba 19+5
 
Imetyksestä vielä, vaikka en kuulukaan tähän ketjuun, mutta siis miksi ihmeessä joku ajattelee ettei "pullolapsi" saisi hyvää kiintymyssuhdetta? Tai että olisi vähemmän rakastettu/välitetty? Outoja ajatuksia. Mä en ainakaan oo koskaan tuntenut syyllisyyttä siitä etten halua imettää tai se on inhottavaa Miksi siitä pitäisi tuntea syyllisyyttä, vauva kasvaa korvikkeellakin. En mä ymmärrä välttämättä niitä jotka imettää pitkään.

Pe 34+6
Eikai täällä kukaan ole tuominnut ketään ei imettäviä:O. Jokaisen oma asiahan se on imettääkö vai ei! Mulle se imetys on luonteva jatkumo raskauden jälkeen, ja juu haluan imettää pitkään, kuten 5:ttä aiempaakin lastani. Paljon olen minäkin joutunut kuuntelemaan "vieläkö sää imetät?!" juttuja, mutta sepä ei kuulu kellekään:stick: Omat mielipiteensä voi joskus pitää itsellään ja olla tuomitsematta.

Omalle siskolleni oli rankka paikka kun imetys ei onnistunut kuin osittain ensimmäiset 2kk, kaikkensa hän yritti, mutta vauvalle ole parempi saada pullosta ravintonsa. Kaikilla imetys ei siis halusta huolimatta onnistu, mutta onneksi on korvikkeet!

Jep olen puhunut:D

Pokspoks rv19
 
Pe
Näin kirjoitti rakkaudesta äiti:
Ja te jotka ette aijo tai pysty imettämään tai imetys loppuu lyhyeen,niin ei kannata tuntea siitä syyllisyyttä koska oon ihan varma että myös pullolapseen saa hyvän kiintymyssuhteen kun kuitenkin sylissä pitää vauvaa syöttäessä.
Itekkin oon ajatellut että yritän olla harmistumatta jos imetys ei jostain syystä onnistukkaan.Tai harmittaahan se varmasti kun se ois mulle tärkeää,mutta pitää muistaa olla syyllistymättä.
Sen takia tuo mun mielipide tai kommentti että mitä epäilystäkään siinä olisi ettei syntyisi hyvää kiintymyssuhdetta.
 
Hei vaan taas pitkästä aikaa mammat!
Mulla puhelin hajosi viikko sitten,enkä siis pitkään aikaan ole päässyt tänne :(

Noista suppareista on ollut puhetta ja mulla äityikin viime viikolla niin kivuliaiksi, että neuvolantäti laittoi koko loppuviikoksi varmuuden vuoksi saikulle.
Mulle siis tehty sellanen loop-hoito mikä lisää keskosuuden riskiä ja koska ei ole ollenkaan ollut lääkäriä joka tarkastaa kohdunkaulan, piti levätä,ettei muksu vaan missään tapauksessa tule pihalle.
Ehkä vähän ylireagointia mutta parempi kait kumminkin ottaa varman päälle?

Toi imetys taas on vähän sellanen juttu,että mielipiteitä on yhtä monta kuin meitäkin..ja kaikki yhtä oikeita :)
Itse imetän ainakin hetken jos pystyn,mutten ota siitä paineita :)

Ainiin. Tervetuloa uusille! Kiva,että meitä on paljon :)

Nelperi 19+2 (kai..?)
 
Tervetuloa uusille :wave:

Rakkaudesta äiti: Mun suonikohjut kutisee : / En tiedä mitä se tarkoittaa, mutta välillä iltaisin se kutina on aivan kamalaa :(

Misu: Mäkin olen käyttänyt aina kerääjää, koska toisesta rinnasta on aina vuotanut kun toista imettää. Olen saanut juurikin kerääjästä hyvin pakkaseen maitoa :)

Kävin siinä sokerirasituksessa ja sain tänään neuvolassa tuomioni: RD:hän se taas, kolmatta kertaa, sitten tuli : / 1h arvo heitti vähän yläkanttiin, niin nyt alkaa sitten taas mittailut. Onneksi mennään jo puolivälissä raskautta :) Muuten oli neuvolassa kaikki hyvin, paino on yhä miinuksella, mikä on superkiva juttu ja ekaa kertaa mitattiin kohdun korkeus: oli 17cm ja ilmeisen kookas massu jälleen tulossa :) Tosi rauhallinen tämä tuleva vauva on, päivittäin kyllä ilmoittaa olevansa paikalla, mutta hyvin harvakseltaan liikkuu :) Voihan se olla, että istukka vaimentaa liikkeitä, mutta silti tuntuu, että ei mikään kovin vilkas tapaus ole.

Mulle voisi päivittää N 18.6 :)

kääkkis ja sisu 18+3
 
Pe Minä kirjotin nuin koska olen huomannut että erittäin usein esim lehtijutuissa sellaiset äidit joiden imetys ei ole onnistunut miettii tuota kiintymyssuhdetta.Että tuleeko vauvaan samanlainen kiintymyssuhde kuin imetettyyn vauvaan olisi tullut.
Itse en edes ole miettinyt että onko pullovauvojen ja heidän äitejensä välillä huonompi kiintymyssuhde kuin imetettyjen!
Tuleehan adoptio lapsiinkin yhtä hyvä kiintymyssuhde kuin biologisiin lapsiin vaikkei heitä imetäkkään.Rakkaudella on eniten merkitystä,ei imetyksellä.

Samoin minun oma siskoni tunsi huonoa omaatuntoa ja mietti kiintymyssuhdetta kun lopetti vauvansa imettämisen jo aika pienenä.

Nuiden asioiden vuoksi tuo kommentti.

Minun mielestäni ei myöskään pitkästä imetyksestä tarvitse kertoa negatiivisia mielipiteitään ainakaan pitkään imettäville.Ystäväni on imettänyt kolmevuotiastakin lastaan ja itsestäni se ei tuntuisi luontevalta ,mutta minun ei niin tarvitsekkaan tehdä ja on ystäväni oma asia jos hän niin tekee ja se ei kuulu muille.

Minä olen onnekseni saanut aina positiivista palautetta "pitkästä" imetyksestä.Tai kuka nyt tuon pitkäksi laskee.Jotkuthan imettävät vielä pitempään=)

Mutta ei nyt muuta tällä kertaa.Piti vaan tulla oikaseen tuota asiaa,ku tuntuu että mitä vaan imetyksestä ikinä sanookin niin aina joku loukkaantuu tai ymmärtää väärin.

Rakkaudesta äiti rv.21+4 & lokakuun prinsessa :heart:
 

Yhteistyössä