Tuo isien tahtominen neuvolaan on siis tämän vuoksi:
"*Äitiysneuvolan terveystarkastuksissa huomioidaan koko perhe ja luodan hyvä suhde seurannan aikana.
- selvitysten mukaan isiin ja heidän tukemiseensa on kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota
- tavoitteena on saada kaikki isät neuvolaan ja kohdata heidät miehinä, isinä ja puolisoina "
Äitiysneuvolan laaja terveystarkastus - Lastenneuvolakäsikirja - THL
Ja se kyselylomakenippu kuuluu laajaan terveystarkastukseen. Ihan hyvä idea siis sinänsä, mutta monellako neuvolan terkalla on aikaa/energiaa/osaamista käsitellä noita aihealueita ammattitaitoisesti? Ja kuinka moni edes haluaa käsitellä noita äippäneuvolassa?
Mä en ole kovinkaan montaa positiivista juttua kuullut noista julkisen puolen äippäneuvolakäynneistä, joten isot onnittelut kaikille niille jotka ovat onnistuneet saamaan sellaisen neuvolantädin, jonka kanssa kemiat synkkaa.
Ja niistä
sisätutkimuksista: niitä ei ole edes pakko rutiininisyistä tehdä ellei ole ollut supistuksia tai muita murheita. Silloinkin käsikopeloa parempi on ultra. Kohdunkaulan tarkistus ultraten tuottaa yleensä tarkemman tuloksen, eikä aiheuta supistuksia ja/tai ennenaikaista synnytystä.
Osa lääkäreistä näyttää jämähtäneen jonnekin menneisyyteen ja tekevät nuo sisätutkimukset koska niin on ennenkin tehty. Niistä voi kuitenkin kieltäytyä, samoin kuin lääkärineuvolasta ylipäätään, jos kokee ettei sille ole tarvetta. Varsinkin jos sen tekee tk-lääkäri. :-/ Ja mun paasaukset tästä(kin) aiheesta voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Kuinka hyvin teillä pysyy mielessä millä raskausviikolla olette menossa? Mulla on niin hatara pää, että joudun aina tarkistamaan tuolta tekay:n laskurista. :-D
(.) Edelleen superhyvä olo. Tein pihatöitä koko eilisillan ja tämän aamun, satakunta metriä pensasaidan juurta putsattu ja nyt pääsis sitten kukkapenkkien kimppuun. Nurmenkin voisi parin päivän päästä leikata. Eka raskaus mulle näin energisenä.
Vauva liikkuu tosi paljon, pienet potkut ja tönäisyt tuntuu aina kun pysähtyy paikalleen. Istukka on tuolla kohdun takaseinässä, joten siksikin liikkeet tuntuu herkemmin. Ja ehkä sitä kolmatta raskautta osaa jo kuunnella tarkemmin.
Mulla alkaa muutenkin olla jo raskauden puoliväli, huomenna 17+0 ja viikolta 34 aletaan valmistautua sektioon. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvi vielä tuolloin leikata, tasan 36 olis jo tosi hyvä.
zoelle 16+6