Lokakuun lapset 2013 <3 *maaliskuussa*

Hei, ja vielä yksi kysymys: Oletteko kuulleet, että ultraamisesta ja / tai sydänäänien kuuntelusta on haittaa sikiölle? Mulle kertoi tuttava, joka on asunut oman raskausajan Virossa, että siellä varoitellaan ultrien vaaroista, eikä tehdä montaa ultraa nimenomaan sen vaarallisuuden takia! Arvatkaa vaan alkoiko mua nyt tuo ahdistaa, kun meidän pikkuinenhan on ultrattu jo kolmesti!!!
 
Viime raskaudessa otin selvää tuosta ja todellakin uä-ja dopplertutkimukset liiallisin määrin voivat olla vaaraksi sikiölle. Eritoten doppler.
Aallot nostavat kudoksen lämpötilaa ja pitempiaikainen altistus on vaaraksi. Ja muistelen jotenkin, että olikohan äidinkin kehonlämmöllä joku vaikutus.. Että kuumeisena vaara suurempi
Mutta lämmönnousu on kuitenkin niin pieni, että lyhyessä ajassa lämpö tasaantuu ympäröiviin kudoksiin.

Mutta minä kyllä peräänkuuluttaisin maalaisjärkeä tämänkin suhteen, oikeasti kuka kuuntelee esim. dopplerilla kymmentä minuuttia (tai enemmän) kerrallaan ja toistuvasti päivittäin/monta kertaa päivässä.
Silloin tällöin pieni tsekkaus on ok, mut tuota amerikkalaisten tyyliä kerran kuussa ultrausta pidän ihan turhana kiusantekona

Musta meillä suomessa on hyvä käytäntö, kurkkaus vatsan uumeniin sellaisina viikkoina, että siitä on jotain hyötyä (np ja ru& tarvittaessa aru ja synnytystapaarviointi), eikä ihan huvikseen vaan. Liikkeet kertovat kyllä, että vauva on kunnossa
 
Viimeksi muokattu:
Marjaana84: neuvolassa sanottiin että sisätutkimuksia ei suositella tehtävän montaa kertaa, sisäkautta tehdyt ultrat mukaanlukien mutta en kyllä kyselly syitä...noista ultraamisen vaaroista en ole kuullut. Hankinnoista: mun tekisi mieli jo nyt ostella kaikkea mutta vaatteita taidan ostella vasta sitten jos saisi tietää kumpaa sukupuolta odotetaan :) Muita hankintoja olen miettinyt mutta koska odotan esikoista niin en ole ihan vielä kärryillä mitkä olisi tarpeellisia hankintoja vaunujen ja turvaistuimen lisäksi?
Mitä mieltä olette muuten äitiyspakkauksesta? Kannattaako se ottaa rahassa vai pakkauksena? Kyllä on vielä paljon opittavaa vaikka olen koko ikäni sekä pienten että isojen lasten kanssa ollut tekemisissä mutta nyt kun kaikki sattuu omalle kohdalle niin ollaankin ihan ulapalla kaikesta :D

Täällä moni on päässyt "ylimääräiselle käynnille" neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä tms niin olisin kysellyt miten ihmeessä olette sinne päässeet? Mulle ensimmäisellä neuvolakäynnillä tehtiin selväksi että seuraava neuvolakäynti on vasta np-ultran jälkeen (mun pitää soittaa vasta ultran jälkeen ja varata aika) ja joskus viikolla 14-16 on vasta lääkäritutkimus mutta silloinkaan ei ymmärtääkseni ultrattaisi. :( Kävin itse tosin vu:ssa viikolla 7 jossa kaikki oli hyvin mutta tämä aika ennen np-ultraa tuntuu ikuisuudelta joten olisin mieluusti sydänäänet edes käynyt kuuntelemassa neuvolassa mutten usko että se on mahdollista :(

Olen kyllä Marjaanan ja Lisa Marian kanssa samoilla linjoilla että odotan np-ultraa jonka jälkeen jos kaikki on hyvin, voin alkaa hengittämään ja elämään ja nauttimaan toden teolla raskaudesta! :heart: Tuntuu että tämä alkuaika on ollut yhtä odottamista ja panikoimista :/ Kaikista eniten odotan läheisille kertomista ja tämän ilon jakamista! :) Mulla muuten np-ultra 4.4, en tiedä olenko muistanut laittaa sitä tänne jotta voi päivittää tuonne etusivulle :)

Tänään poksutaan 10+0 =)

Kesä81 ja maha-asukki :heart: (mulla vielä tuolla etusivulla la 20.10 vaikka se neuvolassa ja vu:ssa vaihtui 19.10 mutta katsotaan mitä np-ultra näyttää =) )
 
Tykkään kanssa kirppistellä. Lähes kaikki ostan sieltä tai alesta :) Tarvittaessa sitten uutena. Turvaistuin/kaukalo ainoa mitä en suostu käytettynä hankkimaan kun tutulta.

Tälle tulokkaalle uskallan varmaan jotain ostaa jo np-ultran jälkeen. Esikoiselle uskalsin ostaa vain pari päivää ennen rakenneultraa.

Esikoista odottavana ottaisin äp-lootan, otettiinkin silloin kun esikoinen syntyi. Onneksi oli aika poikamainen, taitavat useimmin olla vähän poikamaisia. En usko että tällä kertaa otetaan kun löytyy jo niin paljon kaikkea.

Ensi viikosta lähtien pakko tsempata ruokavalion kanssa. Hävettää oikein miten huonosti on tullut syötyä. Vaa'alle en uskalla edes mennä. Mutta kun suklaa vie parhaiten ällötyksen pois :S
 
Äitiyspakkaus meille tulossa 3 lapsi eikä aiota pakkausta ottaa. Esikoiselle sen otin ja mun mielestä se esikoista odottavan kannattaa ottaa. Saattaahan siinä tulla mukana jotain turhaakin, mutta ite ajattelen sen olevan ihana valmistautuminen tulevaan vauvaan...kyllä oli ihana silloin kun paketti tuli postiin ja sai käydä sen sieltä hakemassa! =) Kannattaa vähän edeltä tutustua mitä pakkaus oikeesti sisältää ja miettiä sitten haluaako sen vai rahana. Varmasti jos kirpparilta ostais, sais lähes samat tavarat samaan hintaa (tai halvemmallakin) kuin mitä pakkaus sisältää, mutta silti musta se on ihana ottaa esikoiselle :heart:
 
Äitiyspakkaus Oon ottanut sen kolme kertaa :ashamed: kun se vaan jotenkin kuuluu osana odotusta =) Se on ollu aina ihana hakea postista ja sitten hypistellä niitä vaatteita jne. No joo neljättä en enää meinaa ottaa vaikka ajattelin että yrittäisin sen makuupussin sitten jostain kirpparilta löytää niin jäis kaikille sitten muistoksi. Esikoisen odottajille suosittelen kyllä lämpimästi. Siellä on kuitenkin tosi paljon kaikkea ja kun vertaa siihen rahamäärään niin ei niitä kaikkia kyllä siihen rahaan saa paitsi tietysti kirppareilta =)

Rentouttavaa lauantai iltaa kaikille =)

Linnea 11+5
 
Kesä81 mun neuvolantäti ehdotti itse ekassa neuvolassa, että jos haluat sitten tulla sydänääniä kuuntelemaan 10. viikolta eteenpäin, niin soittele vaan. Ja minähän sitten soittelin :)

Äitiyspakkauksen todnäk otan, vaikka yksi sellainen jo löytyykin.

Tänne ei sen kummempaa. Milloin tää väsymys hellittää?!??

ebbe 11+4
 
Äitiyspakkauksesta: onhan se ihana saada ja niitä vaatteita hypistellä, mutta meillä ainakaan niille haalareille ei löytynyt käyttöä: ihan liian isoja syysvauvalle ekana talvena ja sitten olivatkin jo liian lyhyet selkämitan suhteen, lahkeita ja hihoja olis kyllä riittänyt. Mutta se hattu, töppöset ja kintaat tuli käytettyä, muuten napero matkusti kaukalossa jääkarhupussissa. Ja ne vaatteet ovat kyllä hyvälaatuisia, melkein kaikki tuli pidettyä.

Ehkä kaikkein käytetyin juttu koko paketissa on ne kynsisakset, vastaavia en ole kaupasta löytänyt.

Tälle viimoselle vauvalle ei meillä nyt olekaan mitään vauvatarvikkeita/vaatteita jäljellä, sillä ehdimme antaa kaikki pois. Ainoa jäljellä oleva on miehen siskolla lainassa oleva turvakaukalo ja edelleen käytössä olevat tuplarattaat. Olen vähän kahden vaiheilla ottaako pakkaus vaiko ei, kaikki sisävaatteet joutuu kuitenkin hankkimaan ja lisäksi joko haalarin tai kaukalopussin.
 
Nimimerkistä: Mulla on eri paikoissa käytössä muutama vakionicki. Clearbrook on ollut mun käytössä reilut kymmenen vuotta, melkein viisitoista vuotta. Aikoinaan yritin keksiä (luultavasti KissFM:n) chattiin jonkun kivan nimimerkin, ja keksin clearbrookin silloin lukemistani sarjakuvaromaaneista. Pitiskin käydä Tampereella kirjastossa katsomassa, että vieläkö Elfquestit on niiden valikoimassa... Meillä täällä niitä ei ole saatavilla.

Vitamiinestä: Syön 40 mikrogramma Minisunin D-vitamiina, Kalkki-D:tä josta tulee 7,5 mikrogrammaa D:tä lisää ja päivän kalkkisaalis, foolihappoa sekä kalaöljykapseleita aina kun ne aiheuta yökkäilyä :) Edelleen epäilen, että saan D:tä liian vähän, mutta tolla määrällä iho pysyy (raskausaikoja lukuuottamatta) aikas kuosissa (mulla siis todella paha atooppinen ekseema).

Äitiyspakkaus:
Esikoisesta otettiin, ja varmaan otetaan tästäkin. Vaikka lähestulkoon kaikki löytyykin, niin on se kuitenkin sen verran arvokkaampi kuin se raha, että varmaankin päädytään jälleen ottamaan pakkaus. Ja esikoista odottaville suosittelen ehdottomasti :)

Kirppistely:
Itse kirppiksillä tulee käytyä tosi harvoi (johtuen ehkä siitä, että täällä on tosi huono kirppikset nykyään). Mutta sitten kavereiden kesken toimii aika hyvä vaatteiden/tavaroiden kierrätys lasten osalta. Olen itse sen verran ylipainoinen (käytän vaatekokoa 48, mutta olen vain 160 cm pitkä), että itselle en juurikaan käytettynä mitään löydä. Lisäks tulee käytettyä paljon Facen kirppispalstoja. Sieltä ollaan etitty vaunuja tulevalle pikkuiselle, kun meillä on vaan rattaat enää jälellä.

Kertomistesta:
Mä/Me ollaan kerrottu jo lähes kaikille. Mies ei kai oo kertonut vielä töissä, kun ei ole tullut mitään tilaisuutta, missä sen kertois, mutta mulla tietää esimiestä myöten kaikki. Lisäksi tietää pari naapuria ja lähisuvut ja suuri osa kamuista. Facessa ei olla vielä ilmoitetttu, ens viikolla sitten luultavasti.

ON:
Täällä on viikonloppu aloitettu ja jatkettu sairaanhoitajana, kun esikoinen on kovassa kuumeessa ja yskässä. Vaikuttaa pahasti kurkunpääntulehdukselta, mutta ainakaan vielä ei ole täytynyt päivystykseen lähteä (viime vuonna samasta taudista jouduttiin hengittämään ventolineä päivystykseen yks yö).

Väsyttää vieläkin, ja äippähousut kaivoin tänään kaapista. Yhdet farkut mahtuu vielä jalkaan, muita ei pysty tunkemaan enää päälleen, kun puristaa niin paljon. Toivottavasti nuo pakkaset tuosta helpottais, niin vois siirtyä hameiden käyttöön helpommin...

clearbrook ja osku 12+4
 
Moikkamoi!
Pitkästä aikaa täällä lueskelemassa. Joo en kans ole ikuna kuullut et ultraamisetsa olisi riskiä. Jotenkin en jaksa uskoa että olisi kovin paljon riskiä, kun ei sitä puhuta. Itselle kyllä ainakin niin tärkeää tietää mitä odottaa vai odottaako. Itsellä ensimmäinen raskaus onnistui ilman ongelmia ja sen jälkeen kaksi perättäistä keskenmenoa... Mansku82 (miten tän saa tägättyä) itselläni on kaikki neljä raskautta ovat olleet melko oireettomia. Väsymystä ja rintojen arkuutta on kaikissa ollut. Verenvuoto voi olla ihan normaalia tai sitten ei. Yleensä pieni ja satunnainen vuoto ei varmaankaan ole merkki keskenmenosta. Jos vuoto on kirkasta ja runsasta tai hyytymiä alkaa tulla niin silloin melko todennäköisesti km. Itse olen tässä raskaudessa käynyt kahdessa neuvolan VUssa, mikä on ollut hyvä juttu. Ensimmäisessä kmssä en käyny missään ja sikiö oli ollu kuolleena yli 3 vkoa kohdussa ennen kuin alkoi vuotaa pois just ennen np ultraa. Se oli pelottava kokemus. Toinen KM huomattiin VUssa vkolla 9. Kannattaa kyllä jakaa kokemuksia ja kysellä, ettei jää yksin ajatusten kanssa. Raskaus on kuitenkin aika ihmeellistä ja ihanaa aikaa jos kaikki sujuu hyvin. Etenkin ekassa raskaudessa on varmasti pelkoja. Itse muistan ainakin, että kaikki varoittelivat miten "oma aika" loppuu ja lapsi vie kaiken huomion eikä vapaa-aikaa ole. Olen sitä mieltä että elämä kyllä muutuu, mutta lapsen kanssa eläminen ja hänen kasvun seuraaminen on ihan parasta mitä voi olla ja korvaa kyllä kaikki menetykset vaikka tietty joskus oma aika on kortilla.
Itse olen kertonu ihan muutamalle raskaudesta juuri noiden kmjen takia. On niin ikävää jotenki ku kaikille täytyy selittää, mitä kävi. Helpompaa sitten kun se 12 vkoa on kulunut niin vähän helpottunnemalla mielellä.
Heinis ja kirppu 10+ 3
 
Viimeksi muokattu:
Heissan

Pelkkää omaa napaa tänään(kin):

Ihan ensimmäiseksi on pakko jakaa pieni pelko. Viime viikkoon asti on ollut hirmuisen turvonnut olo, nyt tällä viikolla turvotus on kadonnut ja painokin laskenut, vaikka mielestäni olenkin ihan samaan malliin syönyt sekä ruokaa että herkkuja. Olen ollut hyvinkin oireeton koko alkuraskauden, mitä nyt mielialat ovat vaihdelleet, mutta vuotoja ei kuitenkaan ole ollut. Ultra on keskiviikkona, joten toiveikkaana, mutta pienellä paniikilla sinne menoa odotan.

Jos kaikki on ultrassa keskiviikkona hyvin, niin sitten vasta kerrotaan meidän suuri salaisuus vanhemmille, sisaruksillemme ja muulle lähipiirille. Sitten ehkä uskallan alkaa oikeasti myös nauttimaan raskaudesta, vaikkakin siitä miehen kanssa joka päivä, useaan kertaan keskenämme höpötelläänkin. Ja meidän pienellä on jo nimi, jolla hänestä keskustellaan. Millä nimillä te pienokaisianne kutsutte ja mistä olette sen keksineet?

Äitiyspakkaus otetaan, kun esikoista odotellaan. Oikeastaan rahavaihtoehtoa ei olla edes mietitty.

Salmiakki13 ja 12+0
 
Heipat täältäkin!

Hengissä ollaan, vaikkei aina siltä tunnu. Järkyttävä pahoinvointi on ollut seurana alusta asti ja jatkuu vaan. Tosi raskastahan tää on, järkky olo koko ajan, heräilen yölläkin pahoinvointiin. Välillä tulee niitä hetkiä että tuntuu etten selviä tästä, vaikka tiedän ettei tähän kuole (kun kahdelta kerralta on jo kokemusta).

Ultrista sen verran että kaksi ekaa lasta olen saanut muualla kuin Suomessa ja siellä ultrattiin noin neljän viikon välein eli aina kun lääkärissä kävin. Ja ihan terveitä ovat lapset, joten en hirveesti siitä stressaisi. Muutenkin Suomessa luullaan että terveydenhoito on täällä jotenkin erikoisen hyvää (onhan se kun katsoo mm. lapsikuolleisuutta etc.), mutta on sitä yhtä hyvää ja parempaakin myös muualla. Ja onhan Suomi esim. vauvojen lonkkaluksaatioiden hoidossa ihan kiviajalla (se rautainen häkkyrä), helpompiakin ja käyttäjäystävällisiä keinoja olisi tarjolla. No, se siitä..

Kertomisesta.. Oon kertonut jo vaikka kenelle, vaikka ekaks aattelin ettei kerrota kun np-ultran jälkeen. Tän pahoinvoinnin takia on vaan joutunut perumaan niin paljon juttuja ja olee vaan sängyssä et kaikki ois ihmetellyt et mikä mulla on. Ekasta ja tokasta ei kerrottu, oon miettinyt et onko tää kohtalon uhmaamista, mutta toivotaan että np-ultrassa ois kaikki hyvin.

Aion ottaa äitiyspakkauksen vaikka kahdesti olenkin sen ottanut, musta kans se "kuuluu" tähän hommaan ja on ihana hypistellä niitä vaatteita. Kaikkeahan ei oo tullut käytettyä, mutta mitä on, niin ne ovat olleet tosi hyvälaatuisia ja kestäviä.

Ai niin, neuvolakäynneissä vielä sen verran et mulla oli neuvola nyt rv 9+0 ja arvatkaa millon on seuraava!! Rv 22+!! Olin että anteeks?? No, ei se nyt haittaa kun siellä ei mitään ihmeempää ole, mutta on kyllä aika pitkälle kaupungin säästötoimet menneet.. Sanoikin et kolmas kerta onkin sit synnytys! :)

Joo, paha olo vaan vaivaa, voi te onnelliset jolla on vain vähän oireita.. Oon niin kade.. Mulla tää eka puoli on niin raskasta aikaa että.

Tässä muuten tietoja ultrista: np-ultra 12.4. ja rakenne 6.6..

Mukavaa sunnuntaita!

Viola ja pikkumies (oon ihan varma et se on poika..)
 
Salmiakki13 itse luin jo silloin ihan 5-6viikon paikkeilla kun alkoi tuo kamala turvotus mahassa, että se vähenee ja joillain katoaa kokonaan 10-12 viikon hujakoilla. Mulla ei vielä ole helpottanut, mutta painnonnousu on ONNEKSI nyt pysähtynyt. Luin myös, että jollain oli tullut ekan 12 viikon aikana yli 7kg painoa ja sitten yhtäkkiä seuraavaan neuvolaan mennessä tippunut -4kg. Joten ihan levollisin mielin suosittelisin olemaan :) Kaikki turvotus, painnonousu / lasku on varmasti tässä alkuvaiheessa vielä niin yksilöllistä. Itse huomasin kauhukseni kun ostin ennen raskautta aivan ihanat uudet "bilesaappaat" joihin mahtui farkunlahje sisälle ja jäi vielä pohkeen kohdalle löysää... Noh, teatteriin laitoin 3 päivää sit ekaa kertaa ks. saappaat niin pelkkien sukkahousujenkaan kanssa ei meinannut mahtua vetskari kiinni. Eli mulla on jalat turvoksissa enkä ole itse hoksannut ollenkaan :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Salmiakki13
Ultrasta, samaa oon kuullut että että ultraus ja dopplerilla kuuntelu ois haitallista, mut luulempa et vasta sitten kun sitä tehtäs päivittäin ja tunti kerrallaan. Loppupeleissä tuntuu ettei raskaana saisi tehdä yhtään mitään jos uskois kaiken kirjaimellisesti mitä puhutaan, mikä on pahasta ja haitallista sikiölle :whistle:
Niin joo täällä on np-ultra tossa ihan just, 28.3!

Äitiyspakkauksesta, meillä ainakin oli ihan selviää että otetaan se, esikoista kun odotellaan. Sielä on niin paljon kaikkea tarpeellistä eikä sillä rahalla sais läheskään kaikkea vastaavan laatuista hankittua!
Ja se harmaa talvihaalari on kertakaikkisen ihanan näkönen :heart:

Kutsumanimistä, mä puhun melko usein Pipanasta :) Tuli sieltä varhaisultrasta kun pelkältä pipanaltahan se siinä kuvassa näytti. Mies sanoo yleensä vaan "Se", "Muksu" tai "Vauva"

Hankinnoista, pakko ihkuhehkuttaa tännekin millasen löydön tein eilen Sokoksen 3+1 päiviltä! Tunnustan, että Barbapapat on mulle heikko kohta, on ollut aina. Välillä tuntuu että tää on ihan pakkomielle :LOL: No mutta niin, eilen tuli vastaan Barbaapapa vauvamatto!!! Aktiivimatto..? Miksikö niitä nyt sitten sanotaankaan. Voi hellanduudeli sentään kun mä sen näin, olin niin myyty että melkeen itku tuli :D Enhän mä voinu sitä vastustaa kun oli niin hyvässä tarjouksessakin.
Voitte kuvitella miehen ilmeen kun tulin ostosreissulta kotiin ja huusin jo ulko-ovelta että ei voi uskoa mitä löysin, mun unelmani on toteutunu! Ei se ymmärtäny mua ollenkaan. Hmmm kummaa. :saint:

Ihana sunnuntai! Ollaan saatu melkein kaikki pakattua muuttoo varten. Mun vaatekaappi tarttis viel kattoo läpi mitkä jää käyttöön ja mitkä joutaa etiäpäin.
Nyt lähdetään koirapuistoon, ihana ilma ulkoilla :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pömppis83
Heip ja mukavaa palmusunnuntaita!

Täälläkin on alkuturvottelut kadonneet ja nyt vain vauvamasua odotellen.. Ei minkäänlaista kumparetta tai sellaisen alkua vielä :(
Painoakon vasta tullut 800g lähtöpainoon, mikä sekin oli noin-arvio..
Oon kyllä lähes kaikissa raskauksissa kerännyt liki 20 kg lisäpainoa, kaikki ovat kyllä lähteneet imetyksen ansiosta ennätysajassa.
Oon hoikka muutenkin, niin en tiedä laihduttamisesta muutenkaan mitään. Aktiivinen elämä pitää kilot kohdillaan.. Oikeastaan olen toivonut muutamaa lisäkiloa, mutta eipä onnistu. Mut on kai tarkoitettu tälläiseksi :)

äitiyspakkauksesta nyt ensimmäistä kertaa harkitsen etten ottaisikaan pakkausta. Olen ottanut jokapojalle ja on aina ollut juhlallinen hetki hakea se postista ja käydä läpi sitä tavaraa ja vaatetta.
Tykkään pakkauksen värimaailmasta ja vaatteetkin ovat käytännöllisiä ja laadukkaitakin..
Mutta nyt pohdin että jos ottaisikin sen "mitättömän" summan ja käyttäisi sen johonkin muuhun hyödylliseen. En oikein tiedä miksi ;)

Vielä pieni valivali, kun toinen poskiontelo on järkyttävän kipeä.. En pysty avaamaan suutakaan ja panadolit ei auta ollenkaan. Paine on hirmuinen ja kun soitan tänne omaan viikonloppupäivystykseemme, niin vastauksena on ettemme hoida näitä tapauksia viikonloppuisin..
Mitä ihmettä mä teen?! Sarvikuonolla oon huuhdellu useita kertoja päivässä ja sillä saan edes jotenkin nenää auki, mutta tuo kipu :( viikon oon jo syöny kipulääkettä jo muutenkin, niin vähän jo vaavikin mielessä, että aika pöllyssä sekin raasu tuolla koko ajan
Ja mulla nyt kuitenkin on kohtuullisen korkea kipukynnys

Eipä oo virpojia näkynyt.. Aamulla paniikissa folioin yhden kaverilta saamani suklaalevyn pieniin nyytteihin. Kipeenä kun ollut, niin ei oo päässy kauppaan hakemaan nameja

Pottusäkki ja :heart:mussukka
 
Täällä on tänään bongattu ensimmäiset kuplinnat masusta eli ensimmäiset liikkeet :heart: Viimeksi bongasin viikko myöhemmin joten aikataulussa mennään :)

Äitiyspakkausta tällä kertaa en ota. Otin viime vuonna ja en käyttänyt sieltä melkein mitään.

Padmerine & Pampula 9+5
 
Pottusäkki: kokeiles sieltä kipeän poskiontelon puolelta hakea akupiste, kaarevan poskiluun alkupäästä läheltä nenää. Siinä on kaksi kipeämpää pistettä vierekkäin, painele molempia sormenpäällä (tai edes toista) 30 jaksoissa muutaman kerran. Lyhyt kynsi helpottaa huomattavasti.

Mulla oli ilo ja kunnia saada lääkäriksi ehta kiinalainen tohtori, joka länsimaisen lääketieteen lisäksi hanskasi tuon itämaisenkin puolen. Parin vuoden poskiontelotulehduskierteen jälkeen olin valmis kokeilemaan ihan mitä vaan, tuon äijänkäppänän käsittelyn jälkeen niistin koko seuraavan yön kaiken mitä päästä lähti. :x Ja aina, kun flunssa meinaa tukkia ontelot, kokeilen tuota konstia. Ei ole tarvinnut antibiootteja ottaa enää kertaakaan, sarvikuonokannua vihaan sydämeni pohjasta muutenkin, joten oiva konsti. Ja halpa. Ja jos ei auta, niin ei pahennakaan. :D
 
Täyttä omaa napaa tällä kertaa.

Oma raskaushan on mennyt viime perjantaihin saakka oikein mainiosti. Toki satunnaista etomista, hirmuista väsymistä, nälkää, janoa ja vessassa ramppaamista ja sen sellaista perinteistä oireistoa oli lähes yhtenään.

Nyt perjantaina siis vuodin verta. En nyt mitenkään ylenmäärin, mutta sen verran riittävästi, että kerkesin jo miehelle pamauttaa tämän sitten olleen tässä. Heitin hanskat tiskiin noin kuvaannollisesti.

Vuotoa tosiaan oli vain sen yhden kerran, mutta nyt kun alkaa miettimään, niin raskausoireet ovat hiipuneet jo viikon ajan. Rinnat eivät ole enää kipeät, väsymyskään ei ole niin voimakasta, tuoksut/hajut eivät ota enää nenään ja luulen, että farkutkaan eivät enää niin kiristä vatsan seudulta. Toki vessassa juoksemista on yhä, mutta sekin liittynee runsaaseen veden juontiin.

Niin... Ei tässä mun sepustuksessa ole nyt päätä eikä häntää. Pitänee kait anella huomen aamulla neuvolasta jonkin sortin konsultaatiota, että oliko tää Nöyhdän tarina tässä vai onko tämä nyt tätä normaalia oireiden helpottumista.

Pelottaa.

Lapanen ja Nöyhtä 10+3
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ilmoittautuu uusi odottaja. Ikää 29v, ensimmäinen lapsi, sairaala HYS. Tällä hetkellä menossa 10+3, LA näillä näkymin 17.10. Ensimmäinen ultra, siis np on ensi torstaina 28.3. jolloin LA ehkä muuttuu (tai sitten ei).

Takana yksi km viime marraskuussa, mikä paljastui VU:ssa vkolla 7 tuulimunaksi. Tän raskauden aikana en ole käyny VU:ssa, kun nyt on jotenkin turvallisempi olo sen suhteen, että kaikki sujuisi hyvin. Toki koko ajan ajatuksissa on, jos torstaina paljastuisi ettei kohdussa mitään olisikaan.. Mutta täytyy vaan toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Oireista sen verran, että välillä tuntuu ettei mitään tunnu missään, seuraavana päivänä tissit on taas kipeet ja mahassa möyrii.. Kai ne oireet menee vähän samalla lailla kun mielikin, vaihtelee päivän mukaan. Positiivisella mielellä torstaihin saakka ainakin :)
 
Huomenta!!!

12+1 = ULTRA TÄNÄÄN
Mahtavaa, että kolmannes on ohitettu ja jos np:ssä kaikki hyvin niin voi huokaista ja alkaa kunnolla nauttimaan :heart:

Lisa Maria Mulla muistaaksen i hiukka helpotti vessareissut yöllä toisella kolmanneksella, mutta sit viimesellä kyllä paheni huomattavasti. Yöheräämisistä en päässy ollenkaan, kun toisella kolmanneksella saatoin vaan olla ihan virkee keskellä yötä ja olla netissä, kattoa jotain yöchatteja monta tuntia..

Marjaana84 Mä olin esikoista odottaessani kattonu jo kaikki valmiiksi ekojen kuukausien aikana, käyny kyselemässä liikkeissä ja tutkaillu netista. Rahatkin oli kaikkeen jo varattuna ja budjetoituna. Kauppaan mentiin rakenneultran jälkeen suoraan :LOL: Oli kyllä ihanaa kun sai mennä niin paljon ostamaan kaikkea IHANAA!! Ja myyjät oli ihan tohkeissaan kun kauppalasku vaan kasvoi :LOL: Päivääkään ei ole kaduttanut, etttä uutena ostettiin.. Ne on ollu nyt niin hyvällä käytöllä ja edelleen siistinä.. Hmm.. en kyllä nyt muista miten toi maha muuttu kunnon vauvamahaksi.. mulla alkaa olemaan jo nyt aika pallo. Näyttää röllykältä edelleen jos on jotkut normi leggarit tms jalassa, kun painaa keskeltä mahaa.. Mutta kyllä mulla on tosi aikasin tullu jo kunnon kumpu. Nytkään ei voi enää erehtyä jos en tunge tosiaan normihousuja jalkaan.. Musta noi ultran vaarat on ihan höpöhöpö juttuja, ei niitä tehtäis jos olis vaaraa. Eihän röntgeniäkään nyt oteta koska on vaaraksi. Ultraus menee samaan kastiin ettei voi seistä mikron edessä kun säteilyt voi mennä maha-asukkiin.. PÖH ja PAH

Kesä81 toi sisätutkimus liittyy siihen, että jokainen tutkimus "pehmittää" kohdunkaulaa, siksi niitä ei tehdä ihan turhanpäiten. Ei liity mihinkään sädetyksiin vaikka ultrattais.. Esikoista odottavalle äitiyspakkaus on todella mainio hankinta, varsinkin nyt kun ovat laajentaneet kokohaarukkaa paketissa. Mukana ihan pieniä ja isompia. Siinä saa kaiken tarpeellisen alkuun, välttämättä ei tarvii hankkia ennen vauvan syntymää mitään muuta pientä tarviketta. Joten suosittelen esikoistaan odottaville.Itse soitin vaan neuvolaan ja kysyin voisko jossain välissä kuunnella ja se oli sillä selvä, ei tarvinnut selitellä muuta. Mutta täällä helpompaa kun esim Helsingin seudulla, jossa esikoisestani kävin seurannat..

Viola30 Mulla on myös seuraava neuvola vasta 22+ jollon saa kelan paperit. Nyt ultra, seuraava lääkäri 14+ ja sit 22+ nla.. niin se menee nykyään..

Jahas josko sitä aamupalaa lapsille ja itelle ja aktiviteetteihin.. koko päivä ollaan liikenteessä ja meinasin mennä vähän kylille leikkipuistoon lasten kanssa kun helsinkiin nyt sauunnataan.. Huh, jännä päivä tulossa ja ihan meinaa pistää vatsaa sekasin :ashamed: Pitäkää daamit peukut ja varpaat pystyssä että kaikki on hyvin.. Huomiseen!

12+1
 
kirjottelenpa pitkästä aikaa tänne,ees muista millo viimeksi.
Viikkoja ois nyt kasassa 9+3. ja kaikki oireet hävinneet kokonaan !:/ Eli nyt ei oo muutamaan päivään ollut sitä armotonta väsyä joka vaivas alusta asti,ei ällötysoloa missää vaihees päivää vaikka verensokerit pääsis laskeenkin,vessareissutki harventunut,ei niitä pieniä vihlaisuja tuol nivusen/alavatsan seudulla.. Kaikki loppui kuin seinään.. Mietin,ettei aiemmissa raskauksissa oireet oo niin vaa hävinneet,mutta nyt..
Ok,myönnettävä se on, että hieman säikäytti ja alkoi mietityttää että onkohan masu-asukki viel matkassa (luulis, että ensimmäistä odottava tuntis näin,mutta jos takana on jo 3 onnistunutta raskautta ja tervettä lasta...:D )
Eka neuvola oli viime viikolla (vko 8+4), ja seuraava onkin sitten np ultra johon täs ootellaan aikaa,kun tulee postissa. Sitten onkin seuraava neuvola noin vko ultran jälk.

Onko muita,joiden oireet loppuneet näin (ja jatkunut oireeton odotus)??? hyvinkin normaalia ?
 
Onnea Luklulle ultraan!

Mulla oli eka neuvola rv 10+0, np-ultra 12+2 ja lääkärinla rv 16+, sen jälkeen neuvolat n. 4vkon välein vaikka onkin jo 6.s lapsi tulossa.

Muruliini, kyllähän ne oireet vaihtelee ja voivat loppuakin varhain vaikka kaikki kuitenkin hyvin.

Sinnuli ja muru 10+6
 
Minulla oireet vähentyneet huomattavasti. Tosin jotenkin on kuitenkin vahva olo, että raskaus jatkuu normaalisti ja jos elimistö vain alkaa tottua jollain tavalla muutoksiin. Eilen illalla tuli muutama tosi ikävä supistuksen tapainen kova kipu. Vessassa yrittänyt tiirailla ettei näkyisi mitään punaisen tapaista. Ei onneksi mitään. Tosin mulla suolisto hidastunut paljon, joten toivon että olisi vain jotain suolikramppeja... Mahakin on turvoksissa ja pallo koko ajan just tuon kevyen ummetuksen vuoksi. Tissikipu on välillä helpottanut ja nyt tuntuu taas pahenevan. Tänään aamulla olin jo huomaavinani ensimmäisiä raskausarpia! Siis tisseissä. Joko ne nyt alkaa tulla..? Teini-iässä kun aloitin pillerit, tissit kasvoi pari kuppikokoa vuodessa ja ihoni oli venymisjälkiä täynnä. Tuleekohan nuo arvet nyt helpommin takaisin kun ne on jo kerran repeilleet? Teininä jäljet siis katosivat kuitenkin nopsaan.

Heräileekö muut virkeämpänä aamuisin nyt raskausaikana? Olen ihan hirmu aamutorkku mutta nyt raskaana ollessa uni loppuu aikaisin, vaikka nukkuisin huonosti ja katkonaisesti. Päivällä sit kyllä tulee väsykohtauksia.

Haen tänään kaverilta dopplerin lainaan. Ei tosin saisi yrittää kuunnella niitä sydänääniä ja mennä paniikkiin mutta ajattelin kokeilla sievästi jos vaikka vahingossa kuuluisi vaikka hetken verran jumputusta :saint: Jos ei niin, sitten odotellaan ensiviikon ultraan.

Tsemppiä kaikille ultraan meneville ja onnittelut jo ihania tuloksia saaneille.

Ainiin Marjaana84, se Mama ei nyt lunastanut minun odotuksia ollenkaan. Odotin trailerin perusteella jotain huikeaa ja pelottavaa, ja puoliväliin saakka mentiin melkein pissat housussa. Sitten löi jotenkin överiksi. Sinänsä kannattaa käydä leffassa katsomassa kun onhan siinä näyttäviä tehosteita ja säikäyttää jonku kerran aika napakasti :kieh:

Oikein mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Lisa Maria ja kääpä 10+2
 
Moikka taas, enpä ole pitkään aikaan kirjoitellut täällä puolella.. Oleskelen tuolla facebookin puolella enimmäkseen.. Voimia niille joiden raskaus ei jatkunutkaan toivottuun tapaan <3

Itselläni vielä reilu viikko np-ultraan ja sitä täällä jännäillään kovasti. Pahoinvointi on vaan ajoittaista, välillä oksennetaan ja välillä ei ole yhtään mitään. Tissit sattuu edelleen ja turvottaa mukavasti. :)

Äitiyspakkauksen todellakin otan... Vaikka sisältö ei ollutkaan niin mieleinen. Kirpputorit kohnaan varmasti läpi.

Tosta ultran-vaarallisuudesta; en usko että se on niin todennäköistä että olisi vaaraksi sikiölle, koska muuten siitä olisi kauhean tarkat ohjeet lääkärillekki, eikä "turhia" ultria sallittaisi. Dopplerista en osaa sanoa. Olen itse ajatellut hankkia semmosen vasta 12rv+ koska moni on yrittänyt etsiä sykettä jo aikasemmin eivätkä ole kuulleet mitään. Tulisin hulluksi jos sieltä ei kuuluisi sykettä vaikka tiedän että se on ihan normaaliakin aikaisissa viikoissa. Joten parempi odottaa ja malttaa mieli :)

Lisa Maria Itse sammun kun saunan lyhty klo 20-21 välissä jo,ja herään virkeänä 07-08 aikaan. Ennen olin taas illanvirkku ja aamuntorkku, nyt mennyt ihan päin vastoin. Aluksi minullakin oli noita väsykohtauksia päivällä, nyt ei enää pahemmin. Unet eivät katkeile paitsi vaan pisuhätään.

Kuinka moni on menossa synnytysvalmennukseen? Ja kuinka moni on ollut edellisissä raskauksissa? Siskoni pyysi minua toukokuussa aloittamaan semmoisen hänen kanssaan, ja ihan innolla odotan!!! :)
 

Yhteistyössä