~LOKAKUUN lapset **2010** helmikuussa <3~

Heips kaikille!
:hug: :hug: niitä tarvitseville.

Uusille tervetuloa :flower:

Ja onnea niille, jotka ultrassa käyneet ja hyviä uutisia saaneet.
Olen käynyt joka päivä lukemassa kyllä teidän juttuja, mutta väsymys ja pahoinvointi ovat vetäneet aika veteläksi.
Tänään käytiin ultrassa mekin ja siellä se pikkunen oli! Sydän sykki vimmatusti ja itku meinas päästä ku näki sen pienen ihmeen :heart: Mittaa pikku ötökällä on huimat 9.5mm :D Kerrottiin sitten miehen äidille, joka ei vielä tästä ja kuulosti kyllä ihan iloselta. Tais vaan vähän häkeltyä uutisesta :D


muoks. Duffy ja Oula tasan 7+0 pooooks!
 
Täälläkään ei mitään erikoista. Ruoka ei maistu ja arvatkaapa onko tuskaa laittaa ruokaa miehelle ja pojalle. Yök! Murot ja ruisleipä meni alas. Samoin jogurtti ja karkit :p

Kiinalaisen kalenterin mukaan meille olis tulossa tyttö. Esikoisen ennustekin näyttää pitäneen paikkaa eli poika. Heh! Sukupuolta emme halua tässä raskaudessa tietää. Haluan sen tulevan yllätyksenä. Vaatteita on alkuun ja jos sieltä se tyttö sitten tuleekin niin saa mummu käydä ostelemassa jotain punaista :LOL:

Miten muuten uussynnyttäjät; aiotteko ottaa äitiyspakkausta? Ei ole kovin ajankohtainen kysymys vielä, mutta tulipa mieleen vaan. :D

Haikara 7+2
 
Kiinalaisenkalenterin mukaan meille ois tulossa poika (oon siis 26v vielä vähän aikaa :attn: )
Mun mielestä noi aiemmatkin lapset ovat pitäneet paikkaansa, mutta en oo 100% varma... oon voinut mennä iässä ja kuukausissa sekaisin :D

Sutinaa: kolme kuukautta on täynnä niin pitäis olla harvinaisempaa, mutta jossainhan oli että jo tuo sikiön sykkeen löytäminen vähentää sitä keskenmeno riskiä paljon... (tää lohdutti ainakin mua ) Oliko täällä joku sanonut, en nyt muista...

heikku: kyllä mä varmaan haluisin tietää, jos jokin np-ultrassa osoittais jotain huolestuttavaa vauvan voinnissa, vois sitten ainakin miettiä vaihtoehtoja ja osaisi varautua. Kuinkahan yleistä tollaset keskenmenot on tuossa yhteydessä?

Haikara: otan äitiyspakkauksen, kun edelliselle en ottanut... ja jäi vähän harmittamaan. Ja onhan siinä rahallisesti aika pieni arvo kuitenkin, mitäs siitä saikaan jotain 140e vai...

Pojasta linea negra tekee siis jonkun sortin mutkan tuolla navan yläpuolella, niin ymmärsin... Tää ois siis yks paikkaansa pitävimmistä poikaa enteilevistä merkeistä... sitten tietty kun maha vähän tästä vielä kasvaa :D

Mulla on alkanut vatsa hirveesti pömpöttämään, vielä menee omat housut mutta kuinka kauan :LOL: Vois laittaa jotain vetoja kehiin...

Lilein + piipiäinen 7+4
 
Kiinalaisen kalenterin mukaan meille tulee tyttö. Katsoin, että vanhemmatkin lapset pitivät siinä paikkansa... ;) Mulla on kyllä alusta asti ollut ihan tyttöfiilis enkä ole vielä kertaakaan erehtynyt...

Mun piti lähteä tänään mammavaatteita pyörittelemään mutta väsyttää niin vietävästi ja päätäkin rupesi särkemään... Housut kiristää... :kieh:

Äitiyspakkauksesta: Olen suunnitellut ottavani. Esikoisen kanssa otin ja viimeksi en ottanut, mutta nyt on kyllä kaikki vauvakamppeet annattu niin hyvin eteenpäin että parempi varmaan ottaa! Makuupussi tuolla olisi esikoisen pakkauksesta, mutta muuta ei oikein olekaan jäljellä. Ja viimeksikin mua jotenkin harmitti kun en ottanut, vaikken olisi sitä tarvinnutkaan. On se vaan niin kiva saada hypisteltäväksi! :xmas: Huhtikuussa sitten Lapsimessuille tiirailemaan uutta pakkausta! ;)

Nyt on pakko mennä makaamaan sohvalle muksujen kanssa ja ottaa yksi särkylääke... :snotty:

BJ, muksut ja Öttis 8+0 POKS
 
Kiinalaisen kalenterin mukaan meille olis tulossa poika. Ja sitä kai tämä melko oireeton raskauskin ennustaa... vai? :)

miimii10, mullakin on oireet aika vähäiset. Tissejä turvottaa ja mies sano, että nännit näyttää räjähtäneiltä :LOL:, nälkä vaivaa aika usein niin kun närästyskin. Ajatuskin kuplivista limppareista tai vichystä korventaa mahaa. Vai auttaisko nuo kuplajuomat sittenkin asiaa? Muuten oireet on nollassa. Huonoa oloa tai edes ällötystä ei oo ollu, eikä väsymystä tai repiviä liitoskipujakaan. Oireet (myös kuukautiskivun olonen mahakipu) oli voimakkaimmillaan välillä rv 3+ ja 5+, sit ne väheni olemattomiin. Toivottavasti se ei oo merkki tuulimunasta tai siitä, että jotain ikävää ois masuasukille sattunut...

Odotetaan siis esikoista ja uskon, että äitiyspakkaus otetaan. Meillä kun ei oo mitään valmiina vauvaa varten. En osaa vielä edes ajatella mitään noita hankintoja, kun vauvan tulokin on vielä niin epävarmaa. Onhan raskaus vielä niin alussa, enkä oo ultrassa tai neuvolassa vielä käynyt. Oli hassua, kun viidennellä raskausviikolla kävin kaverini luona ja kerroin hänelle raskaudesta. Kaveri oli itsekin raskauden ihan alussa, ja hän oli jo innoissaan minua työntämässä turvaistuinten aleostoksille. Hui! En osaa ollenkaan vielä ajatella noin pitkälle. Hankintoja voin katella ehkä sit kesän puolella. Hauskaa, miten me ihmiset suhtaudutaan asioihin, raskauteenkin niin eri tavalla. Ehkä munkin pitäs vähän hellittää tätä varuillaan oloa ja rentoutua, ottaa mallia kaverista. Käy, miten käy.

Tatara, rv 8+6
 
katoin että femedassa on varhaisultra 80e josta kelan jälkeen maksaa 66e :wave:
rv 7 jälkeen kannattais mennä, toisaalta jos tohon menisi ja keskenmeno tapahtuisi rv9 suru olis suurempi kun ultrassa olis kaikki ok.

Ehkä vain mennään päiväkerrallaan.
 
miimii10, niinpä! Mä uskon kuitenkin johdatukseen ja että asioissa käy niin kuin on tarkoitus. On tää kuitenkin ärsyttävää, kun ei oo oikein uskallettu vielä edes iloita koko raskaudesta, kun tuntuu että kaikki on niin epävarmaa... Odotan hetkeä, kun uskalletaan iloita asiasta ja kertoa muillekin vauvasta (tällä hetkellä vaan mun se kaveri ja miehen sisko tietää)! Mut kyl mä oon toivonu, että jos tää raskaus ei oo jatkuakseen niin ois saanut se keskenmeno jo tulla pari viikkoa sitten. Tuntuu, että raskaus on kuitenkin jo aika pitkällä. Mitä pidemmälle asiasta selvyyden saanti menee, sitä kovempi isku vauvan menettäminen varmaan on, ainakin mulle.
 
ihan samaa mieltä, pahinta tässä on se että mä en ikinä ole väärässä mun tuntemuksieni kanssa.. ekan kanssa en pelänny ketään tai mitään ja ultrassa sanottiin että kaikki hyvin katoin sitä halveksuen että totta kai on!
Ja nyt oon jo laittanu hanskat tiskiin tyylillä.

Mut voisko tää olla raskausoire tää pelkääminen? ekan kanssa mulla tuli ihme pelkotiloja illalla joten voisko tää olla samaa?
 
miimii: Mä en myöskään ole menossa varhaisultraan. Yritän vain ajatella että suurin osa raskauksista päättyy kuitenkin siihen kääröön sylissä ja tietysti kun mulla ei ole ollut aikaisemmin keskenmeno (paitsi yksi ihan varhainen epäily) niin sekin luo luottamusta.

Sikiöseulonnoista: Me sovittiin neuvolassa että mennään seulontaan jos np-ultrassa on jotain poikkeavaa. Niissä seulonnoissa tulee kuulemani mukaan paljonkin vääriä hälyytyksiä ja toisaalta itse olen vielä nuori ja vanhemmat lapset terveitä joten en osaa kauheasti mitään poikkeavuukisa epäillä. Se on sitten eri juttu jos ultrassa jotain ilmenee.

Nämä vain pikaisesti. Nyt lähden valmistautumaan kauppareissuun. :kieh:
 
Niin, positiivisen seulatuloksen saa jos riskiluku on 1:250 tai pienempi suhdeluku mutta negatiivinen 1:251 tai isompi suhdeluku. Jos jää kiinni, niin tietysti sen luvun mukaan miettii sitten. Onhan eri asia jäädä kiinni juuri tuolla rajalla 1:250 kuin esim. 1:10.

Mä en tiedä lähdenkö seulontoihin ollenkaan, toisaalta ajattelin että olisi se kiva saada "puhdas" tulos.
 
Pikaisesti piipahdan. Kakkupohja jäähtymässä, toiseksi vanhin täyttää 13v.

miimii10 Femedassa olen käynyt useasti varhaisultrissa. Aina se on kustantanut vähintään 100e kelakorvauksen jälkeenkin. Nyt kävin Postitalolla, ja heidän hinnastossa lääkärin hinta on 69e. Näin olikin, mutta siihen päälle tulee vielä ultrauksen hinta, joka oli 100e. Kelakorvauksen jälkeen jäi maksettavaa 139e. Uskoisin, että tuossa Femedankaan hinnassa ei ole mukana sitä ultrausta, ainoastaan lääkärin palkkio.

Pelkäämisestä Luulen, että se on ihan normaali "olotila" raskaana olevilla. Ensimmäiset neljä lasta sain siihen aikaan kun internet ei ollut niin yleinen. Ei tullut luettua tai nähtyä mitään kauheuksia. Ei ollut tietoa siitä mitä kaikenlaista voisi tapahtua. Kun meidän kohdalle sitten kohtukuolema sattui, oli se sananakin ihan outo. Tieto lisää tuskaa, ja uudelleensynnyttäjällä on todennäköisesti hieman erilainen suhtautuminen raskauden kulkuun kuin ensisynnyttäjällä.

Kun kohtukuoleman jälkeen aloin odottamaan meille pientä poikaa, ja murehdin sitä kuinka siinä tulee käymään, mies palautti minut maan pinnalle. Sanoi, että ei sitä raskausaikaa kannata käyttää murehtimiseen, jos kaikki on sillä hetkellä hyvin, että surraan sitten jos sen aika tulee ja iloitaan nyt siitä mitä meille on tulossa.

Viimeisiä lomapäiviä viedään, kuinka sitä jaksaa taas aloittaa yövuorot?

Scala rv 6+6
 
Hei kaikille!

Kiinalaisen kalenterin mukaan meille tulis poika, aika jännää, sitä vähän toivoisin, mut pääasia et vaaveli ois terve!

Onnea kaikille ultrassa hyviä uutisia saaneille! Se on niin ihanaa nähdä pienen syke :heart:
Mut jotenkin niin hassuu et miten sitä aika nopeesti unohtaa sen varmuuden ja onnen tunteen ja sitten sitä jo miettiinkin et onkohan kaikki hyvin...

Tatara ja Mimii mäkään en oikein uskalla iloita tästä raskaudesta ja se ärsyttää, kun sillon ennen ku olin raskaana, niin ajattelin että kuinka ihana olotila se oliskaan, mut nyt tuntuu et tää pelkääminen vie kaiken ilon tästä asiasta. Mulla on vielä n.5 viikkoo seuraavaan ultraan, joka nyt tuntuu tosi pitkältä ajalta. Vaikka mäkin näin pienen ja sykkeen tällä viikolla ultrassa pelkään että entäs jos sen kehitys lakkaakin ja sit siel ultras näkyykin eloton sikiö. Mutta siinä oon samaa mieltä että johdatusta tässä on mukana, mun mielestä kaikki on nyt korkeemman käsissä, eihän me ite oikeestaan voida paljoa tehdä!

Mulle gyne sano että nyt kun syke näkyy, niin keskenmenoriski on 10%, eihän se ole paljoa, mutta ei se silti lohduta jos se kohdalle osuu. Nii ja gyne sano että tossa down-seulassa (vissiin siin ultras) 4/5 on turhia hälytyksiä, ja siks ne verikokeet on tärkeä ottaa samalla. Itse varmaan tohon menen, vaikka jännittääkin.

Täällä hiukan etovaa oloa ja nännin aavistuksen kipeet, välillä repäsykipuja, mut muuten aika ei-raskaana-olo.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Danuli ja nimetön rv 6+4

 
Linea negrasta Miulle tuli viimeeks, ja tuloksena tyttö. Tosin sitä kiemuraa navan vieressä ei ollu, eli vois pitää paikkansa :D

kiinalaisen kalenterin mukaan oottaisin poikaa, ja niin se väitti viimeeksikin :D

Äitiyspakkaus otetaan kyllä, jotenkin kiva ajatella että kaikilla lapsilla ois sitten oma pakkaus, minkä voivat käyttää uudestaan vaikka sitten omalle lapselle :whistle:

Sikiöseulonnasta Me ollaan miehen kanssa päätetty mennä niiden kanssa ihan loppuun asti, eli jos hälyttää ultrasta ja veriseulasta. ni punktioon mennään.

täällä oksentelu jatkuu, inhottavaa kyyläillä kelloa ja miettiä joko nyt saisi oksentaa. Miun kun pitää ottaa lääkkeitä kolme kertaa päivässä, eikä oo kiva arpoa tuliko ne nyt ulos vai ei ja mitäs sitten jos tuli. Ihanaa |O

Menhit ja lörttis 7+0 POKS :heart: :heart:
 
Äitiyspakkaus taitaa jäädä tällä kertaa ottamatta. Esikoiselle se otettiin ja oikeestaan siitä on käytetty vain makuupussia ja peittoa. En tykkää yhtään potkupuvuista,kietasupaidoista enkä niistä collaripuvuista. Tuolla se äitiyspakkaus on tallessa ja lähes käyttämättömiä vaatteita täynnä.

[/b]Linea negraa ei mulla esikoisesta ollut ja tyttö tuli. Missähän vaiheessa se tulee jos on tullakseen?

Kiinalaisen kalenterin vilkaisin minäkin ja esikoisen tieto piti paikkansa nyt sen mukaan ois poika tulossa. Saapa nähdä miten käy. Meidän tyttö on serkusten ainoa tyttö.

sikiöseulontaa ei oteta,vielä harkinnassa on sekin et mittautanko niskapoimun ultrassa. Viimeksi ei otettu mitään testejä ja silloin oli vain rakenneutra,nykyään täälläkin on 2 ultraa/raskaus.

Viime päivinä on alkanut tekemään kaikkea raikasta mieli,sitruunaa,tomaattia,porkkanaa,aplaria jne. Oikea ruoka ei nyt oikein maistu millään.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

T: t 77 ja asukki 7+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja heikku:
VAKAVA KYSYMYS :attn: Kuinka monet teistä suostuu tohon Down-oireyhtymän tutkimiseen? Sieltä jos löytyy jotain poikkeavaa,niin nehän työntää neulan mahan läpi ja tekee sen lapsivesipunktion.Kuulin toiselta odotuspalstalta eilen,että yhdet olivat menettäneet lapsensa epäonnistuneen punktion vuoksi,sekä että siinä on myös keskenmenon riski suuri..
mie kärähdin viime raskaudessa kyseisestä seulonnasta. Tuo verikoehan(siis verikokeen+ np mitan yhteistulos) ei anna suoraa vastausta vaan jos se hälyyttää suhdelukuina 1:250 tarkoittaen että 1 lapsi 250 olisi kehitysvammainen (down yms) ehdotetaan perheelle lapsivesipunktiota tai jossain paikoissa istukkanäytetutkimusta josta katsotaan sitte geenit, tulokset tulevat keskimäärin 2 viikossa. meitin tapauksessa seula hälytti vaikka np mitta oli täysin normaali. ei sitte kuitenkaan menty lapsivesipunktioon keskenmenoriskin vuoksi 1:100 tai 2:100, oli siinä sitte puoli vuotta kauheaa piinaa ku takaraivossa jyskytti ajatus että mitä jos. päätettiin kuitenki ottaa vastaan tuli mitä tuli.
Suurinpiirtein 5% seulontoihin osallistuneista tulee "kärähtämään" seulasta, tosin näistäkin suurin osa on terveitä lapsia. nyt sitte ku on lukenu kaiken mahdollisen tiedon sikiöseulonnoista ja on omakohtaista kokemusta nii en tiiä vielä mitä tehhään, np- mitan ainakin haluan ottaa, mutta kuulosti olevan kovin vaivalloista tämä minun valtavirrasta poikkeaminen ku neuvolaan asiaa soittelin. Lisäksi mulla neuvola vasta viikolla 9+6 niin ei sitä täällä sitte pääse välttämättä tarpeeksi ajoissa ultraan

:headwall: :headwall:

mie plussasin viikoilla 4+4 ja oireita oli ollu reilu viikko ennen sitä.

lemission 8+0
 
Niin, jos haluaa np-mitan niin sit pitää otattaa etukäteen se verikoekin. Ei voi olla pelkkää np-ultraa enää. Se on sitten joko yhdistelmäseula tai yleinen ultraääni, jossa vauvaa ei mittailla muutoin kun tarkistetaan laskettu aika yms. perusjutut mutta siis niskaturvotusta ei mitata.

 
Hellou
olen aina osallistunut siihen sikiöseulanta tutkimukseen, mut totta puhuen jos eessä olisi se punktio en tiiä mitä tekisin silloin, sillä kaverini sai just sen väärän tuloksen ja päätti et pitää lapsen ja syntyikin täysin terve tyttö.
Kävin siellä selän jälkitarkastuksessa ja niihän se on että mitään ei oikein vielä voi tehdä kun olen raskaana. magneettikuviakaan ei oteta koska siinä on omat riskinsä ja eihän leikkaustakaan voi tehdä kun oon raskaana. et näille eteenpäin sitte. haen sitten työkyvyttömyyseläkettä kuha paperit saapuu sairaalasta, katotaan miten kauan joutuu odottamaan päätöstä, sillä kela virkailija mainitsi vaan et kuukausia |O
Äippäpakkauksen tulen ottamaan, kuhan sen aika on, mut vielä ei haluaisi kovin miettiä ettei kovin korkealta tipahda mikäli sattuisikin menemään kesken...
:ashamed:
Lapset menee huomenna mummolaan yökyläilemään ja me lähetään keilailemaan pitkästä aikaa. :D mut nyt telkun ääreen ja valmistautumaan illan jääkiekko otteluun :wave:
 
Iltaa!

Mie en ajatellut siihen sikiöseulaan lähteä matkaan. En sitten tiedä jos on pakko että saa np-ultran? Niskapoimun olen tykännyt mittauttaa, että voi varautua, jos olisi erityistä lasta tulossa. Punktioon en ole ajatellut mennä. Tai näin olen joka kerta ajatellut, koska aborttia en pysty kumminkaan tekemään. Mutta nämä asiathan on semmoisia: Never say never- tilanteita. Soitan neuvolaan ens viikolla ja kyselen tarkemmin nykyisistä käytännöistä.

Äippäpakkausta tuskin otan, vaikka makuupussit alkaa olla aikas kulahtaneet :) Kaksosille otin paketit, mutta pikkutytöille en. Vaatteista en tykännyt ja käyttämättä jäi suurin osa.

Ei taida kiinalainen taulukko oikein pelittää, kun mullahan ekat lapset on tyttö ja poika :) Eipä sillä että tietäisin minkä kuun puolella hedelmöittyminen tapahtui :) Poika olisi kyllä ihan kiva tänne meidän akkavaltaan, mutta kyllä tyttökin otettaisiin syvällä kiitollisuudella vastaan. Jos maanantaina ultrassa köllöttelee masukaveri, niin sukupuolella ei väliä ole!!!

Nämä mun rytmihäiriöt alkaa olla aikas vahvalla tasolla. Sydän vetää chachachaata nyt jo ympäri vuorokauden. Ihan hullun tuntuista. Samaa se on ollut näissä viimeisissä raskauksissa. Ei pitäis olla vaarallista. Inhottavaa kumminkin.

Pitäis vissiin pötköttämään siirtyä, kun olen hetken ihan issekseen kotona. Tai no Wanha-Rouva Roosa Mäyräkoira on kotona, mutta hänestä ei ole häiriötä :)

Kaikkea Hyvää iltaanne,

Noora ja Sulo 6+0
 
Älkää kirjottako niin paljon, kun ei pysy perässä :(

Aijotaan mennä seuloihin, jos jotain ilmenee niin tiedetään sitten.
Lapsivesinäytteeseen en aijo mennä vaikka olisi tarvetta.

Kiva, että joku muukin on K-HKS. :)
Kohta on kymppi täynnä ja sitten enää 30 viikkoa jäljellä, miettikääs sitä niin päin. :)

Lara- ja nallekarkki rv9+3
 

Yhteistyössä