~LOKAKUUN lapset **2010** helmikuussa <3~

Ite oon saanu hyvin kyllä vältettyä noita kiellettyjä ruoka-aineita. Mun on kyllä pakko syödä noita vitskuja lisäks, koska mieli tekee vaan kokoajan suolaista! Ajatus hedelmistä kuvottaa ja pakko saada suolaista ja mielellään rasvaista ruokaa! HEH. Hauskaa koska kaksi viikkoa sitten vielä teki mieli hirveästi hedelmiä. Näin se muuttuu.. Onneks kurkku ja tomaatti menee ruoan kanssa, saa edes vähän jotain terveellistä suuhunsa. Mutta parin tunnin välein on aina jotain syötävä, muuten tulee paha olo.

Viikon päästä varhaisultra, ei malttais odottaa. Sitten pääsee vihdoin kertomaan parhaimmille ystäville ilouutista. Vielä en ole "uskaltanut". Eka neuvola on sitten vasta 8.3.

Ilolintu ja toukka rv6+6
 
Nykyäänhän maksakielto ei ole niin ehdoton. Esim. maksamakkaraa saisi syödä 20g/vrk.
Mutta joskus jos syö maksalaatikon niin ei siitä haittaa ole kun ei säännölliseti syö maksatuotteita. Järjellä noita voi ajatella. Raskaana olevakin tarvitsee A-vitamiinia, mutta sitä ei tulisi saada liikaa (siksi sitä ei ole raskausvitamiineihin lisätty).

Luontaistuotteista, varmasti niistä suurin osa on harmittomia mutta koska eivät ole ns. tutkittuja lääkkeitä, niitäkin käsketään välttämään. Ja varsinkin jotkin rohdokset voivat olla haitallisia. Itse nautin ekassa raskaudessa säännöllisesti luontaiskaupan Kräuterblutsaft-juomaa, se auttoi vähän rauta-arvoihin. Järki näiden kanssa, kuten lääkkeidenkin.
Yrttitee oli mulle uusi juttu :eek: Kai sekin riippuu sitten mistä yrteistä se on.

Kalasta, Suomessa kasvatettu lohi on puhtaampaa kuin esim. Itämeren kalat. Kirjolohesta saa hyviä rasvahappoja.. Meilläpäin ei mitään kaloja (paitsi ne graavit ja kylmäsavustetut) kielletä, vaan sanotaan että "tulisi syödä vaihdellen eri kalalajeja ja niin, ettei usein itämeren silakkaa, tai haukea (varsinkaan isoja, koska ovat eläneet kauemmin ja keränneet aineita).
Jos kalaa ei syö juurikaan, kannattaa sitten ottaa omega-3:sta vaikka purkista (useissa levitteissä on myös omegoita).

Aika paljon on suositukset/kiellot vaihdelleet aikojen saatossa. Eipä meidän äideillä ja mummoilla "kieltolistaa" ollut ja terveitä lapsia syntyi. Maalaisjärjellä nämä asiat kannattaa funtsia, ettei nyt ainakaan ihan hysteeriseksi ala.
 
Kiitoksii BridgetJones listasta! Joo,toi maksamakkara ja maksalaatikko olikin mulle ihan tuttuja jo,ja että sitä sais syyä koska maksalaatikossa (mikä kaupoissa siis) on niin paljon sitä riisiä sun muita juttuja kun ite sitä maksaa,eli sitä voi huoletta syödä,kuhan se ei oo jokapäivänen ruoka,sen nyt erkkikin ymmärtää :) Ja maksamakkaraa tosiaan vähempi kun,se on vähän "raudakkaampaa" kun toi maksalaatikko.

Nyt täytyy mennä,tyttö ei anna istuu koneella vaan tuiskii tossa vieressä lattialla..
 
Minttu-Maaria75: Onnea iloisista uutisista :flower:

BJ: Noin mäkin ajattellut oireiden perusteella, että tyttö mutta en ala kirkossa vielä kuuluttamaan! :D Katotaan ultrassa sitten uudemman kerran joskus rv20+, ne on aina pitänyt kutinsa. Onko muilla? Luin muuten jostain akuutin arkistosta jonkun artikkelin raskausoireista, että paikkaansa pitävin olisi ollut linea negra joka tekee "pippelin" pojan merkiksi navan yläpuolelle, onko kokemuksia tästä?

Ruoka-aineista: niin jos ei nyt ämpärillistä vedä maksamakkaraa niin kaiketi voi olla ihan rauhallisin mielin :D Ehkä me raskaana olevat tarvitsemme niin tarkat ohjeet, kun tässähän voi järkikin kadota raskauden myötä ;)

Lilein + piipiäinen 7+3
 
Hei kaikille ja Minttu-Maarialle onnittelut hienoista uutisista!

Täällä soiteltu yksityiselle ja yllätys oli suuri kun yksityisen naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistunut lääkäri veloittaa varhaisultrasta VAIN 69e ja siitä vielä saa kela korvauksenkin...jos haluaa "lausunnon ja kuvan" sitten hinta on 89e ja siitä kelakorvaus. edullisempi kuulema siksi että hänellä on oma tuo ultralaite =) Nooh, hyvä minulle! Varasin sitten varhaisultraan ajan ensi perjantaiksi eli 5.3. ja sillon pitäs olla 6+6 menossa... ainakin sieltä saa tietää onko raskaana, raskaus oikeassa paikassa? mahdollisesti sykkeenkin....jne...ja ne viikot...elikkäs, sitä odotellessa :D

anteeksi omanapaisuus..pitkä päivä töissä enkä vielä oo ehtiny lukemaan kun tään viimesen sivun..

ja aamulla ensi kertaa aaltoilevaa pahaa oloa havaittavissa....oiskohan sitä ihan oikeasti nyt raskaana???? :) vilasu ed. sivulle ja ilmeisesti jollain muullakin on lokakuun puolessä välissä aika ja KYS sairaalana, jospa vaikka siellä yhtäaikaa sitten oltas :attn: MUlla toi LA tosiaan tarkentuu sitten ultrassa...
 
T77, meillähän on sama laskettu aika, mutta mun laskujen mukaan rv 7+2, ei 8+2.

Paha olo jatkuu, ei muuten ihmeempiä. Ensi viikolla mulla on onneksi talviloma, pääsee hieman huilaamaan. Toivotaan, että silloinkin olisi tällaisia aurinkoisia (pikku)pakkaspäiviä. Hyviä vointeja kaikille!
 
:wave:
Tulen tuolta Lapsettomuus-puolelta, enkä ole vielä uskaltanut kirjoitella tänne. Rv 6+0 pitäisi olla laskujeni mukaan tänään, eli LA 21.10.2010 ja toinen tulossa.

Lara- et taida enää olla ainoa :) K-HKS on myös meillä synnärinä!
Jatkan varmaan vielä taustailua, mutta oli pakko Lara-:lle ilmoittautua :)
 
Neila: Olisko tuo lääkärinpalkkio, johon tulee päälle ultrauksen poliklinikkamaksu 90 euroa? Niin täällä meillä oli. Eli lääkärinpalkkio 90 + 90 euroa ultra...

Eli eilen kävin varhaisultrassa. 10 millinen pikkutoukka siellä kyydissä ja sydän väpätti hullun lailla. =) Koko vastas 7+0 ja ensi maanantaina neuvola...

Mutta ei ollut pelkästään hyvä käynti. Lääkäri huomasi kohdun molemmilla puolilla nestekertymät. Ei ole ollut ulkopuolista vuotoa, joten jännittää, että nostaako keskenmenon riskiä. Lääkäri ei oikein halunnut sanoa juuta eikä jaata asiaan. Sanoi vaan että jos menee kesken niin se on luonnon tapa korjata.. Lohduttavaa.

Onko kenelläkään muulla/kenenkään tutulla todettu nestekertymiä? Mitä sitten on niille käynyt? Onko imeytynyt itsekseen vai vuotanut ulos vai mitä häh?
 
pirkko23: Kyllä ne kovasti väitti et koko kustannus on tuossa, elikkäs yksit. lääkäri käy pitämässä tässä viereisessä kunnassa perjantaisin vastaanottoa. =) voihan se olla että olisin käsittäny väärinkin, mutta niin mie sen ymmärsin kun kyselin et mitä muita kustannuksia siihen tulee, totesi et kyllä se koko käynti on siinä summassa =) toivotaan et tajusin oikien, kun ääneen ihmettelin hintaa ja selitti omilla laitteilla ja tiloilla. =) siksi siis pystyy tekemään melkein puolta totuttua edullisemmin =)
 
Minttu-Maaria mäkin tääl jännittelen.

Plussaamisesta, ite plussasin 10.2 rv 4+2, sillon sain cittarin liuskalla vahvan plussan mutta mammaksin herkällä vaan sellasen haaleen, siit sit jatkettu testailuja ja on ne mammaksin testienkin viivat jo kontrollia vahvemmat :whistle: La ois 18.10 ja yritystä takana tasan vuosi ennen ku tärppäs.

Heikku ja Champion ja muutkin jotka kärsii noist repäsykivuista, tuleeks teille niitä vaan ku nousette tuolilta ylös, aivastatte tai venyttelette? Mua nimittäin hiukan alko pelottaa ku mullakin on noita ollut, ja oon pitänyt niit ihan vaarattomina, mut nyt tänään ilmeni uudenlaisia vihlasuja. Niit tulee kävellessä satunnaisesti, ne on tos oikeella puolella ja vihlasu kulkee ylhäältä alaspäin. Istuessa niitä ei tule. Kipu ei oo järin suuri. Mulla oli aiemmin aika paljon menkkakivun tuntusii kipui ja niist soittelin gynelle, ja se kysy onko kipu viiltävää, no ei ollu, mut tää kyl on tosin ei järin kova. Varhaisultrassa kävin tiistaina ja sillo näky syke ja kaikki oli ok. Nyt jo pelottaa että jos kaikki ei ookkaan enää ok. On tää esikoisen odotus pelottavaa! Jotenkin en ees osaa nauttia tästä, ehkä sit ku maagiset 12 viikkoa on mennyt.

Lähden nyt lepäilee.

Danuli ja nimetön rv 6+3.
 
mä tein plussan testiin 21.1. viikoja silloin öö jotain 3-4.

Tänään töissä meinas loppua puhti ihan tyystin. katsotaan miten huomenna sitten jaksaa.

:hug: iloisia uutisia kuulleille. ihanaa kun on kaikki hyvin.

itse tekis kovasti mieli mennä jonnekkin ultraan, mutta ei ole varaa. Tollo en vienyt uuten työpaikkaan verokorttia ajoissa, niin ottivat palkasta 60% veroo :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

viikon päästä lähdemme syötteelle viikoksi. Ihanaa kun saa viikon olla vain ja nauttia perheensä seurasta.

Mukavaa viikonloppua teille kaikille!

auroora ja pikkuinen 9+0 poks
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pirkko23:
Onko kenelläkään muulla/kenenkään tutulla todettu nestekertymiä? Mitä sitten on niille käynyt? Onko imeytynyt itsekseen vai vuotanut ulos vai mitä häh?
Mulla oli kysta, joka siis on nestepallura... Oliskos kyse samasta vai eri asiasta? Mulla on lähteny pienenee ja häviää pian kokonaan...

bubbeli: Jee :)
 
Mulla on tänään ärsytyspäivä, hormooneilla osuutta asiaan..-.kaikki semmonenkin tuntuu nyppivän mikä yleisesti ei oo ärsyttäny :headwall:

äsyttää kun mies menee verkoille ja mä jään lasten kanssa kotiin (kun väsyttäs ja ne vaan aika riehakkaita tapauksia :| haluisin vaan olla töiden jälkeen kun pahaolla..) :| ja äsyttää kun miehen kaveri tuo koirien hoidosta (olivat matkoilla) AINA viinaa tai jotain alkoholipitoista ja ÄSYTTÄÄ et mies ne sitten juo pois ja mie sitten katselen vierestä..ja sekin ettei mulla täällä ole ystäviä kun ne on kaukana, ja kaverit ei tätä puutetta oikein korjaa :ashamed: ja sitten mie mietin et onks tää vaan mun ongelma vai onko muillakin moisia aatoksia...ja tosiaan, ei nää ennen mua oo haitannu...ja kun äsyttää sekin et miehellä on 4 päivän vapaat ja mä joudun meneen töihin..ja se et naiset joutuu raskaana oleen ja miehet senkun "juhlii" ei paljon myötäelosta voi puhua...

taitaa olla parasta laittaa neidit unille ja alkaan itsekkin painua unten maille...mieskin toi verkoilta 3 kuhaa ja hyvää se on, joten kaipa mun valitus on aikas turhaa..nyt vaan äsyttää :headwall:

Neila ja salaisuus rv 5+5
 
Minäpä poistun joukostanne... :(
tänään aamulla tuli isompi klimppi pönttöön niin arvasin että se oli sit siinä se meidän kyytiläinen... Mitään kipuja ei oo ollu eikä vuotoa edes kuukautisvuodon verran. Kävin sit äippäpolilla lähetteen kera ja tyhjää täynnähän se kohtu oli :'( tosin siihen mä olin jo asennitunutkin kyllä.

Toivottavasti pian pääsee mukaan uuteen odottaja porukkaan... Onpahan nyt koettu tämä keskenmenokin sitten... :(

Tsemppiä kaikille jatkoon
 
keffeli voimia :hug:

joku kirjoitteli noista vihlasuista, täällä kanssa tuntuu ikävästi viiltäen oikealla alamahassa jos nousen liian nopeasti ylös.
rinnat on aika kipeet nyt ja jotenkin muutenkin näihin isoihin hinkkeihin on tullut täytettä :D

huomenna olisi kysiin meno tuon selän jälkitarkastukseen, saas nähä miten jatko on sillä mulla loppuu maaliskuun loppuun saikkupäivät ja pitäisi hakea sitä kuntoutustukea taikka määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, miten pystyn mihinkään koulutukseen tai kuntoutukseen lähtemään tällä selällä tai ees sitoutumaan pitkäksi aikaa siihen jos vaan raskaus menee loppuun asti. ja mitenkä nyt voivat ees tehdä tuota magneettikuvausta selästä kun raskaana on? pystyyköhän sitä tekemään? ja mulla ei onnistu se ilman rauhoittavaa/nukutusainetta sillä saan siellä putkessa paniikkikohtauksen :ashamed: jäänköhän mä nyt ihan rahatta vai mitähän tässä on edessä, no ainakin paperisota kelan kanssa |O
perämaan emäntä rv 5+5
 
Heisulinvei!

Keffelille voimahali :hug: Jaksausta ja uskoa tulevaan..

Kuten myös uskoa vuodoista kärsiville kanssasisarille tai muille epätietoisuudessa oleville :hug:

Ja ISOT onnittelut juuri plussanneille!! Tervetuloa joukkoon iloiseen (ja kiukkuseen, ja väsyneeseen, ja turvonneeseen, ja pahoivoivaan, mutta niin onnelliseen) :flower: =)

Tämä on pitänyt hiljaiseloa.. Jotenkin on ollut pelko persauksissa ja ehkä siksi tietosesti vähentäny täällä notkumista. Tai sitten ei jaksa tämmösen hitaan pc:n kanssa paljo surffailla. Kaipaan jo salamannopeeta kotimac:ia ;) Ja sitä mieskultaa siellä kotona:heart:

Galluppiin sen verran, et mä plussasin 4+1. Tein yhden testin ja uskoin kyllä kerrasta:heart:
Oireita ilmaantu noin 4 pv aiemmin, mutta en jaksanut kuitenkaan uskoa raskauteen ihan heti. Vasta kun menkat olivat myöhässä, niin ostin testin

Tekee mieli vielä kommentoida ja täydentää tota sallitut/kielletyt listaa, että kotona graavattu kala on turvallista, kielto tai sen suositus koskee vakuumipakattua kalaa.
Viljelty kirjolohi on turvallista syödä, merestä kalastettu lohi ei. Eli sitä sitten harvemmin.
Suomessa on laki, että maito kuuluu pastoröida aina, jalostettiin siitä sitten mitä tahansa. Eli kotimaiset tuorejuustot ovat ok. Ja sulatejuustohan ei ole tuorejuustoa, oliko joku täällä pinossa sitä ihmetellyt, vai oliko jossain muualla...
Ja kuten aiemmin hehkutin, niin maksaruuat ovat todellakin sallittuja. Pienissä määrin tosin.
Mun mielestä lista oli ihan samanlainen, kuin jo esikoista odottaessa melkeen 14 v sitten. Alkoholista oli tosin nyt täysi nollatoleranssi. Aiemmin oli lasi viiniä silloin tällöin ok, nyt kokonaan kiellettyjen listalla. Ja uskon tohon ihan täysin, pienetkin määrät menee istukasta läpi ja vaikuttaa tottakai vauvaan. Ja niin pienen elimistö ei ole tarkoitettu alkoholin polttamiseen (eikä tupakan myrkkyjen hajoittamiseenkaan) :(

Anteeksi saarnaava teksti... :whistle:

Ja on pakko vielä sanoa, että kyllähän näillä suosituksilla on ihan aihetta. Kyllä meidän isoäitien aikaan oli aika suuri lapsikuolleisuus, ihan sikiöaikana tai lapsivuodeaikaan. Ei vaan aina tiedetty, mistä johtui. Tosin ei siihen aikaan vielä ollutkaan niin valtavasti ympäristömyrkkyjäkään pilaamassa meidän vesistöjä tai ruokaa
Ihan oma veljeni on syntynyt 60-luvulla aika monien eri kehitysvaurioiden kera. Älyllisesti kaikki hyvin, mutta monta häiriötä, mitkä ovat saaneet alkunsa aika alkuraskaudessa. Ja ilmeisesti liittyy äidin puutarhaharrastukseen.Siihen aikaan ruiskuteltiin aika iloisesti aika ärheitäkin hyönteismyrkkyjä, mutta toisaalta epäilevät, että voi olla myös ruokavaliossa ollut jotain. Eivät tarkkaan tiedä

Omasta navasta vielä, että uskalsin käydä tänään hiihtämässä pitkän lenkin. Aika hissukseen menin, mutta pikkasen matkaa menin umpihankea, niin olihan sitten tullut vähän vaaleenpunasta vuotoa. Eilen oli eka päivä ilman pisaraakaan verta. Voi kumpa tämä rauhottuisi nyt ja pääsisi taas odotukden iloon kiinni :saint:

Huomenna tädin hautajaiset ja taitaa salaisuus paljastua koko suvulle.. Neulemekko, minkä sovitin viikko sitten kotona, onkin nyt ihan kireä vatsakumpareelta. Tosin tälläsiä pömppiksiä näkee ihan normioloissakin ihmisillä. Mut kun oon aikka tiukkavattainen normisti.. No voisinhan olla "plösähtänyt".. :LOL: :LOL: Oonhan kuitenkin jo kohta 40, niin eiksitä voikkin jo vähän lässähtää :LOL: :LOL:

:wave: Puskajussi ja Onni 8+2 :heart:
 
Mä aina unohdan tässä vaiheessa ketä mun piti onnitella, mut onnea Minttu-Maaria ja halauksia ja voimia keffeli. Ja tervetuloa uusille!

Mä tein ekan testin jo rv 3+6 ja Apteekin omaan sain roskishaamun ja muutaman tunnin päästä cb:n digitaaliseen raskaana. Tein uuden testin kun oli niin vahva raskaana olo. Mieskin sanoi olevansa varma ennen testin tekoa. Hassua, kun esikoisesta tein varuiks testin menkkojen oltua myöhässä yli kaks viikkoa, eikä mitään raskausoloa ollut... Tein vielä rv 4+6 cb:n viikkonäytöllisen ihan neuvolaa varten ja se näytti raskaana 2-3 viikkoa eli menkoista laskettuna ihan oikein.

Mulla on kans niitä vihlomisia. Ei oikein uskalla venytellä eikä yskiä/aivastaa, aina vihlasee ikävästi. Paha olo tulee ja menee. Nyt oon huomannu, että heti kun tulee nälkä alkaa myös paha olo.

Taidan nyt mennä röhnöttään sohvalle. Mukavaa tulevaa viikonloppua kaikille!

Hituli ja minttu 6+2 :wave:
 
täällä 4+5 ja oireet on ihan nollat melkein, välillä tulee pikku krapula ja nälkä jatkuu mutta muuten ei mitään!! tissit on verisuonia täynnä mut joo mietin vaan et onko joku pielessä vai onko normaalia?

miten muiden oireet?

Mulla on takaraivossa sellanen tunne että en nää itseäni tuolla lokakuussa puskemassa |O aavistus on vain kova.. ekan kanssa olin niin varma tms :ashamed:

Huomenna soitan neuvolaan ajan itselleni ja toivotaan et tää fiilis loppuis :'( :attn:
 
miimii10,ei mullakaan ole muita oireita kun tissit ja jatkuva nälkä....ja vatsan turvotus.....mutta ei siis mitään semi väsymys tilaa....tai ainakaan normaalia kummempaa :LOL: eikä etonut ole yhtään....mullahan on se varhaisultra 2.3....näkee et onko siä jokin oikeessa paikassa....mä en tajua en mä näin epäileväinen ja varovainen kahen ekan aikana oo ollut :D pidän peukkuja että saat pian kanssa selvyyttä... :hug:
rauhallista viikonloppua kaikille....tai siis enhän mä täältä pois osaa pysyä :LOL:
sutulii ja 5+3...kai... :heart:
 
tervetuloa uusille!
:hug: sitä tarvitseville.

väsymys on ollut ihan kauheaa nyt muutaman päivän,tuntuu että mitään ei jaksa..illasta vähän helpottaa.turvotus on pahillaan illasta.maha komeasti jo pömpöttää,saa nähdä milloin tulee ensimmäiset utelut:)

tietääkö kukaan että saako jäykkäkouristus rokotetta ottaa raskaus aikana? ei varmaan..?? löysin rokote korttini ja huomasin että että ei oo vähään aikaan ollu voimassa jäykkäkouristus rokote.

naama on alkanut kukkimaan kivasti,samoin kuin tytön raskauden kohdalla.. joku oli kysynyt täällä että kysyykö sukupuolesta..?aijotaan kysyä niin kuin muidenkin kohdalla ollaan kysytty.salassa ollaan aina pidetty.

nyt vois lähteä nukkuun,pelottaa jo huominen kuinka väsynyt sitä taas on |O

hyvää illan jatkoa kaikille:)

bakukaa 7+1
 
Onnea plussanneille ja SUURI halaus kaikille joita surulliset uutiset kohdannu!! nimiä en muista.
Lilein..kyselit tuosta linea negrasta..mul esikoista oottaessa se tuli ja poika syntyi =) ..eli ainaki meil paikkaa piti.

Tänää oli neukku..jollai ihmeellä se sai lasketuks ajaks 30.9 mut ite oon jotenki enemmän lokakuun puolella.. vielä en aijjo pinoa vaihtaa, katotaan sit vasta ultran jälkeen :heart: !!

ny on kyl NIIIII väsy ja vilu et en jaksa tän enempää tälläkertaa..

..turvotus on niinku viikolta 20+...ei voi uskoo!!! toivon tälläkertaa pääseväni pienellä masulla mut pahalta näyttää!

j-22 ja pikku2 9+0
 
Miimii, tahdoin tulla sua lohduttamaan koska mun oireet myös täysin nollassa !
Tänään kävin vetäsee Step tunnin ja olo ollu sen puolesta ihan mahtava, raskaudesta ei tietoakaan! Jotenkin tissienkin kipeys vähentyny, ei nää niin viluta eikä mahaa vihlo..
Toivon itsekin sydämeni pohjasta et masuasukki jaksais mukana :heart:
ja mahtavaahan on jos oireet pysyy normaalina, asian voi aina välistä unohtaa ja jatkaa normi elämää ;) Näin mä ainaki pyrin ajattelemaan ja toivon viimeiseen asti että me kaikki pyörittäis täällä vielä lokakuun kynnyksellä =)

Nyt hyvää yötä !!
 

Yhteistyössä