Lokakuun IVF- hoidot

Anni77...

Yhtä malttamattomalla mielellä ollaan täällä. Mies vain onneksi pitää minut kurissa:) Millon sulla virallinen testipäivä? Mulla vasta 25.päivä - ja sinne tuntuu olevan ikuisuus. Miten aika voikin madella näin hitaasti..

Sulla siis kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys? Aloitettiinko se lapsettomuusjuttujen yhteydessä, vai jo niitä ennen? Millainen annostus? Eikös se ole sitte elinikäinen? Mulla siis lääkäri vahvasti epäili vajaatoimintaa. Vuosi sitten tk:ssa mitattuna arvo oli 3,95 - eli aika rajoilla. Nyt uutta koetta vain ei heti pystytä tekemään, koska lääkkeet päällä. Kuinkahan pian lääkkeet vaikuttavat arvoihin? Lääkäri mainitsi jotain kolmesta kuukaudesta - mutta en nyt ole varma, kuulinko oikein. Sehän olisi ikuisuus vain odotella.. Mutta pakkohan se on laittaa raiteilleen, koska kiinnittymiseen vaikuttaa kuulemma olennaisesti.

Olen yrittänyt pitää sormeni kurissa ja pitää päiviä, etten kävisi täällä ollenkaan katselemassa... Mutta heti kun mieheni lähti töihin - suuntasin koneelle:)

Koitetaan me kaikki jaksaa hyvissä voimissa - plussan toivossa tietenkin:)!!!
 

Miili81

Raskaustestipäivä on 20.10 eli ens perjantai.
Näin just yöllä unta negatiivisesta tuloksesta ja muutenkin vähän luulen että nega tulee. Jotenkin vaan tuntuu siltä. Tai siis just se kun ei ole mitään tuntemuksia kropassa. Vaikka ei kai välttämättä näin pian oliskaan. No, jokatapauksessa kaivoin jo esiin kaikki IVF- prosyyritkin muistin virkistämiseksi.

Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin kun ei e-pillereiden lopettamisen jälkeen kuukautisia alkanut kuulua. Kilpirauhas-lääkitys aloitettiin ja 4kk seurannan jälkeen kun arvot olivat normalisoituneet eikä kuukautisia edelleenkään kuulunut, sain lähetteen lapsettomuuspolille. Ja sit löytyikin heti tuo PCO.

Sellanen 2-3kk menee lääkityksen aloituksesta arvojen normalisoitumiseen. Joskus puoli vuottakin. Mulla on tällä hetkellä Thyroxin 0.5mg 1/2x1. Ja kyllä valitettavasti hoito on elinikäinen.

Jaksamisia!

Anni
:wave:
 
Mulla siis toinen IVF ja hoitoja takana 3,5 vuotta. Nyt alkaa jännittää, huomen punktio, pe kävin ultras ja siel kasvo 20 munasolua. Mut saa ny nähä, viimeksikin saatiin 18, mut vain 1 ainut kelvollinen joka hedelmöittyi ja siirrettiin, joka tuli sit ulos viikko siirrosta...
 
onemama


Hei odottelija 77!

Joo, samassa taidamme mennä. Me ollaan hoidossa Oulun väestöliitossa.

Huomenna seuraava ultra... Saa nähdä onko mitään vaikutusta ollu piikittelyllä. Mulla on aika pienet annokset ja olikin puhetta että sitten vaan jatketaan tarvittaessa vielä piikittelyä pitempään. Saattaa siis mennä ens viikon loppupuolelle punktio. ;)
 
Juu. tänään oli keräys, saatiin 24 munista, aika hyvin, mut oon ihan hirveen kipee ja hyperiä pukkaa, oli nestettä vatsaontelos ja sain albumiinia iv:sti. Ja nyt juonu ainakin 3 litraa. Viimeks oli paljon helpompaa, illalla kärsi jo kävellä, mut ny ei puhettakaan, onneks mies passaa. Keskiviikkona siirto, huh huh on tää rankkaa tää lasten tekeminen. :headwall: :headwall:
 
Minulla oli kanssa eilen punktio, tulos tällä kertaa 19 munasolua.
Minulla punktio oli hieman kivuliaampi kuin viimeksi, mutta tänään on jo ihan hyvä olo. Siirto vasta torstaina.

Minä jännään kanssa samaa kuin Mape eli saadaanko siirtoon alkioita vai ei kun viimeksi kanssa meillä loppujen lopuksi vain yksi oli niin hyvä että se voitiin siirtää.

Keskiviikkona on puhelinaika lääkärille ja sitten kuullaan tuomio. Jos päästään siirtoon asti niin sitten olen aika positiivinen. Nyt sain viime kerrasta poiketen vielä Zumenon kuurin Lugesteronien lisäksi.

Tsemppiä kaikille odotuksessa =)
 
Ihmettelen, kun täällä palstalla tosi moni on kertonut että ovat olleet laparoskopiassa ja siellä on munanjohtimia onnistuttu avaamaan, vaikka olisivat olleet arpeutuneet. Mulle on useampikin lapsettomuuskynekologi ja hoitaja sanoneet, että niitä ei pystytä avaamaan, jos ovat esim. tulehduksen takia arpeutuneet, koska ovat tosi ohuet jne. Jos siellä on jotain muuta, niin voidaan puhaltaa auki, mutta se on eri asia, kun että ne varsinaisesti avattaisiin.
Ihmettelen vaan, mistä näitä käsityksiä syntyy... Luulin, että tukoksen takia toimenpiteeseen olen itsekin menossa, mutta nyt kun kysyin, niin toinen syy miksi se laparoskopia tehdään on endometrioosi-epäily. Tästä taas ei mulle lääkäri maininnut, sillon kun sain lähetteen laparoskopiaan puhuttiin vaan niistä munanjohtimista.
Endometrioosista taas joku sanoi mulle, että sen pitäis näkyä myös ultrassa. En ota näistä selvää...
 
Hei.

Kai sitte kuulun tänne.. Meillä aloitettiin eka IVF hoito 02/04 saatiin kerättyä 15 munasolua jotka sitte hedelmöitettiin. Joista 12 "selvisi". Alkionsiirtopäivänä oli 8 kunnolla hedelmöittynyttä ja loput ei sitten jostain syystä enää jaksanutkaan.

Tehtiin tuoresiirto joka ei onnistunut. Meni pari vuotta ennenkuin pystyin kokeilemaan uudelleen. Jotenki tää kaikki sillon oli tosi raskasta ja mies ei paljoa tukenut mua.

05/05 kokeiltiin ensimmäistä pas siirtoa siirrettiin 2 alkiota kohtuun. Juhannuksen aikaan sitten alkoi vuoto toinen tuli vuodon mukana pois ja toinen pysyi. Helmikuun nättinä pikku pakkaspäivänä meille syntyi pieni pakkastyttö.

10.10 meille tehtiin 2. pas siirto (samana pvä.nä neiti täytti 8kk.tta) 2 alkiota sulatettiin ja molemmat selvisi. Mutta lääkäri ei suostunut siirtämään kuin yhden alkion kohtuun. Vaikka kuin olisin halunnut molemmat siirrettävän. Se tässä eniten tympäsee kun toinen alkio nakattiin kylmästi roskiin kun ei voi uudelleen pakastaa. Toivottavasti tämä yksi kumminkin kiinnittyisi.
Huomen mulla verikokeisiin meno jossa muiden kokeiden lisäksi katotaan raskaushormonien määrä jos ei kuukautiset ole alkaneet. Kokoajan tosin tunne että vuoto alkaa.

Tsemppiä teille kaikille hoitoihin ja teille joille siirrot jo tehty.

Tosin tiedä kuulunko tänne lapsettomiin kun mulla entisestä suhteesta 10v poika ja nyt tän uuden kans tää pikku pakkastyttö. Mutta hoidoissa jouduttiin käymään kun normaalisti ei lasta saatu ja syy selvisi miehellä huonosti liikkuvat sinnetänne poukkoilevat siittiöt. Ja mulla aikoinaan poistettu toinen munasarja ainaisten kystien takia. Silloin lääkärit sanoivat ettei vaikuta lapsien tuloon... Toki se hieman vaikuttaa.

T: löllykkä<br><br>
 
Soitin juuri lääkärille ja 15 alkiota on tällä hetkellä jakautunut normaalisti eli kun maanantaina oli punktio näyttää tosi lupaavalta huominen siirto. Oi, oi nyt saan huokaista helpotuksesta kun viimeksi selvisi 21 munasolusta vain 1 siirtoon ja nyt 19 munsaolusta näyttäisi selviytyvän ne 15.
Sovittiin jo etukäteen, että nyt siirretään 2 alkiota, mutta lääkäri alkoi taas pistää hantiin kun nyt näyttää niin lupaavalta. Pidin kuitenkin pääni ja huomenna sitten siirtyy 2 kpl. Nyt olo on kyllä positiviinen, täytyy myöntää :) Suurin helpoitus on se ettei meilllä sitten kuitenkaan näytä olevan mitään kromosomitason häiriötä mitä pelkäsin jo kovasti 1. IVF tulosten jälkeen.
Mape, miten teillä?
 
Meillä ainakin tähän asti toinen IVF mennyt hienosti, vaikka kipeä olen vieläkin. Mutta tosiaan 24 muniksesta 20 hedelmöittyi ja eilisestä tulos ei ollut muuttunut eli 18 hyvää alkiota, vain 2 käyttökelvotonta. Tänään sitten siirrettiin 2 alkiota ja loput panatiin pakkaseen, Ihan mieletön tunne, kun vertaa viimekertaiseen tulokseen. Nyt vaan jännätään ja pidetään varpaatkin pystys. Tässä alkaa ihan liikuttua, ekaa kertaa 3,5 vuoteen pientä toivon pilkahdusta, mutta ei passaa liikoja hehkutella, onneksi saatiin saalista pakkaseenkin, et jos metsään mennään, ei tartte enää tätä rumbaa käydä läpi, sen verran rankkaa puuhaa on.

Onnea teille Maria myös ja muillekin samassa tilanteessa oleville :wave: :wave:
 
Mape, kuulostaa sinun tilanteesi todella lupaavalta ;)

Miten olis, kovisteltiinko sinua luopumaan sovitusta kahden alkion siirrosta kun hoito meni nyt noin hyvin sinullakin. Minua häiritsee se, että heti lääkäri oli taas sitä mieltä, että nyt on kauhean suuri riski kaksosraskauteen kun on ykkösalkioita. Olihan minulla ykkösalkio viimeksikin eikä tuntunuta tarttuvan.

Tulee ihan tunne, että olen kauhean itsekäs kun haluan, että tällä kertaa olisi oikeasti mahdollista minunkin tulla raskaaksi. Pitäisikö nyt taas kokeilla yhdellä ja epäonnistua kun pakkaseen saadaan alkioita. Minä itse todella toivoisin, että tämä on nyt se kerta kun onnistuu ja yhdellä alkiolla en tunne, että se on mahdollista. Olen nimittäin varma että kiinnittymisessäkin on jotain vikaa. En ole koskaan nimittäin vielä ollut raskaana millään tavalla eli ei edes haaleita plussia tänne.

En ymmärrä aina ihan näitä kovisteluja.Olen maksanut isot rahat hoidoista ja kuitenkin minusta tuntuu, että välillä lääkärit keskittyy vain siihen etten tulisi raskaaksi mikä tuntuu kummalliselta ja pelottelevat vielä niin kaksoraskauden komplikaatioilla, että hyvä kun siirtoon uskaltaa mennä. Ainakin mieheni pelästyi jo valmiiksi.

Onko kellää vastaavia kokemuksia? Ja ne jotka ovat saaneet kaksoset kertokaa onko se nyt sitten niin kamala kokemus?
 
jaffa70
Maria: en yhtään ihmettele, että välillä kyynisyys iskee ja ryhtyy miettimään lääkäreiden motiiveja jne (varsinkin jos/kun on kyse kaupallisesta toiminnasta). Kai se vaan on luotettava, että heillä etiikka ajaa edelle kaikesta huolimatta :)

Me teimme miehen kanssa päätöksen, että kunhan hoidot saadaan alkuun ja määrä-kysymys tulee eteen, kahdella mennään. Lähi- ja tuttavapiirissämme on muutama kaksosraskaustapaus ja niitä seuranneena voin sanoa, että kelpaisi meillekin :) Vahvuutta, rohkeutta ja jaksamista - niitä sitten vaaditaan ehkä se hyppysellinen enemmän :)
 
Kiitos Jaffa70 kannustuksesta =) Sitä tarvitaan kun siirto on tänään ja uskon, että lääkäri tekee vielä yhden yrityksen kumota päätöksemme.

Tulet itsekin varmaan huomaamaan, että lääkärit on tosi tiukkoja nykyään tuossa yhden alkion siirto politiikassa. Ensimmäisessä IVF:ssä kahden alkion siirto ei tullut kysymykseenkään, vaikka silloinkin otin sen puheeksi. Kuulemma haen vain väkisin ongelmia itselleni.

En ymmärrä tätä ollenkaan, varsinkin kun olemme mieheni kansa jo kummatkin melkein 35 v. ja mitä ilmeisemminkin kummassakin on jotain vikaa. Minulla ei mitään näkyvää kuten miehellä, mutta ilmeisesti juuri tuossa kiinnittymisessä ongelmia. Kuitenkin lääkärit tuntuvat olevan sitä mieltä, että tule raskaaksi kun vain henkäiseekin minuun päin mikä ei todellakaan ole totta.

Yhden alkion siirrossa kun onnistuminen on vain siinä 30% luokkaa kun taas kahden alkion siirrossa jo 50%. On se minusta huomattava ero ja pitää ainakin minun mielialani paremmin koholla.

Meille riittäisi kyllä yksikin lapsi ei se tässä ole kysymyksenä, mutta olen varma että selvittäisiin kahdestakin. Mieheni hieman pelkää tätä kahden lapsen mahdollisuutta, mutta aika monella kahden alkion siirrossa kuitenkin vain yksi jää kasvamaan. Meinaan nyt kyllä pitää pääni kun minähän näitä hoitoja joudun kärsimään ei mieheni varsinaisesti ollenkaan. Harmittaa vain kun muuten voisin olla nyt tosi onnellinen, mutta nyt pitää keskittyä vain siihen ettei se lääkäri heitä vielä toista alkiota roskiin tai jotain.

Tsemppiä joka tapauksessa kaikille. Yrittäkää pysyä omissa päätöksissänne, vaikka aina lääkärit eivät tunnu ymmärtävän sitä tuskaa miltä tuntuu kun lasta on tuloksetta yrittänyt. Pieni toivon kipinä on silloin paikallaan, vaikka tarkoittaisikin sitten mahdollisesti kaksosia ;)
 
jaffa70
Maria: vaikutat ihanan topakalta, sain hyvää tsemppiä tulevaa varten :)

Kun kyse on omasta tulevaisuudesta, mielestäni siihen pitää pystyä vaikuttamaan. Tärkeintä on, että a) osaa tehdä päätöksen ja b) että pysyy päätöksessään ja elää sen kanssa. Itse varmasti katuisin sitä, että painostuksen alla (ja mahdollisesti usean epäonnistuneen siirron jälkeen) tyytyisin yhden alkion siirtoon, vaikka olisin halunnut kaksi. Jos kerran tälle hoitoladulle on lähdetty, niin himputti tehdään se sitten täysillä! Tottakai kahden lapsen kanssa selviytyminen jännittää, sehän on selvä, mutta ehkä luonto on antanut sen 9 kk:n odotusajan juuri sitä varten, että vanhemmilla on aikaa sopeutua tulevaan.

Tsemiä ja jaksamista!!
 
Meillä lääkäri itse ehdotti kahta, mihin olin tosi tyytyvainen. Paitsi että en jaksa uskoa vieläkään mahdollisuuksiin, ei ole tullut meilläkään kertaakaan plussaa, ei edes sitä hailakkaa. Viimeksikin siirrettiin ykkösluokan alkio ja ulos tuli. Kait meilläkin kiinnittymisessä se vika.

Jokos Maria kävitte siirrossa, miten meni?


 
onemama
Nyt on taas ultrassa käyty. Saalis: kymmenkunta isoa ja kymmenen vähän pienempää joista kaikki ei kerkiä mukaan. Ihan hyvältä näyttää. Punktio näillänäkymin keskiviikkona. Mites odottelija 77 teillä menee?

Osa on jo päässyt siirtoihin, pidetään peukut pystyssä teille B)
 
Minä kävin eilen siirrossa vasta iltapäivällä neljän maissa. Jostain syystä virtsarakko ei ollut ollenkaan täynnä vaikka en ollut yhden jälkeen enää käynyt vessassa. Ilmeisesti en ole juonut yleisesti ottaen tarpeeksi. Lääkäri ei tästä tykännyt ollenkaan, koska siirrossa hän ei meinannut nähdä kohtua. Jos vielä joudun siirtoihin niin pitää varmaan juoda ekstraa seuraavan kerran. Mutta loppujen lopuksi kai ne 2 alkiota meni oikeaan osoitteeseen. Vähän tuli huono fiilis tästä, että kai kaikki meni kuitenkin ok. Vaikea sitä minun oli arvioida, että kuinka paljon pitää juoda. Kuulemma rakko on kuin peili jonka kautta näkee kohdun vatsan päältä ultralla jos rakko on tyhjä niin edessä on suolisto. Eipä tätäkään minulle edellisellä kerralla selitetty, vaikka nyt jälkeenpäin tajusin että silloinkin oli tässä kohdun kuvaan saannissa ongelmia. No oppia ikä kaikki, toivottavasti kuitenkin oli viimeinen kerta tätä rataa.

Pakkaseen meni loppujen lopuksi vain 3 alkiota kun muut olivat kuulemma sellaisia ettei ne olisi pakastusta kestänyt. Tätäkään ei selvitetty tarkemmin, että miksi ne eivät olisi kestäneet vaikka olivat ihan ok jakautuneet, mutta en jaksanut enää kysellä enempää. Pistän nyt tällä hetkellä kaiken toivoni näihin kahteen yksilöön jotka siirrettiin:)

Minulla oli nyt siirrossa toinen lääkäri kuin viimeksi ja hän sanoi, että voin mennä punktiosta kahden viikon päästä jo verikokeeseen eli itse asiassa jo viikon päästä maanantaina? Tuntuu tosi nopealta ajalta. Edellinen lääkäri sanoi, että siirrosta 2 viikon päästä. Pitää nyt katsoa mitä teen, että menenkö heti verikokeeseen vai kokeilenko kotitestiä ensin.

Minulla on päällä lugesteron ja zumenon lääkitykset ja lääkäri sanoi, että jos nyt tärppää niin jatkan näitä lääkityksiä hieman pidempään. Minusta ainakin tuntuu hyvältä nyt syödä tuota zumenonia(kasvattaa kohdun limakalvoa) mitä en viime kerralla syönyt. Tuntuu siltä, että on alkiolla ehkä parempi mahdollisuus kiinnittyä.

Mape, kyllä mullakin on epätietoisia fiiliksiä onnistuuko tämä taas. Pakko vaan yrittää uskoa, mutta kun se haave alkaa tuntua jo niin kauakaiselta ettei siihen oikein osaa edes uskoa. Lääkäri nyt taas oli ihan varma, että kaksoset sieltä tulee. Toivottavasti oli oikeassa ;)
 
Hei kaikille,

täältä peukutuksia ja kärsivällisyyttä kaikille jo siirroissa olleille ja sitä odottaville!

Pitkän hiljaiselon jälkeen meidän kuulumiset:

Punktio oli maanantaina. 13 rakkulasta löytyi 10 solua. Itse punktio ei ollut erityisen kivulias, mutta vointi sen jälkeen on ollut tosi kurja. Vatsa on yhä niin kipeä, että kävely on lähes mahdotonta. Lämpöäkin on ollut. Hyperiä ei kuitenkaan ole, joten kai mun elimistö sitten vaan reagoi jotenkin voimallisesti.

Puoliin soluista tehtiin ISCI, puolet meni normaalin IVF:n mukaan. ISCI ei näköjään sitten ollut hyvä meille, vain kaksi viidestä hedelmöittyi ja niistäkin vain toinen oli kunnollinen. Normaaleista viidestä hedelmöitetystä neljä alkoi jakaantua, mutta yksi ei ollut kunnollinen. Yksi siirrettiin ke, joten 2+1 meni pakkaseen. Nyt tietty vähän harmittaa, että tuon ISCIn vuoksi osa tavallaan meni hukkaan, mutta tulipa testattua, ettei kyse sitten ole hedelmöityshäiriöstä.

Nyt sitten vain odotellaan, testipäivä on 1.11.
 
Heipsan taas täältäkin kaikille!

Mulla nyt tuo punktio päivä sen kun siirtyy.. Musta tuntuu että kaikki näissä hoidoissa jotenkin kangertelee.. Ensin siirrettiin suunnittulukäyntiä ja nyt menkat tuli melkein viikon myöhässä.. 0-ultra on sitten ensi viikolla tiistaina, mutta punktio siirtyykin siis viikolle 45.
En tiedä onko ne noi sumut vai mikä saa mun mielen tosi masentuneeksi. Välillä tuntuu, ettei jaksaisi näitä hoitoja jatkaa ja olen ollut muutenkin tosi kiukkuinen ja ärtynyt kaikesta.

Maria: tosi harmillista, että lääkäri kunnioita teidän tahtoanne tuossa siirto-asiassa. Musta ainakin tuntuisi tosi pahalta, jos lääkäri "ylipelottelisi" kaksosraskaudella ja muutenkin yrittäisi pyörtää koko ajan päätöstä kahden alkion siirrosta.
Meillä ensimmäisen IVF:n tuoresiirrossa lääkäri itse ehdotti kahden alkion siirtämistä. Tosin meillä alkiot oli III-luokkaa, eikä siirtokelpoisia ollut kuin ne kaksi.

Hirmuistesti plussaonnea ja tarrasukkia teille piinailijoille! :flower: :heart:
 
MOIKKA!

Tää on niin uskomatonta ettei oikeen vielä itekään tajua.
Mulle siis tehtiin lääkkeellinen PAS 14pv sitten, siirrettiin viimeiset 2kpl alkioita.
Tein maanantaina testin: nega.
Tein keskiviikkona testin: nega.
Ja aloin valmistautua henkisesti uuteen IVF:n.

Tänään sitten olin "oikeassa" raskaustestissä eli verikokeessa ja tulos olikin jymy-ylläri: POSITIIVINEN!!! :D :heart:
Olin niin varma negasta että jätin aamulla luget ja zumenonitkin ottamatta.

Lapsettomuutta on takana tasan viikko vajaa 3 vuotta. Lapsettomuus on koetellut ajoin parisuhdetta ja jopa mielenterveyttäni. Tää on tajutonta!
3vk päästä sitten ultra ja nähdään ootellaanko kahta vai yhtä ;) !
Nyt varovaisen toiveikkaana mennään eteenpäinja toivotaan ettei onni pääty ennen aikojaan...

Ihanaa viikonloppua kaikille!

Anni - onnesta sekaisin
 
Odottelija77
Mulla on punktio ens ma ja siirto ilmeisesti ke. Tänään olin ultrassa ja kaikki oli ok, kummallakin puolella oli 7 rakkulaa ihan kivan kokosia kaikki. Nyt pitäis lepäillä..
 

Yhteistyössä