Lokakuun IVF- hoidot

Mielettömästi onnea Anni77 plussasta!!!! Heti tuli itellekkin oikein mukava fiilis. Mulla vasta keskiviikkona testipäivä, mutta osaan jo odottaa negaa - ihan samanlaiset on "oireet" ja tuntemukset kuin viime PASin jälkeen. Nyt kuitenkin vähän toiveikkaampana lähden seuraaviin siirtoihin - kiitos sun plussauutisten. Kerrothan ultran jälkeen miten kävi - onko sisarukset käsi kädessä elämää odottamassa vai kuinkas on käynyt.

Olikos sulla muuten millasia tuntemuksia/oireita? Erosko jotenkin viime kerrasta? Onko mieli ollut erilainen (siis ennen tätä järisyttävää uutista).. Nyt sulla se todellinen odottelu alkaa - mutta sehän on onnellista odottelua:) Onnea vielä kerran!

Onnenrutistuksin, Miili81
 

Kiitos onnitteluista!

Miili81!
Ei siis mitään oireita. Ihan samanlaista ollut kun aikasemminkin siirtojen jälkeen. Nippailua mahassa ja rinnat kipeyty hiukan Lugesteronien aloituksen jälkeen, mutta se meni ohi ihan niinkun ennenkin.
Mieliala ihan samanlainen. Tietty meillä on ollut maailmanloppu
valloillaan kun olen tehnyt niitä negoja ;) .

Ainoa mitä olen pari pv ihmetelly on oikean käden sormien puutuminen. Mutta tuskin sillä on mitään tekemistä asian kanssa. Sit olen ollut tosi väsynyt, mutta en tiedä onko se normaalista syysväsymyksestä poikkeavaa. Siksihän tätä on vähän vaikea tajuta kun ei tunnu mitään, ehkä sit kun ultrassa näkee.

Olin kyllä ihan ällikällä lyöty kun hoitaja sano et tulos on plussa selvästi. Ihmettelin miksei se ole näkyny kotitestissä eikä mitään oireita.
Sanoi vaan että harvoin näkyy kotitestissä edes sillon kun verikoe näyttää plussaa. Me hoidoissa käyvät ollaan niin hätäsiä tietty kun tiedetään että raskaus olisi mahdollinen. Kysyin myös voiko päätellä siitä arvosta onko molemmat kiinnittynyt, mutta ei kuulemma.

Vielä niistä sun kilpirauhasarvoista piti sanoa, että eihän mikään estä niitä mittaamasta. Ei niihin vaikuta hormonihoidot, siihen prolaktiiniin vaikuttaa.
Epätasapainossa oleva kilpirauhasen vajaatoimintahan lisää keskenmenonriskiä sekä vaikeuttaa alkion kiinnittymistä. Siksi pitäisi saada sulle hoito päälle jos se on sitä vajaatoimintaa.

Jaksamisia kaikille! =) Anni
 
Heissan vaan kaikille ja ANNILLE SYLINTÄYDELTÄ ONNEA!!! Itse olen palstalla uusi, muutaman kerran sitä kyllä lueskellut. Oma tilanteeni on sellainen, että ensi tiistaina on ensimmäinen keräys ja perjantaina siirto. toimenpiteistä en juurikaan mitään tiedä, koska tämä meillä eka kerta. Pistämiset mennyt niin, että mies on ne joutunut hoitamaan. Tuntuu ajatuskin vatsaan pistämisestä itse jotenkin ylitsepääsemättömältä. mukava olisi kuulla jotain tulevista toimenpiteistä. =) =) =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 12:04 vekara kirjoitti:
Heissan vaan kaikille ja ANNILLE SYLINTÄYDELTÄ ONNEA!!! Itse olen palstalla uusi, muutaman kerran sitä kyllä lueskellut. Oma tilanteeni on sellainen, että ensi tiistaina on ensimmäinen keräys ja perjantaina siirto. toimenpiteistä en juurikaan mitään tiedä, koska tämä meillä eka kerta. Pistämiset mennyt niin, että mies on ne joutunut hoitamaan. Tuntuu ajatuskin vatsaan pistämisestä itse jotenkin ylitsepääsemättömältä. mukava olisi kuulla jotain tulevista toimenpiteistä. =) =) =)
Minäpä vähän kerron omasta kokemuksestani.
Elikä munasolujen irrotuspiikin pistät varmaan sunnuntaina?

Keräys toimenpiteenä minun kohdallani oli suhteellisen kivuton toimenpide.
Aamulla ravinnotta sairaalaan ja sitten odotellaan keräykseen pääsyä. Mies toimittaa siemennestenäytteen heti aamusta ja näyte "pestään" eli parhaat siimahännät erotellaan valmiiksi hedelmöitystä varten.
Virtsarakko tulee tyhjentää juuri ennen munasolujen keräystä.
Sitten puetaan avopaita päälle ja viedään toimenpidehuoneeseen.
Siellä saa sitten suonensisäisesti kipulääkettä ja rauhottavaa lääkettä. Kipulääkettä saa lisää tarvittaessa.

Kohtuun viedään katetri ja neulalla jokainen munarakkula tyhjennetään munarakkulanesteestä jossa irronnut munasolu on. Toimenpiteessä voi olla mies mukana. Jos kaikki menee hyvin ei se kestä kauaakaan. n. 10-20min.

Sitten jos vointi on hyvä saa syödä aamupalaa.
Kotiinlähtiessä pitää olla saattaja. Saat hoitopaikasta riippuen sairaslomaa 3 pv vähintään.
Ennen kotiinlähtöä saat tiedon siitä paljonko munasoluja saatiin kerättyä. Kotona voi tarvittaessa ottaa kipulääkettä.
Pientä vuotoa voi tulla. Sitten lepäilyä vain.

Seuraavana päivänä saat tiedon hedelmöittyneiden munasolujen määrästä.
Siirtopäivänä virtsarakon tulee olla täynnä. Siirto ei ole kummallinen toimenpide. Katetrin kautta alkio viedään kohtuun ja ultralla varmistetaan sijainti. Sitten vain rauhallisesti lähipäivät.
2vk kuluttua raskaustesti verikokeesta.
Käyttämättömät alkiot pakastetaan tulevaa varten.

 
Odottelija77
Onnittelut Anni77!
Ja kiitos kovasti punktio-siirto-selostuksesta, mun pitäis tänään pistää se irrotus-piikki, et maanantaina päästään tositoimiin :D
Tsemppistä kaikille hoitoihin ja paljon plussia!!!
 
Odottelija77
Eilen oli punktio, saatiin 12 munasolua, huomenna sit siirto jos kaikki menee hyvin hedelmöittymisen kannalta..
Hei muuten saako siellä siirrossa olla esim. meikkiä vai pitääkö sinnekin mennä ihan naturellina?
 
Odottelija77
Eilen oli punktio, saatiin 12 munasolua, huomenna sit siirto jos kaikki menee hyvin hedelmöittymisen kannalta..
Hei muuten saako siellä siirrossa olla esim. meikkiä vai pitääkö sinnekin mennä ihan naturellina?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 09:25 Odottelija77 kirjoitti:
Eilen oli punktio, saatiin 12 munasolua, huomenna sit siirto jos kaikki menee hyvin hedelmöittymisen kannalta..
Hei muuten saako siellä siirrossa olla esim. meikkiä vai pitääkö sinnekin mennä ihan naturellina?
Tervehdys!
Onnea hyvästä saaliista! Menikö kaikki hyvin?
Oliko yhtään samanlaista mitä mä selostin? ;)

Siirto on ihan tavalliseen polikäyntiin verrattava, eipä tarvi olla ilman meikkiä. Pöksyt vain pitää heittää jalasta...
Musta siirrossa kamalinta on se että pitää odotella rakko täynnä. Ekalla kerralla ajoin housut auki sairaalaan kun maha turpos.
Onneks ei tarvinnu sillon kauan odotella. Hoitaja kyseli et olinko jus tullu kun seisoin, sanoin vaan että en pysty istumaan kun on rakko niin täynnä. :D .
Suosittelen siis löysähköjä housuja... :D

Anni
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 17:17 vekara kirjoitti:
Tänään oli ensimmäinen keräys. Vain viisi munasolua!! MILTÄ KUULOSTAA?? Perjantaina siirto.
Ei se 5 välttämättä vähän ole, voihan ne kaikki hedelmöittyä ja lähteä jakautumaan. Ja periaatteessahan jos onni on matkassa niin yksi alkio riittää.
Mulla IVF-ssä kerättiin 28 munasolua joista 11 hedelmöittyi ja vain viisi lähti jakaantumaan.

Miten keräys sujui muuten?

Tsemppiä!
 
Odottelija77
Anni- kiitos ku vastailet meikän kysymyksiin..
Punktio oli ihan ok kokemus, menin ihan "pöllyyn" lääkityksestä vaikka sain minimiannoksen. Mulla oli mies mukana mikä teki hommasta tietty mukavamman. Tänään ei oo ollu maha edes kovin kipeä. Nyt vaan ootellaan huomista, jännityksellä..
 
Kiitos keräys meni muuten ihan ok paitsi lääkitykset meni mielestäni nurin päin. Ensin olisi mielestäni pitänyt panna lääkitys kanyylistä suoneen ja vasta sitten lähteä piikein puuduttamaan alapäätä. Turhaan jouduin jännittämään itseni aivan lakanan valkoiseksi ja tuntui myös että taju lähtee. Eivät osanneet sanoa liekö syy jännityksen vaiko lääkkeen pistämisen. Alapäässä kuulemma paljon hermotusta ja saattoi jotenkin liittyä myös siihen. Tunne oli silleen jännä että tunsi oikein miten puudutuspiikki humahti aivan päälakeen asti ja meinasi viedä tajun mennessään. No minulla näin tällä kertaa, seuraavalla mahdollisella kerralla menee kenties taas paremmin. Uskoa ei saa menettää kun ei myöskään saa alkaa toimenpiteitä pelkäämään. Ne on osa tätä koko ruljanssia. Reilu viikko sitten minulle tehtiin kystapunktio mikä on toimenpiteenä lähes samanlainen ja kaikki meni kivuttomasti. Lääkitys oli silloin toisin päin. Yksi asia vielä mitä olen jäänyt miettimään että mikä ero on jos munasolu lähtee hedelmöittymään tai jakautumaan? Kummassa tapauksessa alkion voi siirtää??? Ja kuten aiemmin olen kirjoitellut niin minultahan saatiin vain viisi munasolua eilen kerättyä ja tänään saan soittaa miten on käynyt. Perjantaina olisi sitten siirto.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2006 klo 09:25 vekara kirjoitti:
Yksi asia vielä mitä olen jäänyt miettimään että mikä ero on jos munasolu lähtee hedelmöittymään tai jakautumaan? Kummassa tapauksessa alkion voi siirtää???
Ja kuten aiemmin olen kirjoitellut niin minultahan saatiin vain viisi munasolua eilen kerättyä ja tänään saan soittaa miten on käynyt. Perjantaina olisi sitten siirto.
Siis vaikka munasolu hedelmöittyisi, se ei välttämättä ala jakaantua elinkelpoiseksi alkioksi. Alussahan hedelmöittynyt munasolu alkaa jakaantua nopeasti. Siirrettäessä ne ovat usein 4-8 soluisia.
Eli elatusmaljassa kohdun olosuhteita vastaavassa tilassa kasvatetaan soluja pari päivää ja siirtopäivänä sitten tiedät miten lopulta kävi.

Pakastealkion siirrossa myös pakastetut alkiot sulatetaan päivää ennen alkionsiirtoa ja katsotaan ovatko alkiot selvinneet pakastuksesta ts. jatkavatko jakaantumistaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2006 klo 13:32 Vekara kirjoitti:
Soitin tuloksesta. Kolme viidestä hedelmöittynyt. Koska jakaantumisen pitäisi alkaa? Perjantaina pitäisi olla siirto.
Mun käsittääkseni ne jakautuu noin kerran vuorokaudessa ja alkaa sit heti hedelmöittymisen jälkeen.
Eli perjantaina sit teidän vauvanalut on varmaan 4-6 soluisia.
Perjantaina sitten kuulet. Toivotaan että kaikki jakautuu.
Mulla oli IVF;n jälkeisessä siirrossa 4-soluinen alkio, joka oli 2vrk vanha ja ekassa PAS:ssa 6-soluinen ja tokassa sitten 6- ja 8-soluiset alkiot.
 
onemama
no niin, nyt olen minäkin punktiossa käynyt. Taas tuli paljon soluja , 25 kappaletta, vaikka mentiin pienellä annoksella hitaasti eteenpäin. Olo on ihan ok, toivotaan että hyperiä ei tule ja päästään siihen tuoresiirtoon. Huomenna saan sit tietää että moniko hedelmöittyi. :flower:
 
Anni77: juu, ensi keskiviikkona on testipäivä. Mulla on kroppa kyllä niin sekaisin, että ei ole tosikaan. Siirrosta saakka lämmöt ovat sahanneet 37-38 välillä edestakaisin ja luget ovat tuoneet mukanaan kaikki ohjeessa mainitut sivuvaikutukset :/. Sairaslomalla olen sitten vain ollut kun tuo lämpöily vie voimat aika totaalisesti. Eilisiltana alkoi pieni tiputteluvuoto.

Mutta en aio testailla etukäteen. En itse asiassa edes saanut aikaa verikokeeseen vaan kehottivat vain testaamaan itse.

 

Yhteistyössä