\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 12:04 vekara kirjoitti:
Heissan vaan kaikille ja ANNILLE SYLINTÄYDELTÄ ONNEA!!! Itse olen palstalla uusi, muutaman kerran sitä kyllä lueskellut. Oma tilanteeni on sellainen, että ensi tiistaina on ensimmäinen keräys ja perjantaina siirto. toimenpiteistä en juurikaan mitään tiedä, koska tämä meillä eka kerta. Pistämiset mennyt niin, että mies on ne joutunut hoitamaan. Tuntuu ajatuskin vatsaan pistämisestä itse jotenkin ylitsepääsemättömältä. mukava olisi kuulla jotain tulevista toimenpiteistä. =) =) =)
Minäpä vähän kerron omasta kokemuksestani.
Elikä munasolujen irrotuspiikin pistät varmaan sunnuntaina?
Keräys toimenpiteenä minun kohdallani oli suhteellisen kivuton toimenpide.
Aamulla ravinnotta sairaalaan ja sitten odotellaan keräykseen pääsyä. Mies toimittaa siemennestenäytteen heti aamusta ja näyte "pestään" eli parhaat siimahännät erotellaan valmiiksi hedelmöitystä varten.
Virtsarakko tulee tyhjentää juuri ennen munasolujen keräystä.
Sitten puetaan avopaita päälle ja viedään toimenpidehuoneeseen.
Siellä saa sitten suonensisäisesti kipulääkettä ja rauhottavaa lääkettä. Kipulääkettä saa lisää tarvittaessa.
Kohtuun viedään katetri ja neulalla jokainen munarakkula tyhjennetään munarakkulanesteestä jossa irronnut munasolu on. Toimenpiteessä voi olla mies mukana. Jos kaikki menee hyvin ei se kestä kauaakaan. n. 10-20min.
Sitten jos vointi on hyvä saa syödä aamupalaa.
Kotiinlähtiessä pitää olla saattaja. Saat hoitopaikasta riippuen sairaslomaa 3 pv vähintään.
Ennen kotiinlähtöä saat tiedon siitä paljonko munasoluja saatiin kerättyä. Kotona voi tarvittaessa ottaa kipulääkettä.
Pientä vuotoa voi tulla. Sitten lepäilyä vain.
Seuraavana päivänä saat tiedon hedelmöittyneiden munasolujen määrästä.
Siirtopäivänä virtsarakon tulee olla täynnä. Siirto ei ole kummallinen toimenpide. Katetrin kautta alkio viedään kohtuun ja ultralla varmistetaan sijainti. Sitten vain rauhallisesti lähipäivät.
2vk kuluttua raskaustesti verikokeesta.
Käyttämättömät alkiot pakastetaan tulevaa varten.