****LOKAKUUN HERHILÄISET 2007**** VIIKKO 28

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dogtor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laitanpas nyt näitä kuvia. :D

Aurinko vähän häikii ja muutenkin sumee kuva.

Tällänen allas on Juholla, tosin tässä kuvassa allas just puhkuttuna sisälle, eikä pojua kuvassa.

Oltiin Juhon kanssa retkellä meidän pihassa, pystytettiin teltta ja kaikkee. Eli siis teltassa :D

Kiitos tohtorille uudesta pinosta! =)
niin, noilla on sellainen pikkasen erilainen partio koulun puolesta, koulu on siis adventistien kristillinen koulu, mutta siis siellä voi käydä myös eri kirkkokuntiin kuuluvat lapset. me ei siis olla mitään uskovaisia, mutta meidän lapset käy sitä koulua. Toi partio on nimeltään sitten Polunkävijät ja tässä jotain niiden sivuilta mitä se on:
Polunkävijät suorittavat ns. taitoasteita, joita on viisi: Lähetti, Vartija, Raivaaja, Opas ja Taitaja. Kuudes taitoaste, johtaja (Master Quide), on tarkoitettu ohjaajille. Jokaisen taitoasteen suorittaminen edellyttää määrätyn määrän pisteitä eli osioita seuraavilta osa-alueilta: Totuuden perintö, Sosiaalinen vastuu, Terveet elämäntavat, Luovuus, Luonnontuntemus, Leiritaidot sekä valinnaistaidot: Erätaidot, Meritaidot tai Harrastetaidot. Kun taitoaste on suoritettu, voi siirtyä suorittamaan seuraavaa. Yleensä yhden taitoasteen suorittamiseen menee vartiolta tai kerholta yksi vuosi. Taitoasteen lisäksi voi Polunkävijä suorittaa erilaisia harrastemerkkejä, eri alueilta, joita löytyy noin 250 esim: valokuvaus, ensiapu, eräretkeily, pienoismallit, leipominen, kukkien koristelu, kristillinen kertomataito, puut, koirat, jne, jne.
Musta se on ihan tervettä ajankulutusta kuitenkin verrattuna hengailuun prisman peliautomaateilla, mita Mikin ikäiset jo tuolla keskustassa harrastaa. Viime vuonna heillä oli viikon kestävä kansainvälinen leiri tanskassa, tänä vuonna Virossa, ens vuonna Ameriikassa ja sitten siitä seuraavana on vissiin Suomessa. Että sellasta. Enkä mä ole mikään hihhuli :saint: mutta mun mielestä meidän lasten koulussa on hyvät kristilliset arvot, joita monen ihmisen kannattaisi joskus muistaa ehkä arvostaa..? =)

No joo, mutta siis...

meillä nukuttiin koko yö heräämättä. =) Illalla tosin puitiin sängyssä miehen kanssa meidän perheen asioita ja välillä äänikin ehkä hiukan nousi, joten saralle sai laittaa pari kertaa tuttia ennenkuin alettiin nukkumaan. Eipä ollut parempaakaan hetkeä puida tätä elämää. :ashamed:

Aamusta kävin taas siinä papakontrollissa ja taas jännätään kolme viikkoa tuloksia, viimeksi oli ihan puhdas, joten toivottavasti myös nytkin. En millään enää jaksais että sieltä nyt jotain esiastetta pukkais tän kaiken keskelle.

Muuten kiva päivä. Milla lähti kavereilleen yökylään ja mulla on kotona Sara, mun poika ja keskimmäinen tyttöni.

Eilen sain valtattua meidän etuoven kuistin ja siitä tuli hieno pähkinänruskealla, ihan kuin uusi :D Seuraavaksi sitten olis sivuterassi ja sen jälkeen takaterassi. Pitää vaan laittaa joku hengityssuojain, kun eilen ei ollut ja tuntui että päähän kävi..?! :o Siis vähän tokkurainen olo tuli siitä, on se kyllä kaameaa myrkkyä haisteltavaksi :x

höh, vai ei tullu lehti :o ! mulle tulee se tilattuna, liekkö siks päivää aikasemmin ,kuin julkaisupäivä :/ ? no huomenna näätte kenen baby on isoimmassa kuvassa ;) ,ihanan tomerana leluläjän keskellä :flower: !
ja meitin kakkukin oli tullut oikeutetusti kuvatuksi :D , kiitokset vielä leipurille :flower: !

hittolainen pitäis tuo koira rueta nyppimään loppuun,ei uskos minkälainen työ tuommoisessa pikkurääpäleessä :o !

keittäskö kahvit :wave: .....voi kun ois jotain hyvää :p ........

mitä maitotuotteita sai antaa meidän pienokaisille jo nyt?!? :attn:

Ostin äsken kaupasta valion maustamatonta luonnonjogurttia, saako sitä kokeilla antaa? Entä mitäs muuta? Ajattelin että voisin hiljalleen kokeilla noita tarjota kun kerran korvikemaito ei kelpaa ja ois vellin lisäks mukava antaa jotain muutakin. Nuo pilttien soseet missä on jogurtti mukana on musta ainakin melkos kalliita, en raaski niitä joka päivä syöttää kun muutenkin tyttö syö vaan noita valmispöperöitä...

Alkuperäinen kirjoittaja tiipii:
mitä maitotuotteita sai antaa meidän pienokaisille jo nyt?!? :attn:

Ostin äsken kaupasta valion maustamatonta luonnonjogurttia, saako sitä kokeilla antaa? Entä mitäs muuta? Ajattelin että voisin hiljalleen kokeilla noita tarjota kun kerran korvikemaito ei kelpaa ja ois vellin lisäks mukava antaa jotain muutakin. Nuo pilttien soseet missä on jogurtti mukana on musta ainakin melkos kalliita, en raaski niitä joka päivä syöttää kun muutenkin tyttö syö vaan noita valmispöperöitä...

Neuvolassa ohjeena oli että hapanmaitotuotteita saisi alkaa antaa 10kk ->
Eli viiliä, luonnonjogurttia, raejuustoa, piimää tms..

**muoks*' siis tuo taas suositus, eli voihan sitä varmasti jo pikkuhiljaa antaa jo ennen tuota 10kk, jos pienen maha sen kestää..

meille justiisa neuvolasta sanoivat että n10kk ikäisenä sitten niitä hapanmaitotuotteita. mutta ihan ohi tietysti meni että mitä kaikkee se pitää sisällä; siis ainaski toi maustamaton jugu,mut mitä muuta?

Ok, kiitos vastauksista! Voi olla että kokeilen antaa vähän maistaa tuota jogurttia aina joskus ja näin totuttaa sen makuun, mutta sitten isompien määrien kanssa oottelen vielä vähän aikaa.

mul ois possun ulkofilettä tuolla ja tarkotus tehä neidille sapuskaa. Mutta mitenhän mie sen lihan teen? Paistan pannulla, keitän vai uuniin??? Juu jauhelihat oon paistanu, kanat keittäny ja kalat. Mut en oo pelkästä possusta tehnynä mitään joten jeesikää mua, miten nuo lihat kypsennän......? :ashamed:

tilda kiusaa meitä lehdettömiä :kieh: :laugh: noo onpahan jotain hyvää odotettavaa huomiselle,paitsi voi ketales sentään me mennään kuopioon :headwall: no pitää jonnekki kauppaan mennä tutkii se lehti :laugh:
hemuli tekisin uunissa..

Alkuperäinen kirjoittaja PuPu 10-07:
Annoin tänään Juholle ekaa kertaa kalaa. Ei ihan onnistunut kokeilu. Laitoin sosetta ihan pikku pikku nökäreen lusikan päähän ja tyrkkäsin pojan suuhun. Pojan reaktio ei ollut niin mieluinen. Oksennus lensi kaaressa :x :/
Ei sitten ollu vissiin Juhon mielestä kovin maukas elämys.Pitääköhän mun nyt vaan ahkerasti tunkea aina lusikankärjellinen kalaa päivittäin pojan suuhun että tottus, vai jätänkös vielä hetkeks sivuun, kummin te tekisitte?

Mie muistelisin, jossain lukeneen, että vaaditaan 20 maistelu kertaa ennenkuin lapsi tottuu uuteen makuun. (Olikohan se oikeasti noin iso luku :o ) Meillä kyllä huomaa uusissa mauissa tai ruuissa, ettei heti meinaa syödä mielellään. Pari kertaa kun on jotain uutta ruokaa saanut, niin menee syöminenkin jo paremmin. Ekoilla kerroilla, kun tuntuu se syöminen olevan ihan leikkimistä ja sotkemista pelkästään :/
Kokeile maistatella ahkerasti, jos Juho vähitellen tykästyis kalaankin.

Me ollaan annettu muutaman kerran uunilohta sormiruokana. Meitin poika ainakin tykkäs. Tehtiin oma pieni suolaton annos hälle lohen pyrstöpäästä (siellä on vähiten ruotoja) ja ennen tarjoilua toki tarkastin, ettei ruotoja kalan joukossa ollut. Lohi 'murenee' sopivasti sormissa, eikä poika saanu liian isoja paloja suuhunsa.

Siis voi kamala mitä kyytiä tämä aikaa menee. Hoksasin äsken tuosta hapanmaito tuote jutusta että eihän tässä mene enää kauan kun vauva on samalla pottu kattilalla eikä tarvitse erikseen erotella suolatonta vaihtoehtoa vauvalle :o Tuntuu että tämän kakkosen kohdalla ei ole huomannutkaan tätä ajan kulua.. :/ :'( Toisaalta ihana kun alkaa helpottaa tämä vauva vaihe, eikä sitten olla enää niin kiinni äitissä mitä tähän asti. Tai ainakin meillä tuo tisukka poika on ollut oikea äitin poika. :D

Mutta ihanaaaaa, minä lähden jumpalle :wave: =)

Hipkukka, kiitos :D :flower: Tyrkin siis joka päivä pikkasen kalasosetta pojulle, joskos sitten tykästys senkin makuun.

Katjannalle ihanaa jumppatuokiota. Minkäslaista jumppaa sulla on tiedossa? (enkä nyt ajatellut kaksimielisesti :whistle: tai ilmeisesti ajattelin kun piti siitäkin mainita :ashamed: )

jaahas ,katjannalla ihanaa jumppaa tiedossa ;)
ei sentää,mutta kaksmieliset ajatukset mullakin...
jumpasta puheen ollen,mulla kesä jumpat jotenki "unohtunut",ja jäätelön syönti tuli tilalle!
nooh,syssyllä sitte...

pupu: kylläpä on juho sulonen =)
ja hieno allas teillä!!

arvatkaas mitä!meillä muksu söi tänään ihan normaalisti :D
tosi ilonen oon,saa nähä miten huomenna..mutta onneksi tänään maistu!

soititko tohtori lääkäriin?

hm..olikohan muuta
nii,tämä vauva on kyllä mennyt hurjaa vauhtia eteenpäin,
oikeesti uskomatonta että meidän pikkuset kohta vuoden iässä!
silti on kivaakin että ei enää ihan pikku vauva oo,saa nukkua enemmän:ashamed:

hain kaupasta jätskiä..siispä ahmimaan :p
:wave:

kuvassa killottaa koko kruunuhössötyksen alku ja juuri, Prinsessa Kipsutin! ja kyllä siinä muutama äippylikin on nähtävissä :D ! sieltä pihalta viltin päältä otettu,ihanasti aurinko paistoi =) .

Alkuperäinen kirjoittaja katjanna:
Siis voi kamala mitä kyytiä tämä aikaa menee. Hoksasin äsken tuosta hapanmaito tuote jutusta että eihän tässä mene enää kauan kun vauva on samalla pottu kattilalla eikä tarvitse erikseen erotella suolatonta vaihtoehtoa vauvalle :o Tuntuu että tämän kakkosen kohdalla ei ole huomannutkaan tätä ajan kulua.. :/ :'( Toisaalta ihana kun alkaa helpottaa tämä vauva vaihe, eikä sitten olla enää niin kiinni äitissä mitä tähän asti. Tai ainakin meillä tuo tisukka poika on ollut oikea äitin poika. :D

Mutta ihanaaaaa, minä lähden jumpalle :wave: =)

Sanoppa muuta :o Santerin kohdalla sitä odotti ku hullu kuutamoa aina kaikkea mitä tuleman piti. Näytettiin jopa mallia ryömimisessä ja konttaamisessa :laugh: Nyt on taas niin, että kauhunsekaisin tuntein saa ootella, että millon se lähtee liikkumaan ja seisomaan. Ja täytyy tunnustaa, että monia taitoja ei enää edes "odota", vaan ne tulee vähän niinku yllärinä "ai nytkö ne jo oppiikin istumaan..." :ashamed:

Meillä neiti päätti huutaa viime yönä 3 tuntia :headwall: Ja neuvolan tädin ohjeita mukaillen en antanu ensin maitoa. Vettä tarjosin pullosta, mutta ei huikka kelvannu, tai joi kyllä, mutta ei se huutoa lopettanu. 4stä 7än kuunneltiin sitä huutoa ja sitte luovutin :ashamed: Oo ihmisten eikä elukoitten hommaa tuommosen huudon kuunteleminen, ja on kait sillä nyt joku hätä jos jaksaa noin kauan huutaa. Välillä nukahti, mutta aina kun minä käänsin kylkeä, niin heräsi ja huuto jatkui :'( Ja nyt saan neuvolassa haukkuja, mutta prkl jos tuo KOLMEN TUNNIN huuto loppuu sillä 120ml maitoa, kerran viikkossa, niin sitten minut saa haukkua :kieh:

Ja 2+ muuten tuli tännekkin :wave: Mää oon teille julkuille kyllä edelleenkin vähän kade :kieh:

PuPulle piti sanomani, että minä kokeilisin sitä kalaa edelleen, mutta monet niistä valmisruoista maistuu tosi voimakkaasti kalalle. Minä alotin siljalle niillä Pirkan pakastelohipaloilla, jotka laitoin nopan kokoisiksi paloiksi pakkaseen (tosi nopeahan siinä saa olla, ettei se kala ehdi sulaa). Siitä sitte vaikka aluksi vaan yks pala peunan ja kukkakaalen sekaan kiehumaan. Sillä me alotettiin ja hyvin toimi. Nyt menee jo purkkikalatkin, tai monta kuutiota annoksessa.

Voi vitsi mulla alko tekemään taas mieli herkkuja kun ne Niinukan kuvat näin
:headwall: Jos kumminkin keittäis teetä ja ottaisi pari palaa ruisleipää...

Saapa nähdä mitä ens yö tuo tullessaan...

Hei muuten oululaiset, vielä reffiaika ja paikka pitää?

Ihania kuvia Sarasta! :heart:

Kyllä äskön meinasin vähän säikähtää kun olin tässä olkkarissa koneella ja kattelin samalla telkkaria, Silja leikki tuossa jaloissa. Yhtäkkiä alko kakimaan ja yökkimään ja huomasin että sillä jotain suussa. Yritin ottaa pois mutten saanu mitään otetta ja sitten tulikin oksut tuohon lattialle. No eihän siinä oksennuksen seassa mitään ylimäärästä ollu ja sielähän se sitten vilkku vielä suussa. No sitten onneks sain otettua sen pienen ehtimisen jälkeen pois, niin sellasen vaatteitten vyötärölle laitettava kuminauhan palanen! Mittaa ei onneks ollu kun ehkä 2-3cm, mutta ois ollu varmasti ikävä jos ois nieluun menny.. mistä lie löytäny, oli niin oudon värinenkin se palanen etten oo ennen kyllä nähny.

pitää vissiin alkaa entistä tarkemmin koluamaan lattioita :headwall:

Iltaa,

minä kirjoitan esseetä... :whistle: Kiinnostaa kiviä. Ihana hirviöpentu :laugh: Hirviöt kyllä kaukana tuosta päivänsäteestä :D

Mulla oli tänään mielenkiintoinen "opi kasvattamaan lastasi" päivä. Mulla on eräs ystävä jolla on lapsilleen todella tarkat rutiinit ja tavat, syömisissä, nukkumisissa jne. Meidän keskustelu meni hänen luonaan näin (syötin minttua, hän istui vieressä kahvilla):

Minä: Voi hiivatti kun tääkään lapsi ei syö taas mitään!
Ystävä: No jos sillä ei ole nälkä?
Minä: No kai sillä nälkä on! Syönyt viimeksi aamulla kahdeksalta puuroa! (Kello oli 12.00).
Ystävä: No annoithan sille maitoa (Annoin heidän pihalla mintulle vaunuun 1½ dl maitoa pullosta kun pani päiväunille)
Minä: No eihän se mitään täytä!
Ystävä: Ai ei täytä vai! Herranen aika, siinähän on kaikki mitä ihminen tarvitsee, ekat 4-6 kuukauttahan sillä mennään! Sinäkin voisit elää pelkällä Nannilla.
Minä: ai...
Ystävä: Paljonkos se Minttu juo päivässä maitoa? (lasketaan yhdessä ) 9-10 dl! Herranen aika! Jos Minttu olisi jostain syystä pelkällä maidolla 8 kk iässä, se tarvisi siltikin pelkästään 12 dl maitoa päivässä ja sillä pärjäisi! Eli tällä hetkellä syötät sille melkein päivän energiamäärän maitoa ja lisäksi yrität vielä syöttää kiinteää. Ei ihme ettei maistu!
Minä: No milloin mä sit annan sitä maitoa?
Ystävä: No ruoka-aikaan, kuten sinä, mies ja Annikin juotte! Ei se ole enää mikään vauva, nokkamukista vaan ja 5 dl enintään, se riittää!
Minä: ai jaa....

:laugh: :ashamed: :laugh: :ashamed: Ja tuo keskustelu käytiin ihan ystävällisissä mielissä siis. Luoja että mua nolottaa! Mulla on toinen lapsi ja en osaa edes ruokkia sitä.

Tänään sitten Minttu sai tosiaan aamulla sen pullon ystävän luona, sen jälkeen saanut 40 ml jokaisen ruuan jälkeen. Ja arvatkaas mitä?? Jokainen ruoka on uponnut pohjiaan myöten, 40 ml maitoa mennyt alas ja sen jälkeen on ollut tyytyväinen ja hymyilevä tyttö?!?! :o Iltapullo piti siis myös jättää pois, ja nukahtaminen kesti silti noin 10 minuuttia... vain...

Että näin sitä meikäläinenkin taas oppi vähän paremmaksi äidiksi... :ashamed: ;)

Mammoliino; mikä ihmeen ohje tuo on ettei saa maitoa antaa? Oletko vierottamassa yösyönnistä vai miksi se neuvolan täti tollaisia neuvoo :o Minä ainakin annan heti maitoa puoli viiden aikaan kun tuo herää silloin syömään, mutta se on sitten eri asia jos olet ihan niillä töin että aiot päästä yösyönneistä. Mulla ei ole pienintä aikomustakaan vielä alkaa yösyönneistä saikkaamaan, vaikka olisihan tuo kieltämättä kiva jo nukkua yö putkeen. Mutta siinäkin asiassa koitan luottaa siihen että luonto hoitaa senkin asian itsekseen :laugh: Minä en ole kuitenkaan väsynyt tuohon yhden kerran heräämiseen ja siksi en jaksa alkaa tappelemaan tuon raivo hullun apinanpojan kans :D Oikeasti se sais varmaan kauheat pultit jos palvelu loppuisi pelaamasta yöaikaan.

Minä ostin koko kesäkauden jumppa kortin niin enpä voi lusmuilla. :D Se on pakko käydä nyt sitten kolme kertaa viikossa aerobicissa. Mutta se on niin hyvään aikaan ettei vaikuta mihinkään ja meillä mies hoitelee muksujen iltapalat ja Aatun kylvetykset muutenkin. Sekä tätä nykyä nukuttaakin pojan yöunille. Täytyy myöntää etten enää edes saisi poikaa nukkumaan. :ashamed: Olen muutamana iltana yrittänyt vanhaa tissille nukutusta, mutta eipä se enää kelpaa apinanpojalle. Se on nyt sitten meillä poikien oma juttu tuo nukuttaminen. Ja mulle kyllä kelpaa vallan mainiosti. :D

Niin se piti vielä Mammoliinolle sanoa että; katohan meille molemmille vielä tulee se kolmonen. ;) tämä aika on oikeasti mennyt niin varkain ettei siihen kauan mene kun aika on kullannut muistot siihen malliin, että ne ruusunpunaisen unelmat tulee taas mielikuviin. :whistle: ;)

Millillä suloisia kuvia hirviöpennusta=)

Niin ja tuo jumppa kyllä pistää niin paljon virtaa meikäläiseen ettei sitä tiedä vaikka iltajumppaakin olisi tiedossa tai ainakin venyttelyä :whistle: ;) :laugh:

Yhteistyössä