*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Toi possurokote muakin ahdistaa, vaikka en enää kuulukaan riskiryhmään. Mietin tuossa kun te viimeisillänne olevat pähkäilette ottaisitteko vai ette niin mä oon aina niin huono päättämään mitään että tulisin varmasti hulluksi miettiessä asiaa. Sorry, tää ei tietty helpota yhtään teidän päätöksentekoa :( Mutta anyway, sitten kun meidän ei-riskiryhmäläisten aika tulee rokote ottaa niin sama pähkäily mulla varmaan silloinkin päällä. Mutta nyt kun uutisissa sanottiin eilen vai millon se nyt oli, että flunssa nostaa taas päätään Meksikossa niin kai se sit tulee se toinenkin aalto.. ja se voi olla paljon pahempi kuin tämä eka.. että ehkä se olis sitten hyvä ottaa.
 
Nasulille ja Äitsylle onnittelut syntyneistä pienokaisista! :flower:

Tosiaan 52vauvaa on syntyny tähän mennessä ja 41vauvaa vielä oottelee masusta ulos pääsyä :heart:
Nauttikaa oikeesti niistä viimesistä päivistä masun kanssa :heart:
Outo olo kieltämättä kun ei ole pikkunen enää masussa potkimassa :whistle:

Possurokotteesta
Täällä ei ole ollu puhetta siitä.
Terkkari tulee maanantaina kotikäynnille niin pitää vähän kysyä siitä...
En oikein tiiä mitä tuosta ajattelis ja miten siihen suhtautus...

Painon noususta tuli vaan mieleen ku pikasesti vilkasin mitä ootte kirjotellu...
Mulla tuli painoa yhteensä 18kg. Niin oli aika yllätys ku kotia tullessa(4pvä synnytyksestä ) kävin puntarilla ja -10kg on lähteny painoa pois!!! :)

Onko kellään kokemusta kapaloinnista?
Oon miettiny josko sillä sais nuo yöt rauhallisemmiks...
Meillä ku tuo Ukkeli heräilee usein yöllä. Tissilläki on vähän väliä.

Toinen mikä on niin mietityttää se nukuttaisko omassa pöksässään vai meijän vieressä?

Viime yönä nukahin ku Ukkeli oli ollu tissillä ja oli vieressä köllöttämässä ja heräsin sitten seittemältä vasta...Oli nukkunu jopa neljä tuntia putkeen!

*Talvicci ja Ukkeli 6pvä* :heart:
 
Nasulille onnittelut tytöstä.

En kyllä valitettavasti ymmärrä kun te joilla lapsi jo maailmassa sanotte "nauttikaa mahasta vielä" :| Itse en nauti tästä enää ollenkaan kun nukkumisesta ei tuu mitään kun ilman kipua ei voi kylkeä kääntää. Tiskaaminen sattuu selkään sekä vatsaan, kun on pituutta huimat 155 ja maha on tietenkin juuri tiskipöydän reunan korkeudella, enkä siis pääse tarpeeksi lähelle vaan perse pitkällä yritän kurkotella astioita. Oikean jalan varaan en voi enää painoa laskea kokonaan edes siksi aikaa kun kengän potkaisen jalkaan, koska kipu on sietämätöntä. Ja arvatkaapa vain onko housujen pukeminen ( saati sitten sukkien ) helppo tehtävä.

Anteeksi taas purnaus. :ashamed: Ihmettelen kyllä kovin jos vielä ensiviikon perjantaina polilta kotiin passittavat kärsimään. Eihän kuitenkaan ole enää mitään lääketieteellistä estettä vauvan syntyä, kun kuitenkin silloin on kaikki 40 viikkoa kasassa.

pinkkimieli ja pallopää 39+0
 
pinkkimieli ymmärrän sua hyvin. Mulla ei ainakaan ole yhtään ikävä mun masua. Päinvastoin, olen oikein iloinen ilman sitä :) Sun kannattaa hommata sellanen lasten apujakkara, että saat vähän korotusapua tiskatessa ;) Mulla on pituutta 159cm, joten tiedän nää lyhyiden ongelmat, huoh. Minnekään yläkaapille tms. et yletä ilman jakkaraa, välillä todella raivostuttavaa.
 
Heippa!

Mä oon täällä taas ennen muuta perhettä hereillä, isi ja tytär jatkavat vielä köllöttelyä:) Viime yönäkin sai ihan hienosti nukuttua, yksi herätys kahden aikaan ja toinen periaatteessa jo aamulla, vähän ennen seiskaa.

Masun ikävöinti: Oon kuullut kanssa että ihmiset ikävöivät masua mutta mä tunnustan kyllä että mulla on ihanan kevyt olo nyt ja kiva olla tavallaan jo ennallaan, siis lähes. Ja vaikka mulla ei suuria vaivoja masusta ollut niin esim närästys ja kylkiluukivut katosivat heti kun vauva syntyi. Ihanaa että tyttö on vihdoin turvallisesti ulkona:) Jotkut jutut on silti hassuja kuten hikka, jonka tunnistaa ihan samaksi kuin masussa oli, koko tyttö tärähtelee :D

Mä en ole siitä rokotteesta kovin huolissani mutta en joudukaan sitä nyt ihan ekojen joukossa ottamaan. Mutta sitä olen miettinyt että jos kunnon epidemia puhkeaa niin pitääkö meidän sitten kökötellä neljän seinän sisällä? En todellakaan halua että pikkuinen moista tautia saa.

Hurjaa muuten tää maidontuotanto, oon ihan hämmentynyt siitä. Yöllä tytön vaippaa vaihtaessa oli pakko hälyttää mies apuun sillä olin nukkunut pelkissä pikkuhousuissa ja rinnoista valui maitoa pitkin lattiaa :LOL: Täytynee nukkua liivit päällä, ilmeisesti tytön nälkäinen parkaisu avaa hanat!

Paino on jäljellä 3kg (yhteensä tuli 9kg) ja luotan siihen että tuokin katoaa imetyksellä, sehän kuluttaa paljon ja mulla on hurja nälkä ainakin koko ajan mutta en ehdi samaa tahtia syödä. Ja varmaan tietoisesti yritän vähän tiputella painoa, olin raskauden alkaessa kuitenkin pikkuisen tuhdimmassa kunnossa kuin normaalista vaikkakin ihan normaalipainoinen.

Tehtiin eilen eka vaunulenkki tytön kanssa. Ne Bugaboot ihan kyllä ihanat vaunut, tosi näppärät! Ainoana miinuksena se, että mitkään maastovaunut ne ei ole, tässä asfaltillakin etupyöriin kertyi melkoinen määrä puiden lehtiä. Saahan noihin kyllä tarvittaessa ne isommat talvirenkaat.
 
Talvicci tee niin kuin parhaalta tuntuu. Jos vauva nukkuu paremmin sun vieressä niin sitten kannattaa pitää siinä. Ehtii sitä omaan sänkyyn sitten nukuttaa myöhemminkin. Vaikka meillä esikoinen nukkui äidin vieressä (tai no "vieressä", kun nukkui parisängyn toisella puoliskolla isin paikalla) niin oppi hyvin sitten myöhemmin omaan sänkyyn ja ei edes osaa enää nukkua missään muualla. Kun ei vaan pidä liian pitkään vieressä, että sitten tulee vanhempien sänkyyn kun esim. osaa jo kävellä. Siis tottakai on vanhempia, joille se ei ole ongelma, jos lapset nukkuu vanhempanakin vieressä. Mä vaan nukun parhaiten yksin :)
 
Huomenia kaikille!

Ja Nasulille paljon Onnea vauvasta :heart:

Täällä olisi kanssa yksi odottaja valmiina luopumaan mahastaan! Saisi jo pikkuinen kyllä syntyä! :) Minulla ei ole kummempia kipuja liitoskipujen lisäksi ja tietty yöllä saa valvoa yms perus raskaus vaivat, mutta kyllä tuon mahan kanssa on jo aikas hankalaa ja viime päivinä olen ollut liikkeistä huolestunut, hieman on vähentyneet.
Uutena juttuna minulle on tullut parina viime päivinä itkeskely. Toki hormoonimyrskyissä olen itkeskellyt pitkin raskautta, mutta nyt parina viime päivänä ihan kummallisista asioista olen alkanut parkumaan. Aamu alkoi taas tänään itkemällä kun luin eilisen hesarista possurokoitteesta?? :LOL:

Kiva kuulla, että teillä jo synnyttäneillä on paino tippunut noinkin nopeasti. Itsellä tullut kanssa 17 kg painoa lisää ja olen miettinytkin kuinka kauan saa vielä mamma vaatteissa kulkea raskauden jälkeen. Taitaa tuo imettäminen viedä reilusti energiaa.. Hyvä näin! =)

Santtu 39+1
 
Huomenta!

Täällä taidetaan päästä tositoimiin viikonlopun aikana. Limatulppa irtoilee ja supistelee jo aika mojovasti. Heräsin puolen yön jälkeen ensimmäiseen kipeään supistukseen, harvakseltaan tulivat. Nyt sitten supistaa 5 min välein jos olen liikkeellä ja pystyssä mutta jos käyn istumaan niin laantuu. Ei kai auta kun kävellä ympäriinsä niin että saisi tämän vauvelin täältä ulos. Eihän tämmöiset supistukset vielä säännöllisiä ole mutta ihana juttu että jotain alkaa tapahtua.

Peppi ja tytsi 41+4
 
peppimamma
Oi onnea synnytykseen :wave:

Mahan ikävöinti...
Juu tuoreessa muistissa on kyllä se esim. miten nivusiin kävi kipeetä ku kylkee käänsi yöllä :kieh:
Silleen kauhee ikävä ei ole vielä ollu mut veikkaan että jossain vaiheessa saattaa tulla haikeus että ku oli se ihana kumpu tuossa, nyt tommonen ryppynen maha :LOL:
Mitään pahaa en tuolla mun kommentilla tarkottanu kellekkään :ashamed: :hug:


Paulah
Täällä kans on tommosta valumista :LOL:
Eilen illalla en ollu vielä kerenny laittaa rintsikoita päälle ja Ukkeli alko sitten tepisemään pöksässään...
Saman tien alkoki sitten ihan valumalla valumaan maitoo :D



Ihan ku taikaiskusta viime yönä Ukkeli ei kovinkaan herätelly :eek: *koputtaa puuta*
Nukahti siinä kymmeneltä, yhen aikaan heräs ja vaihoin vaipan ku oli paskat vääntäny housuun...
Sitten joskus kahen aikaan halus tissille, sitten heräsin viieltä että Ukkeli oli vieläki vieressä.
Olin sitten itekki nukahtanu ku oli tissillä ollu, oisko joskus neljän aikaan halunnu ruokaa.
Sitten heräski kasilta tissille ja vaipan vaihtoon.
Nyt on tuolla yheksästä asti nukkunu :D

Oon miettiny että otan viereen jos siltä tuntuu, se ku saattaa sen pari tuntia meijän vieressä nukkua ja sitten ku siirtää omaan sänkyyn niin nukkuu tyytyväisenä :)

*Talvicci ja Ukkeli tänään jo 1vko!!!* :heart:
 
Hei!

Onnea vauvautuneille! :heart:

Jaksamisia viime metreille kaikille odottajille!

Ja tsemppiä Peppimammalle! Jospa tänään jo tulisi maailmaan... =)

Neuvolassa eilen käyty. Toinen lonkka naksui, joten lääkärille pitää mennä tyttöä näyttämään ensi viikolla. Saa nähdä, joudutaanko lastoittamaan lonkka. Kotiinlähtötarkistuksessa lonkat oli kiinni ja kunnossa, joten tiedä nyt sitten mitä tämä tarkoittaa... Painoa oli 3770g eli viikossa tullut noin 300g. :D

Nyt pitää laittaa ruoka uuniin ja lähteä ulos happihypylle! Hyvää viikonloppua kaikille! :flower:
 
Päivää mammat!

ONNEA kaikille vauvaantuneille :heart: :flower:

ONNEA myös Paapelolle ja MBlle syntymäpäivien johdosta, näin vähän myöhässä kylläkin! =)

Ihana kuulla että suurimmalla osalla vauvaantuneista sujuu arki hyvin, vaikkakin väsymys painaa! Myös synnytyskertomuksista taas kiitos!

Peppimammalla kuulostaa hirvittävän hyvältä, pitää myöntää että pikkuisen kateellisena täällä jo lueskellaan muiden supistuksista :whistle:

Pinkkimielelle kestämistä raskauden kanssa! Harmi että olet saanut raskausvaivoja riesaksi, etkä voi enää loppumetreistä nauttia.

Paulah, täällä odotellaan Bugabooiden käyttöönottoa kun kuuta nousevaa, kaikilta on kuullut vain hyvää niistä. Meillä ehkä hintsusti vähemmän lunta talvisin kun Suomessa niin lumipyöriä en ole hankkinut, toivotaan että toimii. Äkkiähän ne hilpasee jos ei. Kääks taas ihan vauhkoonnuin kun en malta odottaa.

Täällä kaikki okei. Olo on hyvä viikkoihin nähden, eikä mikään enempäänsä vaivaa. Välillä saattaa närästää ja väsy tulla yhtäkkiä mutta onneksi ei ole jatkuvaa. Vihlominen on täällä loppunut kuluneella viikolla. On varmaan vauva niin alhaalla ettei enää juurikaan alemmaksi pääse. Näin ainakin neuvolatädin ja masun muodon mukaan. Masu on siis ihan hirveän alhaalla. Supistukset täällä jatkuu jo toista viikkoa iltaisin. Illalla vieläkin kuuden aikaa alkaa ja loppuu seinään kun nukahdan. Kipeyttä on vähän tullut lisää, tuntuu että selkää poltta kun supistaa. Harmi vaan että mun kroppa on niin hölmö ettei tajua jatkaa supistuksia pitkin päivää ja antaa niille lisää puhtia. Neuvolassa kävin eilen varasi uuden ajan tiistaille. Sanoi että jos sillon ei ole tullut niin soitetaan aika ya-kotrolliin jo ensiviikolle ja vähän lupaili että jo silloin käynnistettäisi. No en vielä juhli, polilla voi olla eri sävel, mutta silti. Noin muuten neuvola käynniltä
Verensokeri 5,3
Hemoglobiini 123
Pissa puhdas
Paino +500g
:heart: äänet 148
Sf-mitta 35
Kaikki siis hyvin, edelleen vaan odotellaan.


Pikkis ja mini 40+0 *POOOOOOKS*
 
Heipä taas!

Limatulppaa irtoaa. Hassua kun sitä tulee nyt kun esikoisesta en sitä ollenkaan bongannut. :eek: Voi olla että tässä pikkuhiljaa rupeaa supistelemaan... ainakin toivotaan niin. Ei jaksaisi olla enää päivääkään raskaana ja haluaisi että menis luomuna eikä jouduttaisi käynnistämään... :headwall:

No mut tässä on sentään maanantaihin asti armonaikaa :whistle:

Ympärilläkin ihmiset on niin perkuleen kärsimättömiä... ei voi edes kotipihalle mennä rauhassa kävelee ku koko ajan joko joko kyselyitä satelee... Ja asia erikseen ovat nää facebook ja puhelintiedustelut... just soitti sukulainen ruotsista asti... No mut hetken enää sit on nyytti sylissä. Kauan te toissynnyttäjät muuten olette olleet sairaalassa??
Itsellä on ainakin sellainen olo et jos kaikki menee hyvin niin seuraavana pvnä kotiin...

Etanainen 41+5
 
Huomenta!! :D Vähän menny rytmi sekaisin..

Eilen sit tiputeli koko päivän sitä punertavaa vuotoa, ja vauva liikkui tavallista vähemmän...olin siis huolesta soikeena, mut en kehdannu soittaa minnekkään ku ajattelin et en haluu hössöttää (!!!!) :p
Mies ku tuli kotiin ja kerroin sille itku kurkussa et niin ja näin ja vauva ei liiku, ni se onneks pakotti mut soittamaan klinikalle.
Käytiin siellä käyrällä ja testattiin et oliko se ny lapsivettä, mut ei se ollu, ja pikkuisen käyrä näytti hyvältä...!! huh...:)
Oli aika jännä hetki ku kätilö sanoi "Älä turhaan laita housuja jalkaan vielä, jos testi (lapsivesi) on positiivinen, ni sit saat sairaalanvaatteet päälle.." Olin hieman pettynytkin ku en saanu viel jäädä.... :LOL:

Eli täällä kaikki hyvin eli tylsästi :D

Mut tänäänpä onki saunavuoro..... :kieh:

 
Onnea uusille vauvaantuneille!! :flower: :flower:

Pikkikselle ja toki muillekkin lähipäivinä poksuville onnittelut :D

Talvicci:

Tee kuten parhaaksi koet.
Meillä esikoinen rauhoittui kapaloon, eikä oikein kyennyt rauhoittumaan vieressä, joten nukkui alusta saakka omassa sängyssä.
Tämä tytteli taas ei viihdy paljoa yksi ainakaan vielä, joten nukkuu öisin minun vieressä.
Tämä on myös oiva keino imetykseen näin alkuun...ei häiriinny omatkaan unet, kun ei tarvitse kuin tuikata tissi suukkuun ja unta kaaliin :D

Sairaalassa olosta:

Oltiin vuorokausi.
Se riippuu paljon lääkäristä ja ehkä paikasta ja ehdottomasti vauvasta itsestään, miten voi.
Koska päästiin noin pian pois, oli meillä kontrolli kun tyty oli sen 3vrk.
Ekassa lääkärin tarkastuksessahan oli se sivuääni, mutta kontrollissa sitä ei enään kuulunut. Nyt on tuon sivuäänen tiimoilta käynti ultrassa vielä marraskuun alussa, mutta kätilö kyllä sanoi, että tokkopa sieltä mitään löytyy ja jos löytyy, se on sitä samaa mitä aiemminkin.

Tosiaan..kohta tuo tyttö onkin jo 1kk...miten aika meneekin!!

Tyttö on väläyttänyt tänään ensimmäiset oikeat hymyt useaan kertaan isille ja pari kertaa minulle...ja on alkanut ääntelemään höö ja guu ääniään..varsin suloista :heart:

Eipä muuta sitten tähän saumaan ehdi :wave:

paapelo+poju+Tyty-I 3vk 5pv :heart:
 
Aku
Sairaalassa olosta... Me oltiin 2 vrk.Multa kysyttiin heti kun osastolle päästiin että oonko miettiny koska haluan kotiutua.Itse en halunnut seuraavana päivänä kun esikko kellastui aika reippaasti aikoinaan.Tahdoin katsella rauhassa että imetys lähtee hyvin käyntiin jos tuota kellastumista ois ilmenny,mutta onneks ei =)

Meillä on parina yönä nyt nukuttu pari 2-3 h pätkää,onneks :D jaksaa paljon paremmin ton uhmapussinkin kanssa kun saa ees pari tuntia nukuttua.Toivottavasti tää jatkuu :whistle:
Typy jaksaa olla jo pidempiä pätkiä hereilläkin.Tykkää ihmetellä isosiskon touhuja :heart:
Kyllä vähän hirvittää jo valmiiks kun mies palaa takasin töihin että miten näiden kahen kanssa pärjään :| Lähinnä esikon päikkäreille saaminen voi olla aika haastavaa jos pienempi neitikin on hereillä.

On muuten hassua miten 2 vuodessa kerkee unohtaa monia asioita tästä vauvan hoidosta.Mietiskelin tossa etten muista esikon mahakitinöiden alkaneen näin aikasin.Ja Mun muistikuvan mukaan muutaman päivän ikäsenä vauvan kakka muuttui siitä tummasta lapsenpihkasta maitokakaksi (sinapiksi) ihan kertaheitolla.Tällä nuoremmalla kakka on oudon vetistä vaikkakin keltasta.Ihania kakkajuttuja :LOL:

Eipä taas muuta tällä erää.Voikaa hyvin jo vauvautuneet sekä masuaan vielä kasvattavat =)

-Aku
 
Tulin vain ilmoittamaan, että meille syntyi poikavauva 23.10. Prinssin mitat ovat 3820g ja 52 cm. Synnytys oli aika raju rutistus ja olen itse vielä vähän toipilaana. Mutta vauva on aivan ihana ja täydellinen. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja SatuElina79:
Onnea kaikille vauvoille, äideille ja muulle perheelle. :flower: :flower:

Täällä sitä edelleen maha pystyssä lyllertää. Ja ihan väsy ja nuutunut olo. Lantiokivut pitää minutkin hyvin hereillä yöllä ja panadolilla mennään päiviä eteenpäin. Että saishan tuo muru jo syntyä. Suppareita tulee, siis ennakoivia varsin herkästi, mut siihen nuo jää. Satunnaisia vihlomisia on kyllä, mut mene ja tiedä, mitä ne sit on. Jos ovat todellisia suppareita, niin hyvin ovat epäsäännöllisiä, kipeitä ja lyhyitä. Keskussairaalassa tuli käytyä kuitenkin myös painoseurannassa, että jos syntyy lasketun ajan mukaan eli en viikon torstaina (29.päivä), niin painoa ois 3,6 kg. Neuvolakäynnillä viimeks eilen painoa olikin vaan vaivaset 88,0 kg (21 kg tullut), että ei naurata yhtään. Okei, turvottaa kyllä, mut silti.

Possulenssusta sen verran, että itsekin jää rokotteen ulkopuolelle, kun ei enää marraskuun puolella kuulu enää riskiryhmään. Ärsyttää vaan tuo ihan suunnattomasti, sillä oon aina kipeä, joten ihan varmasti tarttuu meihinkin sit tuo pöpö. Ei siinä kauppakeskusten kiertäminen asiaan auta. Pitäis hommata varmaan ihan tuota kausilenssuakin varten rokote, mut eipä neuvolassa ainakaan asiaa mitenkään noteerattu. Muutenkin ihan ihme touhua koko toiminta. :kieh:

Mut en jaksa murista enempää. Jospa tuo murunen ymmärtäis syntyä vaikka huomenna, on odottavan aika ihan liian pitkä!!

Satu ja muru 39+1
Heippa!

Oli pakko kirjautua ja kommentoida tätä. Olen seurannut palstaa epäsäännöllisen säännöllisesti. Kiva lueskella muiden samoilla vkoilla olevien juttuja. Mulla siis la 28.10.

Eli tähän possurokotteeseen lähinnä reagoin,, Kuka sinulle on sanonut, ettet kuulu enää Marraskuussa riskiryhmään? Synnyttäneet äidit kuuluvat vielä sen 3-4vkoa synnytyksestä riskiin ja ainakin meillä päin rokote annetaan. Kannattaa kysästä nlasta?

Minä kovasti kuitenkin toivon, että saisin vauvan maailmaan ennen rokotetta..Koska näin pitkälle ollaan jo päästy ja ei tarvitsisi sitten enää miettiä sen vaikutuksia masuasukkiin. Mutta rokotteen ottamisen kannalla kuitenkin olen. 2.11 mulle se sitten pistettäisiin, jos en just sillon satu olemaan synnyttämässä.

Mutta toivottelen täältä taustalta kaikille ihanaa loppuodotusta ja avaavia supistuksia.. Tai siis niitä tässä ainakin jo itselleni toivon..
Niin ja onnittelut kaikille vauvansa jo saaneille
:heart:

-marleea 39+3
 
Onnea Pepille pojasta! :flower:


Mä oon synnytyskertomusta rustaillu aikani kuluks aina ku on kerenny...
Siinä riittääki hommaa ku ei kaikki ihan selvää ole mitä siellä on tapahtunu...
Ukkelilla on kylpypäivä tänään.
Pitäs vaan keksiä joku fiksu rako missä välissä sen kylvettäis :)

*Talvicci ja Ukkeli 1vko* :heart:
 
PAljon onnea Peppi :flower: :flower:

MUOKS

Tuosta korvikkeen annosta ja ilmavaivoista ym. massuvaivoista

Eli me ollaan muutama kerta annettu korviketta ihan käytännön syistä, eli että olen halunnut mennä pojan kanssa ihan kahdestaan leikkipuistoon, niin mies on antanut pullosta ja sitten tuossa eilen kun oli vähän haastavampi ruoka tekeillä, niin mies antoi taas sitten pullosta, jotta ei ruoat kärähdä =)

Itse asiaan siis...eli eilen sitten kun korviketta sai, meni ilta ihan pipariksi...tyttö tosiaan väänteli ja käänteli ja puklut jotka teki, oli TODELLA PAKSUA...massu ei siis tykännyt ollenkaan...kyseessä oli NAN-korvike.
Ja pullosta syödessä saattaa päästä helpommin ilmaa massuun, kun pullon tutti päästää ilmaa toisin kuin tissi.

Tässä meidän kokemus...pojasta en kyllä muista miten oli.
 

Yhteistyössä