*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Peppi30: Se tuli toisen lapsen jälkeen ja ei ole oireillut juurikaan muissa raskauksissa kuin tässä. Nyt se puolessa välissä alkoi oireilla niin, että välillä siihen tuli kova viiltävä kipu, joka helpotti vasta kun makasi vähän aikaa. Nyt loppuraskaudessa sitä ajoittain pistelee ja viiltelee ja jotenkin kuumottaa. Kävely lenkillä siihen tulee kova paineen tunne, joten on liikkuminen jäänyt vähemmälle :(
Synnytyksen jälkeen se on aina ollut iso, mutta palautunut hiljalleen sellaiseksi luumun kokoiseksi, mutta ei kokonaan ole hävinnyt.
 
Heippa taas kaikille!

Vielä täällä yhdessä kasassa rv 41+3. Soitin aamulla Naistenklinikalle ja sain yliaikaistarkistuksen huomisaamulle. Helpottaa vähän kun tietää sitten että onko tuolla alhaalla mitään edes tapahtunut.

Puhelimessa kun kyselin niin ne sanoi että katsotaan tilanteen mukaan, mutta että käynnistys voi venyä helpostikin ensi viikon tiistaille joka on ilmeisesti takaraja. :/

Ei vaan enää jaksaisi millään... esikoisesta oli kuitenkin jo jonkinmoisia supistuksia näillä raskausviikoilla ja nyt ei ollenkaan... voi olla että päästään sitten kerralla tositoimiin... :kieh: :LOL:

Etanainen 41+3
 
tyttö on tissillä, mutta kirjoitanpa siltikin :D

ponnistuksesta:
Eli kroppa kyllä aika paljon pakottaa ihan itsekseen työntämään ja maha tekee itsenäisesti työntöä, mutta onhan se kuin kakkaa pinnistelisi, joskin aika tuhtia sellaista :LOL:
Jos suunta ei ole ihan oikea, laittaa kätilö pari sormea vasten vauvan päätä (sen tuntee juuri ja juuri ) ja käskee työntämään sormiaan pois, jolloin suunta on oikea.

Jostain luin, että joku oli harjoitellut ponnistamista laittamalla tamponin ja työnteli sitä pois..en sitten tiedä onko tuosta miten paljon hyötyä, mutta kaipa sillä vähän tuntumaa saa :D

Limatulppa:
Minulla sitä tuli vähän kerrallaan alkuun ja oli sitkeää ja kirkasta, kunnes sitten alkoi tulla sekaan pinkkiä väriä...erosi juurikin tuon sitkeyden takia valkovuodosta...tuota tulppaa ei meinannut saada "poikki" :LOL:

Lähdetään kohta koko konkkaronkka leikkipuistoon...sitten aletaankin vaihtamaan makkariin järjestystä..nykyinen asetelma ei oikein tunnu toimivalta =)

Mutta nyt pitää mennä laittamaan kuontaloa kuntoon
:wave:

paapelo+poju+Tyty-I 3vk 3pv :heart:
 
no höh,eilen kyllä tänne kuulumisia kirjottelin mut mihin lie kadonnut matkalla?

onnea kaikille nyyttinsä saaneille ja tsemppiä vielä odottajille :flower: :heart: :flower:

täällä elellään vauhdikasta vauvantuoksuista arkea siitä vauhdista pitää huolen tuo 1-v isosisko,joka ei osaa vielä kauheen mustis olla mutta vähän kuitenkin poitsua kun syötän niin neiti haluaisi tietysti just samaan aikaan syliin ym.tollasta normi käytöstä,onneksi on vielä niin pieni ettei hoksaa lähteä pahojaan tekemään poitsu on aivan ylisuloinen ja ihana,syö ja nukkuu ja kakkii koko ajan parhaimmassa tapauksessa yöllä oon joutunut vaihtamaan 4 kakkavaipat jonkin verran on ruvennut tulemaan iltaisin ilmavaiva-itkuja mutta ei onneksi kovin pahoja .....ainakaan vielä !!
osaimetyksellä mennään ja poika saa eka tissiä ja sitten tuttelia päälle,oma maito kun ei riitä,mutta hyvä näin!! meillä syödään noin 3 tunnin välein ja yöllä 2 kertaa.väsymys meinaa välillä painaa päälle mutta yhtään hetkeä en vaihtais pois,on nää lapset vaan niiiiin ihania niin ja meillä isäntä jo vihjaili että kai me ensi vuonna taas mennään ponnistamaan juu kiitos ei nyt vähään aikaan.....näinhän mä oon kyllä sanonut joka kerta

viime perjantaina käytiin neuvolassa ekaa kertaa ja painoa oltiinkin saatu jo 105g syntymäpainoon eli poitsu painoi 3600g,pituutta ei mitattu.nyt perjantaina on seuraava neuvokäynti,kattoovatte taas painon ja navan.ensi tiistaina onkin sitten sairaalassa se munuais-ultra...eli menoja riittää ihan kiitettävästi

kaurisäiti ja pikku-isäntä 2vko 1pvä :heart: :heart: :heart:
 
Täälläkin vielä yhdessä kasassa. Meillä ei mieskään nuku kunnolla kun on kuulemma koko ajan "valmiudessa" lähtemään sairaalaan :D Viime yönäkin oli kuulemma odotellut kutsua keittiöön kahville vaikka mä kuorsasin vieressä. Ja pojan hoitotäti on ihan kummissaan että vieläkö olen yhdessä kasassa. Täytyy vaan ahkerasti toivoa ettei tarvitsisi mennä ensi viikon maanantaina enää neuvolaan.

Myöhästyneet synttärionnittelut paapelolle :flower: Ja kamalia unia muuten näet, hui... Mä en muista että olisin nähnyt pojan syntymän jälkeen tollaisia kamalia painajaisia, jos olisin nähnyt niin ihan varmasti tollaiset muistaisi.

Ihania synnytyskertomuksia olette laittaneet, tosi kiva lukea niitä. Ja söpöjä vauvan kuvia... :heart:

-himpsuli, poika ja pikkuinen 40+6
 
Tuosta possuflunssa-rokotteesta sen verran kommentoisin omaa kantaani, että mä en kyllä ainakaan aio ottaa vaikka olisinkin yhtenä kappaleena kun rokotukset aloitetaan. Äidin kanssa juuri juttelin asiasta kun se kyseli että olenko ottamassa.. En vaan usko, että näin lyhyessä ajassa ovat saaneet kehitettyä turvallisen rokotteen ja Suomeenhan on tilattu vielä sitä ns. huonompaa rokotetta. Eikä tuota rokotetta ole voitu millään ehditty testata mitkä vaikutukset sillä on sikiöön kun eihän tämä asia ole edes ollut tapetilla niin kauaa kuin raskaus kestää. Vaikka nuo kovasti vakuuttavatkin että turvallinen on, niin mä en kyllä luota.

Täällä edelleen siis yhtenä kappaleena ja neuvolassa tuli käytyä toissa päivänä..
Paikat oli pehmennyt ja kohdunkaula lyhentynyt, että jotain oli siis tapahtunut jo.. Kyllä tämä joskus syntyy! :D

chilitin ja poju 28+6
 
Possuflunssarokotteesta: Tänä aamuna uutisissa oli puhetta raskaana olevien naisten rokottamisesta ja kovasti vakuuteltiin rokotteen turvallisuutta. Kuulin eilen, että eräs tuttuni Ruotsissa oli saanut pelottavan voimakkaat sivuvaikutukset rokotteesta. Lääkäri oli vain todennut, että jos hän olisi itse taudin saanut, olisi se hänen kohdallaan kuulemma ollut erittäin voimakas. Tiedä sitten mikä on oikea tapa toimia, en uskaltaisi kyllä itse raskaana ollesssa rokotetta ottaa. Toivotaan, ettei tänne Suomeen mitään hurjaa epidemiaa edes tulisi. Pitää pysytellä sitten vauvan kanssa poissa julkisilta paikoilta, jottei ehdoin tahdoin altistu taudille. Vaikka kyllähän ne pöpöt kulkeutuu miehenkin mukana kotiin.

Huh, täällä suppailee nyt jo 5-15 min välein. Mutta ei näissä vielä mitään hurjaa potkua ole. Onko kokeneemmilla antaa vinkkiä, kannattaako nyt pysyä liikkeessä, jotta supistukset eivät hyydy? Pitäisi tehdä yksi essee loppuun ja mietin, että noinkohan supparit laimenee jos vain paikallani pysyttelen...
 
Minä nyt täällä edelleen pähkäilen possurokoitteen ottoa..

THL:n sivuilla on melko hyvää tietoa rokotteesta. Itse alan hieman kallistumaan rokotteen puoleen, koska jos minut rokotetaan saa vauveli vasta aineita tautia vastaan ja vastasyntyneethän on aina herkempiä saamaan vakavia komplikaatioita. Ja toisaalta myös vauveli on jo valmis maailmaan joten mitään epämuodostumien riskejä yms ei ole enää.
Rokote ei myöskään sisällä eläviä viruksia ja rokotteessa olevat lisäaineet joista on puhuttu on melko luonnonmukaisia ja elohopea jota rokote sisältää niin siitä sanotaan myös että rokote ei sisällä elohopeaa enempää kuin yksi kala ateria. Tosin THL:n sivuillakin sanotaan, ettei rokotetta ole ehditty testaamaan raskaana oleville.. Kyllä on vaikeeta!! Melkein toivoisin että synnytys lähjtisi käyntiin viikonklopun aikana niin ei tarvitsisi asiasta päättää.. :|

Heinuu Minulla on kanssa vauveli laskeutunut todella alas ja kiinnittynyt jo kolmisen viikkoa sitten joten sain myös ihmettelyjä kun menin tänään yhtenä kappaleena neuvolaan.. Toivotaan että pian alkaisi tapahtumaan! :) Täällä kanssa menkkajuilimisia ja supisteluja säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta aina ovat vielä loppuneet kesken..

Santtu
 
Peppi: Kai sekin on yksilöstä kiinni, mikä auttaa supistuksia kovenemaan ja mikä ei. Mulla ku tuli se eka maraton niitä lauantaina ni aina ku nous ylös ja käveli ni ne helpotti ja kävelyllä sain ne poiskin. Et ota siitä nyt sit selvää millä ne sais kovemmiks ja millä ei :D

Tää mamma lähtee kolmeks neuvolaan, sattu lääkärillä olee aika just tälle päivälle. Lääkäri tunnustelee tarjonnan ja laittaa sitten jorviin lähetteen vielä jos tarvetta. Ihan mukava päästä ni kattoo ton alapään kans jos ois jotain tapahtunu.
Pitäis vaa viel miettii millä sinne pääsis. En oo vielä ladannu bussikorttia ja nyt ei taida olla käteistä ees sen vertaa et sais bussilipun maksettuu. Mut ei tästä onneks oo ku ehkä 1,5km, lyhyeltä kuulostaa toi matka mut en tiiä miten nää jalat kestää ku en oo noin pitkiä reissuja kävelly raskauden aikana.
 
http://www.rokotusinfo.fi/yhd/tiedotteet/tiedote_091022_html

Tämmötteen löysin netin uumenista.

Ite en ainakaan meinaa rokotetta ottaa ennen kuin mukula on pihalla, sillä eiköhän niitä vasta-aineita siirry sitten maidonkin mukana jokunen määrä.

pinkkimieli ja pallopää 38+6
 
Se on sitten viimeinen neuvolakäynti takana, eipä siellä mitään uutta. Paino oli pysynyt samassa ( kaikenkaikkiaan tullut 11 kg), pissa puhdas, rr ok. Sf-mitta oli 33 cm, vähän oli pudonnu. Vauva on myllänny itsensä ympäri, aiemmin on aina ollut selkä oikealla mutta nyt oli vasemmalla. Maanantaiksi on nyt sitten yliaikapolille aika, sitten aletaan antamaan häätöä toiselle jos ei muuten hoksaa syntyä.
Minkäänlaisia supistuksia ei ole tuntunut, ei edes sen kivoimman ässän jälkeen. Vähän ehkä enempi painaa nyt tonne alas kun on kääntänyt kylkeään. Mutta kaikki ne onneksi on sieltä jossain vaiheessa pois tulleet.

Peppi: toivottavasti pääset tositoimiin.
Alley: onpas kummaa pompottelua, toivottavasti nyt sitten lääkärissä selviää kuinka päin vauva on.

Possunuhasta: vieläkään ei siitä ollut neuvolassa mitään puhetta. Itseä tosin alkaa hieman hirvittää kun tietää että noi teinit kuitenkin liikkuu vaikka missä, eli vaikka itse olisin vauvan kanssa kotosalla niin kyllä se pöpö meille tiensä löytää. varsinkin kun sitä jo meillä päin alkaa olla enempi liikenteessä. Kyllähän ne vasta-aineet siirtyy myös maidon mukana vauvaaan.

Peppimamma ja tytsi 41+2
 
anelie mutta toihan kuulostaa ihan unelmalta, että poju syö vaan 2 kertaa yössä ja sä nukut syötön ajan. Mäkin oon joskus nukahtanu ja musta se on vaan hyvä juttu, saapahan senkin ajan unta :) Mä imetän aina makuullani ja vauva nukkuu meidän parisängyssä mun kanssa kahdestaan ettei mun vaan tartte tehdä mitään ylimääräistä sompailua yöllä.
 
Sikainfluenssarokotteesta neuvolassa tänään aikoi ottaa selvää, kannattaako tässä vaiheessa ottaa sitä. Ensimmäisenä rokotettavana ovat kuulema yli rv 36 olevat, mutta terkka varmistaa vielä, mikä on ajatus yli rv 40 olevien kohdalla. Syystä että
- ennättääkö vasta-aineita muodostua lapsen suojaksi
- entä jos synnytys käynnistyy kun rokotereaktio on voimakkaimmillaan.

Se siitä siis tältä viikolta. Neuvolassa kaikki ok, ensi viikon käyntiä odotellaan..

~Tiila 40+2
 
Heipsis! Pikaisesti olen lukemassa teidän kuulumisia, eipä sitä paljoa enää nykyisin muuta kerkeä... :)

Ponnistamisesta kommentoisin, että miulle kätilö sanoi, että ponnista kipua päin ja se kyllä auttoi hoksaamaan jujun. Itsellä oli epiduraali vaikuttamassa ponnistusvaiheen aikaan ja supistuksia en tuntenut muuten kuin älyttömänä paineena kohdunsuulla/alapäässä, eli en tiedä olisiko tuosta neuvosta sitten apua, jos olisi tuntenut supistukset myös polttoina (tuntuuko ponnistussupitukset polttoina vielä?).

nyt sain pojan taas syliin ->kiukkuhetki meillä...

Dsaria ja Jätkä 2vko 1päivä
 
Neuvolalääkärin jälkeen sekavat tunnelmat. Uusi lähete meni nyt polille, perätila epäilynä. Ei oikein tiedä mitä ajatella koko asiasta. Sanoi ettei oikein hahmota miten pieni on tuolla ja alapäästäkään ei saanut kunnon tuntumaan kun ei ole niin paljon laskeutunut. Sanoi vain että pehmeältä tuntuu, eli pepulta. Toivottavasti nyt ottaisivat sinne ultraan...
 
Täälläkin vielä yhtenä kappaleena.. :( On harrastettu kaikkkia kolmea S:ssää mut eipä oo tehonnu...hukkaan meni sekin seksi... :laug

En oo saanu nukuttuu parina yönä ku neuvolatäti herätteli toiveita et vauva saattaisi syntyä jo ensi yönä!! Ärsyttävää.....Kerroin sille et aamulla oli tullu punertavaa vuotoa, ni se kiljahti ihan onnessaan, et sehän on mahtavaa ja tuskinpa nähdään enää ennen synnytystä!!
:kieh: tää tapahtui tiistaina...ja siitä lähtien oon ootellu mitä tahansa merkkejä et nytkö tuli lähtö!
Vaikka toki oottelen niitä merkkejä muutenki, mut olin osannu ottaa aika iisisti ja nauttia odotuksesta...nyt tää on piinaavaa :kieh:

kovasti oon lukenu kaikkien kuulumisia ja synnytyskertomuksia, mut enpä ennää muista mitä piti kommentoida..




:ashamed:

jaahas, pikku-Igor lähettää teille (hikka)terveisiä masusta! ;)

Regsu ja Igor 39
 
alley: Onpa outoa, ettei neuvolalääkärikään osannut sanoa vauvan asennosta varmaa tietoa. Polilla ainakin osaavat antaa siihen vastauksen, eivätköhän ota sinut sinne ultraan pikapuolin. Ja jos olet huolissasi perätilasta, niin ystäväni vauva päätti kääntyä juuri päivää ennen suunniteltua sektiota. Joten aina on toivoa, että vauva kääntyykin pois perätilasta. :)

Ponnistamisesta: Itse mietin myöskin miten sen oikein osaa, etenkin jos on epiduraali päällä ja se vie terän supistuksilta. Ehkäpä pitää kokeilla ponnistamista eri asennoissa, jos oikea suunta löytyisi siten.

Huh, täällä supistelee välillä erittäin kivuliaasti. Ja parhaimmillaan 5 min välein. Silti yhä epäsäännöllisesti, välillä 20 min välikin. Vielä ei tee kuitenkaan mieli purra ovenkahvaa. Onneksi synnärille on lyhyt matka, jos tulee äkkilähtö. Päädyttiinkin valitsemaan Jorvi synnytyssairaalaksi NKL:n sijaan ja sinne ei ole kuin kivenheitto. Huomenna olisi yliaikaiskontrolli, mutta toivottavasti se jäisi nyt väliin... :D
 
:kieh: Kotona taas ollaan..

Ens tiistaina uusi aika jos ei ole syntynyt vieläkään.
Painoarvio 3,6-3,8kg, johon en kyllä usko ollenkaan. Varmasti on päälle 4kg..
Väljästi sormelle auki ja kanavaa jäljellä 2cm. Vauvan pää tuntui sormelle, niin on alhaalla kuitenkin jo.
Mitä pitempään menee sen enempi mua synnytys pelottaa :(
Ei jaksa kohtu supistella enää näin monen lapsen jälkeen. No jospa tuolloin ens tiistana käynnistäisivät sitten.
Mitenkähän perhe jaksaa mua katella siihen asti, kun mä hypin seinille... :ashamed:

Regent
 
Aku
MB:lle pakko huhuilla ettet oo yksin :hug:
Meillä asustaa myös yks tissitakiainen.Päivässä näyttäs tällä hetkellä olevan pari pidempää unipätkää ja ne sijottuu tietysti iltaan just ennen esikon nukkumaan menoa ja sitten aamuun kun esikko on jo heränny :/ Eli täysin päinvastoin kun esikko vauvana.Sillon nukuttiin aina 3-4h unia.

Öisin meillä heräillään about 2 h välein ja simahtaa kyllä nopeesti tissille,mutta usein sänkyyn siirtäminen herättää ja tissittel jatkuu :kieh: luulen että tuo on enemmän huvi-imuttelua kun nälkää koska tälläkin maitoa sinkoo ovista ja ikkunoista eli aika nopsaan saa mahansa täyteen.Oonkin nyt tarjonnu tuttia jos se kelpais,mutta aika nihkeesti ainakin toistaseks.

Esikko on aivan ihastunut vauvaan.Halailee ja pussailee kovasti.Purkaa sitten kiukkuaan meihin vanhempiin senkin edestä :kieh: mutta mielummin näin kun että kohdistais kiukkunsa vauvaan.

Tällasta täällä.Tsemppiä ja jaksuja vielä massuaan kasvattaville.

-Aku ja tytsi
 
Aku jesh, kiva että löytyi kohtalotoveri, vaikka eihän tämä valvominen kivaa ole. Meillä kelpaa kyllä tutti vallan mainiosti, vähän turhankin mainiosti välillä. Hyvä niin, koska siitä on suuri apu! Meillä on taas tänäänkin uni maistunu päivällä turhankin hyvin, pelkään jo valmiiksi ensi yötä. Oon yrittäny pitää välillä hereillä, mutta tuppaa nukahtamaan liiankin helposti. Mutta eipä sitten yöllä.. no jotain positiivista jos pitää etsiä niin sen jälkeen kun ollaan pari tuntia kukuttu niin yleensä nukkuu kolmen tunnin pätkän siihen perään.
 
Hei kaikille =)

Onnittelu kaikille vauvan saaneille joita onkin tullut todella paljon tällä välin kun olin itsekkin palkinnon parhaimman lunastamassa :flower: :heart: :D

Tsempit vielä masujaan kasvattaville, omaa ikävöidessä :heart: =)

Meidän perheeseen syntyin ihana, pieni rakas poika lauantaina 17.10 klo 17.20 :heart: :heart: :heart: Pienen tummahiuksisen pojan mitat 49cm ja 3204g, pipa 34,5cm. Pikkuinen syntyi rv 40+1.

Nyt nautimme vauvantuoksuisesta elämästä ja palaan paremmalla ajalla kera kertomuksen synnytyksestä.

onnellinen äitsy ja suloinen Lauri :heart: :heart:
 
Onnittelut äitsylle :flower:

Eipä supista ei, vaikka kuinka kävelee, siivoaa tai saunoo. Seksiäkin on kokeiltu, mut se vaan ei tunnu hyvältä, eikä kyllä edes saanut aikaan supistuksia, joten olkoon. Kaippa tää muksu tulee sit kun en enää viitti odottaa. Ukko on jo ihan ressissä, eikä uskalla oikein nukahtaa kun pelkää, et koska tulee lähtö. Toivottavasti tää ei mee yliajalle.

pinkkimieli ja pallopää 38+6
 

Yhteistyössä