*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Paulah: Kyllä täälläkin ollaan kauhusta kankeana. Mitä enemmän ehtii synnytystä miettiä, sitä pelottavammalta se tuntuu. Mutta luotan siihen, että tilanteen tullen jostain löytyy suuri määrä rohkeutta. Ja tiedän myös, että pystyn vapauttamaan itsestäni tarvittaessa valtavasti energiaa. Luota säkin siihen, että kaikki menee hyvin ja ajattele tulevaa sektiota tyynesti ja positiivisesti. Omalla asenteella on suuri merkitys! :)
 
Kiitoksia Paapelo ja Peppi tsemppauksesta:)

Kyllä se tästä... mä oon tosiaan vähän neuroottinen ja pelokas välillä, vaikka muuten ihan reipas. Mulle kun ei ole koskaan tehty mitään hammaslääkärikäyntiä kummempaa niin aika pelottavalta tuntuu tuo ensiviikkoinen. Kun ei ole tosiaan mitään mihin suhteuttaa sitä. Enkä ikinä ole ollut sairaalassa siis tietenkään. Ehkä jatkossa ollaan ihan eri mielellä jos ensiviikkoinen on hyvä kokemus.
 
Synnytyssupistuksista täällä sellainen kokemus (juuri päinvastoin kuin Paapelolla :D ) että niiden tullessa on pakko pysähtyä! Siis muuten kävelin tai heijasin koko ajan, mutta se supparikipu oli sellaista kuin TV:ssä näkee, että naiset pysähtyvät nojaamaan etukumaraan ja huohottamaan.. Tosin minulla siis käynnistyskokemus ainoastaan taustalla, tästä nykyisestä ei vielä kokemusta millaiset sitten mahtavat tulevat supparit olla.

Vierailijoista synnärille taitaa KYS edelleen sallia ainoastaan vauvan isän ja sisarukset. Näin ainakin keväällä 2008 esikoista siellä tehdessäni.

Täällä varmaan vielä 3 viikkoa odotellaan pikkuista maailmaan. Mies tosin lähti asentamaan turvakaukalon jalustaa autoon :) Hätäilijä, sanon minä :D


*Muoks, kun viimeinen sivu jäi lukematta. Paulahille ja Peppi30:lle tsemppiä kovasti, onhan näin iso asia tottakai mielessä koko ajan mutta muistetaanhan, että kautta aikain asiat ovat menneet pääasiassa hyvin. Nykyaikainen lääketiede vielä vaan helpottaa, varmentaa ja turvaa entisestään niin synnyttäjän kuin syntyjänkin asemaa. Uskotaan, että kaikki menee kaikilla meillä hyvin!


~Tiila 38+4
 
Hei!
Täällä vieläkin supistelee kovin, eipä tunnu helpottavan. Miehen veljen vaimo kävi katsomassa, sanoi että taitaa tänään syntyä :) Saa nyt nähdä...sain onneksi imuroitua, niin jos vaikka pääsis synnyttämään niin ei tarvitsis sitten tulla likaiseen kotiin :) Mieskin lupasi jo kohta tulla takaisin päin. Sitten tietenkin supistukset loppuu ku seinään :kieh: Olis kyllä aika surkeeta. Huh, kylläpäs tuntuu ilkeältä. Ihan täysin paikallaan en pysty enää olemaan, pakko edes asentoa vähän vaihtaa jos ei muuta.
 
paapelo Sulla siellä kans varsinainen kaunokainen :heart: :heart: :heart:

Ja meidän sairaalaan nyt eilisestä tullut kans vierailu kielto synnyttäneiden osastolle. Isät ja vauvan sisarukset vaan pääsee :kieh: Mua ärsyttää ihan suunnattomasti. Olis ollut niin kiva, kun olis kaverit päässyt käymään :kieh:

Mä tässä mietiskelen, et mitä tuolta värkistä lorottelee. En tiedä onko lapsivettä vai totaalisen vetistä valkovuotoa. Kai se täytyy kohta synnärille sit soitella.
 
Kaikki lähtee synnärille, mäki haluun!!! |O :LOL: :D

Pöksä on siivottu :wave:
Tosin mä oon nykysin niin hias siivomaan että tais mies keretä siivomaan suurimman osan :whistle:
Että siinä meni seki hyöty :headwall:
No pitää alkaa joka päivä imuroimaan hulluna ku meillä on tuo koiraki niin lähteehän siitä karvoja :D

Jos saunan ja kylppärin vielä pesis tälle päivälle ja sen jälkeen saunaan :)

Makkariin pitäs keksiä joku fiksu järjestys, mut se ku on niin tyhmän mallinen niin pinnasänkyä ei taija saaha oikeen mitenkään meijän sängyn viereen :(

Uusia mattoja kans tässä metästän makkariin.
Nyt siellä on hemmetin iso räsymatto jota ei jaksa erkkikään kopistella...
Ja hankala pestä talvella jos likaantuu ku eihän se kuivu millään...

Nyt jatkamaan hommia...

Ei mitään jomotuksia enää :kieh:

*Talvicci ja Uuno rv.40+3* :heart:
 
Paulah Aivan varmasti kaikki menee hyvin ja tottahan sitä uutta asiaa jännittää, palkinto on sitten vaan mitä mahtavin !!

Paapelo Ihana pikkuinen sinulla :flower:

Mä kävin kans eilen tarkistuttamassa äippäpolilla lapsivesi tilanteen kun koko ajan valutteli jotain kirkasta vuotoa, ei ollut sitten lapsivettä kuitenkaan. Kätilö sanoi että jollain limatulppa on kunnon limainen klöntti, mutta toisilla taas valuttelee ihan melkein vetenä. No hyvä oli kuitenkin käydä tarkistamassa niin sai itse mielenrauhan!

Ihailen kyllä teitä jotka jaksatte olla kärsivällisiä vielä 40+ viikoilla. koska itsellä tuntuu olevan ihan hirveä hoppu synnyttämään vaikka viikkoja vasta 37+. Onneksi minä höyryhermo en päätä milloin maha asukki syntyy vaan hän itse :D

Santtu
 
Onnea vauvaantuneille jälleen kerran ja tsemppiä hakureissulle lähteneille!

Muisku täällä ainakin on pinna melko kireällä ja mielialat vaihtelee melkoiseen tahtiin. Luulisin ja toivosin että on hormoneihin liittyvää ainakin itselläni. Hiukan tietty huolestuttaa josko mielialat heittelee vauvan syntymänkin jälkeen, että miten sitä sitten vieläkin väsyneempänä jaksaa...

Paulah tsemppiä, vielä muutama päivä odotusta jäljellä. Täälläkin kauhunsekaisia tunteita synnytystä kohtaan, en sitten tiedä olisko helpompaa vai vaikeempaa jos päivä olis jo tiedossa niin kuin sulla. Vähän aikaa sitten tuntui, ettei jaksa millään enää odottaa, nyt taas haluaisi ehkä vielä muutaman lisäviikon, että ehtisi valmistautua paremmin, vaikka vauvan tuloa tosi kovasti odotankin. Meillä esim. asunnon remontointi jää nyt odottamaan hamaan tulevaisuuteen, vaikka olisin halunnut saada sen pesänrakennusvietissäni tehtyä ennen tulokkaan saapumista.

Paapelon prinsessa on kyllä hurmaava!

Omassa olotilassa ei juuri mitään uutta. Tänään käytiin Ikeassa ja muissa huonekalukaupoissa ja sen reissun jälkeen on kyllä mahaa ja selkää vihlonut aika ikävästi. On kuitenkin sellasta jatkuvampaa vihlomista. Oikealla alavatsassa myös jatkuva kipu, neuvolassa kysyin asiasta ja sanoi, että varmaan vauvan hartia painaa johonkin hermoon, kun on niin alhaalla jo. Verenpaineet on huimassa nousussa, nyt oli 135/87 (aiemmin alapaineet ollu 60-70 luokkaa), mutta ei neuvolantäti siihen juurikaan ottanut kantaa.

Fresia ja rinsessa 37+4
 
Ihanat vauvat Paapelolla ja Riivinraudalla! =)

Täällä myös yövalvoja. Siinä neljän jälkeen tulee herättyä ja muutama tunti menee ennenkuin uni tulee uudestaan. Ja lonkkaa särkee niin vietävästi.

Fresia verenpaineista kärsitään täälläkin. Sain mittarin neuvolasta lainaan ja nyt pitää käydä neuvolassa kaksi kertaa viikossa. Sain sellaisen ohjeen, että jos yläpaineet huitelee 150:ssä, pitää heti ottaa yhteyttä synnärille.

Tää odotus on nyt kyllä niin tylsää. Plaah. verenpaineen takia ei saa tehdä yhtään mitään, ja arvatkaa vaan onko se helppoa kun meillä on remppa kesken. Se pitäisi saada ehdottomasti valmiiksi ennen vauvan tuloa. On hieman huono omatunto maata sohvalla kun mies, appiukko yms. rehkii rempan parissa...

heketsi + poikavaavi 37+2

On muuten mahtavaa, että meitä loppukuun odottajiakin on vielä täällä niin monta. Ei tunnu olo niin yksinäiseltä! :heart:
 
Täältäkin onnen toivotukset kaikille vauvan saaneille! :heart: Alkaa nimimerkit menemään sekaisin, niin tasapuolisesti kaikille :)

Hemarille tsemppiä tulevaan, varmasti pääset tänään vauvan hakuun =)

Täällä on ollu nyt kahtena päivänä kunnon vauvan "häätö" käynnissä. Eilen kävin äitini seurana messuilla ja tuli käveltyä pari tuntia putkeen, illalla sitten oltiin saunassa. Tänään käytiin sitten Jumbossa shoppailemassa äidin kanssa, siitä sitten kotiin tultua suoraan ruokakauppaan ja vielä koirien kanssa ulos. Kävelyä yhteensä 3-4 tuntia... Nyt taas on sauna päällä. Eipä kyllä mitään tuntemukesia ole vatsassa eikä selässä. Tämä ei varmaan tule täältä ulos ennen kuin itse niin päättää. En kyllä ihan tosissani ole supistuksia hakemassa, mutta ihan kivahan olisi jotain merkkejä saada.

Hulluilta päiviltä tarttui mukaan vauvalle villapuku ja lämmin pipo ja tumput. Sitten ostin veromodasta ja h&m.stä imetyspaitoja ja yhdet liivit. Mukava reissu oli kyllä, mutta jalat oli asiasta ihan eri mieltä. Ärsyttävää kun jalkapohjat kipeytyy pienestäkin kävelystä, olisi niin mukava tehdä pitkiä kävelylenkkejä kun on ollut niin kauniita syysilmojakin. Olen ihan syksy ihminen ja nautin kirpeästä ilmasta ja ruskasta...

Alley ja Vilpertti 37+4

 
Tuli mieleen noista Alleyn shoppailuista eilinen shoppailureissu Kankaanpään Reima Tutta tehtaanmyymälään. Suosittelen käymään siellä, jos liikutte niillä seuduilla. Ostin monenmonta bodya, potkareita ja myssyjä ja maksoi vain 20 euroa yhteensä. Eli vauvanvaatteita löytyi hintahaarukalla 0,50 - 4,50 euroa. Isommillekin oli kaikenmoista, mutta eipä niitä tullut pahemmin katseltua.
 
Ihanaista lauantai-iltaa mammat :wave: !

Justiinalle sekä Palvalle tasapuolisesti tervetuloa mukaan jutusteluun :flower: =) :flower:

Riivinraudalla sekä Paapelolla on niin ihanat nyytit jo sylissä, että täällä menee sytän ihan ruttuun nuita pienia ihmeitä ihastellessa :heart:

Paulahille tsemppiä ihan hurjan paljon sektioon: hienosti se menee vaikka ymmärrän, että ihan varmasti jännittää! :hug:

Mulla on edelleen rauhallinen ja levollinen olo: sellainen, että kyllä tämä napero tulee kun on hänen aikansa- jotenkin tieto siitä, että vajaa 3 viikkoa ja hän on tässä: joko vapaaehtoisesti tai pakotettuna, antaa hyvin voimia jaksaa loppuodotuksen - kyllä tässä on nyt niin kauan odotettu, että muutamat viikot menee ihan leikiten - jotenkin pientä jännitystä tuottaa synnytyksen ajattelu, joten ihan mielelläni vielä hieman "kypsyttelen" ajatusta siitä, että tuolta oikeasti tulee pieni ihminen ulos :LOL: =) . Tosin minulla onnena se, että ei ole kömpelyyttä+satunnaista närästystä lukuunottamatta minkäänlaisia kipuja tai muitakaan vaivoja, joten odotus on oikealla tavalla ihanaa... Iso :hug: kuitenkin kaikille jolla malttamattomuus nostaa sinnikkäästi päätään tai vaivat alkavat käydä sietämättömiksi: kyllä minäkin osani olen kaikenmaailman raskausvaivoista saanut ja jo aiemmilla viikoilla suurta malttamattomuutta kokenut, joten ymmärrystä ja empatiaa riittää teille kaikille! :heart:

Hemarilla , solmulla ja Missahilla jännät paikat: tsemppiä =) !!!

marsupilamin virheellinen tyttöveikkaus kiinnostaa TanjaKK:n tavoin muakin....että millä viikoilla / kuinka monessa ultrassa olet käynyt? Meillä tietty tuo 4D:kin takana ja sieltä annettu tyttölupaus+ 2 muuta kertaa ultrassa todettu tyttöksi, mutta nyt alkoi epäilys nostaa päätään...meillä myös ostettu kuitenkin isot (siis ISOT) kasat tyttöjen juttuja ja olisishan se poitsu pienoinen yllätys- ei tietenkään negatiivinen, mutta iso yllätys kuitenkin :)! Meillä kyllä vaunut täysin unisexit ja pieniä vaatteita myös ihan valkoisia, beigejä yms., mutta kieltämättä paljon vaatetusta jo isommissakin koissa tyttöä silmällä pitäen...

Nyt telkun ääreen ja iltapalan laittoon :wave: !

Hugis ja Papu 39+1

Vielä *muoks* ja hurjan paljon ONNEA herttaliisalle perheineen pienestä tyttösestä :heart:!!!


 
Pieni tyttäremme otti varaslähdön ja syntyi kolme päivää ennen laskettua aikaa :wave:

Perjantaina 9.10.09:
Mitat 3270g. 48cm, pipa 35cm :heart:

Isosisko (1v9kk) on hyvin ylpeä uudesta tulokkaasta ja kovasti suukottelee häntä =)

Kirjottelen paremmalla aikaa :wave:

hertta ja vauva 1 pv :heart:
 
Ja taas on vauvoja syntynyt :D Onnittelut kaikille tasapuolisesti :flower: :flower: :D :D

Eilen yritin saunan avulla häätää vauvaa, mut tuloksena oli vain kirjava maha ja rinnat, sekä suunnaton väsymys :( Eipä taida tää kaveri hetkeen olla tulossa ulkomaailmaan, vaan viihtyy varmaankin pitkälle yli LA:n.
Hieman kyllä kiusaa kun veli käy lähes päivittäin tuon vajaa 3viikkoisen poikansa kanssa kylässä. Haluisin jo niin kovin oman nyytin syliini.

pinkkimieli ja pallopää 37+1

Ps. Huvittava miten aluksi kaikkia onniteltiin 37 poksuista ja vauvautumisestakin ihan nimellä ja nyt me loppukuiset onnittelemme toki vauvautuneita, mutta mein 37 ei kukaan edes huomaa.
No olenhan toki itsekin alkanut laiskistumaan kommentointien suhteen, kun tiedän että juttuni alkavat olemaan kateuden sävyttämiä kun oma nyytti antaa vaan odottaa itseään.
Anteeksi :ashamed:
 
pinkkimieli :hug: Onnittelut eiliesetä poksumisesta!!! :heart: Oot ihan oikeessa, kyllähän nää vauvauutiset vetää jotenkin ohi kaiken ja muutenkin palsta varmaan alkaa hiljeneen sit mitä pitemmälle päästään.

herttaliisa Onnea pikkusesta!! :heart: :heart:

Täälä tänään selvitty kutakuinkin ilman raivareita!! :D Illalla kävin vetääs lenkin ennen saunaa ja riuhdoin minkä vihlonnalta pystyin, mut mitään ei ollu vaikutusta mihinkään. Ei ees supistellu. Tosin lenkin jälkeen huomasin pöksyissä ruskeaa limaa...mitä sitten lie. Saunakaan tehny mitään. Eli nukkumaan tästä sitten vaan ja toivotaan että huomenna ois onnistuneempi päivä tän häädön suhteen :whistle:
 
Olet muuten Pinkkimieli niin oikeassa. Joten vauvauutiset vetää kaiken ohi ja ihanku kaikki odotusjutut olisi jo käsitelty. Koitetaan kuitenkin jaksaa vielä kaikki.
Onnea täysiaikaisuuden saavuttamisesta. :)
Vieläkö olet jaksanut olla yhtä ahkera ruokavalion noudattamisessa ja sokerien mittamisessa?
Itseltäni alkaa kyllä jo vähän lipsua.

On tämä loppuajan odotus kyllä melkoista.
Jotenkin jännittää kovasti, kun lähtö voi tulla milloin tahansa.
Toisaalta olen niin varma, etten pääse tälläkään kertaa kovin helpolla ja käynnistykseen mennään... noh, ei voi tietää.

Hyviä vointeja kaikille odottajille ja kaikille uusille äideille!

Mirmi rv 41+1 (olenkohan edelleen johdossa??)
 
Nyt pikaisesti taidan ehtiä jotain kirjoittelemaan. Anteeksi tulee vain pääosin siis omaanapaa (pientä synnytyksestä, kerhopuolelle kirjoitan myöhemmin tarkemmin).

Mutta siis kuten Talvicci (kiitos siitä!) kertoi, niin meille pieni poika syntyi 7.10. klo 19.12.
Teille kävinkin jo kertomassa, että lapsivedet alkoi mennä silloin aamuyöllä neljän aikaan, soitin synnärille ja käskivät meitä aamusta tulemaan paikalle. Synnärillä oltiin kymmeneltä ja suoraan päästiin saliin: silloin olin vain parille sormelle auki, supistuksia tuli harvakseltaan, eivätkä olleet erityisen kipeitä, tuntuvia synnytyssupistuksia kyllä (vielä pystyi supistuksen tullessa jopa nauramaan). Muutama tunti siinä otettiin salissa supistuksia vastaan ilman mitään kivunlievityksiä, sainkin jopa syötyä vielä hieman (kohdunsuulla ei mitään muutosta). Iltapäivän aikaan menin ammeeseen ja siellä saatiin synnytys varsinaisesti käyntiin (klo 14.30). 15.15 pyysin päästä ammeesta pois, olo oli jo niin ikävä, ettei vesi auttanut kipuihin. Seuraavaksi yritin jumppapallolla ja kauratyynyllä lievittää oloa, mutta pian puhuin jo kätilölle lääkkellisestä kivunlievityksestä (tällöin olin n. 3,5cm auki). Epiduraalin sain n. klo 17, kun olin jo ERITTÄIN kipeä ja aloin voida kivusta ja väsymyksestä pahoin (meinasin pyörtyä, oli todella heikko olo). Epi vei supistuksilta kivut kokonaan, mutta kauaa ei mennyt, kun alkoi tulla paineentunnetta. N. 17.45 tuli kätilö katsomaan kohdunsuuntilanteen ja olin JO 7-8cm auki (eli epiä ei tarvinnut lisätä)! Paineentunne ja ponnistamisen tarve paheni pikkuhiljaa, mutta lupaa en saanut vielä ponnistaa, sillä kanava ei ollut vielä kokonaan vetäytynyt (tai jotain sinne päin, ei oikein tarkkaa muistikuvaa) ja edelleenkään en ollut kokonaan auki. Pian huusin jo ponnistamisen tarpeen takia (taisi muutama kirosana päästä, kun ei enää pystynyt olemaan ponnistamatta) ja lupa ponnistamiselle annettiin 18.50. 22min ja poika oli maailmassa. Kerran oli kiertynyt napanuora vauvan kaulan ympärille ja sen takia jouduttiin ihan loppuvaiheessa vauhdittamaan synnytystä välilihaa leikkaamalla (muuten tuolta oltaisiin vältytty, mutta vauvan sydänäänet eivät enää laskeneet/nousseet).

Poika saatiin kuin saatiinkin turvallisesti maailmaan. Paino 3610g, pituus 51cm ja py 35,5cm. Apgarin pisteitä 9/9/9. Poika on suloinen (kenenpä vanhemman mielestä ei oma lapsi olisi suloinen? :D ), perustyytyväinen ja rauhallinen. Imetys on lähtenyt käyntiin ilman mitään ongelmia ja tänään päästiinkin jo sairaalasta kotiin, kun ei mitään ongelmia ole ollut hoidossa, eikä pojan tai minun voinnissa. Eppari haavasta huolimatta voin siis varsin hyvin (siis tosiaan varmasti paremmin kuin kertaakaan raskausaikana, ainakin nyt tuntuu siltä).

Nyt isä ja poika nukkuu jo tuossa vieressä sohvalla. Taitaa olla siis tämän perheen aika siirtyä nukkumaan... Kiitos kaikille vielä onnitteluista ja ONNEA MUILLEKIN VAUVAUTUNEILLE! Anteeksi ettei nyt riittänyt aikaa paneutua teidän juttuihin (Talvicin hurjan sairaalareissun tuolta kyllä välistä bongasin! HUI! Kaikkea sitä vielä näin loppuvaiheessa pitää säikähtää... :hug: ). Yritän vielä näin perheellisenäkin kyllä täälläkin teitä tervehtiä, mutta huomasin kyllä jo sairaalassa, kuinka paljon tämä pieni mies vie noita tunteja päivästä (vaikka suurimman osan ajasta nukkuukin)! Mutta tästäpä kun tämä arki lähtee rullaamaan (eli tod. näk. jo huomenna heti aamusta täällä :LOL: ).

No, ei tämä nyt niin lyhyt sepostus ollutkaan. Mutta nyt on unille aika...
 
herttaliisa Onnea paljon :flower:

Ei ollut sit lapsivettä ei... :eek: Olin aika varma, et olisi ollut, kun meni kaikki pöksyt märäksi. No, odotellaan vielä. Täytyy kyllä sanoa, että ärsyttää turha käynti.
 
herttaliisalle onnittelut tytöstä... :flower:

DsariaLille kiitokset synnytyskertomuksesta :)

pinkkis
Mä oon muuten huomannu saman asian :whistle:
Se on varmaan tää lokakuu ku alkaa noita vauvoja tosiaan olemaan mahan ulkopuolella jo niin paljon (24kpl! ) ettei päähän oikein mahu enää muuta...
Kuitenki täysaikasuuden tavottaminen on hieno juttu ja onniteltava asia yhtä lailla tietenkin :) :flower:

*Talvicci ja Uuno rv.40+3* :heart:
 
Onnittelut jo vauvansa synnyttäneille!!

Mäkin täällä edelleen odottelen, en vaan viitsi kirjoitella mitään ku ei itellä mitään tapahdu :kieh:

Oon kyllä käyny päivittäin lukemassa teidän kuulumisia. Kiitos synnytyskertomuksista! Kaipa sitä itekki joskus pääsee niin pitkälle... ;)

Heräsin ihan tyhmään aikaan, mies vielä nukkuu ja ulkona on pimeää..onneks ei kuitenkaan tarvii valvoa yksin, semmoset aamujumpat on masussa käynnissä
:)

Regsu ja poika 37+3
 

Yhteistyössä