*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Mites muuten te jotka nyt synnyttäneet Taysissa... miten siä toi vierailukileto on pitänyt?? Siis luin et sinne saa tulla vaan isät ja sisarukset, mut kävikö sietä teidän aikana enemmän porukkaa?? Aattelin vaan kun ainakin kun esikosta sielä osastolla olin niin ainakin tuntu et vierailuaikoja ei paljon noudatettu. Siis isovanhempia jne. kävi kyllä ihan mihin kellonaikaan tahansa.
 
Tervehdys mammat parin päivän tauon jälkeen =)

On vaan ollut sen verran kaikkea muuta aktiviteettia että ei ole ehtinyt kuin käydä vilaisemassa onko uusia vauvauutisia tullut ja onhan niitä :D

Miekkavalaallakin taitaa nyytti tuhista jo vieressä, uutisia sieltä odottaessa ;)

Talvicilla :hug:, hurja tilanne ollut sinullakin mutta onneksi kaikki kuitenkin kunnossa.

Tervetuloa mukaan Justiina, Santtu ja Palva=)

Onkohan Hannikka ja Hemari päässyt matkaan?

Paapelolle tsemit imetyksen suhteen ja toivotaan että suihkutissivaihe menisi pikaisesti parempaan suuntaan =)

Kiitos taas ihanista synnytystarinoista, niitä on sitten niin ihana lukea omaa kokemusta odottaessa :heart: :D

Onnittelut nyyteistä Empsulle, Dsarialille ja Herttaliisalle :heart: :flower: :heart: :flower:

Muisku oli mielialoista jutustellut, täällä yksi joka saa itkuraivarit helposti, kyynelehtii pienistä ja välillä on niin onnellinen ja seesteinen :kieh: Ja ihan viimeisen viikon aikana mieli on muuttunut erityisesti, liekö nämä ihanat hormoonit syynä asiaan :whistle:

Paulahille tsempit viime päivien odotteluun ja jännitykseen :hug:

Ihania vauvakuvia oli taas ihasteltavana, niitä kun katselee niin tulee kova halu saada jo omakin vauveli syliin :heart:

Missahille tsemppiä myös, toivotaan että sun olo helpottuu pikimmin ja pikkuinen päättää syntyä pikaisesti :hug:

Onnentoivotuksia myös täysiaikaisille vauveleille :heart: ja Pinkkis on kyllä ihan oikeessa että synnytys ja vauvauutiset pyörii niin mielessä että moni juttu jää huomiotta. Onnentoivotukset myös 40-viikkojen poksuista :flower:

Omassa navassa ei mitään kummempaa, olisin valmis jo toisaalta masusta luopumaan kun tiedän miten oma olo helpottuisi ja toisaalta tämä loppuraskaus on niin ihanaa vaikkakin hermoja raastavan jännittävääkin aikaa kun ei koskaan tiedä milloin alkaa tapahtua :D

Malttamattomuus tietty vaivaa sillä olisihan se jo ihana nähdä millainen vauveli tuolla masun suojissa on kasvanut ja meilläkään sukupuoltakaan ei tiedetä joskin mun asenne edelleen on niin varma pojan suhteen :heart:

Ällövaroitus seuraa, limatulppa taisi eilen irrota sit loputkin kun sitä on pienissä määrin tullut pitkin viikkoa ja eilen tuli sit ihan reilu sormenpään kokoinen köntti :x Mutta tässähän voi vielä vierähtää se kolmekkin viikkoa :D Kakkosesta tommonen tulppa tuli pari päivää ennen mutta esikosta ei näkynyt mitään ja kolmosen kohdalla en muista milloin sitä enemmän irtosi. Mutta jotain merkkejä kuitenkin että tämäkään vauveli ei tee poikkeusta ja jää loppuiäksi masuun :D

Huoli kuitenkin pienestä kasvaa mitä pidemmäksi raskaus etenee, mulla kun viimeinen ultra on rakenneultra niin sitä miettii kaikkea lapsiveden määrstä istukan toimivuuteen, kuten moni muukin täällä varmasti tekee. Täytyy vain luottaa omiin tuntemuksiin ja vauvan seuraamiseen, vaikka mun mielestä jokaisen odottajan pitäisi päästä loppuraskaudessa tarkistuttamaan tilanne automaattisesti.

No mutta nyt menen laittamaan makaronilaatikon uuniin, leppoisaa sunnuntain jatkoa mahakkaille mammoille ja myös jo ilman masua oleville :wave:

äitsy ja Lauri 39+2 :heart: :heart:
 
Hyvää sunnuntai aamua...

Täällä ihana auringonpaiste, eli pitäisikö sitä jaksaa tänää raahautua vähän ulkoilemaan...

Onnittelut kaikille vauvansa jo saaneille ja tietysti muille tsemppiä malttamattomaan odotukseen. Ite täällä olen ainakin niin malttamaton odottamaan että koska alkaisi oikeasti tapahtumaan jotain. Ensi viikon tiistaina on lääkärineuvola, mutta ärsyttää mennä sinne kun vähän sovimme neukkatädin kanssa että tästä mahasta on luovuttu jo ennen sitä :)

Mulle esikon aikaan tuli kanssa kamalalla paineella tisseistä sitä maitoa, ettei pojan tarvinnut ku noin 5min imeä niin masu oli mukamas täynnä ja sitten tietenkin taas puolentunnin päästä oli hänellä tajuton nälkä. Ei auttanut vaikka miten pumppailin... Että tsemppiä paapelolle niiden suihkutisujen kanssa :D

Olen äitsy80 samaa mieltä tosta loppuraskauden ultasta että se pitäisi automaattisesti tehdä kaikille, täälläkin on viimeksi tehty rakenneultra niin mistäs sitä mitään tietää et mitäs tuolla massussa tapahtuu ja miten siellä voidaan.

Kiitos teille jotaka ovat jaksaneet tänne kirjoitella noita synnytystarinoita, niitä on kiva lukea ja toivoa että itsekin pääsisi pian tositoimiin :)

En nyt muista mihin enää piti kommentoida eli jätän kirjoittamisen sitten tähän...
 
Huomenia:)

Totta, muiden juttujen kommentointi on jäänyt vähemmälle, tuntuu niin hämmentävältä kun vauvoja tupsahtelee niin tiiviiseen tahtiin. Tuntuu että niistäkin uusimmat tulokkaat ovat jo jääneet vähemmälle huomiolle, on tosiaan jo niin monta tullut ja ekat tuntui niin hämmentäviltä, että nytkö tää sitten alkaa:) Nyt onkin tullut vaan onniteltua kaikista uusista tulokkaista kollektiivisesti vaikka toki on aivan yhtä ihana ja ihmeellinen juttu edelleen uusien vauvojen syntymä.

Paapelon tyttö on myös aivan ihana:) Laittakaa muutkin kuvia jos vaan yhtään siltä tuntuu että haluaa tänne palstalle laittaa. Olisi ihana nähdä, minkälaisia pikkuisia on tullut:)

Tänne kuuluu ihan rauhallista. Meillä on ollut kaveri kylässä ja en ole ehtinyt synnytystä niin miettiä, ihan hyvä. Ma-ti enää tässä välissä ja sitten se on menoa!
 
Aku
Heippa mammat.

Olipas taas kiva lukea uusia vauvakuulumisia (DsariaL) =)

Täälä vietellään leppoisaa sunnuntaipäivää vanhuksilla.Likka on pihalla mummon kanssa ja äippä saa makoilla sohvalla.Edelleenkään ei mitään synnytykseen viittavaa :/ ja yötkin on alkanu olla hieman katkonaisempia.Ennen simahdin lukuisten vessareissujen jälkeen samantien,nyt saatan valvoa tunninkin pyörien ja hyvää asentoa etsien :kieh: kypsyttää niin tää odottelu.Voin vaan kuvitella miten kiipeilen seinille jos ja kun La ylitetään...
Joo tiedetään kärsivällisyys ei oo mun parhaita puolia.

Teitä oli parikin huomenna menossa käynnistykseen,sori lahopää en muista nimimerkkejä.Tsemppiä tasapuolisesti kaikille,kohta on lisää nyyttejä maailmassa :heart:

Ja onnea myös täysiaikaisuuden saavuttaneille.Kohta puoliin alkaa varmaan kaikki lokakuiset olla täysiaikaisia :heart: Jee!

Jaahas,nyt meen laittaa evästä jos nuo malttas kohta tulla sisään syömään :)
 
Onnea kaikille vauvautuneille!

Täälläkin ollaan vielä yhtenä kappaleena vaikka tälle viikolle käynnistystä lupailtiin. Sama juttu kuin monella muullakin, kirjoitukset tulee luettua päivittäin mutta jotenkin kun ei omia uutisia ole niin saa ikinä mitään kirjoitettua.

Mutta siis ensi viikolla pitäisi tulla täältäkin uutisia. Huomenna aloitetaan käynnistelemään ja täytyy sanoa että myös minua vähän hermostuttaa tuo käynnistys. Toisaalta en haluaisi enään odotella ettei sitten ihan jättivauvaa tarvi pykätä kun painoa on tullut nyt vikan kuukauden melkein kilo viikossa.
Toisaalta suruttaa jättää tuo esikko tänne anopin hoiviin. Meillä ei oikein anopin kanssa mene nämä lapsen hoitoasiat yksiin. Mutta jospa tuo yhden päivän ilman äitiä ja isää pärjäisi. Huomenna illalla tosiaan menen sairaalaan kun esikko nukkuu, jolloin aloitetaan napitus.
Vauva kyllä täällä liikkuu vielä tosi paljon, tai ihan kunnon monotuksia tulee usein. Kävin eilen salilla kävelemässä ja tänään menen uudestaan. Se nyt sai sitten jotain vihlontaa tuonne alapäähän aikaan. Siis viime lääkärikäynnillä ei ollut mitään edistystä tapahtunut :(

Täällä siis viikkoja nyt 39+6 eli huomenna poksuu sitten toivottavasti viimeisen kerran =)

Tsemppiä kaikille odottajille, kyllä se meidänkin vuoro vielä tulee...
 
Missah
Mitenkä sulla se raskausmyrkytys alko? Siis mistä osasit ite alkaa epäilemään vai tuliko ihan puun takaa?

Voiko raskausmyrkytys puhjeta vasta 40+ viikoilla?

Mulla alko eilen illalla särkemään päätä ja yöllä tuntu että pää räjähtää...
Ja taas särkee...

Ulkona on kyllä ihana keli B) Jos lähtis käymään koiran kanssa kävelyllä, josko se auttas :kieh:

*Talvicci ja Uuno rv.40+4* :heart:
 
Mukavaa sunnuntaita kaikille :wave:

Ja onnea poksujille :heart: Mä huomasin saman tuolla syyskuisten odottajissa kun itsellä oli la ihan lopussa niin vauvauutiset oli enää päällimmäisenä mielessä, eikä muista poksumisista muistettu enää onnitella.. :/

Mä voisin kans koittaa lisätä meijän neidin kuvan, ikää tässä n. 1vko :heart:



Tänne ei kuulu ihmeempiä, eilen oltiin kyläilemässä mun vanhempien luona kun mun äiti täytti 50v. Neiti nukkui siellä koko illan, milloin kenenkin sylissä.
Yöllä oli sitten pari tuntia hereillä ja ihmetteli vaan, nyt taas tuhisee tuolla omassa kopassa tyytyväisenä. Mulla tulee kans maitoa runsaasti, suihkuaa onneks vasta kun tyttö käy rinnalle ja ottaa ensimmäiset imut. Joutuu nielemään tosi nopeaan tahtiin koska maitoa tulee kunnolla. Mutta parempi näin.

Palailen taas :wave:

Inka ja Maisa 1vko 2pvä :heart: :heart:

**Muoks** Kävin muuten vaa`alla ja huomasin että kaikki raskauskilot on lähteneet :whistle: Vielä kun sais ennen raskautta ollutta painoa pois :ashamed:
 
Ilmoittaudun pitkästä aikaa. Olemme siis edelleen sairaalassa. Vauva ollut jo 3 kertaa sinivalohoidossa. Nyt näyttäisi siltä, että keltaisuus on selätety, mutta pissanäytteessä oli alustavan tuloksen mukaan bakteeria. Nyt odotellaan lopullista vastausta. Jos pissatulehdus Sisulla on, joutuu hän lastenosastolle antibioottihoitoon. Eli hieman rankka on ollut tämä meidän alku.

Sisu on kaikesta huolimatta todella reipas pieni poika. Syö todella isoja määriä tissistä ja nukkuu hyvin. Äidin pieni rakas. :heart:

Barbapörrö ja Sisu :heart: 10 vrk

P.S toivottavasti seuraavat kirjoitukset tulevat sitten kotoa. Onnea kaikille muillekkin vauvan saaneille! Ja tsemppiä loppu odotukseen niille, joilla vielä massuasukki on.
 
Talvicci Mulla lääkäri kiinni huomion siinä vaiheessa, kun kerroin et päätä särkee, on ihme olo ja ylämaha kipeenä. Sit mittas paineet ja ne oli koholla. Niin, ja pissassa sit jossain vaiheessa proteniinit alkoi olee plussalla. Kyllä mun käsittääkseni se voi puhjeta ihan lopussakin. Mulla nyt ollut pää kipee yhteen putkeen tiistaista lähtien, ja panadolit ei auta yhtään. Tosin nyt viikon ollut pissa puhdas, et en sit tiedä mistä tää särky johtuu. Alkaa vaan olemaan henkisesti niin loppu tähän.

Voisin viel vähän valittaa lääkäreistä..... Perjantaina polilla lääkäri oli sitä mieltä, et kohdun kaulaa ei ole enää jäljellä, mutta eilen sitten kun kävin siel, niin kas kummaa, 1,5cm jäljellä. Mä en voi oikeesti tajuta.
 
Tervetuloa mukaan Justiina, Santtu ja Palva! Mukavaa, että uusia odottajia tulee vielä lisää palstalle.

Onnittelut nyyteistä Empsulle, Dsarialille ja Herttaliisalle :heart: :heart:

Pinkkimielelle onnittelut täysiaikaisuus poksuista.

Riivinraudalla ja Paapelolla suloiset vauvat. :heart:

Paulahille tsemppejä viime päivien odotteluun ja jännitykseen! Kyl kaikki menee hyvin. :hug:

Olossa ei mitään muutosta ole tapahtunut. Turvotukset on vain jaloissa lisääntynyt. Painoa on sen vuoksi tullut. Verenpainee on onneksi pysynyt tosi hyvinä. Vauva liikkuu kohtalaisen hyvin. Mitään synnytyksen käynnistykseen viittaavaa ei ole tullut. Saunassa on tullut käytyä ja siivottukin. Mies vain sanoo, että pitää ottaa rauhallisemmin. Rauhallisin mielin ainakin toistaiseksi odottelen. Nyt vois alkaa kirjoittelemaan esseetä edellispäivän ja eilisen luennosta. Luennoitsijakin ihmetteli, et miten jaksa istua täällä. Vähän paikat puutui istumisesta, mut onneks oli taukoja säännöllisesti.

Nasuli08+MillaPetteri 39+3
 
Toivottavasti Talvicci selviät ilman raskausmyrkytystä. Muista juoda tarpeeksi ettet kuivu - sekin voi aiheuttaa pitkäkestoista päänsärkyä. Saisitko mittautettua verrenpainetta missään tänään?

Barbapörrön Sisulle toivon sydämestäni pikaista toipumista :heart: :flower: :hug: .
 
Niin, täällä tuntuu olevan odottavan hiljainen tunnelma. Ilmeisesti itse kullakin ajatukset keskittyneet h-hetken odottamiseen. Pinkkimieli: siksi varmaankin täysiaikaisuuspoksumiset jäävät vähemmälle huomiolle. Lämpöiset onnittelut sinulle suuresta rajapyykistä! :)

Nasuli08: Täälläkin käydään yhä luennoilla. Huomenna on LA ja tarkoitus on ensi viikollakin istua koulussa. Pari tenttiäkin olisi tulossa, mutta on vaan niin vähissä lukumotivaatio. Aiotko sä jatkaa opintoja vauvan synnyttyäkin? Mulla olisi tavoitteena jatkaa, katsotaan kuinka käy.

Hei te vauvautuneet: Miten arki sujuu ja kuinka energiaa riittää vauvanhoitoon? Jääkö aikaa mihinkään muuhun? Ja onko teillä miehet olleet isyyslomalla heti alkuun?

Tuli juuri siivottua koko talo ja tehtyä pihahommiakin. Pitäisiköhän tosiaan ottaa vähän rauhallisemmin, jotta tulisi kerättyä voimia tulevaan? En vaan malta, enkä osaa olla paikoillani. Jos kaivaisi sen tenttikirjan esiin, niin sittenpähän tulisi parkkeerattua sohvalle. ;)

Aurinkoista sunnuntaita!
 
Peppi:

Täällä ollaan ihan hyvissä voimissa ja kyllä aikaa riittää hyvin muuhunkin puuhaan. Ja meillä mies kun on tällähetkellä työtön, niin hänestä on iso apu.
Se on ehkä esikon kanssa alkuun vähän niin, että ei muka voi syödä tai mennä vessaan ilman että toinen vahtii...mutta jos vaavi nukkuu, niin kyllä hänet voi yksin jättää tai jos on hereillä, niin miehelle vain syliin tai vaavi vaikka sitteriin siksi aikaa kun syö tai käy vessassa.
Ja suihkussa voi myös käydä kun vauva nukkuu...vaikka vauva nyt sillä välin heräisi, niin jos nopea pesu on kyseessä, ei ole haittaa vaikka vaavi hetken yksin tillittääkin, kyllä he parkaisee jos hätä tulee :D :D

Eli tuo oli tavallaan omasta arjesta kun esikko syntyi...tein juuri noita ehkä vähän höpsöjä juttuja, kunnes sitten pojan ollessa liki kuukauden koin valaistumisen :D

Mutta nyt syömään ja keittämään kuppi kahvia.

Niin ja pinkkikselle onnittelut rajapyykistä :D
 
Onnea uusille lokavauvoille ja täysaikaisuuden sekä lasketun ajan saavuttaneille :)

Haluun jo synnyttämään! En oo viittiny enää kauheasti täällä mitään kommentoida kun ajatukset on vaan siinä tulevassa ja mieli on malttamaton kun ei mitään tapahdu :LOL: Eilen oli jo niin lupaavat oireet, mutta sitten ne tyssäs taas seinään. No, pakko nyt yrittää vaikka väkisin nauttia näistä vikoista rauhallisista päivistä...

Muakin kiinnostaa kovasti teidän vauvallisten arki. Olen kuullut paljon "kauhujuttuja" siitä kuinka ei ehdi edes ruokaa syödä päivisin kun mies on töissä. Tai että suihkussa kerkee käydä ehkä kerran-kaks viikossa. Uskon että vauvassa on kiinni, mutta kai se nyt sentään joskus nukkuu?

Tässä kun on ollut aikaa niin olen päivittänyt meidän kotiintulovaatteita. Nyt on kaksi erilaista settiä valittuna sillä meiningillä että nuo pienemmät ei varmaan tälle yliaikaiselle tule mahtumaan melko varmasti. Onneksi noita 50cm-kokoisia en olekaan kuin parit hassut hankkinut.

Nyt jos tekis jotain järkevää, kuten esimerkiksi laittais vaikka ruoan tulille. Menny tämä aamupäivä taas ihan harakoille :LOL:

Flora + L-poika rv40+4
 
Vauvan kotiintulovaatteista...

Mä pakkasin vauvalle kassiin nallehaalarin, sitten semmosen söpön pääly haalarin.
Sitten bodyn ja puolipotkarit ja potkupuvun ku en osannu päättää kumpi olis parempi...
Ja tietty töppöset, myssyt yms.
Ja viltin ajattelin kanssa ottaa matkalle

Taitaa olla 56cm:ä nuo vaatteet, totta ne sopii vaikka merkki olis mikä vaan...?
Jotkut vaatteet ku on pienempiä tai isompia ku toiset vaikka koko olis sama...
 
Peppi30 Opiskeluita olen saanut nyt paremmin eteenpäin kuin töissä ollessa. Ei oikein päässyt käymään yliopistolla, kun aina olisi saanut olla pois töistä. Tarkoitus olisi jatkaa opiskeluita vauvan syntymän jälkeen. Nyt on vielä hyvää aikaa kirjoitella kotona esseitä. Sit näkee millainen vauva on syntymän jälkeen eli miten paljon pystyy opiskelemaan. Mut aktiivisia hoitajia on tiedossa aina hetkeksi, kun malttaa vain antaa vauvan hoitoon. Saako olla utelias ja kysyä mitä opiskelet? Voit laittaa vaikka yv:tä asiasta.

Laitoin kans kahdet vaatteet valmiiksi vauvan kotiintulovaatteiksi. En tiedä mahtuuko noi pienemmät.
 
Ihana tyttö teillä Inka :heart: :heart: :heart: !

Pinkkimieli: :hug: ja onnea "vauvan valmiiksi" poksumisesta :heart: ! Totta on, että vauvauutiset alkaa viedä jo voiton, mutta kuuleppas Pinkkis: meillä kaikilla (kyllä: teilläkin ;)!) alkaa olla jo NIIN lähellä se oma nyytti, että ehkä siksikin aletaan katseet suuntaamaan jo enempi syntyneisiin vauveleihin :heart: ! Ajatteleppa mikä taival meillä kaikilla on takana! Helmikuusta saakka ollaan odotettu ja jännätty sekä sinullakin todettiin rd, jonka kanssa olet hienosti kahlannut raskauden läpi: nyt enää viime metrit ja pieni pallopää on kohta äitin sylkyssä :heart: :heart: , eiks je? =) jos siis peilaa kuluneita viikkoja tuleviin odotuksen viikkoihin, niin mitättömästä ajasta puhutaan jo ;)! J ajatteles jos oltaisiin vasta nyt plussattu kaikki ;) olis koko odotus vielä edessä ;)

Talvicci: kyllä mun mielestä voi tulla raskausmyrkytys vielä viimeisilläkin viikoilla...pääsisitkö tarkistuttamaan tilannetta mihinkään lähemmä kuin synnärille?

H&P 39+2
 
Hei millasta teijän limatulppa on ollut kellä sitä tullu?? :/
Mulla tuli eilen sen lenkin jälkeen vähän verensekaista tai pikemminkin rusehtavaa limaa/valkovuotoa. Se loppu, mut äsken kun kävin esikkoa nukuttamassa vaunuilla niin oli taas tullu sellasta samanlaista, nhyt vähän enemmän.
Esikosta kun muistaakseni tuli sellasta ihan kirkasta ovisliman tapasta klönttiä muutama päivä ennen h-hetkeä, mut tää on nyt ihan erilaista et liekö sitä tulppaa sit vai jotain muuta vuotoa. Valkkaria mulla tullu runsaasti viime viikkoina, mut ei tää sellastakaan oikeen oo. Siis ehkä sellanen ruokalusikallinen venyvää kellertävän rusehtavaa limaa, joitain veriviirujakin seassa.

Että näin herkuuliset puheenaiheet nyt... :D Mutta kun tämä on nyt ihan menny tällaseks itsensä tutkimiseks ja olotilan kuunteluks koko elämä. Päässä ei pyöri mikään muu kun synnytys!
 
Jospa minäkin vihdoin ilmoittelen meidän kuulumisia ja yritän jonkinlaisen synnytyskertomuksenkin väsätä. Olen jo moneen kertaan tämän aloittanut, mutta aina on tullut jokin keskeytys. Nyt siis "kilometriviestiä" pukkaa.

Ihan ensiksi: Hirmuisesti onnea kaikille vauvan taas saaneille! :flower:

Ja Pinkkimielelle onnittelut rouviintumisen johdosta.

Ja sitten siitä minun synnytyksestä: Meidän typy pääsi totaalisesti yllättämään syntyessään viikkoa ennen laskettua. Itse olin aivan asennoitunut, että lähes kaks viikkoa yli menee kuten sisarensa aikanaan. Siispä yllätys oli suuri, kun viikko sitten perjantaina alkoi supistella. Torstaina olin havainnut ensimmäiset limatulpan kappaleet ja niitä tipotteli lisää vielä perjantain kuluessa. Perjantai aamupäivä meni sellaisen tasaisen menkkamaisen jomotuksen merkeissä. Puolelta päivin alkoi tuntua jo selkeitä supistuksia, mutta olivat vielä aika hentoisia ja lyhytkestoisia. Tätä sitten jatkui pitkin päivää iltaan asti. Välillä supistukset tuntuivat jo voimistuvan, mutta silloin supistusten väli oli pidempi ja kun supistukset olivat hennompia, niitä tuli hiukan tiheämpään tahtiin. Illalla sitten mietiskelin, mitä pitäisi tehdä. Oma arvio oli, että yön aikana varmaan lähdettäisiin. Eikä niin houkutteleva ajatus ollut lähteä raahaamaan nukkuvia isosiskoja keskellä yötä hoitoon. Niinpä päätettiin, että viemme tytöt illalla siskoni luokse, nukutamme ne itse siellä ja katsomme sitten tulemmeko miehen kanssa kotiin nukkumaan, vai mitä teemme. Matkalla Vammalaan supistukset alkoivat jo olemaan tuntuvampia (osasyynä varmaan, ettei pystynyt supistuksen aikana autossa liikkumaan). Tyttöjen nukuttamiseen menikin sitten tovi jos toinenkin - taisi vauvanhakureissu heitäkin jännittää. Supistukset muuttuivat kovemmiksi ja myös niiden väli lyheni. Siinä siskon ja hänen miehensä kanssa pelailtiin korttia ja kelloteltiin kimpassa supistusten välejä. Yhdentoista jälkeen tulivat supistukset alle 5 min välein ja kipuilukin oli jo melko mojovaa. (Noista edellisistä ipanoista en edes muistanut, että supistus tuntuu niin kovasti myös selässä!) Sanoin (puolileikilläni), että ennen puoltayötä ei parane sairaalaan mennä kun joudutaan maksamaan vajaasta puolesta tunnista koko vuorokauden sairaalamaksun. Niinpä soittelin puolen yön jälkeen sairaalaan, josko voitaisiin tulla. Sairaalassa oltiin n. 00.20 ja päästiin heti sydänkäyrään. Vammalan sairaalassa oli todellakin ruuhkaa juuri tuona yönä. Juuri ennen puolta yötä oli syntynyt yksi vauva, meidän mennessämme oli kaksi synnytystä vielä käynnissä ja töissä oli vain kaksi kätilöä! Sydänkäyrässä istuttiin puolisen tuntia, jonka jälkeen toinen kätilöistä ehti tehdä sisätutkimuksen; 6cm auki ja kanava hävinnyt. En kaivannut puudutuksia ja kätilö ehdotti ilokaasua. Päästiin synnytyssaliin (kätilö oli ehtinys sen juuri pinatapuolisesti siivota, mutta siivooja tuli tekemään perusteellisempaa siivoa meidän siellä ollessa) Siellä sitten nojailin Eeva-tukeen, naukkailin ilokaasua ja mies hieroi alaselkääni.. Melko keskenään miehen kanssa saatiin/jouduttiin olemaan, sillä kätilöt olivat kiinni niissä muissa synnytyksissä. Siivooja hääräsi ja jutusteli siinä kanssamme ja välillä jompikumpi kätilöistä kyseli vointia ohi kulkiessaan. Jossain vaiheessa meni vedet ja pyysin miestä hälyttämään kätilön. Ja siinä sitä mentiin. Tahdoin ponnistaa siinä seisaallani Eeva-tuessa (mun mielestä siinä oli tosi hyvä olla koko ajan). Ponnistusvaihe kesti minuutin ja klo 2.25 oli tyttö maailmassa. Tässä seisoma-asennossa oli huonona puolena se, etten saanut vauvaa heti rinnalleni, mutta mies sai hänet syliinsä ja tuli pitämään prinsessaamme siihen eteeni. Halusin edelleenkin seistä, kun istukkaa odoteltiin ja vartin päästä pääsin siitäkin piinasta. Pääsin istumaan keinutuoliin ja sain vihdoin ihanaisen pienokaisen syliini ja rinnalle.

Sairaalassa ei viihdytty kuin yksi yö ja sunnuntaina iltapäivällä kotiuduttiin. Tiistaina käytiin vielä sairaalassa lääkärintarkastuksessa ja siellä todettiin keltasuusarvojen olevan lievästi kohollaan. Olivat kuitenkin niin vähän, ettei mitään erikoisempia toimenpiteitä aiheuttanut. Tuossa meidän sängyllä on vauveli saanut auringonvalohoitoa, kun on ollut aurinkoisia ilmoja. Neuvolan terkka kävi kotikäynnillä perjantaina. Punnituksen mukaan vauva oli menettänyt huomattavasti painoa. Terkan vaaka taisi kyllä valehdella, sillä neiti syö tosi hyvin, on tyytyväinen, jaksaa olla pitkiäkin aikoja hereillä ja pissaa ja kakkaa tulee. Saatiin kuitenkin aika neuvolaan maanantaille, missä tuo paino sekä vauvan keltaisuus tarkistellaan.

Meillä tämä eka viikko kotona on ollut melkoisen rankka eikä vähiten siitä syystä, että esikoiselle nostatti sunnuntai-iltana lähes 40 asteen kuumeen. Kun mies soitti terkkariin ja kuvaili oireita, epäilivät jopa sikainfluenssaa (toinen henkilö sanoi kuitenkin tavalliseksi kausiflunssaksi). Eivät kuitenkaan halunneet esikoista sinne tutkittavaksi vaan kehottivat mielummin olemaan kotona. Yöheräilyjä on siis riittänyt muutoinkin kun vauvan takia.

Isot siskot ovat ottaneet uuden tulokkaan ihanasti vastaan; pusuja, haleja ja silittelyjä satelee. Toisaalta huomaa, että uuteen tilanteeseen totuttelu on myös rankkaa. Vanhemmille kiukuttelu on lisääntynyt ja keskenäänkin nuo "isot" tappelevat enemmän. Keskimmäisellä on myös selkeitä nukahtamisvaikeuksia sekä päivisin että iltaisin. Kun häntä menee sänkyyn rauhottamaan, niin pää nousee heti ylös ja toistelee "vauva". Taitaa siis vauvanhoito pyöriä niin ajatuksissa, ettei edes nukkua malttaisi.

Paljon oli juttuja, joihin piti taas kommentoida, mutta.

Jaksuja ja kärsivällisyyttä kaikille vielä mahansa kanssa kuljeskeleville. Ja suuret tsempit tulevaan koitokseen. Omakohtaisesti voin sanoa, että synnyttäminen on ihan kivaa. Voisin vaikka heti mennä uudestaan, muuta noita loppuajan raskausvaivoja en kyllä kaipaa yhtään!

Terkuin Shakki ja kolme pientä prinsessaa 3v, 1v. 8kk ja 8vrk
 
Muisku78: Mulla toi limatulppa (tai siksi sen ainakin tulkitsin) alkoi tulemaan juurikin tuollaisena rusehtavana vuotona. Sitten seuraavana päivänä muuttui kirkkaammaksi vernesekaiseksi limaksi. Ja mull siis tuosta ekasta vuodosta seuraavana päivänä lähti synnytyskin käyntiin...
 
Heipat vaan kaikille, täälläkin edelleen ytenä kappaleena.

Täällä on taas tapahtunut niin paljon viime käynnin jälkeen etten millään ehdi kaikkea kommentoimaan mutta kotiintulovaatteista mullakin on kahdet vaatteet lähdössä mukaan kun ei voi tietää kokoa eikä oikein keliäkään tässä vaiheessa syksyä.

Arki toimi mulla esikon kanssa ihan hyvin, kyllähän sitä sen vauvan kanssa useampi tunti meni mutta minä koin kaikkein hankalimmaksi sen kun olin itse todella kipeä synnytyksen jälkeen enkä sen takia kyennyt normaaleja koti hommia tekemään. Toivottavasti tällä kertaa selviäisin vähemmällä kivulla synntyksestä.

Mulla oliskin huomenna synnytystapa arvio jossa katsotaan missä kunnossa se murtunut häntäluu on, tosi hyvä että se on huomenna sillä täälläkin on ollut jotain ihme vuotoa koko viikonlopun ja tuli jo mieeleen että onko se mahdollisesti lapsivettä niin saavat samalla tarkistaa tilanteen. Mitenhän nopeasti määrätään sektioaika jos huomenna todetaan että häntäluu on siinä kunnossa että alatiesynnytys ei onnistuisi, eikö se ajankohta yleensä ole hieman ennen laskettua aikaa?
 
:headwall: :headwall:
Tämä ei synny ikinä.... mie oon jo täysin luopunut toivosta, vaik niitä viikkoja on vasta se 40+5. Taas mennään yliajalle ja minä en jaksa... olen ihan kypsä tähän mahaan, voin sanoa suoraan, että ei tuu ikävä. Kaiken hyvän lisäksi koko muukin perhe on saanut tän hermostuneisuusbasillin, esikkokin ja hän sit meneekin pitkin seiniä, jatkuvasti saa olla komentamassa rauhoittumaan. Mies murehtii, että ens viikko on kiireinen viikko ja minä tunnen huonoa omaatuntoa kun nyt tää ei voinut syntyä viikonlopun aikana, vaikka toki tiedän että eihän se mun vika ole :'( Että ei siis miehen tarviis kesken työpäivän lähtee tulemaan kotiin. Ois ehkä kuitenkin ollut helpompaa, jos ois päässy käynnisteltäväksi sairaalaan (vaikka siitä viimeks jäikin niin hirveet traumat ettei mitään järkee), soittanut sitten vaan sieltä että ala tulla tai oo tulematta. Nyt on kamala häirikköolo koko ajan... :kieh: Oon vaan yksinkertaisesti ihan kypsä tähän tilanteeseen.

Yhtään ei helpota sekään, kun sukulaiset kyselevät jatkuvasti että jokojoko, anoppi sanoi (kun esikko on sinne menossa hoitoon synnytyksen ajaksi) että toivottavasti ei huomenna synny kun heillä on niin paljon muuta tekemistä ja joutuis appiukko tulemaan kesken päivän töistä... että anopille taas vaan kukkia tuostakin lausunnosta.

Sitten onnittelut vielä vauvautuneille ja viikoissaan edenneille :) Ja kunnioitusta niille, jotka jaksavat rauhallisesti ootella vaikka yli lasketun ovatkin, minä en jaksa...

 
Hugis
Mulla on huomenna onneks neuvola heti aamusta, saan siellä sitten nuo pissanäytteen (vein sen pe) tuloksetki...

Tosin olis ne varmaan soittanu neuvolasta perjantaina jo jos niissä olis jotain ollu, vai mitenkähän nopeesti ne niistä pissanäytteistä labrassa jotain näkee?
Mulla ku torstaina neuvolassa oli proteiinit + mut siinä oli vertaki...
Niin olisko ollu vaan epäpuhdas näyte :ashamed:
Kerran oli kans yhellä plussalla ku olin juonu liian vähän ja seuraavana aamuna viety näyte oli ihan puhas...

Nyt tosin vähän helpottanu tuo päänäsärky.
Kuhan mies tulee kyläreissulta niin lähetään koiran kanssa ulos, niin ihana ilmaki ku aurinko paistaa :)

Ukko kerkes jo googlettaa että joillaki päänsärky on enteilly synnytystä :LOL:
Taitaa mieski oottaa jo että Uuno syntys, silläki vähän varmaan jännittää :D

*Talvicci ja Uuno rv.40+4* :heart:

Ps. Ootteko huomannu että me ollaan kirjotettu tähän pinoon jo yli 500 viestiä... Ja ollaan vasta puolessa välissä lokakuuta menossa :whistle: :D
 

Yhteistyössä