*Lokakuun `09 Mahanpyöriäisistä Vauvautuneet Maaliskuussa 2010*

paapelo minä myöskin tarvittaessa lypsän aina käsin, pumppua ei ole kotiin hankittu. Sairaala-aikoina käytin tietenkin aina rintapumppua, kun osastoilla sellaisia oli. Saimme myös kotiin sellaisen lainaan hetkeksi. Mutta käsin on helpoin ja mukavin lypsää eikä tarvi noiden lypsysettien kanssa värkätä. Ja helposti parikin desiä saa saalista :)

vaatteista pitää kysyä, että miten paljon pidätte vauvalla sisätiloissa vaatetta? Kun itse tapaan laittaa tavallisesti bodyn sekä kahdet housut, joskus bodyn päälle vielä toisen paidan. Oma äitini on aina aivan kauhuissaan, jos on pelkkä body ja tuplahousut,mielestään pitäisi olla ehdottomasti kaksi paitaakin.
Tämäkin tietenkin riippuu kuinka lämmin-tai kylmäverinen vauva on kyseessä, omamme tuntuu tarkenevan aivan hyvin juuri esim bodyllä ja muutamalla housukerroksella.

nöpötin ja poju
 
Vaatteista: Meillä aina vain body ja yhdet housut. Tyttö läkähtyy muuten. Tuo on sellainen kuumakalle, ettei kovin paljon tartte päällä olla niin hikoilee. Ja meillä on aika lämmin täällä kotona kuitenkin, ehkä lämpimämpää kuin mitä pitäisi, mutta sitten on kohtia, mistä vetää aika paljon niin tasoittuu sitten :)

Sain ompelukoneen mäkkyrän selvitettyä ja nyt on eka vaippa valmis. Siitä tuli niin hieno ja kaunis, että oon kyllä todella ylpeä itsestäni. Mulla kun on tapana tehdä vähän sinne päin ja katsoa sitten tulokset, mutta nyt maltoin mieleni ja sain oikein huolellista jälkeä aikaan. Koko on vielä hiukan huono, Niian peppu kun on niin kapea, että haara osa on ihan liian leveä. Sitä siis fiksataan seuraavaan vaippaan niin hyvä tulee :D

Muoks. Talvicille onnittelut :heart:
 
Aku
Iltaa =)

Onnea Talvicci!!!!

Eli tuoreita mittoja tuli tänään 5kk neuvolasta!
paino 7300g
pituus 66cm
pipo 42cm

Terkka setä kehui iloiseksi ja tarkasti ympäristöä seuraavaksi ja tutkiskelevaksi tytöksi.Eikä ollut huolissaan maidon huonosta menekistä ainakaan vielä.Katsellaan ja toivotaan että toi nirsoilu on väliaikaista.Tasasesti tyttö kasvaa keskikäyrää kuten siskonsakin.Kattelin just Emmin neuvolakorttia ja 5kk iässä emmi on ollut tasan yhtä pitkä ja painanu 100g enemmän eli kovin ovat samankokoisia siskokset.

Nyt kattomaan Greyn anatomiaa =)

-Aku
 
Oih, Talvicci paljon onnea kihlauksen johdosta :flower: :flower: :flower:

Vaatteista:

Meillä tyttö on aika paljon nakusena, jos ollaan kotona...täällä on niin lämmin ja ikkunat ei vedä ja tyttö on muutenkin sellainen kuumakalle ja tykkää nakusena olla. Mutta siis kun liikkeelle lähdetään, niin päälle laitan sisä asuksi:

body
sukkikset
housut

tai

body
potkuhaalari

onhan noita yhdistelmiä. Mutta siis pääsääntöisesti en pue bodyn päälle enään paitaa päälle...tuossa paukkupakkasten aikaan kyllä laitoin unien ajaksi, kun partsilla nukkui ja vaikkei siellä nyt -8 enempää ollutkaan kylmä, niin silti laitoin =) Niin ja siis toki oli lapsella ulkovaatteetkin päällä...ehkä menen nukkumaan pikkuhiljaa kun ei tämä ajatus ota kirjoittuakseen tänne koneelle niin, että siitä saisi oikean kuvan siitä mitä tarkoitan :D :wave:
 
Vaatetuksesta: meil on yleensä aina body, housut ja sukat. Ihan kylmimpinä päivinä pistin bodyn päälle vielä paidan kun meillä täällä vetää jonkin verran. Tuon enempää ei voi pukea, muuten tulee hiki. Voi kun mekin voitais pitää poikaa vähemmissä vaatteissa sisällä, mutta vanhassa talossa on vetoa aina jossain vähän. Mummilla kun ollaan niin on usein pelkkä body päällä ja selkeästi tykkää kun ei vaatteet ahdista.
 
Sisävaatteina meillä on yleensä body ja housut + sukat, joskus (vieraita varten..) laitan siihen päälle vielä ohuen mekon. Mutta siis normitilassa vaan yksi kerros vaatteita. Meillä hieman vetää lattianrajassa, mutta tyty on kyllä yleensä vähintäänkin lämmin koko ajan. Monesti joutuu sukat ottamaan pois, että saa varpaita tuuletella kotvan. Nauru alkaa yleensä heti, kun alkaa housua riisumaan - viihtyisi vallan nakuna koko ajan jos täällä vain tarkenisi olla.

Päiväunia tyty nukkuu kolmet tai neljät, pieniä pätkiä (alle tunti per unet). Valvoo kolmisen tuntia kerrallaan, jos lyhyemmin, sitten ehtii neljästi tirsaamaan ennen yöunia.

Tyty kovasti yrittää liikenteeseen :D Pylly pystyssä työntää itseään jaloilla eteenpäin, nopeasti etenee parikymmentä senttiä vaikkei käsillä teekään mitään asian eteen. Hauskan näköistä!

Jaha, josko sitten perehtyisi välillä uutisiinkin, liekö maailmalla mitään tapahtunut tänään (kun olen jotenkin kummasti onnistunut välttämään kaiken uutismedian tänään!).

~Tiila ja tyty n. 4,5kk
 
Talvicci Onnea paljon :flower: =)

Mä menin tänään vähän hämilleni kaupassa, ku katsoin noita korvikkeita ja sitä nan2 purkkia.. Mä luulin, että sitä aletaan antaa puolen vuoden iässä, mutta olikin että 4kk eteenpäin :eek: Meillä vielä monta laatikkoa tota ykköstä jäljellä :whistle: Yritin äsken etsiä netistä, et mitä eroa niissä on, mutta eipä tuolla ole mitään tietoa :(
 
Talvicille onnea!

Sisävaatteina meillä on yleensä body, puolipotkarit/sukkahousut ja housut. Nyt, kun ei ole enää niin kylmä, niin päälyhousut monesti jätän pois. Meillä on ollut koko talven melko vilpoista.

Päikkäreitä nukutaan 2xn.2h. Ennen meillä otettiin vielä illalla pienet torkut, mutta nyt ne on jäänyt reilun viikon ajan pois. Toisaalta nukkumaanmeno on sitten samalla ihan aavistuksen aikaistunut. Öisin nukutaan sellaiset 11h. Yöllä syödään pari kertaa ja jatketaan aina suoraan unia.

Syöttötuoli ostettiin tänään! Vielä ei olla kyllä mitään kiinteitä edes maisteltu, mutta Vepsäläinen poistaa mallistosta Brion tuolit, joten saatiin poistohintaan se Grow tuoli, josta olen haaveillut. Vinkkinä siis muillekin, jos joitain on brion sit tai grow kiinnostanut :) .
 
Missah yleensä noissa isommille tarkoitetuissa korvikkeissa on himppu enempi rautaa. Muuta eroa niissä ei taida olla. Käytät vaan ihan rauhassa ne ykköset loppuun, voi niitä isompikin juoda huoletta.
 
pukemishommaa tulin vaan aamutuimaan kommentoimaan. Meillä puetaan aika paljon, varmaan johtuu siitä että mulla on aina kylmä. Pikkusella saattaa olla housut ja sukkikset ja sukat, body tai lyhythihanen body ja joku huppari. Taidetaan olla vilukissoja :D
Ja talviccille onnea!

Mukavaa päivää mammat!

Empsu
 
sisävaatteina meillä on aina vaan body , housut ja sukat.poitsu on semmonen kuumakalle myös että heti helottaa posket ja tuntuu hikiseltä jos laitan enemmän vaatetta,meillä on aika vetoinen talo ja kovemmilla pakkasilla kun itelle tuli kylmä niin automaattisesti lisäsin myös pojalle vaatetta kunnes se hetken päästä kiukkus hikisenä ja naama punasena :D ja jos laitan 2 sukat päällekkäin niin varpaatkin on hetken päästä ihan hikiset =) on siis melkoisen lämminverinen tapaus,on isäänsä tullut joka ei 20 asteen pakkasillakaan tarvi vielä edes hanskoja käteen kun ei kuulema vaan palele :eek: ja miehen puolelta isomummo riisuu aina vappuna sukat ja kengät ja rupee kävelemään paljain jaloin ja vasta myöhään syksyllä ottaa taas kengät käyttöön :LOL: juu,tää on ihan tosi! asuu siis maalla pienessä kylässä joten sitä ei kauheen kieroon siellä edes katota :D

missah ihan hyvin voit käyttää nan1 pois niin ei hukkaan mene , kakkosessa on vaan vähän enemmän lisätty rautaa.

myola tekisköhän juuso hampaita kun levoton öisin ? vai tuleeko päivän tapahtumat ja touhut uniin ? jos hampaita tekee ja sen takia kauheen levoton ja kivulias niin suosittelen antamaan panadolia yötävasten.
meillä on välillä aika levottomia öitä ja joudun tuttia nousta antamaan useasti , välillä auttaa kun käännän pojan kyljelleen pinnasängyn reunaa vasten ja laitan peiton suht tiukasti ympärille,niin ei pääse venkuloimaan,ja jatkaakin unia rauhallisemmin.

kaurisäiti ja pikku-isäntä 5kk ja rapiat :heart: :heart:
 
Vaatteista: meillä on sisävaatteina boby ja housut + sukat tai sitten boby ja puolipotkarit. Hyvin niillä tarkenee, ihan kovimmilla pakkasilla laitoin vähän enempi sisälläkin kun tuntui itsestä hieman viileältä.

Jaahas, meen jatkaan leipomista, su on rippijuhlat pojalla niin tarvii jotain tehdäkin, eivät näköjään valmistu kakut itsekseen.
 
Meillä on sisävaatteina kotona ollessamme niin ihan vaan body ja sukat tai sitten body ja puolipotkarit/potkarit.

Nyt on Jerkulle jostain rantautunut nuha :( Mutta nuhasta huolimatta nukkui pitkät yöunet, pistin puoli kasilta illalla nukkumaan ja vähän ennen seitsemää heräsi, siinä sitten syöpöteltiin ja nukuttiin kymmeneen asti :)

Tänään pitäisi mennä etsimään isommalle pojalle naamiaispukua, miehen sisko täyttää 30 ja järjestää lapsille naamiaiset :D Aika kiva idea.

Täytyykin mennä katsomaan jos täälläkin päin Vepsäläiseltä saisi halvalla noita Brion tuoleja.
 
Kiitos vaatevastauksista! =)

Täällä käyty muskarissa ja nyt on poika päikkäreillä. Nuha on alkanut minullakin viimein helpottaa, huhhuh! Pitäisi postiin kipaista, huutonetistä tuli huutamani vaatepaketti pojulle =)

Me hankittiin syöttötuoli viime viikolla, tripp trapp-merkkinen. Kallishan se oli kuin mikä :whistle: Mut hyvä ja tukeva tuoli on ja kauniin värinenkin vielä, kun viimein osastin värit päättää =)

nöpötin ja poikalainen
 
Aku
Se on kyllä hyvä tuoli.Siis tripp trapp.Meillä on esikoisella ja tulee Iinallekkin.Emmikin ylettää paljon paremmin pöytään siitä kun tavalliselta tuolilta.Meillä isovanhemmat kustansi tyttöjen tuolit.Emmillä on musta ja Iinalle tilattiin turkoosi.Piti Tanskasta asti tilasta kun suomesta ei enää saanu sitä väriä :D ja kyllä,se oli pakko saada!
 
Aurinkoista päivää Itärajalta!!

Talvicci ONNEA!!! :flower:

Vaatetusta meilläkin vain body ja sukkikset tai housut ja sukat. Tai paita ja potkarit jne jne, eli vain yksi kerros. Lämminverinen poika siis on.

Yöheräily tuli meillekin, aiemmin menty yhdellä syötöllä yö, mutta viime yönäkin heräsi 12-5 välillä 3 kertaa ja söi pullollisen velliä joka kerta. MITÄ minä nyt sille syötän että jaksaa yön????

Ihana aamupäivä oli kuitenkin valvomisesta huolimatta. Ekaa kertaa sain pojan jätettyä "vieraalle" hoitoon kotio, että pääsin kaupalle ihan YKSIN!!!! Oli nautinto B) Ja kun tuo aurinkokin paistelee niin mieli virkistyi kummasti.
Miehen kanssa käytiin kahvillakin kahdestaan, kun sattui olemaan just tauko ajojen välissä :heart:

Uudesti syntynyt äiti & Jouni 5½kk :heart:
 
Heippa!

Hurjasti onnea talvicille :heart:


Tässä olis vihdoin Ellen 5kk mittoja

Paino 7605g

Pituus 63,4cm

Pipo 41,4cm

Pituuskäyrä on tipahtanut, eli pituuskasvu hidastunut. Parissa kuukaudessa pituutta tullut yhteensä pari senttiä, kun taas painon nousu tasaista.
Jos puoli vuotisneuvolassa pituutta ei ole tullut tarpeeksi, terkka laittaa lääkärille lähetettä.

Meillä maisteltiin viime sunnuntaina perunaa ensimmäistä kertaa, Elle tykkäsi tosi paljon! :p
Nyt otettiin eilen maisteluun lisäksi porkkana, ja toinen söisi niin paljon kuin vaan saisi. Esikoinen on myös ollut aina tosi hyvä syömään, taitaa lapset tulla äitiinsä :D

Vaatteista: Meillä on aina body+housut+sukat. Nyt kun on taas aamuisin ollut niin paljon pakkasta niin huomaa että meillä sisällä vetää lattiloilla niin olen laittanut vielä lisäksi jonkun hupparin yms.

Täällä oli puhetta myös välikausivaatteista, olen huutamassa juuri huuto.netistä 74cm reiman haalaria, ei haittaa vaikka olisi nyt vähän iso kun istuu vain vaunuissa. Hyvällä tuurilla se voisi vielä mahtua alkusyksystä. Esikoisella tosin ei aikoinaan mahtunut, joka syksy/kevät on saanut ostaa uudet, hää kasvaa niin hurjaa vauhtia:)

Me ei olla vielä hankittu syöttötuolia, mutta ostetaan varmaan sama mikä pojalla eli Emman vastaava kuin trip trap. Ollaan oltu todella tyytyväisiä.

Meillä heräillään edelleen öisin, 1-4krt. Usein riittää että nostaa tutin takaisin suuhun, mutta herääminen ainakin itselle joka kerta.

Inka ja Elle 5,5kk :heart: :heart: :heart:
 
:wave:

5,5kk neuvolaterveisiä 7090g/67cm.

Paulah tyttö oli kuitenkin jo 5kk kun aloitettiin noi soseet, että syytäkin tietää mistä on kyse ;) Olihan se eka viikko aika kielellä muljuttamista, mut sen jälkeen on suu auennu tosi nätisti. Mä oon kyl vähän hätähousu näitten mun lasten kanssa..

Unikoulu on menny tosi hienosti. Tosin ei vieläkään itse etsi tuttia sängystä ja laita suuhun vaan joutuu pari kertaa käydä laittamassa. Syö edelleen kuuden maissa aamulla. Ja mikä PARASTA niin on vaikuttanut myös päiväuniin. Nukkuu omassa sängyssään jopa 2,5h unet entisten 30min-1h sijasta :) Ja ihanaa kun saa itse nukkua! Mies lupasi hoitaa tytön nyt kunnes menen kuukauden päästä töihin (jää kotiin kahden viikon päästä ). Suosittelen muillekin unikoulua keillä ongelmia yösyömisten kanssa (meillä 2 kerran sijasta alkoi syömään miten sattuu ilman että oli edes nälkä. Ei tutti kelvannu äidiltä ku maito tuoksui nenään)

Tilasin netistä toisen Tripp Trappin meille, kun esikoinen tulee istumaan siinä vielä varsin monta vuotta. On se vaan niin ihana. Eka meinattiin Emma Easya mut se ei vaan oo niin tukeva. Saahan noi sit myytyä eikä onneks tartte ostaa enää vauvasettiä.
 
Syöttötuoleista: meille tulee tripp trapp. Nyt vuoden alusta se babyset on muuttunut siitä mitä oli ennen ja nyt olen kissojen ja koirien kanssa etsinyt sitä vanhanmallista. Huutonetistä sitten bongasin pähkinän värisen babysetin ja sain sen jopa huudettua hyvään hintaan :) Ja siks halusin tuon vanhan mallisen kun olen kuullut monilta että se uus ei oo niin hyvin säädettävissä kun se vanha. Niitä vanhoja on viel myynnissä jossain paikoissa, mutta se mistä me tuo tuoli ostetaan oli tietty myyny loppuun tuon värin osalta.
 
inka sanottiinko teille mitään mistä tuo pituuskasvun hidastuminen ylipäätään johtuu? meillä on meinaan pojalla sama homma,5kk neuvolakäynnillä huomattiin että pituuskäyrä lähti tulemaan alaspäin kuin lehmän häntä,oli kuukaudessa tullut pituutta lisää vaan reilu 0,5 cm.todennäköisesti tekee kohta jonkun hurjan kasvupyrähdyksen mutta jos näin ei tapahdu niin lääkärin pakeille joudutaan,laittaavatte varmaan ruuvipenkkiin ja venytetään jos ei muuten kasva :LOL:

kaurisäiti ja pikku-isäntä

 
Kaurisäiti: Ei se terveydenhoitaja sanonut mistä voisi johtua, mittasi Ellen eka ja sai mitaksi reilu 62cm, sitten sanoi että mitataan uudestaan ja sai juuri ja juuri venytettyä vähän yli 63cm.
Sanoi vain että ethän sinäkään mikään pitkä ole( oon siis 163cm), mutta täytyisihän sitä pituutta tulla tasaisesti vaikka olisikin lyhyt.
Vähän vaikeasti selitetty kun niin vaikea aihe :D
 
Talvicille onnea!

Viimeyö oli katastrofi... Tunnin välein herättiin. Neuvokaapa mulle mitä toi unikoulu tarkottaa. Olis kyllä aika pistää tyttö kouluun :) Nyt sitten Silja vetelee ennätyspitkiä päikkäreitä ulkona. Kai nyt kun yöllä ei nuku. Ja aamulla piti nousta jo 5:45.... tämä äiti on siis aikas poikki.

Kävin äsken ekaa kertaa huutonetissä tekemässä tarjouksen :) Jännää :) En ole ennen uskaltanut. Enkä nytkään tiedä mitä tosta nyt sitten seuraa :) Vaippoja siis olis tarkotus hankkia lisää ja omat kankaat on loppunu ni vaihteeksi voisi ostaa valmiita.

Vaatteista on ollu puhetta. Meillä on sisällä body + puolipotkarit ja joskus housut niiden päällä. Meillä on lattianrajassa aika viileetä, niin on sitten sellanen lämmitin päällä siinä vieressä kun tyttö on lattialla :) Aika paljon pidän myös alasti, kun sillä tavalla viihtyy parhaiten. Aamupalan saan syödä rauhassa vain jos tyttö saa olla ilman vaatteita. Aamun kokovartaloilmakylpy kuuluu myös vähän rutiineihin.

Inka ja kaurisäiti: Mitä ne lääkärissä tekee, jos pituutta ei tule? Voiko sille tehdä jotakin? Ihan uteliaisuuttani kysyn :)

lepäämään --->

hemari ja Silja 5kk +
 
Ruokailuista: Tosiaan, meillä ei tää 5kk neiti edelleenkään hyvin kiinteitä syö. Siis syö kyllä jossain määrin enkä tästä mitään stressiä ole ottamassa. Mutta itsetehty peruna on esim täysi mahdottomuus edelleen meillä. Ja hirveä sotku, rimpuilu ja päristely useimmiten luvassa kun neitiä yrittää syöttää. Eli on tässä vielä harjoittelemista! Tänään juuri yksillä mammakahveilla seurasin hämmästyneenä kun kaverin saman ikäinen poika söi purkillisen tuosta vaan, sotkematta tai protestoimatta. Ei vaan onnistu meillä.... mutta muuten meillä on tosiaan kaikki sujunut niin mallikkaasti että kyllä mä yhden hankalammin sujuvan osa-alueen kestän:)

Nella nukkui viime yön omassa sängyssä:) Koko yön ihan rauhallisesti. Kokeiltiin tätä koska mun mies on flunssassa ja ajattelin että meidän on parempi nukkua muualla ettei Nella sairastu. Nella olis siis pinniksessä olohuoneen puolella ja mä siinä vieressä sohvalla. Tosi hyvin sujui! Vähitellen siis siirrämme neitiä tuohon vaikka välillä vielä haluan pitää myös meidän välissä, ehkä jopa enimmäkseen toistaiseksi.

Hemari: Huutonet on näppärä keksintö! Mä oon ostanut ja myynyt vaikka mitä. Vaippoja ostin myös, niitä äitiyspakkauksen kun niitähän on pilvin pimein siellä. Ja laukun ostin juuri:) Kaupannut oon nyt remppakamoja ja Nellan vaatteita sekä ylimääräisiä astioita. Melkein aina hyvästä tavarasta pääsee siellä eroon ja vastaavasti saa kivoja juttuja itselle edullisesti.

 

Yhteistyössä