*Lokakuun `09 Mahanpyöriäisistä Vauvautuneet Maaliskuussa 2010*

Noista hammasjutuista (harjauksesta etc.) tulin vain pikakommenttia laittamaan: nyt kun neuvolat kuitenkin ovat joka kuukausi, kannattaa ehkä odottaa se oma neuvola (tai sitten soittaa sinne) että saa oikeat suositukset hammashoitoon. Alueellisia eroja kun on mm. veden fluoripitoisuudessa etc., jotka vaikuttavat etenkin siihen hammastahnan käyttöön.
 
Nyt on kokeiltu porkkanaa ja hyvin maistuu suusa, mutta tokkopa siita kauheesti menee alas kurkusta. Ei nayta typy tajuavan viela nielemista :)

Mika toi paristelyjuttu on kun ei meilla kylla paristella.Kaikkea muuta kylla kuuluu - lahinna apinamaista kiljuntaa ja myos murinaa..ja hihkumista..

Meilla on nukuttu muutaman paiva paikkareiuta tosi huonosti. Saattaa olla etta on liian kuuma kun meilla muuttu nyt kerralla saat kevaisiksi ja ma vielakin pakkaan tytoll niin paljon paalle..Taytyy kokeilla keventaa.

 
Soitin neuvolaan hampaista. Sanoi, että viikko tai kaks että ne on kunnolla puhjenneet ja sitte antaa ikenen hiukan rauhoittua ja sen jälkeen pitää aamuin illoin harjata vedellä. Pelkästään sitä että tottuu hoitoon ja että maidosta ym tulevat bakteerit saa pois. Että tämmöset suositukset Espoossa.

Itun Emo: Niia päristää huuliaan niin että kuola ja soseet lentää kaaressa. Eiköhän teilläkin pian aleta harjoittelemaan :) Ensin se oli pelkkää ilman puhaltamista, kun ei saanut huulia liikkumaan niin että tulee pärinä, sitten tuli pientä ääntäkin siihen ja nyt ihan kunnon pärinät. Tosin välillä pitää oikein kunnolla ottaa voimaa siihen ja keskittyä, että saa äänen ulos :D
 
Välikausipuvusta: mä ompelin itse tytölle puvun, koko on 68 cm, päälinen on tuulipukukangasta ja vuorina puuvillaa. Tein ihan tarkoituksella sen kokoisen että on sopiva nyt keväällä. Toi haalari pitää tuulen ja varmaan hieman kosteutta mutta ei kyllä kestä möyriä maassa. Syksyksi aattelin ostaa sitten alennusmyynneistä haalarin, ne alet kun on jo heinäkuussa niin kerkiää hyvin. Mä oon kyllä aatellu ostaa sellasen joka pitää vähän kosteutta mutta en mitään Reimatec:iä, laitan ihan mielellään kurahousut, ne on helppo huuhtaista puhtaaksi ja saa pois jalasta jos kesken ulkoilujen laittaa tytön rattaisiin, pysyy käyryt puhtaampana. Toisekseen musta reimatec on ihan ylihinnoiltua, samaa tasoista vaatetta saa halvemmallakin.
Mua ottaa ihan hirveesti päähän kun nykyään pitää olla ostamassa vaatteet niin hirveen aikasin jos haluaa sen sesongin värejä, toppavaatteetkin on kaupoissa jo elokuussa ja niitä kuitenkin tarvitaan vasta marras-joulukuussa.
Pojan kanssa kävi hassusti, on syntynyt toukokuussa ja menin sitten elokuun lopussa ettiin jos olis löytäny jonkun välikausipuvun sille syksylle, myyjä sanoi että ei ole, olis pitäny ostaa maaliskuussa. Sanoinkin että mistä mä maaliskuussa tiesin kumpi on tulossa ja toisekseen minkä kokonen on syksyllä. Totes kyllä myyjäkin että sen tietämisen olevan mahdotonta.

Pistin tytön pihalle unille kun ei aamupäivällä nukkunu sisällä kuin puoli tuntia. Täällä oli aamulla -24°, nyt oli auringossa -8° mutta varjon puolella -16°. Meillä paistaa aurinko tohon takapihalle niin siihen laitoin tytön, kesällä tarvii sitten nukuttaa toisella puolella taloa.

Meillä päristään myös, ja kuola lentää silloin kyllä ihan kunnolla. Tyttö ryömii jo aika moista kyytiä, kovin pitkältä ei lähde tavaroita hakemaan. Duplopalikat tuntuu olevan tosi ihania, niiden perässä jaksaa ryömiä jo pitkänkin ajan. Kovasti tyttö yrittää nousta istumaan sitterissä, sylissä tuleekin melkein pidettyä vain istuvillaan, makuulla viihtyy vaan rinnalla olemisen ajan.

Nyt on taas pari yötä menny hyvin, oon pitäny maitotuotteet omasta ruokavaliosta ihan minimissä, eli taitaa tyttö reagoida maitoon mun maidon kautta. Onneksi noi oireet ei vielä ole ollut kovin pahat, täytyy vaan toivoa että alkaa muut ruuat sopia kun niitä sitten alotellaan. Oon kyllä aatellu että alotellaan sitten sellasilla vähiten ärsyttävillä ruuilla.

Peppi ja tyttö 4,5 kk

Paulah: jaksuja anopin kanssa!
 
Hei!
Kekkasin kokeilla tänään pojan ientä, kun monena päivänä ja yönä on ollut vähän erilainen meininki. Parina yönä itkua, ym. Ja siellähän se! Hammas esillä koko leveydeltään :D Nappasin ihan kuvankin, kun kamera oli vieressä =) Poika on purrut parin viikon ajan rintaani ja lähipäivinä se on ollut ihan tapa. Olen vaan ajatellut, että onpa hyvä, kun ei vielä ole hampaita, se tästä puuttuisikin :D Edellispäivänä parkaisin, kun puri niin kovaa ja toinen pelästyi ihan mahdottomasti! Rauhoittui vasta isän sylissä. Oli väsynyt, taisi tulla siksi niin voimakas reaktio. Isoveljelle tuli vasta 8kk:n iässä eka, en odotellut vielä tällekään. Mutta on se aina niin riemukas hetki huomata, kun lapsi kehittyy :)

Minäkin olen miettinyt välikausipukuasiaa. Pojalla on nyt 68:n ja 74:n kokoisia vaatteita. 68:t ovat kohta pieniä, joten puvun pitäisi olla vähintään 74. Kovin isoa en viitsisi hankkia, mutta toisaalta, kun vielä hän ei istu tai kävele, vähän reilumpikin menisi. Menisi sitten syksylläkin sama. Katsotaan nyt, mitä tuolle tehdään. Kohtapuoliin kuitenkin pitää jotain kevyempää hankkia, koska aika kuumissan vauveli välillä päikkäreiden jälkeen on.

Mutta hurjan nopeasti nuo vaatekoot vaihtuvat meillä! :eek: Kokoa 68 ei olla kauan käytetty ja nyt se alkaa olla pieni. Voi olla, että tuo 74 menee hiukan kauemmin, olen nimittäin pannut merkille, että reisissä ei ole enää niin monia poimuja kuin ennen. Tosin vielä niitä löytyy ihan mukavasti :whistle:

Meillä pärinä on jäänyt taka-alalle, nyt äristään ja muristaan :LOL: jopa unissaan yöllä, kun hiukan havahtuu unestaan, murahtaa ja nukahtaa uudelleen :LOL: Hän on aika humoristi, murisee ja ihan kuin koittaisi saada muut nauramaan :D Kääntyily on jäänyt myös taka-alalle.

Ihanaa, kun on niin kevättä ilmassa :flower: Mun lempparivuodenaikani =) Isompi poika täyttää tässä kuussa 13v ja meillä on 14v hääpäivä :heart:

Mukavaa päivänjatkoa kaikille =)

Hope ja poika 4kk ja 3 viikkoa :)
 
Noista puvuista: meillä on 68cm Reimatec ja se on tosi reilun kokoinen. Poika on nyt varmaan 70cm tienoilla ja toi puku on siis reilun kokoinen vielä. Ostin ton huuto.netistä "pilkkahinnalla". Kunnolla se pääsee käyttöön toukokuussa kun mennä Reykjavikiin ja siellä kun tuulee varmaan aika paljon ja ilma on viileä niin tulee varmaan tarpeeseen.

Nyt kevääksi ostin juuri Kappahlista 74cm fleecehaalarin. Saa nähdä meneekö vielä syksylläkin, tuskin...Niin ja on meillä 74cm Polarn o Pyretin windstopper fleecehaalarikin. Sekin tonne matkalle tarkoitus ottaa mukaan.

Meillä päristään tosi paljon. Kuola ja sose lentää vaan kun päristellään :LOL:

Tänään ollaan ulkoiltu ja nautittu ihanasta ilmasta. Aamulla käytiin vetäsee tunnin reipas lenkki ja äsken käytiin uudestaan tunteroinen kävelemässä. Pitää nyt nauttia ulkoilusta kun näitä hienoja säitä riittää :)

Flora + Luukas, päivää vaille 5kk :heart:
 
Täällä sormet turpeessa ja mullassa näpytän...mies saisi hepulin jos näkisi :LOL:

Meilläkin päristellään.
Meillä on sellainen lelu, josta kuuluu auton pärinää ja sille tyttö jaksaa päristä vaikka kuinka kauan.
Muuten sitten esittää vastalauseita pärisemällä :D
 
Hei!

Meillä päristeltiin tossa muutama viikko sitten ihan hirveästi, nyt on vähän jo jäänyt. Silja muistaa päristelyn usein silloin kun pistän tutin suuhun. Hän alkaa puhaltaa tuttia pois, kuuluu vaan plop ku tutti putoaa ja sitten päristellään :)

5kk Neuvolakuulumiset tältä päivältä:

pituus: 66,3cm paino:6465g ja pipo 41,7cm Talvicille kiitos päivittämisestä :)
Kolmas annos rotaa saatiin, meni taas ihan herkkuna alas, ja toinen piikki. Siitä tuli vähän itkua, mutta unohtu nopeesti. Nyt ollu tän illan vähän itkuherkkä eikä yksin viihdy yhtään, mutta eipä sen kummempaa. Saatiin nyt neuvolasta lappusia kiinteiden alottamisesta. Terkka sanoi että ei mitään kiirettä, voi hyvin odottaa sinne 6kk asti. Saa nyt sitten nähdä, ei tässä olisi kun 3 viikkoa enää :)

Neuvolassa oli aika hulina päällä tytöllä :) Ensin repi allaan olevan alustan ihan riekaleiksi --->uusi alusta. Seuraavaksi pissasi siihen jättipissit--->uusi alusta jälleen. Sitten kiepsahti supernopeasti mahalleen pöydän reunalla ja nappasi terkkarin kädestä kuulakärkikynän ja sai kätensä ihan siniseksi :D Ja rota-rokotetta kun annettiin niin ei olisi halunnut päästää irti siitä pienestä tuubista josta sitä annetaan...

Paulah: Tsemppiä anopin kanssa. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Yöt on nykyään tosi katkonaisia, oon ihan pihalla väsymyksestä koko ajan. Katan turhia lautasia pöydälle, unohdin kassin neuvolaan ja jätin ulko-oven auki. Ja unohdin ripustaa pyykit. Rupeaa pikku hiljaa kostautumaan se että olen käytännössä tytön yksinhuoltaja, kun ei mies osaa edes vaippaa vaihtaa. Mulla on siis aammuvuoro, iltavuoro ja yövuoro. Eikä kahvitaukoja. Tänä aamun oli kyllä poikkeus. Mies otti Siljan 45 minuutiksi niin että sain "nukkua". Eli siis tytön kiljunnan säestyksellä vähän relata. Mutta sekin oli jo jotain kyllä. Mutta sitten oli pakko nousta kun olin varma ettei mies ole tajunnut ottaa tytöltä kakkavaippaa pois. Mutta hän oli senkin tehnyt! Olin aivan yllättynyt :) Ei ollut kylläkään osannut laittaa puhdasta tilalle :LOL:

Nojaa, taidampa tästä mennä vähän lepäilemään. Tuli nyt aika omanapainen teksti, mutta kun pää ei toimi niin...

hemari ja Silja 5kk 5pv
 
hemari:

HEHEH...kyllä teidän tyttö on kanssa varsinainen mimmi :D

JA ihan ystävällismielisesti sanon, että isi hoitamaan enemmän vaan...menet vaikka ruoka kauppaan ihan yksin ja ihan vaan löntystäen tms. Aika nopeasti sitten saavat sitä itseluottamusta tehdä juurikin noita vaipan laittoja ym. :D

Esikoisen aikaan olin aika kyylänä kyttäämässä tai yleensäkkin läsnä, kun mies oli pojan kanssa ja pöhkönä kommentoin mukamas avuliaasti :ashamed:
Nyt tytön kanssa olen alusta saakka pitänyt suuni kiinni (tai ainakin 80% ) ja ihan rauhassa mennyt omille menoille ja kas kas, mies on varsinainen mestari saamaan hommat hoidetuksi OMALLA tavallaan.
Eräskin kerta, tyttö oli kovasti itkenyt ja poika oli pitänyt hirveää tsembaloa väsynä. Oli sitten pistänyt tytön rintareppuun, johon oli tyttö sitten nukahtanut, pistänyt pojan päikkäreille ja alkanut siivoamaan tyttö matkassa mukana ja kun tulin kotiin, oli niin siistiä että :D
 
Paapelo: Mistä tommosia super-isiä saa, jotka osaa laittaa rintarepun ihan ITSE ja oma-aloitteisesti päälle :D Hyvä jos tämä ukko täällä tietää mikä rintareppu on :) Kyllä toi mies nyt pitäis saada enemmän hoitamaan. Oon kyllä sanonut monta kertaa ja pikkuisen vihjaillut että kun muidenkin isät osaa jne... Mut ei niin ei. Vastaus on aina sama:" nokun sä osaat niin paljon paremmin". Tietysti osaan, vaihdan vaipan 10 kertaa päivässä. Jos oon tehny sitä nyt 5kk ni montakohan se tekee? MONTA! Koitan sitten vaan ajatella positiivisesti: Vaikka käytännössä olen yksinhuoltaja, niin todellisuudessa en, sillä on mulla kuitenkin taloudellinen turva miehen takia. Hän tuo rahan. Ja kyllä hän nykyään jo osaa pukea vaatteet tytölle jos sanon missä järjestyksessä ne laitetaan :D Usein kyllä kaikki napit on auki ja joskus vaatteet väärin päin, mutta eipä tuo mitään :) Luulen, että asia helpottuu sitten kun kiinteitä alotellaan. Tai sitten ihan toiveajattelua... Saa nähdä. Kyllä tää nyt näinkin menee. Ainakin vielä vähän aikaa :) Harmina on vaan sekin kun apuja ei tule mistään, oon täysin yksin tytön kanssa. Kun mun vanhemmat ja sisko on ulkomailla ja miehen vanhemmat kyvyttömiä. Ja mun velikin on tällä hetkellä Amerikassa. Kesää odotellessa kun kaikki on taas suomessa...
 
Juu reippaasti vaan iskää kehoittamaan mukaan vauvanhoitoon :) Meilläkin kannustan aina miestäkin tekemään,vaikka aluksi olisi epävarma. Esim nukuttaminen on sellainen asia, että miehen mielestä minä osaan sen paremmin.. Ja ehkä näin tosin onkin :D Mutta siksi hän usein sysää sen minulle, mutta olen sanonut että myös hänen pitää nukuttaa että siinä "harjaantuu". Mutta vaipanvaihdot,kylvetykset,pukemiset ym tuollaiset asiat mies osaa oikein hienosti. Jo silloin kun poika oli pieni ja sairaalassa vietimme paljon aikaa ja kun saimme alkaa viimein itsenäisesti hoitaa vauvaa, niin mies oli tosi nopeasti jo aivan valtavan taitava siinä ja varmempi otteissaan kuin minä.

Meillä mies jäi tänään työttömäksi. Se tapahtui mitä osattiin jo odottaakin.Firma irtisanoi monia taloudellisten syiden vuoksi. Mieheni yksi irtisanotuist :/ Noh, onneksi saavat hyvät tukipaketit,ettei ole mitään hätää heti alkuun etsiä uuttaa työtä. Nyt pitää nauttia kun saamme olla koko jengi kotona. suunnitelmissa onkin jo jos jonkinlaista reissua =)

nöpötin ja poika 7kk :heart: :heart:
 
Onpas hemarilla kinkkinen tilanne....Hyvää tekisi kyllä sulle jos saisit välillä vähän vapaata vauva-arjesta! Itse ainakin huomaan että jo ihan pari tuntiakin tuo paljon lisää jaksamista. Mulla on tässä takana isän kuolema ja siihen liittyvät seurannaiset (mm. aivan älytön määrä paperitöitä ) niin onneksi anoppi on pystynyt vähän jeesimään. Nyt he tosin ovat seuraavat kaksi-kolme kuukautta poissa Suomesta niin ei saada sieltä apuja, mutta mies toisaalta auttaa kyllä mua kun on tiukka paikka. Hän on alusta asti ollu tiiviisti vauvanhoidossa mukana. Tähän osaltaan vaikuttaa tietysti se etten imetä ja se että vauva oli alussa sairaalassa ja siellä sitten kimpassa hoidettiin häntä. Hoitohetket oli sairaala-ajan huippuhetkiä kun muuten päivät oli siellä tylsiä ja toisinaan ahdistavia.
 
Voi *ittu! Jeps, tänään tuli sitten päätös sieltä sossusta. Emme saa tukea sieltä, sillä mies sai helmikuun 2pvä tammikuun palkan ja he ottivat saman palkan tähän maaliskuuhun! Mä soitan sinne kyllä huomenna ja menen lankoja pisin jos ei peli muutu. Kyllä täällä hyysätään alkoholisteja ja narkkareita vaikka miten... Mä en vaan käsitä että miten helmikuun tulot vaikuttaa maaliskuuhun, ei käsitä ei. Taitaa täti haluta meidät kaikki neljä omiin nurkkiinsa syömään ja asumaan :LOL:

Nyt oon niin kiukkua täynnä etten pysty kommentoimaan mihinkään muuhun asiaan oikeen mitään, katotaan jos illan mitaan vielä rauhotun niin palaan takaisin :)
 
Niin, meidän vauva oli kans sairaalassa aluksi viikon, mutta olin hänen kanssaan koko ajan kahdestaan. Mies ei tullut sinne, kun oli töitä toisessa kaupungissa. Siitä se varmaan johtuukin, että kun ei heti ollut mukana hoitamassa, niin on kai vaikea myöhemmin alkaa. Kylvettäny hän on kerran, kun pakotin :) Ja pepun pessy kerran kun otin sen possurokotteen ja käsi oli hellänä. Toivottavasti häntä ei itseään rupea jossain välissä kaduttamaan että on niin vähän hoitanut... Nyt jo sen rupeaa huomaamaan että on iltoja jolloin ainoastaan minä kelpaan. Ja kyllä sen huomaan että miestä vähän harmittaa kun oma tytär ei kelpuuta. Silja ei myöskään oo vielä kertaakaan nauranu isälleen, vaikka mulle hekottelee tosi paljon. Onneksi sentään hymyilee. Oikein toivon aina että Silja näyttäis suloisia hymyjä isälleen, niin että hän haluaisi enemmän olla mukana.
 
himpsuli:

Joo soitat sinne vaan.
Siellähän lasketaan rahat niin, että perusosa, joka pitää jäädä pakollisten menojen (vuokra+sähkö) jälkeen olisi kai jotain 400e ja sillä pitää pärjätä kuukausi...en nyt muista noita summia enään varmaan kauhean oikein, mutta kaikki, mikä menee sen perusosan yli, jaetaan seuraaville kuukausille ja jos jokaiselle kuulle jäisi tuo 400e, ei mitään heru :/

Voin etsiä sen linkin sinulle, jos tahdot.
 
Hemari: Harmi, että miehesi ei vieläkään osallistu Siljan hoitoon. Muistan kun silloin alussa siitä puhuit. Sun täytyy vaan tylysti jättää Silja miehelle, esim joka ilta pari tuntia omaa aikaa. On se sitten lenkillä tai kaupoilla käynti tai jos sulla on kotona jotain mitä haluat tehdä ompelu/siivoaminen tms. Meillä mies kyllä osaa hoitaa ja paremmin osallistuukin taas hommiin kuin vähän aikaa sitten. Illalla kun tulee töistä ja tiedän että työ hommat on tehty niin vien Niian hänen syliin ja jätän sinne :) Tuun sitten tekemään omia hommia. Meillä kävi niin että mies opetti mulle kaikki vauvan hoito jutut siellä sairaalassa, kun 2-3 päivään en päässyt sektion takia ylös sängystä. Sitten kun tuli kausi että tunsinitseni yksinhuoltajaksi, niin kaverini sanoi, että oli sanonut omalle miehelleen että ei tarvitse tulla valittamaan sitten myöhemmin ettei ole saanut olla tarpeeksi osallisena lapsen vauva ajassa/on menettänyt ne vauvahetket. Lapsi kuitenkin muuttuu ja oppii vauvana niin paljon asioita, että myöhemmin voi kaduttaa kun ei niistä pääse nauttimaan.

Himpsuli: Toivottavasti asiat järjestyy :hug:

Kuinkas monella on pimennysverhot tai niiden osto tullut ajankohtaiseksi nyt kun aamut valkenee yhä aikaisemmin? Niia herätti viiden jälkeen syömään ja ajattelin että teen taktisesti ja annan nyt maitoa enkä yritä tutilla saada nukkumaan vielä hetken, jotta nukahtaisi uudelleen eikä herää kun päivä alkaa valkenemaan. No eipä se sitten toiminut, puol kuudelta mulla oli virkeä pieni tyttö tuolla sängyssä :LOL: Otin tytön kainaloon ja sain jotenkin nukahtamaan ja noustiin puolituntia sitten. Tänään ostamaan pimennysverhoja. :)
 
Huomenta!

alley:
Meillä on lasten huoneessa pimentävä rullaverho. Ihan paras kyllä ja suosittelen kaikille ostettavien tavaroiden listaan laitettavaksi pimentävät verhot/rullaverhon.
Pojan unista ei meinannut tulla mitään enään viime vuonna kun päivät piteni. Pakko oli ostaa ja heti parani unet. Siinä meidän kaksiossa kun ei makkariin koskaan aurinko paistanut, mutta nyt kyllä paistaa =)

Tänään on sitten se eka päivä, kun tyttö on päivän pullolla. Saa nähdä miten tämä nyt menee, tyttö saattaa kyllä yllättääkkin, mutta mieluummin odotan kammo huutoa. Tosin, me lähdetään pojan kanssa liikenteeseen koko päiväksi ja tyttö on miehen kanssa...miehen kanssa yleensä on varsin säyseä jopa pullolle :D

Tässä mietin vain, miten kauan tämä maidon tulo mahtaa kestää. Pojan aikaan kun siirryin osittais imetykselle ja imetin yöllä hiipui maidon tulo lähes nolliin varsin nopeasti, vaikka lypsin talteen päivällä.
Nooh, eiköhän pari viikkoa silti ainakin tule, sitten tuo tyttö olisi tasan 6kk :D

Äitini kysyi eilen, että nytkö on sitten se pulloon siirtyminen, kun olin hänelle maininnut aikeesta.
Vähän haikeana sitten vastasin, että juu.
Äiti sitten lohdutti, että voi nyt mekin päästään sitten hoitamaan tyttöä, täällä on innokkaita tätejä ja pääsette tekin viimein miehen kanssa tuulettumaan, jahka siirtyminen on tapahtunut...ihan oikeassa on kyllä...kovasti jo kaipaisi ihan kahden keskistä aikaa miehen kanssa =)

No mutta...nyt tarvitsee lähteä kauppaan ja sitten sen jälkeen häippäsen pojan kanssa :D
 
Himpsuli: toivottavasti asiat kääntyy parhain päin ja saatte helpotusta tilanteeseen

Hemari: tosiaan kuten muut on jo ehdottanut, jätät Siljan isän kanssa ja meet vaikka kävelylle ihan ite. Tiedän että on hankala jättää mutta jos alkuun jätät vaikka puoleksi tunniksi ja sitten pikkuhiljaa pidennät aikaa. Ja mies vaihtamaan vaippaa ym. Jos on vaatteet miten sattuu niin olkoon kunhan alkaa tehdä, sillä tekemällä oppii.
Meillä mies on kyllä tytön kanssa vaikka minä suurimman osan jutuista teenkin. Välillä oonkin sanonut että vaihdan vaipat siihen asti kun tyttö on 6 kk, vaihtakoon mies sitten seuraavat 6 kk. No, leikillään vaan :)

Meillä on meidän huoneessa ja pojan huoneessa pimentävät verhot, nyt ei vielä ole olleet käytössä mutta kohta on pakko, alkaa aamut oleen niin valoisia.

Nöpötin: toivottavasti mies saa uuden työpaikan.

 
himpsuli:

Äitini osasi sanoa noita vähän tarkempia summia.

Eli pakollisten laskujen jälkeen 3 hengen perheelle (2 aikuista+1 lapsi ) tulisi jäädä seuraava määrä rahaa:

2x 417,45e (aikuiset )
242,12e (lapsi )

Jos kuukauden tulot ylittävät tämän yhteenlasketun summan pakollisten laskujen jälkeen jaetaan ylittynyt summa seuraaville kuukausille tulona.
Eli jos teidän yhteenlasketut tulot ovat olleet suuremmat kuin nuo ylläolevat kuukaudessa laskujen jälkeen ja he jakavat vaikkapa nyt tälle kuulle ylijäämä summan ja nuo ylijäämät kattaisi tämän kuun perusturva osuuden, ei sossu myönnä toimeentulotukea.
On otettava huomioon myös seuraava.
Jos teidän kummankaan tiliotteissa näkyy ylimääräisiä tuloja (vaikkapa ystävä siirtänyt sinun tilillesi rahaa lainan maksuna ) lasketaan se tuloksi, vaikka tavallaanhan se on sinulle +/-0, mutta sossu katsoo sen siis tuloksi. Sama juttu miehelläsi.
Myös jos lapsella on säästötili, katsotaan sinne säästetyt rahat teidän taloutenne käyttörahaksi.
 
Meillä on tässä laskelmassa tälläisiä summia:
perusosa 1214,77e(2 aik. ja 2 lasta)
menot 1152,09(vuokra, sähkö,kotivakuutus ja päivähoitomaksu)
eli noi on nyt ne summat mihin meidän rahat pitäisi riittää kuukaudessa ja maaliskuun tuloiksi on laskettu 2.2.10 miehen saama palkka tammikuulta 1416,20e ja mun vanhempainraha 16.3 joka on 1291,95 ja lapsilisät 210,50e.
Eli heidän kaavan mukaan mitään ei ole jaettu vaan miehen tammikuun palkka on suoraan siirretty vaan meidän tuloiksi maaliskuulle... Ääh tä menee vaikeeksi.
Soitin sitten tänään sinne ja sieltä vastasi todella töykeä nainen ja käski soittaa huomenna kun se sosiaalityöntekijä ei ole paikalla. Ja sitten hän sanoi että ei voida tietää maaliskuun palkka tuloja niin on käytetty helmikuun tietoja, noh sanoin sitten että mies on irtisanottu laittomasti niin hän siihen että voi voi. Soitan vielä huomenna ja jos en saa vastauksia niin menen muksujen kanssa sinne toimistoon istumaan :D

Meillä ei ole pimennysverhoja kun joka huoneessa on sälekaihtimet mutta kyllä sieltä väleistä auringonvaloa tulee huoneeseen. On silti riittävät meille. Kesällä vaan hankala saada isompaa nukkumaan kun kaihtimien välistä tulee valoa huoneeseen...
 
Helsingin kaupungin sivulla on esimerkkejä ja laskelmia toimeentulotuen määrittelystä. Käytännössä siis huomioidaan kaikki perheen tulot yhteen, ja sitten niistä vähennetään tosiasialliset menot ja nuo ns perusosat. Sen jälkeen jos tulos on miinuksella, katetaan tuo vaje toimeentulotuella.
Himpsulin kohdalla on kai arvioitu miehelle palkkatuloja vielä maaliskuulle. Jos miehelläsi ei tosiasiassa ole mitään tuloja (ja viimeisin tulo palkka 2.2.), sosiaalityöntekijä oikaissee laskelman huomenna. Harmi, että menee mutkan kautta asia, kun tilanne kuitenkin on hankala. Jos vaan saat mitään paperille työnantajalta tai miehen ammattiliitosta tms., ota kaikki sellaiset esille - tai kirjoita itse pääkohdat paperille jos soitat, niin ei mene asiat epäjärjestykseen jos puhelu nostattaa tunteita.

Pimennysverho on meillä esikoisen huoneessa (ilta-auringon puolella) rullaverhomallinen, ja se pimentää niin hyvin että yövalo on sitten jouduttu sinne ottamaan käyttöön :D . Meidän makuuhuoneessa, jossa tytykin on, on (aamuauringon puolella) pimentävät sivuverhot. Nämä sitten päästävät vieritseen valoa sen verran, että kyllä tytykin helpommin aamulla jo havahtuu. No, äkkiä tuohon valon määrään tottuukin, ja syksyllä on taas ihmeellistä nukahtaa kun illat pimenevätkin taas nopeasti. Pimennyssivuverhotkin kyllä pimentävät huonetta tosi roimasti verrattuna aiempiin tavallisiin paksuihin verhoihin - ja meillä on vielä sälekaihtimetkin tuossa ikkunassa lisäksi.

Hyvä konsti saada mies viettämään lapsen kanssa aikaa ja päästää äiti nukkumaan, on komentaa isi ja vauveli kävelylle tunniksi. Sitten äiti pää tyynyyn ja antaa ulkoilijoiden suoriutua keskenään myös sisääntulovaiheesta. Olen itse tosi kiitollinen omalle miehelleni, raskaan työn lisäksi jakaa valittamatta kodinhoitovastuuta ja viettää mielellään aikaa kummankin lapsen kanssa. Automaattisesti ei tämäkään tapahtunut, minun piti ymmärtää antaa isille tilaa ja oikeus tehdä asiat omalla parhaalla tavallaan.

Jahas, äitiä tarvitaan..
 
kamala viikonloppu takana,oltiin koko perhe noro-viruksessa ja ihan heikossa hapessa,onneksi anoppi haki poitsun omalle puolelleen ( asuu naapurissa ) lauantai illaksi kun meinas reppanan jäädä ihan heitteille kun ei kukaan jaksanut eikä pytynyt edes sylittelemään toista :( nyt sitten oon pessyt pyykkiä 24/7 kun on mattoja myöten kaikki oksennuksessa tuon 1v5kk neidin jäljiltä kun laattas koko ajan ja ihan kaikkialle kun eihän ton ikäselle ehi ämpäreitä alle laittamaan kun se lähtee tulemaan :x
nyt sit ihmetyttää toi poitsu kun edelleen syömisen aikana tai heti sen jälkeen truuttaa vaipan täyteen velliä ja edelleen myös oksentaa esim.aamulla joi 6 aikaan maitoa ja 2 tunnin päästä oksensi kauheella paineella kaikki pois niin että nenästäkin suihkusi maito,muuten on ihan virkeä , syö jonkin verran ei kuiteskaan semmosia määriä mitä ennen,onkohan tää nyt sitten jotain mahapöpön jälkimaininkeja vai mitä tää on,nyt on jo kuiteskin 6 päivä menossa ja muut parani 2 päivässä taudista kokonaan???

tsemppiä himpsulille , yritä vaan pysyä tiukkana sossussa!! toivottavasti huomenna olis mukavampi sossuntäti paikalla :hug: toi on tosi v-mäinen tilanne.

peesaan myös muita tossa että isät mukaan lapsen/ lapsien hoitamiseen,yhdessähän ne on alkuunkin laitettu joten osallistukoon myös niiden hoitamiseenkin.tokihan äidit näistä mussukoista sen päävastuun yleensä kantaa ja hoitaa mutta kyllä mun mielestä isienkin täytyy se side siihen lapseen luoda ja jos sitä lykkää kovin pitkälle ja oottaa että kun lapsi kasvaa ja on isompi niin se yhteys on aina vaikeempi luoda.meillä mies ei aina joka päivä pysty osallistumaan lastenhoitoon töidensä takia mutta aina kotona ollessa kyllä osallistuu hoitamiseen ilman pyytämistäkin,toki välillä varmistelee multa että mitä hän nyt syöttää ja pitääkö jo laittaa nukkumaan,mutta ihanan omatoiminen on :heart:

mä ostin prismasta pojalle välikausihaalarin,semmosen ihanan pirteän vihreen ciraf-merkkisen,otin 74cm.nythän se on iso mutta kun ei vielä liiku kävellen niin ei haittaa,menee varmaan sitten alkusyksystäkin.mutta jos jää nopsaan pieneksi niin ei haittaa kun ei maksanut kuin 24,90 e niin voi sitten ostaa isomman jos tarvis.ulkoiluvaatteet on yleensä niin reiluja kooltaan eli ei oikein voi verrata sisävaatteiden kokojen kanssa.

kaurisäiti ja pikku-isäntä 5kk ja rapiat :heart: :heart:
 
Ollaan täällä äidin luona pojan kanssa, joten pikaiset hehkutukset.

Tyttö on siis tänään isin kanssa ja eka pullopäivä.
Soitin sitten kuulumisia ja mies ilmoitti juhlallisesti, että tyttö on syönyt 1/2prk possu-kasvissosetta ja 1prk hedelmää ja lisäksi 125ml maitoa PULLOSTA oikein vauhdilla :attn:
Arvatkaa olenko ihmeissäni ja onneissani. Kunpa vaan sama jatkuisi =)
 
Heissan!

Onnittelut paapelolle menestyksekkäästä pullokoulusta! Hirmuisia määriä teidän tyttö kyllä syö! =)

Tälle mammalle tuli yllättävä meno huomiseksi: menen aamupäiväksi töihin :D Pomo siis soitteli viime viikolla ja pyysi apua, kun heillä on siellä kova kiire päällä. Niinpä olen tehnyt jonkin verran kotoa käsin etänä tässä muutamana päivänä ja huomenna tosiaan mies jää tytön kanssa kotiin ja mä menen aamupäiväksi töihin. Aika hassua, mutta ihanan virkistävää :D Aamupäivää pidemmäksi en mene, koska tissit varmaankin räjähtäisi - ja töihin en varmasti rintapumppua raahaa. Sitten vielä pitäisi setviä, miten Kelan päivärahojen käy tässä tapauksessa...

Mekin muuten käytiin ostamassa pimennysverho tytön huoneeseen, sinne paistaa aamuaurinko ja kesällä se huone kuumenee aamupäivästä tosi kuumaksi, niin tulee kyllä tarpeeseen.

Nyt täytyy taas mennä... HUH. On ollut vähän härdellipäivä neidin kanssa...
 
Anteeksi omanapaisuus, mutta olen niin iloinen.

Tyttö tuossa juuri heräsi päikkäreiltä ja olin juuri saanut pumpatuksi maitoa pulloon. Pullossa oli 140ml ja kaikki meni alle 5min :D :D
Tää mamma on niin tyytväinen!!
Ja siis minun sylissä joi tuon pullollisen, ei itkua ei skitsoilua, kiltti kuin enkeli :eek: :D
Saas nähdä miten illalla...edelleen odotan sitä megaraivaria tulevaksi, uskon vasta kun pari päivää on mennyt hienosti, että tyttö olisi näin kiltti :LOL:
 

Yhteistyössä