Lokakuun -08 kullannuput

Pöppiäinen:Jos sipulia ei saa antaa vauvalle, niin miksi sitä lisätään valmisruokiin??? :) Ja jos tarkkoja ollaan, niin sipulihan on vihannes ei mauste... :D

Mä en jaksais joka päivä tehdä soseita. Varsinkin kun ei voi vielä olla varma mihin aikaan ruuan antaa. Meillä syödään sose klo 10.30-12.30 välisenä aikana riippuen siitä mihin aikaan ollaan aamulla syöty. Pakkasesta kun ottaa heti aamulla kuutiot sulaan, niin ovat melki sulia syöntiaikaan. :)
Perunaa en mäkään pakasta. Sen antaminen on purkkien varassa. Keskimmäiselle pojalle en antanu perunaa juurikaan ihan pienenä, vasta kun sai karkeempaa ruokaa. Tuolloin en innostunu valmisruuista, niin perunan antaminenkin jäi. =)

Meidän pitäis kokeilla puuroa kohtapuoliin ehkä jo ens viikolla. Ostin valmiiks riisipuurojauheen. Ite en aio jauhaa hiutaleita tms. pieneks vaan turvaudun alkuun noihin valmisjauheisiin.


Kylpykuva perjantailta. Ilme on hieman yllättynyt, kun vettä roiskuikin omiin kasvoihin...

jasmara ja Jere 4,5kk
 
No en ainakaan toistaseksi ole lukenut 4kk ruuista että niihin ois lisätty sipulia,ja kun vauva reagoi masullaan muutenkin todella helposti niin saatika sinne sipulia vielä,niin huhhuijjaa.Sehän on hyvin vahva aines... jos nyt näin sitten nimitetään.
 
Iida sai sitten nuhan jälkitautina korvatulehduksen :'( Eilen alkoi toinen silmä rähmimään keltaista. Vaikka tosta tiesikin, että korvatulehdus taitaa pienellä olla, niin silti toivoi, että olis joku silmätulehdus, kun muita oireita ei ollut. Mutta nyt on kuuri aloitettu, toivottavasti purisi ja ei alkaisi mikään kierre.
 
No Joonatan veteli sipulilla maustetut pöperöt hyvällä ruokahalulla, eikä tullut minkään näköisiä vatsaoireita. Itseasiassa ei oo mitään ruokaa vielä noin hyvin syönyt kuin tuota.
Mausteitakin käytän kun noita liharuokia alan laittaa. Basilikaa, oreganoa, timjamia, sitruunaa, limeä, vähän pippuria ja muita yrttimausteita. Mä haluun laittaa myös vauvalle hyvän makuista ruokaa.

Puuroja ei olla vielä alettu maistelemaan. Mutta varmaan tässä viikon-parin sisään. Mä annan sitten ihan normaalia puuroa. Kaapissa meillä on joku muksu riisipuurojauhe, mutta en oo noista jauhejutuista oikeen ikinä innostunut, kun puuro on kuitenki niin helppo laittaa.
Purkkiruokia mekin ollaan nyt suurimmaksi osaksi syöty. Mies on niitä tuonne kaappiin hamstrannut, kun on halvalla saanut. Jos ite ollaan syöty ruuaksi perunaa, niin haarukalla oon Joonatanille siitä hienontanut. Ja banaania ja appelsiinia on maistanut ihan tuoreena.
Jotain tomaattista ajattelin seuraavaksi kehitellä,,,

Mäkin ostin maissinaksuja Joonatanille, mutta se saa aina hillittömät raivarit, kun ei saa sitä jämää nyrkin sisästä syötyä. Pitää odottaa että oppii pinsettiotteen ja antaa vasta sitten.
Muutenkin tuo poika saa nykyään hirveitä huutokohtauksia, jos ei saa just sitä mitä haluaa. Kaukosäädin olisi kova sana ja isin handsfreen johdot. Miten ne aina keksiikin haluta just sitä mitä ei voi saada. :D
Ja jos poika ei oikein viihdy jossain, niin alkaa silleen jännästi murisemaan. Vasta jos siihen ei ajoissa reagoi, niin alkaa huuto ja siitä onkin sitten vaikempi saada leppymään.
Tahtoa ja temperamenttia kyllä näköjään löytyy :D

Torstaina meillä tuli 5kk täyteen ja huomenna olis sitten neuvola.
Tiistaina menen jumppaan ekaa kertaa ja nania ostin kaappiin varuille, jos nälkä yllättää kun olen poissa. Muuten mennään edelleen rintamaidolla.

Tässä Joonatan seisoo niin jämäkästi jo :)
 
Ihan ok miten kukakin tekee.Mä en anna maustettua nyt kuitenkaan.
En ole antanut yhdellekkään alkuruuissa mausteita,että en tee sitä siksi ettei Emmani saisi syödä hyvää ruokaa vaan ihan siksi ettei vauvan masu kestä vaan ihan kaikkea näin aluksi,kaikkeen tarvii kokeiluja pikkuhiljaa.Meillä kaikki vaavit on ollut helppohoitoisia sekä ei ole itkijiöitä,ei masuvaivoja tms.. Herkkämasusia kyllä,että on erottanut sen helposti.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10211;10142

 
Heippa hei!

Pitkästä aikaa taas täälläkin =)
Meillä on nyt hautajaiset ohitse ja neiti oli niin hienosti koko ajan. Kirkossa oli hereillä koko toimituksen ajan ja naureskeli vaan. Sitten seurakuntatalolla otti pitkät päiväunet ulkona ja oli niin tyytyväinen! Kaikki tädit ihmettelivätkin miten ihanan helppo vauva meillä :heart:

Joo tosta soseiden syönnistä ootte puhunut. Mä olen kans sitä mieltä että mausteet vasta sitten kun muut on oppimut syömään. Kesällä mä itse viljelen mausteita että ehkä sitten liharuokiin voisin kuvitella laittavani jotain timjamia ja persiljaa, tilliä ja ruohosipulia mut muut pippurit sun muut sitten vasta vuoden ikäisenä kun saa syödä muutenkin samaa ruokaa kun muut! Mutta toki jokainen tekee tyylillään....

Miten muuten toi puuro juttu missä iässä sitä suositellaan aloitettavaksi??
Meillä Saana on viikon päästä sit 5 kk ja mietin et joko vois aloittaa tuota ilta puuroa. Nukkuisi yöt paremmin...
 
Pakko oli laittaa kuva kun neiti istuu bumbossa. oli niin hyvä. :D


Meillä kaikk ihan ok:sti. neiti herää nykyään öisin väh. kerran syömään, normaalisti 2kertaa. aikaisemmin kun mentiin korkeintaa yhdellä syötöllä joskus söi vasta aamulla. Kovin ihanan ilmeikkääksi on neiti parissa viikossa tullut. nauraa, hymyilee ja jokeltelee tosi paljon ja se on ihanaa. :) <3

Nyt laiskottelemaan, ei vaan jaksa nyt tehdä mitään järkevää kun Jenni on pihalla nukkumassa.

tä ja Jenni 4kk+
 
FPI
Moi!

Tosiaan miten toi puuron/vellin alotus? Ja mitenköhän se onnistuu, kun Minni ei juo pullosta muutenkaan? Meillä vasta kyllä aloitettiin perunan maistelu...neiti on siis ens lauantaina 5kk.

Kivoja kuvia taas!

Ihana, että on jo maaliskuu, kevättä kohti siis!

Milla ja Minni pian 5 kk :heart:
 
No en varmaankaan osannut sitten aiemmin selkeästi itseäni ilmaista.
Minä kommentoin pöppiäisen kommenttia, että mausteita ei suositella vauvoille ollenkaan. Vauvahan on alle 12kk ikäinen lapsi. Mutta esim kauppojen purkkiruuat 5-6kk ikäisille sisältävät jo monia eri mausteita. Tuskinpa tuo purkissa annettu basilika tai valkopippuri eroaa sen kummemmin siitä jos sen laittaa itse, itse tehtyyn ruokaan :D
Ja joo, ei meilläkään olla vielä maustettuja ruokia syöty, vaan ihan vaan kasvikset kasviksina jne. Ja kuten jo tuolla aiemmin kirjoitin, niin liharuokia aion sitten tulevaisuudessa maustaa, kuten tuossa pöppiäisen laittamassa linkissäkin suositeltiin.
Toki jokainen toimii oman lapsen kohdalla parhaaksi näkemällään tavalla, mutta en näe että minun tapani mitenkään radikaalisti tai ollenkaan poikkeaa valtavirrasta :D

Nyt neuvola kutsuu,,,
 
Me on aikanaan saatu neuvolasta stm:n opas imeväisikäisen ruokavaliosta ja sama on netissä

http://pre20090115.stm.fi/pr1115975364476/passthru.pdf

Tuolla mun mielestä on hyvin noista kiinteistä ja niiden aloittamisesta ym. Velliähän voi antaa myös lusikalla jos haluaa, mutta ilmankin pärjää jos antaa suoraan puuroa. 5kk iässä aloitettiin esikoiselle puurolla, ihan tavallisella löysällä kaurapuurolla, jonka hiutaleet surautin sauvasekottimella hienoksi ennen keittämistä. Ja hyvin uppos!

Täällä kovasti ollaan jo kevät tunnelmissa, vaikka pakkasta oli tänäänkin ihan riittävästi!

Mutta nyt muihin hommiin!

Emppu & tytöt
 
Emppu - Juu niin meinaan minäkin tehdä Emmalle puuron kuin sinäkin,siis sitten kun emmalle sitä ikää sen verran tuleepi... muutenkin jouduttiin aikaseen aloittaa nuo soseet.
Velliä kannattaa antaa lusikalla minusta enemänkin kun ei mee ilmaa vattaa sitten kun taas pullosta syö niin ilmamäärä on toinenkin minkä imasee mukanaan...ihan siis nyt yleisesti näin vaan vinkkinä tähän samaan kirjoittelin..

Tosiaan kenenkään ei kannata ottaa niin että tässä nostan sormea että ai ai kun ja jos joku haluaa alkamaan maustamaan ruokia,mulla vaan aikaslailla sellanen tapa kirjoittaa että voi helposti ymmärtää väärin hih,mutta tosiaan se joka maustetta laittaa niin sitten laittaa,jokaisen aivan oma asia,kait vaan sitä kantaani halusin tuoda esiin kun en missään ole kuullut näistä mausteita vauvalle juttuja...
vuoden ikäsestä lähtien enemänkin..

 
Neuvolassa käytiin, 4kk mitat
pituus 65.3cm
paino 6800g
py 42.2cm

Pitkä ja hoikka vauva :) Saatiin oikeen lupa alottaa hedelmän syönti iltapäivisin, elikkä nyt kaks kiinteetä per päivä. Ja rotan reseptikin JO saatiin.
 
Silleri
Hiihtoloma takana, tänne ei hirveästi ole nyt juttua tullutkaan. Onko kaikki siellä kerhossa juttelemassa vai jo kiireisempiä muuten? :)

Pakko oli vaan puurojutuista se sanoa, että itse annoin molemmille lapsille aikanaan ensimmäisetkin puurot jo ihan tavallisista hiutaleista tehtyinä, vähän hienontelin sitä puuroa haarukalla sitten kypsänä, hedelmäsosetta sekaan ja hyvällä halulla meni. Pikkuhiljaa täytyy muutenkin ruokia alkaa karheampina tarjoamaan, ei sen puuronkaan sitten tarvitse ihan samettia välttämättä olla. Tietysti jotkut vauvat eivät suostu syömään muuta kuin täysin sileää sosetta. Sitä en tietysti tiedä, sulaako se puuro kovin paljon huonommin, jos sitä ei jauheesta tee. Mutta meillä ei ole koskaan käytetty vellejä eikä puurojauheita ja hyvin ollaan pärjätty perushiutaleilla. :) Mutta jokainen tyylillään!

Kaisla-hurja nousee kovasti kontilleen ja peruuttelee hirmuisia matkoja. Tänään yllätin mokoman nostamasta jo jalkojakin suoraksi, peppua ylös. Ihme kiire toisella. :heart:

Silleri ja Kaisla tänään 5kk
 
Moi! Ihan pikasesti tulin kysymään, että mikä ihmeen kerho? Olisko jossain joku suljettu yhteisö? Onko sinne mahdollista päästä? Kun kivempihän se olis jutella semmosessa paikassa, joka ei olisi kaikille julkinen...

Laitan vielä kuvan... Poitsun alahuuli ja kieli ovat löytäneet toisensa =) Kauhea lutkutus käy koko ajan...


Sinisin ja poitsu 4,5kk
 
gabrielle meijän weetillä meni .n 1 viikko ku ei tullu kakkaaa. Sitten hoksasin että antoin mustikka sosetta, söi koko purkin ja kyllä tuli sellaset läjät sontaa ettei oo tosi.Mutta kokeile juottaa vettäkin! Meille neuvolassa sanottiin että se vesi ikäänkuin "voitelee" suolistoa ja sontakin tulee siten paremmin :) ainahan voi yrittää.. :hug:
 
No niin meillä opittiin pyörähtämään myös selältä mahalleen =) ! Nyt sitte mennäänki ympäri ja ympäri koko aika.

Onko tullut joku uus kerho?? Kun näytti olevan ihan tyhjä tuo vanha joka sillon odotusaikana perustettiin?
 
Neuvolakuulumisia :wave:
Paino 8135g.
Pituus 65cm.
Pipo 44,2cm.
Rokotuksesta selvittiin pienellä ähinällä ja kaikki muutenkin hienosti :)

Jos nyt puhutaan tällä 2plus foorumilla olevasta kerhosta, niin siellä ei ole ollut mitään toimintaa useampaan kuukauteen. En ainakaan itse ole huomannut muista kerhoista täällä puhuttavan.

Pöppiäinen - Mä ainakin olen pyörinyt näillä äitien palstoilla jo sen verran monta vuotta, että en todellakaan ihan mistään pienestä vedä herneitä nenuun :)

Jumppavaatteita kävin äsken Jumbossa shoppailemassa. Uudet jumppakengätkin ostin, kun en yhtään muista onko vanhat varastossa ja jos on niin missä siellä? Voihan ne sit palauttaa, jos nyt löydän ne vanhat.
Tosi liukas ja huono ajokeli siellä on. Mä ajan muutenkin aina rajoitusten mukaan, mutta nyt oli niin huono keli, että oli tosissaan paljon varovaisemmin ajettava. Mä en ymmärrä miten monet uskaltaa ajaa niin kovaa huonollakin kelillä.
 
Moi


pikainen moikkaus....olenkohan muuten ainut vielä kuka ei oo antanut soseita vauvalle :) ...tää mun diettailu ja Nooan vatsavaivat venyttänyt kokeiluja mut nyt päätin vaan alkaa kokeilee yksitellen viljoja omaan ruokavalioon ja jos saan jotain edes mukaan niin meillä käynnistyy sit bataatin maistelu ensi viikon alussa..kaveri on alkanut selvästi kiinnostuu niin mun syömisistä et eilen yritti väkisin saada lusikan omaan suuhunsa :heart: ..tyytyväinen on vielä ollut ettei onneksi ole nälkäinen...

puuroista oon antanut aiemmille lapsille ihan tuota pikakaurapuuroa, olen tehosekoitteimella ensin jauhanut hiutaleet vähän pienemmäksi ja kyllä on hyvin maistunut ...

Meillä on toinen rotapiikki vielä saamatta noiden masuvaivojen takia..ensi viikolla neuvola ja saa nähdä annettaisko sitten...

nyt antaa välipalaa isommille...

:wave:

pw ja Nooa 5 kk
 
gabrielle
Meillä soseet tekivät saman, masu kovettui ja kolme päivää oli kakkimatta :/
Luumu auttoi viiveellä, eli seuraavan apäivänä tuli sitten aimo annos tavaraa useampaan kertaan. Meill eneuvolan ohje oli teelusikallinen rypsiöljyä 3krt päivässä!!! Ja sitten tuota luumusosetta purkki päivään... Nyt olen antanut joka toinen päivä tuota luumua vähän niin masu on jatkanut "normaalia" toimintaa eli kakka päivässä ;)
Mutta ei se ole vielä huolestuttavaa viikon kakkaamattomuuden jälkeen neuvottiin menemään lääkäriin! Ja mallasuute on yksi joka pistää masuun vauhtia...
Kyllä se kakka sieltä tulee....

Täytynee lähteä herätteleen tyttöä kun jo 3,5 h on vetänyt unta palloon :eek: Ei muuten tule uni illalla....
 

Yhteistyössä