Täällä liinassa taas röyhtäillään, ei tietoakaan yöunista vielä... Pakko oli vaan ruveta kommentoimaan, kun olisi niin moneen asiaan jotain sanottavaa!
Nukuttamisesta, vatsallaan nukuttamisen todellista yhteyttä kätkytkuolemiin ei ole luotettavasti tutkittu. Hyvin heppoisan tutkimuksen perusteella sitä ei Suomessa suositella. Minä en rupea sitä kenellekään suosittelemaan, mutta kerronpahan vaan, että meillä supervatsavaivainen poika nukkui aina mahallaan paitsi talvella vaunuissa ja Kaislakin nyt nukkuu yönsä vatsallaan. Muuten ei varmasti nukkuisi sitäkään vähää. Vatsallaan saa edes joitakin kupliaan ähistettyä ulos. Mutta jos haluaa olla varovainen ja välttää sitä, niin ymmärtäähän sen kun on sentään lapsesta kysymys.
Cuplaton ja disflatyl ja Rela-tipat, en ymmärrä, miksi jollekulle (en muista kelle) oli sanottu, ettei tarvita noita muita jos Rela-tippoja syö. Nehän ovat ihan erilaisia aineita ja vaikuttavat aivan eri tavalla. Kyllä jos lapsella vatsa vaivaa, niin minä ainakin annan joka töhkää, mitä ikinä vaan voi, että saisin oloa helpotettua. Ja olen syömättä kaikkea, jonka tiedän vatsavaivoja aiheuttavan. Ja meillä
Disflatyl mahdollisesti on vähän auttanut, on ollut enemmän parempia päiviä siihen siirtymisen jälkeen.
Novelle, meillä ainakin muuten
suklaa on se, joka aiheuttaa aina pahimmat huudot. Ei tarvitse syödä kuin pari suklaahippukeksiä niin seuraavana yönä ei muuten nukuta. Mutta eihän sen tarvitse kaikkiin lapsiin samalla tavalla vaikuttaa.
Toiveikasodottaja, voimia kovasti. Itse vastaavassa tilanteessa olleena olen antanut periaatteille periksi ja ottanut viereen nukkumaan, sylkytellyt, liinaillut ja kanniskellut - ja, pakko sanoa, jaksanut paremmin. Toiset lapset kaipaavat niin paljon enemmän syliä kuin toiset eivätkä ole ikinä tyytyväisiä missään muualla. Meillä esikoinen nukkui tosiaan vieressä 4v. ja sekin on loppujen lopuksi suht lyhyt aika näin jälkikäteen muistellen. Ja molemmat edelliset olivat aina sylissä - nyt eivät enää koskaan, kun aikanaan saivat sylitellä tarpeekseen.
Mahavaivoista, olen lukenut, että joillakin vauvoilla suolisto ei ole täysin kehittynyt ja ruoka liikkuu ohutsuolessa liian laiskasti, siksi pystyssä oleminen ja jatkuva hetkuttaminen helpottaa niin paljon tällaisen vauvan oloa. Tuntuisi järkeenkäyvältä meikäläisen anatomian tuntemuksen perusteella.
Vaipoista: tytölle sopi paremmin Pampersit, pojalle Liberot, Kaislalle en ole vielä kunnolla testannut. Liberot ovat nyt käytössä. 3-kokoiset eivät juurikaan vuotele, mitä nyt isommat kakat syöksyvät joskus niskaan asti... mutta vaippojen sopivuus on mahan muodosta ja ruumiinrakenteesta ihan kiinni. Ja pepun muodosta. Kaislan pylly on laihemman mallinen kuin esikoisella...
Ja
Gabriellellekin vielä, esikoisesta tehty eppari oli 2 viikkoa todella kipeä ennen kuin alkoi yhtään parantua. Jälkimmäinen viikko oli ensimmäistä pahempi. Ja ihan ohjeiden mukaan hoitelin ja suihkuttelin. Taisi mennä kuukauden päivät ennen kuin haavan kanssa pystyi suht normaalisti elelemään.
Luenpa taas välillä ja jatkan maraton-naputtelua jos innostun lisää...
Silleri ja Kaisla kohta 8 vkoa