*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Hanne: Onnea uuteen kotiin!

Toppahattu: meillä otetaan käyttöön vasta vuoden päästä. Vaunuihin laitan kypäräpipon ja sitten villaisen neulotun hatun, huppu päähän ja vielä makuupussi niin kyllä tarkenee.

Sairaslomasta: meillä kirjoitti äitiysloman alkuun. Mun mielestä menee niin ettei tarvitse jäädä varhennetulle äitiyslomalle vaan sairaslomaan kirjoitetaan siihen asti kun on alunperin sopinut töissä olevansa.

Ensimmäiset meistä ovat sitten jo äitiyslomalla. Kauheaa vauhtia aika menee. Toivottavasti nyt loput vauvelit pysyy masussa kunnes viikkoja on 38+.

Tänne ei sen kummosempaa. Sateinen ja harmaa päivä joten jäi suunnitellut ulkohommat tekemättä. Sain tosin siivottua kodinhoitohuoneen kunnolla ja mies kiinnitti seinään mulle ompelupöydän. Kastemekon osat on nyt sitten leikattu, joten ompelu olis ens viikon urakka.

Mutta nyt saunaan

Peppi ja tytsi 33+4
 
Hiihaa!

Omppupiirakka (American pie ) onpi uunissa ja sen kera tarjotaan vanilja jädeä :p

Tämä pallero rusentelee alakertaani jälleen huolella...ja joka kerta kun nousen, niin v-vuotoa hulahtelee :x
Ai jessus sitä tunteekin itsensä varsin upeaksi näiden "kiintoisien" toimintojen jyllätessä :LOL:

Taas iski aikapulan paniikki...tajusin, että kaiken pitäisi olla suurilta osin valmista JO 3vk päästä :eek: :eek:
Voi pahus soikoon...nooh..ensiviikolla mies saa pestä ikkunat, vahdin vaikka tussari kädessä :D
Ja sitten se vaatehuone, joko huomenna, viimeistään maanantaina...ennen keskiviikkoa mies saa laittaa pinnasängyn kuntoon, jotta voin alkaa mallaamaan siihen vuodevaatteita hissukseen...sitten pitäisikin jo alkaa miettiä niitä sairaala kasseja...en aio niitä pakata, mutta teenpä itselleni muistilistan.

Inventaariota tuskin tarvitsee tehdä, tiedän, että kaikkea on ja jos jotain oleellista nyt sitten puuttuukin, niin ei muutakuin vaikka mies kauppaan hakemaan.

Vinkki:
Kun maito nousee sitten rintoihin ja turvotus on silloin rinnoissa kova, auttavat kaalinlehdet.
Osta siis pieni kaalikerä ja laita jääkaappiin kylmenemään. Kun se on kylmä, ota kumpaankin rintaan oma lehtensä...tee veitsellä sen pintaan viiltoja ja aseta rintojen päälle.
Kaali sisältää turvotusta alentavia aineita ja viileänä se myös helpottaa mukavasti kuumottavia rintoja...muistaakseni lehdissä on myös antibioottisia aineita =)

Mutta nyt katsomaan miltä piirakka näyttää :wave:
 
Kiitos mun kysymykseen vastanneille ja Dsarial, käsituntumalla tuli mulla mitaksi toi 1,5 cm. Normaalin tk-lääkärin käsin mittaamaan tulokseen en mäkään luota mutta tämä lääkäri kun on elämäntyönsä tehnyt yksityisenä gynenä ja nyt eläkepäivinäään tekee vielä parissa kunnassa äitiys- ja ehläisyneuloan lääkärijuttuja niin uskon tämän tädin näppituntuman pitävän kutinsa =) Eri tavalla vaan näköjään lääkärit suhtautuu samankaltaiseen tilanteeseen, liekö sitten uudelleensynnyttäjän ja ensikertalaisenkin välillä ero asiassa? Mutta eihän tämä tosiaankaan tarkoita automaattisesti ennenaikaista syntymää kuten ei äitisikään tapauksessa ja toivottavasti sullakin vauva malttaa kasvaa masun suojissa vielä muutaman viikon =)

Talvicci, 62 on siitä hyvä koko kun ei siihen pieni pääse hukkumaan mutta mahtii tosiaan pidemmän aikaa kun 56.

Nyt poreammeeseen vähän rentoutumaan siivouspäivän päätteeksi :wave:

äitsy ja Lauri :heart:
 
iltaa :wave:

Mullakaan ei oo varsinaista toppahattua, kypärämyssy ja ohuempi hattu+ huppu riittävät. Ja tosiaan vauva on muutenkin niin topattuna ulkona ja vaunuissa makuupussissa.

Mulla on alkanut maitoa valumaan, huomaa varsinkin kun pelkällä t-paidalla.
Esikoisestakin alkoi jo varhain vuotamaan ja maito nousikin tosi hyvin. Ja sitä riitti :D

Täällä kans pieni aikapulan paniikki, mulla ylihuomenna jo täynnä 36vko ja vielä olis avikka mitä tekemättä. Onneks esikoisen jäljiltä on kaikki tarvittava joten niillä parjätään, mutta ois kiva saada kämppä vielä järjesteltyä yms.

Keittelin eilen tutit ja tuttipullot, tai yks pullo mulla on sekä rintapumpun.
Sairaalakassia aloin kans jo miettimään ja pakkasin pojalle kassin hoitoa varten. Onneks Paapelo siitä muistutit, en ois ite tajunnnut yhtään :LOL:

Muuten omaan napaan ei muuta, harjotussupistuksia edelleen jonkin verran, ei kipeitä..
Nyt on taas alkanut vauva liikkua enemmän, tunkee itseään oikeasta kyljestä ulos.
Ja painaa ilmeisesti päätään kovasti alas päin, tekee kipeää..

Mut nyt syömään sipsiä, nam nam :p

Inka ja Maisa 35+5 :heart: :heart:
 
No niin terveisiä taas NKL:lta! Tulipa käytyä taasen toissailtana.. Kipeitä supistuksia tuli koko illan ja lopulta tuli säännöllisesti 10min välein :/
Käyrillä pitivät n.tunninverran ja lääkäri katsoi tuon kohdunsuuntilanteen. Kaikki edelleen ok. Paikat kiinni ja vauva voi hyvin. Painoa nyt 2300g :) Lepoa jälleen määräsi mutta kertokaapa viisaammat että kuinkas lepäät jos kotona on 2v8kk ikäinen puuhapete :D

Niin ja nyt oli muuten vauveli päättänyt kääntyä perätilaan! PRKL! No,onhan tässä vielä aikaa..toivottavasti suostuisi kääntymään vielä takasin rt:aan.

Vielä en ole saanut tuota sairaalakassia pakattua..ehkä nyt seuraavien viikkojen aikana sekin hoituu :whistle:
Aikaisemmasta synnytysreissusta kokeneempana, täytyy muistaa pakata myös jotain pientä naposteltavaa myös miehelle, sillä viimeksi tuli hänelle ainakin nälkä kun kokopäivän siinä mun vieressä istuskeli syömättä juuri mitään :)

Maitoa on ruvennut jo monella tulemaan mutta itsellä kun ei :/ Esikoisen kanssa alkoi jo hyvin aikaisin sitä tulemaan(paita aina märkänä) mutta nyt ei tule ellei tieten tahtoen sitä purista...

Pitäis pestä vielä nuo lakanat ja muutamat vaatteet |O
Sitä siis suunnittelemaan ja kahvin keittoon.. :)

heinähattu & pikkunen rv 34+4
 
Aurinkoista sunnuntai aamua :D

Olipahan sade viimeyönä..ihan herättiin kummatkin miehen kanssa siihen :whistle:

Täällä suunnittelen talvi-istutuksia tuonne parvekkeelle...Kanervaa ym. perinteistä ja sitten varmaan jotain itse tehtyjä kyhäelmiä, jos jaksan mennä oksia metsästämään. :D
Tavoitteena on sellainen tunnelmamaja...eli paljon lyhtyjä, valoja ja huopia :D

heinähattu:

Hienoa, että ei teilläkään nuo olleet saaneet vielä mitään aikaan, mutta toivotaan palleron pian kääntyvän.
En tiedä, mutta haikaranpesässä sai mies ainakin syödä, mutta eipä miehelle hirveästi maistunut.
Nyt kun en ole sinne ilmoittautunut, niin ostaa miehelle lihapiirakoita ja hedelmiä.
Energia juomaa toki ja itselle urheilujuomia...niitä suosittelevat synnytykseen otettavan äidille =)

Ja eilen myöhään illalla, kun Deri punki itseään tuonne alakertaan, kuului outo rusahdus alapään tienoolta :whistle:
Mikä lie, varmaan samoja kalvojen narahduksia oli mitä muutenkin kuuluu, mutta lähempää exittiä :D

Mutta nyt pitää mennä valmistautumaan ulos lähtöön, ettei mene ihan märehtiessä koko päivä :D

paapelo+poju+Deri 35+1
 
Paapelo Oi, tunnelmamaja! Kuulostaa ihanalta :) Otahan sitten kuva ja näytä meillekin, jospa itsekin innostuisi sellaista alkaa vääsäämään :whistle:
No me synnytettiin NKL:lla ja siellä ei mies saanut syömistä.. Oltiin kuitenkin 10-23 siellä, joten taisi sille vähä nälkä tulla :D Tosin lopussa ei kyllä sillekään varmaan olis mikään maistunut :/

Tuosta urheilujuomasta en ole kuullutkaan.. Mitäs esim.kannattais ottaa itelle? Mä kun en ole koskaan ollut mikään energiajuomien ystävä..

Niin ja tuli mieleen että saakos tuota vadelmanlehtiteetä ihan kaupasta? Ja toimiinko sitten samalla tavalla?

Mulla ei ole kuulunut poksumisia eikä naksumisia mistään.. :)
Mutta sellaista olen vielä miettinyt että onko täällä kellään aikaisemmin synnyttäneillä lähtenyt synnytys käyntiin vesien menolla? Ja onko ennen sitä kuulunut jokin ihan selkeä POKS vai onko vaan yhtäkkiä tullut tunne että joku lämmittää pöksyissä? :D Kiitos jos kokemuksia löytyy.. Olen vaan tuotakin tässä kerinnyt mietiskelemään...

heinähattu & pikkunen rv 34+4
 
Äitsy80: tosiaan noissa käsikopelolla otetuissa mitoissa tuntuu olevan jokaisella mittaajalla vähän "oma skaala" ja varmasti aika paljon heittoa tulee verraten eri mittaajiin... Siksi ei noihin, varsinkaan neuvolalääkärin, ottamiin mittoihin kannata ihan orjallisesti uskoa, mutta toki joku kokenut gyne/kätilö hieman eri asia, kun tuota kokemusta on vähän eri tavalla...
Mutta nyt mie jo unohin mitä miun piti sanoa, katos pointti ihan kokonaan... *dementiaa*

Kiitoksia tuohon "toppahattu" kysymykseen vastanneille. Eli ei tarvii miunkaan erikseen sellasta hankkia, kun noita pikkuhattuja muita kuitenkin on...

Paapelo: tarkoitetaanko noilla urheilujuomilla Gatorade yms. juomia?

Täällä muuten naksuu maha kanssa, vasta muutaman viikon naksunut ja nyt tulee jo päivittäin useasti *naks*. Ja joka kerta säikähdän sitä naksahdusta: pelkään, että lapsivedet menee, kun on puhuttu siitä naksumisesta/poksumisesta siinäkin yhteydessä... :/

Täällä on napa supistellut taas varsin tiheästi eilisillasta lähtien. Harjoitussupistuksia olleet ihan selvästi, mutta nyt on tänä aamuna tullut mukaan pieni menkkakipuilu nippaukset alavatsalle... :/ Ei kivaa...

DsariaL ja Möykky 33+3
 
heinähattu: Mulla lähti esikon synnytys käyntiin vesien menolla. Ei kuulunut kyllä mitään poksahdusta, vaan kun päikkäriltä nousin sohvalta niin tuntui märän lämpimältä housuissa. Ei siis ollut epäilystäkään, että mistä aineesta oli kyse. Supparit alkoikin sitten vasta synnärillä. (Mies on vieläkin katkera, kun ei saanut sotatarinaa synnytykseen menosta. Itse ajoin synnärille ja hain miehen vielä junalta matkalla. :) )

Nyt mietityttääkin itseä, että koska sinne synnärille osaa lähteä, jos supistuksilla homma alkaa. Lapsiveden meno oli niin selkee merkki ja jokatapauksessa piti lähtee käymään näytillä, vaikka siitä vesien menostahan voi vielä kauankin kestää ennenkuin homma kunnolla lähtee käyntiin.

LinneB ja heppu 32+3
 
Sunnuntaita :wave:

Kyllä tää aika rientää kun eka lokavauvakin on jo syntynyt :heart:

Itellä on sellanen olo, että sais jo syntyä :/ Olo ei oo mikään ihantellinen, alapää on erittäin kovilla...Mites teillä muilla, kovettuuko masu useesti päivässä? Mä jo eilen mietin että pitääkö lähteä näytille, kun masu oli oikeestaan koko päivän ihan kivikovana ja vauva tosi hiljanen. Muutenkin liikkeet on vähentyneet aika lailla, mutta eipä tuolla enää tilaakaan paljoa ole. Miehen kanssa tänään juuri juteltiin mun masun koosta, kun se on kovin pieni, että onkohan vauvalla nyt kaikki hyvin...Selkääkin polttelee tosi ikävästi. Viimeksi neuvolassa oli kaikki ok, vauvakin on raivotarjonnassa. Viimeinen lääkärineuvola on 10.9.

On kyllä hieman kummallinen olotila :ashamed:

Heinähatulle sen verran vastaan, että mulla esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla ja kyllä kuulin ihan selvän poksahduksen ja sit juoksin vessaan. Toki pitkin päivää supisteli ja sit illalla ennen vesien menoa oli aika säännöllisiä jo nuo supparit. Synnytys kesti 8h30min. Toivon että tääkin synnytys lähtis vesien menolla, se tietää jo kuitenkin sitä että vauva on pian maailmassa :heart: Ainakin mulla esikoisesta siis....

Mutta, jään ihmettelemään tätä oloa....

hertta ja bertta 33+6 :heart:
 
Hei taas!

Täällä teen luonnoksia tuosta suunnitelmastani...kokoajan pukkaa parempaa ideaa ja kohta on roskakaappi täynnä suttupaprua :D
Toki otan kuvan, heti kun saan vain parvekkeen laitettua...en takaa onko täällä enään kukaan kasassa ennen sitä :LOL: Mutta huomenna shoppaamaan kuitenkin :D

Urheilujuomilla tarkoitan juurikin noita Gatorade ym. juomia...en itsekkään ole niiden ystävä muuten, mutta kun ne on tarkoitettu suuriin ponnisteluihin ja niistä palautumiseen, niin miksikäs ei...ja todella kun niitä on suositeltu.

Luulisin, että kumpaakin vaihtoehtoa sopii ottaa...eli niitä mitä koitoksen aikana juodaan ja sitten lopulta niitä palauttavia...tosin mitään kammomäärää en usko, että sopii juoda, mutta pullo pari :D

herttaliisa:

I feal you...ei ole kaksinen olo täälläkään ja malttamattomuus ja tympäännys meinaa iskeä monta kertaa päivässä...en vain tahdo antaa itseni hurahtaa ajattelemaan paljon muuta kuin aikaisintaan LA:na ja viimeistään +2vk päästä. Kyllä me kunnialla päästään maaliin...ja itsellä oli juurikin viime viikko tuota että melkein jatkuvasti oli maha pinkeänä ja välistä sitten tuli niitä kunnon oikeita supistuksia...eli nuo pingotukset oli ainakin minulla ihan harkkareita/rasitus supistuksia...olisi pitänyt levätä, mutta ei vain pysty kun on tuo esikoinen, joten...
Toivotaan että menee ohi :hug:

VATTUTEE:

Sitä saa luontaistuotekaupasta. Hinnasta en osaa sanoa.
Se vaikuttaa siten, että säännöllisesti nautittuna, se vahvistaa kohdun lihaksia ja näin ollen synnytyksen käynnistyessä, supistusten tulisi olla voimakkaampia, jonka ansiosta synnytyksen keston tulisi normaalissa tilanteessa lyhentyä.
Joillain, jotka aloittavat teen juonnin vasta rv36 aikaan suurella annoksella (n.3kuppia/pv ) saattaa synnytys käynnistyä ennen LA:ta tai kohdunsuu kypsyä.

Tässä kaikki mitä itse olen asiasta hamstrannut...itse aloitan tuon teen litkimisen kun rv36 on tullut täyteen, tosin minulla onkin itse kerättyä mietoa tavaraa, joten en usko että saan sillä sentään synnytystä käyntiin...mutta ehkä haen kaupasta pussin ja kulutan ne sitten rv38 :D :D

Mutta nyt taas luonnostelemaan ja läräämään netistä mitä mistäkin löytyy =)

paapelo+poju+Deri 35+1
 
Heinähatulle: Mulla on yksi synnytys alkanut vesien menolla. Mitään POKS ääntä ei kuulunut, vaan heräsin yöllä pienestä lammikosta. Soitto synnärille ja sain ohjeen seurailla tilannetta ja tulla näytille jos vuotoa vielä tulee. Olin koko päivän normaalista kotona, esikko kerhoon ja kauppareissu ym. iltäpäivällä alkoi sit esim ylös noustessa lorahdella lapsivettä ja sit supistuksetkin alkoivat. Ja minäkin uskoin viimein että lapsivettä se oikeasti on :LOL:
 
Täällä taas...

Muistin juuri hauskan jutun tai ei siis mikään vitsi tms. mutta isästäni.

Oltiin tänään pojan kanssa piipahtamassa siis vanhemmillani ja siinä äiti sitten kertoili illanistujaisistaan perjantailta. Hän oli sumplinut päässään istujaiset juuri tuolle illalle, kun pitää kuulemma tästä eteenpäin olla jo HÄLYVAMIUDESSA...
Isä siinä sitten kuunteli ja kysäisi hiljaa minulta (on siis aika juro näiden asioiden kanssa, tyypillinen mies ) että MILLONKAS TÄMÄ NYT SITTEN??...
No sainoin sitten, että 5vk laskettuun, mutta laskekaa nyt ihmeessä vain se +2vk...isä siihen sitten päätteli, että ei siihen voi taas niin pitkään mennä, eihän sitä jaksa odottaa :LOL:

On se mukavaa, kun äiti on jo hälytysvalmiudessa ja isästä on niin RASKASTA odottaa 3:tta lapsenlasta syntyväksi :D
He on ihan toivottomia...tuossa kun oli se ukkonenkin ja soitin tietty äidille (ollaan ihan fanaatikkoja ukkosen suhteen ) että nyt ukkostaa, niin pölisi vain, että ajattelin sinun jo lähtevän synnyttämään :eek:
Ei päivää...tästä se nyt alkaa...viikon päästä äiti varmaan aloittaa kyselyt, että joko on supistellut, mitenkäs limatulppa :headwall:
Eikös se niin mene se sanonta, että perhe on pahin, mutta silti ainoa, eikä sitä voi valita :D

No juu..nyt tekemään ruoka...poika herää kohta unilta ja on varmasti nälkäinen :wave:
 
Onneksi meillä ei oo vielä alkaneet nuo kyselyt..Eiköhän ne ehdi vielä alottaa, jos yhtään perhettäni tunnen :LOL:

Tänään on ollu vähän kivuttomia supistuksia ja niitä sukkapuikkokipuja. Nyt ei hetkeen ole ollut niin saatan uskaltaa lähteä vähän metsään kävelemään. En pelkää että syntyis mutta inhottava olis tuolta kotiin könytä jos kivut taas alkaa...

Vadelmanlehtiteestä: ostin tossa pari viikkoa sitten kokeeksi ja aion paapelon tavoin alotella rv36:n tienoilla. En ole koskaan tuollaista maistanutkaan. Toivottavasti on hyvää :)

Mies on ollut taas ahkerana ja rakensi meidän tekniseen tilaan sellasen rampin että sinne on helppo vaunut työntää :) Muutenkin taitaa nyt olla kaikki valmistelut vauvaa varten tehty. Tosin, enköhän vielä keksi jotain :LOL:

Flora + L-poika rv34+4
 
heinähattu
Mulla tuli supistus, kuulu oikein kova poksahdus ja sitten tulvi lattia :LOL: Siitä 2h 55min sain alkaa jo ponnistamaan. Yhtään ei säännöllisesti supistellu ennen vesien menoo, ja puhelimessa sanoivat että ei mikään kiire synnärille, rauhassa vaan. Lähettiin kuitenkin melkein heti( 18.00 meni vedet) ja 18.50 oltiin synnärillä ja 6cm auki.
Ajatella että huomenna tällä mammalla viimenen työpäivä! Toisaalta ihanaa, mutta sitten taas niin haikeeta.
Palaan kommentoimaan huomenna sitten paremmin teiän juttuja, sitten ei oo enää kun aikaa =)

Hauskaa iltaa!
Empsu 34+5
 
Tulen marraskuisten puolelta taas kurkkimaan, kun tänne kuitenkin oikeasti kuulun... :ashamed: :wave:

Lämpimät onnittelut ensimmäisen lokavauvan äitille ja perheelle! :heart:

heinähattu mulla meni lapsivedet 4 päivää ennen laskettua aikaa, ilman mitään ennakkovaroituksia. Nousin sohvalta ja yht'äkkiä älytön vedenpaisumus housuissa. :whistle: Mitään poksumista ei siis kuulunut, eikä mulla ollut aiemmin naksunut nuo kalvotkaan, tullut kipeitä supistuksia tai kohdunduun tilanne ollut kypsyny. Synnärille käskettiin mennä pikkuhiljaa, kun oli ilta-aika ja aamulla sitten tipan kanssa käynnisteltiin.

Voikaahan hyvin, lokamasut! :saint:

thor ja prinsessa 31+3
 
Täällä on kotiuduttu viikonlopun reissusta.

Kävin tapaamassa entisiä tuttuja noin 11 vuoden takaa.
Asuin ekat 18 vuotta varuskunnassa joka oli aikas suljettu paikka, kaukana kaikesta.... no tavallaan.
Nyt sit facebookissa kun meillä on semmonen ryhmä niin siellä sit järkättiin tämmönen tapaaminen ja oli kuulkaa muuten ihanaa nähdä niitä ihmisiä!

No mut... oli tasan viimeinen reissu noin kauas kotoa ja vieläpä kun mieskii lähti viikonlopuks ihan toiseen suuntaan niin ei olis ollu puhettakaan että se olis ollu mun tukena synnytyksessä jos olis sattunu lähtee syntyyn... mut onneks mulla oli mukana mun paras ystävä, ja tän vauvan tuleva kummi.

Mut tästä lähin en lähe kotia kauemmaks synnytyssairaalasta.

Mullakin siis alkoi eilen äippäloma.
Mä en nyt ole aivan varma että miten mulle maksetaan tosta mun viimeisestä kahden viikon saikusta.
Mä kun olin kesäkuun lopusta heinäkuun lopulle (4vkoa) saikulla ja kerkesin olla 3 viikkoa taas töissä niin miten mulle maksetaan töistä ja mitkä päivät nyt sit meni kelan päivärahalle.
Mulla kun on jotenkin se käsitys että kun en kerinny oleen täyttä kuukautta taas töissä niin sit se lasketaan samaan saikkuun kun se aikasempikin saikku. Mut ekalla saikkujaksollahan ei tullut vielä täyteen se 30 päivää mitä työnantaja joutuu maksamaan palkkaa, minkä jälkeen siirtyy kelan päivärahalle.

Mut kiva kuitenkin kun ei nyt jää yhtään semmosta väliä ettei sitä rahaa tulis kun tän kuun palkka tulee 15 päivä ja eka äippäraha sit heti lokakuun alussa.

MÄ alan kans kyllä oleen jo aika malttamaton tän kanssa.
Mutta toki... pieni ei ole vielä valmis joten täytyy malttaa.

Löysin ihanan cirafin haalarin Prismasta alennuksesta 12.50 (norm. 24.90?) ja oli ihan pakko ostaa.
Mut se oli semmonen aika ohkanen joten aloin sitten neuloa semmosta villa neuletta pikkuiselle... sinistä tosin... enhän vielä tiedä kumpi tuolla on tulossa.

Ja meillä myös typy 3v pitää huolen ettei äitin tarvii paljoa haaveillakkaan mistään levosta päivän aikana kun isi on töissä. Tuo kun ei enään niitä päikkäreitäkään nuku.
Mut muuten sitten koitan olla kauheesti rempomatta tuon kanssa, onneks pikku hiljaa jo on oppinut leikkimään vähän aikaa itekseenkin.
Niin ja tietty... ensi viikolla typyllä alkaa 2krt viikossa se päiväkerho niin saapi sitten pari tuntia omaa aikaa... ainakin sen ekan kk.

Mut nyt on niin väsy että pakko lähtee nukkumaan.

Riivinrauta & Nuppunen 35+1
 
Heinähattu: Mulla kans meni vedet esikoista odottaessa..koko illan olin ravannut vessassa, kun tuntui, että pissattaa aivan kokoajan. Sitten puolen yön jälkeen takaisin sänkyyn kömpiessä tuntui hassu rusahdus, muttei mitään ääntä kyllä kuulunut...ja sänky lainehti..vettä tuli tosi paljon. pitkin lattioita ja kylppäriin lattialle=) yhtään ei supistellut ja sairaalaankin lähdettiin ihan rauhassa ilman mitään kipuja. n. 2,5h meni ennen kun tuli ensimmäinen "oikea" supistus ja siitä meni vielä 12h, kun poika oli maailmassa=) sairaalassakin siinä synnytsvastaanotossa vettä tuli pitkin lattioita ja hoitaja naureskeli miehelle, että kyllä näkee missä emäntä kulkee, kun jää märkävana jäkeen=) moppasi kiltisti lattioita minun perässä :LOL: siinä kohdassa vielä huumorinkukka kukki kun ei supistellut..
Olin pelännyt etukäteen sitä, että vedet menee jossain kaupan kassalla tai jossain muualla yleisellä paikalla..onneksi saatiin yöllä lähteä sairaalaan ja kesäkuumalla, kun iso pyyhe piti tunkea alushousuun ja hellemekko vaan päälle. Naapuritalossa oli porukkaa parvekkeella..en tiedä huomasivatko minun hieman koomisen asustuksen :)
Toivottavasti nytkin synnytys alkaisi vesien menolla niin ei tarvitsisi kauheasti miettiä lähteäkö vai ei. Vimeksi meillä oli matkaa sairaalaan vain 10km, mutta nyt 40km ja se vähän jännittää..
Kuinka pitkiä matkoja teillä muilla on sairaalaan?

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille
Nöppönen80 rv 32+5
 
Lapsiveden meno tapahtui minulla ilman mitään poksahdusta. Synnytyksen käynnistävä (tai oikeastaan kohdunkaulaa kypsyttävä ) tabletti oli annettu 7 tuntia aiemmin, ja olin yöunille käymässä. Supistukset muuttuivat kipeämmiksi ja ajattelin käväistä vessassa (ennenkuin kivut liikaa yltyvät) ja sängystä noustessani jouduinkin huohottamaan hetken sängyn laitaa vasten nojaten. Sitten tuntui vain hulahdus, ja lattia lainehti. Ei mitään poksuja siis minulla!

Toppahattua ei minullakaan aivan pienelle ole. Enkä ilmeisesti hanki. Moni vastasikin jo miten talvivauvan saa vuorattua lämpöiseksi.

Matkaa synnytyssairaalaan minulla on 85 km. Ei ihan viimetippaan odotella, jos lähtee omillaan käynnistymään.. Tietäisikin, koska on tosi kyseessä. No ehkäpä sitä näin toisella kertaa osaa jo arvioida (ja tunnistaa) erilaiset supistukset.

Vadelmanlehtiteetä tai muita synnytyksen "käynnistäjiä" en aio käyttää. Ajattelen, että vauva kyllä tulee sitten kun on valmis, ja jos ei tahdo olla tulossa, hoitohenkilökunta määrittelee sitten koska olisi hyvä tulla. Esikoinen syntyi siis käynnistettynä 41+6 ja oli vielä todella ylhäällä. Ei ollut edes mitenkään iso, joten olisi minun puolestani kyllä saanut vielä vaikka viikon kasvaakin, tai siis valmistautua syntymään. Tosin hänet arvioitiin käynnistyspäivänä jo yli nelikiloiseksi ja pitkät pyhät olivat tulossa, joten sattuman summana sitten käynnisteltiin ja pienokainen syntyi pyhien alla. :heart: . Iso taapero jo nyt!

Arki taas koitti. Pari viikkoa vielä töitä, kivaa! Nyt kun taaperokin on sopeutunut hoitopaikkaan menemiseen, mikäs tässä. Äippälomaa odotellessa..
~Tiila 32+6
 
Huomenta!

Tuttivieroitus ohi! :) Viikonloppuna ei tarvinnu enää viedä takaisin sänkyyn vaan on tyytynyt osaansa ja nukahtaa rätti ja nalle kainalossa :heart:

Meillä on sairaalaan matkaa joku 5km eli ei yhtään mitään.

Mulla ei esikoisen synnytys käynnistyny vesien menolla. Oliskin mielenkiintoista, jos nyt käynnistyisi. Odottaisin silti varmaan supistuksia ennen kuin lähtisin sairaalaan. Mun äidillä on molemmat synnytykset käynnistyny vesien menolla ja 2h siitä ollaan minä ja mun veljeni synnytty. Mulla meni ekaan synnytykseen n. 10h. Nyt kätilö veikkasi, kun näin lyhyt väli ja toka synnytys, että synnyttäisin n. puolessa ajassa tuosta. Toivottavasti :) Vaikka ei tuokaan pitkältä tuntunut, koska olin 8h kotona ja vain pari tuntia sairaalassa. Sinnittelijä kun olen..

Jaahas se olis taas maanantai, viikon ikävin päivä. Puistoon jos raahautuisi mammoja moikkaamaan. Ip vois lähteäkin sit ostoksille. Löysin Lindexiltä ihania pieniä nepparibodeja, mutta en 56cm kokoa tietenkään sitä väriä minkä halusin. Pitää käydä kattelee jos jostain toisesta Lindexistä löytyis. Ne on niin mukavan käteviä pukea pienelle. Ja sit siellä oli kiva toppa"haalari", jossa se alaosa oli pussi. Sellaisen haluan myös. Yllättäen koot oli loppu.. Mun tuurilla tietty mistään ei enää löydy. Hitsi se olis vaan 25e, kun noi jotkut toppapuvut on 50-100e ja mun mielestä ei oo järkeä ostaa niin kallista tollaselle mikä vaan makoilee vaunuissa tai sylissä. Siis vain mun mielipide :)

MB 35+2
Jee viikon päästä olis sit loppuraskauden lääkärintarkastus ja saa vähän painoarviota yms. :)
 
Tänään neuvola ja katotaan nyt uudestaan sitä tarjontaa ultralla...tai tunnenhan minä että perätilassa sielä mitä todennäkösemmin ollaan. :( Sit kuulemma lähtee lähete keskussairaalaan! Mites muilla joilla perätilassa...ketäs teitä nyt olikaan...onko vielä ollut puhetta kääntöyrityksestä tms.?
Meillä muuten ei mitään lääkärintarkastusta enää oo. Siis sillon aluks oli ja sit siinä puolenvälin jälkeen, mut siinäpä ne.
Huomenna se alkais sit äippäloma mullakin :) Minuu niin jännittää miten sitä jaksaa esikon kanssa, hän kun on sellanen duracelpupu! :heart: Säälittää myös jotenkin kun ei sit pääse enää tarhaan kun sielä viihtyy niin hyvin ja seuraa kaipaa ihan selvästi. Kaipa sitä tarvii sit vaan lähtee mammakerhoihin jne. vaik minuu jotenkin ei kauheesti sellaset kiinnosta, mut esikon takia ees.
Meil on matkaa synnytyssairaalaan sellaset 15km. Vesien menosta en tiedä mitään, ois ihan kiva jos nyt vaik lähtis käyntiin niin kun sillon esikosta se oli vähän sellasta arpomista et lähteekö vaiko eikö ja sit kun lähettiin niin aattelin et takasin laittavat, mut eipä menny ku pari tuntia sielä ja hää oli jo maaimassa. No joo, kuhan nyt eka saatas tuo masukki sellaseen "synnytysasentoon" niin sitten saapi tulla :D
Nyt puuhaileen jotain ennen neuvolaa!
 
Huomenia!
Muisku78 täällä pt:ssa ollaan! On siis pikkunen kääntyny ihan viimeaikoina nurinpäin :/
10pvä ens kuuta on sit tuo s-tapa-arviointi, jossa tuo tarjonta sit katsastetaan.. Mitään ei vielä sanottu että mitä tehdään jos tämä ei vielä silloinkaan ole kiepsahtanut ympäri. Voi että tämäkin tähän piti vielä tulla :ashamed: Niinkun ei muita pelkoja ym.tässä olis ihan tarpeeksi..

MB- Onnittelun tutuin vieroituksesta! Meillä poika heitti itse tutin bussipysäkille ollessaan reilu puolivuotias. Pullo jäikin vasta hänen ollessa 2v mutta silloin olikin enää käytössä vaan se unipullo..

Kiitos kaikki ketkä on mua valaissut tuosta vesien menosta :) Tosiaan esikoinen käynnistyi säännöllisillä suppareille ja niitä tuli heti n.5min välein ja nopeasti tihentyi 3min. Ei ollut minulle epäselvää että lähteäkkö vai ei. Kyllä sen heti jotenkin vain tiesi että NYT menoks vaikka ensisynnyttäjä olinkin :) Mulla synnytyksen kesto oli reilu 15h..toivon todella että tämä menisi nopeammin!

Mä täällä pähkäilen vauvalle kotiintulo asua. Tai lähinnä sitä ulkoasua, kun autolla kuitenkin päästään ovelta-ovelle niin mitähän sitä sitten pukis..hmm..jotain kevyttä kuitenkin.. Täytyy vaan muistaa olla ton ilmastoinnin kanssa varovainen! Se kun on niin petollinen ihan aikuisillekin.

Meillä matkaa sairaalaan on 15km. Että ei sen pidempi. Tosin poika ja koira viedään hoitoon mummolaan, joten matka hieman pitenee mutta en siitäkään ota painetta. Ehditään kyllä varmasti!

Nyt maksamaan laskuja! JEE!! :wave:

heinähattu & pikkunen rv 34+5
 
Meillä on matkaa sairaalaan n.8km, eli aika lähellä tässä asustellaan. Nyt vasta muistin että pitääkin sopia siskon kanssa että tulee sitten meille koiria kattomaan. Oon unohtanu koko asian :ashamed:

Olipas yö..Kävin eilen illalla myöhään vielä kävelyllä kun oli niin levoton olo. Puolimatkassa alkoi supistelemaan ja kävelinkin sitten kotiin takaisin tooosi rauhallista vauhtia. Kotona sitten olo oli taas ihan ok, mutta yöllä heräsin inhottaviin kipuihin. Alaselkää ja takareisiä jomotti ihan huolella...Pyörin sängyssä pitkään kunnes kipu alkoi vähän hellittämään ja sain taas nukuttua. Tälle päivälle oli tiedossa vähän pihan laittoa, mutta taidan jättää toistaiseksi väliin. On sen verran nuupahtanut olo vielä :/

Flora + L-poika rv34+5
 
Hienoa MB- (ja tyttö! ) Meilläkin tutinvieroitus kävi tosi joutuisaan, ehkä johtuen siitä kun tuti hävisi (oikeasti) kolmantena iltana enkä sitten enää uutta antanut, kun yhdessä etsien ei sitä edellistä löytynyt :D Muutama ilta enää sen jälkeen vähän kitkutti, muttei oikein itkenyt. Ja nyt tosiaan ei edes muilta haikaile tutteja. Vieroituksesta nyt mennyt vajaa 2kk, silloin oli ikää vuosi ja 3kk vähän päälle.

Toissapäivänä vasta hoksasin kysyä esikoiselle hoitajaa jos tuleekin äkkilähtö synnytykseen.. Onneksi järjestyi helposti. Jotenkin luotan pitkään raskauteen edelleen, saa nähdä mikä sitten on totuus. Ja ehkä sitä omista tunnelmista huolimatta pitää siltikin aloittaa se vaatteiden pesu. Ja turvakaukalon hankinta. Ja sängyn laitto.
No ehkä tässä parin viikon päästä..

:whistle: ~Tiila.
 

Yhteistyössä