*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Täällä yölläkin taas herätty muutamiin pistäviin supistuksiin, ei niitä onneks muutamaa enempää tullut. Eilisetkin kivut loppui sitten jossain vaiheessa, ennen kuin nukkumaan kävin...

Täällä myös Paapelon kuulumisia odottelen...

Kiitos myös peppimammalle tsempityksestä meidän tuttivieroituksessa! Maanantai-iltanahan me aloitettiin ja nyt eilen illalla ei tarvinnu kun kerran kipata tyttö takas sänkyyn. Nukahti tosi helposti. Kyllä se keskiviikko tais sitten olla se vaikein päivä. Pidetään peukkuja.. Äsken kippasin päikkäreille eikä oo tullu pois huoneestaan kertaakaan. Apua, oliskohan tänään näin helppoa... :)

Kyllä se on kuulkaa meitsinkin ostettava joku toppahaalari, kun tarkemmin ajattelen. Ei se joo tunnu kivalta ajatukselta, jos on aivan ylettömän suuri haalari päällä jos pitää nostella vaunuista. Pitänee käydä pieni kierros kaupoilla, jos löytäis jonkun edullisen.

Silona mulla on kerran krampannu pohje sillai että oli monta päivää kipeä. En tosin ollu raskaan sillon. Nyt huomaan, että välillä yrittää krampata, joten oonkin napsinu extrasti noita magnesiumeja sen takia.

Ihan ensimmäinen kerta ikinä, kun kirjoitan mihinkään vauva/perheaiheiselle foorumille.
Käsitin, että tämä ketju on lokakuussa lasketun ajan omaaville.
28.10. on laskettu aika. Tampereella odotellaan. Synnytys joko TAYS:ssa tai VAS:ssa. Jos onnistun järjestämään, niin Vammalaan vie meidän auto, kun hetki koittaa.

Ikää mulla on jo 29v. Ensimmäinen ihmispenikka on odotuksessa. Koiria perheessä jo on.
Lasta ei koskaan tähän perheeseen pitänyt tulla, mutta niin vain tässä tilanteessa ollaan.

Silona: Mulla monesti kramppaa öisin pohkeet ja todellakin ovat kipeät vielä seuraavana päivänä. Hyvä kun pääsee kävelemään...

Minäkin mietin pienemmän toppapuvun ostamista. Bongasin Lindexiltä ihanan toppapussin, jonka varmaan hankin pikkuiselle. Meilläkin on vielä hankinnat vaiheessa, vaunutkin on hakematta. Ihanaa toisaalta, että nyt voi fiilistellä hankintoja, kun ei laskettuun aikaan ole enää montaa viikkoa. Ihan kohta on jo lokakuu!

TaTo:

tervetuloa :wave:

Nopsaa ne lääkärikuulumiset, muut jutustelut käyn läpi myöhemmin :D

Eli vauva todella alhaalla, ei kuitenkaan käsittääkseni kiinnittynyt.
Paikat kiinni, mutta hiukan ovat pehmenneet. Huomasi myös kohdun olevan aika supistusherkkä, minkä kyllä juu tiesinkin :D
Muut arvot ok.
Käski soitella äitipolille, jos ilmenee vuotoja tai tulee pidemmän aikaa kipeitä supistuksia, useampi kuin 2/h.
Kysyi myös miten tiheään näitä harkkareita tulee...arvioin sitten että 3-7min väliaikoina kai menevät ja nykyään kärsin niistä pitkin päivää, en vain iltaisin, kuten ennen.
Käski seurailla ja välttää mitään fyysisesti kauhean raskasta...ei silti käskenyt lopettaa arjen pyöritystä, kun hänen mielestään viikkoja on jo niin hyvin, että vauva pärjäisi oikein hyvin, jos nyt imuroimisesta synnytys lähtisi käyntiin ;)

Ja kehtasipa vielä höpötellä pöhköjä...sanoi, että ei välttämättä mene kovin pitkään, että tämä alkaisi syntymästään antaa merkkejä...JA SEN KUN NÄKISI...tuohon lankaan en enään esikoisen jälkeen lankea :LOL:

paapelo+poju+Deri 34+6

Paapelo: hienoa, ettei siellä kuitenkaan vielä kauheita oo tapahtunut. Kuitenkin, että on lähtenyt pehmenemään, niin luulisi olevan ihan hyvä juttu, että pikkuhiljaa jotain tapahtuu. Tosiaan siulla, niinkuin kaikilla meillä muillakin, on viikkoja jo niin, että ei hätää kyllä vauvalla oo...

Täällä tuli muutama yllättävän kova supistus, ihan piti todella keskittyä hengittämään ja säikäyttikin vähän... Ja nyt oon kyllä ihan varma, että oli supistuskipuja, kun ei muuten mahaan koske ollenkaan... Että suapi nähä, näinköhän lähetään polilla illalla käymään...

DsariaL:

Juu ei kummoisempaa ole tosiaan tapahtunut, ihan hyvä sinänsä, kun kaikki on ihan vaiheessa vielä.
Semmoista piti kysymäni, että tuleekos sinulla esimaitoa jo?

Minulla kun tulee tai on tullut jo pitkän aikaa, mutta nyt on muuttunut ihan kunnon maidoksi ja aina supistelujen jälkeen kun tulee taukoa, alkaa rinnat valuttamaan...ei nyt mitään tonavaa sentään, mutta tulee kuitenkin :whistle:
Merkkejä ilmassa, mutta ei ainakaan minun kohdalla mitään sano tämäkään varmaksi..kroppani on toivottoman jääräpäinen :D

Ja toivotaan, että ei tarvitsisi sinun mennä näytille, että laantuvat...mikä sen harmillisempaa, kuin joutua ramppaamaan ees taas polilla :/

Oli ollut puhetta puvuista:

Meidän ei tarvitse pienempääkään hankkia. Äitini osti pojalle aikanaan sellaisen hurjan suloisen karvaisen nallepuvun..on korvat ja hännän nypykkä, sekä tassut tottakai..muistaakseni 56cm. Tiedä sitten miten menee tulokkaalle tai kuinka pitkään siis, mutta on se hurjan suloinen :D

Tässä pitäisi oikeasti alkaa nyt järkkäämään paikkoja...tai lähinnä tuo vauvan sänky, vaikka vauva aluksi nukkuukin pakkauksessa, mutta se on sellainen konkretisoija tuolla huoneessa. Sitten on vain sellaisia yleis siistintöjä, kuten ikkunan pesu, parvekkeen syyssiivous kesäkukista jne.

Mutta nyt potut pois tulelta jo..possahtavat vielä pitkin levyjä :D

Paapelo:

juu esimaitoa tulee, on tullut jo aika varhaisista viikoista lähtien. Välillä tässä oli lievempi kausi, eikä tullut esimaitoa juuri ollenkaan, mutta nyt on alkanut taas yöpaidalla läikkiä (isoja!) näkymään... Miten muuten eroaa esimaito ja maito toisistaan? Esimaito läpinäkyvää ja maito sitä valkoista? En oo kyllä nyt niin tarkkaillu noita tisseistä tulevia eritteitä, että osaisin sanoa, onko tuo maitoa, joka tisseistä valuu, vai edelleen esimaitoa...

DsariaL:

Juu, eli esimaito on sitä kirkasta vähän tahmaavaa kellertävää ja maito taas valkoista tai joillain sekin aavistuksen kellertävää.

Itsellä esikosta kun maito nousi ja oli alkuun sitä aikalailla tuhtia tavaraa, niin maito oli keltaista...osan kun keräsin säästöön pulloon jääkaappiin, niin pintaan nousi paksu kerros rasvaa :D
Ja sitä maitoa siis sitten tuli, imetyksen aikana toisesta rinnasta tuli aina yli desi alkuun ja mitä kauemmin imetystä oli kestänyt sitä enemmän tuli säilöttävää...
Jännä nähdä miten tälläkertaa käy. :whistle:

MB: Tsemppiä tuttivieroitukseen, meillä sama edessä kun sais aikaiseksi. Päikkärit menee jo, mutta yöunille ei ole vielä kokeiltu. Ajatus ois päästä siitä eroon ennen tämän kakkosen tuloa.

Täälläkin suonenvedot vaivaa öisin, mutta oikeastaan vaan jos tulee venyteltyä tietyssä asennossa. Ja on tosiaan kipee vielä seuraavana päivänä.

Onko muilla kokemuksia uinnin aikaisesta mahan kovettumisesta/supistuksesta? Oltiin esikon kanssa tänään uimassa ja kun veteen menin (en esikon aikana käynyt näin loppuvaiheessa uimassa) niin mikään asento ei tuntunut vedessä hyvältä. Ei uinti, ei kellunta, ei seisominen ja maha tuntui tosi pinkeeltä. Ei sinänsä sattunut, mutta tuntui ikävältä. Muuten ei juuri ole satunnaisia vihlaisuja lukuunottamatta vielä supistellut, joten tuntuu hassulta että vesi aiheutti tuollaiset tuntemukset, vaikka olen aina luullut että vesiliikunta ois helppoa/miellyttävää raskaana ollessa.

Muuten olo aikasta hyvä, iskias-kivutkin tuntuvat mystisesti kadonneen (täytyy koputtaa puuta..)

Mutta ny jääkaapille kun mies hoitaa esikon nukuttelua..

LinneB ja heppu 32+1

LinneB:

Ei ole kokemusta, mutta itse huomaan jos tulee yhtäkkiä kylmä, että maha pingoittuu...voisikohan kyseessä olla samanlainen ilmiö, onhan hallivesi viileämpää kuin oma kroppa ja lihakset sitten jännittyy??
Villi veikkaus vain, ei tosiaan mitään faktatietoa asiasta.

Joo, mutta tää menee nyt taas päälläämästä tästä koneelta, supistukset alkaa taas tehdä tiukkaa, joten menen makuulle...

Ja aappuvvaaa...taas meni viikko niin ettei tajunnutkaan, huomenna siis taas poksuu, oikeasti!! :whistle: =)

Terveisiä muuton keskeltä, en olekkaan viikkoon ehtinyt käymään palstalla kun meillä on parhaillaan muutto kesken ja huomenna olis sitten se virallinen muuttopäivä. Kivaa ja ihana päästä muuttamaan, pääsen sitten laittamaan vauvan tavaratkin esille :)

Suonenvetoa on täälläkin ja tosi voimaakkaana, parhaillaan kohtaus voi kestää pari tuntia ja sen jälkeen jalat voi olla kipeät. Neuvolan ohjeistus oli syöä magnesiumia ja käyttää villasukkia. Tarvittaessa panadolia lisäksi mutta eipä taida avittaa, viime yö oli taas aika tuskainen :(

Neuvolakuulumiset vielä pikaisesti! Eilen oli mulla neuvola ja vauva edelleen poikittain mahassa, hoitaja epäili että napanuora voi olla niin lyhyt ettei vauva pääse kääntymään ja kertoili mulle jo mahdollisesta sektiosta, rupes kyllä mietityttämän kun olen niin kovasti valmistautunut alatie synnytykseen. Kertoi myös mahdollisuudesta altiesynnytykseen vaikka vauva olisi perätilassa, se kyllä kuulosti jo siltä että en halua edes yrittää sitä vaan valitsen turvallisemman tavan eli sen sektion :|
Hoitaja kielsi myös kaikenlaisten painavien tavaroiden nostelun (kiva kun on muutto), turvotusta oli ja hemppa alhaalla :( mutta muuten kaikki oli kunnossa.

Onko teillä muilla menkkamaista kipua, minulla oli eilen illalla ja yöllä... mutta siihen ei liittynyt suppareita.

mutta nyt pakkaamaan laatikoita :)

Se olis taas työviikko takana, joka tais olla mun viimeinen tältä erää. Reilu vuoden päästä sitten uudestaan. Mulla on maanantaina lääkäri, jo oon aika varma, et kirjoittaa mulle loppu ajan sairaslomaa. Koko viikon on tullut supistuksia, joten katsoin parhaimmaksi antaa töiden olla. Omien lonkka kipujen kanssa pärjään, mutta en ota riskiä, että vauva lähtee syntymään liian aikaisin sen takia, että mä vaan sitkeesti haluan olla töissä. Neuvolassa tosin jo pitkään oltu sitä mieltä, että olis pitänyt saikulle jäädä, mutta mutta... Ihan suoraan sanoen ahdistaa aivan suunnattomasti, kun tietää ettei töihin mene ihan heti uudestaan. Tottakai sitten kun vauva syntyy, niin ei taatustu edes mieti töitä, mutta nyt on mieli matalana.

Mulla on vielä hirveesti kaikkea tekemättä ja laittamatta valmiiksi vauvaa varten... :snotty: Jos nyt sais vihdoin ja viimein pestyä loput vaatteet. Pinnasänky vielä puuttuu ja paljon muutakin. Mutta onhan tässä vielä aikaa..... :p

Missah ja Mölli 33+1

LinneB kiitos! Eilen illalla oli ensimmäinen kerta, kun tyttö ei enää kysynyt tuttia unille käydessä eikä tullut kertaakaan pois huoneestaan :) Näinköhän meidän tutin vieroitusprojekti on ohi... hope so. Oletin siihen menevän n. 5 päivää - viikko ja ainakin toistaiseksi näyttää hyvältä. Teillähän on jo hyvällä alulla, jos ei päikkäreillä enää tuttia kaipaile. Siitä vaan :)

Hanne kyllä mulla on välillä menkkamaisia kipuja. Varsinkin joskus illalla nukkumaan käydessä.

Mullakin on toi iskiaskipu hellittänyt kummasti. Öisin ei enää särje lonkkia. Hämärää.. Johtunee siitä, että nousen niin usein vessaan ettei enää "ehdi" alkaa särkeä. Ennen kun nukuin koko yön samassa asennossa niin aamuyöstä alkoi särkeä.

Niin täällä poksuu tänään myös 35+0 eli äippävapaa alkoi (Rahaaaaaa! B) )

Heh pakko vielä mainita, että kun jäin esikoisesta äitiysvapaalle niin kauhistelin kun tulot tippui. Sitten kun jäin hoitovapaalle, kauhistelin vielä enemmän ja nyt kun palaan takaisin äitiysrahalle niin tuntuu että tienaan ruhtinaallisesti :D

MB niin on tuo tienaaminen suhteellista, kun johonkin tottuu ;) Onnittelut äippäloman alkamisen johdosta!

Täällä ei ole ollut ihmeempiä kipuja, mitä nyt pieniä vihlontoja ja supisteluita varsinkin jos on jotain raskaampaa kannettavaa tai yrittää vaikkapa kipittää pikapikaa bussipysäkille tms. Menkkamaisia kipuja ei vielä ole ollut, mutta ehtiihän tässä tulla vielä vaikka mitä...

Yöunet on tältä mammalta ilmeisesti jo etukäteen loppuneet... Heräsin nimittäin jo joskus kuuden jälkeen tänä aamuna, vaikka kotiuduin vasta yhden jälkeen yöllä kaverin läksiäisistä. En oikein ymmärrä itseäni, tätä outoa aamuvirkkuilua on ollut ilmassa jo jonkin aikaa. Toki olen aina ollut aamuvirkumpaa tyyppiä, mutta en nyt ihan tässä mittakaavassa! :LOL: Voikohan tästäkin syyttää raskaushormoneita??

Huomasinpa juuri, että paita on kastunut maidosta.. ekaa kertaa tulee muutakin kuin sitä paksua kellertävää tavaraa!

Huomenta!

MB ja Hanne: Täällä on myös melkein päivittäin menkkamaista kipua ja neuvolassa ainakin sanottiin sen olevan jo oikeita supistuksia ei harkkareita.

Eilen oli viimeinen työpäivä ja maanantaina vain käymään töissä. Pitihän mun olla vielä viikko, mutta ei pysty oman olon takia niin teen etänä sitten sen minkä omalla koneella pystyy. Luovutaan toisesta autostakin maanantaina ni on mukavaa kun menot tippuu, vaikka siitä jää vielä maksettavaa, mutta eipähän oo vakuutus tms maksuja enää kuin yhdestä.

Tän päivän ohjelmassa ois kaupoilla kävelyä :D Auto menee uutta omistajaa (äitiäni) varten sisä ja ulkopesuun kauppakeskukseen niin pääsee samalla kattelemaan vaatteita yms kivaa.

Tervehdys taas pitkästä aikaa :wave:

Tämä meidän rakennus-ja remonttiprojekti on vienyt kyllä kaikki voimavarat ja ajan lasten ohella. Nyt toki mennään loppusuoralla jo mutta tekemistä piisaa vielä kovasti ja saas nähdä pysytäänkö aikataulussa että lokakuuhun mennessä olisi valmista, toivottavasti. Ollaan siis tehty 90 neliötä lisää tilaa ja käyty vanhat 110 neliötä läpi tehden sisällä kaikki uusiksi kahta lastenhuonetta lukuunottamatta jotka oli jo rempattu. Nyt tehdään sitten vielä ulkovuoraus koko taloon ja psuhuone- ja saunaremontti vielä on myös meneillään. Saapahan sitten toko tämän älkeen vaan olla ja asua sekä nauttia ihanasta kodista mutta raskas vuosihan tämä on ollut.

Ja minun poissaollessani on jo ensimmäinen lokavauva syntynyt, onnea hurjasti Nöpöttimelle pienestä pojasta ja käyhän kertoilemassa välillä kuulumisianne :heart: :flower: :heart:

Toppapuvuista olitte jutelleet, meillä on edellisen helmivauvan jäljiltä 56-senttinen puku ja sitten useita vähän keveämpiä haalareita koossa 62 joten niillä pukisi useammankin vauvan ja löytyy täältäkin ysävän tuomana ihana nallepuku=)

Supistuksista, täälläkin supistelee useastikkin mutta en osaa niistä olla huolissani kun ei minun kohdallani ole aikaisemminkaan ollut syytä. Ja suurin osa on kuitenkin kivuttomia joskin napakoita. Toivottavasti loput lokavauvat malttavat pysyä masuissa kasvamassa sinne 38+ viikoille =) Itsellä toinen poika kun on syntynyt 37+5 ja vaikka käytännössä puhutaa jo täysiaikaisesta vauvasta kun 37 viikkoa tulee täyteen niin kyllähän syömisen, ruumiinlämmön ja verensokereiden kanssa oltiin helisemässä eri tavalla kun esim. kuopuksen joka on syntynyt 40+3 tai esikoisen 38+5.

Mb oli jo päässyt virallisen mammaloman aloittamaan, vau:D Ja hienosti on mennyt tuttivieroitus teillä.

Silona, täällä myös kunnon yöllisen suonenvedon jälkeen on pohje jumissa ja kipeä vielä seuraavanakin päivänä joten kuulunee kai asiaan. Ikävä vaiva tosin, mä en ainakaan voi edes venytellä herätessäni sillä välitön kramppi tulee jo siinäkin vaiheessa.

Lääkärissä kayneiltä haluaisin kysyä kohdunduun tilenteesta eli millaisia tilanteita muilla on ollut jos ootte käynyt kääkärissä 30+ viikojen jälkeen?

Mulla kun oli keskiviikona neuvolalääkäri joka totesi kanavaa olevan 1,5 senttiä jäljellä. Raskauden alussa kanavan pituus oli 4 cm ja muissa odotuksissa 36 viikoilla on ollut 3 cm. Ihan vaan itsekseni mietin että mitenkähän tämä vaikuttaa esi synnytyksen kestoon tällä kertaa tms. Synnytys voi mennä tilanteesta huolimatta 42 viikoille eikä sekään taas haittaisi mua lainkaan mutta mielenkiinnosta kyselen muiden tilanteita. Muuten kaikki oli ookoo, sf-mitta oli tipahtanut yläkäyrien yläpuolelta kesikäyrän paremmalle puolelle mutta ei lääkäri siitä mitään puhunut. Saas nähdä tuleeko tällä kertaa vähän pienempi vauveli kuin viimeksi. Raivotarjonnassa pikkuinen oli ja pää tuntui alhaalla. Painoa oli kertynyt alusta 8,4 kiloa, paineet kohdillaan joten parin viikon päähän seuraava aika.

Ajatella että kohta vaihtuu jo syyskuun ja sen aikana syntynee jo useampikin lokavauva :heart: Nyt täytynee rientää siivouksen ja petivaatteiden vaihdon pariin :wave:

Äitsy ja Lauri 33+1 :heart:

Heipsan!

Merkkailen vaan, että hengissä ja yhdessä koossa ollaan :wave: . Mitään ihmeempiä ei kuulu...ei supistele ja muut kivut mitkä on (suonenvedot, satunnaiset häpyliitoksen kivut sekä issias jne.) kuuluvat "asiaan" =) . Hyvin siis on mennyt.

Hanne :flower: =) :flower: Onnea uuteen kotiin jo näin etukäteen! Mulla ei varsinaisesti menkkakipujen tyylistä kipua kyllä ole ollut...tosin en ole koskaan kärsinyt mistäämn pahoista menkkakivuista eli ihan tarkkaan en tiedä millaista se edes on :ashamed: . Myös meillä on pikkuinen poikkitilassa...mistään napanuora jutuista ei ole kyllä ollut puhetta, olisikohan se näkynyt ultrassa (esim. 4D missä tarkistettiin napanuoran virtaukset yms.) jos napanuora olisi liian lyhyt vauvan oleillakseen pää ylös / alaspäin? Tosin meidän oma on aina välillä rt:ssa, mutta nyt on ottanut oikein asiakseen kääntyä kyllä pikimmiten takaisin poikkiteloin jos joskus sattuu "vahingossa" kierähtämään oikein päin- rt:ssa ei siis kovin kauaa jaksa olla :ashamed: ! Mutta vajaa pari viikkoa ja sitten tsekataan tilanne neuvolassa ja mikäli edelleen poikittain, niin saan lähetteen äippäpolille ultraan ja st-arvioon...Toisaalta haluaisin sinne joka tapuksessa: itse kuitenkin tunnen, että vauvan asento vaihtuu usein takasin poikittain vaikka välillä olisikin oikein masussa...pitänee siis kinuta se lähete joka tapauksessa. Mitään riskejä en haluaisi kuitenkaan ottaa. Meillä esim neuvotiiin perhevalmennuksessa, että jos vauvan asento perä/poikkitila, niin mikäli vedet menee, niin sairaalaan on mentävä ambulanssilla...mutta eiköhän asiat järjesty parhain päin :). Sektioon en tietenkään haluaisi, mutta perätilasynnytystä en lähtisi kokeilemaan ikinä ja en myöskään halua, että vauvaa käännetään, sillä istukka peittää koko etuseinämän ja riski sen irtoamiseen on olemassa.

Mulla on loma alkanut jo yli viikko takapaerin, mutta menen nyt kuitenkin tänään vielä töihin. Olo on hyvä ja jaksan, niin kyllä jokainen sentti tähän talouteen on tervetullut =) : mutta tämän vuoron jälkeen aloitan sitten ihan oikeasti loman B)

Mukavaa viikonloppua kaikille, pysykäähän kaikki yhessä koossa =) !

Hugis ja papu 33+1 (eilen poksui..jeiii!)

Tosiaan viikot poksui alkoi 36 viikko..2vk ja vauva on täysiaikainen :D

Muistin juuri, että tosiaan, minulla alkoi eilen mammaloma :D Ja yhdyn MB:n sanomaan, että nyt tuntuu, että on tulossa kunnon rahapotti lokakuussa tilille :D :D

Sukkapuikkokivut ja jomottavat supistelut valvotteli pitkin yötä...Deri keksi nyt, että on kivaa tunkea jalka äidin kylkiluun alle :headwall: :D
Ja poika kuvitteli, että klo 04.00 olisi oiva aika herätä...onneksi sentään nukahti, kun kävin sanomassa että on yö, pää tyynyyn ja suukko. Puoli tuntia höpisi ja lauleskeli ja sitten ei enään kuulunut mitään...huh :whistle:

Isot tsempi teille, joiden vaavit eivät ole päässeet vielä pää alaspäin...toivotaan, että tilanne muuttuisi, tai että vauvat sitten pysyisivät huiputtamatta valitsemassaan asennossa, jotta epäselvyyksiä ei tulisi :hug:

Tänään päästään vihdoin sinne sieni mettään. Tahdon myös Juolukkaa...joskin en tiedä onko niitä enään jäljellä...toivotaan.
Sitten saunaan, siivoan kait tuon vaatehuoneen ja sitten lepoa loppupäivä :D

Mutta kunnes taas hivuttaudun tänne..HYVÄÄ Lauantaita :wave:

paapelo+poju+Deri 35+0 POKS

äitsy80
En muista tähän hätään tarkkoja viikkoja mut olisko ollu 32+1 ku kävin neuvolalääkärissä ku jatkovat saikkua sillon oli kohdunsuu kiintee/pehmee, kiinni ja 3cm jälellä.
Vaikka mulla onki noita supistuksia ollu (nykyään tosin aika vähän enää ku ei tarttenu töissä enää olla) niin en usko että tää napero ennen laskettua-aikaa alkaa syntymään :)

Haalarista...
Minkähän kokonen haalari tälle pallerolle olis sitten hyvä ostaa?
Sitä pienemmän haalarin ostoa ku mietin niin olisko joku 62cm hyvä että ei ihan heti pieneks menis kuitenkaan?

*Talvicci ja Uuno rv.34+3* :heart:

Heh tännehän minä jo taas eksyin kun pitää odottaa :D

Talvicci:

tuo koko on varmasti oikein hyvä. Itse huomasin tuossa pojan kanssa sellaisen, että kannattaa katsoa puvun kainalo osia ennen ostamista. Joissain puvuissa on tehty hölmösti niin, että kainalo osa on jäykkä tai ei anna periksi, jolloin kankea raajaista vauvelia on todella vaikea pukuun pukea, vaikka koon pitäisi olla reilu...
Eli jos näyttää, että kädensijat on tosi korkealla (äh, tosi hankala selittää ) niin voi olla, että vaavin kädet on hankala pujottaa pukuun.

Tosin hankalahan se on ensikertaa hahmottaa, mutta ehkä jos löytyisi joku jolla on kokemusta...kannattaa ehkä kysyä myyjältä, ehkä vanhemmalta, jos vaikka hänellä olisi lapsia ja sen myötä kokemusta =)

äitsy80: Saiko ne tuon 1,5cm mitattua kädellä vai ultralla? Mie kävin viime keskiviikkona myös (32+6) neuvolalääkärissä kipeiden supistusten takia ja sai käsikopelolla mitaksi 1,5cm ja ultralla 2,5-2,7cm ja oli pehmeä (alle 2,5cm kanavan katsotaan olevaan vaarallinen vielä alle 35 viikolla). Nyt on itsellä rasituskielto...

Äipän kanssa muuten jutskailin tästä ennenaikaisesta kypsymisestä, niin hää sano, että hällä on myös jokaisessa raskaudessa paikat kypsyneet ennen aikojaan, mutta siitä huolimatta yksikään kolmesta lapsesta ei ole syntynyt ennenaikaisena (ensimmäinen syntyi 41+jotain, minä 39+6 ja kolmas 37+0). Että eipä ole enää kovin suuri luotto siihen, että täälläkään vauva kaikista merkeistä huolimatta lähtis vielä ennen laskettua aikaa syntymään... Nyt alko vaan ärsyttämään, kun tässä tavallaan kuitenkin "hälytystilassa" ollaan ja saa kärsiä kipeistä supistuksista, jotka varmasti vain voimistuu loppua kohti...

Talvicci: miun tuo haalari on 68cm ja aattelin, että se sais mahtua koko talven. Ehkä itekin oisin kyllä halunnut 62 senttisen, mutta kun kirpparilta tuon niin halvalla löysin, niin otin kuitenkin... Minkälaisia hattuja teillä muuten on? Onko ihan sellainen "toppahattu" varattuna? Mie kun en oo hankkinu vielä mitään sellaista (on toki se äitiyspakkauksen hattu) ja aattelinkin, että tarviiko sellasta lopulta, kun haalarissa on kuitenkin aika lämpöisen oloinen huppu (alle tottakai sellainen huppuhattu ja esim. se ohuempi äitiyspaukkauksen hattu), että riittäisiköhän se talvella niin, kun ei ulkona kuitenkaan älyttömillä pakkasilla pidetä?

Jep, menkkamaista kipua on ihan päivittäin. Juuri nytkin, ja masuvauva on ihan liikkumatta, vaikka yleensä kun istun koneen ääressä se oikein riehaantuu liikkumaan. Eli supistuksiakohan nämä nyt sitten on... :/

Täälläkin vauva on todennäköisesti poikkitilassa, koska teräviä potkuja on tuntunut monena päivänä oikeassa kyljessä. Toivottavasti alkaa pikkuhiljaa kääntymään, vaikka eihän tässä kiirettä ole, kun viikkoja on vasta niin vähän.

Yritän tässä pähkäillä, pyytäisinkö sairaslomaa vai jatkaisinko vielä töissä. Sen verran raskasta siellä on ollut. Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko jollain tietoa, että jos nyt jään sairauslomalle joka jatkuu äitiysloman alkuun asti, niin joudunko suoraan äitiyslomalle vai saanko ensin sairauslomaa?

Onnea Hannelle uudesta kodista! :flower: Ja myös niille, joilla äitiysloma jo alkoi! Uskomatonta, että ollaan jo niin pitkällä masujemme kanssa. =)

heketsi + poikavaavi 31+2

heketsi:

Tuttavani oli ainakin ensin saikulla ja sitten aloitti varhennettuna ä-loman.
Ja kuulostaa supistuksilta omaan korvaan...täälläkin niiden aikana ja jälkeen on vauva ihan hiljaa...tässä on viime päivinä muutenkin ollut liikkeiden puolesta hyvin rauhallinen, siis aiempaan normaaliin höyryämiseen verrattuna. Aamuisin kyllä keikuttelee pehvaa lystikkäästi puolelta toiselle, kuin tanssien, mutta sitten päivän aikana ei kovin mitään rytinöitä enään tule...sellaista tasaista kiehnäämistä, eli alkaa tila olla lopuillaan pikkuhiljaa. =)

Toppahattua ei tule käyttöön täällä ainakaan kuin vasta vuoden päästä talvella. Laitan vauvalle myssyn ja hupun ja onhan hän sitten pakkasten aikaan suojassa makuupussissa sekä rattaiden pehmeässä ja topatussa kantokopassa, joten eiköhän riitä :D

Sienessä käytiin...kauhea että on unohtunut parin vuoden aikana paljon...tuossa tarkastelin netin kautta kaikkia suomen sieniä ja potuttaa, että tuli jätettyä metsään juuri ne HERKULLISET sienet, joita mietin pääni puhki, että olikohan nuo nyt niitä vai ei :kieh:
Nooh...pitänee hakea jälleen sienikirja kauniiseen käteen ja opetella uudestaan unohtuneita. Ensiviikolla voisi sitten uudestaan mennä mettään. =)

Tänään huomasin muuten ekaa kertaa ihan jännittäväni sitä, että aika alkaa olla lopussa meni yli tai ali tai päivälleen :D
Oikein tuli perhosia vatsaan ja iski hetken malttamattomuuskin, mutta sitten otin itseäni niskasta kiinni ja käskin ottaa rauhallisesti yhden viikon kerrallaan kuten tähänkin asti :D :D

Mutta nyt keksimään ruokaa tällepäivälle...kanawock voisi maistua..ehkäpä...hmmm...taitaa jäädä vaatehuoneen siivous huomiselle :LOL:

Haalarista Meillä on ostettu sellainen ruskea nallehaalari ja toinen vähän kevyempi puku. Ehkä pitää ostaa talveksi vielä kunnon toppahaalari. Äitiyspakkauksen haalaria voi käyttää aina välillä, vaikka aika iso kokoiselta tuntuu.

Paapelolla ja MB:lla oli äitiyslomat alkanut. Itsellä siihen menee vielä puolitoista viikkoa. Kesälomaa on siihen asti. Tulot taitaa mulla ainakin pienentyä jonkin verran, kun palkan maksu loppuu muutaman kuukauden päästä.

Joku kyseli sairauslomalle jäämisestä. Meillä ainakin on ollut niin, että lääkäri kirjoittaa sairauslomaa siihen asti, kun äitiysloma alkaa. Äitiyslomalle ei tarvitse jäädä aikaisemmin.

MillaPetteri potkii tuonne oikealle kylkiluiden alle, joka ei tunnu oikein kivalta. Vähän varmaan samalla tavalla kuin Paapelon Deri. Muuten voinnissa ei erityistä. Mitä nyt pientä kipua tuolla alhaalla tuntuu, kun istumisen tai makuulla olon jälkeen lähtee liikkeellä. Vaatehuoneen olen saanut jo melkein siivottua. Tuli taas vaatteita laitettua kierrätykseen. Muutenkin on tullut tavaroita järjestettyä, joka on aina jäänyt. Mitään erityistä pesänrakennusviettiä ei ole vielä tullut. Ensi viikolla voisi aloitella lakanoiden, pussilakanoiden ja reunalakanan ompelua.

Nasuli08+MillaPetteri 33+2

Yhteistyössä