*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Huomenia!

Täälläkin vain jokunen kilometri synnärille. Oon ajatellut hetken koittaessa hypätä miehen kanssa taksiin:) Itseasiassa kotoa pääsisi myös ihan ratikalla perille asti.

Tänään oli neuvola. Vauveli oli kuin olikin pää alaspäin. Viimeksi neuvolan täti ei ollut varma että miten päin vauva on, nyt hän oli kasvanut sen verran että ote oli helpompi saada. Syvällä mun lantiossa vauva kuulemma on. Vaikka sf-mitta kulkee edelleen alakäyrällä niin eipä tästä yhtään tiedä minkä kokoinen tyttö on tulossa. Synnytystapa-arvio on ensi kuun puolivälissä, sittenpä tuo selviää.

Muuten, mä kun täällä niin purnasin kelasta. Se asia ei ole muuttunut mihinkään mutta sen sijaan mun ilokseni toinen valtion virasto eli verovirasto kohtelee mua ilahduttavan hyvin: ollaan teetetty remppaa meidän uudessa asunnossa ja kotitalousvähennysten seurauksena mun ei tarvikaan tänä vuonna enää veroja maksaa ja palautuksiakin luvassa tonnin verran:) En tiedä onko tää millään tapaa reilua mutta kiva että jostain edes jotain saa ellei kelalta.

ERITTÄIN sateista huomenta!!

Hitsi kun tajusin eilen juuri, että koska ä-loma alkoi perjantaina, niin tästä viimeisestä hoitorahasta vähennettiin sitten 2pv+lisät ja korotukset :/
Nooh..kyllä se tästä, ensi raha onkin sitten ISO =)

Meillä on Kättärille matkaa n.10km. Matka olisi jo muutenkin lyhyt kestoinen, mutta sitä lyhentää kestoltaan moottoritie...eli matkaan menee ruuhkassakin ihan max.20min ja jos yöllä tulee lähtö, niin matka taittuu n.10min =)
Eli hengen hätää ei ole, vaikkakin jos vauva jostain syystä päättäisi tehdä syöksyt, niin tuo 10min on jo piinallista ;)

Keskiviikkona olisi pojan 1,5v neuvola. On vähän räkäinen, joten välttämättä ei rokoteta, mutta ehtiihän sen sitten toisella kertaa.
Sitten ensiviikon keskiviikkona olisi meitin neuvola lääkäri ja pitäisi saada jotain koko arviota..veikkaan kyllä, että on suunilleen saman kokoinen kuin poikakin, eli reilu 3kg...jos nyt osaan itse yhtään arvioida =)

MB:lle onnittelut tuttivieroituksen päättymisestä...niin ne lapset vaan kasvaa isoiksi sitten =)
ITse olen ihan tohkeissani ja hämillänikin, kun poika on alkanut tavallaan puhumaan kovasti. Ihan tässä viikon aikana on ruvennut toistamaan paljon sanoja (omalla tavallaan toki ) ja osaa sanoa jopa lauseen. Eilen huhuili äidillä ollessamme nuorinta siskoani sanoin " Issä Anna o " eli Missä Hanna on :D
Oltiin ihan äimänä =)

No mutta, nyt on mentävä laittamaan jotain pientä syötävää, ennen kuin lähdemme kaupoille :wave:

paapelo+poju+Deri 35+2

Äitiysloma alkoi tänään eli ei enää normitöitä vaan nyt voi alkaa rauhassa laitella kunnolla pesää pikkuiselle, pestä vaatteita jne. Ja tehdä rauhassa kotihommia, tänään ajattelin pesaista ikkunat. Töistä sain läksiäislahjaksi vaatetta itselle ja vauvalle ja puutarhakirja + teetä. Olivat kyllä ihania kun muistivat.
Lauantaina käytiin tutustumassa synnytysosastoon. Ekaksi kätilö kertoili juttuja noin tunnin ajan ja sitten lähdettiin kiertää osastoa läpi. Käytiin kaikkialla, paitsi vauvateholla. Koko osastolla oli vain 2 vauvaa eli hiljaista oli. Mutta mukava oli käydä, tietää minne on sitten menossa.
Tänään olis sitten viimeinen valmennus, aiheena vauvan hoito. Seuraava neuvola onkin sitten ensi keskiviikkona ja ensi viikolla se synnytystapa-arviointi.
Mutta tässä siis kuulumisia tällä erää, lähdempähän tästä sinne ikkunan pesuun.
Hollannikkaat ja (möyryävä) maha-asukki 35+0

VL-
Moi pitkästä aikaa!

Kuinka jakselette kun aika näyttää katoavan jonnekin?

Täällä ei ole vielä ollut supistuksen supistusta kivun kanssa laisinkaan ja paikat on kiinni nassakasti. Toivottavasti se on ns. normaalia ja ei menisi kauheasti yliajalle ja ei tarvitsisi mitään käynnistyksiä.

Voi että ärsyttää kuin pientä oravaa! Kävin viime viikolla ihan yksityisellä lääkärillä joka toimii myös kysin syn.lääkärinä jne. Ensimmäisenä alkoi riehumaan painosta kuinka ylipainoinen olen ja pitäisi alkaa suht hiilihydraatittomalle ruokavaliolle, ei saisi tulla grammaakaan painoa enää tai synnytys on vaikea! :eek:
Menin hänelle tämän selkäni tilanteen vuoksi koska halvaantumisriski on olemassa. Mut joo, sano vain että halvaantuneet ovat synnyttäneet alakautta ja jossakin muualla voi vaatia sektiota jos pelottaa mutta ei täällä ja vauvahan saadaan pihalle kymmeneen minuuttiin jos ongelmia tulee. :| Joo, tiedän mutta miksi katsoa niin pitkälle että jotakin sitten voisi tulla? Lantion puolesta ei hätää ja vauveli voi hyvin eikä ole rasvaa vatsan ympärillä. Ultralla ei osannut edes ottaa mittoja että olisi tiennyt paljonko beibi painaa ja tämä lysti maksoi 100 euroa! Kysyin että minkä hintainen on ultra ja sanoi että ei paljoa ja sitten kun kauhistelin hintaa niin tokaisi vain että täällä onkin hinnoittelu raskausviikkojen mukaan... Mitä piip?! :kieh: Ja siihen sitten lääkärin palkkio päälle ja mitä jäi käteen? Jälleen vähättelyä, ensikertalaisen turhaa hössötystä ja ala laihduttaa... Eipä siinä sitten mitään, niin ja sieltä on tulossa tyttö! :heart: Antoi isälle ihan kuvan tyttelin häpyhuulista. Nii-in... Pahoittelut paatoksellisesta kirjoituksesta.

Ne joilla on ongelmaa hempan kanssa kokeilkaa IRON Vital F- rautavalmistetta, apteekki tavaraa ja käy raskaana oleville! Sain hempan nousemaan 114:sta 130:een kahteen ja puoleen viikkoon! Itselläni ei vatsa kestä laisinkaan näitä tablettivalmisteita.

But mukavaa alkavaa viikkoa pallomahat! :D

VL- ja tyttö nimeltä Viljami :D 35+0

Ai joo
jäi laittamatta, että Kela on tehnyt jo nyt päätöksen äitiyspäivärahastani, vaikka (palkallisen) äitiysloman alkuun on vielä pari viikkoa. Ilmeisesti tällä kertaa asiaa joudutti se, että pvr maksetaan edellisen suuruisena. Viimeksi sain päätöksen juuri äitiysloman alkaessa - vaikka eihän sillä tosiaan ole mitään merkitystä kun ekat päivärahat menevät työnantajalle. Mutta on se kiva tietää milloin itse saan ja kuinka paljon :).

*muokslis:
VL- :eek: :headwall: mikä lääkäri!!
Muttamuttamutta :heart: onnea Viljami-neidistä :D :heart: :flower: !!!

Eka ostos reissu tehty..olipa se mukavaa...paljon kaikenlaisia lyhtyjä olisi ollut, mutta koska en osaa päättää, otin vain parit erilaiset ja muutaman pallokynttilän..ehtii noita tässä syksyn mittaan taas koluta :D
Sitten keksin, että äitini saa ommella partsin nojatuoleihin uudet pääli kankaat...nuo on niin ikäloput ja auringon polttamat, että oikein häiritsee katsoa niitä.

Mies lähti hakemaan tätiään sairaalasta kotiin ja poika nukkuu, joten ennen kuin menemme ruokakauppaan, aloitan tuon parvekkeen kanssa riehumisen...huomenna ajattelin hakea Tuijan kaunistuttamaan parveketta...Kanervia sitten jossain välissä, sillä tarjouksia alkaa vasta tulla :D

VL:
:headwall: mikä lääkäri..., mutta minultakin onnittelut Viljami neitosesta :D :flower: :flower:

Moi kaikille!

Tulin tauon jälkeen ilmoittautumaan olevani vielä hommassa mukana... Täällä yritän jättää esikoisen päikkäreitä pois ja se tarkoittaa varjopuolena sitä, että siihen meni tämän äidin nettiaika :whistle:

Mies onneksi kuunneltuaan mun valitusta muutaman viikon, kävi ostamassa kannettavan ja nyt kun poika hetkeksi rauhoittuu katselemaan piirrettyjä niin pystyn samalla käymään koneella (kunhan vain opin tätä käyttämään :/ ) Tavallinen kone kun on alakerrassa ja telkkari yläkerrassa...

Täällä on tapahtunut erinäisiä tapahtumia parin viikon aikana... Kaksi viikkoa sitten maanantaina oli hurja päivä, luulin jo että jooudun synnyttämään lähtemään :eek: Aamusta jo alkoi kipeät supistukset tulemaan aika usein, sitten jossain vaiheessa tajusin että en pysty tekemään mitään tulevat niin usein. Oli pakko istua alas kellottamaan ja niinhän ne vaan nakutteli 5 min. välein :eek: 4-5h tuli näin, mutta onneksi sitten hieman alkoivat harventua... Vauvakin liikkui tosi vähän ja sitten tiistaina soittelin neuvolaan ja sairaalaan, ja yllättäen sain moitteita kun en ollut käynyt näytillä :ashamed: Jatkossa pitää kuulemma ehdottomasti tulla jos tuollaisia maratoneja tulee!

Onneksi noin pahoja ei ole tullut, mutta kyllä kipeitä supistuksia tulee koko ajan ja pikkuinen tunkee itseään voimalla alaspäin... Hiukan jännittää koko ajan koska lähtö tulee :whistle:

Saman viikon lauantaina vietin aamupäivän kuitenkin päivystyksessä, kun yöllä alkoi kammottava kutina kämmenissä ja jalkapohjissa, kun siihen vielä yhdistettiin nousussa olevat maksa-arvot niin tietysti epäilivät ensimmäiseksi hepatoosia...

Onneksi ei ollut kysymys siitä ja oli käynnistä se hyöty, että sai varmuuden siitä, että pikkuisella on kaikki hyvin =) Otettiin sydänkäyrää ja vielä ultralla kurkkasivat. Suuri helpotus oli myös se, ettei raskausajan diabetes ollut kasvattanut vauvaa suureksi, painoarvioksi saatiin rv 33+6 2250g ja sijoittuu käyrillä ala ja keskikäyrän puoleen väliin. Esikoinen joka syntyessään oli pikkuinen oli jopa näillä viikoilla aavistuksen isompi eli ei näillä näkymin mittän jättiläisvauvaa ole tulossa...

Sisätutkimus kertoi että supistukset ovat saaneet jotain aikaiseksi sillä kohdunsuu oli 1cm auki... Sainkin kehoituksen ottaa muutaman viikon aika rauhallisesti jotta vauva pysyisi kyydissä vielä hetken. Sama tilanne mulla on esikosta ollut samoilla viikoilla joten ei sillain huolestuta, paitsi se että kun nyt on tuo esikoinen niin tämä rauhallisesti ottaminen on vähän vaikeampaa :/

Mutta tänään joka tapauksessa alkoi äitiysloma, joten pysyttiin ainakin tänne asti kasassa =)

Nöpöttimelle kovasti onnea ja paljon tsemppiä alkutaipaleeseen!

Piti jotain muutakin varmaan kommentoida, mutta supistelee sn verran että pakko lopettaa, toisella kertaa sitten enemmän...

Tsemppiä kaikille viimeisiin viikkoihin!

Mutilainen ja Torsti 35+1

Sateista päivää kaikille!

Kerittiin sentään olemaan aamusta reilu puoli tuntia ulkona kun alkoi sade, taas. Nyt alkaa oleen tekeminen kuopukselta loppu ja äiti ei enään jaksa istua lattialle. Käytiin sentään ruokakaupassa, ja nyt on nivuset kipeät.

Mutilainen: otahan nyt rauhallisesti että vauva on vielä hetken matkassa mukana.

VL: olipas töykeä lääkäri.

Muisku: meillä ei myöskään ole enään lääkärikäyntiä, eka oli alkuviikoilla ja toinen keskivaiheilla. Ensisynnyttäjille on täällä vielä kolmas käynti mutta ei uudelleen synnyttäjille.

Meillä on matkaa sairaalaan n. 15 km, ja siitäkin saa suurimman osan ajaa moottoritietä joten eiköhän sitä keritä.

Nyt on hoitopöytä ja pinnasänky koottuna makuuhuoneessa. Vielä pitää tosin järjestystä miettiä, kun musta ne ei ole oikein hyvät tossa paikalla missä nyt ovat. Mutta sitähän kerkiää vielä moneen kertaan pyöritellä ennen kuin vauva on maailmassa. Masuun ei mitään uutta. Selkä on edelleen kipeä ajoittain, välillä tuntuu että menee oikea jalka alta, eli vauva varmaan painaa iskiashermoa. Mutta vielä tämän kanssa pärjää.

Peppi ja tytsi 33+6

Heippa taas!

Heinähattu Tuosta isän syömisestä... Meilahden sairaaloilla on yhteinen ruokala, jossa potilaiden omaiset saa syödä henkilökuntahinnalla (muistaakseni 5,40e). Kannattaa pyytää kätilöltä siihen oikeuttava lappunen, varsinkin jos synnytys kestää. Mun mielestä käsittämätöntä, ettei tällaista mahdollisuutta ole teille esikoisen aikaan tarjottu. Meillä mies kävi syömässä ihan normaalisti lounasaikaan kättärin ruokalassa. On se synnytys miehillekin sen verran rankka kokemus, ettei ole ihmekään kun isukit pyörtyilee synnytyksissä kun eivät malta/muista syödä välillä. :)

Mutilainen Yritähän otta rauhallisesti... Esikoinen on pakko hoitaa, mutta kotihommista voi yrittää karsia ja pistää mies tekemään niitä. :) Meillä mies on sanonut, että voi ihan hyvin illalla hoitaa pyykkihommia ja kaupassa käymisiä mutta sitä kun pitää itseään niin korvaamattomana niin ei usko, että toinen osaa käydä kaupassa edes listan kanssa.. :ashamed:

Täällä vointi on ollut ihan ookoo. Jopa tuohon diabetes-ruokavalioon olen jo niin tottunut, etten juurikaan edes ajattele herkkuja..:) Lähestyvä synnytys on alkanut ahdistaa täälläkin, niin paljon olisi vielä juttuja tehtävänä ennen vauvan saapumista... Toivoisin, että menisi mahdollisimman lähelle laskettua aikaa, ei yliaikaisuuskaan haittaisi. Esikoinen tuli 15 päivää etuajassa, joten saa nähdä kestääkö tämäkään raskaus enää pitkään. Vaikka esikoinen oli periaatteessa täysiaikainen (37+6), oli syöminen aika laiskaa ja maksa ei vielä poistanut bilirubiinia kunnolla joten sitäkin hoidettiin sitten sinivalolla. Toiveena olisi päästä tällä kertaa lyhyemmällä sairaalassaololla, mutta eihän näistä koskaan tiedä...

Pikki 34+0

Huuh!

Parveke on pintapuolin järjestyksessä...vielä pitäisi raaskia pätkiä köynnökset pois...eivät enään kauheasti kuki, joten ovat alkaneet näyttämään ränsistyneeltä...silti..ei vain raaskisi kun ovat elossakin :D Mutta kohta ne kuitenkin lakastuu pois, jote rohkeasti vain pitää näpsiä, jotta saa syysistutuksia laitettua...lyhtyjä ja kynttilöitä on laiteltuna...aaah...pimeät syysillat :D

Mies pesi ekan erän ikkunoita...WAU niistä näkyy pihalle..onkos nuo metsät aina olleet tuossa :LOL:

Deri on ollut hissukseen tänään...tai siis verrattuna aikaisempiin hepuleihinsa :D
Muutenkin liikeet on muuttuneet kiehnäykseksi, ei siis potkuttelua nytkähtelyä tms. vaan jalkojen liikkeet on hyvin hallittuja ja pyyhkiviä (en osaa paremmin kuvailla ) ja peppu vaihtelee puoltaan monesti päivässä =)
Hyvä merkki, sillä nyt tietää, että vauva on kasvanut kokoa kun ahtaus näkyy liikkeissä ja tietää, että tasapaino ja koordinaatio taito on hienosti harjaantunut, kun raajojen liikkeet on hallittuja ja peppu keikkuu nätisti ilman rysähtelyjä =)

Mutta nyt jatkamaan vielä viimoiset mitä ehtii ennen kuin poika herää :wave:

Kyllä on nopeasti mennyt tämä kesä *huh-huijakkaa, huokailee*. Siis tuntuu että vasta viime viikolla Paapelo istutteli ekoja orvokkeja sinne aurinkoparvekkeelleen..

Kai se on uskottava että noita raskausviikkojakin on sitten tullut lisää. Ei voi enää sanoa että suunnilleen puolivälissä tässä mennään..

~Tiila (ja huomenna siis rv 33+0)

[/b]talvicci 62cm puku on varmaan hyvä hankinta,menee hyvällä lykyllä koko talven sitten.meillä ainakin meni.

talvihattua ei meilläkään vauvalla pidetä vielä tänä talvena,kypärähattu on hyvä kun kuiteskin puvun huppu tulee aina myös päähän,jos kova pakkanen niin sitten oon laittanut kypärähatun päälle vielä jonku toisen pikku myssyn.

sairaslomaa kantsii tosiaan hakea normaalin äitiysloman alkuun asti jos tarvetta on,kyllä ne lääkärit sen kirjottaa ihan mielelläänkin vielä =) ei kannata ottaa sairasloman tilalle varhennettua äitiyslomaa kun se on sitten aina pois sieltä loppupäästä.näin ainakin minä tekisin,mutta kukin tietty tyylillään :D

VL jösses mikä lääkäri sulla ollut,tommosta olettais olevan ennemminkin kunnallisella puolella mutta että yksityisellä josta joutuu vielä maksamaan sievosen summan palveluista :eek: :eek: onnea tyttö-lupauksesta :heart: :heart:

paapelo kuvia tunnelmallisesta syksyisestä parvekkeesta odotellaan =)

mutilainen täällä kanssa kohdunsuu jo 1,5cm auki ja kotona hoitelen pikku-kuopusta joka on nyt 11kk ja kävelee jo kovaa vauhtia joten samaa mietin minäkin että mites tuo lepääminen muka onnistuis ?!? no,onneksi viikkoja rupiaa jo olemaan ihan kivasti,ja oon muutes ihan 100 varma että yliajalle tässä kuiteskin mennään vaikka hyvin jo kypsät paikat :D

huomen aamulla taas labraan kokeisiin :( ei se verikokeitten otto siinä niinkään ärsytä vaan se että taas joutuu olemaan 12h syömättä juomatta,ja kun ton tietää niin nälkä ja jano on kauhee sitten koko ajan :D

kaurisäiti ja bambi 33+5 :heart: :heart:

Heippa kaikille!

Täällä taas pitkän tauon jälkeen kirjottelen, ootte tosiaanki niin nopeita kirjottamaan lisää, ettei ite kerkiä olleskaan :)
Ihanaa kun on saatu jo ensimmäinen lokakuinen, onnea nöpötin perheenlisäyksestä! :flower:

Hieman omia kuulumisia kertoilen, töissä pitäisi olla vielä kolmisen viikkoa, siirryin jo kauan sitten kevyempiin hommiin,mutta meillä meinaa olla ongelma työpaikalla, kun eivät keksi mulle mitään työtä, jota voisin tehdä. Oon sitte aika leppoisasti ottanut työpäivät :D

Neuvolassa kävin viimes viikko sitten:
rv 30+4
PR 122/68
Hb 116 (oli taas laskenut vaihteeksi..)
Painoarviota ei merkannut mun neuvolakorttiin, ei varmaan itekään luottanut lukemaan, kun pojun pää oli jotenkin huonosti, ettei saanut kunnon mittaa.. mut painoarvio oli jotain 1700g, vähä yli..
Niin ja oli asukas onneks kääntynyt oikein päin :) En edes ollut huomannut sitä..

Miten muilla tuo lenkkeily ja yleensäkin liikunta, ootteko vain liikkunut, vaikka joudutte hengähteleen välillä tms. ? Ite olen yrittänyt enemmän lenkkeillä, mutta meinaa olla aika raskasta, vaikka hitaasti menenkin. Vuorotellen on oikealla ja vasemmalla puolella kyljessä/vatsassa kipuja.. Et millon se alkaa olla jo haitallista.. ?
Käyn yleensä sen puolisen tuntia kävelemässä.

Eipä sen kummempaa sitten, vointi muuten ollut ihan hyvä. Hyviä vointeja kaikille !

Myola+rymy-eetu 31+4 (muistelisin näin)

myola:

Itse olen liikkunut ihan normaalisti. Tuo kipu, jonka kuvailit, kuulostaa ihan rasitus kivulta...tai ainakin itsellä tulee herkästi vatsalihaksiin (jotka siis nyt siirtyneet enemmän kylkiin ) kun hengästyy tai käväelee pitkään. Suositushan taitaa olla näillä viikoilla, että pidetään vain kuntoa yllä, eli mitään hikilenkkejä ei enään kannata tehdä. 30min reipasta kävelyä päivässä on mielestäni oikein passeli, tai minulle ainakin...pidemmästä lenkistä kärsin sitten lonkka ja alaselkäkipuna :/

Pyh ja pah..meni aikataulu ihan pipariksi ruokakaupan kannalta, kun miehen piti mennä auttamaan tuttavaansa auton hinauksessa...on vasta nyt ruokakaupassa...NÄLKÄ!
Ja kun olin ajatellut, jotta olisi ostettu viikon ruoat, niin eihän se nyt sitten onnistu...pitää olla itse valkkaamassa niitä tavaroita, kun mies aina ostaa kalleimpia, vaikka halvemmatkin löytyy ja samalta maistuu..noh, huomenna päivä uusi =)

Tuli taas sellainen hassu tunne...kuukauden päästä on ehkä vauva sylissä tai sitten jo ihan pian...hassua katsoa esim. syyskuisten ketjua, jossa kuunalun LA:n omaavat ovatkin rv39 tai rv40...eipä siihen itselläkään enään pitkä aika ole...onneksi ollaan pysytty suht hyvin siinä tekemässäni tehtävälistassa..muuten hommat räjähtäisi kässiin rv38 :D

Liikunnasta: olen pyrkinyt liikkumaan päivittäin 30-60min lenkin. Vauhti ei päätä huimaa kyllä enää...Koska meillä on noita koiria niin olen siirtynyt lenkittämään ne vapaana metsässä niin ei mun löntystely haittaa niiden vauhtia ja saavat purettua energiaa. Ei vaan tuo kallioilla keikkuminen ehkä ole enää niin viisasta :kieh:

Flora + L-poika rv34+5 :heart:

Tässäpä miun neuvolakuulumisia tältä päivältä:
rv 34+2
paineet 128/81
pissa proteiinit + !
tarjonta rv !!!! =)
sf 27 !!

Eli siinäpä ne... paljon huutomerkkejä!
Mitähän toi pissan proteiini vois tarkottaa? Ei mulla ikinä mitään ollu, eikä oikeen täti selittäny, kysy vaan oonko juonu tarpeeks kun oli kuulemma niin tummaa ja sitä siinä sitten mielessäni pähkin ja hän jo vaihto puheenaihetta niin jäi vähän epäselväks. Käski viedä uuden näytteen labraan vielä tällä viikolla. Voiskohan johtua tosta vähäisestä juomisesta? Mut juon kyllä aina vähän eikä mitään oo ollu.
Sit toi oli ilonen yllätys et kaveri olikin pää alhaalla. Olin ihan varma et ei oo kääntyny kun liikkeet on tuntunu nimenomaan nivusissa päin niin oon aatellu et sinne potkuttelee, mut näköjään ei sit ollu niin. Tai ei hällä ihan pää ollu alaspäin, mut silleen just nivuseen viistossa.
Sf-mitta ei oo noussu kolmeen neuvolakäyntiin vaan ollu koko ajan tuon 27 ja siitä sit vähän huolestu kun on muutenkin alakäyrän vähä alapuolella nyt. Laitto ultra-ajan torstaille lekurille koko arvioon. Esikosta kyllä oli vähän sama juttu et sf-mitta ei oikeen noussu, mut johtuskohan sekin siitä ku oon pitkä niin se kohtukin johki tonne sisuksiin häviää??!!

VL Voi kiesus mikä lekuri! On kyllä kiva maksella sit tollasesta "palvelusta" . No, tiedätpä ettei tarvi hälle ainakaan enää mennä. :(

Muisku78: mulla on kanssa tältä päivältä sf-mitta 28cm eli aika samaa luokka kuin sun. Ja viikkoja siis 33+4. Alakäyrällä.... kuulemma vauva on aika lailla syvällä tuolla upoksissa, on ollut vähän hankala jopa tunnustella että miten hän siellä sijaitsee. Samoin pää oli lantiossa syvällä.
Mäkin oon pitkä, johtuu ehkä osin siitä.

Muisku:

Pissa saattaa olla vain tujua ja sen vuoksi sitten pitoisuudet normaali pissaa korkeammat. Yleensä katsovat parilla kolmella käynnillä noita ja jos joka kerta on plussaa, niin sitten lähettävät labroihin, jotta voidaan sulkea pois tulehdukset tms.

Minulla myös tuo sf-mitta on pieni...tai olihan se juu lääkärissä taas 31cm rv34+4, mutta hän mittaakin sen niin, että pitää maata täysin selällään, joka nostaa sitä mittaa neuvolahoitajan käyttämästä tavasta n.2cm, eli minulla se on varmaan "oikeasti" ollut 29cm ja nyt ehkä sen 30cm.
Eli pieni on mitta, mutta ei haittaa minua. Vauva silti kasvaa ja on aktiivinen ja sykkeet hyvät ja napavirtauksetkin kuulostanut hyviltä joka kerta kun niitä on vain kuunneltu.

Jos yhtään lohduttaa, niin voi yläkäyrällä kulkevasta sf-mitasta syntyä aivan normikokoinen vauva..kokemuksesta puhun :D

Hauskaa viikon alkua!

Tänään oli sitten vika työpäivä. Nyt vaan kannettavalla etätöitä sen minkä jaksaa. Oliki niin kiireinen päivä ettei tosikaan. Nyt selvisi myös mistä ne aiemmin valittamani "oudot" vatsakivut johtuu. Ovat siis supistuksia... Ne on aiemmin ajottunu aina ruokailun yhteyteen, niin en oo osannu supistuksiksi mieltää. Mutta tänään kun joutui pakosta vähän rivakammin työskentelemään niin ne tuli ilman syömistä. Tällainen ensikertalainen ei vaan osaa tunnistaa niitä heti. Tuosta tuli mieleen, että viimeksi niitä tuli 2-3 tunnin maraton, ja en tiennyt niiden olevan supistuksia. No täytyy neuvolassa sanoa keskiviikkon siitä.

Ihanaa kun pääsee pikkuhiljaa laittamaan kotia vauvaa varten. On niin paljon siivottavaa ja touhuttavaa :)

MB: Onnittelut onnistuneesta tuttivieroituksesta =)

VL: Olipa törkeä lääkäri.

Liikunnasta: Täällä lenkkeillään oman olotilan mukaan. Kaksi koiraa vaatii kyllä sen, että ainakin pienellä pissityslenkillä käydään pari kertaa päivässä, tästä tulee yhteensä 20-30min. Yritän kuitenkin liikkua mahdollisimman paljon omaan tahtiin. Nyt varmaan kun ei töihin tarvitse mennä enää niin teen joka päivä yhden pidemmän lenkin 20-60min. Se mikä liikuntaa rajoittaa on ajoittainen vatsakipu. Se on samanlainen kuin esim juostessa voi tulla kylkeen, mutta on selkeästi vatsan puolella. Tätäkään en tiedä mistä johtuu. Pyöräilyä ajatttelin kokeilla, kun neuvolaan menee. Meno matka olisi koknaan alamäkeä, takasin sittten loivaa ylämäkeä. Riippuu kyllä ihan ilmoista viitsiikö lähteä.

Sairaalaan meiltä on matkaa reilu 1km, joten mahdollisimman pitkään sinnittelen kotona, jottei siellä tarvitse aikaa viettää ennen synnytystä. Hiukan synnytys hirvittää, kun tunnistin nuo vatsakivutkin suppareiksi. No ehkä niitä paremmin kotona kestää kuitenkin. Toivon kovasti sujuvaa ja helpohkoa synnytystä, täytyy varmaan hankkia sitä Paapelon mainostamaa vattuteetä sitten kun on tarpeeksi viikkoja :D

Alley ja Vilpertti 31+6

Iltaa mammat!!
Täällä taas taustailtu aika lailla, remontti-Reiskaa leikkien, aloin sitten remppaamaan meidän makkaria: tapetit pois ja maalipintaa tilalle :) , pesuhuone/saunakin alkaa olla kohta valmiina niin ressikin alkaa jo vähän hellittää.

Kertokaapa te viisaammat ja kokeneemmat näistä alavatsan vihlasuista, mitä ne oikein meinaa??Tänään nimittäin säikähdin aikalailla kun aamulla heräsin niin tuli sellasia ei niinkään kipeitä mutta inhottavia vihlasuja tuonne ihan alavatsalle ja välillä on vähän jomotellut ylävatsaa, onko mahd. että oon vaan yöllä vaihtanut asentoa tai muuten liikahtanut niin äkisti että kostautui vihlontana?alkoi sen verran huolestuttamaan tuommoinen... :ashamed:

NaNa84 ja "Hilma" 32+1 :heart: :heart: :heart:

Ihanaa, päästiin viikonlopuna aikana uuteen kotiin, paikat on kyllä ihan sekaisin nyt vaan laittelen tavarat pikkuhiljaa paikalleen. Kunhan saan muut tavarat jotakuinkin paikalleen niin sitten pääsen vihdoinkin niitten vauvatavaroien kimppuun.

liikunnasta täällä ei ehditä harrastamaan mitään erityistä, esikoinen pitää huolen kyllä tarpeelisesta määrästä hyötyliikuntaa ;) tällä viikolla olemme hyppineet urakalla yhdellä jalalla, varsin rankkaa hommaa kun tuota mahaakin alkaa olla.

Pitää tästä painua nukkumaan että jaksaa taas huomenna purkaa laatikoita

Täällä ollaan saikulla vajaa pari viikkoa, ja sit alkaa äippäloma. Nyt on aikaa ja tarmoa siivota ja laittaa kaikki loput jutut vauvaa varten valmiiksi :heart: Ja kyllä, alkaa pikku hiljaa todenteolla jännittämään kaikki tuleva...

Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, kun joillain on pakottava tarve tulla kertomaan omia synnytys kokemuksiaan. Töissäkin viime viikolla tais peräti kome ihmistä tulla kertomaan, miten omat synnytykset on mennyt. Ja sitten kaikki nää mitä olen kuullut, ei todellakaan ole mistään kauneimmasta päästä. Ruokkii vaan aika mukavasti ilmeisesti alkavaa synnytyspelkoa, josta aikaisemmin ei ole ollut tietoakaan. :headwall: Ja ihan kaikkein ärsyttävin kommentti on kun jotakin puhutaan synntyksestä: KAIKKI NE ON SIELTÄ ULOS TULLUT. :kieh:
Anteeksi avautuminen, mut välillä vaan niiiiin ärsyttää.

Missah ja äidin pieni kulta Mölli 33+4

Huomenta:)

Noista synnytysjutuista: sama täällä, nyt loppuraskaudesta ihmiset haluavat jutella synnytyksestä. Mua itseasiassa kiinnostaa kuulla noita ihmisten omia kokemuksia, se ei haittaa. Olen kuitenkin vaikeasti synnytyspelkoinen ja näillä näkymin menossa sillä indikaatiolla sektioon. Ja mua todella hirvittää kun ihmiset haluaa keskustella mun tulevasta synnytyksestä. Tulee tosi huono ja ahdistunut olo kun tentataan että haluanko epiduraalin vai mitä olen ajatellut tehdä. Ja ne keskustelut tuntuu vaikealta kun jo käytännössä tiedän, että en ole sinne synnyttämään menossa mutta en halua nyt vaikkapa työpaikalla jokaisen kanssa aiheesta alkaa inttämään. Lisäksi muutama on ollut tosi tökerö kun olen mahdollisesta sektiosta maininnut, olettivat ilmeisesti että kyseessä on jonkinlaiset mukavuussyyt tms:( Ja mua ahdistaa se sektiokin kyllä, en välitä sitäkään alkaa ruotia kaikkien kanssa. Eli kertokoon omasta synnytyksestään, mä kerron omastani ehkä sitten kun se on ohi!

Liikunnasta: Täälläkään ei ole ehditty juuri liikkua lomien jälkeen. Ollaan oltu remontoimassa eli hyötyliikuntaa tulee mutta vaikka spinningiin en ole ehtinyt aikoihin. Kiva olisi kyllä käydä vielä, edes kävelylenkeillä ellei muuta.

Huomenta =) !

Missah Ihan samat fiilikset noista synnytyskertomuksista: kuuluvat hiukan samaan kastiin kun nuo 'ei niin hyvät tutut'-masun taputtelijat (joita siis en voi sietää :kieh: ). Ystävien synnyttysjutut on kiva kuulla, mutta jossain se raja menee. On niin totta kun sanotaan, että usein ympäristö kuvittelee odottavan äidin olevan yhteistä omaisuutta :headwall: !

Omaan napaan ei ihmeempää...oon huomannut väsyväni herkemmin kuin ennen, mutta lomallahan tässä ollaan, joten päiväunia voi ottaa koska vaan B) ! Toissapäivänä mulle järkättiin ihan huippuihana päivä: vauvakutsut :heart: ! Kaikki hyvät ystävät olivat kerääntyneet yhteen ja mun seläntakana "juonineet" juhlat ja oli kyllä ihan mielettömän upea päivä :) ! Itseasiassa päivän jo tiesin ja jotain osasin aavistaa, mutten mitään näin kivaa! Oli mahtava päästä vielä ennen "jakautumista"kunnolla juoruilemaan tyttöjen kanssa oikein ajan kanssa ja vitsi miten makeen tarjoilupöydän olivat loihtineet mulle :heart: ja sain myös niin upean vaippakakun, että! Itkuhan multa pääsi, mutta ilosta ja liikutuksesta tietty :heart:! On se vaan kiva kun nuo juhlat tänne Suomeenkin rantautuneet...ei meillä mitään jenkkityyliä ollut, mutta hyvää ruokaa, ystäviä, akkojen pölinöitä ja sain kyllä ihania lahjoja sekä itselleni että vauvalle. Mutta todellakaan lahjat eivät ole mun mielestä itse tarkoitus vaan se. että kaikki kiireisetkin ystävät kokoontuu paikalle ja saadaan olla yhdessä :heart: . Ja tietty jos on sen tyylistä porukkaa, että tykkäävät erilaisista vauvakutsu"leikeistä" yms. niin onhan nekin ihan kivoja. Se noissa juhlissa on kivaa, että niistä voi (kuten tietty muistakin juhlista) tehdä ihan oman /päivänsankarin näköiset ja mitään "pakkokaavaa" ei ole :)! Meillä ei ollut mitään leikkejä, mutta sain pikkuisia ohjelappusia jo äideiltä sellaisessa ihanassa purkissa ja kaikki antoivat myös vauvaveikkauksensa: siis syntymämitat, päivän ja kellon ajan...saas nähdä kuka osui lähimpään :D

Jaahas- nyt pitää mennä silittämään verhoja, että saa hieman syksyä laitetettua kotiin :heart: - ihanaa kun se syksy vihdoin saapui ja meidän aikamme vaan lähenee lähenemistään...iiiks :D !

Hugis ja Papu 33+4

Yhteistyössä