*Lokakuiset Masunkasvattajat Huhtikuussa 2009*

Talvicci: Tuosta seulan riskiluvusta olit huolissas, että mistä sen saa. Niin ainakin itse sain sen kun neuvolassa kävin. Muuten sanoivat vain, että ihan normaali tulos, mutta kun kysyin, että mikä se riskiluku on, niin kertoi. 1:4800 oli itsellä tuo luku...

Mie oon muutaman päivän ajan tuntenu ajoittaista menkkakipua alavatsalla oikealla puolella. Oiskohan ne sitten niitä harkkasupistuksia? Vaikka kun neuvolassa niistä puhuttiin, niin terkka ei kyllä valitettavasti puhunut mitään kivusta. Kipu ei todellakaan ole kova, mutta kyllä sen huomaa. Ja toki tää sitten taas huolestuttaa, vaikka ymmärrän toki, että nyt tuo kohtu kasvaa niin vauhdilla, että erilaisia kipuja saattaa esiintyä. Että en sinällään erityisen huolissani ole...

DsariaL ja Nökerö 15+2
 
Mammavaatteita täälläkin on katseltu, vaikkakin maha ei ole yhtään esillä :LOL: Polarn o pyretillä kävin kokeilemassakin ja housut istui tosi ihanasti. Itse olen aikas kapea ja pitkä niin muualla kokeilemat on ollut reisistä ja pepusta ihan pusseja. Nämä taas istui tosi hyvin äitiyshousuiksi. Vielä en ostanut kuitenkaan, katsellaan tossa kuukauden päästä jos mahan vauvamasuksi erottais ja näkis miten paino muuttuu. Tai no voihan se masu tosta yhtäkkiä pulpsahtaa esiin. Tietääpähän sitten ainakin mihin menee :)

Painosta sanoinkin ehkä jo aikaisemmin, mulla on paino -1,45 kg, jota ihmettele paljon. Tuntuu että ylimääräistä olis kertynyt vähän sinne sun tänne, muttei painossa näy. Ehkä lihakset lähtenyt ja läski tullut tilalle :D Tai sitten vaan oon vainoharhainen, ei hyvä!

Talvicci äiskä asuu Helsingistä, siellä itsekin asuin ennen muuttoa Tukholmaan. Eli noin 500km tulee ultra matkaksi :D Oltiin toki lähdössä Suomeen huomenna eli sen takia sinne varasin. Muutenkin kiva puhua Suomea ja saada suomalainen lääkäri, joka on tottunut suomalaisiin tapoihin.

Mitä itseen tulee. Olen voinut viimeiset kolme päivää hyvin ja pahaaoloa ei ole ollut, JEI. Eilen kävin vielä hierojallakin ja saatiin vähän avattua mun jumittunutta niskaa, tänään kyllä niska tuntuu jäykältä, mutta tiedän että muutaman päivän päästä olo niskassa rento. Joku ehkä täällä tai kerhon puolella kyseli hierojasta. Itse pystyin käymään ihan normaalissa hieronnassa ja tuntui ihan hyvältä. Pystyin makoilemaan hyvin vielä mahalla, ei mitään ongelmaa. Aijon vielä kahden viikon päästä mennä ja mahallaan silloinkin ainakin yritän ja toivon voivani makoilla.

Tukholma kuittaa poksutellen,

Pikkis ja masuasukki 14+0
 
Hope hyvää syntymäpäivää :flower: :flower: :flower:

Dsarial:
Sanoisin omakohtaisesta kokemuksesta, että nuo kivut voivat olla myös ihan tuntuvia kasvukipuja kohdussa, itsellä on tuota vasemmalla puolella ja välistä on aika herkkä jopa kosketukselle. Esikosta tätä oli myös ja se teki silloin aika kipeää rv20 jälkeen kun vatsa kasvoi ja kiristyi.
Harjoitus supparit ainakin itsellä ja heillä jotka ovat niitä kuvailleet, ovat kivuttomia ja tuntuvat lähinnä vatsan kovettumisena ja kiristyksenä, loppua kohden niiden intensiivisyys kasvaa ja ainakin itsellä aiheuttivat hankaluuksia hengityksen suhteen sekä poskien punakoitumista. =)

Päivä oli mitä mainioin. Tehtiin pojan ja miehen kanssa pitkä kävelylenkki ja poika jäi ihastelemaan jokaista männynkäpyä ja pienintäkin ruohonkortta :D
Pienen n.200m pitkän hiekkatien kävely kesti tämän ansiosta lähemmäs 30min :LOL:

Tällä hetkellä Tiuhti potkii vimmatusti mahassa. Söin tosi hyvää kalaa...oli jotakin Kummeli Turskaa :LOL: Siis ihan todella tuon nimistä se oli, mutta oli eri hyvää :p

Vielä vinkkiä vaunujen ostajille, joka piti jo eilen laittaa, että ennen kuin ostatte, niin teidän kannattaa ehdottomasti kokeilla paikanpäällä, miltä ne tuntuvat työnnettäessä ja muutenkin, kokeilla toimintojen helppoutta/sujuvuutta. Me juuri ostimme uudet rattaat kun kyllästyin puskemaan edellisiä. Olivat todella jäykät työntää ja ohjata, siis jousitus oli todella vähissä. Nyt uudet tuntuvat edellisten rinnalla lähes höyhenen kevyiltä ja eivät jytise ja pompi joka kiven mukulasta :D

paapelo+poju+Tiuhti 17+0
 
Huhhuh! Olipas tänne kerrassaan kertynyt teksiä :) Ihan koko päivä mennyt niitä joka välissä lueskellessa. Mutta pääsinpäs loppuun asti.

Vaunuasia on täälläkin mielessä, mutta päätin, että annan nyt esikon kasvaa ja katon kesällä tilannetta uudestaan. Sitten rakenneuä:n jälkeen joskus.

Panikoinnista taisi herttaliisa aiemmin puhua: itekin välillä ihan hermona, että miksi ei tunnukaan enää liikkeitä enkä vieläkään oikein osaa erottaa liikkeitä muista suolenkuplutuksista... :ashamed: Ja täälläkin neuvola vasta to, joten monta päivää vielä ehtii murehtia :LOL: :(

Vakuutuksista: Meillä esikolle otettiin Pohjolasta n. 2kk iässä, mutta ei liiemmin olla tarvittu. Meillä myös toimiva tk ja yksityinen on naapurikaupungissa, jonne matkaa 20 km eikä siellä oo päivystysaikoja juurikaan. Eli siinä mielessä mietin kyllä, et kannattaako ottaa ollenkaan tälle kakkoselle tai miten nyt sit tekis... Mut muistakaa, että tuo syntymättömän lapsen vakuutus on otettava viimestään oliko se nyt 3 vai 4 kk ennen la:ta. Eli kohtapikaa...

Huomaa, että tämä mamma on raskaana: katoin luontodokkaria, jossa norsuemo hylki poikastaan ja tämä oli jo ihan nääntymäisillään. Oli pakko kääntää kanavaa ku rupesin ihan solkenaan vollottamaan... :ashamed: Mut monesta pienemmästäkin asiasta hanat aukee tosi helposti... :D

Ja vielä painosta: Mulle on siis tullut ne ihanat 3 kg ja risat viimisen kk aikana, että ihan kauhusta jäykkänä ootan to neuvolaa. Ja lähtöpainokin oli 3 kg enemmän ku esikolta. Eli ei mee vahvasti täällä... Pieni kateudenpisto kyllä tuntuu, kun luen teidän juttuja, et paino vielä samoissa... :(

Hätähousu ja Maukka 15+5
 
Aurinkoista lauantai-iltaa!

Kyllä se mun patti oli meidän pieni nelonen! :heart: Eilen illalla mies kokeili, kun makasin selällään. Tunsi ihan selvästi joko pään tai pepun. Aika hauskaa, että tässä vaiheessa jo tuntuu vauva! Mutta tuosta kystasta, että mulla oli kolmosen aikana varmaan joku sellanen, joka synnytyksen myötä sitten katoaa.

Äitiysvaatteista, mun on vaikee löytää housuja, kun oon niin pieni muuten. Kaikki lököttää reisistä ja takapuolesta. Sitten vasta, kun maha on tosi iso, niin sopii päälle. Onneksi on kesä tulossa, niin hameissa saa kulkea.

Aivan ihana päivä kyllä ollu tänään. Pojat on miehen kanssa kylväneet vähän pientä vihannestarhaa, saavat sitten omia kasvattamia maistella. Hellusia olivat, kun niin innoissaan niitä kylvi! :heart:

miltksi ja papu 16+2
 
Ensiksi Oikein mukavaa syntymäpäivää Hope :flower:

Talvicci: Mä en saanut myös mitään muuta kuin että ei suurentunutta riskiä, eli en mitään lukuja yms.

Vakuutuksesta: Me otettiin pojalle Ifistä vakuutus kun poika oli 2kk, on kyllä ollut tosi paljon käyttöä, kun pojalla ollut korvakierre, putket yms. Mä en halua terveyskeskukseen viedä jos ei pakko ole.
Oltais otettu vakuutus jo ennen syntymää, mutta kun 4D-ultrassa kaikki rakenteet,sydän yms oli kunnossa niin ei koettu sitä tarpeelliseksi. Eli tällä kakkoselle otetaan kans 2kk iässä.

Mammavaatteista: Mulla on vielä esikoisen jäljiltä mammavaatteita tallessa jotka ovat jo käytössä. Ootan että tulee kesä ja pääsee käyttämään capreja, hameita yms. :)
Ti meen etsimään jotkut juhlavaatteet häitä varten, hope löytyy;)

Eilen oli tosi piristävä ilta työkavereiden kanssa, tänään kasattiin pojan keinu kun oli niin ihana ilma niin oli pakko olla ulkona.
Ja MM- kisat on alkanut, JEE, onko muita lätkäfaneja?? :D :D

Ihanaa viikonlopun jatkoa kaikille!

Inka 17+5 :heart: :heart:
 
Muistakseni täällä joku kysyi allergialääkkeistä. Itse sain perjantaina reseptin heinix tableteille. Lääkäri pyysi ennen reseptin määräämistä soitamaan vielä naistenklinikan yhteydessä olevaan teratologiseen (en ole ihan varma nimestä) laitokseen, jossa kuulema ajankohtaisin tieto lääkkeiden käytetävyydestä raskauden aikana. Sieltä sanottiin, että tapauksessani heinix on ok ja sain lääkäriltä reseptin. Ajattelin kuitenkin, että yritän olla ilman ja tarvittaessa vähän pienemmällä annoksella.

Painosta, minulla oli torstaina neuvolakäynti ja painoa oli ensimmäisestä kerrasta tullut + 300g. Olin tosi yllättynyt, että ei enempää, sillä tuntuu, että syön koko ajan tai muuten heikottaa.


 
Raskas työpäivä takana, 100 ihmistä kävi vieraana mutta homma on nyt kunnialla hoidettu. Vähän kyllä meinas mahaan välillä koskea ja pari ikävää vihlaisua tuntui mutta ei onneksi mitään sen pahempaa.

nyt lähden nukkumaan jotta aamulla jaksan pestä ikkunan ennen kuin poika palaa yökylästä ukin ja mummon luota.

ps. hyvää syntymäpäivää hope
 
Heips moips!

En millään jaksa valitettavasti enää kahlata läpi kaikkia kirjoituksia ja siksipä siirryn mieluummin tuonne kerhopuolelle ahkerammin kirjoittelemaan.

Päivityksenä nyt kuitenkin...

Ukkoni löysi sydänäänet kotidopplerilla viime maanantaina :heart:

Vaunutkin jo ostettiin Pallopäätä odottamaan "kun halvalla sai" ja oli mein molempien mieleiset.

Onko kokemuksia kissoista ja vauvoista???? Mein kissa on ainakin niin mamman kissa, ettei iskä oo mitään ja pelkäänkin, että tuo ihana, mutta itsekäs olento jotenkin satuttaa mustasukkaisuudessaan vauvaa, esim. raapimalla, tai menemällä sen päälle nukkumaan( siis tukehduttaa) yms...
Kaikkea sitä pienessä mielessään ihminen pyöritteleekin, mut kuitenkin..kissat on itsekkäitä ja ottaa sen mitä haluu oli se sit huomioo, tai melkein mitä tahansa.

pinkkimieli ja Pallopää 13+2 :heart:
 
Talvicci Meillä ainakin piti verinäyte käydä antaan 2viikkoo ennen ultraa, jotta tulokset ehtii ultraajalle ultrapäiväksi.
Riskiluvun se ultraaja kertoi meille heti paikanpäällä.
"Sinun ikäisellä riski on 1:1400, mutta kun lasketaan tämä sinun verinäytetulos ja sikiön niskaturvotus, niin riskiluku laskee 1:22000" Ultraaja myös kirjoitti riskiluvun ja niskaturvotuksen (1,2mm) neuvolakorttiin.

Että näin meillä Tampereella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkkimieli:
Onko kokemuksia kissoista ja vauvoista???? Mein kissa on ainakin niin mamman kissa, ettei iskä oo mitään ja pelkäänkin, että tuo ihana, mutta itsekäs olento jotenkin satuttaa mustasukkaisuudessaan vauvaa, esim. raapimalla, tai menemällä sen päälle nukkumaan( siis tukehduttaa) yms...
Kaikkea sitä pienessä mielessään ihminen pyöritteleekin, mut kuitenkin..kissat on itsekkäitä ja ottaa sen mitä haluu oli se sit huomioo, tai melkein mitä tahansa.
Minulla oli sama tilanne ja ajatukset esikoista odottaessa. Meidän kissa on luonteeltaan tosi villi ja arvaamaton joten olin varmuuden varalta sopinut kissan mahollisesta siirrosta vanhemmilleni. Mutta kissa vaistosi varmasti jo raskaus aikana että mahassa on nyt jotain ihmeellistä. Lempi paikka illalla oli kehrätä ison mahan päällä, veikkaan että esikoinenkin siellä mahassa kuuli hurinan ja tottui siihen jo siellä :)

Pinnasänky ja rattaat laitettettiin noin kuukausi ennen laskettua-aikaa paikoilleen, kissalla oli ehdoton kielto niihin, laitoinkin niihin varmuuden varalta suihkepullot karkottimeksi ja eipä siihen muuta sitten tarvinnutkaan!

Kun vauva syntyi, mies toi sairaalasta ensin kotiin vauvan tuoksuisen harson ja sitten parin päivän päästä tuli vauva. Kissan annettiin tutustua vauvaan omaan tahtiinsa, ekan viikon kissa pelkäsi sitä, mutta ensimmäisen kerran kissa tuli lavuaarin reunalle katsomaan pyllynpesua ja siitä se alkoi tutustua tulokkaaseen pikku hiljaa enemmälti. Ensimmäisinä öinä oli pinnasängyn päällä kissaverkko, mutta oli tosi hankala käyttää ja kissalla ei ollut lainkaan intoa mennä sinne ja otin sen aika nopeaan pois käytöstä.

Alkuun seurasin tosi tarkkaan kissan tekemisiä mutta käyttäytyi hyvin kiltisti vauvaa kohtaan. Minulle välillä protestoi jos en muistanut silittää tarpeeksi, näykkäs varpaasta :)

Vaikka poika kasvoi ja oppi tarttumaan kissan turkkiin ei kissa poikaa raapinut, sähissyt tai tehnyt muutakaan vahinkoa. Nyt kun poika on jo kolmen vanha, he pärjäävä hienosti kahdestaan. Poika saa tiettyyn pisteeseen asti leikkiä kissan kanssa. Kissa itse ilmoittaa jos homma menee liian pikälle, se lähtee pois paikalta tai nostaa tassua mukamas raapastakseen. Pari kertaa kissa on räpännyt tassulla poikaa (ei ole tullut jälkeä ) mutta poika oppi niistä kerroista mistä kissa ei tykkää.

Meillä siis meni hienosti kissan kanssa vaikka hirveän monet piti itsestään selvyytenä että kissa lähtee, kun vauva tulee :( Onneksi niin ei käynyt. Luin muutes jostai esikon raskaus aikana siitä että kissa perheissä on vähemmän alergioita kuin muissa perheissä, varinkin jos kissa on ollut perheessä jo raskaus aikana. Meillä ei ainakaan pojalla ole alergioita ja minä olen myös tottunut jo raskaus aikana kissaan, en tiedä pitääkö paikkansa mutta näin olen lukenut.
 
Huomenta!
Täällä ahkerasti taas kirjoiteltu!
Ompa ihanaa kun lämpimät kelit jatkuu,oon jo aivan kesäfiiliksissä :flower:

Äitiysvaatteista olette puhuneet, mä olen hankkinut muutamia housuja ja paitoja.Itsellä on jo niin paljon ennestään tunikoita , mekkoja ym ettei paljon tarvi hankkiakaan.Noi housut oli tosi hyvä ostos, ostin niitä h&m:ltä ja olen ollut tosi tyytyväinen.Toiset maksoi n. 15e ja toiset 30e.
Masutuubin tilasin ellokselta ja lisäksi muita kesävaatteita.

Mulle ei ole tota verinäytteen vastausta kerrottu,sanottiin että ilmoittavat jos jotain poikkeavaa.Eikä ole mitään kuulunut,joten kai aivan ok.

Huomenna takaisin töihin sairasloman jälkeen,aivan mukavaa.Onneksi lyhyt viikko,kun vappu koittaa =)

Lämmintä sunnuntain jatkoa
nöpötin ja pikkuinen 15+4
 
Heips!
Ihana ilma jälleen ulkona! :) Eilen istuin meidän partsilla pitkän aikaa ja vaan nautin kun jo ihan t-paidassa tarkeni. Sitten iltapäivällä lähdettiinkin pojun kanssa kävelylenkille ja oli pojaltakin pakko riisua takki pois ja laittaa huppari päälle! Olis muuten läkähtyny.. Sit oliki pakko poiketa jumboon kattelee vähä kesä vaatteita lippiksiä,kenkiä ja muuta mukavaa ja poika saikin sitten 80eurolla uusia vaatteita :whistle: No pitäähän sitä silloin tällöin vähän innostua :D

Mä alan jo vakuuttumaan toukan liikkeistä sillä eilen tuntui NIIN selvästi sellaista muljahtelua ja kerran tuli selkeä potku mikä näkyi jo päällepäin. Tänään muljahtelut jatkuivat... Katsotaan nyt kun meinaan mennä tuon kahvikuppini kanssa kohta tuohon parvekkeelle ja otan ison kulhon karkkia mukaan että alkaako masussa bileet :p

Painon noususta olette puhelleet. Kaikki kellä on +kilo/pari tullut lisää niin älkää nyt masentuko! Täällä on yksi odotaja jolla painoa on tähän asti tullut jo 6kg!!! Lähtöpaino oli kylläkin 42kg, joten ehkä se voi olla syynä että paino nouseekin aikas reippaasti... :ashamed:

Äitiysvaatteista Itselläni oli vain pari paitaa muistaakseni tuolla kaapissa entisiä mutta nyt olen niitä jo joutunut hieman hommailemaan.. Yhdet mammahousut ostin mutta muut on kyllä ihan normi osastolta. Valitsin/valitsen vain löysiä materiaaleja ja suosin kuminauhavyötaröitä
:D

Nyt on muuten tän mamman mielialat ollu aikas koetuksella... Itseä tihrustanu olen nyt pari päivää ja periaatteessa ilman syytä..tai no joo. Vedin pienet herneet siitä että mies on ollut nyt perjantaista hieman viihteellä.. Perjantaina lähti serkkusa kanssa yhdelle keikalle,tuli yöllä kotiin. Eilen lähti illaks töihin ja ilmoitti sitten että lähtee käymään yhdellä. No,soitti yöllä ettei tule yöksi kotiin. Nyt on tänään mennyt aamuun töihin. Ja arvatkaas vaan mitä tän hormoonikärpäsen mielessä vaan liikkuu kun rupee oikein pähkäilemään että missä mies on yönsä viettänyt!? En nimittäin sitä eilen vaivautunut kyselemään siinä raivon vallassa :ashamed: Kyllä on taas hyvän vaimon pisteet kerätty kotiin :/ No,tulee nyt iltapäivällä kotiin niin katsotaan minkä metelin meinaan taas nostaa... En tiedä,ehkä ylireagoin,sillä mieheni käy erittäin harvoin viihteellä ja nyt kun innostu niin niin... :ashamed: No mutta anteeksi tämä vuodatus! Mun mieliala on nyt vaan jostain syystä tosi herkkä! En kestä nyt mitään vastoinkäymistä tai väärää sanaa.. :/

Mutta aurinkoista päivän jatkoa! Palaan taas ehkä paremmilla fiiliksillä...

heinähattu & toukka rv16+4
 
Hello!

Olipas tullut tekstiä sivukaupalla... :D Koitan kommentoida asioita parhaan muistini mukaan....pää on harva kuin siivilä... :D :LOL:

Ammatista: Olen luokanopettaja. Ollut töissä jo monta, monta vuotta.

Ikäerosta: Esikoisen ja masukin ikäeroksi tulee 3v 5kk. Ihan sopiva minusta. Tyttö on jo niin omatoiminen, että on helppoa...noooooh, kiukkupuuskia lukuunottamatta....uhma, ihana uhma... :D

Tulevaisuuden suunnitelmista: Tytöstä olin kotona vähän yli vuoden. Tyttö oli 1v 3kk, kun aloitti päiväkotiuransa. Hyvin on viihtynyt. Itse kaipasin töihin, aivoja haastavaan työhön. Uskoisin, että nytkin menee niin, että suorastaan innolla kirmaan töihin. Alustava suunnitelma on, että elokuussa 2010 palaisin töihin ja mies jäisi koti-isäksi hoitovapaalle. Ei ole päässyt tätä kokeilemaan. Uskoisin, että lapsiluku on masukin myötä täysi. Ikää on jo sen verran (heinäkuussa JO 34v.... :whistle: :eek: )

Vaunuista: Pepin kanssa samoilla linjoilla... Meillä on Brion Kombit heittoaisalla ja kovalla kopalla. Kombissa on ratasosa, joka on koppa-aikana makuuasennossa ja kova koppa asetetaan vaan sen ratasosan päälle. Koppa on tilava ja helppo kantaa. Toimi meillä jopa aluksi matkasänkynä. Kombit ovat hieman isot eli autoon nostaminen vaatii voimaa, mutta hyvin ne saa nostettua (tulee kyykkytreeni siinä samalla... :LOL: ) Sekö vaunu- että rataskäytössä ovat hyvät ja tukevat. Koppa ei ole yhtä matalalla kuin Teutoniassa, joten pidemmälle ihmiselle ihanteelliset. Hyvä tavaratila. Heittoaisalla saa käännettyä vaikka lennossa nenän tai selän menosuuntaan, ihan kuten haluaa. Renkaina leveät ilmakennorenkaat, jotka toimii hyvin...paitsi paksussa umpihangessa... :kieh: Itse tykkään näistä yhdistelmävaunuista ja tämäkin vauva saa niissä kölliä. :heart: Nykyäänhän Briolla on valikoima kasvanut entisestään. Suosittelen!

Vakuutuksista: Esikoisella on Ifin vakuutus. Perusterve on ollut, ainakin toistaiseksi. Uskoisin, että masukillekin otetaan.

Kiloista: Ylipainoa on, joten tarkkana saa olla painonnousun kanssa. Painoa oli tullut 2kg lisää edellisestä kerrasta... :kieh: Ylimääräisessä sokerirasituksessakin jo kävin juuri ylipainon takia. Arvot olivat ok, samoin veriseulan arvot. Olisin iloinen, jos loppusaldo synnytyksen tienoissa olisi +9-10kg, kuten esikosta. Toivossa on hyvä elää... :ashamed:

Vaatteista: Mamma-vaatteet eivät sovi näin leveälle. Ahteri ja reidet eivät mahdu niihin, vaikka masu vielä mahtuisikin. Ilmeisesti lähes kaikki mammat ovat laihakinttuisia...Saa nähdä, löytyykö mistään sopivia äitiyshousuja. Pian niitä olisi alettava etsimään... :D

Vauvan vaatteista: Varmaan muutaman vaatteen ostan kokoa 56. Tosiaan käärimällä saa sopivaksi. Esikolla jäi paljon ihania vaatteita käyttämättä, kun kasvoi senttitolkulla ekoina kuukausina...

Omaa napaa: Olo on hyvä, ollut miltei koko ajan. Kaikki suolainen maistuisi hyvin....töissäkin olen välipalaksi syönyt Beef Jerkyä, kuivattua naudanlihaa... :p 50 g:n pussi maksaa 3,99? :whistle: , joten pitää hillitä mielitekojaan. :D

Hyvää kevättä ja vapunodotusta!

Kisumisu ja Iipi (esikon antama nimi :heart: ) 15+2
 
Hei kaikille!

Minä täältä taustalta ilmoittautuisin vielä mukaan kasvavaan joukkoonne... Olen ahkerasti lukenut kirjoituksia, mutta ei ole vielä arvannut kirjoittaa maailma kun on niin pieni. Olen nimittäin vasta joulukuussa palannut työelämään ja koeaikakin on vielä kesken. Hirmuisesti pelotti laittavatko minut pihalla, kun raskausuutinen paljastuu... Torstaina sitten asia selvisi vahingossa pomolle ja oli iloinen ja työpaikkakin säilyy =) Oli kyllä niin helpottavaa, sillä on ollut todella ikävää salailla näin ihanaa uutista...

Mutta nyt siis pääsen mukaan jakamaan teidän kanssa näitä ihania ainutlaatuisia odotuspäiviä =) Tässä hieman faktaa eli laskettu aika on 4.10, minun ikäni juuri tänään nousi 31v, näillä näkymin synnytyssairaala olisi Jorvi ja meille on tulossa toinen lapsi. Esikoinen on syntynyt 3/06, iloinen ja vauhdikas poika on jo entuudestaan täällä kotona. Jos siis Talvicci päivität minutkin tuonne ensimmäisen sivun listalle, kiitos!

Mulla on takana sellainen historia, että ensimmäinen raskaus meni kesken vuonna 2005, ja seuraava raskaus oli todella vaikea :( Mystisiä ongelmia oli koko raskauden aikana ja koko ajan oli suuri huoli siitä selviääkö vauva ja selviänkö minä, mutta onneksi kaikki sitten lopuksi huipentui rv 37+6 kalvojen puhkaisun ja 2h 44min jälkeen pienen, mutta terveen ja niin ihanan pojan syntymään Naistenklinikalla =)

Kotona olin tosiaan joulukuun alkuun, jolloin poika aloitti päiväkodissa 2v 9kk ikäisenä. Olen itse töissä päiväkodissa ja koska halusin olla kotona, minulla oli vanhempainvapaan jälkeen hoitolapsia kotona. Tämä ratkaisu sopi meidän perheelle hyvin ja luulen, että samalla tavalla teemme tälläkin kertaa. Mielestäni on aivan ihanaa jäädä taas kotiin kahden lapsen kanssa ja työ & päiväkotirupeaman jälkeen sitä osaa arvostaa ihan uudella tavalla...

Tämä raskaus on sujunut edellisiin nähden hyvin, olen tosin hyvin tarkassa seurannassa kaikkien viime kertaisten ongelmien takia, mutta onneksi tähän mennessä on selvitty pienillä vaivoilla kuten väsymyksellä, pahalla ololla, pienellä kolotuksella.

Hiukan on vielä auki huolivatko minut Jorviin, kun viimeksi ongelmat meni sen verran hankaliksi, että minut siirettiin Naistenklinikalle. Ekassa ultrassa kävin Jorvissa ja kaikki oli onneksi hyvin, siinä välissä tuli ilmi, että maksa-arvot olivat tässäkin raskaudessa hieman kohollaan ja sain taas siirron Naistenklinikalle, mutta koska laskivat samantien niin huolivat minut taas Jorviin. Toiseen ultraan olen menossa sinne 18.5.

Neuvolassa olen käynyt jo useampaan kertaan, kerran neuvolaläkärillä, kerran äitiyspolilla, monta kertaa verikokeessa ja ensimmäisessä sokerirasituksessa. Kaikki on ollut hyvin, sydänäänetkin kuultiin edellisessä neuvolassa =) Masu on kasvanut jo vauhdilla, ennen pääsiäistä jouduin siirtymään äityshousuihin, silti paino on pudonnut 5kg lähtöpainosta. Minulla on paljon ylipainoa, joten on ihan hyvä kun on mennyt niin päin, asia selittynee sillä ettei ensimmäiseen 12 viikkoon mennyt mikään epäterveellinen alas...

Yritän tässä muistella mistä kaikesta olette kirjoitelleet viime aikoina... Hankinnoista ainakin, meillä kaikki tallessa esikolta joten hirmuisesti ei tarvitse hankkia. Vaunut ovat Gessleinin yhdistelmät kovalla kopalla, saatiin isän uusperheeltä, ihan ok, niillä pärjätään vielä. Sen lisäksi meillä Gragon matkarattaat mihin saa kaukalon kiinni. Ollut kyllä ihan ehdoton! Äitiysvaatteet ovat myös varastossa odotelleet, yhdet collarit ja caprit olen jo ostanut lisää...

Me otimme esikoiselle ennen syntymää vakuutuksen Pohjolasta, se tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta ongelmallisen raskauden jälkeen. Olemme sitä aika paljon käyttäneet ja luulen että otamme samanlaisen tälle seuraavallekin.

Sitten vielä muutamat henkilökohtaiset terveiset:





Kassu en tiedä muistatko minua, mutta kirjoittelimme samaan aikaan maalismasuissa06, käytin silloin nimimerkkiä Tuleva Perheenäiti...

Pure Love olen kovasti täällä taustalla valanut uskoa sinuun ja raskauden jatkumiseen, itse vuosin esikosta välillä todella runsaastikin ensimmäiset kolme kuukautta ja sen jälkeen aina välillä vähemmän, syytä tähän ei ikinä löydetty ja silti saatiin terve lapsi maailmaan joten kyllä niitä ihmeitä tapahtuu :hug:

Hope myöhästyneet synttärionnittelut :flower:

Onnellisia masunkasvatuspäiviä teille kaikille!

Mutilainen ja masuvauva rv 17+0
 
Heippa ja ihanaa sunnuntaiehtoota!
Me ollaan muutettu tämä viikonloppu ja pikkuhiljaa alkaa tämä talo näyttämään kodilta :) Huomaa kyllä etten ole ihan parhaassa iskussa sillä painavien muuttolaatikoiden kantaminen ei nyt ole oikein luonnistunut ja mun iskä joka on ollut meitä auttamassa on kieltänyt kaiken nostelun :kieh: Itselläänkin on selän kanssa ongelmia ja toppuutellaan sitten toinen toisiamme.

Tänään on kuultu ihania uutisia ystäväpiiristä. Aamuyöstä syntyi tyttö toiselle kaveripariskunnalle ja toinen pariskunta kuulemma on mennyt nyt sairaalaan. Saa nähdä syntyykö tämä toinenkin vielä tämän vuorokauden sisällä :)

Jahas, pitänee mennä taas muuttolaatikoita purkamaan!
 
Paljonpa oli taas tekstiä, joten en edes oikein muista mitä kaikkea piti kirjoittaa :ashamed:

Mutta Mutilaiselle lämpimät onnittelut pikkukakkosesta ja tervetuloa joukkoon :flower: :D :flower:

Flora ottaa ihan iisisti niiden laatikoiden kanssa :D

Täällä ollut aivvan upea päivä taas. Kesä vetimissä taas kirmattu menemään pojan kanssa. Lähdettiin klo 11.00 ja tultiin 16.30, kun pojalla tuli väsy. Oltiin ensin kahvittelemassa ja sitten mentiin leikkipuistoon. Kyllä se poika viiletti ja pääsi kunnolla ensikosketuksiin hiekkalaatikolle, aiemmin kun on ollut ihan velliä koko loota ja viimekesänä oli vielä niin pieni =)
Ja nyt kyllä uni maistuu ja arvata voi, että kun herää on hällä kiljuva nälkä :LOL:

Tiuhti se melskaa jälleen. Liikkeet tuntuu niin selvästi kädelläkin, jotta päätin, että mieskin saa yrittää tunnustella niitä. Tulevat vaan vähän joka puolelta, joten bongaaminen on sen suhteen haastavaa, jos ei tiedä mistä se potku nyt on tulossa. Itse kun tunnen paineena vauvan olinpaikan, niin on helppo vaan laittaa käsi siihen ja saada potku kädelle :D

Mutta kummempaa ei juuri nyt. Ruokaa tekemään äkkiä, taas näin myöhään :whistle:

paapelo+poju+Tiuhti 17+1
 
Hyvää iltapäivää!! nyt alkoi meikäläisellä viikon loma =) ihanaa, ei muuta kun nauttimaan, onneksi on luvannut hyviä ilmoja :) ollaan nyt täällä porukoilla, äsken tuntui masussa ihana tunne, ihankuin olisi ilmakupla puhjennut :heart: on joskus aikaisemminkin tuntunut.
on tullut taas paljon tekstiä, en ees muista kaikkee mistä tuolla olitte keskustelleet.
Minä tilasin bebesiltä mammahousut, sellaiset pellavahousun tyyliset, on kyllä tosi hyvät, mutta s-koko menee nyt eli muutaman kuukauden päästä nämä eivät sitten mahdukkaan =) mutta voisihan sitä tilata vielä toiset eriväriset ja isommat kun niin hyvin mulle istuvat.
Saan miehen siskolta muutamat äippähameet.
Vakuutuksesta vaaville oli ollut juttua, minäkin sitä olen miettinyt mutta enpä sitten vielä tiedä mitä teemme...
Mutta nyt kaffepöytään, kääretorttua poskeen =)

Pikkumyyh ja masuasukkiraksu 17+2
 
Moi Mutilainen, tervetuloa joukkoon :flower:

No nyt onkin ollut mukavasti juttua mammavaatteista :) Kävin siis aiemmin tällä viikolla Hennesiltä hakemassa ekat äitiyskuteet ja jäi mietityttämään, että mitenkähän ison niiden farkkujen koon olisi pitänyt olla että olisivat mahtuneet jalkaan :| Olivat siis sellaiset "matalavyötäröiset" sillä jatkopalalla. Koko 38 oli ihan toivoton (normaali kokoni). Täytynee suosiolla siirtyä suurempaan kokoluokkaan :)

Bebesin vaatteita katselin netin kautta, niillä on Kampissa liike. Eivät olleet kaikki ihan mahdottoman hintaisia ainakaan...

Nyt on sellainen tylsä vaihe raskaudessa, pahoinvointi vähenee mutta liikkeitäkään ei vielä tunne. Kasvaakohan tää mahakaan...Mistä voi tietää että kaikki on hyvin...

DsariaL: "Menkkakipuja" on ollut mullakin vielä silloin tällöin, vaikka toki pahempia olivat alkuviikoilla. En yhdistä niitä itse supisteluihin, ne ovat olleet kivuttomia (=kun vatsa menee kovaksi). Mutta varmaan jotakin kasvua tuolla sisuksissa tapahtuu :p

Apollo + Töppönen 13+1
 
Iltaa pikaisesti.

Sen verran piipahdan, että pakko kysästä teiltä, että syöttekö kovasti herkkuja? Karkkia, suklaata, pullaa, limpparia??? Toivottavasti joku kerkee vastaamaan...
Mä nimittäin oon nyt syönyt ihan järkyttävästi karkkia :ashamed: :ashamed: ei vaan pääse kaupassa irtokarkkihyllyn ohi...Pahus...Mut, esikostakin tuli aika lailla herkuteltua, tyttö oli syntyessään alle 3kg ja minäkin pääsin omiin mittoihin tosi pian synnytyksestä.

Terv. herkuttelusta huolissaan oleva hertta ja pieni bertta 15+6 :heart:
 
Hei!
Tervetuloa Mutilainen :flower:
herttaliisa; Oon tavallisesti syönyt tosi paljon karkkia,nyt raskausaikana selvästi vähemmän,ei vain tee mieli.Syön silti viikoittain karkkia ja sipsiä. Ja sipseissähän on runsaasti suolaa, siitä vähän omatunto kolkuttelee... :ashamed: Light-limsoja juon lähes päivittäin,välillä mietityttänyt sekin,että ehkä pitäisi rajoittaa.

Mitä mieltä muuten olette/onko tietoa, kuinka uä:llä kattomiset vaikuttaa sikiöön?? Kun itseltäni on usein jouduttu tarkistaa tilanne, niin olen alkanut pelkäämään, että jos se vahingoittaa vauvaa. Lääkäri toki sanonut,että ei haittaa ultrissa kattomiset, mutta silti mietin asiaa. Onko teillä jouduttu usein tarkistaa esim aiemmissa raskauksissa? Olisi kiva kuulla kommenttia, vähän hermostunut olo tuon suhteen :'(

nöpötin ja pikkuinen 15+4
 
Iltaa pitkästä aikaa! :) Oon käynyt täällä lukemassa kuulumisia päivittäin, muttei ole muka ollut aikaa kirjotella.. Toisaalta mitään ihmeitä ei kuulukaan.. Viikot on saanut kulumaan hyvin koulutöiden parissa ja mitä niiltä on jäänyt aikaa onkin sitten mennyt töissä... Mulla on siis vielä tradenomin opinnot kesken ja äitiysloman jälkeen olis vielä opinnäytetyö, työharjoittelu ja pari hassua kurssia jäljellä.. :)

Olitte ainakin vakuutuksista jutellu. Mies pääs yllättämään tänään kun kysyin että pitäiskö vauvalle ottaa vakuutus jo ennen syntymää (ei siis oltu aiheesta puhuttu) niin kertoi että on jo katsonu kaiken valmiiks etukäteen.. Eli oltais nyt sitten ottamassa =)

Kateellisena oon lueskellu juttuja liikkeiden tuntemisesta.. Oon itekkin yrittäny vaikka mitä mahan tuntemuksia tulkita liikkeiksi, mutta en usko että vielä oikeita liikkeitä oon huomannu..
:| En toisaalta olettanutkaan, että ekasta vielä näillä viikoilla välttis huomais! Toivottavasti parin viikon sisään!

Mulla on maha kasvanu aivan älyttömästi muutaman viikon aikana! Viime viikolla töissä yks työkaveri tuli jo suoraan onnittelemaan, vaikkei mistää ollut kuullut.. Eli selkeesti jo huomaa ettei oo mistään normaalisa massan keräys kaudesta kyse :) Ihan onnessani peilailen mahaa melkeen päivittäin... :)

Pitikin vielä kysyä että millasella aikataululla Kättäriltä lähetetään poli-laskut??!! Kävin ultrassa maaliskuun puolivälissä, eikä postia oo vieläkään tullut...??

Silona ja mini-Silona 17 + 4
 

Yhteistyössä