*Lokakuiset Masunkasvattajat Huhtikuussa 2009*

Tuosta sokerirasituksesta vielä...itse oon jotenkin kokenut, että on tosi hyvä kun se tehdään...tai siis sen, että mahdollistavat tämän kunnan puolelta. Onhan se vauvan ja itsenkin kannalta hyvä päästä hiukan jyvälle missä mennään...ja tosiaan synnytyspelkoisena toki mietin sitä vauvan kokoakin hieman...etten nyt itse sokerin syömiselläni ihan hurjaa jättiä kasvattais :LOL: . Tosin nyt ei hyvältä kyllä näytä nää mun syömiset: kasvikset tai hedelmät ei maistu: kaikki herkut sitäkin paremmin :ashamed: ...voi toivottavasti saan pian itseäni niskasta kiinni ja alan elää terveellisemmin :|

Kiitos uudesta pinosta =) :flower:

Anteeksi kun olen hiljaa taas ollut pitkän tovin. Ei paljon nykyisin kiinnosta istua juurikaan koneella, kun on jatkuvasti hieman huono olo. Muuten ei mitään uutta olotiloissa.
Tai no, koin ahdistusta ja masennusta, kun huomasin kälyn massun jo pullistuneen. Ja tietenkin viimeviikolla työkkärin tätsykkä huomautti et "miten sun massu noin pieni on, kun la on 23.06?" siinä sitten itku kurkussa selittelemään keskenmenoa ja uutta la:ta. Vi....aa suunnattomasti tuollaiset töksäyttelijät :kieh: :kieh:
No mutta tällaista tämä on.
Tänään kävin verinäytteet antamassa ja ensiviikolla sitten olisi lääkärineuvola. Ultra vasta 2viikon pästä...sitä odotellessa...

anteeksi valitusvirsi :ashamed:

pinkkimieli ja tammenterho 9+4

Hei ja iltaa!

Aprillipiloista.
No mies YRITTI jekuttaa, huonoin tuloksin tosin. Soitti sieltä mökiltä, että tullaankin jo kotiin,e ttä mökki on liekeissä...hahha :LOL:
Ei parempaa keksinyt.

Ja hän oli heittänyt aprillipilan sitten kavereilleen siellä mökillä.
Kuului näin:
Mies: Meille olisi tulossa sitten jälleen perheenlisäystä!
Ystävät: Ihanko totta, paljon onnea!
Mies: Kiitos kiitos!
Ystävät: Olettekos jo ultrassa käyneet?
Mies: Joo...saatiin aika mojova yllätys, että kolme tapausta siellä näytti olevan. Kolmannesta eivät olleet varmoja, mutta kaksi oli varmuudella.
Ystävät: Silkkaa hiljaisuutta...yksi sanoi varovasti onnea!
Mies: Pidätteli nauruaan
Ystävät: Yksi muisti aprillipäivän ja kaikki alkoivat nauraa.
Mies: Mutta kyllä meille on oikeasti tulossa vauva, tosin yksi vain.
Ja sitten tuli onnittelut uudestaan :LOL:

Pilailla nyt tuommosesta asiasta =)

Ja tänään kylässä läynyt kaverini luuli minun tehneen vuoden aprillipilan kuvankäsittelyllä. Näytin hälle, että niin meille tulisi sitten toinen lapsi ja esitin kuvan, jossa vaavi näyttää AIVAN ufolta.
Kaveri nauroi että älähän nyt kuule tämmösellä kuvalla viiti...kunnes näki yläkulman tunnukset HUS Kätilöopisto :LOL:

Että tämmöstä tänään. :D

Nyt rentoutumaan soffalle ja maiskuttamaan pilttejä :p

paapelo+poju+Tiuhti 13+4

Hei mammat =)

Pikaisesti täältä sairastuvalta viestiä näpyttelen, kahdella vanhimmalla korvatulehdus ja nuorimmainen kamalassa nuhakuumeessa, itselle flunssa tulossa myös :|

Onnittelut hyvistä ultrakuulumista taas niitä saaneille :flower:

Meriaanille tsemppiä jatkotutkimukseen ja toivotaan että kaikki on pikkuisella mainiosti :hug:

Dsarial, mä olin just eilen ensimmäisessä sokerirasituksessa ja toinen on siis vielä edessä. Mä jouduin tässä odotuksessa myös isäni diabeteksen vuoksi näihin molempiin rasituksiin.

Päivän oma napa ja hyvät uutiset, sokerit oli oikein hyvät, kahden tunnin arvo oli jo alle paaston. Ihanaa kun ainakin tässä vaiheessa asia kunnossa ja terkka sanoikin että jos jatkan samalla ruokavaliolla niin tulen todennököisesti saamaan puhtaat paperit toisellakin kerralla =) Ja toinen ihanuus, sain äsken kuulumaan pikkuisen laurin sykkeen dopplerilla ja kyllähän tuli maailman onnellisin olo :heart: :heart:

Ensi viikkoa kuumeisesti odotetaan, np-ultra siis torstaina ja maanantaille neuvola vaikka äkkiähän tämä aika menee kun ei päivissäkään enää pysy perässä.

Tyttö-ja poikaoloista oli galluppia, täällä siis vahva fiilis neljännestä pojasta, ollut ihana koko ajan ja meille kelpaa ihan kumpi vaan kunhan tosiaan vauvan vaan syliin saakka saa :heart: Tuon lauri-nimen pikkuiselle lyhensin ystäväni kertomasta aivan ihanasta nimiehdotuksesta tytölle, mä kun olen tosiaan ihan varma pojanpallerosta :D

Nyt vähän iltapalaa ja itsekkin nukkumaan :wave:

äitsy ja lauri 11+5 :heart:

Heippa kaikille!

Eilen kävin ultrassa, kaikki on hienosti! :heart:

Lääkäri ihmetteli et mistäs niskapoimusta pitäis mitta ottaa, kun ei sellaista siellä ole... :p Sai sitten mitaksi 0,8mm. Kävin myös veriseulassa ja se oli negatiivinen. Olikohan luku jotain 1:75000...

Oli aivan uskomaton tunne katsoa sitä pienen pientä ihmisen alkua. Kyyneleet vain valui ja tuijotin hymyilen pikkuista, joka siellä vilkutteli isille ja äidille :heart:

Juttelin kätilön kanssa mun tupakanpolttamisesta, ja kerroin kun neuvolalääkäri mulle sanoi, että ei saa käyttää nikotiinivalmisteita raskaudenaikana. No, hän sitten oikaisia asian ja antoi esitteen, missä pitkät jutut lopettamisesta nikotiinituotteilla raskaudenaikana. Ainoastaan se, ettei saa samaan aikaan polttaa ja käyttää niitä. Ja nyt, tupakat loppu ja purkat odottaa kaapissa. Ja tahdonvoima on suurempi kuin koskaan. Nyt lopetan, oikeasti.

Onnellinen Missah ja Mölli 11+6

Huomenta =)

Raitaselle onnittelut kaksosuutisista, ihania uutisia olit saanut ultrassa :flower:

Missahille kovasti tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen :hug: ja onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :flower: Varmasti onnistut lopettamaan kun viestisi ihan huokuu tahdonvoimaa =)

Täällä huonosti nukuttu yö takana, esikon korva vaivasi ja kuopuskin heräsi todella monta kertaa tukkoiseen oloonsa, mutta eiköhän se taas tästä päivä lähde käyntiin.

Aamupuuroja keittelemään on nyt mentävä :wave:

äitsy ja lauri 11+6 :heart:

Huomenta!
Onnea ihanista ultrauutisista!! meillä tänään iltapäivällä np-ultra,hurja jännitys on :eek: Pitäis päivä vielä töissä malttaa olla.. Olo on kyllä aika pahoinvoiva ja huimaa,osittain taitaa jännityksestäkin johtua..
Oma pahoinvointi iskee iltaisin,yleensä kun syö jotain. Päivällä syöminen auttaa pahaan oloon,illalla pahentaa sitä :x En oikein tiedä mitä ilkeää syödä,kun kaikki ällöttää. Nyt tekisi mieli ananasmehua,en tiedä mistä sitä tähän hätään saan :D
Mut nyt pitää keskittyä työhön,

terkuin nöpötin ja pikkuinen 11+4

Heipä hei mammat :wave:
Eka ultra ois nyt takana ja kaikki pikku kirpulla loistavasti, kovasti oli liikkuvainen ja sydän sykki hienosti :heart:
LA aikaistui 4 päivällä elikkäs uusi LA onkin sitten 25.10

Hyviä vointeja ja haleja kaikille

NaNa84 ja kirppu 10+4 :heart:

Heips!
nöpötin olit maininnut jotain kovista vatsakivuista. Mulla on ajoittain niinkin kovia kipuja et ihan kippuralle vetää, mut se johtuu niin pienestä asiasta ku ilmaa on liikaa eikä se `osaa` ulos. Mut onneksi siihen saa Apteekista cuplaton merkkisiä pillereitä jotka todella helpottavat oloa. Eka raskauden aikaan joku mainitsi mulle siitä ku mulla oli usein todella kipeä maha.

Sokerirasituksesta; itse jouduin esikon aikaan siihen ku oli painoa tullu niin reippaasti mut tulokset oli todella hyvät! ja mua vähän tympäs ku joudun siihen taas vaik ei oo mtn syytä ainakaan vielä ja yritän lihoa sillai ettei tuliskaan!

emmiliisa ja pikkuinen 13+1 ..hui että ku on jo nui paljon viikkoja vaik just alako oottaa :)

Heippa, ja oikein mukavaa huhtikuuta kaikille! :wave:

Mulle ja miehellekkin sitten iski se mahatauti, mikä meillä jo lapsilla oli! Eilen aamulla alkoi, ihan samaan aikaan. Koko päivä meni ihan sohvan pohjalla. Mulla ei oo koskaan ollut noin rajua mahatautia! Oksensin puolentunnin välein 14 tuntia! Painokin tippui melkein kolme kiloa, ja ku oon niin pienikokonen, niin se kyllä veti heikoksi olon. Nyt oon vähän koittanu syödä, ja ainakin vielä on sisällä pysyny.

Meillä olisi vielä eilen ollut keskimmäisen pojan päiväkodin musikaaliesitys, ei sitten päästy. Kyllä tuli itku mulla, kun se oli pojalle niin tärkeä juttu. No mun vanhemmat sitten meni poikien kanssa, ja kuvasivat videokameralla, että edes vähän näin mitä sielä tapahtui.

Yritin tuossa lukea teidän kirjotuksia, mutta tuntuu ettei pää vielä vastaanota oikein juttuja. :headwall: Ainakin oli monella ultrakuulumisia, ja onnittelut hyvistä kuulumisista! Meriaanille Peukut tarkempien tulosten odotteluun!

Tuntuu, että teillä kaikilla on ollu jo ultra tai ainakin lääkärineuvola! Mulla on ultra vasta huomenna ja lääkärineuvola vasta ensi tiistaina, että yhtään en tiiä onko kohdussa elämää... Pelottaa todella kovaa! Kohtu on kyllä kasvanut, tuntuu kädellä painaessa. Mutta tuo raju mahatautikin pelotti, että kuinkas vauva, mutta eipä se kuulemma hirveästi ole häneltä pois, onneksi!

miltksi ja papu 12+3

Meriaanille kovasti peukkuja täältäkin!

Jännä miten paljon eroja on eri alueilla tuon sikiöseulonnan tulosten ilmoittamisen kanssa. Mulla kun tosiaan meni verinäytteen otosta 4 arkipäivää niin oli jo kirje laatikossa. Mulla vaan ei kyllä lukenut mitään muuta kuin että tulos on normaali eikä vaadi lisäselvittelyjä. Ei siis ollu mitään tarkempia suhdelukuja. Pitääkin tänään kysyä lääkäriltä että miksikäs näin.

Kohta ois eka nlalääkäri edessä. On tää niin jännää :) Verenpaineet varmaan huitelee taas ties missä :ashamed: Olen kotona jatkaillut mittailuja ja ka on arviolta 124/70, mutta sitten aina lääkärissä alapaine on lähemmäs 90 ja lepopulssi korkealla :LOL:

Aku
Päivää mammat!
Eilen oli se kauan odotettu np-ultra ja pikkuisella näytti olevan kaikki kunnossa =) Pää-perämitta oli 47mm ja vastasi viikkoja eli tuon 17.10 la:n mukaan mennään.Veriseulassakin kävin ja ne tulokset pitäs tulla kotiin 1-2viikossa.Olipa ihana kuulla että kaikki on hvyin jos vaikka uskaltaisi alkaa nauttimaan tästä raskaudesta.

Vatsavaivoista käsitään täälläkin.Ilmaa on vatsassa ja muutenkin laiska vatsani on jumiutunut lähes täysin eli apteekkiin vie tieni Levolacia ostamaan :/

Kävin aamusella hakemassa avaimey uuteen työpaikkaan ja vkloppuna olis sitten tarkotus aloittaa.Tytön tarhaura on lähtenyt ihan kivasti käyntiin.Eilen oli eka akertaa yksin sielä ja muuten oli sujunut mallikkaasti paitsi raukka ei oolut malttanut nukkua yhtään.Illalla meillä olikin hyvin kiukkuinen pikku-neiti :kieh: Toivotaan että se tästä lähtee sujumaan.Äidillä on vaan kauheet tunnontuskat kun oon vielä vapaalla ja tyttö hoidossa.Lyhyttä päiväähän tuo on mutta kuitenkin.Tuntuu että pitäs olla kauheen tehokas täälä kotona ettei ihan löhöilyks mee :ashamed:

Taidanpa tästä lähteä ruuanlaittoon ja sit pikku päikkäreilelle niin jakssa illalla lähteä uimaan koko perheen voimin =)

Voikaa hyvin ja nauttikaa!Ihanaa kun kevät tulee,vaikka tänään ei niin paistakkaan kun parina viime päivänä :)

-Aku ja Aapo 11 ja 5 (höh meiän plussanäppäin ei toimi!)

Flora mullekin tuli vaan kirje viikon päästä, jossa oli tuo sama selitys että tulos on normaali eikä vaadi lisäselvitystä. Tosin mulle se kyllä riittää mainiosti :)

Paljon onnea kaikille ultrauutisista ja Meriaanille täältä myös lisää peukkuja!

Jee toinen päivä kun on ihan "hyvä" olo eli ei illallakaan paljoa okseta.. *muistaakseni kehuin täällä oloani juuri ennen viime viikonlopun takapakkia, joten kai mä sit taas tänä iltana oksentelen iloisesti*

MB 13+4

Missahille tsempit tupakkalakkoon!! Tai lopettamiseen siis! Hyvin se onnistuu kun tahto on niin kova!
Aku joo tuo tarhan alotus stressaa meitä äitejä kyllä! Itelläkin vielä tuoreessa muistissa, mutta kyllähän he siihen sopeutuvat. Ei meilläkään juuri syöty tarhassa alkuaikoina. Eikä kannata ottaa paineita että kotona pitäs saada kauheesti aikaan. Hyvä se on äidinkin välillä ihan relata vaan.

Täälä saikku jatkuu! Yök mikä etominen taas päällä! :(

Päivää! Huonovointista miestäni odottelen kotiin saapuvaksi. Sitä ennen mennään siskon kanssa kävelylle.

Cuplaton pillereitäkin on...niitä tippoja käytetään vauvojen ilmavaivoihin, eli vinkkinä eskoistaan odottaville, että Cuplaton oraali tippoja myydään apteekissa ilma reseptiä ja ne auttoivait meidän pojun mega paukkuihin tosi hyvin :D

Otin sitten jo paripäivää aiemmin masukuvan. Nyt kun on tuo painokin pudonnut paljon, niin siinä se maha vaan pysyy ja kasvaa.
Tiuhit oli eilen tosi hiljaa, mutta tänään ehti aamusta muksaisi parikertaa terkuiksi. Tuntuvat muuten tosi selkeästi jos on rakko päässyt täydeksi, mutta muuten saa kyllä keskittyä kuulostelemaan.

Eli tässä massukuva rv13+5:

Nyt alan laittamaan itseäni ulkoilu kuntoon, eli tukka ponnarille ja tuulihousut jalkaan. Sitten vaan oottelemaan että pikkuherra herää ja se on adios kevään aurinkoon :D :wave:

P.S
Onnea ihanista ultra kuulumisista =)

paapelo+poju+Tiuhti 13+5

Pikaisesti minä ilmottelen itestäni.

Paapelon masu senkun kasvaa, i h a n a ! :D

Mulla eka lääkärineuvola tänään....jännää. Se on puolen tunnin päästä, huh.

Mä oon kans bongaillu selkeitä liikkeitä jo masussa, ihanaa kun niitä tuntee nyt jo! Esikosta tunsin vasta rv 18 :ashamed:

Täällä on armoton päänsärky kiusannut koko viikon, huomenna pitäs jaksaa töihin, mut kysäsen jos lääkäri vielä yhden lepopäivän kirjottais. Meinaa ihan taju välillä lähtee ku niin särkee :/ Lääkäri tosin kirjotti mulle vahvoja särkylääkkeitä ja sit vielä lisäksi Panacodia. Tuota en oo uskaltanut ottaa vaik luvan kans sitä vois ottaa....

Jaahas, mä lähen valmisteleen itteäni neuvolakuntoon :wave:

hertta ja bertta 12+3 :heart:

Neuvolalääkäristä kotiuduttu. Kaikki hyvin pienellä ja minullakin. Sydän hakkasi niin vimmatusti (syke 175) :heart: Verenpaineet minulla oli taas mitä oli :ashamed: Noh, enpä voi sille jännitykselle mitään. Oli kiva tavata oma nlahoitaja ekaa kertaa kun viimeksihän kävin eri asemalla ja nyt muuton takia sitten siirryin toisaalle.
Ajattelin nyt tulevana viikonloppuna kertoa tästä raskaudesta minun isoäidille. Ollaan pidetty tämä vielä häneltä salassa kun on niin kovin huolehtivainen tapaus :)

Flora (13+1)

Torstaita!

Flora-79: kuulostaa ihan minun verenpaineeltani esikoista odottaessa. Neuvolassa tuli aina huimia lukemia, kotona oli suht normaalit. Ennätylukemat tuli laskettuna päivänä, kun yhtäkkiä vasen puoli kasvoistani halvaantui. Äippäpolilla kun sitten otettiin verenpaine, niin lukemat oli 160/112!!! Kasvohermohalvaus ei onneksi vaikuttanut vauvaan mitenkään, mutta huoli oli suuri. Viikon päästä poju syntyi ja parin viikon päästä siitä halvauskin parani. Onko muuten kellään muulla kokemusta raskauden aikaisesta kasvohermohalvauksesta?

Pääsen tänään ihan yksin Hulluille päiville! Tämä äippä onkin vähän oman ajan tarpeessa...

Eelis ja Elmeri 10+0

Heips!
Hyvää huhtikuun alkua kaikille! Mä olen potenut kovaa flunssaa koko viikon. Töissä on silti tullut oltua :ashamed: kun ei sieltä oikein nyt pysty pois olemaan kun tuntuu että kaikki on enemmän tai vähemmän kipeenä.. Poijalla oli viikonloppuna yli 39 kuumetta ja kova yskä/nuha eli ei tartte miettiä mistä on flunssa mulle tullut.

Täällä voidaan hyvin ja neuvolalääkäri oli ja meni. Verenpaineet on mulla niin matalalla että välillä joutuu seinistäkin pitelemään kiinni. Sydänäänet kuului loistavasti (niinkuin jo silloin rv9+) ja muutenkin kaikki oli niinkuin pitikin. Pahoinvointi on helpottanut mutta tämä flunssa.. :kieh:

Aloitin tuossa viimeviikolla uuden työn ja siellä oli kerrottava raskaudesta ihan työn luonteen vuoksi (hieman arvaamatomia/agressiivisia, sairaita nuoria) eli olen sellaisessa asuntolassa töissä. Lisäksi yksi nuorista sairastaa erittäin tarttuvaa virustautia, jonka vuoksi myös muiden oli hyvä tietää että olen raskaana. Asiaan ollaan suhtauduttu ihanasti! Yksikin työntekijä aina ohimennen silittelee pientä mutta selkeää vauvakumpuani ja muut huomioi sitten muuten vaan. Tulevat aika herkästi apuun jos ongelmia ilmenee nuorten kanssa. Esimies otti asian ihanasti vastaan ja sanoi että ajattele nyt vaan ja ainoastaan lapsenparasta mitä ikinä täällä teetkin. =) Eli tyytyväinen uuteen työhöni kyllä olen.

Anelie kyselit tuosta virtsiitistä. Noh,esikoisen aikana mulla oli n. 5 krt lääkekuuri kyseiseen vaivaan (ainakin). Ja yksi lääke olikohan nitrofur-C aiheutti niin hirveät pahoinvoinnit että n.kolmantena päivänä kuurista aloin vaan oksentelemaan. Oksensin 2päivää kunnes lopetin kuurin kesken(soitin lääkärille ja kysyin luvan) mutta muista lääkkeistä ei ole ongelmia ilmennyt. Toivotaan että sulla paranee se nopeasti ja ilman suurempia oksenteluja =)

Sokerirasituksesta
Itsekin joudun siihen rv 20 suunnilleen. Ylipainoa ei ole,päinvastoin :D mutta isälläni on 2tyypin diabetes joten minutkin siihen lykätään. Esikoisen aikana sitä ei katsottu.

Kaikille onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Nyt hakemaan jotain syömistä... :)

p.s. Onneksi voin syödä töissä niin paljon ja niin usein kun haluan! Muuten ei tulisi mitään jos joutuisin olemaan monia tunteja syömättä. Työkaverit usein vain naureskelee kun mussutan milloin mitäkin kaapista löydän :D

Heinähattu & pikkunen rv13+1
(neuvolassa jälleen muuttivat viikot ym. en tiedä miks mutta näillä mennään nyt loppun)

Sokerirasituksesta: mä kysyin just terkkarilta tuosta ja mulla se ois nyt sitten hoidettava rv 16 mennessä. Pisti mulle samantien lähetteen labraan ja ajattelin ens viikolla mennä. Mä ymmärsin että meidän alueella tuo olis kaikille pakollinen tässä vaiheessa jo. Tosin mulla on tuota ylipainoakin niin voi olla et siks joudun jo nyt menemään. No, samapa tuo. Saanpa sitten tietää onko sokereissa jotain häikkää..

Ai niin! Tuo Paapelon masu on niin ihana :) Odotan tässä itse jo innolla milloin alan selkeitä liikkeitä tuntemaan... Ehkä pientä tökkimistä on tuntunut mutta en ota niitä todesta ennen kuin tunnen ne ihan selvästi ja olen varma etä ne voisivat olla juuri vauvan aikaansaannoksia eikä esim.kiertävän ilman :D

Niin ja paapelo milloin tunsit aikaisemmissa raskauksissa ensimmäisenä ns.selkeät ja varmat liikkeet? Ja onko tuo ihan oikeesti mahdollista että voisin jo ruveta ehkä itsekin niitä jo tuntemaan? tarkoitan että tuntuko sulla jo ihan selkeästi sellaisia varmoja liikkeitä vai onko vielä sellaista pientä hipsutusta?

Enpäs olekkaan pariin viikkoon päässyt käymään täällä palstalla, olo on ollut niin huono ja okswennus on lentänyt kun vain ajattelinkin tietokonetta, mutta nyt on olo jo parempi =) Oli tullut niin paljon uutta tekstiä etten millään malttanut kaikkea lukea mutta äkkiseltään huomasin että aika moni oli saanut hienoja ultra kuulumisia ja niitä kuulumisia olisi minullakin. Pikkuisella siis kaikki hyvin ja LA pitää paikkansa.

Minusta ei varmaan taas pariin viikkoon kuulu mitään sillä lauantaina suuntaamme Puerto Ricoon lomailemaan perheen kanssa.

Ilosta huhtikuuta lokamassut :wave:
H-a-n-n-e ja pikkarainen 11+2

Yhteistyössä