*Lokakuiset Masunkasvattajat Huhtikuussa 2009*

Hip ja Hei!

Täällä Tukholmassa kevät sää jatkuu, ihanaa että aurinko vihdoin ja viimein paistaa ja viimeisetkin lumet on pois. Miten siellä suomessa?

Halauksia kaikille huonoja uutisia saaneille :hug:

Paapelo, olen hyvin kateellinen kasvi tietämyksellesi! Meillä kukkia koti täynnä mutta aika ajoin pakko vaihtaa kun pääsee kuolemaan :whistle: Peukalo siis todella keskellä kämmentä :LOL:

Oma napa:

Täälläkin hiukan pelko siitä onko pikkusella kaikki ok. Pahaolo ja väsy loppu, tuntuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Toivottavasti kaikki on kuintekin hyvin! :) Odotus 23. päivän ultraan on vain niin pitkä!

Sitten vähän kivempia juttuja. Juuri ollaan masukin kanssa lähdössä lounastaan kaverini Emelien ja 1-vuotiaan Julian kanssa. Ihanaa nähdä mamma kavereita!

Nyt lähtö edessä, eli kirjoittelu sikseen,

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!

Pikkis + masu-asukki

ps. Nimen saa sitten kun sukupuoli tiedossa ;)

[/b]pinpella voi ei , sanattomaksi vetää suru-uutiset :hug: :hug: voimia sinulle :hug:

tänään kävin neuvolalääkärillä, ja sieltä satiinkin ihana pieni sydämen syke kuuluviin :heart: nyt voi siltä osin hengähtää ja odotella ensi viikon ultraa =) paino oli tippunut vähän vajaan kilon,mikä olikin odotettavissa kun ollut niin tota pahoinvointia.verenpaineet 111/89 , mulla on aina neuvolassa korkeemmat kuin kotona joten enemmän seurataan niitä kotona mitattuja paineita.hemoglobiini oli tippunut taas vähän , nyt oli 105 , ja ensi viikon ultrassa äitipolin lääkäri sitten päättää millä hoidolla hemppaa lähdetään hoitamaan.mutta kaikinpuolin siis asiat kunnossa :heart:

neuvolakäyntien väleistä hämmästellen oon lukenut kun joillakin tulee pitkiä välejä käynteihin, meillä kun on aina 4 viikon välein käynti , vaikka mullakin jo 4:s tulossa niin siltikään ei oo käyntejä harvennettu , enkä kyllä haluaiskaan käydä harvemmin , päinvastoin voisin käydä vaikka joka viikko kuuntelemassa sydänääniä :heart:

tervetuloa uusille odottajille :flower:

tietääkö kukaan voiko mistään ostaa yksinään sitä äitiyspakkauksen makuupussia,kun me ei oteta eikä tarvita äitiyspakkausta mutta ihastuin tohon tämän vuotiseen makuupussiin niin että sen tahtoisin ???

kaurisäiti ja masuasukki 12+0

Tiilalle jaksamisia tulosten ootteluun... :hug:

Henspu kyseli ekan neuvolalääkärin ajankohdasta
Mulla se oli rv.9+1, mut se lääkäri sano että yleensä se on vähän myöhemmin...

...ja veriseulan tuloksien ilmottamisesta
Np-ultra oli 24.3 ja siitä 8päivän päästä tuli kirje tuloksista kotiin.
Siinä luki vaan et tehdyn sikiön niskaturvokeseulontatutkimuksen tulos on normaali.
Mitään lukuja siinä ei ainakaan mulla ollu.
Kirjeessä muuten oli päiväys että 27.3 eli nopsaan on tullu tulokset sinne sairaalaan.

Tervetuloa Mirmi, myola ja auringonpaiste :wave:

pinpella
Paljon voimia sinne... Kuinka ikäviä uutisia :'(
Liian paljon on meitä lokakuisia menettänyt pikkusensa :(

kaurisäiti
Kokeileppa vaikka tuota kaksplus kirpparin sivua.
Voihan se olla että joku ei siitä ite tykkää tai on itellä jo ennestään jo makuupussi niin jos sitä kautta saisit sen pussin ittelles... :whistle:

Tänne ei mitään erikoista...
Eilen simahin jo yheksältä sohvalle :LOL:
Parille entiselle luokkakaverille olen tästä pikkusesta kertonu...
Kavereille en ole jotenki osannu vielä mitään sanoa, toisaalta on kiva vielä salailla :whistle: :D

*Talvicci ja Uuno rv.14+0* :heart:

pinpella :hug:

Jahas, täällä poksuu viikot tänään 14+0 :) Olen viimiset viikot kärsinyt univaikeuksista ja jaksaminen on ollu tosi koetuksella kun pitäis jaksaa töissäkin käydä...Nyt onneksi tuntuu hieman helpottavan. Herään mä silti jo paaaljon ennen kellon soimista (tänä aamuna heräsin viiden jälkeen kun olisin saanu nukkua seiskaan), mutta parempaan suuntaan on menty kumminkin. Ehkä se tästä taas :) Ja huomisen jälkeen onkin useampi päivä vapaata!
Nyt lähden kaupungille ruokaostoksille pääsiäistä varten ja saatan käydä vähän vauvan vaatteitakin vaihteeksi hypistelemässä ;)

heippa!

jokohan sitä nyt uskatas alkaa nauttimaan tästä raskudesta..tänään kävin np ultrassa laskettu aika mulla on nyt 21.10.09 eli aikistui par päivää =) ultrassa kaikki hyvin..turvotus 1 mm ja katteli rakenteitakin ja sanoi ettei nähnyt mitään poikkeavaa..hyvä juttu!

viikot poksuu 12+0 :) sutikka ja sisu

Kaurisäiti: muistelisin, että yks mammakaveri osti niille toisen makuupussin sieltä Parkanon reiman/tuttan tehtaanmyymälästä. En sitten tiedä myytäiskö niitä muuallakin. Mutta tuolla ainakin vielä viime keväänä myytiin just sitä 2007 vuoden makuupussimallia.

Harmillista, miten aina vaan huonoja uutisia tänne tupsahtelee! :hug: huonoja uutisia saaneille! Toivottavasti nämä nyt jo loppuisivat.

(.) Viime yönä tunsin inhottavaa mahan kovettumista, tuntui vähän samalta kun kivuttomat harjotussupparit. Ei kai tässä vaiheessa vielä voi/saa supistella? Ja tänään taas kun ajoin töistä kotiin ja vielä nytkin tuntuu, että maha välillä menee kovaksi. En oikeen ymmärrä. Ja vasemmalta puolelta, n. munasarjan kohdalta kipuilee välillä. No, pitänee seurata tilannetta vielä...
Mullahan oli ekassa raskaudessa munasarjassa (oikeassa) joku tulehdus, ym ja jouduin leikkaukseen sit. Toivottavasti nyt ei tulis mitään semmosta...

Hätähousu ja Maukka 13+2

Mun tupakoinnin lopettaminen ei meinaa onnistua millään. Vähentynyt on kyl olemattomiin, mut pitäis saada kokonaan pois. :ashamed:

Kävin sitten eilen neuvolassa.. Eipä saatu sydänääniä kuulumaan. Menen uudestaan ensi viikon perjantaina, jos sitten. Kyllä ahdistaa, pakko myöntää. Tosin on tota omaa rasvakerrosta "kohtuullisesti" tossa masussa, niin se meinas et voi johtua myös siitä. Mutta ei voi olla miettimättä, et mitä jos pieni on kuollut. :'(

pinpella :hug:

Missah ja Mölli 12+5

Ps Mun lasketunajan voi muuttaa, en tiedä mistä tuon olin kattovinani silloin alussa, mutta oikea on 16.10

Missah
Täällä taistellaan kans tupakan kanssa.

pinpella
Jaksamista sinulle paljon

Oma olo.. No on mikä on. Mielialat heittelee. Kovin on yksinäinen olo ja tuntuu että kaikki on kääntäneet selkänsä jostain syystä.
Olenko itse liian innoissani tästä vauvasta, vai eikö muut vain hyväksy iloani, ja sen takia karttaavat? Mene ja tiedä.

Aurinko paistelee ja pyhät tulee.
Jospa kevät piristää mielialaa ja oikein innolla odotan, että pääsen kasvihuoneen kunnostukseen ja kasvimaata muokkaamaan.

pinpella olen täysin sanaton :'( :hug:

Liikkeet:
No aluksi ne oli sellaisia hienoisia tumpsahduksia, tosi kevyitä. Nyt tuntuu jo ihan siltä että kohtu liikkuisi, mutta niin ei tietenkään tapahdu, eli liikkeet ovat voimakkaampia nyt. Sellaisia...muljuntoja ja rytmikkäitä muksimisia...hitsi tosi hankala selittää :LOL:

Kasvitietämys:
Olen aina ollut viherpeukalo, mutta en aina kovin osaava sellainen ole ollut. Epäonnistumisien jälkeen on tullut aina haettua kyseisen kasvin nimen alta kaikki mahdollinen hoito tietous ja nyt sujuu hyvin jo.
Parveke kukiksi sopii ja on helppoja vieläpä, juurikin mustasilmäsusanna ja köynnöskrassi. Ne itävät hyvin ja ovat muutenkin tosi helppo hoitoisia ja kukkivat pitkään.
Köynnöskrassi viihtyy laihassa ja hiekkaisessa maassa (itse kierrätän vanhat mullat sille ) ja mustasilmäsusanna taas kaipaa enempi tasaista lannoitusta.

Nyt sain kaipaamani varastohyllyn tuonne parvekkeelle. siihen sitten laitan mustasilmäsussun kiipeämään ja sitten puuseinustalle ja ikkunalle kiipeämään laitan aitoelämänlangan. Toivotaan, että taimet on hyviä ja kasvavat toivotulla tavalla, niin keskikesällä ei ikkunasta näe paljoakaan :LOL:

KEvättä rinnassa...ei varmaan kukaan huomaa.
Ja taas Tiuhti melskasi sokerisen herkun jälkeen...kannattaa itsekunkin joilla viikkoja jo kasassa, niin mutustaa pari karamellia tai jotain muuta makeaa hiukan, niin silloin alkaa tapahtua...mutta liikkeetkin tuntee vain jos vaavi on juuri oikeaan suuntaan kääntynyt...tulisi se aika, kun vaavi on jo isompi, niin ei tarvitsisi vippaskonsteja tunteakseen vilskettä :D

Nyt menen ihmettelemään noita hyllyn osia ja katsomaan saanko itsekseni sen kasattua, vai tarviiko miehen jeesiä...jos on kovin korkea, niin sitten kyllä en yksinäni saa sitä mitenkään, kun olen tämmöinen tatti :D

paapelo+poju+Tiuhti 14+4

Neuvolassa käyty. Olikin pitkä käynti kun mulle ja esikoiselle oli molemmille varattu puoli tuntia. Sydänäänet kuunneltiin ja sen sellaista. Sain sen downin riskiluvunkin, mutten muista enää..jotain yhden suhde kuuteen tuhanteen ja risat se kai oli. Seuraava neuvola olis sit toisen ultran jälkeen eli rv 21+5.

pinpellalle voimia.

MB 14+4

Tänään soitin neuvolaan aamulla heti ensimmäiseksi niistä veri seulan tuloksista, mutta turhaan... :( ne tulee vasta aikaisintaan ens viikon alussa ja viimestään ens viikon loppu puolella ku ne joutuu lähettää ne np-ultran tulokset ja sen veriseulan kuopioon ja sieltä tulee sitten vastaukset.. vähän jännittää ne tulokset kun vielä joutuu odottaa.. toivottavasti kaikki on hyvin :)
Olen nimittäin kova stressaamaan kaikista asioista mitkä vaan liittyy tähän pikkuiseen täällä masussa. Ainakin np-ultrassa kaikki oli hyvin, mutta se ei takaa vielä mitään.

Ai niin joku ihmetteli sitä kun sanoin siitä raskaus myrkytys lääkitys/ siitä jutusta.. niin siellä np-ultrassa kattoivat minulta kohtu valtimo virtaukset, että kuulunko siihen riskiryhmään jolla voi olla mahdollisuus saada myöhemmässä vaiheessa raskuasmyrkytys, koska se läkäri sanoi että osittäin on periytyvää äidin kautta se, mutta ne valtimo jutut oli ihan ok.

Pinpellalle halit täältäkin. :hug: On kyllä pitkä lista tuo suru-utisen kohdanneet, mutta onneksi on monta jo uusille listoille päässyttä.

Itselleni tuli tänään kirje nkl.lta ja siinä kerrottiin että sikiö kromosomeiltaan normaali ja poika on tulossa! :heart:
Arvatkaa vaan mitkä fiilikset. Mies toi kakun töistä tullessaan, että pakkohan tätä on hiukan juhlistaa. Tosin päätä hiukan jomottaa, ilmeiseti muutaman päivän jännitys ja huonosti nukutut yöt vaikuttaa.
Mut nyt nuorimmainen kipuaa syliin, on mentävä
Meriaani 13+1

Chantal: jaksuja vaikeassa tilanteessa, toivotaan että saatte hyviä uutisia kuitenkin!
Pinpella: jaksamista :hug:
Meriaani: ihania uutisia olette saaneet.
Missah: tsemppiä lopettamiseen! Tosi hyvä juttu että olet jo saanut vähennettyä.
Uusille tervetuloa mukaan!

Täällä menee veriseulan tulokset neuvolaan, soittelevat jos on jotain poikkeavaa. Täällä tosiaan käydään ensin ultrassa ja sitten vasta verikokeissa, tarviivat siihen lappuseen vauvojen lukumäärän, tarkan lasketun ajan sekä vielä niskaturvotuksen suuruuden, näistä kaikista sitten jotenkin laskevat sen riskiluvun.

Yksi työpäivä takana ja 5 vielä edessä. Onneksi näyttää siltä että on hiljasta, en mitään hirmusta hoppua jaksaisikaan.

Peppi ja toukka 13+1

Upeita uutisia meriaani !
Varmaan se viime päivien jännitys nyt laukeaa päänsärkynä. Itsellä ainakin huomaa heti kun on ollut stressiä ja tilanne rauhottuu niin hirveä päänsärky on sitten kaverina. Juhlikaahan nyt :heart:

Mullakin oli tänään niskapoimu-ultra, josta kotiuduttu ristiriitaisin tuntein... Niskaturvotusta oli 2,2 mm, mikä on ilmeisesti näillä viikoilla (11+1) selvästi yli normaalin. Muuten kaikki näytti olevan kunnossa, sikiön koko vastasi viikkoja ja rakenteet ok. Nenäluusta ei maininnut mitään enkä tajunnut kysyäkään...

Luulin jo, että vähitellen voisi jo huokaista helpotuksesta, mutta ei :snotty: :snotty: :snotty: Nyt sitten odotellaan veriseulan tuloksia...

meriaanille hurjasti onnea poika ilmoituksesta ja muutenkin mahtavista tutkimus tuloksista :flower: :flower:

Fresia:
Ei tuo turvotus onneksi yksinään kerro vielä mitään. Ja tuosta nenäluusta eivät mainitse mitään, ellei se puutu, tai näin olen sen ymmärtänyt. Ainakaan omalla kohalla ei näistä kumpaisestakaan ole mitään mainittu ja olen kyllä molemmista sen itse nähnyt =)

Tupakoinnin lopettamiseen tsemppiä, se on jo askel parempaan, että vähnnyksen on kyennyt tehdä, nyt on enään se viimoinen ja hankalin vaihe, totaali kieltäytyminen :hug: Hyvin se sujuu usko pois =)

En soaa päättä järjestystä tuonne parvekkelle...miksi pitää olla liikaa ideoita päässä ja sitten ei osaa edes päättää...miehestäkään mitään apua ole, kun sanoo vaan, että sinä päätät :headwall: :LOL:
Jahka saisi tuon hyllyn koottua huomenna, niin sitten se on vaan päätettävä...onneksi tuolla on paljon tilaa pyöritellä ja säätää...sitten tämä mamma aloittaa kuun lopussa naulojen koputtelun ja lankojen nyrityksen seiniin ja ikkunan pieliin ja jokapaikkaan...kyllä mies sitten ihmettelee taas :LOL:

No joo...poika pitää herätellä ja lähteä TAAS kauppaan...se on luonnonlaki, että ne tärkeimmät unohtuu ostaa kun astuu kauppaan :ashamed:

paapelo+poju+Tiuhti 14+4

Pinpellalle voimia menetyksessäsi :hug: . Tuskaa ei varmasti helpota yhtään se, että osasit ennakkoaavistaa tilanteen. Toivottavasti pääset piakkoin jatkamaan eteenpäin tästä surusta huolimatta. Voimia.

Tässä pinossa onkin aika paljon nyt meitä niskaturvoketuloksissa normit ylittäneitä. Toivottavasti moni muukin saa iloisia uutisia, kuten Meriaani: ihanaa, onnea :flower: !

Paapelon multasormi-innostusta ei voi kuin ihailla, kun itseä vielä pahoinvointi ja väsymys uuvuttavat aivan valtavasti.. No ehkäpä parin viikon päästä meikäläiselläkin virtaa riittää? ;) Toivoa sopii!

Sitä odotellessa,
:wave: ~Tiila ja Kauno 12+1

Tää täällä vähän mietiskelee...
Sitten yrityskiertojen en ole seuraillut kohdunkaulaa (siitä kun havaitsee ovuloinnin yhdessä muiden muutosten kanssa )...nyt vähän nipistellyt ilkeästi ja tsekkasin sitten minkämoinen sen tilanne on...tuntui kiinteältä, mutta oli n.1 sormelle mielestäni auki...voi siis olla että on näin jäänyt pysysvästikin, sillä synnytysten väli on lyhyt minulla ja on ihan monilla muillakin jopa kahelle sormelle auki koko raskauden.
En tuosta mitään stressiä ota, sillä tuo ei mitään merkkaa ilman supistuksia ja niitä ei todentotta ole lainkaan :D

Kaikkea sitä tulee pistettyä merkille...on se kumma. Mutta toki aion kyllä neuvolassa sitten parin viikon päästä sanoa asiasta...voisi kyllä neukka tätsy sen itse testata jos siihen on tarvetta...en sille lääkärille tahdo...muutenkin haluan kyllä kysyä, onko mahdollista vaihtaa, sillä en tule toimeen kyseisen lääkärin kanssa lainkaan :ashamed:
Ehkä vähän hölmöä, kun itse neukka käyntejä ei tule kuin pari, mutta jos tulee itselle jotain köhää ym. pientä kivaa, niin siinä tulee kyllä nähtyä kyseistä tyyppiä ihan tarpeeksi.
ja jos joku miettii, miksen pidä tuosta lääkristä...noh, hän on töykeä naisille, hänen puheestaan ei saa tolkkua, vähättelee kaikkea mitä sanot ja kaikeka tuohon mielen asenteeseen kuuluvaa raivostuttavaa. Ja kun menet näytille venähtäneen jalan takia käskee hän riisua paidan, jotta keuhkot voitaisi kuunella...ei riitä että paita otetaan pois vaan myös liivit pitäisi riisua...siihen jäi viimeksi lääkäri käyntini hänen luonaan ja toiste en mennyt koskaan ja nyt tuo sama lääkäri on tullut takaisin meidän alueen lääkäriksi :headwall:

No mutta...

täällä tosiaan on alkanut ilmeisesti toisenkolmanneksen energinen jakso...pitää yrittää nauttia tästä, sillä se vika kolmannes on siinä mielessä inhottava, että mahan tuoma lisäpaino alkaa verottaa voimia ja loppuakohden vaivoja tulee milloin mitäkin. :D

Nyt toivotan kaikille jälleen hyvää yötä ja hyvää pääsiäistä kaikille :wave:

paapelo+poju+Tiuhti 14+4

Missahille ja Marsupilamille
tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen b:)d

meriaani
Onnea hyvistä uutisista! Ja onnea tulevasta prinssistä :D

En muista mitä muuta piti kommentoija... :whistle:
Täällä väsyttää edelleen muttei enää niin pahasti ku pari viikkoo sitten :kieh:

*Talvicci ja Uuno rv.14+0* :heart:

P.s Hurjaa muuten että nyt mennään jo toisella kolmanneksella :eek:
Tuossa laskeskelin ja miehelle sanoin että enää 26viikkoo laskettuun aikaan niin se totes että onpa aika menny äkkiä... :D
Niin se kyllä kieltämättä on vaikka alussa se tuntu kuluvan niiin hitaasti :D

Huomenta!

Alkuun pinpella: jaksamista sulle oikein paljon!!
Tsemppiä tupakan kanssa taisteleville myös! Itse poltin silloin tällöin ennen raskautta,aika satunnaisesti. Joten sen lopettaminen ei ollut mitenkään hankalaa raskaaksi tulemisen jälkeen.Tuskimpa enää aloitan edes tuota satunnaista tupakointia,nyt ainakin ällöttää koko tupakka :x

Ihanaa kun pääsiäinen on viimein,ja vähän vapaata töistäkin =) Toivottavasti ilmat on oikein lämpimät koko pääsiäisen!

nöpötin ja pikkuinen 13+1

Meriaanin puolesta tuli tosi hyvä mieli! :)

paapelo hui kamala mikä lääkäri! Mä en menis myöskään tollaselle alapäätäni näyttämään, en ikinä! Kääk! Ekassa raskaudessa mä kieltäydyin noista sisätutkimuksista sen jälkeen kun yksi kovakourainen mies tutki mua. En tajunnu sitä ennen, että ei niille ole mitään tarvetta. Ja ultrallakin näkee kohdunkaulan. En aio suostua tässäkään raskaudessa niihin, vaikka tuskin ne nyt niin paljon sattuis kun on kerran jo revenny :LOL:

Jaa sitä pitäis tänään matkata taas itä-Suomeen toiseen mummilaan pääsiäiseksi. Just kotiuduttiin esikon kanssa toisen mummin luota pari päivää sitten. Meillä kun nuo mummilat - harmi vaan - on molemmat n. 300km päässä. Hoitoapua ei siis juurikaan ole mikä välillä risoo aika lailla.

MB 14+5

Yhteistyössä