*Lokakuiset Masunkasvattajat Huhtikuussa 2009*

Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

uusille tervetuloa mukaan!

Tiila: jaksamista odotukseen. Toivottavasti saatte hyviä tuloksia.

Henspu: enpä oo aiemmin kuullu että äidin raskausmyrkytyksen takia tyttären raskautta seurattais erityisesti äitipolilla. Riski että sinäkin saat raskausmyrkytyksen on hieman suurempi kun äidilläsi on ollut. En oikein usko että sen vuoksi aloitettaisiin mitään lääkitystä, mistähän lääkkeestä on kyse? Yleensähän raskausmyrkytystilanteissa aloitetaan verenpainetta alentava lääkitys ja määrätään lepoon.

Shakki: me ollaan käytetty kuopuksella nyt 4 pakettia noita naturebabycare vaippoja yövaippoina. Hyvin ovat pitäneet ja olleen toimivia, meillä siis teippivaippa käytössä. Itse ajattelin myös että ovat edes hieman ympäristöystävällisempiä kuin tavalliset vaikka ne täällä menevätkin kaatopaikalla.

ON: eipä tänne ihmeitä. Mies lähti kuopuksen kanssa mummolaan pääsiäistä viettämään, tulevat maanantaina sitten takaisin. Isommat lapset lähtevät torstaina isänsä luo ja tulevat hekin vasta maanantaina. Vietän siis "sinkkupäiviä" tässä muutaman. tekemisestä ei varmaan ole puute kun huomenna alkaa 6 päivän työputki. No, vapaa-ajan teen sitten mitä huvittaa, eli luultavasti alan noita kestoja ompelemaan.

Mutta nyt menen vähän syömään, tein kinkkupiirakan ja lisäksi aattelin väsätä oikein kunnon salaatin.

Peppi ja toukka 13+0

HEIPPA!

Nyt on np-ultrassa käyty, kaikki oli normaalit, niskaturvotus oli 1,5 eli normaali. :)
Siellä se kovasti liikkui ja käsiän puristeli nyrkkiin.. näytti niin hassulta, ei voi kuvitella että siellä jotain olisi, kun itse ei hirveästi tunne vielä mitään. Eikä mahaakaan vielä näy

Talvicille Laskettu aikani muuttui 17.10.2009 eli nyt mennään rv 12+4 =) :(

Heippa!
Onnea mukavista ultrakuulumisista!! Ja tervetuloa Mirmi!
Joku kirjoitteli massun kasvusta ja mietti voiko osa pömpötyksestä olla vatsalihasten harjoituksen puutetta..! Itse olen miettinyt täsmälleen samaa.. Nimittäin ennen raskautta tein ahkerasti vatsoja joka päivä. Nyt en ole yli 2kk tehnyt ainuttakaan vatsalihasliikettä ja tuntuukin että lihakset taitavat olla lähes kadonneet
:LOL:
Voisihan sitä tietenkin sillon tällöin vähän niitä vahvistaa yhä, onhan se ryhdillekin hyväksi.Mutta vatsa kyllä on kasvanut ja varmasti osittain vatsalihastenkin "löystymistä".. Vai osaako joku viisaampi sanoa, voiko näin lyhyessä ajassa kuitenkin se vaikuttaa.Monimutkainen teksti, anteeksi :D

Nyt pohdin mitä ruokaa haluaisin/ilkeäisin syödä tänään. Lihapullat voisi olla hyviä :p

Aurinkoista päivänjatkoa!
nöpötin ja pikkuinen 12+6

Heips!

Enpä ole taas jaksanut täällä pyöriä.
Neuvolalääkärillä tuli käytyä tänään, eikä siellä taaskaan mitään ihmeellistä. Yritti dopplerilla saada ääniä kuuluviin, muttei odotetustikaan löytänyt niitä (viikkoja kuitenkin vasta10+4) ja sitten kaivoi sen ultran romun ja sillä väitti nähneensä liikettä siellä. Kortiin tuo tätsykkä sitten kirjoittikin "sydämen syke: ? sikiön liikkeet: + uä". Eli ei ainakaan minun huoltani poistanut tuo neuvola käynti. Voihan se taas olla käden tärinä mikä vaikutti sikiön liikkeeltä. Pessimisti ei pety (, ainakaan niin pahasti).
No viikon päästä torstaina on sitten se np-ultra, sitä odotellessa.

pinkkimieli ja tammenterho 10+4

Meriaani: Löysin noiden housujen kaavat Ottobren woman- lehdestä ja numero taisi olla 2/2007. Meidän kirjastosta tuon lehden löysin. Ja muissakin ottobren woman-numeroissa oli odotusajan vaatteiden kaavoja. Tuo housukaava oli sellainen polvimittainen, mutta pitensin vain lahkeet ja hyvät tuli. Ja oli vielä helpot tehdä. Mietin tässä jo, josko tekisin toiset mokomat, kun ovat niin hyvät... Kun mulle ei H&M:n mammahousut sovi sitten millään, aina pussittavat ja valuvat. Ja muita en tahdo raaskia ostaa...

Onnea ihanista ultrakuulumisista taas kaikille ultrassa käyneille! :heart:

Täällä edelleen odottelen liikkeiden tuntemista... esikosta tunsin jo joskus 16 tai 17 viikoilla, mut nyt ei ainakaan vielä mitään. Jospa sitten ensi viikolla. :eek:

Hätähousu ja Maukka (nyt se on päätetty) 13+1

Biovaipat:
Meillä koklattiin niitä mitä kaupasta löytyi tarrakiinnityksellä ja itse en oikein ollut tyytyväinen siihen kiinnityksen pitoon, tai sitten meidän pojan massu on vaan niin pömppö :D Mutta muuten tosi hyviä ja ei vaippa ihottumaakaan tullut sinä aikana lainkaan. Mutta se kiinnitys puoli, kun tarrat irtosi tuon tuosta tai sitten poika itse nappasi tarrasta kiinni ja sen jälkeen ei enään pysynyt sitä vähääkään.
Mahtaakohan niitä olla tarjolla housuvaippana??? Sillä juuri tuon vappis ihottuman kannalta olivat loisto ostos.

(Toivottavasti ketään ei nyt tunne itseään mitenkään painostetuksi näiden asioiden tiimoilta jos itse käyttää kertiksiä pelkästään, sillä siitä ei kyllä kannata tuntea huonoa omaa tuntoa. Itse vain juurikin innostuin näistä eikä näiden kokeilussa nyt ole niinkään omalla kohdalla vahvaa aatteellista puolta, vaan lähinnä lapsieni peppujen kunto :D )

JA sitten päivän saavutukseni.

Täällä vieherpeukku taas säätää. Laitoin juuri Mustasilmäsusannat tukiin...meinasi jäädä vähän myöhäseen, mutta tänään kerättiin pajun oksia, kauniita ja suoria sellaisia ja nyt näyttävät niin kovin hienoille, kun ovat haroneet uusia oksiakin latvomisen jälkeen :D
Sitten purkissa odottaa itämistään Aitoelämänlankaa tolkuton määrä (ja huomasimpa juuri että siemenet ovat huumaavia/myrkyllisiä, joten ei parane jättää siivoamatta jälkiä istutuksen jälkeen ) ja sitten monta purkkia vielä Köynnöskrassia. Viimeisimpinä muttei vähäisimpänä loppukuun kylvöä odottavat Keskipäivänkukka ja Kesämalvikki.
Lisäksi sitten on lopulliseen ruukkuun siirrettynä Kesäleimun taimet.
Ja kukatietää, jos taas hurahdan vakkari rehutalossa ensikuussa, niin mukaan tarttuu takuu varmasti orvokkeja ym. pientä kivaa ja tuonne parvekkeelle ei keskikesällä tosiaan pääse ilman järeämpää aseistusta :LOL:
Tätä menoa mies vielä omatoimisesti ostaa omakotitalon pihoineen kaikkineen, jotta rehut siirtyisivät sinne...toivoahan saa jookos :D

Nyt juomaan se kahvi loppuun ja tekemään taas jotain...olo on tosi energinen :D

paapelo+poju+Tiuhti 14+3

Sellaista vielä pitää kysyä, että mitä mieltä ootte näistä pitkistä neuvolaväleistä näin alkuraskaudessa? Tästä on varmaan ollut aiemminkin puhetta muistaakseni, mutta nyt mietin että seur. neuvola vasta loppukuusta eli siihen saakka pitää odottaa että sydänääniä kuunnellaan.Np-ultra oli viime vkolla ja siellähän oli kaikki mainiosti =) Silti oisi kiva useammin käydä ihan ääniä kuuntelemassa..Voikohan terkkari ottaa vastaanotolle vain äänten kuuntelua varten? :ashamed:

nöpötin Mä kävin neuvolassa ihan vaan sydänääniä kuuntelemassa...En sitten tiedä vaikuttiko asiaan se, että takana 3km ja kohtukuolema niin on ollut paljon rauhallisempi mieli käydä kuuntelemassa niitä. Nyt on parisen viikkoa sitten tuo dobleri ollut kotona ja oli kyllä tosi hyvä hankinta. =)
Voithan sä kysyä, et voisitko saada ajan ihan vaan äänten kuunteluun.

).(
Väsymystä ja pahoinvointia edelleen havaittavissa...mutta eipä se mitään. Neuvolalääkäri oli eilen ja samalla lekuri otti papan...se on sitten epämiellyttävää. :/
Vaavi on jotenki asettunut tuonne kohdun alaosaan asustelemaan ja lääkäri sanoi että joillakin saattaa näin käydä joilla on vähän enemmän lantiota...nyt tämä asia on kumminki vaivannut... :(
Sydänäänet oli vahvat ja vaihtelu hyvä. Sairaslomaa kirjoitti 3 viikoksi jotta saan tarpeeksi levättyä...Huomenna menenkin huvikseni käymään ultrassa...saapi mies sitten kuvan muistoksi ku lähtee takas ulkomaille...kunhan nyt ensin tulee kotona käymään... :kieh:

Pure Love ja Ihme rv13+1

Miten nopeesti teille on tullu ne veriseulan tulokset np-ultran jälkeen?
Mietin tässä sitä että eikös ne periaatteessa pitäis siel neuvolassa jo olla ( meillä menee suoraan neuvolaan tieto) kun kävin puoltoista vko sitten siinä veriseulassa ja tänään oli np ultra??

Henspu ja kirppu 12+4

Iltoja mammoille =)

Ja taas onnitteluja mukavista ultrakuulumisista joita oli taas useampia :flower: :heart:

Tiilalle jaksuja tulosten odotteluun ja toivotaan että kaikki pienellä kunnossa :hug:

Tervetuloa Mirmi =)

Pitkät neuvolavälit ei mua itseäni haittaa kun aika tuntuu silti menevän niin nopeasti ja ainahan sitä voi neuvolassa piipahtaa jos huoli painaa mieltä. Kotidoppleri on myös nykyään niin edullinen että sen hankintaa suosittelen lämpimästi vaikka itse en mikään aktiivikäyttäjä olekkaan :D

Biovaippoja on myös housuvaippoina ja itse sain ystävältä yhden kokeeksi ja tykkäsin kyllä kovasti.

Ihania masuja oli taas kusvissa Talvicilla ja Hätähousulla, kaikilla niin erilaiset mutta ihanat :D

Mies viimeksi tänään naureskeli mun mahalle ja ihmetteli sen kokoa kun muisteli muiden odotuksien masunkasvua. Mutta onpa täällä muillakin jo muhevia masuja joten en usko vaikka mies kovasti väittikin näin että tänne masuun on kaksi piilotettu :D

Eilisessä neuvolassa oli kaikki ok, painoa ei ollut tullut, paineet ja pissa ok ja laurin sykkeetkin kuului ensiyrittämällä ja olivat terkan mielestä oikein vahvat ja hyvät :heart: Ylihuomista ultraa odottaessa :whistle:

Tämä väsynyt mamma käyttää koirat pissalla ja suuntaa kohti sänkyä niin saa nukkua pitkän yön kerrankin :wave:

äitsy ja lauri 12+4 :heart:

Henspulle vielä vastaan, meillä menee tieto seerumikokeesta suoraan äitipolille jossa ultrataan ja sinne tieto ehtiin noin viikossa eli luusisin että sunkin tulokset olisivat jo neuvolassa, kysäiseppä sieltä =)

Mekin kaytiin ultrassa ja nahtiin ja kuultiin ihana pikku uimari joka heitti heti kaden pystyyn moikaksi. :heart: Taas piti porata..
Kumma kylla, antoivat ajan viikkoa ennenkuin np-ultran voi ottaa, joten ei kun takas ens viikolla - rahastuksen makua? Tastakin patkahti taalla Belkuissa 50 maksettavaksi. Miten lienee Suomessa?

Aitiyspakkauksesta - saatiin Chilittimen kansa ratkottua hommat hyvin koska aitini asuu hanta lahella joten paasee tuore mummu-to-be korottelemaan hakemaan pakettia naperolleen. Me napataan se sitten kesalla matkalaukkuun (ilman laatikkoa :) ) Kiitos kaikki apuanne tarjonneet! Loistavaa porukkaa liikkeella :hug:

Meillä tuli kirje kotiin ja kesti 2 viikkoa. Tuokin tietty vaihtelee tapauskohtaisesti ja joillain voi käydä onni ja tulokset voi tulla viikossakin.
Voisithan soittaa neuvolaan ja kysyä, onko tulokset tulleet.

Ja todentotta...hirmu ihania ultra kuulumisia tullut, joten onnea kovasti niistä.

Neuvoloiden väleistä:
Itseä ei haittaa lainkaan että menee pitkälti...tai ihan normi välit täällä meillä on, joten en osaa ajatella, että useammin olisi. Toki neuvolatäti sanoi, että jos alkaa huolettamaan vauvan vointi np-ultran ja seuraavan käynnin välissä, niin saan toki tulla näytille, mutta ei ole ollut tarvista ainakaan vielä =)
ja kaikkien käyntien väliin jää se n.1kk ja meillä käynneiksi lasketaan myös ultrat ja neuvolalääkäri ajat, eli itse neuvolatädin tapaamisen välille jää seuraavaan käyntiin mennessä 9 viikkoa, mutta välissä oli np-ultra, joten n.1kk pikkuisen voinnin kartoituksesta. :D

Ja mitä pikku ihmistaimen vointiin tulee, niin Tiuhti kyllä on tehnyt nyt ennätyksen.
Söin joku hetki sitten Dumleja (vai olivatko Daimeja?? ) kuitenkin ja nyt alkoi mahdoton jumputus...vielä tähän mennessä ei ole näin kovasti ja selkeästi tuntunut, mutta voi mahdoton tätä iloa, harmi vain, että mies tai kukaan muukaan ei vielä pysty näitä tuntemaan, mutta ehtiihän tuota...voi kun näistä saisi nauttia ihan joka päivä, mutta tuo toive on varmasti vielä aika suuri toteutettavaksi =)

Nyt lähden suunnittelemaan kukka istutusteni sijainteja.
Öitä kaikille.

paapelo+poju+Tiuhti 14+3

paapelo kateellisena luen sun kukkien tietämyksestä. Mä en oo koskaan saanu yhtäkään kukkaa laitettua parvekkeelle ja on kyllä todella ankea paikka kesällä. Pitäis ostaa ruukkuja ja siihen se aina jää...

Ihana ilma täällä, aurinko paistaa :)

Eilen oli siis np-ultra ja vähän ristiriitaisin tuntein sieltä lähdettiin. Eli rusina löytyi, ja syke myös , turvotusta oli 0,9 mm, vähän oli pienempi kuin mitä viikot oli, eli vastas viikkoja 11+4 (eilen oli tasan 12), minkä kyllä arvasinkin ku kierto on ollu yli 30 pv. Sitte saatiin ne veriseulan tulokset, ja siellä oli riskiluku 1:250, mikä on kyllä justiin siinä rajalla eli me mennään ens viikolla lääkärin juttusille, et kuullaan mitä se tarkalleen ottaen tarkottaa ja pitääkö tehdä jotain lisätutkimuksia kuten lapsivesitutkimus. Lisäksi la muuttui ja se on nyt 25.10., jos Talvicci viitsit päivittää sen listaan (tääki oli justiin siinä rajalla, kuulemma jos heittää 5 pv tai yli niin la muuttuu). Niin ja mulla oli vielä joku kolmas arvo siinä rajalla (olikohan joku hormoniarvo), et sitäkin kuulemma seurataan. Mä yritän olla stressaamatta, mutta itseni tuntien en siinä kovin hyvin onnistu. Mut mielellään keskustelen tästä asiasta kerhopuolella enemmän.

Chantal + rusina (viikot sekaisin :))

Maanantaina oli sitten toinen neuvolakäynti, jossa kuunneltiin ekaan kertaa vauvelin sydänääniä :)
Syke oli 150!! Muutenkin kaikki ok, eikä paino ollutkaan neuvolan vaa´an mukaan noussut kuin 2 kg.. Ei tullu sanomista siitä, wiuh! Neuvolatäti kans kyseli, että tuntuuko käyntiväli liian pitkältä, mutta me ei ainakaan koeta sitä niin... Ainahan voi soittaa jos jotain tulee mieleen!! Seuraava aika varattiin sitten kuukauden päähän, just ennen rakenneultraa!!

Meille ne veriseulan tulokset tuli postissa vajaan viikon päästä... Nyt alkaa olla kiire kouluun!!

Silona ja tasan 15

B)

Mä en ole vielä päässyt pikkuisen sydänääniä kuuntelemaan, np-ultrakin 21.4 vasta :ashamed:
Uskon kuitenkin että kaikki masussa on hyvin, on vaan sellainen tunne.
Mieltä kuitenkin lämmittää että monet ovat saaneet jo hyviä uutisia ja nähneet pikkuisensa <3

Mites muuten, onko kettään miettinyt tulevan vauvan sukupuolta?
Meinasitteko rakenneultrassa kysyä sukupuolta?
Itse meinasin kysästä tästäkin tulokkaasta, tahdon varautua ajoissa
- tiedän kyllä ettei nekään aina pidä paikkansa, mutta sille ei voi minkään sitten =)
Kahdesta ensimmäisestä en ktahtonyt tietää, mutta sitten tästä tuoreimmasta tapaksesta eli pojasta viimeksi ainakin oli ultraaja niin varma, tuli hommattua kaikkea kivaa säkkikaupalla pojalle ja pinnasänkykin maalattiin siniseksi, pitäähän mun tietää maalataanko se kenties tällä kertaa vaaleanpunaiseksi? :)

Huomenta ja tervetuloa myola =)

Miltskiä piti tulla kiittämään saamastani 4-d ultrainfosta :D Täytyy soitella sinne mehiläiseen sit vähän myöhemmin josko sitä pääsisi kokemaan saman ihanuuden tässäkin raskaudessa kun vaasaan on vain tunni ajo.

Chantal, toivotaan että saatte tehtyä itsenne mielestä oikean päätöksen jatkotutkimusten suhteen ja kaikki on vauvelilla hyvin. Toivottavasti tämä huojentaa mieltäsi kun yksi tuttu sai vuosi sitten täysin terveen tytön riskiluvulla 1:5 eli sunkin kohdalla mun ymmärtääkseni on erittäin iso mahdollisuus (249 vauvaa 250) on siis aivan terveitä. Mutta raskausaika on niin herkkä että siihen ei kyllä mitään lisästressiä kaipaisi eli en halua mitenkään vähätellä tilannettasi, jaksamista asioiden puntaroimiseen :hug:

Ja nyt lasten kans vesiväreilä maalaamaan :wave:

äitsy ja lauri 12+5 :heart:

Huomenta!
Juu ehkäpä täytyy käydä vain :heart: ääniä kuuntelemassa neuvolassa jos alkaa huolettaa.Nyt olo on kyllä varma ja hyvä,eiköhän tuolla masussa kaikki hyvin =)
Pahoinvointi helpottanut jo,joidenkin ruokien ajatteleminen tekee kyllä vielä pahaa.
paapelo, minkälaisia ne massutuntemukset sulla on? Kun itsellä välillä on selällä maatessa tuntuntu jänniä "nippaisuja" ihan alavatsalla, niitä saattaa tulla 2-3 peräkkäin. Eivät tunnu aivan normaaleilta suolen "kuplinnoilta" kuitenkaan.. Hassua :D

nöpötin ja pikkuinen 13+0!!

Heippa kaikille lokakuisille.

Itsellä oli eilen se np-ultra ja siellä todettiin se mitä olin niin kovasti jo pelännytkin eli keskeytynyt keskenmeno. Huomenna menemme sairaalaan aloittamaan lääkkeellisen tyhjennyksen. Olo on aivan kauhea vaikka tätä osasin jo vähän aavistaakin, silti sitä tietysti elätteli toiveita.

Kovasti haluaisi että kaikki olisi jo ohi ja voisi yrittää uudestaan, mutta sitten pelottaakin ajatus siitä että sama toistuu uudestaan.

Onnea kaikille tähän ketjuun kuuluville, jotta saisitte vauvat syliin lokakuussa, eiköhän meitä keskenmenon kokeneita ala olla tässä listassa jo tarpeeksi.

Täällä olisi vielä uusi odottaja ,jos mukaan vielä mahtuu. Laskettu aika 24.10 eli nyt viikkoja 11+4. Synnäri olisi tyks ja lapsi on viides. Np-ultrassa eilen ja vastas viikkoja 11+6. Aluksi siellä oli kaksi,mutta toinen olikin tuulimuna. Ja ikää on jo minulle kertynyt 37 vuotta.
Kovasti halauksia ja voimia kaikille huonoja uutisia saaneille :ashamed:
Itsellänikin takana yksi keskenmeno ja seuraava raskaus oli kyllä henkisesti kovin raskas,kun ajatukset olivat siinä edellisessä keskenmenossa. Mutta tosiasiahan on että yleensä seuraava raskaus sujuu kuitenkin hyvin.
Mukavaa pääsiäisen odotusta kaikille!

Yhteistyössä