Lokakuiset 2025 🍁

Oon taustalla seuraillu ja lukenu teidän kuulumisia, ihania ultrauutisia ollut täällä taas😍

Oon ollu kipeänä ja pahoinvointi vähän lisääntynyt. Mietin myös kuumeisesti koska uskaltaisi kokeilla dopplerilla sydänääniä 🥹 tiedän että 12 vko jälkeen suositellaan, mutta mahdanko malttaa.

Ja sitten ongelma.. juominen 😭 mikään juoma ei maistu. Ei vesi ei limsa ei kivennäisvesi ei mehu.. veden joukkoon sitruunaa mietin et testaisko.. mulla muutenkin haasteita juoda tarpeeksi ja nyt on kyllä hankalaa. Saan kyllä alas juomaa mutta kun ei tee mieli juoda mitään niin ei tosiaan tuu myöskään juotua. Haluisin oikein himoita jotain juotavaa. Heittäkääs teidän lempijuomat?

7+1 mennään

vierailija
Vähän outoa kyllä, että erilaiset ohjeistukset eri hyvinvointialueilla. Mä oon siis pirhan alueella ja sieltä tuli toi 9+ eteenpäin. Meen kuitenkin myöhemmin 😄

Sofiika, mullakin tommosta kiristelyä ja uskoisin, että on kasvukipuja vain 😊

-aa

• Tykkää
Reactions: Sofiika
Kannatti tänne avautua niin taas helpotti, kiitos teille siitä 🫶

Mä hyppäsin kans äitipolilla esikoisen aikaan radista, mut sain tosiaan käyntimaksut vakuutukseen ja meni kyllä ne lääkkeetkin.

Täälä kans miettiny tuota doppleria mutta massaa meinaa vähän olla niin menee varmaan useampi viikko ennenkun äänet löytää. 🥹

Meinaa tulla välillä myös huonoa oloa, ei tiedä oksentaisko vai mitä tekisi..

Kannatti tänne avautua niin taas helpotti, kiitos teille siitä 🫶

Mä hyppäsin kans äitipolilla esikoisen aikaan radista, mut sain tosiaan käyntimaksut vakuutukseen ja meni kyllä ne lääkkeetkin.

Täälä kans miettiny tuota doppleria mutta massaa meinaa vähän olla niin menee varmaan useampi viikko ennenkun äänet löytää. 🥹

Meinaa tulla välillä myös huonoa oloa, ei tiedä oksentaisko vai mitä tekisi..
Mulla oli esikoisesta bmi reilusti yli 40 ja ostin dopplerin joskus vko 12-14 ja sain heti kuulumaan äänet🥰

• Rakkaus
Reactions: Sofiika
Me ei olla kerrottu kenellekään. Varmaan sitten nt-ultran jälkeen vähitellen. Eilen kyllä mietin, pitäisikö kertoa vanhimmille lapsille, kun he selvästi huomasivat, että kaikki ei ole ihan normaalisti. Oli jokseenkin mieli maassa, kun oireet ovat vahvistumisen sijaan lievenneet enkä muista, onko sitä aiemmin kestänyt näin pitkään, vaikka aaltoilua onkin ollut. Mutta sitten ajattelin, että on vielä kamalampaa, jos he koko ajan miettivät sitä, joten yritin vain saada heidät ymmärtämään, että maailmassa tapahtuu myös asioita, jotka eivät liity heihin mitenkään, jotka voivat vaikuttaa äidin mielialaan. He ovat kyllä jo nähneet niin monta raskautta, että voisivat arvata jossain vaiheessa itsekin, mutta ehkä he ajattelevat, että äiti on jo yli-ikäinen niihin hommiin...

Varhaisultraan tuskin menen kuitenkaan, en ole käynyt yleensäkään. Mitä nt-ultraan tulee, niin meille on tervetullut ihan millainen lapsi tahansa, emme keskeyttäisi raskautta missään tilanteessa. Ollaan aina ajateltu noita tutkimuksia siltä kannalta, että voidaan sitten valmistautua parhaamme mukaan, jos jotain ilmenee.
Heips. Niin se vain oli, että en turhaan ollut tuota kirjoittaessani mieli maassa, raskaus oli mennyt kesken niin aikoihin, kun oireet lievenivät. Tämän viikon maanantaina alkoi niukka vuoto, ja koske oireet ovat olleet niin satunnaisia, en enää kestänyt epätietoisuutta vaan menin yksityiseen ultraan tiistaina. Siellä sitten vahvistettiin keskeytynyt keskenmeno.

Päätin jäädä odottamaan, että hoituisi itsellään. No, viime yönä alkoi sitten vuotaa runsaammin. Menin kuitenkin normaalisti töihin aamulla, mutta siellä vuotoa tuli lyhyessä ajassa niin paljon, että yhtäkkiä vintti pimeni ja kaaduin yhden tuolikasan päälle. Ensiapu tuli paikalle ja sitten tuli mieheni, joka onneksi oli autolla lähistöllä, viemään Naistenklinikan päivystykseen. Siellä verikokeet, sisätutkimus ja ultraus. Hemoglobiini, joka jo valmiiksi oli matalahko, oli laskenut yli 10 yksikköä viime viikosta. Raskausontelo näkyi vielä kohdunsuun tuntumassa, mutta oli niin tuloillaan, että päätettiin antaa tulla itsekseen. Jotain hematoomaa poisti kohdunsuulta, mikä vähän vähensi vuotoa. Ilmeisesti raskausontelokin tuli sitten tuossa iltapäivällä.

Tämä ei ollut sillä tavalla hirveä shokki, kun tosiaan on ollut niin aiemmasta poikkeava raskaus muutenkin. Ikävää tietysti, ettei tule vauvaa lokakuussa enkä tiedä, tuleeko enää koskaan, mutta onneksi on hyvä määrä lapsia jo ennestään. En tiedä, vaistosiko kuopus jotain, kun seuraavana aamuna ultrausta, jossa tieto keskenmenosta oli varmistunut, hän tuli pyytämään imetystä sen oltua yli kuukauden tauolla. Olin tehnyt lopettamispäätöksen päivää ennen tietoa raskaudesta, en raskautta tms. ajatellen vaan yöunien ja iltojen rauhoittamiseksi. Nyt kuitenkin annoin, ja ihme kyllä, maitoa tuli ilmeisesti ihan hyvin edelleen. Se oli tosi lohdullinen tuokio. Sen jälkeen taas ei ole edes pyytänyt.

Viimeksi muokattu:
vierailija
Hetken sivusta seuranneena keskustelua, uskallan nyt ehkä liittyä mukaan. Yllätyksekseni tein positiivisen testin 27.2. ja siitä lähtien ollut jos jonkinlaista tunnemylläkkää päässä. Taustalla vuoden lapsettomuus jonka jälkeen 2022 maaliskuussa keskeytynyt keskenmeno ja sen jälkeen kolmen vuoden hiljaiselo raskausplussista. Kerkesin jo asennoitumaan siihen, että olen lapseton loppuelämäni. Ensimmäiset ruskeat tuhruvuodot tuli ennen raskaustestin plussaa ja toinen kerta viikolla 6 (5+5). Nämä säikäytteli kovasti ja kerkesin jo käydä itkien läpi, etten jaksa toista kertaa samaa mitä koin -22 maaliskuussa. Kuukautisten ajankohdan epäselvyyden takia sain varhaisultra ajan ja kävinkin siellä eilen iltpäivällä. Löytyi 6+4 viikkoja vastaava sikiö sykkeellä ❤ aamuyöllä vessaan herätessäni paperiin pyyhkiytyi vaalean punaista vuotoa ja kovasti olen nyt tämän aamun itselleni uskotellut, että johtuu vain siitä varhaisultrasta (herkät limakalvot), kun raskausoireita vielä löytyy ja toistaiseksi vuotoa ei ole enää tullut eikä kipuja ole ollut missään vaiheessa. Kovasti toiveissa olisi päästä sinne viikolle 13 ilman suurempia huolia ja jos sen jälkeen voisi uskaltaa hengittää vapaammin. Mietinnässä on dobbler, josko se toisi turvaa noiden viikkojen jälkeen 🤔 Laskettu aika olisi neuvolan mukaan 31.10. Ultran mukaan 30.10. mutta ei lähdetty muuttamaan yhden päivän takia. Niin kovasti toivon, että lokakuussa minusta tulisi vihdoin äiti ja elämäni saisi jonkun tarkoituksen 🥺❤
/Villivadelma

vierailija
Tervetuloa villivadelma ja onnea plussasta! 🥰 ymmärrän jännityksen ja huolen, kun keskenmeno taustalla. Täällä samoja jännityksiä, kun viime vuonna se keskenmeno. Ajatus alkaa laukkaamaan, kun mulla pahoinvointi on helpottanut selkeästi jo ennen rv12 😬 Mulla on ultra 24.3. ja siihen asti pitäisi jännittää, että onko kaikki kunnossa.

Toivotaan ja uskotaan, että molemmilla kaikki ihan kunnossa ja lokakuussa meistä tulee äitejä kaikista!

-aa

vierailija
Mulla oli jäänyt edellisestä raskaudesta toi doppler ja päätin ihan hupina kokeilla nyt. Ja sain sydänäänet kuulumaan! Mulla menossa nyt siis 10+2. Ihmee aikasin.. ja siis oon varma, että ei ollut omat sydänäänet. Viimeksi taisin kokeilla vasta viikolla 14. Tuli nyt ainakin hetkellinen helpotus 😍

-aa

vierailija
Tervetuloa villivadelma ja onnea plussasta! ymmärrän jännityksen ja huolen, kun keskenmeno taustalla. Täällä samoja jännityksiä, kun viime vuonna se keskenmeno. Ajatus alkaa laukkaamaan, kun mulla pahoinvointi on helpottanut selkeästi jo ennen rv12 Mulla on ultra 24.3. ja siihen asti pitäisi jännittää, että onko kaikki kunnossa.

Toivotaan ja uskotaan, että molemmilla kaikki ihan kunnossa ja lokakuussa meistä tulee äitejä kaikista!

-aa
Ikävä kuulla, että olet joutunut kokemaan keskenmenon 🥺 ja vielä noin tuoreena muistissa, varmasti aiheuttaa vielä enemmän huolta 🥺 Tämä on jo melkein hupsua miten sitä niin kovasti analysoi jokaista oiretta ja oireettomuutta. Itse olin aamulla aivan varma, että kaikki oireet on tipotiessään ja puristelin rintoja sen minkä kerkesin. Sitten alkoi taas pahoinvointi ja jotenkin aivot kääntyi semmoiselle asetukselle, että sä kuvittelet vaan sen pahan olon ja ei sitä oikeesti oo 😅 mutta eikös se ole aika normaalia että se pahoinvointi väistyy jossakin vaiheessa? Sormet ja varpaat ristissä❤

/Villivadelma

Täällä kans yks rintojen tutkiskelija🙋🏻‍♀️

Miten kaikilla menee? Onko oireet helpottanut/pahentunut? Millä viikoilla mennään?

Otetaanko nykyään siis automaattisesti NIPIt verestä kaikilta? Otetaanko niitä hcg/pappa arvoja vielä kanssa?

Vierailija
Täällä kans yks rintojen tutkiskelija🙋🏻‍♀️

Miten kaikilla menee? Onko oireet helpottanut/pahentunut? Millä viikoilla mennään?

Otetaanko nykyään siis automaattisesti NIPIt verestä kaikilta? Otetaanko niitä hcg/pappa arvoja vielä kanssa?
Pelonsekaisia tunteita täällä. Eilen ollut voimakkaampaa verenvuotoa ja kramppeja, kuin kuukautisten aikaan 😔 vahva pelko, että kesken meni. Yritän saada ajan ultraan loppuviikolle, niin saisi selvyyden miten on käynyt. Nyt menossa viikko 6+2

-Haneli

vierailija
Tervetuloa villivadelma ☺

Mulla on ollut jotenkin tosi yksinäinen ja masentunut olo 😭. Työpäivästä selviän jotenkin huonon olon kanssa ja saan hommani tehtyä, mut sit työpäivän jälkeen tietää et kohta mennään taas… Eilen alkoi jo 16 aikaa olo pahenemaan, lapsi oli pakko viedä harrastukseen niin meinasin oksentaa sinne. Kotona 19 aikaan ja olo oli taas niin kamala. Miestä ymmärrettävästi kypsyttää tilanne kun tämä kestänyt jo kuusi viikkoa enkä hirveästi jaksa töiden lisäksi arkeen osallistua, joutuu hoitaa lapsen iltahommat eikä musta yleensä oo kattomaan esim.telkkaria illalla.

En oo juuri kertonut kellekkään tästä raskaudesta, ei oo kaverit samassa elämäntilanteessa (lapset tehtynä tai sit ei lapsia ollenkaan) ja en oo oikeestaan pitänyt mitään yhteyttäkään ihmisiin kun en mä mitään näkemisiä töiden jälkeen pysty toteuttamaan olon takia. Siis kuusi viikkoa tasan tulee tänään tätä! Alan olemaan tosi uupunut koko tilanteeseen kun tukea ei hirveesti tuu mistään suunnilta ja tuntuu että pakko vaan jaksaa. Ihan kärsimystä päivästä toiseen, ensin rankka työpäivä ja sitten pelkkää selviytymistä koko loppuilta.

Nyt on siis 10+0. Pelottaa ihan sikana että tää raskaus menee jotenkin pieleen, sillä emme varmaanaan yrittäisi enää uudelleen kun tää ollut niin vaikeeta ja en halua tätä enää kokea.

Anteeksi valitus, viime yönä nukuin jotenkin tosi huonosti niin tuntuu että ihan seinät vyöryy päälle ja kaikki on huonosti 😂

-Tikkunekku

Tervetuloa villivadelma

Mulla on ollut jotenkin tosi yksinäinen ja masentunut olo . Työpäivästä selviän jotenkin huonon olon kanssa ja saan hommani tehtyä, mut sit työpäivän jälkeen tietää et kohta mennään taas… Eilen alkoi jo 16 aikaa olo pahenemaan, lapsi oli pakko viedä harrastukseen niin meinasin oksentaa sinne. Kotona 19 aikaan ja olo oli taas niin kamala. Miestä ymmärrettävästi kypsyttää tilanne kun tämä kestänyt jo kuusi viikkoa enkä hirveästi jaksa töiden lisäksi arkeen osallistua, joutuu hoitaa lapsen iltahommat eikä musta yleensä oo kattomaan esim.telkkaria illalla.

En oo juuri kertonut kellekkään tästä raskaudesta, ei oo kaverit samassa elämäntilanteessa (lapset tehtynä tai sit ei lapsia ollenkaan) ja en oo oikeestaan pitänyt mitään yhteyttäkään ihmisiin kun en mä mitään näkemisiä töiden jälkeen pysty toteuttamaan olon takia. Siis kuusi viikkoa tasan tulee tänään tätä! Alan olemaan tosi uupunut koko tilanteeseen kun tukea ei hirveesti tuu mistään suunnilta ja tuntuu että pakko vaan jaksaa. Ihan kärsimystä päivästä toiseen, ensin rankka työpäivä ja sitten pelkkää selviytymistä koko loppuilta.

Nyt on siis 10+0. Pelottaa ihan sikana että tää raskaus menee jotenkin pieleen, sillä emme varmaanaan yrittäisi enää uudelleen kun tää ollut niin vaikeeta ja en halua tätä enää kokea.

Anteeksi valitus, viime yönä nukuin jotenkin tosi huonosti niin tuntuu että ihan seinät vyöryy päälle ja kaikki on huonosti

-Tikkunekku
Ai kauheeta.. tuo on varmasti älyttömän raskasta. Pienikin pahoinvointi ja etovuus on inhottavaa ni tuo että koko ajan huono olo ja oksentelee on lylmä kamalaa.. toivottavasti kaikki menee hyvin ja oikeesti pahoinvointi helpottaa viimeistään 12 viikolla..

Yhteistyössä