Lokakuiset 2025 🍁

vierailija
Ihania uutisia Ellum! Mä olen ihan kateellinen tuosta oireettomuudesta, vaikka ymmärrän että se varmasti stressaa ihan hirveästi. Mun kokoaikainen kuvotus on tullut kuvioihin pahempana myös yöllä ja en saa nukutuksi :(. On jotenkin tosi herkässä yökkäysrefleksi ja tää on tosi erikoista. Koko ajan yökin, tosi vaikea saada esim.vitamiineja alas ja nyt tän kirjoittaminenkin aiheuttaa yökkäysrefleksin. Mikähän tämmöseen auttaisi? Ei riipu oikeestaan miten oon syönyt ja miten en vaan koko ajan sellanen olo, ihan kuin ois röyhtäys jotenkin jumissa ja sit tulee yökkäisy.

Soittivat tänään neuvolasta ja meni vaan 30min :). Oli ihan kiva työntekijä, ei kysellyt kauheen tarkkaan mitään!

Nyt jäin kuitenkin miettimään noita verikokeita, se sano että käy ensi viikolla. Jostain bongasin, että paras aika olisi 10+. Miksiköhän jos se voidaan ottaa jo aiemmin? Onko se luotettavampi jos otetaan 10+ jälkeen?

Tänään on se varhaisultra ja kylläpä jännittää. Neuvolasta näin viime yönä painajaisia mutta en ultrasta 😂. Pitäisi olla 9+0 mutta saa nähdä.

-Tikkunekku

• Tykkää
Reactions: eessi
vierailija
Tikkunekku, mulla on tota samaa, että tuntuu just niinkuin sanoit, että olis röyhtäis jumissa. Vaikka aattelis päinvastoin ehkä, mulla on auttanut hapolliset juomat. Tää on nyt vähän ällöä, mutta helpottaa, että se röyhtäisy tulee ja ainakin mulla se helpottaa hetkeks oloa 😂 tsemppiä tuohon!

Mulle neuvolassa sanottiin myös, että 9+ viikon jälkeen voi mennä ja ihan viimeistään viikko ennen sitä ultraa. Uskoisin, että on ihan yhtä luotettava myös silloin? Ite meen kyllä ihan niin myöhään kuin mahdollista, että en oo kurkkimassa niitä tuloksia omakannasta ja vetämässä omia johtopäätöksiä tuloksista kuten viime kerralla 😬 Se ei oo kivaa…

Kerrothan miten ultra meni!

ja Ellum ihanat uutiset!!

-aa

• Tykkää
Reactions: eessi
vierailija
Ihania uutisia Ellum! Mä olen ihan kateellinen tuosta oireettomuudesta, vaikka ymmärrän että se varmasti stressaa ihan hirveästi. Mun kokoaikainen kuvotus on tullut kuvioihin pahempana myös yöllä ja en saa nukutuksi . On jotenkin tosi herkässä yökkäysrefleksi ja tää on tosi erikoista. Koko ajan yökin, tosi vaikea saada esim.vitamiineja alas ja nyt tän kirjoittaminenkin aiheuttaa yökkäysrefleksin. Mikähän tämmöseen auttaisi? Ei riipu oikeestaan miten oon syönyt ja miten en vaan koko ajan sellanen olo, ihan kuin ois röyhtäys jotenkin jumissa ja sit tulee yökkäisy.

Soittivat tänään neuvolasta ja meni vaan 30min . Oli ihan kiva työntekijä, ei kysellyt kauheen tarkkaan mitään!

Nyt jäin kuitenkin miettimään noita verikokeita, se sano että käy ensi viikolla. Jostain bongasin, että paras aika olisi 10+. Miksiköhän jos se voidaan ottaa jo aiemmin? Onko se luotettavampi jos otetaan 10+ jälkeen?

Tänään on se varhaisultra ja kylläpä jännittää. Neuvolasta näin viime yönä painajaisia mutta en ultrasta . Pitäisi olla 9+0 mutta saa nähdä.

-Tikkunekku
Hus alueen ohje on että neuvolan pitää varata ne labrat siis yhdistelmäseula labrat rv10+ ei aiemmin. Voihan jossain olla eri tavalla mut näin meillä labrassa ja meillä ollaan myös tosi tarkkoja siitä et tulee oikeaan aikaan niihin labroihin.

-Heidihuu

vierailija
Hus alueen ohje on että neuvolan pitää varata ne labrat siis yhdistelmäseula labrat rv10+ ei aiemmin. Voihan jossain olla eri tavalla mut näin meillä labrassa ja meillä ollaan myös tosi tarkkoja siitä et tulee oikeaan aikaan niihin labroihin.

-Heidihuu
HUS alueella oon :). Taidan mennä sit vasta myöhemmin tyyliin ei ens vaan sit seuraavalla viikolla!

-Tikkunekku

Ihania ultrauutisia täällä sadellut! ❤

Itse alkanut nyt stressaamaan onko kaikki hyvin, kiristelee ja jomottelee menkkatyyppisesti ja tuntuu kuin just alkaa täysin vuotaa. Kipuja ei oo kun pötköttää ja työntouhussa tuntuu.. 😭 Melkein oli viikko välissä tiputtelusta.
Minnehän vaan katosi luottavainen fiilis.. Vajaa viikko vielä varhaisultraan, miten ihmeessä tän ajan kestää..

Uskoisin, että menkkakivut viittaa ennen kaikkea kohdun kasvuun. On siinä kova homma kohdulle, kun kasvaa ja kiinnikkeet löystyy ja mitä vielä.

Täällä ei mitään uutta taivaan alla. Oon edelleen kipeä, töissä kauhea kiire ja esikoinen ei ole nukkunut niin väsyttää ihan järkysti. En sillä ole jaksanut kirjoitellakaan.

Rinnat on kipeät ja tahtovat ottaa kipeää kun taapero tykkää mönkijä päällä ja sylissä. Hirvittää, kun rinnat tahtovat paisua ulos kupeista. Kasvavat kuin pitäisi koko armeija ruokkia, mutta ei siellä ole kuin yksi tulossa 😆. Onko muita, joilla nykyiset vaatteet ovat alkaneet jäädä pieneksi.

Tänään 8+5 ja päivää vajaa viikko neuvolaan. Ja varmaan se noin ~4 viikkoa np-ultraan, jota kyllä odotan. Kyllä sitä vaan haluaa sen varmistuksen, että kaikki hyvin. Myöhemmin raskaudessa on sit helpompaa kun itsekin tuntee liikkeet 🙂.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sofiika
vierailija
Ei vitsi, sain tänään sen kutsun että voin varaa ultra-ajan. Tasan yhtenä päivänä kuukauden päästä oli muutama aika! Mitäh… Onko ne niin varattuja. Meille tulee just sinä päivänä perhettä kylään yöksi kauempaa ja olin ajatellut kertoa silloin kun en piilottamaankaan tätä oloa pysty. Mut eihän mulla oo niitä seulonnan tuloksia silloin eikö vaan, eikö ne lasketa jotenkin yhteen se verikoe ja ultra?! Milloinkohan ne sitten ultran jälkeen saa? Tää yökyläily on mun voinnin takia siirtynyt ja nyt harmittaa ettei sit vieläkää oikein voida kertoa :(. Outoa myös, että on vaan tuo yksi päivä ja sekin sit mulla hankalampi töiden puolesta… Pitäisköhän soittaa sinne.

Mitä tulee kipuihin niin mulla mekkajomotusta ollut molemmista ja varmaan kasvukipua :)

-Tikkunekku

Nii mie muistelinkin et oot :) joo suosittelen kyl silleen et rv 10+ kävin viel tarkastaa meidän ohjekirjan ni kyl siel silleen oli et neuvolan pitäs ohjata vasta kun viikkoja se 10
Hei tyhmä kysymys, tarkoittaako tämä kun viikkoja on 10 + 0-6 vai raskausviikkoa 10 (joka siis 9 + 0-6)? Oletan, että ensimmäistä, mutta mua aina hämää, että kummasta ns. puhutaan.

HUS alueella oon . Taidan mennä sit vasta myöhemmin tyyliin ei ens vaan sit seuraavalla viikolla!

-Tikkunekku
Hei tyhmä kysymys, tarkoittaako tämä kun viikkoja on 10 + 0-6 vai raskausviikkoa 10 (joka siis 9 + 0-6)? Oletan, että ensimmäistä, mutta mua aina hämää, että kummasta ns. puhutaan.
Joo siis nimenomaan pitää olla 10+

Suoraan kopsattu ohjekirjasta :)
"Neuvolan tulee tilata S -TrSeul-tutkimus kuukautisten mukaan laskettuna, raskausviikolle 10+0, ja informoida äitiä menemään verinäytteeseen raskausviikolla 10."

• Tykkää
Reactions: Hopeanopea
Ei vitsi, sain tänään sen kutsun että voin varaa ultra-ajan. Tasan yhtenä päivänä kuukauden päästä oli muutama aika! Mitäh… Onko ne niin varattuja. Meille tulee just sinä päivänä perhettä kylään yöksi kauempaa ja olin ajatellut kertoa silloin kun en piilottamaankaan tätä oloa pysty. Mut eihän mulla oo niitä seulonnan tuloksia silloin eikö vaan, eikö ne lasketa jotenkin yhteen se verikoe ja ultra?! Milloinkohan ne sitten ultran jälkeen saa? Tää yökyläily on mun voinnin takia siirtynyt ja nyt harmittaa ettei sit vieläkää oikein voida kertoa . Outoa myös, että on vaan tuo yksi päivä ja sekin sit mulla hankalampi töiden puolesta… Pitäisköhän soittaa sinne.

Mitä tulee kipuihin niin mulla mekkajomotusta ollut molemmista ja varmaan kasvukipua

-Tikkunekku
Apua, miten on noin huonosti.. Meillä tosin oli viimeksi ultra Porvoossa ja sinne oli ainakin silloin paremmin aikoja. Mut sitä paikkaahan ei saa itse päättää vaan sinne mennään mihin osoitetaan.

En muista kuinka nopeasti sen riskiluvun sai, kai siinä meni ainakin pari päivää. Mutta siis, jos np-ultrassa kaikki näyttää hyvältä ja turvotus viitearvoissa niin kyllä mä kertoisin. Ja sit niille verikokeillekin löytynee netin syövereistä viitearvot, että kai niitäkin voi koittaa tulkita vaikka lähtökohtaisesti en kyllä suosittelisi tätä.. Mut todellisuus kun on se, että tietoa kun on paljon saatavilla niin kyllä itsellä on aina kova houkutus koittaa ymmärtää, mitä mikäkin juttu tarkoittaa.

Apua, miten on noin huonosti.. Meillä tosin oli viimeksi ultra Porvoossa ja sinne oli ainakin silloin paremmin aikoja. Mut sitä paikkaahan ei saa itse päättää vaan sinne mennään mihin osoitetaan.

En muista kuinka nopeasti sen riskiluvun sai, kai siinä meni ainakin pari päivää. Mutta siis, jos np-ultrassa kaikki näyttää hyvältä ja turvotus viitearvoissa niin kyllä mä kertoisin. Ja sit niille verikokeillekin löytynee netin syövereistä viitearvot, että kai niitäkin voi koittaa tulkita vaikka lähtökohtaisesti en kyllä suosittelisi tätä.. Mut todellisuus kun on se, että tietoa kun on paljon saatavilla niin kyllä itsellä on aina kova houkutus koittaa ymmärtää, mitä mikäkin juttu tarkoittaa.
Ei tuu kyllä hullua hurskaammaksi ite arvioimalla niitä verikokeiden lukuja, niihin riskilukuihin tarvii laskentakaavan johon vaikuttaa rv, paino, ikä, niskapoimun mitta, ja sit tosiaan ne verikokeiden arvot. Voi olla tosi eri riskilukuja vaikka olis ihan samat lukemat. Ja näin jo +30v ikäriski on huomattavan suuri verrattuna vaikka 26 vuotiaaseen.

Joo siis nimenomaan pitää olla 10+

Suoraan kopsattu ohjekirjasta
"Neuvolan tulee tilata S -TrSeul-tutkimus kuukautisten mukaan laskettuna, raskausviikolle 10+0, ja informoida äitiä menemään verinäytteeseen raskausviikolla 10."
No hyvä, mä jo aiemmin stressasin, että onko neuvola liian myöhään kun vasta 9+4 ja sieltä saa ne lähetteet, mutta ei onneksi sitten :) . Terveydenhoitajalle sopi, että yhdistettiin esikoisen 2v neuvola ja tää eka käynti, mikä on kyllä kiva. Vähän tehokkaampaa sillä lailla :) .

Ei tuu kyllä hullua hurskaammaksi ite arvioimalla niitä verikokeiden lukuja, niihin riskilukuihin tarvii laskentakaavan johon vaikuttaa rv, paino, ikä, niskapoimun mitta, ja sit tosiaan ne verikokeiden arvot. Voi olla tosi eri riskilukuja vaikka olis ihan samat lukemat. Ja näin jo +30v ikäriski on huomattavan suuri verrattuna vaikka 26 vuotiaaseen.
Joo siis samaa mieltä, että ei sitä riskilukua voi itse tulkita. Mutta siis teoriassa, jos joku luku näyttää todella huonolta niin sen verran voi varmaan maalikkokin nähdä. Tosin siis, eihän sekään mitään varmaksi kerro.

Toi ikäriski hirvittää. Itsekin kun täytän 36v niin niin.. Harmittaa, että Nipt ei ole standardikäytäntö, kun onhan sen luottamusväli paljon parempi kuin nykyisten seulontojen.. Ja vielä kallis yksityisellä. Olen kyllä miettinyt, että jos riskiluku on korkea niin sitä niptiä voisi myös harkita yksityiseltä..

Joo siis samaa mieltä, että ei sitä riskilukua voi itse tulkita. Mutta siis teoriassa, jos joku luku näyttää todella huonolta niin sen verran voi varmaan maalikkokin nähdä. Tosin siis, eihän sekään mitään varmaksi kerro.

Toi ikäriski hirvittää. Itsekin kun täytän 36v niin niin.. Harmittaa, että Nipt ei ole standardikäytäntö, kun onhan sen luottamusväli paljon parempi kuin nykyisten seulontojen.. Ja vielä kallis yksityisellä. Olen kyllä miettinyt, että jos riskiluku on korkea niin sitä niptiä voisi myös harkita yksityiseltä..
Nii osassa maata ne ottaa ton niptin suoraan kaikilta. Miten muistelen et Helsinki olis tähä kans nyt lähteny. Oon lukenut muistaakseni 2024 vauvaryhmässä et moni kävi tallissa ottamassa sen kun on halvempi siellä.

• Tykkää
Nii osassa maata ne ottaa ton niptin suoraan kaikilta. Miten muistelen et Helsinki olis tähä kans nyt lähteny. Oon lukenut muistaakseni 2024 vauvaryhmässä et moni kävi tallissa ottamassa sen kun on halvempi siellä.
Helsinki teki pilotin tässä.. Ei ole vielä kaikille saatavilla. Tosi ärsyttävää, että ei voida siirtyä selkeästi parempiin hoitokäytäntöihin..

vierailija
Siis soitin sinne, että eikö tosiaan oo muuta aikaa heillä? Siis tämä YKSI päivä on vaan vaihtoehto. Sano että onneksi mulle ylipäänsä on mitään aikaa löytynyt?! Siis eikö nää palvelut oo lakisääteisiä jotenkin, että asia pitää heidän järjestää? Aika oli mulla varattuna varmaan 5-10min sen jälkeen kun sain tekstarin että voin sen varata.

Sanoi että niin kiven alla nämä ja vaikea tilanne. No ei sit auta ku olla kiitollinen mun mielestä lakisääteisestä palvelusta ja vaan järjestää tuo aika 😂.

Mitä tulee riskilukuihin niin itse ei kannata tulkita. Viimeks mulla oli todella todella korkeat luvut ja matalat kai viittaa johonkin, mutta siis poikkeavan korkeat… Paniikissa googlailin sitten ja oli et mm.kaksosraskauksissa vois niin olla. Kaikki oli kumminkin hyvin. Nyt täytän 36v tänä vuonna niin ikä tekee semmoset riskit noihin, että melkeenpä sama varmaan mitä ne luvut on kun kokonaisuus sitten ratkaisee. Nipt kuuluu vaan ilmeisesti helsinkiläisille täällä pk-seudulla.

Kylläpä on v-käyrä korkeella, vaikka asiathan on ihan hyvin 😂

-Tikkunekku

vierailija
Siis aloin nyt neurooseissani miettimään, että mitä jos oon kipeä tuolloin. Kysyin sitä ni sano että toivottavasti olet terve 😂 sanoi että sitten pyritään joku ratkaisu löytämään. Onkohan heidän sitten pakko antaa nipt? Ei oo mun vika että oon asian hoitanut HETI ja jos ja kun tuo on lakisääteistä niin pitäs onnistua myös sairaustapauksessa ajan siirto. Ei siihen kyllä montaa päivää varmaan jää… Mietin et saanko sit mitää seulontaa yhteiskunnan piikkiin vai ittekö pitää maksaa.

Mutta joo, kannattaa muiden HUSlaisten kanssa sit varaa aika ihan ihan heti kun pitkälle menee ja vaihtoehtoja ei oo.

-Tikkunekku

Siis aloin nyt neurooseissani miettimään, että mitä jos oon kipeä tuolloin. Kysyin sitä ni sano että toivottavasti olet terve 😂 sanoi että sitten pyritään joku ratkaisu löytämään. Onkohan heidän sitten pakko antaa nipt? Ei oo mun vika että oon asian hoitanut HETI ja jos ja kun tuo on lakisääteistä niin pitäs onnistua myös sairaustapauksessa ajan siirto. Ei siihen kyllä montaa päivää varmaan jää… Mietin et saanko sit mitää seulontaa yhteiskunnan piikkiin vai ittekö pitää maksaa.

Mutta joo, kannattaa muiden HUSlaisten kanssa sit varaa aika ihan ihan heti kun pitkälle menee ja vaihtoehtoja ei oo.

-Tikkunekku
Siis soitin sinne, että eikö tosiaan oo muuta aikaa heillä? Siis tämä YKSI päivä on vaan vaihtoehto. Sano että onneksi mulle ylipäänsä on mitään aikaa löytynyt?! Siis eikö nää palvelut oo lakisääteisiä jotenkin, että asia pitää heidän järjestää? Aika oli mulla varattuna varmaan 5-10min sen jälkeen kun sain tekstarin että voin sen varata.

Sanoi että niin kiven alla nämä ja vaikea tilanne. No ei sit auta ku olla kiitollinen mun mielestä lakisääteisestä palvelusta ja vaan järjestää tuo aika 😂.

Mitä tulee riskilukuihin niin itse ei kannata tulkita. Viimeks mulla oli todella todella korkeat luvut ja matalat kai viittaa johonkin, mutta siis poikkeavan korkeat… Paniikissa googlailin sitten ja oli et mm.kaksosraskauksissa vois niin olla. Kaikki oli kumminkin hyvin. Nyt täytän 36v tänä vuonna niin ikä tekee semmoset riskit noihin, että melkeenpä sama varmaan mitä ne luvut on kun kokonaisuus sitten ratkaisee. Nipt kuuluu vaan ilmeisesti helsinkiläisille täällä pk-seudulla.

Kylläpä on v-käyrä korkeella, vaikka asiathan on ihan hyvin 😂

-Tikkunekku
Joo, näemmä Helsinki tarjoaa. Mutta aivan todella ärsyttävää, että palvelut on näin eriarvoisia eri hyvinvointialueilla 😡. Itse kuulun tosiaan Itä-Uudenmaan alueelle. Toi Nipt on ihan ylivertainen kuitenkin. Ja samaa mieltä, kyllähän heidän on pakko tarjota joku np-aika. Sen sinällään ymmärrän, että velvoite on täytetty jos jotain aikaa tarjotaan.

vierailija
Tikkunekku - jos haluat Niptin (mä ainakin ottaisin sen..) niin tän artikkelin mukaan se on veriseulojen sijasta: https://www.hus.fi/ajankohtaista/helsinki-tarjoaa-nipt-seulonnan-neuvola-asiakkailleen#:~:text=NIPT-seulonta tehdään HUSissa ensimmäisen,joiden kohdalla tutkimus soveltuu käytettäväksi.

Kannattaa selvittää.
Olen siis espoolainen niin en saa tuota niptia :(. Vitsi miten harmi että tuo meni aika viime tippaan toi ultra! Ei kai auta kun toivoa että ollaan terveenä ja jos ei niin sitten vaikka maksaa tuo nipt itse jos eivät tule tarvittaessa vastaan julkiselta. On kyllä surkeeks menny täällä espoossa palvelut. Kuulemma enää ei ees tehdä synnytystapa-arviota automaattisesti jos sektio taustalla. Eikä kuulemma neuvolalääkärillekään pääse yhtä usein mitä ennen… Lapsen neuvoloista en ees aloita, osalla jääneet välistä kun aikoja ei oo ollut!

-Tikkunekku

• Surullinen
On jotenkin moni asia tosi epätasa-arvoista. Mä en valita ku tääl landella tosi hyvin saa aikoja ja muuta mut toki toi et Helsinki millä on rahaa voi kustantaa kaikille sen niptin ja se on sit voi voi jos asut muualla.

Ja itseeni nyt vähän ärsyttää edellisessä raskaudessa et jouduin juoksee äitipolilla monta kertaa lääkärin ultrattavana ja aina tuli se hemmetin pelimaksu sieltä. Sain siis auditissa liikaa pisteitä kun kerroin rehellisesti että ENNEN raskautta alkoholia kului liikaa. Lopulta ne ei itekkää tienny minkä takia kävin ylimääräisiä käyntejä. Oli siis äitipolin sossu todennut et ei ole huolta tällä hetkellä koska tietenkin lopetin Alkon käytön plussaan ja elämäntilanne muutenkin oli parempi ja hän huomasi että olen halukas kaikkeen tukeen ja osaan hakea apua jos sitä tarvin(niinku olin tehnyt tän alkoholi asiankin suhteen). No sit ne totes et oot varmaan tän radin takia tääl käymässä.

Nyt päätin et jos mua juoksutetaan hyvässä hoidossa olevan radin takia ylimääräisissä ultrissa ni en ehkä edes mene.. se on kuitenkin ekhva:lla 66 euroa kerta. Et toikin on vähän et ollaan eriarvoisessa asemassa, sille radille kun ei ite voi mitään, vaikka olisi ihan laiha ja eläisi priima elämää ni se voi tulla.

Eniten huvitti neuvolakin tossa mun audit pisteissä sillo, ite kerroin kaiken ihan rehellisesti ja ohje käypähoidossa on että jos ei sillä hetkellä herää huolta niin ei tehdä lasua no tää terkkari teki, eikä siinä mitää, käytii juttelee ja nekin totesi et mitä te täällä teette :D ja sit esikoisen isä jää kiinni 20g amfetamiinia taskussa ja se ei aiheuta mitään toimenpiteitä 😅 sairasta.

vierailija
On jotenkin moni asia tosi epätasa-arvoista. Mä en valita ku tääl landella tosi hyvin saa aikoja ja muuta mut toki toi et Helsinki millä on rahaa voi kustantaa kaikille sen niptin ja se on sit voi voi jos asut muualla.

Ja itseeni nyt vähän ärsyttää edellisessä raskaudessa et jouduin juoksee äitipolilla monta kertaa lääkärin ultrattavana ja aina tuli se hemmetin pelimaksu sieltä. Sain siis auditissa liikaa pisteitä kun kerroin rehellisesti että ENNEN raskautta alkoholia kului liikaa. Lopulta ne ei itekkää tienny minkä takia kävin ylimääräisiä käyntejä. Oli siis äitipolin sossu todennut et ei ole huolta tällä hetkellä koska tietenkin lopetin Alkon käytön plussaan ja elämäntilanne muutenkin oli parempi ja hän huomasi että olen halukas kaikkeen tukeen ja osaan hakea apua jos sitä tarvin(niinku olin tehnyt tän alkoholi asiankin suhteen). No sit ne totes et oot varmaan tän radin takia tääl käymässä.

Nyt päätin et jos mua juoksutetaan hyvässä hoidossa olevan radin takia ylimääräisissä ultrissa ni en ehkä edes mene.. se on kuitenkin ekhva:lla 66 euroa kerta. Et toikin on vähän et ollaan eriarvoisessa asemassa, sille radille kun ei ite voi mitään, vaikka olisi ihan laiha ja eläisi priima elämää ni se voi tulla.

Eniten huvitti neuvolakin tossa mun audit pisteissä sillo, ite kerroin kaiken ihan rehellisesti ja ohje käypähoidossa on että jos ei sillä hetkellä herää huolta niin ei tehdä lasua no tää terkkari teki, eikä siinä mitää, käytii juttelee ja nekin totesi et mitä te täällä teette ja sit esikoisen isä jää kiinni 20g amfetamiinia taskussa ja se ei aiheuta mitään toimenpiteitä sairasta.
Siis joo ei tonne valitettavasti kannata kertoo ihan rehellisesti. Just oli juttu oliko iltasanomissa jostain äidistä et oli kesällä käyny bilettää ENNEN raskautta ja syyniin joutui 😂. Oli sit siinä et nykyään matalemmilla pisteillä joutuu sinne polille ja antaa ties mitä lääkkeitä. Siis en ymmärrä että tällaseen on sitten rahaa mutta muuhun ei. Mulla oli onneks tolkunoloinen se uus terkka ja ei kysyny mitää tarkasti.

Nuo äitipolit kävi kyllä kalliiksi. Munkin piti jonkun asian takia käydä ja yllätyin, että oli maksullista. Osalla kai vakuutus maksaa mutta itse aion ottaa vasta syntymän jälkeen lapsen terveystiedoilla jos vaan saadaan. Halvempi niin otettuna eikä tarvii selvitellä kaikkia otettuja lääkkeitä kun niitä menee migreeniin (oon kuullut että yks otti buranan ja ei saanut siis raskauden aikana vakuutusta).

-Tikkunekku

Siis joo ei tonne valitettavasti kannata kertoo ihan rehellisesti. Just oli juttu oliko iltasanomissa jostain äidistä et oli kesällä käyny bilettää ENNEN raskautta ja syyniin joutui . Oli sit siinä et nykyään matalemmilla pisteillä joutuu sinne polille ja antaa ties mitä lääkkeitä. Siis en ymmärrä että tällaseen on sitten rahaa mutta muuhun ei. Mulla oli onneks tolkunoloinen se uus terkka ja ei kysyny mitää tarkasti.

Nuo äitipolit kävi kyllä kalliiksi. Munkin piti jonkun asian takia käydä ja yllätyin, että oli maksullista. Osalla kai vakuutus maksaa mutta itse aion ottaa vasta syntymän jälkeen lapsen terveystiedoilla jos vaan saadaan. Halvempi niin otettuna eikä tarvii selvitellä kaikkia otettuja lääkkeitä kun niitä menee migreeniin (oon kuullut että yks otti buranan ja ei saanut siis raskauden aikana vakuutusta).

-Tikkunekku
Nojoo jep. Ja kävin kyl lisäksi sen takia et kahdesti neuvola ei löytänyt vauvan sykkeitä.. seki oli kyl turhaa ku ite kotona löysin kyllä. Se on kyl pirun kallis nykyää se vakuutus vaik ottais mistä. En mäkään aio ottaa vasta ku syntymän jälkeen.

Joo ja sit mua vähä huvitti et ne otti sillo alkuraskaudesta multa B-peth näytteen mikä siis kertoo ihan suoraan jos on käyttänyt runsaasti ja pitkään alkoholia, se ei nouse mistään muusta ja mulla se oli jo sillo raskauden alettua matalin mahdollinen, niin eikö sitä nyt kannattais sit seurata läpi raskauden kerran ollaan niin saatanan huolissaan. Ja kyl mä ymmärrän ja on hyvä että puututaan jos on aihetta mut mä en missään vaiheessa yrittäny piilotella mitään ja itseni tuntien sanoin jo hyvissä ajoin et riski masennukseen synnytyksen jälkeen on ja haluan siihen sitten nopeasti apua. No menneitä nää on mut välillä vaan ihmetyttää. Sama ku jos se olisin ollu minä äitinä kuka olis jääny kiinni pirit taskussa ni ei olis ollu vaan et No joo ei tässä mitään..

Yhteistyössä