Lokakuiset 2025 🍁

vierailija
Toivottavasti Haneli vuoto on harmitonta!

Tota Niptiä ei oteta kaikilta, riippuu kunnasta. Multa otetaan just noita muita arvoja mitä ovatkaan. Voikin sitten neurooseissa taas ihmetellä niitä 🙄. Arvot lienee alhaiset iän takia 😂. Hitto kun sinne ultraan on vielä kolme viikkoa. Jos nuo arvot on tosi huonot niin voiko silti olla että lapsella ei oo mitään? Tiedän, että menen kumminkin niitä arvoja kyttäämään ja koitan siksi vitkuttaa verikokeen kanssa. Oliko se 10+6 vai 11+6 kun piti viimeistään käydä kokeessa?

Tietääkö kukaan mikä pissakoe otetaan? Sano terkkari että voin mennä labraan jos oon pidättänyt ja otan ne purkit sieltä jostain. Mistä tiedän onko se keskivirtsasta otettava vai mikä 😂?

-Tikkunekku

Toivottavasti Haneli vuoto on harmitonta!

Tota Niptiä ei oteta kaikilta, riippuu kunnasta. Multa otetaan just noita muita arvoja mitä ovatkaan. Voikin sitten neurooseissa taas ihmetellä niitä . Arvot lienee alhaiset iän takia . Hitto kun sinne ultraan on vielä kolme viikkoa. Jos nuo arvot on tosi huonot niin voiko silti olla että lapsella ei oo mitään? Tiedän, että menen kumminkin niitä arvoja kyttäämään ja koitan siksi vitkuttaa verikokeen kanssa. Oliko se 10+6 vai 11+6 kun piti viimeistään käydä kokeessa?

Tietääkö kukaan mikä pissakoe otetaan? Sano terkkari että voin mennä labraan jos oon pidättänyt ja otan ne purkit sieltä jostain. Mistä tiedän onko se keskivirtsasta otettava vai mikä ?

-Tikkunekku
Ei kannata yhtää itse arvioida niitä arvoja kun riippuu niska turvotuksesta ja iästä ja kaikesta. Itsekkin viime raskaudessa panikoin niitä ihan turhaan 🙈 3vko on kyllä pitkä sekä lyhyt aika.. varmaan ihan perus bakteeriviljely veikkasin ja yleensä kai keskivirtsasta suositellaan🤔

Täällä sitkutellaan eteenpäin. Rinnat selkeästi kipeät ja kasvaneet / turvoksissa. Pari päivää oli, että runsaampi valkovuoto loppui ja se huolestutti, mutta eilen tuli taas kunnolla valkovuotoa. Edelleen siis hyvin vähäoireista. Ei huonoa oloa, korkeintaan aamuisin vähän heikottaa. Huomenna eka neuvola! Sit varmaan pääsee varaamaan aikaa ultraa ja se kyllä jännittää kun varhaisultra oli niin aikaisin (6+5). Mies alkanut jo rempata lastenhuonetta 🤭. Niin ja seuraavan ultran jälkeen voisin alkaa perustaa Whatsapp ryhmää halukkaille viimeistään 🙂.

@Haneli paljon tsemppiä, toivottavasti on harmitonta!

vierailija
Ei kannata yhtää itse arvioida niitä arvoja kun riippuu niska turvotuksesta ja iästä ja kaikesta. Itsekkin viime raskaudessa panikoin niitä ihan turhaan 3vko on kyllä pitkä sekä lyhyt aika.. varmaan ihan perus bakteeriviljely veikkasin ja yleensä kai keskivirtsasta suositellaan
Mä tiedän 😂. Mutta en varmaan vaan malta olla kattomatta kuten en viimeksikään… Ollaan kyllä mietitty nipt yksityisellä, se laajin vaan on tonnin pintaan. Mut mietin kannattaako mennä ennen tuota ultraa koska voihan olla joku muu rakennepoikkeavuus tai sit jos seula hälyttää niin julkisella saa sen testin… Kovin malttamaton olo just voinnin takia!

Mun mielestä toi terkka sano että ois joku klamydia tippuri juttu myös. Mistään en oo nyt saanut selville mitä kaikkea ois tarkoitus ottaa, voishan sen siellä labrassa kysyä mutta mieluiten heti antais näytteen eikä jonottais kauaa jos kerran pitää pidättää.

-Tikkunekku

• Tykkää
Reactions: Taikaakin
vierailija
Eka neuvola takana, kaikki on, tosin hb oli 124, mikä on huono kun se on jo nyt noin lähellä alarajaa. Täytyy yrittää syödä rautaa, vaikka maha ei sitä hyvin kestä. Mä oon niin vanha, että saan nipt-seulan ja myös synnytystapa-arvio äitipolilla kuuluu tämmösille geriatrisille.

Ens viikolla ois neuvolalääkäri, jossa ultraavat. Sit pitäiski kohta jo tulla kutsua niskapoimu-ultraan.

-Vuokko84

• Tykkää
Mä tiedän . Mutta en varmaan vaan malta olla kattomatta kuten en viimeksikään… Ollaan kyllä mietitty nipt yksityisellä, se laajin vaan on tonnin pintaan. Mut mietin kannattaako mennä ennen tuota ultraa koska voihan olla joku muu rakennepoikkeavuus tai sit jos seula hälyttää niin julkisella saa sen testin… Kovin malttamaton olo just voinnin takia!

Mun mielestä toi terkka sano että ois joku klamydia tippuri juttu myös. Mistään en oo nyt saanut selville mitä kaikkea ois tarkoitus ottaa, voishan sen siellä labrassa kysyä mutta mieluiten heti antais näytteen eikä jonottais kauaa jos kerran pitää pidättää.

-Tikkunekku
Täällä joku mainitsikin, että Viron puolella Nipt maksaa yksityisellä huomattavasti vähemmän. Katselin itse, että maksaa yli puolet vähemmän.

Eka neuvola takana, kaikki on, tosin hb oli 124, mikä on huono kun se on jo nyt noin lähellä alarajaa. Täytyy yrittää syödä rautaa, vaikka maha ei sitä hyvin kestä. Mä oon niin vanha, että saan nipt-seulan ja myös synnytystapa-arvio äitipolilla kuuluu tämmösille geriatrisille.

Ens viikolla ois neuvolalääkäri, jossa ultraavat. Sit pitäiski kohta jo tulla kutsua niskapoimu-ultraan.

-Vuokko84
Mikä on hyvä hb :)? Mä luulin, että 124 on ihan hyvä 😆

Täällä nyt rv8+5 ja pahoinvointi on ihan kamalaa, kestää aamusta iltaan ja välillä jopa yöllä. Oon ihan loppu kun pitäs jaksaa tuota 7kk vauvaa kuitenkin tässä päivät hoitaa ja esikoinen on 2-5pv viikossa meillä, hää nyt jo ymmärtää ettei äiti oo ihan iskussa vaikka ei raskaudesta tiedä niin olen voinu sanoa et on huono-olo. Maanantaina sain neuvolan etälääkäriltä pahoinvointilääkkeen ja aloitan sen tänää illalla. Toivon että se auttaa eikä aiheuta oireita vauvalle, kysyin kyllä teratologisesta tietopalvelusta niin on ok käyttää vaikka imettää, niissä kaikissa siis lukee et ei sais käyttää imetysaikana.

Mua jännittää kamalasti onko pieni enää elossa, tekisi mieli mennä ultraan mut ei kyllä olis rahaa nyt ylimääräistä. Kovasti odotan että doplerilla kuulis sykkeet. Tuosta elokuisesta24 kuulin kotona 9+4 ekan kerran.

• Tykkää
  • Surullinen
Reactions: Hopeanopea ja eessi
vierailija
Onko kellään tietoa mistä voisin lähtee selvittämään onko lisäraudalla jotain haittaa vauvalle? Siis oon syönyt nyt satunnaisesti (muutamasti viikossa) 100mg, ferritiini ja hb ennen raskautta hyvä mutta nehän tulee vaan laskemaan. Migreenin ja voinnin takia yleisestikin ois suotavaa, että ferritiini olisi lähempänä sataa. En haluais taas siihen mitä esikoisesta että neuvolasta käskevät syömään on-off rautakuuria hb:n noustessa ja laskiessa, lopputuloksena huonohko ferritiini synnytyksen jälkeen ja hirveä työ saada tableteilla taas nostettua. Plus että eipä se lapsikaan tarpeeksi saanut rautaa.

Neuvolasta jos kysyn niin ei heistä tietenkään tarvii mitään lisärautaa kun eivät ymmärrä, että ferritiininkin pitäs olla voinnin ja sairauden takia enemmän kuin se viitearvo. Ajattelin mennä omakustanteisesti labraan, veikkaan kyllä arvojen laskeneen kun ruokavalio on mitä on ja koko ajan kuluu rautaa varmaan tähän vauvan kasvattamiseen… Mutta voikohan tästä nyt sit olla vauvalle haittaa jos syön tämmösiä määriä :(? Mulle tästä ei oo haittaa, ei vaikutusta pahoinvointiin, vatsaan jne.

-Tikkunekku

Onko kellään tietoa mistä voisin lähtee selvittämään onko lisäraudalla jotain haittaa vauvalle? Siis oon syönyt nyt satunnaisesti (muutamasti viikossa) 100mg, ferritiini ja hb ennen raskautta hyvä mutta nehän tulee vaan laskemaan. Migreenin ja voinnin takia yleisestikin ois suotavaa, että ferritiini olisi lähempänä sataa. En haluais taas siihen mitä esikoisesta että neuvolasta käskevät syömään on-off rautakuuria hb:n noustessa ja laskiessa, lopputuloksena huonohko ferritiini synnytyksen jälkeen ja hirveä työ saada tableteilla taas nostettua. Plus että eipä se lapsikaan tarpeeksi saanut rautaa.

Neuvolasta jos kysyn niin ei heistä tietenkään tarvii mitään lisärautaa kun eivät ymmärrä, että ferritiininkin pitäs olla voinnin ja sairauden takia enemmän kuin se viitearvo. Ajattelin mennä omakustanteisesti labraan, veikkaan kyllä arvojen laskeneen kun ruokavalio on mitä on ja koko ajan kuluu rautaa varmaan tähän vauvan kasvattamiseen… Mutta voikohan tästä nyt sit olla vauvalle haittaa jos syön tämmösiä määriä ? Mulle tästä ei oo haittaa, ei vaikutusta pahoinvointiin, vatsaan jne.

-Tikkunekku
Ei ole haittaa, ensinnäkään hemoglobiini ei nouse liian korkeaksi vaikka söisi jatkuvasti rautaa, toki aina sanotaan et puutoksen syy pitäs selvittää eikä vaan syödä rautaa mutta kuten tiedetään niin moni on sitä mieltä et jos hb hyvä niin ei ole raudanpuutetta. Mähän vaan ilmoitin neuvolaan jo edellisessä raskaudessa kun se ferritiini oli 6 et syön nyt rautaa ja sillä hyvä. Samoin teen nyt. Yritän kyllä saada ferritiini mittauksen neuvolan lääkäriltä jos ja kun sinne pääsen kevään aikana

vierailija
124 on juu ihan normaali hb, mutta olosta päätellen raudat on matalat ja olisi kiva että vauva saisi edes jotain rautavarastoja itselleen. Ferritiiniä tuskin jaksan edes pyytää mittauttamaan, kun siihen suhtaudutaan niin nihkeästi.

Paino on noussut joku neljä kiloa jo, ihan sama kuin aikaisemmissa raskauksissa. Mun keholla on taipumus kerryttää raskaana ihan älyttömän helposti painoa, se ärsyttää. Luulis luonnon ymmärtävän et ei tarvi niin paljoa.

-Vuokko84

Tervetuloa villivadelma!

Kaikki tsempit pahoinvoiville.. Mulla alkanut tulla etovaa oloa ja välillä oikein yököttää joku ruoka-aine... Ruokailut jos venyy vaikuttaa myös huonoon oloon. Väsymys on ihan hirveää! Esikoisen aikaan ei ollut tälläistä ja en tiedä miten selviää tämän väsymyksen kanssa. Iltaisin nukahda helposti 19-20 välillä jopa ennen taaperoa... Ja helposti nukun aamuun.. Onko muilla väsymystä? Ei kellään sattuisi olemaan vinkkejä tähän?

Huomenna varhaisultra ja mua niin jänskättää, toivottavasti kaikki hyvin🥹🥹

vierailija
Tervetuloa villivadelma!

Kaikki tsempit pahoinvoiville.. Mulla alkanut tulla etovaa oloa ja välillä oikein yököttää joku ruoka-aine... Ruokailut jos venyy vaikuttaa myös huonoon oloon. Väsymys on ihan hirveää! Esikoisen aikaan ei ollut tälläistä ja en tiedä miten selviää tämän väsymyksen kanssa. Iltaisin nukahda helposti 19-20 välillä jopa ennen taaperoa... Ja helposti nukun aamuun.. Onko muilla väsymystä? Ei kellään sattuisi olemaan vinkkejä tähän?

Huomenna varhaisultra ja mua niin jänskättää, toivottavasti kaikki hyvin🥹🥹
Ootko koittanut ottaa raskausvitamiinit ennen kuin on kaikkein väsynein olo? Niissähän on mm.b-vitamiinia ja eikö sen pitäis piristää.

Mä kävin ostamassa sitä raskaanaoleville sallittua salmiakkia jos auttas pahoinvointiin! Normisalmiakki ainakin auttaa, mutta eipä niitä taida montaa kärsiä syödä tai päivittäin 😅 Tota raudan syöntiä taidan kyllä jatkaa ja käydä omakustanteisesti labrassa.

-Tikkunekku

Ootko koittanut ottaa raskausvitamiinit ennen kuin on kaikkein väsynein olo? Niissähän on mm.b-vitamiinia ja eikö sen pitäis piristää.

Mä kävin ostamassa sitä raskaanaoleville sallittua salmiakkia jos auttas pahoinvointiin! Normisalmiakki ainakin auttaa, mutta eipä niitä taida montaa kärsiä syödä tai päivittäin Tota raudan syöntiä taidan kyllä jatkaa ja käydä omakustanteisesti labrassa.

-Tikkunekku
En oo ees tajunnu ottaa. Otan yleensä iltaisin ku jostakin jääny päähän että kahvin jälkeen vitamiinit ei imeytyisi..? 😅

Täällä eka neuvola takana. Esikoisen 2v neuvola ja mun eka neuvola yhteensä 45 min, arvosta tällaista tehokkuutta 🤝! Ei mitään ylimääräisiä kyselyjä sen lisäksi, että kyseli voinnit, mikä sopii erinomaisesti. Olin jo esitiedoissa pyytänyt ferritiinin tarkistusta (tarkastettiin viimeksi vuosi sitten, kun synnytyksessä menetin niin paljon verta) ja terkka totesi vaan, että hyvä idea ☺. Nyt sit vaan odotan lähetettä, että pääsen np-ultran varaamaan ja pitää verikokeet varata. Pyysin suoraan Porvooseen ultraa, kun siellä varmaan vähemmän jonoa (toivottavasti). Mittauksista otettiin vaan verenpaineet. Painokin tuli otettua, kun esikoinen ei suostunut puntarille vaan piti pitää sylissä ja vähentää sit oma paino. Olin tosi yllättynyt, että paino ei ollut noussut, koska oon syönyt tosi huonosti ja herkutellut (ollut myös paljon juhlia) 🙈. Onko täällä muita, jotka ei ole ihan pysyneet tässä "normaalissa monipuolisessa ruokavaliossa"? Nimimerkillä, söin yksin about puolikkaan pellillisen mokkapaloja 😅.

Joku täällä kyseli unista: mun syvät unet on vaihtuneet ihan ultra katkonaisiin uniin ja pelistä katsoo pandakarhu, kun on niin tummat silmänaluset. Illalla voinkin olla ihan valmis sit sänkyyn jo klo 21.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
vierailija
Eikö sulla tikkunekku vieläkään helpota yhtään se olo? Toi on kyllä ihan kamalaa ja vetää mielen niin matalaksi. Se on vaan taistelua päivästä toiseen 😕

Hopeanopea, et oo ainut, joka syö vähän huonosti 😬 Tän pahoinvoinnin keskellä on pitäny syödä vaan sitä mitä sattuu mieli tekemään eli jos se on pitsa tai hamppari niin sit se on se 😂 Onneks myös himottanut kaikki hedelmät esim. Mango niin sillai tullut syötyä myös hyviä juttuja 😂 Hirveesti tekis kyllä mieli kaikkea epäterveellistä koko ajan.. mutta ei viittis ihan kaksinkäsin kaikkea vetää. Vähän myös ahdistaa liikkumattomuus, kun tottunut sen about 4-5 kertaa viikossa treenaamaan. Ehkä sitä vielä pääsee takaisin liikunnan makuun, kun tää olo helpottaa. Täytyy vaan yrittää olla armollinen itselleen tän kaiken keskellä 😊

• Tykkää
Reactions: Hopeanopea
Jee, tuli ajanvaraustiketti! NP-ultra tasan kolmen viikon päästä 3.4. / 12 + 4. Siihen mennessä on kyllä kulunut ihan ikuisuus (kuusi viikkoa) varhaisultrasta, että kyllä jännittää! Meen ensi viikon keskiviikkona jo labraan ottamaan verikokeet. Kiva, että on tällaisia välietappeja (neuvola, labrat jne.) tässä välissä, mutta kyllä kolme viikkoa tuntuu pitkältä ajalta taas 😬. Tiedän, että mitä vaan voi tapahtua missä vaan vaihetta raskautta. Mutta todennäköisyydet sille alkaa olla todella pienet, jos ultrasta ja sikiöseulasta saa "puhtaat paperit" niin kyllä itse alan vielä enemmän luottamaan raskauteen sitten ton etapin jälkeen. Toki nytkin ihan positiivinen olo, mutta se epävarmuus edelleen takaraivossa..

• Rakkaus
vierailija
Alko tuossa vartti sitten tuntuu taas pahenevan tää pahoinvointi, totta kai kun pitäs esikoinen hakee hoidosta ja häntä huomioida 🥲. No joka päivähän tää on ollu tätä samaa. Oikeesti joudun kohta varmaan hakee sairauslomaa uupumisen vuoksi, töissä aina rankat päivät ja sit ku olo menee tämmöseks illalla ni en saa palauduttua mitään. Öisin en saa enää syvää unta paljon mitään Ouran sormuksen mukaan 🤔. Ens viikosta tulee mielenkiintoinen kun mies lähtee reissuun. Ei vttu oikeasti miten selviän kaikesta jos olo on tää….

Mulla tää syöminen on tosi hiilaripainotteista ja lämmintä ruokaa en muista millon oisin viimeks syönyt jos hampparia tai sosekeittoa ei lasketa. Karkkia ja sipsiä menee, koitan vaan syödä jotakin. Eilen helpotti vähän illalla toi kun otin jatkuvaan noita ”raskaussalmiakkeja” 🤔. Hyi että kun oksut nousee nytkin kurkkuun ja pakko vaan saada alas ja ei muuta kun esikoista hakemaan… Hänellä raukalla ollut vaikee aamu, taas tosi pitkä päivä päiväkodissa ja mä tarjoan kotona lähinnä einesruokaa ja telkkaria 😭 (mies myöhään töissä).

-Tikkunekku

• Surullinen
Reactions: Hopeanopea
vierailija
Siis tokihan se ihan ihan pahin on helpottanut kun ees päivällä on jotensakin ok ja työt saan jotenkin hoidettua. Tuntuu, että ei tästä pahoinvoinnista saisi ees valittaa kun ei oo jatkuvaa oksentamista yms ja pitäs vaan kestää kun itepä tässä on tarkoituksella raskaaks hankkiuduttu kun ehkäisyä ei ole ollut. Tuntuu vaan aivan sietämättömälle tämä kun kestänyt niin monta viikkoo jo ja tosiaan työn rankkuuden (vaikka onkin etätyö) takia on aivan takki tyhjä jo työpäivän jälkeen ja sit illat nii kamalia. Aamulla sama rumba uusiks. Taidan mennä työterveyteen ens viikolla jos vielä tuntuu tältä kun tosiaan kohta katkee joku kamelin selkä tän olon kanssa.

-Tikkunekku

• Surullinen
Reactions: eessi
Hopeanopea pystyn kyllä samaistumaan tuohon, että ei tule ihan suositusten mukaan syötyä 🙈 mua on pari pv jopa ällöttänyt salaatti 😂 suklaakaurakekseillä voisin sen sijaan elää 🤤

Tikkunekulle kauheasti tsemppiä ❤ kuulostaa todella raskaalta. Saisi alkaa sulla jo helpottamaan!

Omia juttuja sen verran että varhaisultrassa tuli alkuviikosta käytyä ja kaikki oli hyvin, syke löytyi, viikkoja 7+6 nyt 🥰. Nyt kaipaisin erilaisia vinkkejä, miten selvitä raskaana flunssasta? Luottolääkkeisiini on aina kuulunun Nasolin ja burana, joita ei tietysti raskaana saa käyttää 🙈Parhaiten on nyt toiminut paracetamoli (vähäinen vaikutus mutta vie kipujen terävimmät kärjet) ja kuumat suihkut, jotka auttaa kohentamaan yleisvointia ja lievittää tukkoisuutta. Suihkussa onkin tullut nyt käytyä useampi kerta päivässä 😂

Ultra takana ja pieni papunen löytyi hienolla sykkeellä ❤ Lääkäri oli tosin omanlaisensa ja jätti vähä auki viikot.. Mun laskujen mukaan viikot pitäis olla 7+4 mut lääkäri sai 6+5 ja 7+1.. En nyt sit tiedä että stressaanko viikkoja vai en.. 😅
Tuumasi vain lopuksi että sen näkee kun se syntyy.. Ok🥹

Tikkunekku ihan helposti voit mennä työterveyteen! Jo ennen kun selkä katkeaa, tuo on varmasti tosi uuvuttavaa. Itse mietiin samaa tästä väsymyksestä että en jaksa..

vierailija
Oi ihana kuulla havu ja sofiika että varhaisultrissa kaikki hyvin!😍

Ja kyllähän toi pitkäkestoinen jatkuva paha olo syö ihmistä ja todellakin saa valittaa siitä. Saikun hakeminen on musta tosi perusteltua.

Mulla on kans noita sallittuja salmiakkeja ja on tullut kyllä vedettyä niitä 😁👍

Pohdin kanssa flunssan lievitysvinkkejä raskaana. Oon nyt ollut maanantaista asti flunssassa. Eka oli nuhaa mut nyt nuhan kaveriksi on tullut yskää ja paineen tunnetta keuhkoihin. Lämpöä tai kuumetta ei oo onneks ollu ja yleiskunto muuten ihan hyvä. Väsyttää vaan ku nukun aika huonosti.

Sitten vielä sellainen huomio että raskausoireet on mulla kadonneet about kokonaan (!) Ei enää mitään pahaa oloa yms. Ihan taas unohdan et oon raskaana. Tosi iso muutos parin viikon takaiseen kun kokoajan oli sairaan paha olo.

Keltalilja

vierailija
Ihanaa havu ja Sofiika! ❤

Ja oikeesti tikkunekku, on täysin perusteltua hakea sairauslomaa. Ei se oksentaminen oo sen mittari pelkästään, että onko riittävän paha olo. No kuten tiedät niin vaikka ei oksenteliskaan voi silti olla ihan kamala ja toimintakyvytön olo. Tsemppiä ihan hirveesti, hengessä mukana 😢

Hopeanopea, jännittävät 3 viikkoa edessä! Toivotaan, että aika kuluu nopeasti ja sit onkin jo ultra 😊

Ja Keltalilja, nauti nyt, kun ei oo paha olo! 😊

-aa

Yhteistyössä