Lokakuiset 2025 🍁

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hopeanopea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervetuloa mukaan Heidihuu ja onnea plussasta 😊

Ainiin, mie oon Kymenlaaksosta ja synnytys pitäis tapahtua Kotkassa. Just kyllä luin uutisen, että KOKSin pitää hakea poikkeuslupa synnytyksille, koska viime vuonna oli alle 1000 synnytystä 😟 eli näinköhän tässä joutuu vielä synnyttelemään Uudellamaalla…

- ee

Tervetuloa mukaan Heidihuu ja onnea plussasta

Ainiin, mie oon Kymenlaaksosta ja synnytys pitäis tapahtua Kotkassa. Just kyllä luin uutisen, että KOKSin pitää hakea poikkeuslupa synnytyksille, koska viime vuonna oli alle 1000 synnytystä eli näinköhän tässä joutuu vielä synnyttelemään Uudellamaalla…

- ee
Tuu Lappeenrantaa synnyttää 🤩 täällähän kans alle 1000 synnytystä vuodessa. Ja toivotaan et hus alueelta valuis kotkaan synnyttäjiä.

Toki ei ne niin nopeasti sitä saa lakkautettua vaik mikä olis. On se hurja ajatella jos täältäkin loppuu synnäri niin se olis sit mun tapauksessa Kotka ja sinne se 80km suunnilleen ja jos ajattelee toista päätä etelä-karjasta eli parikkalaa niin niillä kotkaan tulee jo 200km matkaa.

Oho, jäi nimmari äskeisen lopusta pois..

Hei olisko teillä kokeneemmilla äideillä jotain do’s and don’t -tyyppisiä vinkkejä ekakertalaiselle? Raskaudesta on paljon tietoa, mut yllättävän vaikeasti löydettävissä! Lähinnä ruokarajoituksia oon sieltä nyt katsellut.

Lähinnä itseä mietityttää, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Ja kyllä, oon just se suorittaja koska en halua et otan mitään ylimääräisiä riskejä 🙈

- ee
Raskaudessa ei ole kyllä hirveästi huomioon otettavia asioita, varsinkaan alussa. Tyyliin elä terveellisesti ja syö foolihappoa (tai mammavitamiinia, jossa on foolihappoa). Raskauden läpi suositellaan liikkumaan, mutta toisesta kolmanneksesta eteenpäin suositellaan maks 70-80% tehoista ja vanha ohjeistus oli että pitkäkestoinen syke ei saisi mennä paljon 150 yli (mutta tosiaan tämä on kai vähän vanha ohje). Ja kalsiumlisä kannattaa aloittaa jossain vaiheessa, mutta pitää googlata itsekin, mikä se vaihe oli 😅

Tein tänään viikkonäytöllisen clearbluen ja sain tuloksen raskaana 2-3 :) nyt ajattelin että jätän testailut tähän ennen sitä varhaisultraa.

Alkupäivien menkkamaiset jomotukset ja tuntemukset alavatsalla ovat tipotiessään ja olo on lähes oireeton (mitä nyt tissit kipeet, väsymys ja se aamuheräily). Mutta yritän ajatella että raskaus voi edetä normaalisti vaikka ei olisikaan oireita, eikö? Mitään aamupahoinvointeja yms ei ole esiintynyt. En kokoajan edes muista olevani raskaana koska olo on niin normaali.

Ja pakko sanoa että ajatus keskenmenosta pelottaa. Tiedostan että etukäteen on turha murehtia asioita mutta silti mietin asiaa tosi paljon. Olisi ihanaa että voisi ottaa rennommin ja luottavaisemmin.

Ja toi synnytysosastojen karsiminen on kyllä niin karu homma synnyttäjien kannalta kun matkat pitenee ja synnytys voi sitä myöten muuttua riskialttiimmaksi. :/

Keltalilja

Tein tänään viikkonäytöllisen clearbluen ja sain tuloksen raskaana 2-3 :) nyt ajattelin että jätän testailut tähän ennen sitä varhaisultraa.

Alkupäivien menkkamaiset jomotukset ja tuntemukset alavatsalla ovat tipotiessään ja olo on lähes oireeton (mitä nyt tissit kipeet, väsymys ja se aamuheräily). Mutta yritän ajatella että raskaus voi edetä normaalisti vaikka ei olisikaan oireita, eikö? Mitään aamupahoinvointeja yms ei ole esiintynyt. En kokoajan edes muista olevani raskaana koska olo on niin normaali.

Ja pakko sanoa että ajatus keskenmenosta pelottaa. Tiedostan että etukäteen on turha murehtia asioita mutta silti mietin asiaa tosi paljon. Olisi ihanaa että voisi ottaa rennommin ja luottavaisemmin.

Ja toi synnytysosastojen karsiminen on kyllä niin karu homma synnyttäjien kannalta kun matkat pitenee ja synnytys voi sitä myöten muuttua riskialttiimmaksi. :/

Keltalilja
Raskaus voi olla tosi oireeton. Mun esikoisen raskaus oli ja niin näyttää tämäkin olevan :) . Oireettomuus ei tarkoita, että olisi mitään ongelmia. Toisaalta voi olla rajustikin oireita, vaikka raskaus olisi tuulimuna.

Oho, jäi nimmari äskeisen lopusta pois..

Hei olisko teillä kokeneemmilla äideillä jotain do’s and don’t -tyyppisiä vinkkejä ekakertalaiselle? Raskaudesta on paljon tietoa, mut yllättävän vaikeasti löydettävissä! Lähinnä ruokarajoituksia oon sieltä nyt katsellut.

Lähinnä itseä mietityttää, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Ja kyllä, oon just se suorittaja koska en halua et otan mitään ylimääräisiä riskejä

- ee

Mä stressasin viimeks itteni hulluuteen asti näitä ja nyt en tee samaa. Siis ylitulkitsin ohjeita ja en ees ravintolassa meinannut uskaltaa syödä kun mietin jos eivät kypsennä jotain jne. Nyt jätän ruuista kokonaan pois vaan raa’at lihat ja kalat. Mitään pastöroimattomia maitoja jne en juo muutenkaan ja luotan ravintolassa että ei oo mitää raakamaitoja käytetty jos ei erikseen sanota. Jos mietityttää niin vegaanivaihtoehto lienee turvallinen kun ei oo lihoja,kaloja,maitotuotteita. Samoin juustot nyt yleensäkin taitaa olla pastöroituja ainaki meillä kotikäytössä, jotain juustolautasia varmaan sit miettisin tarkemmin. Näitä lakritsi-/inkivääri yms suosituksia mistä ei mitää tautia voi saada ni ajattelen maalaisjärjellä ja en usko, että jokunen lakritsikarkki joskus on haitaksi. Keitän ja kypsennän muutenkin pakastevihannekset, lämmitän einekset mikrossa jne. Eli aika normaalisti aion elää ja olla tällä kertaa, luotan et jos kylään mennään niin on osattu vaikka huuhdella jotkut salaatit.

Itse oon kyllä miettinyt kun ulkomaiset pakastemarjathan pitäis keittää. Eihän ravintoloissa/kahvioissa esim.smoothiet ni ei ne niitä marjoja keittele ja varmasti monessa ovat ulkomaisia. Saakohan näistä enemmänkin jonkun noron vai onko näissä joku listeriariski? Noro tuskin on vauvalle haitaksi vaikka kurja muuten… Tuntuis vähän hullulle ettei vois ostaa jostai smoothiebaarista smoothieta.

-Tikkunekku

Keltalilja mullakin on oireet hieman lieventynyt ja huomaan heti pelkoa. Hullua. Tein saman testin kun sie, samalla tuloksella 🙈 Kovasti yritän uskotella, että mun oireettomuus johtuu siitä kun hyperstimulaatio helpottuu. Samalla toki pelkää, että jokin on vialla. (Nyt oon selvinnyt jo toista päivää ilman kipulääkitystä - jee!)

Kun tää raskaus on niin uutta (vaikkakin vuosia toivottu), niin tuun kyllä hulluksi googlettamalla 😂 Osaisinpa suhtautua vaikkapa noihin ruokiin noin järkevästi, kuin sie nyt Tikkunekku! Uskon, että elän nyt samaa mitä sie aiemmassa raskaudessa…

- ee

Mikäs siis on hyperstimulaatio?
Ja luotetaan nyt vaan siihen että oireista tai oireettomuudesta ei voi päätellä mitään. Tänään muuten ekaa kertaa viikkoon nukuin peräti seiskaan saakka. 😁

Onko täällä muilla sattumoisin pcosia? Mulla ultrattiin kesällä munasarjat ja molemmat oli monirakkulaiset. Kierrot venyi usein liian pitkiksi, usein 35 vrk ja toisinaan yli 40 vrk mittaisiksi.
Ovis tuli tässä plussakierrossakin tosi myöhään, kp 27. Ajattelin että en luomuna raskautuisi.

Eli vähän tässä mietityttää onko myöhäisellä oviksen ajankohdalla vaikutuksia tässä raskaudessa kun luin jostain että myöhäisessä oviksessa munasolun laatu voi olla heikompi. Mutta toisaalta ainakin se on nyt hedelmöittynyt ja kiinnittynyt. Eihän tällainen ressaaminen auta asiaa ainakaan. En malttaisi odottaa sinne varhaisultraan. 😁

Keltalilja

Täällä eilen tehty positiivinen testi! Viikkoja noin 4+5. :)

mulla taustalla viime kesänä kohdunulkoinen raskaus jossa toinen munanjohdin poistettiin, myös pcos tausta.

tuon leikkauksen jälkeen kierrot kaikkea 32-47 päivän välillä ja paino nousi tosi paljon joten olen TODELLA yllättynyt että tää raskaus sai alkunsa yhdestä kerrasta suojaamatonta seksiä 😄 toki en usko että tyyppi on oikeassa paikassa ennen kuin pääsen ultraan.

- Ansku

Mikäs siis on hyperstimulaatio?
Ja luotetaan nyt vaan siihen että oireista tai oireettomuudesta ei voi päätellä mitään. Tänään muuten ekaa kertaa viikkoon nukuin peräti seiskaan saakka.

Onko täällä muilla sattumoisin pcosia? Mulla ultrattiin kesällä munasarjat ja molemmat oli monirakkulaiset. Kierrot venyi usein liian pitkiksi, usein 35 vrk ja toisinaan yli 40 vrk mittaisiksi.
Ovis tuli tässä plussakierrossakin tosi myöhään, kp 27. Ajattelin että en luomuna raskautuisi.

Eli vähän tässä mietityttää onko myöhäisellä oviksen ajankohdalla vaikutuksia tässä raskaudessa kun luin jostain että myöhäisessä oviksessa munasolun laatu voi olla heikompi. Mutta toisaalta ainakin se on nyt hedelmöittynyt ja kiinnittynyt. Eihän tällainen ressaaminen auta asiaa ainakaan. En malttaisi odottaa sinne varhaisultraan.

Keltalilja

Jos tän mahdollisimman maallikkona selittäisin niin hyperstimulaatio (OHSS) on hedelmöityshoitojen ”komplikaatio”. Mulla on PCO(S) mikä edesauttaa siihen et mun munasarjat reagoi voimakkaasti ivf-lääkkeisiin, munasarjat alkaa kasvaa liikaa ja siitä aiheutuu tosi kovaa kipua ja turvotusta, nestettä kertyy vatsaonteloon. Esim mulla on nyt nyrkin kokoiset munasarjat ja niissä muutamat isot nesteellä täyttyneet munarakkulat. Pari viikkoa nyt saikulla ja odottelemassa tilanteen tasaantumista. Mun tila ei oo onneks vakava, mut tähän voi jopa kuolla.

PCO(S) diagnoosin sain heti hoitojen alussa. En ollut edes osannut ajatella, että mulla vois olla se! Näkyviä oireita ei juuri onneksi ole. Kierrot mulla on kaikkea 30-90pv väliltä, jännä ettei luomuna oo onnistunut… 🙈

Mie oon kaikilta osin ollut jonkinlainen poikkeustapaus tän raskautumisen kanssa (mikään ei oo mennyt missään vaiheessa niin kuin on suunniteltu ja olis pitänyt 😅) joten uskon että sulla ei oo mitään hätää myöhäisen oviksen kanssa 😊 Toivotaan et tyyppi pysyy kyydissä, nyt kai pitäisi todellakin vaan osata relata!

- ee

Tervetuloa mukaan Ansku 🥰!

Juuri kun puhuin oireettomuudesta niin tuntuu, että oireet on lisääntyneet. Mua mm. väsyttää aivan kauheasti. Ja menkkakivut on palanneet.

Tänään menkoista laskien 5 + 0! Varhaisultraa odottaessa.

Hui, kuulostaapa kivuliaalta tuo hyperstimulaatio, toivottavasti olo lähtee palautumaan mahdollisimman pian. Ja paljon onnea plussasta! 🥰
Ja anskulle kans onnea plussasta! 🥰 Pidetään peukut pystyssä että kaikki menee hyvin ❣

Mulla on ollut todella vetämätön olo ja väsyttää ihan sikana vaikka päikkäritkin tuli nukuttua. Vähän sellainen olo että oisi tulossa kipeeksi.

• Tykkää
Reactions: eessi ja Hopeanopea
Rekisteröidyinpä minäkin nyt, ee siis täällä 🤭

Mun väsymys on hiipumaan päin (ehkä myös koska oon ollut koko viime viikon kipeänä ja nukkunut noin 11h yössä vaikkakin pätkissä), sen sijaan unettomuus nyt vaivaa kovin! Yöt on ihan tuskaa, heräilyä ja valvomista. Ruoka ei maita, vähän etoo muttei onneksi suoranaista pahaa oloa. Nenä on vieläkin niin tukkeessa, etten tiedä, miten hajujen laita.. 😅

Varasin tänään ekan neuvolan!

Rekisteröidyinpä minäkin nyt, ee siis täällä 🤭

Mun väsymys on hiipumaan päin (ehkä myös koska oon ollut koko viime viikon kipeänä ja nukkunut noin 11h yössä vaikkakin pätkissä), sen sijaan unettomuus nyt vaivaa kovin! Yöt on ihan tuskaa, heräilyä ja valvomista. Ruoka ei maita, vähän etoo muttei onneksi suoranaista pahaa oloa. Nenä on vieläkin niin tukkeessa, etten tiedä, miten hajujen laita.. 😅

Varasin tänään ekan neuvolan!
Munkin tekis kauheasti mieli soittaa neuvolaan mut en uskalla vielä. Toisekseen mä en pääse tästä huolesta nyt yli niin aion olla ehkä vähän törkeä ja sanoa, että kierron pituudesta yms ei oo mitään tietoa ja et se on epäsäännöllinen, mikä kyllä ei ole edes vale. Mullahan on synnytyksen jälkeen ollu 28pv-49pv kierrot. Niin jos saisin sen ultran ja siihen taas en haluis ennen ens viikon puoltaväliä kun tulee 25pv hedelmöityksestä et näkis mahdollisesti sykkeen sit jo. Elokuisesta syke näkyi 5+6

Jos en pääse julkiselle ni varasin kyllä jo kotkaan yksityiselle kätilölle ultran kun se on lähin. Tai onhan Lappeenrannassa terveystalo ja mehiläinen mut ei huvita maksaa 300e siitä ultrasta.

Mul ei oo nyt oikein mitää oireita, kauhee flunssa vaan ollu nyt viikon. Pakko oli käyttöä otrivinia et saa happea vaik sitä ei raskaana saisi käyttää.

• Tykkää
Reactions: eessi
Millä viikoilla muuten ajattelitte käydä varhaisultrassa, jos käytte :)? Mulla on varattu aika ensi viikon perjantaille jolloin laskennallisesti olisi 6+5. Onneksi töissä on kiirettä ja viikonloppuna menoa niin pystyy vähän jotain muutakin miettimään 😅

• Tykkää
Reactions: Keltalilja
Mä varasin kahden viikon päästä maanantaille sen. Tullaan silloin viikonloppuna reissusta ja en yksinkertaisesti malta odottaa pidempään. 😁 Taitaa olla myös just 6+5 silloin mikäli olen oikein osannut laskea tätä. :)

Hui, en malttaisi odottaa!

Mä itseasiassa varasin jo 5+6 sen ultran mut voi olla et siirrän sitä vähän myöhemmäksi. @eessi jos jossain vaihees haluut käydä ylimääräises ultras ni se on sellanen ku klinikkasi siel Kotkassa mis mä kävin aiemmassa raskaudessa, tai saatathan tietää jo sen paikan 🙈 kävin siel kahdesti ja ne molemmat kätilöt oli tosi mukavia, tekevät töitä myös koksissa.

Aiotteko muut kertoa milloin lähipiirille tai töihin yms? Mä ajattelin tässä raskaudessa kertoa mun sukulaisille vasta ekan virallisen ultran jälkeen. Esikoisen synttärit on huhtikuussa loppupuolella niin olis hauska jotenki ujuttaa se sinne tyyliin "isoveli x2" ja kattoo kuka tajuu 😅 mut saa nähä miten käy, maltanko sinne asti. Muutamille ystäville oon kertonut et saan sit mennä itkemään heille jos tässä käy huonosti.
Töihin kerron joskus kesällä, mä just kävin tähän vanhempainvapaan jatkoksi hakemassa kesäkuun kesälomaa ja sit hain syyskuun loppuun kotihoidontukea ja ilmoitin töihin et oon hoitovapaalla, toivon tosiaan et tää raskaus menee loppuun asti niin ei tarvii olla sillä 250e kotihoidontuella kun oikeestaan elokuu. Kun kesäkuussa tulee loma-ajan palkka ja heinäkuussa lomaraha. Ei tää yhteiskunta kyllä kannusta lasten tekoon ainakaan taloudellisesti

Mä itseasiassa varasin jo 5+6 sen ultran mut voi olla et siirrän sitä vähän myöhemmäksi. @eessi jos jossain vaihees haluut käydä ylimääräises ultras ni se on sellanen ku klinikkasi siel Kotkassa mis mä kävin aiemmassa raskaudessa, tai saatathan tietää jo sen paikan kävin siel kahdesti ja ne molemmat kätilöt oli tosi mukavia, tekevät töitä myös koksissa.

Aiotteko muut kertoa milloin lähipiirille tai töihin yms? Mä ajattelin tässä raskaudessa kertoa mun sukulaisille vasta ekan virallisen ultran jälkeen. Esikoisen synttärit on huhtikuussa loppupuolella niin olis hauska jotenki ujuttaa se sinne tyyliin "isoveli x2" ja kattoo kuka tajuu mut saa nähä miten käy, maltanko sinne asti. Muutamille ystäville oon kertonut et saan sit mennä itkemään heille jos tässä käy huonosti.
Töihin kerron joskus kesällä, mä just kävin tähän vanhempainvapaan jatkoksi hakemassa kesäkuun kesälomaa ja sit hain syyskuun loppuun kotihoidontukea ja ilmoitin töihin et oon hoitovapaalla, toivon tosiaan et tää raskaus menee loppuun asti niin ei tarvii olla sillä 250e kotihoidontuella kun oikeestaan elokuu. Kun kesäkuussa tulee loma-ajan palkka ja heinäkuussa lomaraha. Ei tää yhteiskunta kyllä kannusta lasten tekoon ainakaan taloudellisesti

Kiitos, täytyykin kattoa toi Klinikkasi! Onko tuo siis nyt edullisempi kuin esim. Mehiläisellä? :)

Me kerrotaan varmaan rv12 tienoilla läheisille. En millään malttaisi olla hiljaa, mutta ehkä nyt parempi näin! Töihin ehkä kerron vasta sitten, kun raskaus alkaa enemmän näkyä.

Tuo kotihoidontuki on jotain ihan jäätävää, ja koko tän 5v kun ollaan oltu hoidoissa, oon parkunut sitä, ettten tuu ikinä pärjäämään sillä rahalla 😫 Miten te teette sen!? Onneksi mulla on säästöjä ja siihen on aikaa… mut ymmärrän Heidihuu täysin, että oot sormet ristissä asian kanssa!

Kiitos, täytyykin kattoa toi Klinikkasi! Onko tuo siis nyt edullisempi kuin esim. Mehiläisellä?

Me kerrotaan varmaan rv12 tienoilla läheisille. En millään malttaisi olla hiljaa, mutta ehkä nyt parempi näin! Töihin ehkä kerron vasta sitten, kun raskaus alkaa enemmän näkyä.

Tuo kotihoidontuki on jotain ihan jäätävää, ja koko tän 5v kun ollaan oltu hoidoissa, oon parkunut sitä, ettten tuu ikinä pärjäämään sillä rahalla Miten te teette sen!? Onneksi mulla on säästöjä ja siihen on aikaa… mut ymmärrän Heidihuu täysin, että oot sormet ristissä asian kanssa!
Jooo se on muistaakseni 100e luokkaa se alkuraskauden ultra ja sit Keski ja loppuraskauden vähän päälle tuon. Se laskee sitä hintaa ku tosiaan kätilö tekee eikä lääkäri. Mut molemmat siellä kyl pitkää olleet kätilöinä et osaavat kyllä hommansa.

Joutuu kyllä aika monesta asiasta nipistää et selvitään pelkästään miehen tuloilla. Kuitenkin täs asuntolainaa ym mitkä on vaan pakko maksaa

• Tykkää
Kiitos, täytyykin kattoa toi Klinikkasi! Onko tuo siis nyt edullisempi kuin esim. Mehiläisellä? :)

Tuo kotihoidontuki on jotain ihan jäätävää, ja koko tän 5v kun ollaan oltu hoidoissa, oon parkunut sitä, ettten tuu ikinä pärjäämään sillä rahalla 😫 Miten te teette sen!? Onneksi mulla on säästöjä ja siihen on aikaa… mut ymmärrän Heidihuu täysin, että oot sormet ristissä asian kanssa!
Vanhempainrahahan on paljon parempi kuin kotihoidontuki. Olin esikoisesta n. kuukauden kotihoidontuella niin se ei kyllä ollut paha aika :) . Mutta kyllähän lapsen saaminen kukkaroa kurittaa ja vanhenpainrahakaan ei vastaa täyttä palkkaa.

• Tykkää
Vanhempainrahahan on paljon parempi kuin kotihoidontuki. Olin esikoisesta n. kuukauden kotihoidontuella niin se ei kyllä ollut paha aika . Mutta kyllähän lapsen saaminen kukkaroa kurittaa ja vanhenpainrahakaan ei vastaa täyttä palkkaa.
Nojep, mäkin olin esikoisesta pari kk ja nyt tosiaan toivottavasti vaan sen noin kuukauden. Ja onneksi työnantaja ilmeisesti maksaa tästä uudestakin aluksi muutaman kuukauden palkkaa vaikka en välissä töihin mene. Mulla esim vanhempainpäiväraha noin 2450 euroa ja palkka 3500 nii kyllä tossa ottaa takkiin kuitenkin jonkun verran.

• Tykkää
Mitä mieltä muuten ootte lokakuusta syntymä kuukautena :)? Meille se on töiden puolesta yksi rauhallisimmista kuukausista marraskuun, joulukuun, maaliskuun ja huhtikuun ohella niin siitä oon tyytyväinen :) . Ja se on kiva, että synttärit on sitten lukuvuoden aikana niin helpompi varmaan hamassa tulevaisuudessa järjestää kaverisynttäreitä. Ja sit ei oo ihan joulussa kiinni synttärit. Toki koulussa on ikäluokassa pienimpien joukossa, mutta ei toisaalta ihan pienin.. Tulevasta kesästä pystyy kanssa varmaan vielä nauttimaan, kun ei ole ihan viimeisillään raskaana. Ja sit ekana kesänä lapsi osaa vähän istua ja konttailla hiekkalaatikolla, mikä on kiva! Eli musta kaikin puolin oikein hyvä. Ehkä vaikein lähinnä päiväkodin kannalta, etenkin jos halutaan esikoisen kanssa samaan päiväkotiin, kun siellä vapautuu ainoastaan elokuussa paikkoja.. Ja kahta vuotta en jaksa olla kotona, joten todennäköisesti joutuisi aloittamaan yhdessä päiväkodissa ja sitten vaihtamaan. Ja sitten toki on kahteen päiväkotiin viemiset ja haut. Tällainen pitkä lista ajatuksia 😆. Edelleen pitää malttaa odottaa, että näkee siellä jotain elämää olevan.

Meillähän esikoisen piti jäädä ainoaksi kun ei todellakaan haluttu lisää lapsia… Niinpä nautiskelin säästöistä ja olin 3v asti kotona hoitamassa. Nyt sitten voitte arvata onko niitä säästöjä enää paljoakaan 😂 jos tämä menee putkeen ja lokakuussa tulis vauva niin varmaan laittaisin hoitoon syksyllä 2027. Meillä tulossa myös muutto jossain välissä mikä stressaa ihan kauheesti jos/kun pitää varmaan myydä oma ennen uuden ostoa. Haluttais esikoinen yhteen tiettyyn kouluun, mutta sepä ei selviä ennen kuin varmaan sit kesällä 2027. Jos ei pääse sinne niin sit haluttais eri alueelle enkä ilman tuota koulua halua sillä alueella asua… En kyllä tiedä miten me selvittäs pikkukolmiossa kahden lapsen kans 5v ikäerolla. Mut liekkö järkeä tässä myydä tätä ja asua vuokralla pakotetusti pari vuotta, asuntojen hinnat varmaan nousee ja mieluummin maksaa omaa pois…

En oo koskaan myyny asuntoa, mutta kannattaako se pankista siis eka kysyä millanen laina saatas jos oma ei oo myytynä ja oisin hoitovapaalla vai vaativatko oman myynnin ensin? Tosi paljon meinaa stressata tää asuntoasia ja samalla talousasiat. Haluaisin jos vaan onnistuu niin ajoittaa eri aikaan mahdolliset muutot hoidon ja koulun aloituksesta…

Lokakuu syntymäkuukautena ois oikeen jees. Ei tarvii olla viimeisillään liukkailla keleillä eikä helteillä 😂

-Tikkunekku

Oon kertonut muutamalle lähimmälle ystävälle jotka muutenkin tiesivät vauvahaaveistani. Heille voin myös sitten parkua jos kaikki ei olekaan hyvin varhaisultrassa. Mut muuten varmaan vasta sen ekan virallisen ultran jälkeen jos sinne asti jaksan odottaa. 😁