Lokakuiset 2022 ❄️🤍🍂

vierailija
Osaako kukaan auttaa?
Mulla on s-ferritiini 8.😔 Tietääkö kukaan miten sitä saa nostettua? Kannattaa alkaa syömään rautatabletteja? Hemoglobiini oli 125.

Nyt menossa 12+2.
 
Osaako kukaan auttaa?
Mulla on s-ferritiini 8.😔 Tietääkö kukaan miten sitä saa nostettua? Kannattaa alkaa syömään rautatabletteja? Hemoglobiini oli 125.

Nyt menossa 12+2.
Mistä sait tuon tuloksen? Mun labratuloksissa ei näy mitään, mikä viittaisi ferritiiniin. Vai onko se niitä tuloksia, jotka saa näkyviin vasta ultran jälkeen? Mun hb oli 124, itselleni ihan normaali.

Mullakin olisi ultra tiistaina. Saapa nähdä, onko siellä ketään vaiko pelkkä istukka. Toivottavasti nyt ainakaan kesken ei olisi mennyt. Ja muutenkin jännittää, millaisia lukuja sieltä tulee tässä iässä. Ainakin ne värilliset valkovuodot loppuivat silloin, kun korona alkoi, vain kerran tai pari sen jälkeen ollut mitään. Tämä "jälkikoronakin" on kyllä helpottanut ihan hurjasti, nuha on melkein poissa ja yskänpuuskia tulee vain joskus. Kunpa loppuisi kokonaan.
 
vierailija
Labratuloksissa oli tuo s-ferritiini. En oo käyny vielä ultrassa. On vasta 13.4. Muakin se jännittää paljon, kun neuvolassa (10+3) ei saatu sydänääniä kuulumaan. Vaikka se ei mitään meinaakkaan. Esikoisessa eka neuvolassa (11+2) ei myös saatu vielä sydänääniä kuulumaan. Kuopuksen kohdalla taas (10+5) kuulu samantien sydänäänet.

Mulla iķää 38v, tässä iässä tuntuu pelottavan ja jännittävän enemmän kun aikasemmin.😅

Mulla kuopuksen kohdalla oli parikin kertaa jotain "välivuotoja" säikäyttihän ne, mutta kaikki oli ja meni hyvin.😊
 
vierailija
Osaako kukaan auttaa?
Mulla on s-ferritiini 8. Tietääkö kukaan miten sitä saa nostettua? Kannattaa alkaa syömään rautatabletteja? Hemoglobiini oli 125.

Nyt menossa 12+2.
Vaatisin infuusion. Arvot vaan laskee raskauden edetessä ja tablettikuurilla et saa arvoja nostettua tarpeeksi nopeasti että olosi kohentuisi. Saati ennen synnytystä. Normaali ihminen saa 5 yksikköä nostettua /kk ja hyvä ferriarvo on 100.
 
  • Tykkää
Reactions: Mustikka89
Mulla ei vieläkään helpota ällötysolot. Huh, huomenna starttaa rv11+0. Samoin väsymys painaa edelleen kovasti.
Dopplerilla kuuluu sydänäänet jo tosi selkeästi ja ultraan reilu viikko aikaa.
Voi että kun alkaa jo jännittämään.
Mun pitää kans hommata jotkut mammahousut kun turvottaa ihan hirveästi ja normihousut alkaa painaa ikävästi.
 
Mulla ei vieläkään helpota ällötysolot. Huh, huomenna starttaa rv11+0. Samoin väsymys painaa edelleen kovasti.
Dopplerilla kuuluu sydänäänet jo tosi selkeästi ja ultraan reilu viikko aikaa.
Voi että kun alkaa jo jännittämään.
Mun pitää kans hommata jotkut mammahousut kun turvottaa ihan hirveästi ja normihousut alkaa painaa ikävästi.
Mulla kanssa nyt erityisen paha olo, illalla nukkumaan mennessä oksetti ja yöllä oksetti ja nyt aamullakin on paha olo, johon aamiainenkaan ei auttanut kuin vähän.

Onko kaikilla muillakin ferritiini näkyvissä labratuloksissa? Onko samalla sivulla kuin hb? Miksei mulla näy sitä?
 
Mulla kanssa nyt erityisen paha olo, illalla nukkumaan mennessä oksetti ja yöllä oksetti ja nyt aamullakin on paha olo, johon aamiainenkaan ei auttanut kuin vähän.

Onko kaikilla muillakin ferritiini näkyvissä labratuloksissa? Onko samalla sivulla kuin hb? Miksei mulla näy sitä?
Ferritiiniä ei taideta mitata kaikissa kunnissa raskaana olevilta.

Ei ainakaan hussissa mitattu viime syksynä kun olin raskaana.
Vasta keskenmenon jälkeen rv15, kovan verenvuodon ja lisäveren tankkauksen työterveydessä mitattiin ferritiini ekan kerran noin kuukausi tapahtuneesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kanssa nyt erityisen paha olo, illalla nukkumaan mennessä oksetti ja yöllä oksetti ja nyt aamullakin on paha olo, johon aamiainenkaan ei auttanut kuin vähän.

Onko kaikilla muillakin ferritiini näkyvissä labratuloksissa? Onko samalla sivulla kuin hb? Miksei mulla näy sitä?
Mä pyysin neuvolassa että laittavat ferritiinien mittauksenkin samaan lähetteeseen muiden verikokeiden yhteydessä. Ja mulla olikin tippunut se viime mittauksesta hurjasti. On siis ollut raudanpuutetta ennenkin.
Eli siis pyydettäessä jos vaan suostuvat senkin ottamaan.
 
Jaahas, no kaikki pitäisi taas tietää itse näköjään. Sitä ei nyt sitten mitattu, kun en älynnyt pyytää, joten täytyy elää ilman sitä tietoa. Rautakuurihan tässä toki on joka tapauksessa edessä kuten kaikissa edellisissäkin raskauksissa. Toisaalta mulla ei ole ollut kuin yhdet menkat toissakesäisen synnytyksen jälkeen, joten ehkä rautaa on kuitenkin kulunut vähän maltillisemmin viime aikoina.
 
Jaahas, no kaikki pitäisi taas tietää itse näköjään. Sitä ei nyt sitten mitattu, kun en älynnyt pyytää, joten täytyy elää ilman sitä tietoa. Rautakuurihan tässä toki on joka tapauksessa edessä kuten kaikissa edellisissäkin raskauksissa. Toisaalta mulla ei ole ollut kuin yhdet menkat toissakesäisen synnytyksen jälkeen, joten ehkä rautaa on kuitenkin kulunut vähän maltillisemmin viime aikoina.
Niin ja voihan sen mitata jossain vaiheessa myöhemminkin jos alkaa kovasti olla oireita siihen suuntaan.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Mulla jatkuu huono / etova olo. Ja enempi vähempi aamusta iltaan. Aamupäivällä sitä saa pidettyä kurissa jatkuvalla napostelulla mutta iltapäivän puolella kääntyy yleensä siihen, että syömisen jälkeen iskee huonompi olo. Ehkä siinä tulee aina pidempi väli syömiseen tms. Ja vatsa on melko sekaisin. Viikkoja 10+2 ja nt-ultraankin aikaa vielä pari viikkoa.

Pukeutuminen ei toistaiseksi tuota ongelmia, kun oli painoa ja vatsaa jo runsaasti ennestään. Vasta ihan viime aikoina on tuntunut, että iltaisin turvottaa tosi paljon mutta muuten vatsa on koko ajan aika samanlainen. Esikoista odottaessakin vatsa alkoi kasvaa ns. näkyvästi vasta puolivälin paikkeilla. Turvotusta toki oli jo sitä ennen ja aika nopeasti plussan jälkeen piti lopettaa farkkujen käyttö. Nyt käytän etätöissä mm. collegemekkoja ja työpaikalla ja vapaa-ajalla pääosin mekkoja ja joustavia housuja, kun on tarve siistimmälle pukeutumiselle.
 
Täällä meni reissu tosi kivasti - ja ainakaan toistaiseksi ei ole koronaakaan tuotu tuliaisina. Lentäminen oli selvästi päivällä helpompaa kuin illalla, kun turvotus vaivaa. Muutenkin meni tosi hyvin, otettiin rennosti ja lepäiltiin väleissä paljon.

Huomenna meillä olisi nyt sitten nt-ultra, mikä kyllä jo vähän jännittää. Siitä ei toki montaa viikkoa ole, kun oltiin yksityisellä varhaisultrassa, että sinänsä luotan, että kaiken pitäisi olla ihan hyvin. Mutta on se silti tosi jännittävää..

Muuten olo on pysynyt hyvänä, mutta väsyttää kyllä edelleen aika paljon. Mun unenlaatu ylipäätään on raskauden myötä heikentynyt normaalista - oon yleensä tosi hyvä nukkuja - ja sit vielä vähän ekstraväsyä päälle, niin päikkäreitä tuntuu edelleen kovasti kaipaavan. Mutta ehkä tää pian jo helpottaisi.
 
Täällä meni reissu tosi kivasti - ja ainakaan toistaiseksi ei ole koronaakaan tuotu tuliaisina. Lentäminen oli selvästi päivällä helpompaa kuin illalla, kun turvotus vaivaa. Muutenkin meni tosi hyvin, otettiin rennosti ja lepäiltiin väleissä paljon.

Huomenna meillä olisi nyt sitten nt-ultra, mikä kyllä jo vähän jännittää. Siitä ei toki montaa viikkoa ole, kun oltiin yksityisellä varhaisultrassa, että sinänsä luotan, että kaiken pitäisi olla ihan hyvin. Mutta on se silti tosi jännittävää..

Muuten olo on pysynyt hyvänä, mutta väsyttää kyllä edelleen aika paljon. Mun unenlaatu ylipäätään on raskauden myötä heikentynyt normaalista - oon yleensä tosi hyvä nukkuja - ja sit vielä vähän ekstraväsyä päälle, niin päikkäreitä tuntuu edelleen kovasti kaipaavan. Mutta ehkä tää pian jo helpottaisi.
Miten teillä meni ultra?

Meillä oli kaikki hyvin, vauvalla näytti kaikki siltä kuin pitikin eikä niskaturvotusta ollut merkittävästi. Ultraaja sanoi, että saatan silti saada kutsun NIPT-tutkimukseen ikäriskin takia. Kuulemma parin viikon sisällä pitäisi tulla seulan tulos.

Hän ei myöskään nähnyt mitään vuotokohtia kohdun sisällä, arveli niiden tulleen limakalvoilta tai ehkä kohdunkaulalta. Laskettu aika pysyi neuvolan mukaisesti 17.10., sikiö vastasi aivan tasan viikkoja 12+1.

Ultran jälkeen mulla oli vähän ylimääräistä aikaa ennen töitä, ja menin Le Bunuelliin katsomaan kesävaatteita yhdelle lapsista, jolle ei ole sopivia varastossa. Hakusessa oli mekko, jossa olisi n. 3/4 hihat, ettei tarvitse aina laittaa aurinkorasvaa, ja joka olisi väljä ja 100% luonnonkuitua, sillä hänellä on aina kuuma noissa elastaanitrikoomekoissa, joita kaupat ovat pullollaan. Lisäksi olen etsinyt väljiä luonnonkuituisia kesähousuja samoista syistä. Eilen kiersin Kampissa, enkä löytänyt mitään. Tuolta sitten löytyi etsimäni kaltaisia vaatteita, mutta taisin olla ultrasta vielä niin pää pilvissä, etten hoksannut kysyä tuotteiden hintoja ennen kuin olin kassalla. :D Meinasin pyörtyä nähdessäni neljän vaatteen loppusumman, mutta maksoin kiltisti kuitenkin. Olen itse asiassa ostanut tosi vähän lastenvaatteita, kun olemme saaneet niitä niin paljon, joten kerrankos niihin voi laittaa vähän enemmän...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamarski
Mä en oo vielä ostanut mitään vauvalle, pariin kertaan käyny hypistelemässä jotain pientä ja klikkaillu verkkokaupoissa ostoskoriin asti mutta ei sen pidemmälle. Sisko perheineen tulee pääsiäisenä käymään ja hän lupasi tuoda jotain vaatteita, joita ei aio enää uudelle tulokkaalle käyttää (esikoinen poika, tulokas tyttö). Mulle ei oo niin väliä niin sanoin että otan kaiken ilolla vastaan :) Yhden heille turhaksi jääneen kantorepunkin saan.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Miten teillä meni ultra?

Meillä oli kaikki hyvin, vauvalla näytti kaikki siltä kuin pitikin eikä niskaturvotusta ollut merkittävästi. Ultraaja sanoi, että saatan silti saada kutsun NIPT-tutkimukseen ikäriskin takia. Kuulemma parin viikon sisällä pitäisi tulla seulan tulos.

Hän ei myöskään nähnyt mitään vuotokohtia kohdun sisällä, arveli niiden tulleen limakalvoilta tai ehkä kohdunkaulalta. Laskettu aika pysyi neuvolan mukaisesti 17.10., sikiö vastasi aivan tasan viikkoja 12+1.

Ultran jälkeen mulla oli vähän ylimääräistä aikaa ennen töitä, ja menin La Bunuelliin katsomaan kesävaatteita yhdelle lapsista, jolle ei ole sopivia varastossa. Hakusessa oli mekko, jossa olisi n. 3/4 hihat, ettei tarvitse aina laittaa aurinkorasvaa, ja joka olisi väljä ja 100% luonnonkuitua, sillä hänellä on aina kuuma noissa elastaanitrikoomekoissa, joita kaupat ovat pullollaan. Lisäksi olen etsinyt väljiä luonnonkuituisia kesähousuja samoista syistä. Eilen kiersin Kampissa, enkä löytänyt mitään. Tuolta sitten löytyi etsimäni kaltaisia vaatteita, mutta taisin olla ultrasta vielä niin pää pilvissä, etten hoksannut kysyä tuotteiden hintoja ennen kuin olin kassalla. Meinasin pyörtyä nähdessäni neljän vaatteen loppusumman, mutta maksoin kiltisti kuitenkin. Olen itse asiassa ostanut tosi vähän lastenvaatteita, kun olemme saaneet niitä niin paljon, joten kerrankos niihin voi laittaa vähän enemmän...
Hyvin meni meilläkin ultra. Tyyppi liikkui tosin niin kamalasti, että meinasi olla vähän ongelmia saada mittoja otettua. Tuli jo nyt illalla OmaPostiin se kirjekin ja ei ole kohonnutta riskiä tai tarvetta jatkotutkimuksille, vaan siltäkin osin kaikki nyt hyvin. Sikiön koko myös vastasi päivälleen viikkoja 12+4, joka oli tilanne myös varhaisultrassa ja mun oma alkuperäinen arvio ovulaatioajankohdasta ja hedelmöityksestä, eli laskettu aika vahvistui 14.10. päivälle.

On kyllä tosi helpottunut olo nyt, vaikka en ehkä sit kuitenkaan ihan valtavasti osannut tätä enää jännittää, kun tiesi parin viikon takaa, että kaikki oli silloin hyvin. Nyt voi ehkä vähän hengähtää ja keskittyä nauttimaan siitä, että olo on näin hyvä. Vielä kun tää väsymys vähän helpottaisi.
 
Mä en oo vielä ostanut mitään vauvalle, pariin kertaan käyny hypistelemässä jotain pientä ja klikkaillu verkkokaupoissa ostoskoriin asti mutta ei sen pidemmälle. Sisko perheineen tulee pääsiäisenä käymään ja hän lupasi tuoda jotain vaatteita, joita ei aio enää uudelle tulokkaalle käyttää (esikoinen poika, tulokas tyttö). Mulle ei oo niin väliä niin sanoin että otan kaiken ilolla vastaan :) Yhden heille turhaksi jääneen kantorepunkin saan.
Mäkään en ole ostanut vauvanvaatteita tulevalle enkä edellisellekään. Sitä edellisille kahdelle ostin pari vaatetta kummallekin vauvaiässä ja esikoiselle ehkä kymmenkunta. Muu on tullut esikoisen äitiyspakkauksessa sekä lahjoina. Kierrätettyjä vauvanvaatteita emme juuri ole saaneet, vasta sitten leikki-iästä lähtien. Aika vähällä vauva kuitenkin pärjää, kun kasvaakin koko ajan, ja ainakin paria kokoa voi käyttää aina samaan aikaan.

Silti olen nyt miettinyt, että ostaisinko tulokkaalle kuitenkin jotain, kun tämä alkaa olla viimeisiä tilaisuuksia ostaa itselle niitä söpöjä vauvanvaatteita...
 
Mikä olo kohentuisi?
Mulla on ihan ok olo, välillä vähän väsyttää, mutta normiraskaus oireelta sekin vaikuttaa ja kuopus herättää välillä useasti yön aikana.
Mulla oli myös arvot 7 viime vuonna keskenmenon jälkeen ja olosta en olisi huomannut sitä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että raskaus ja imetys kuluttaa ferrivarastoja, joita sulla ei käytännössä ole. Itse tarvin kaksi infuusiota että sain arvot edes yli 70 ja sen jälkeen rautanappulaa joka päivä että riittää rautaa raskautta varten.

Mulla oli hemoglobiini hyvä (kuten ollut aina alhaisesta ferristä huolimatta), joten hoitaja ei voinut tehdä lähetettä ferritiiniä varten. Pitää odottaa lääkäriaikaa mikä vasta toukokuun puolivälissä että pääsen mahdollisesti tarkistuttamaan mikä tilanne on tällä hetkellä.
 
Viime viikon torstaina tosiaan ultrassa kaikki hyvin, mutta jo maanantaina säikähdin pahemman kerran kun työpäivän jälkeen illalla alkoi kirkas vuoto joka kasteli kyllä housut ja sohvankin ja sitten tuli myös vähän verta. Lähdin päivystykseen, mutta sieltä ei päivystyslääkäri pystynyt tekemään mitään, joten lähetti mut aamulla naistentautien osastolle. Onneks pääsinkin sinne ajoissa eikä tarvinnut kauaa odotella kun selvisi että vauvalla kaikki vielä hyvin ja ilmeisesti kaikki oli jotenkin istukan syytä. Vuotokin loppui onneksi siihen maanantai-iltaan, mutta kyllä se yö meni aika valvomiseksi ja itkuseksi. Ja en tiedä johtuuko pelästyksestä, valvomisesta vai raskaudesta, mutta nyt nää pari päivää on ollu vielä normaalia pahoinvointisempia eikä ruoka oikeen maistuisi.
 
Huhhuh @Hellu92, olipa säikäytys! Olisikohan ollut istukan reunavuoto? Mulla oli tuollainen kokemus tokan lapsen raskaudessa, ja se oli todella kamalaa, kun oli vielä kaksi keskenmenoa takana. Onneksi se sitten ei ollutkaan vaarallista.

Täällä äitiysvaatteet kaivettu esiin ja mammafarkut jalassa, on kyllä tosi paljon mukavampi olo.
 
Huhhuh @Hellu92, olipa säikäytys! Olisikohan ollut istukan reunavuoto? Mulla oli tuollainen kokemus tokan lapsen raskaudessa, ja se oli todella kamalaa, kun oli vielä kaksi keskenmenoa takana. Onneksi se sitten ei ollutkaan vaarallista.

Täällä äitiysvaatteet kaivettu esiin ja mammafarkut jalassa, on kyllä tosi paljon mukavampi olo.
No juu varmaan just joku sellainen ja mullakin kaksi keskenmenoa taustalla niin kyllä säikäytti. Kyllä oli niin helpottunut kun sai tietää että kaikki kunnossa!
 
tuliko verikokeen jälkeen mitään tuloksia seulonnasta omakantaan vai tuleeko kaikki sitten kun myös NT ultra on tehty?

Mäkin oon pari kertaa jo pitänyt äitiysfarkkuja kun muuten joutuu olemaan nappi auki ettei housut ahdista :D
 
  • Tykkää
Reactions: merin
tuliko verikokeen jälkeen mitään tuloksia seulonnasta omakantaan vai tuleeko kaikki sitten kun myös NT ultra on tehty?

Mäkin oon pari kertaa jo pitänyt äitiysfarkkuja kun muuten joutuu olemaan nappi auki ettei housut ahdista :D
Mulla tuli perusverenkuva sekä virtsakokeen tuloksista osa näkyviin samana päivänä, kun olin ollut labrassa. Loput tulokset ovat tulleet tipottain nyt tällä viikolla nt-ultran jälkeen.
 
Mullakin on kai niitä tippunut tonne jotain lisää nyt ultran jälkeen, mutta en kyllä oo ihan varma enää, että mitkä noista nyt sit oli uusia ja mitkä vanhoja..

Taas alkoi uusi viikko täällä tänään, kauheaa vauhtia nää jotenkin johonkin aina vaan hujahtaa. Ehkä sit loppuraskaudesta aika taas hidastuu, jos ja toivottavasti kun sinne päästään. Muut oireet on melkein jo jääneet matkalle, mutta väsymys painaa edelleen. Olin tänään toimistolla töissä ja oli pakko ottaa pienet päikkärit työpöydän ääressä, kun ei vaan silmät pysyneet auki :D Uudet isommat rintsikat piti tosin myös käydä nyt ostamassa, viime viikkoina nuo tuntuu nyt turvonneen.

Mä ostin eilen vauvalle bodyn ja myssyn. Tuskinpa tulee ihan hirveästi muuten itse hankittua, saadaan varmaan lähipiiriltä aika hyvin kaikkea, mutta teki mieli vähän konkretisoida asiaa itselle <3
 
  • Tykkää
Reactions: Pauuu ja merin

Yhteistyössä