Mulla on molemmille sukupuolille yhdet ns. aika varmat yhdistelmät, mutta ongelmia tuleekin sitten jos vauva ei yhtään näytä mietityltä nimeltäMä olen yrittänyt miettiä vauvalle nimeä, mutta ihan tyhjää on päässä. Sen pitäisi sopia edellisten lasten nimiin edes jotenkin, mikä tekee hommasta paljon vaikeampaa.
Joo! Itse tilasin muutamia viikkoja sitten namituvalta. Oli tosi hyviä! Suosittelen.Onko kukaan maìstanu "raskausajan" salmiakkeja?
Itse ajattelin huomenna käydä ostaa, jännä nähä miltä maistuu..
En tykännyt yhtään namituvan salmiakeista. Olivat lähinnä suolan makuisia minusta. Pidän makeista salmiakeista enemmän kuin suola. Fazerin salta kattenit on sallittuja. Ne isot pussit joissa kissanpään muotoisia karkkeja. (Pastillirasian kokoiset rasiat ja vinoneliön muotoiset eivät ole sallittuja kun sisöltävät) lakritsiuutetta) ne ovat hyviä sensijaan ja maistuvat "oikealle"Onko kukaan maìstanu "raskausajan" salmiakkeja?
Itse ajattelin huomenna käydä ostaa, jännä nähä miltä maistuu..
Moi, mulla ei näy riskilukuja Maisassa eikä myöskään omakannassa. Minkä otsakkeen alla ne sulla näkyvät?Ultrassa käyty! Laskettu aika "vahvistettiin" nyt päivää aiempaa/menkoista laskettua myöhäisemmäksi, tämä nykyinen oli siis sekä lapsettomuuslääkärini laskujen että nyt koon mukainen. Rakenteet normaalit ja niskaturvotus normaalin rajoissa, Sain mukaan ison nipun kuvia Ja seulontatulos ("tulos normaali, ei kohonnutta riskiä") oli tullut omapostiin jo saman päivän aikana! Tietääkö kukaan tuleeko tällaisissa ns. normaalitapauksissa mitään tarkempaa tietoa tuon seulan arvoista tai riskiluvusta?
Edit. Menin Maisaan viestin kirjoittamisen jälkeen ja sinnehän nuo riskiluvutkin olivat ilmestyneet
Onpa tosiaan jännä! Ja miten hän pystyi ne sanomaan, ymmärtääkseni ne lasketaan jossain muualla jollain kaavalla, jossa hyödynnetään verikokeiden tulokset ja äidin ikä? Tai ehkä siellä oli käytäntö, että tuon laskeminen kuuluu juurikin ultraajan hommiin, jos pienempi paikkakunta kyseessä.Jännä, kuinka erilaisia käytäntöjä eri paikoissa on. Mulla riskiluvut sanoi täti, joka ultrasi.
Ei ole pieni paikkakunta kysessä. No hän kyllä näkee verikokeen tulokset ja tietää iän. Joka kerta on nämä luvut sanottu nt-ultrassa. Nyt tämä siis meidän viides.Onpa tosiaan jännä! Ja miten hän pystyi ne sanomaan, ymmärtääkseni ne lasketaan jossain muualla jollain kaavalla, jossa hyödynnetään verikokeiden tulokset ja äidin ikä? Tai ehkä siellä oli käytäntö, että tuon laskeminen kuuluu juurikin ultraajan hommiin, jos pienempi paikkakunta kyseessä.
Ajattelin tänään kertoa lapsille tulevasta sisaruksesta, vähän jännittää, miten reagoivat. Ensin mietin, että odottaisin vielä seuraavaan neuvolaan ja varmistaisin vielä sydänäänet, mutta menee hankalaksi näiden syömisten ja kasvavan masun kanssa. Ainakin siellä eilen tuntui jotain liikettä olevan.
Ohhoh! Meidän ultraaja (kätilö, HUS) ei kyllä nähnyt mitään, koska hän sanoi, että niskaturvotus on vähäinen ja sen perusteella ei riskiä, mutta koska ikä on kohdallani suurin riski, niin jos riskiluku sitten on yli 1:1000, niin tulee kutsu NIPTiin. Parin viikon kuluessa kuulemma tulisi tulos, kun on näitä lakkoja ym. Mutta kuitenkin samana iltana tuli OmaPostiin kirje, jossa sanottiin, ettei ole kohonnutta riskiä eikä tarvetta jatkotutkimuksiin.Varmasti kone laskee suoraan nuo riskiluvut labratulosten ja niskaturvotuksen perusteella.
Erikoista kyllä tosiaan että joillain paikkakunnilla ultraaja kertoo ne, ja joillain ne tulee kirjeitse ultran jälkeen.
En usko että kaikkialla ultraaja näkeekään riskilukuja. HUSilla tuskin ultraaja näkee labratuloksia. Itse myös HUSilla kävin ja minulle myös kerrottiin että vastaus tulee kirjeenä 2 vkon sisällä mutta tuli tosiaan samana iltana Omapostiin.Ohhoh! Meidän ultraaja (kätilö, HUS) ei kyllä nähnyt mitään, koska hän sanoi, että niskaturvotus on vähäinen ja sen perusteella ei riskiä, mutta koska ikä on kohdallani suurin riski, niin jos riskiluku sitten on yli 1:1000, niin tulee kutsu NIPTiin. Parin viikon kuluessa kuulemma tulisi tulos, kun on näitä lakkoja ym. Mutta kuitenkin samana iltana tuli OmaPostiin kirje, jossa sanottiin, ettei ole kohonnutta riskiä eikä tarvetta jatkotutkimuksiin.
Tuskin hän nyt noin olisi sanonut, jos oikeasti olisi nähnyt jo luvun jostain? Selitti sitä vielä aika juurta jaksain. OmaPostista ei kaiketi tiennyt.
Meilläkin tosiaan viides tulossa enkä koskaan ole saanut lukua ultrassa vaan aina on tullut kirje postissa. Neljä viimeisintä HUS:ssa, eka oli pienemmässä sairaanhoitopiirissä. Tämä samana päivänä tullut kirje oli kyllä luksusta.
Vau, mulla ei näy mitään noista...Mulla ne tarkemmat seulontatulokset oli päivitetty jo aiemmin olemassaolleeseen tutkimustuloskohtaan, Aiemmin siinä oli vain ne S-PAPPA ja S-hCGBV/D -"raakatulokset", nyt sinne oli päivittynyt niille ne MoM-tulokset ja sinne oli lisätty trisomiariskiluvut ja ikäriskiluku.
Minkä ikäinen siis olet?Ohhoh! Meidän ultraaja (kätilö, HUS) ei kyllä nähnyt mitään, koska hän sanoi, että niskaturvotus on vähäinen ja sen perusteella ei riskiä, mutta koska ikä on kohdallani suurin riski, niin jos riskiluku sitten on yli 1:1000, niin tulee kutsu NIPTiin. Parin viikon kuluessa kuulemma tulisi tulos, kun on näitä lakkoja ym. Mutta kuitenkin samana iltana tuli OmaPostiin kirje, jossa sanottiin, ettei ole kohonnutta riskiä eikä tarvetta jatkotutkimuksiin.
Tuskin hän nyt noin olisi sanonut, jos oikeasti olisi nähnyt jo luvun jostain? Selitti sitä vielä aika juurta jaksain. OmaPostista ei kaiketi tiennyt.
Meilläkin tosiaan viides tulossa enkä koskaan ole saanut lukua ultrassa vaan aina on tullut kirje postissa. Neljä viimeisintä HUS:ssa, eka oli pienemmässä sairaanhoitopiirissä. Tämä samana päivänä tullut kirje oli kyllä luksusta.