Lokakuiset 2022 ❄️🤍🍂

Mä olen yrittänyt miettiä vauvalle nimeä, mutta ihan tyhjää on päässä. Sen pitäisi sopia edellisten lasten nimiin edes jotenkin, mikä tekee hommasta paljon vaikeampaa.
Mulla on molemmille sukupuolille yhdet ns. aika varmat yhdistelmät, mutta ongelmia tuleekin sitten jos vauva ei yhtään näytä mietityltä nimeltä :D

Tää viikko on kyllä ollut kummallinen. Hyviä hetkiä on ollut niitäkin (kaksi salikäyntiä! hieronta! konsertti!) mutta se muina aikoina edelleen vellova kevyt huono olo alkaa väsyttää. Viikkoja on jo 12+ joten elän vahvassa toivossa, että ihan kohta helpottaa :D
 
Meillä on käyty keskustelua nimistä, mutta mitään lopullista ei olla vielä päätetty. Lähinnä ajatuksia heitelty ilmoille, ehkä sitten tulee mietittyä paremmin kun selviää onko tulossa tyttö vai poika :D

Täällä viikkoja 15 ja rapiat, olo on parisen viikkoa tuntunu lähes normaalilta. Väsymystä edelleen on kovasti, mutta se osittain varmasti selittyy sillä, että muutettiin äskettäin. Nyt enemmänkin vaivaa älytön hengästyminen, tuntuu että pienimmästäkin asiasta kuten tiskikoneen tyhjentämisestä hengästyy.
 
  • Tykkää
Reactions: mamarski ja merin
Kuutamokka
Hei! Tulin kahtelemmaan mimmonen meno täällä on, ku löyty tämmönen ketju :) meillä on eka lapsi tulossa, ja la 3.10. viikko 16 menossa tällähetkellä. On tää välillä aika jännää eloa. Pikkuhiljaa toivottavasti parempi oloki, ollu aika paljo pahoinvointia välillä
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Onko kukaan maìstanu "raskausajan" salmiakkeja?
Itse ajattelin huomenna käydä ostaa, jännä nähä miltä maistuu..
En tykännyt yhtään namituvan salmiakeista. Olivat lähinnä suolan makuisia minusta. Pidän makeista salmiakeista enemmän kuin suola. Fazerin salta kattenit on sallittuja. Ne isot pussit joissa kissanpään muotoisia karkkeja. (Pastillirasian kokoiset rasiat ja vinoneliön muotoiset eivät ole sallittuja kun sisöltävät) lakritsiuutetta) ne ovat hyviä sensijaan ja maistuvat "oikealle" :)
 
vierailija
Fazerin salta kissakarkkeja ja mini tv mix suolainen ajattelin ottaa testiin. Saa kaupasta, eikä tarvi tilata.👌😊

Namotuvan karkit vaikutti netin kuvauksen perusteelta sellaiselta, mitkä ei olisi mieleeni.. En tiiä sitten.😁

P.S.Tänä aamuna ultra, jännittää..😀
 
  • Tykkää
Reactions: Pauuu
Pitääpä testata noita salta katteneita! Mä oon itse niin salmiakin perään että uppoo ihan minkälaisena vaan. Joo noi namituvalta on ennemmin semmosia suolaisia jos semmoisesta salmiakista tykkää. Ja Lidlissä on vissiin kanssa jotain sopivia. Tsemppiä ultraan!
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Ihanaa, kun kuulee eka kerran pienen sydänäänet ja näkee pienokaisen.❤🥰

Ultrassa käyty, neuvolan laskurin mukaan 13+3, oman laskurin (=menkkojen, jotka ei säännölliset vielä ed.synnytyksen jälkeen, 1v) mukaan 13+6. Ultrassa tuli rv 12+6. Tuo selittäviä haamu raskaustestin, jonka sain, kun menkat myöhässä. Aikasemmin olen aina saanu selkeät viivat. Vähän säikäytti silloin, mutta viikon päästä sain jo niin vahvat viivat ja 3+ testeihin, että vähän helpotti.😀

Kyselin näkyykö sukupuolta ja vastaus oli "Ei tässä vaiheessa näytä olevan ainakaan poikien vehkeitä.." että fifty-fifty..😁 Edellisen kohdalla sanottiin "näyttäis olevan pojan vehkeet" ja tyttö tuli.🙃 Ei auta, kun odottaa kesään, sitten ehkä saadaan tietää.

Mulla ferritiini oli 8 ja oon popsinu nyt 10 päivää rautatabletteja. Ultrassa sano täti, että ottaa tabletti vain joka toinen päivä, niin paremmin imeytyy rauta.
 
Ultrassa käyty! Laskettu aika "vahvistettiin" nyt päivää aiempaa/menkoista laskettua myöhäisemmäksi, tämä nykyinen oli siis sekä lapsettomuuslääkärini laskujen että nyt koon mukainen. Rakenteet normaalit ja niskaturvotus normaalin rajoissa, Sain mukaan ison nipun kuvia :) Ja seulontatulos ("tulos normaali, ei kohonnutta riskiä") oli tullut omapostiin jo saman päivän aikana! Tietääkö kukaan tuleeko tällaisissa ns. normaalitapauksissa mitään tarkempaa tietoa tuon seulan arvoista tai riskiluvusta?

Edit. Menin Maisaan viestin kirjoittamisen jälkeen ja sinnehän nuo riskiluvutkin olivat ilmestyneet :)
 
Ultrassa käyty! Laskettu aika "vahvistettiin" nyt päivää aiempaa/menkoista laskettua myöhäisemmäksi, tämä nykyinen oli siis sekä lapsettomuuslääkärini laskujen että nyt koon mukainen. Rakenteet normaalit ja niskaturvotus normaalin rajoissa, Sain mukaan ison nipun kuvia :) Ja seulontatulos ("tulos normaali, ei kohonnutta riskiä") oli tullut omapostiin jo saman päivän aikana! Tietääkö kukaan tuleeko tällaisissa ns. normaalitapauksissa mitään tarkempaa tietoa tuon seulan arvoista tai riskiluvusta?

Edit. Menin Maisaan viestin kirjoittamisen jälkeen ja sinnehän nuo riskiluvutkin olivat ilmestyneet :)
Moi, mulla ei näy riskilukuja Maisassa eikä myöskään omakannassa. Minkä otsakkeen alla ne sulla näkyvät?
 
Jännä, kuinka erilaisia käytäntöjä eri paikoissa on. Mulla riskiluvut sanoi täti, joka ultrasi.😀
Onpa tosiaan jännä! Ja miten hän pystyi ne sanomaan, ymmärtääkseni ne lasketaan jossain muualla jollain kaavalla, jossa hyödynnetään verikokeiden tulokset ja äidin ikä? Tai ehkä siellä oli käytäntö, että tuon laskeminen kuuluu juurikin ultraajan hommiin, jos pienempi paikkakunta kyseessä.

Ajattelin tänään kertoa lapsille tulevasta sisaruksesta, vähän jännittää, miten reagoivat. Ensin mietin, että odottaisin vielä seuraavaan neuvolaan ja varmistaisin vielä sydänäänet, mutta menee hankalaksi näiden syömisten ja kasvavan masun kanssa. Ainakin siellä eilen tuntui jotain liikettä olevan.
 
vierailija
Onpa tosiaan jännä! Ja miten hän pystyi ne sanomaan, ymmärtääkseni ne lasketaan jossain muualla jollain kaavalla, jossa hyödynnetään verikokeiden tulokset ja äidin ikä? Tai ehkä siellä oli käytäntö, että tuon laskeminen kuuluu juurikin ultraajan hommiin, jos pienempi paikkakunta kyseessä.

Ajattelin tänään kertoa lapsille tulevasta sisaruksesta, vähän jännittää, miten reagoivat. Ensin mietin, että odottaisin vielä seuraavaan neuvolaan ja varmistaisin vielä sydänäänet, mutta menee hankalaksi näiden syömisten ja kasvavan masun kanssa. Ainakin siellä eilen tuntui jotain liikettä olevan.
Ei ole pieni paikkakunta kysessä. No hän kyllä näkee verikokeen tulokset ja tietää iän. Joka kerta on nämä luvut sanottu nt-ultrassa. Nyt tämä siis meidän viides.❤
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Varmasti kone laskee suoraan nuo riskiluvut labratulosten ja niskaturvotuksen perusteella.

Erikoista kyllä tosiaan että joillain paikkakunnilla ultraaja kertoo ne, ja joillain ne tulee kirjeitse ultran jälkeen.
 
Varmasti kone laskee suoraan nuo riskiluvut labratulosten ja niskaturvotuksen perusteella.

Erikoista kyllä tosiaan että joillain paikkakunnilla ultraaja kertoo ne, ja joillain ne tulee kirjeitse ultran jälkeen.
Ohhoh! Meidän ultraaja (kätilö, HUS) ei kyllä nähnyt mitään, koska hän sanoi, että niskaturvotus on vähäinen ja sen perusteella ei riskiä, mutta koska ikä on kohdallani suurin riski, niin jos riskiluku sitten on yli 1:1000, niin tulee kutsu NIPTiin. Parin viikon kuluessa kuulemma tulisi tulos, kun on näitä lakkoja ym. Mutta kuitenkin samana iltana tuli OmaPostiin kirje, jossa sanottiin, ettei ole kohonnutta riskiä eikä tarvetta jatkotutkimuksiin.

Tuskin hän nyt noin olisi sanonut, jos oikeasti olisi nähnyt jo luvun jostain? Selitti sitä vielä aika juurta jaksain. OmaPostista ei kaiketi tiennyt.

Meilläkin tosiaan viides tulossa enkä koskaan ole saanut lukua ultrassa vaan aina on tullut kirje postissa. Neljä viimeisintä HUS:ssa, eka oli pienemmässä sairaanhoitopiirissä. Tämä samana päivänä tullut kirje oli kyllä luksusta.
 
Ohhoh! Meidän ultraaja (kätilö, HUS) ei kyllä nähnyt mitään, koska hän sanoi, että niskaturvotus on vähäinen ja sen perusteella ei riskiä, mutta koska ikä on kohdallani suurin riski, niin jos riskiluku sitten on yli 1:1000, niin tulee kutsu NIPTiin. Parin viikon kuluessa kuulemma tulisi tulos, kun on näitä lakkoja ym. Mutta kuitenkin samana iltana tuli OmaPostiin kirje, jossa sanottiin, ettei ole kohonnutta riskiä eikä tarvetta jatkotutkimuksiin.

Tuskin hän nyt noin olisi sanonut, jos oikeasti olisi nähnyt jo luvun jostain? Selitti sitä vielä aika juurta jaksain. OmaPostista ei kaiketi tiennyt.

Meilläkin tosiaan viides tulossa enkä koskaan ole saanut lukua ultrassa vaan aina on tullut kirje postissa. Neljä viimeisintä HUS:ssa, eka oli pienemmässä sairaanhoitopiirissä. Tämä samana päivänä tullut kirje oli kyllä luksusta.
En usko että kaikkialla ultraaja näkeekään riskilukuja. HUSilla tuskin ultraaja näkee labratuloksia. Itse myös HUSilla kävin ja minulle myös kerrottiin että vastaus tulee kirjeenä 2 vkon sisällä mutta tuli tosiaan samana iltana Omapostiin.

Olen kuullut että joillain paikkakunnilla, joilla ultraaja kertoo riskiluvut, pitää ultraukseen viedä labratulokset itse mukana. Sieltä tietyt luvut varmastikin syötetään koneelle niskaturvotuksen ja äidin iän kanssa, ja kone laskee ultraajalle riskiluvut. Näin olettaisin.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Täällä on nyt kerrottu lapsille. Vastaanotto oli todella positiivinen, varsinkin toiseksi vanhin ei ollut pysyä nahoissaan. Myös esikoinen vaikutti oikein ilahtuneelta, joskin vitsaili, että oli juuri ajatellut pääsevänsä kohta harsovaippojen viikkaamisesta, kun nuorin on jo melkein kuiva. :D Pienin toki ei ymmärtänyt mitään. Toiseksi nuorin innostui (rakastaa vauvoja), mutta luulen, että se menee kunnolla hänen tajuntaansa vasta myöhemmin.

Lapset alkoivat heti suunnitella uutta huonejakoa. Sitten hoksasivat, ettei vauva kaipaa omaa huonetta vielä ehkä kuuteen vuoteen... :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pauuu ja ISLI
Onko kellään kokemusta tukisukkien tai -säärystimien käytöstä raskausaikana? Itse en ole ennen käyttänyt, mutta nyt olen miettinyt, pitäisikö hommata. On toisessa sääressä vähän nilkan yläpuolella sen verran pintaan pompahtanut yksi paksun näköinen verisuoni, että pelkään saavani suonikohjun, jos en tee jotain. Perinnöllistäkin alttiutta niille saattaa olla.

Mä en vaan koskaan käytä sukkia kotona enkä sukkiksia ikinä. Mietinkin, riittäisiköhän säärystimet.
 
Mulla ne tarkemmat seulontatulokset oli päivitetty jo aiemmin olemassaolleeseen tutkimustuloskohtaan, Aiemmin siinä oli vain ne S-PAPPA ja S-hCGBV/D -"raakatulokset", nyt sinne oli päivittynyt niille ne MoM-tulokset ja sinne oli lisätty trisomiariskiluvut ja ikäriskiluku.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
vierailija
Ohhoh! Meidän ultraaja (kätilö, HUS) ei kyllä nähnyt mitään, koska hän sanoi, että niskaturvotus on vähäinen ja sen perusteella ei riskiä, mutta koska ikä on kohdallani suurin riski, niin jos riskiluku sitten on yli 1:1000, niin tulee kutsu NIPTiin. Parin viikon kuluessa kuulemma tulisi tulos, kun on näitä lakkoja ym. Mutta kuitenkin samana iltana tuli OmaPostiin kirje, jossa sanottiin, ettei ole kohonnutta riskiä eikä tarvetta jatkotutkimuksiin.

Tuskin hän nyt noin olisi sanonut, jos oikeasti olisi nähnyt jo luvun jostain? Selitti sitä vielä aika juurta jaksain. OmaPostista ei kaiketi tiennyt.

Meilläkin tosiaan viides tulossa enkä koskaan ole saanut lukua ultrassa vaan aina on tullut kirje postissa. Neljä viimeisintä HUS:ssa, eka oli pienemmässä sairaanhoitopiirissä. Tämä samana päivänä tullut kirje oli kyllä luksusta.
Minkä ikäinen siis olet?
 

Yhteistyössä