Lokakuiset 2022 ❄️🤍🍂

Voi äh @merin onpas tylsää, ettet päässyt tsekkaamaan. Täälläkin iski flunssa eilen illalla - huomenna piti lähteä reissuun, mutta suunnitelmat vaihtuikin viltin alle. Kävin koronatestissä tänään ja nyt odotellaan tuloksia sitten.

Mua alkoi mietityttää tuo sote-alan lakkouhka. Lakko just päällä HUS:ssa silloin, kun meillä ultra, jos lakko siis toteutuu. Ultra-aika on 12+4, että siinä ei kai kauhean suurta puskuriakaan ole, vai mites se menee se väli, kun se pitäisi tehdä? Labratulokset oli tulleet tänään ja siltä osin onneksi kaikki kunnossa.
 
Voi äh @merin onpas tylsää, ettet päässyt tsekkaamaan. Täälläkin iski flunssa eilen illalla - huomenna piti lähteä reissuun, mutta suunnitelmat vaihtuikin viltin alle. Kävin koronatestissä tänään ja nyt odotellaan tuloksia sitten.

Mua alkoi mietityttää tuo sote-alan lakkouhka. Lakko just päällä HUS:ssa silloin, kun meillä ultra, jos lakko siis toteutuu. Ultra-aika on 12+4, että siinä ei kai kauhean suurta puskuriakaan ole, vai mites se menee se väli, kun se pitäisi tehdä? Labratulokset oli tulleet tänään ja siltä osin onneksi kaikki kunnossa.
Kappas, meillä myös oli varattu reissu viikonlopun yli. Muu perhe on superpettyneitä, mutta itse tunnen vain helpotusta - olin jo miettinyt, että miten jaksan reissussa ollenkaan. Mieluummin sitten vähän helpommilla viikoilla.

Pahoinvointi tosiaan palasi, nyt illalla kävin oksentamassa kahteenkin otteeseen. Mieluummin näin kuin sellainen ihan jatkuva pahoinvointi; kun pääsee oikeasti oksentamaan, niin se helpottaa oloa joksikin aikaa.
 
Voi äh @merin onpas tylsää, ettet päässyt tsekkaamaan. Täälläkin iski flunssa eilen illalla - huomenna piti lähteä reissuun, mutta suunnitelmat vaihtuikin viltin alle. Kävin koronatestissä tänään ja nyt odotellaan tuloksia sitten.

Mua alkoi mietityttää tuo sote-alan lakkouhka. Lakko just päällä HUS:ssa silloin, kun meillä ultra, jos lakko siis toteutuu. Ultra-aika on 12+4, että siinä ei kai kauhean suurta puskuriakaan ole, vai mites se menee se väli, kun se pitäisi tehdä? Labratulokset oli tulleet tänään ja siltä osin onneksi kaikki kunnossa.
meillä olisi NT ultra vasta 13+1, nyt toista viikkoa odottelen että pääsisin varaamaan ajan labroihin. Tuntuu, että HUS alueella on jo nyt ruuhkaa, kun aikoja oli nt ultraan tosi vähän.
 
meillä olisi NT ultra vasta 13+1, nyt toista viikkoa odottelen että pääsisin varaamaan ajan labroihin. Tuntuu, että HUS alueella on jo nyt ruuhkaa, kun aikoja oli nt ultraan tosi vähän.
Mä varasin nt-ultran heti ekan neuvolan jälkeen rv:lla 8 ja silloinkin se meni jo viikolle 12. Mutta labroihin kyllä on aikoja hyvin saatavilla, oletko katsonut eri toimipisteistä? Mua ärsytti eilen, kun selvittelin sitä, minne voi mennä labroihin koronassa. Ajanvarauksesta käännettiin neuvontaan, jossa oli töykeä ja asiaansa osaamaton henkilö vastassa. Hän alkoi vängätä, että mun pitää nyt ennen kaikkea tehdä kotitesti, vaikka sanoin olevani menossa viralliseen pcr-testiin, ja että mun pitää soittaa neuvolaan ja kysyä, mihin labrat voi siirtää, vaikka sanoin, että ne on pakko tehdä nyt viikolla 10+0 - 10+6 eikä niitä voi siirtää. Sitten hän lopulta kaivoi esille osoitteen, jonne voi mennä testeihin koronapositiivisenakin - ei tarvitse varata aikaakaan - ja lopetti puhelun nopeasti ja tylysti.

Googlasin paikan eikä siitä löytynyt mitään tietoja ylipäätään paitsi puhelinnumero. Soitin siihen, ja se meni jonnekin sen firman kauppaan!!! Sitten soitin huslabiin uudelleen ja tällä kertaa oli asiallinen ja osaava asiakaspalvelija, joka sanoi, että kyseessä on koronatestipiste, jonne mun pitää varata aika koronabotista, mutta sitten samalla käynnillä pyytää heitä ottamaan me labrat, se kuulemma onnistuu siellä.
 
Mä oon myös alustavasti ajatellut, että en halua tietää lapsen sukupuolta ennen synnytystä. Toki mieli voi vielä muuttua ennen rakenneultraa eli aika avoimin mielin oon asian suhteen.

Kävin nyt sitten kuitenkin siinä ns. toisessa varhaisultrassa, jonka tarpeellisuutta vähän aprikoin aiemmin (hedelmöityshoidot tehnyt lääkäri sanoi vain että on yleensä tässä kohtaa halunnut tarkistaa tilanteen). Kaikki edelleen hyvin, tyyppi näytti käsineen ja jalkoineen muodoltaan jo enemmän vauvalta :) Koko sen saman pari päivää jäljessä menkoista laskettuja viikkoja kuin viimeksikin.

Huomenna tulee täyteen kymmenen viikkoa. Olo on vähän tasoittunut, huonot päivät ei oo enää yhtä hirveitä ja hyviäkin (eli lähes normaaleja) on ollut enemmän. Viikonloppuna pääsin juhlimaan synttäreitänikin melko hyvinvoivana :)
 
Mä en oo yhtään jotenkin ehtinyt miettiä sukupuolen selvittämistä, mutta ehkäpä me se kysytään, kun aika tulee. Varmaan sekin sit osaltaan konkretisoi tilannetta kivasti.

Mulla löytyi labrasta piilevä (oireeton) virtsatietulehdus, joten tänään alkoi antibioottikuuri. Enpä muista, että milloin olisin viimeksi antibiootteja syönyt. Ehkäpä ne auttaisi tähän flunssaankin :D Toive ei tosin taida olla lääketieteellisesti mitenkään kovin todennäköinen, mutta kun muita lääkkeitä ei nyt tietty oikein tuu otettua. Hyvin kyllä toimii systeemi, ku lauantaina oli labrat ja tänään jo Maisan kautta reseptit ja jatko-ohjeet plus kontrollilabralähete plakkarissa. Meillä on onneksi kaikki tosi lähellä kotia, apteekit sun muut, niin saa tällain kipeänäkin vähän nyt raitista ilmaa ja muutaman askelen ulkona. Koronaa mulla ei ollut.

Mullakaan ei oo kokemusta, että labraan olisi ollut huonosti aikoja. Ainakin täällä HKI pisteissä sain tosi hyvin valittua pari viikkoa sit varatessa ja tänäänkin kun katsoin, niin niitä oli tosi hyvin - ennen kuin tajusin, etten mä mitään aikaa siihen kontrollinäytteeseen tarvitse.
 
Mullakaan ei oo kokemusta, että labraan olisi ollut huonosti aikoja. Ainakin täällä HKI pisteissä sain tosi hyvin valittua pari viikkoa sit varatessa ja tänäänkin kun katsoin, niin niitä oli tosi hyvin - ennen kuin tajusin, etten mä mitään aikaa siihen kontrollinäytteeseen tarvitse.
Sama täällä, toimipisteistä valitsin sen joka oli haluamalleni päivälle muiden suunnitelmien kannalta sijainniltaan paras ja aikoja oli runsaasti tarjolla. Torstaina meen siis hoitamaan seulonta- sun muut labrat ja kolmen viikon päästä sitten NT-ultra (johon siihenkin oli mun mielestä aika kivasti aikoja tarjolla).
 
  • Tykkää
Reactions: mamarski
Mulla oli ensimmäinen neuvola eilen. Nyt odotan milloin Maisa-palveluun ilmestyy ajanvarausmahdollisuus NT ultraan. Millon se on muille ilmestynyt?

Mä tosiaan kävin varhaisultrassa ja sen mukaan alkion koko vastaa ovulaatiotestin mukaista kokoa. Ovulaatio tapahtui myöhempään kuin ns. neuvolan mukaan koska neuvola haluaa pitää tämän lasketun ajan edellisten kuukautisten mukaan vaikka mulla on sekä ovulaatiotesti että yksityisen ultra sen toisen ajan puolella ja tästä syystä koittivat ehdottaa aluksi labraakin eri ajankohtaan. Ilmeisesti siinä labrassa on kuitenkin tärkeää ja parasta että kävisi just 10+ viikolla muttei liian myöhään?
 
Mulla oli ensimmäinen neuvola eilen. Nyt odotan milloin Maisa-palveluun ilmestyy ajanvarausmahdollisuus NT ultraan. Millon se on muille ilmestynyt?

Mä tosiaan kävin varhaisultrassa ja sen mukaan alkion koko vastaa ovulaatiotestin mukaista kokoa. Ovulaatio tapahtui myöhempään kuin ns. neuvolan mukaan koska neuvola haluaa pitää tämän lasketun ajan edellisten kuukautisten mukaan vaikka mulla on sekä ovulaatiotesti että yksityisen ultra sen toisen ajan puolella ja tästä syystä koittivat ehdottaa aluksi labraakin eri ajankohtaan. Ilmeisesti siinä labrassa on kuitenkin tärkeää ja parasta että kävisi just 10+ viikolla muttei liian myöhään?
Mä tsekkasin just, että oon varannu NT-ultran päivä ekan neuvolakäynnin jälkeen, eli silloin se ajanvarausmahdollisuuskin on ilmestynyt.

Ja mä oon nyt menossa labroihin menkkojen mukaan laskettuna 10+1 päivänä, mutta ovulaation/hedelmöittymisen ajankohdasta laskien se on mahdollisesti vasta 10+0 tai 9+6. Terkkari kuitenkin sanoi että tällä hetkellä edetään menkoista lasketulla ajalla. Ja joo, ymmärsin että nimenomaan 10+0 - 10+6 päiville noiden seulontalabrojen pitäisi osua.
 
Moi,

Komppaan edellisiä, neuvolasta seuraavana päivänä pystyi varaamaan nt-ultran ja labrat pitää ottaa tuolla viikolla, jos niitä halutaan hyödyntää kromosomihäiriöiden tutkimisessa.

Mä olin aamulla siellä koronatestissä ja labroissa. Ekat labratulokset tulivat jo Maisaan eikä niissä ollut mitään poikkeavaa. Mutta mitään kiinnostavia tuloksia, kuten hCG-arvoa ei näy. Tulisi nyt edes se, niin saisin jotain vastausta siihen, onko siellä ketään vai ei. Milloin teillä muilla on tullut hCG näkyviin?
 
vierailija
Mä kävin tänään ekassa neuvolassa. Neuvolan laskurin mukaan tänään 10+3 (oma 10+6) Täällä neuvolatäti varaa ajan nt ultraan. Ja verikokeet pitää olla otettu viim.11+6 mennessä. Miten eri viikoilla eri paikoissa?🤔

Neuvolassa yritettiin kuunnella sydänääniä, ei saatu kuulumaan. Nyt pieni pelko, vaikka tiedän että ei välttämättä vielä vain saada kuulumaan.

Oletteko muut käskeneet neuvolassa kokeilemaan kuuluuko sydänääniä?
 
Mä kävin tänään ekassa neuvolassa. Neuvolan laskurin mukaan tänään 10+3 (oma 10+6) Täällä neuvolatäti varaa ajan nt ultraan. Ja verikokeet pitää olla otettu viim.11+6 mennessä. Miten eri viikoilla eri paikoissa?

Neuvolassa yritettiin kuunnella sydänääniä, ei saatu kuulumaan. Nyt pieni pelko, vaikka tiedän että ei välttämättä vielä vain saada kuulumaan.

Oletteko muut käskeneet neuvolassa kokeilemaan kuuluuko sydänääniä?
Minä olen kuunnellut kotona rv9 lähtien. Neuvolassa eivät suostu kuuntelemaan vaikka sanoo että kotona kuulunut jo.
 
Moi,

Komppaan edellisiä, neuvolasta seuraavana päivänä pystyi varaamaan nt-ultran ja labrat pitää ottaa tuolla viikolla, jos niitä halutaan hyödyntää kromosomihäiriöiden tutkimisessa.

Mä olin aamulla siellä koronatestissä ja labroissa. Ekat labratulokset tulivat jo Maisaan eikä niissä ollut mitään poikkeavaa. Mutta mitään kiinnostavia tuloksia, kuten hCG-arvoa ei näy. Tulisi nyt edes se, niin saisin jotain vastausta siihen, onko siellä ketään vai ei. Milloin teillä muilla on tullut hCG näkyviin?
Hussin alueella, viimeeksi ne tulivat ajastetusti näkymään vasta jossain rv15. Eli ei nähnyt ennenkuin neuvola oli vapauttanut tulokset tms. Kerennyt siis katsomaan ja juttelemaan odottajan kanssa.
 
  • Vau!
Reactions: merin
Kuinka nopeasti HUS alueella olette päässeet varaamaan aikoja labraan? Nyt mennyt jo parisen viikkoa, eikä vieläkään pääse varaamaan. Nt ultraan pääsin varaamaan seuraavana päivänä neuvolakäynnistä.
 
Kuinka nopeasti HUS alueella olette päässeet varaamaan aikoja labraan? Nyt mennyt jo parisen viikkoa, eikä vieläkään pääse varaamaan. Nt ultraan pääsin varaamaan seuraavana päivänä neuvolakäynnistä.
Mitä tarkoitat tuolla, ettei pääse varaamaan? Mä vaan menin suoraan Huslabin sivuille ja varasin ajan, luotan siihen että siellä on terkkarin puheiden mukainen lähete sitten odottamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Mustikka89
Kuinka nopeasti HUS alueella olette päässeet varaamaan aikoja labraan? Nyt mennyt jo parisen viikkoa, eikä vieläkään pääse varaamaan. Nt ultraan pääsin varaamaan seuraavana päivänä neuvolakäynnistä.
Sinne voi vaan ottaa ja varata, ei tarvitse odotella mitään viestejä tms. Valitset huslabin etusivulta ajanvarauksen ja sitten Veri- virtsa- ym. kokeet (en muista, mitä tarkasti lukee, on valikon eka kohta muistaakseni). Syötät omat tiedot ja sitten vahvistat varauksen.
 
Hussin alueella, viimeeksi ne tulivat ajastetusti näkymään vasta jossain rv15. Eli ei nähnyt ennenkuin neuvola oli vapauttanut tulokset tms. Kerennyt siis katsomaan ja juttelemaan odottajan kanssa.
Jaahas. Mä yritin katsoa omankannasta, milloin ne on tulleet viimeksi näkyviin, mutta ei selvinnyt. Sen muistan, että silloisessa odottajien ryhmässä osa sai ne heti näkyviin, hus:sta hekin. Tosin nyt kun mietin, niin mulla ei tainnut näkyä yhtään mitään tietoja ennen nt-ultraa, koska muistan kyselleeni hemoglobiinia ultraajalta, jolle tiedot näkyivät, vaikka mulle eivät.
 
Mulla ainakin (Helsingissä) neuvolassa sikiöseulonnan labravastaukset on viivästetty niin, että tulevat näkyviin vasta joskus, kun neuvola on ne seulontatuloksen jälkeen katsonut. Osa muista labroista näkyi Maisassa, mutta Omakannassa näkyi sellaisiakin, joita ei ollut Maisassa.

Jos saat lähetteen sokerirasitukseen, se kannattaa varata ajoissa, koska niitä ei tehdä kaikissa labroissa, ja ajat ovat rajalliset, jos varaat vasta lähellä testiaikaa.

Nt-ultra tuli varattavaksi neuvolakäyntiä seuraavana päivänä, ja labran voi tosiaan halutessaan varata vaikka heti, koska lähetteet on tehty käynnillä.

Nt-ultrassa saa kuulla turvotuksen suoraan ja vastaus tulee kirjeitse 2 viikon sisällä, jos ei hälyttävää, tai puhelimitse nopeammin, jos olisi syytä lisätutkimuksille. Minulle vastauskirje tuli Omapostiin jo nt-ultrapäivän iltana.

Rakenneultran saa varata heti nt-ultran jälkeen HUSissa, kun ultraaja on tehnyt "lähetetiketin".
 
Mulla ainakin (Helsingissä) neuvolassa sikiöseulonnan labravastaukset on viivästetty niin, että tulevat näkyviin vasta joskus, kun neuvola on ne seulontatuloksen jälkeen katsonut. Osa muista labroista näkyi Maisassa, mutta Omakannassa näkyi sellaisiakin, joita ei ollut Maisassa.

Jos saat lähetteen sokerirasitukseen, se kannattaa varata ajoissa, koska niitä ei tehdä kaikissa labroissa, ja ajat ovat rajalliset, jos varaat vasta lähellä testiaikaa.

Nt-ultra tuli varattavaksi neuvolakäyntiä seuraavana päivänä, ja labran voi tosiaan halutessaan varata vaikka heti, koska lähetteet on tehty käynnillä.

Nt-ultrassa saa kuulla turvotuksen suoraan ja vastaus tulee kirjeitse 2 viikon sisällä, jos ei hälyttävää, tai puhelimitse nopeammin, jos olisi syytä lisätutkimuksille. Minulle vastauskirje tuli Omapostiin jo nt-ultrapäivän iltana.

Rakenneultran saa varata heti nt-ultran jälkeen HUSissa, kun ultraaja on tehnyt "lähetetiketin".
Kiitos kaikille! Jäin jotenkin siihen uskoon, että kaikki tulevat Maisan kautta varattavaksi, kun sanottiin että siinä voi mennä jonkin aikaa että näkyy siellä. Ajattelin että tulisi samalla tavalla kuin NT ultra varattaviin.
 
  • Tykkää
Reactions: mamarski
Joo se on snadisti sekavaa, kun muuten ajat voi varata sieltä Maisan kautta, mutta labrat tosiaan huslabin sivuilta. Meillä ohjeet tais olla niissä neuvolasta saaduissa papereissa kans, kun vielä tsekkailin. Neuvolasta seuraavana päivänä oli mullakin molemmat ajat varattavissa ja lähetteet tehty.

Ja mullakaan ei kyllä ainakaan Maisassa näkynyt kun vaan just osa tuloksista, tosin sinne oli tänään tullut lisää tuloksia myös. Sikiöseulonnan osalta luki minusta vaan, että "tehty".

Täällä flunssa teki pienet tepposet, kun ei eilen tehny oikein iltapalaa mieli ja sit aamulla nukutti vähän pidempään, niin liian alas päässyt verensokeri aiheutti sen, että oksensin taas aamupäivällä railakkaasti. Ihan hyvä muistutus, että vaikka olo on ollu ihan hyvä jo toista viikkoa, niin täytyy kyllä huolehtia silti siitä, että tulee riittävästi ja riittävän usein syödyksi.

Jännää kyllä, kun enää vajaa pari viikkoa nt-ultraan matkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Moi, mäkin oksensin taas tuossa äsken. Ja väsymys on aivan sanoinkuvaamatonta - olen ollut tajuttoman väsynyt pelkän raskaudenkin takia, ja nyt vielä koronan tuoma väsymys siihen päälle. Kuitenkaan ei meinaa uskaltaa olla rauhassa pitkällään, kun koronaneuvonnasta soittanut hoitaja varoitteli kovasti tuosta tukosriskistä...
 
Kiva, sain myös varattua sen NT ultran eilen, päivä neuvolan jälkeen. Oon menossa sinne päivillä 12+2, millon te? Hyvä että varasin heti, tuota aiempia päiviä ei edes ollut kuin yksi ja en mieluiten halua sitten vasta yli 13 mennä, jos onkin jo liian pitkällä eikä seulonta enää onnistu...
 
Kiva, sain myös varattua sen NT ultran eilen, päivä neuvolan jälkeen. Oon menossa sinne päivillä 12+2, millon te? Hyvä että varasin heti, tuota aiempia päiviä ei edes ollut kuin yksi ja en mieluiten halua sitten vasta yli 13 mennä, jos onkin jo liian pitkällä eikä seulonta enää onnistu...
Mulla on 12+1. Eka aika olisi ollut tarjolla 12+0, mutta silloin on liian täysi työpäivä. Itsekään en tiedä raskauden kestosta tarkemmin, mutta mulle itse seulonta ei ole niin tärkeää. Lähinnä olemme ajatelleet, että se voi auttaa valmistautumaan ja hankkimaan tietoa, jos vauvalla todettaisiin jokin häiriö. Toivotaan tietysti, että kaikki on normaalisti, mutta toki itsellä alkaa jo ikäriski nostaa päätään, joten seula voi hyvinkin hälyttää, aiheesta tai aiheetta.
 
vierailija
Mä sain eka ultran menkkojen mukaan 13+6 ja neuvolan laskurin mukaan 13+3. Jos oikein ymmärsin niin seulonnan kannalta tuo 13+6 mennessä pitäisi tehdä. Kuinkahan tarkkaa tuo on? Jos raskaus vaikka olisikin pidemmällä?🤔
 
Meillä on ultra 12+4 ja päivien pitäisi aika hyvin pitää. LA 14.10. oli mun oma alkuperäinen arvio, jonka varhaisultra vahvisti viikko sitten. Aiempi varhaisultra varhaisemmilla viikoilla näytti, että la olisi 15.10., eli suurta eroa ei ollut siinäkään. Myös neuvola korjasi tuohon sen lasketun ajan, kun totesin, että mulla ei ole koko sinä aikana, kun olen asiaa tarkemmin seurannut, eli kuuteen vuoteen, ollut niin lyhyttä kiertoa, että sitä voisi menkkojen pohjalta 28-kaavalla laskea. Ja se oli meillä vielä tosiaan km-vuoto, eikä ihan normaalit menkat.
 

Yhteistyössä