Lokakuiset 2022 ❄️🤍🍂

Onnea @Keksi82 uudesta ilosta! Pahoitteluni kivualiaasta keskenmenosta syksyllä, toivon todella, että tällä kertaa kaikki menee hyvin

Rautaa on hyvä tankata, kun se menee helposti alhaiseksi keskenmenossa ja myös yleensäkin raskaudessa. Mittaakohan ne neuvolassa rauta-arvoja?

Mitä olet miettinyt varhaisultrasta?
Itselle konkretisoitui että turvallisia viikkoja ei ole. Keskenmeno voi tapahtua vaikka rv20.

En usko että menen varhaisultraan, en niinkään stressaa tuulimunaa tai varhaista km vaan sitä kalvojen puhkeamista ennenaikaisesti. Tai kehityksen pysähtymistä/sikiön kuolemaa yli 12viikoilla, joka johtaisi myöhäiseen km.

Me ollaan kai menossa nyt felicitasille käymään alkuraskaudessa antamassa ne pyyhkäisynäytteet, bakteereista/viruksista jotka voisi aiheuttaa kalvojen haurastumista. En ole varma onko siinäkään järkeä joten harkitsen vielä
 
  • Tykkää
Reactions: Lavender_
Tuo on kyllä ihan totta, että mitä vain voi käydä milloin vain, ja murehtiminen jatkuu aina vain (mun esikoinen on pian viisi ja yhä murehdin, vähän eri jutuista vain). Mutta mulle alkuraskauden ultra on tuonut mielenrauhaa, koska jos siellä on kaikki hyvin ja sydämensyke löytyy, todennäköisyydet onnistuneeseen raskauteen ovat kuitenkin jo tosi hyvät. Toki se on aika tyyristä, eli jos malttaa odottaa muutaman viikon lisää, saman mielenrauhan saa myös rv 12 ultrasta.

Tosi kurja kuulla tuosta sinun myöhäisestä keskenmenosta @Keksi82 En osaa edes kuvitella, kuinka kauhealta se on tuntunut ja kuinka paljon vaikuttaa tähän uuteen raskauteen (siis lähinnä omaan mielentilaan). Mulla kummittelee taustalla kaksi vuotta sitten tapahtunut keskeytynyt keskenmeno, joka todettiin just tuolla varhaisultrassa, ja jo se saa koko ajan miettimään, sujuuko tämäkään raskaus loppuun. Varsinkin kun laskettu aika on lähes päivälleen sama... Ja tuollainen alkuraskauden kkm on kuitenkin aika yleinen, eikä niin kovin dramaattinen tapahtuma.
 
  • Tykkää
Reactions: Keksi82
Moikku kaikille! Mä tulen kanssa tänne jo huhuilemaan vaikka toki hyvinhyvin aikaista ja kaikki vielä epävarmaa. Plussasin eilen dpo 12 (todellisuudessa ehkä 11?), olin jo testannut hätähousuna useamman päivän negoja ja menettänyt jo toivonkin niin menin takaisin nukkumaan esikoisen viereen ja melko hämmästyneenä testi olikin positiivinen kun heräsin 😮 tänään testi vahvistunut taas. LA todennäköisesti 13.10. Mulla myös keskeytynyt keskenmeno n. 2 vuotta sitten ennen esikoistani, joka on nyt 1 v ja 4 kk, sen vuoksi pienellä varauksella mukana. Mutta mikäli tulee fb-ryhmä niin mieluusti mukana 💕 Onnea kaikille plussanneille, lokakuu onkin ihana kuukausi syntyä 😍
 
Onko teillä muilla unettomuutta? Mulla on ollut jokaisessa raskaudessa ekat viikot, mutta silti vaan ärsyttää valvoa aamuyöt. Yleensä loppuu samaan aikaan kun pahoinvointi alkaa, jee.

Kerkesin kuitenkin nähdä viime yönä unta että sain vauvan - synnytin mun lapsuudenkodin vessassa :D - ja se oli pieni tyttö! Oon kummassakin loppuun asti menneessä raskaudessa nähnyt tällaisen "enneunen", jossa olen ennustanut (oikein) vauvan sukupuolen. Kesken menneessä taas ei tullut unta. Tämä ei nyt perustu mihinkään tieteelliseen, tietenkään, mutta tuli jotenkin parempi olo tästä raskaudesta.
 
Onko teillä muilla unettomuutta? Mulla on ollut jokaisessa raskaudessa ekat viikot, mutta silti vaan ärsyttää valvoa aamuyöt. Yleensä loppuu samaan aikaan kun pahoinvointi alkaa, jee.

Kerkesin kuitenkin nähdä viime yönä unta että sain vauvan - synnytin mun lapsuudenkodin vessassa - ja se oli pieni tyttö! Oon kummassakin loppuun asti menneessä raskaudessa nähnyt tällaisen "enneunen", jossa olen ennustanut (oikein) vauvan sukupuolen. Kesken menneessä taas ei tullut unta. Tämä ei nyt perustu mihinkään tieteelliseen, tietenkään, mutta tuli jotenkin parempi olo tästä raskaudesta.
Kyllä on unettomuutta 😅. Herään joka yö klo 3-4 välillä pyörimään pariksi tunniksi tai loppuyöksi. Viime yönä en nukahtanut enää kunnolla heräämisen jälkeen ja on kieltämättä aika nuutunut olo. Tunnen oman pulssini todella herkästi ja pulssi nousee tosi herkästi kaikesta mahdollisesta. Milloin sulla alkoi pahoinvointi? Millä viikolla? Mulla ei ole vielä ollut mitään pahoinvointiin viittaavaa, mutta eilen (ja se oli pelkästään eilen!) yksi lempparituoistani maistui ihan pierulle 😂. Tänään oli normaali maku.

Oon muuten mielenkiinnosta testaillut eri testeillä (joita jäi kaappiin plussan jälkeen),viimeksi tänään testasin ovulaatiotestejä: pregchek antoi aivan selvän plussan, mutta raskauskeijun ovis ei ole antanut plussaa ovulaatiosta eikä tästä raskaudesta.Tuntuu siltä että nuissa raskauskeijun ovistesteissä on jotain vikaa.
 
Täällä myös aamuisin ootellaan kellonsoittoa, mulla on 06 herätys ja 3-5 välissä yleensä alan pyörimään sängyssä🙊. Kahvi maistuu oudolle, mutta pakko juoda ettei iske päänsärky, mut en pysty juomaan kuin puoli kupillista kerralla.

Neuvolaan en ole päässyt vielä soittamaan, menee ensi viikkoon koska meidän esikoiselle on lukiosta nyt koeviikko menossa ja ehtii kotiin juuri siksi kun alkaa soittoaika🙈.

Varhaisultra tilattu se olis 15.2.😊
Facen puolelle minäkin voisin tulla.
 
Kyllä on unettomuutta . Herään joka yö klo 3-4 välillä pyörimään pariksi tunniksi tai loppuyöksi. Viime yönä en nukahtanut enää kunnolla heräämisen jälkeen ja on kieltämättä aika nuutunut olo. Tunnen oman pulssini todella herkästi ja pulssi nousee tosi herkästi kaikesta mahdollisesta. Milloin sulla alkoi pahoinvointi? Millä viikolla? Mulla ei ole vielä ollut mitään pahoinvointiin viittaavaa, mutta eilen (ja se oli pelkästään eilen!) yksi lempparituoistani maistui ihan pierulle . Tänään oli normaali maku.

Oon muuten mielenkiinnosta testaillut eri testeillä (joita jäi kaappiin plussan jälkeen),viimeksi tänään testasin ovulaatiotestejä: pregchek antoi aivan selvän plussan, mutta raskauskeijun ovis ei ole antanut plussaa ovulaatiosta eikä tästä raskaudesta.Tuntuu siltä että nuissa raskauskeijun ovistesteissä on jotain vikaa.
Mulla on edellisistä alkanut pahoinvointi joskus rv 6 eli ehkä vielä reilu viikko on tässä armonaikaa. 😬 Hassua kyllä miten täsmälleen samalla kaavalla menee mun raskaudet: näillä viikoilla on joka kerta unettomuutta, hajuherkkyyttä, itkuisuutta ja närästys alkaa myös…
 
  • Tykkää
Reactions: Lisbeth86
Mille viikoille olette ottaneet varhaisultran? Mun lääkäri antaa ekan ajan yleensä tosi aikaisin (tyyliin rv 7 alkuun heti) ja mietin että jos vain kylmästi huijaan menkkojen alkaneen vähän todellista myöhemmin koska hän ei ota laskuihin mukaan pidempää kiertoa kuin 28 päivää eli mulla menis melkein viikolla huti.
Mun lapset on myös syntynyt 40+5 ja koska täällä annetaan mennä max 10 päivää yliajalle (asun ulkomailla) niin joutuisin käynnistykseen jos LA on noin väärin. Ehkä tätä on vielä turhan aikaista miettiä, mutta tuo vikojen menkkojen pvm pitää kyllä ilmoittaa heti ekaa käyntiä varatessa…
 
En malttaisi odottaa että oireet alkaisivat! Pahoinvointi on itsellä alkanut rv7 kiepeillä aiemmin.

5+3. Tänään vessareissulla hennon ruskeaa vuotoa huomasin parilla kerralla pyyhkiessä. Mutta koitan pysyä positiivisena että alkuraskauden juttuja vain. Eihän tässä muuta voi kun tsempata itseä!

Itse ilmoitin neuvolaan kuukautiset sen mukaan mitä tiesin ovulaation olleen, jotta laskettu aika olisi todellinen. Eli aikaistin itse kuukautisien alkupöivää kolmella päivällä ;) neuvola kun laskee oman kiertoni 28pvä oviksen kp14 kohdalle ja itsellä se tuli jo kolme päivää ennen.

Nyt hotsittaisi mennä alkuraskauden ultraan mutta mies on vakaasti sitä mieltä ettei mennä. Näemme asian laidan sitten ajallaan. Ja tosiaan varasin felicitasille käynnin lääkärille joka pyysy seuraavan raskauden alkaessa käydä hänen luona ottamassa molemmilta bakteerinäytteet niin saadaan mahdollinen pöpö kiinni ja hoidettua, jos mitään mahdollista tulehduksen aiheuttajaa löytyy. Ainakin se streptokokki B oli viimeeksi ja jos se yhä on, niin lääkitään pois molemmilta heti alussa.

Nyt on siis raskausviikko 6, rh-negatiivisen äidin täytyy käydä ottamassa antiD pistos jos raskaudenaikaista vuotoa on rv8 jälkeen. Eli katsellaan pääsenkö ja joudunko taas siihen. Todella epämiellyttävä piikki tahmeaa litkua joka tuntuu lihaksessa mielestäni ihan hitsin ärsyttävälle!
 
  • Tykkää
Reactions: Lisbeth86
Mille viikoille olette ottaneet varhaisultran? Mun lääkäri antaa ekan ajan yleensä tosi aikaisin (tyyliin rv 7 alkuun heti) ja mietin että jos vain kylmästi huijaan menkkojen alkaneen vähän todellista myöhemmin koska hän ei ota laskuihin mukaan pidempää kiertoa kuin 28 päivää eli mulla menis melkein viikolla huti.
Mun lapset on myös syntynyt 40+5 ja koska täällä annetaan mennä max 10 päivää yliajalle (asun ulkomailla) niin joutuisin käynnistykseen jos LA on noin väärin. Ehkä tätä on vielä turhan aikaista miettiä, mutta tuo vikojen menkkojen pvm pitää kyllä ilmoittaa heti ekaa käyntiä varatessa…
Varasin varhaisultran raskausviikolle 8, jolloin olis 7+6 mittarissa, olisivat ehdottaneet jo heti viikolle 7, mutta varmemman tuloksen saa viikolla 8. Ensimmäinen neuvolakäynti olisi samana päivänä, varhaisultran jälkeen, eli jos jotain on mennyt mönkään, niin sen sais heti käsiteltyä neuvolassa.

Mulla on edelleen pääosin unettomuutta, pahoinvointi loistaa poissaolollaan…pakko oli varata työterveyteen aikaa, pyydän lääkäriltä lähetettä labroihin, koska en pääse takaisin uneen korkean sykkeen ja tykyttelyn takia. Todella veemäistä herätä joka ikinen yö kahdelta ja valvoa joko useita tunteja, tai loppuyö. Seuraavana päivänä pitäisi tehdä normaali työpäivä. Yritän olla valittamatta ja miettimättä liikaa ärsyttävyyttä, koska todella toivottu tilahan tämä on…mutta haluan tietää, onko minulla kaikki kunnossa ja jos tälle voisi mahdollisesti tehdä jotain, niin olisi typerää vain kituuttaa ilman tutkimuksia.
Olen myös rh- odottaja, lapsi on ensimmäinen, joten ilmeisesti tässä raskaudessa oma veriryhmäni ei välttämättä vaikuta?
 
Varasin varhaisultran raskausviikolle 8, jolloin olis 7+6 mittarissa, olisivat ehdottaneet jo heti viikolle 7, mutta varmemman tuloksen saa viikolla 8. Ensimmäinen neuvolakäynti olisi samana päivänä, varhaisultran jälkeen, eli jos jotain on mennyt mönkään, niin sen sais heti käsiteltyä neuvolassa.

Mulla on edelleen pääosin unettomuutta, pahoinvointi loistaa poissaolollaan…pakko oli varata työterveyteen aikaa, pyydän lääkäriltä lähetettä labroihin, koska en pääse takaisin uneen korkean sykkeen ja tykyttelyn takia. Todella veemäistä herätä joka ikinen yö kahdelta ja valvoa joko useita tunteja, tai loppuyö. Seuraavana päivänä pitäisi tehdä normaali työpäivä. Yritän olla valittamaotta ja miettimättä liikaa ärsyttävyyttä, koska todella toivottu tilahan tämä on…mutta haluan tietää, onko minulla kaikki kunnossa ja jos tälle voisi mahdollisesti tehdä jotain, niin olisi typerää vain kituuttaa ilman tutkimuksia.
Olen myös rh- odottaja, lapsi on ensimmäinen, joten ilmeisesti tässä raskaudessa oma veriryhmäni ei välttämättä vaikuta?
Jos kärsit vuodoista yli rv8, niin silloin ota yhteys tosiaan neuvolaan koska silloin antavat sen pistoksen potentiaalisen "verien sekoittumisen" vuoksi tms. Ettei oma veresi ala muodostaa vasta-aineita vauvaa kohtaan, jos vauva on positiivinen. Näin minulle ohjeistettiin kun viimeeksi kärsin alkuraskauden vuodoista. Siihen ei taida vaikuttaa onko ensisynnyttäjä?
 
Jos kärsit vuodoista yli rv8, niin silloin ota yhteys tosiaan neuvolaan koska silloin antavat sen pistoksen potentiaalisen "verien sekoittumisen" vuoksi tms. Ettei oma veresi ala muodostaa vasta-aineita vauvaa kohtaan, jos vauva on positiivinen. Näin minulle ohjeistettiin kun viimeeksi kärsin alkuraskauden vuodoista. Siihen ei taida vaikuttaa onko ensisynnyttäjä?
Aaa, aivan, kiitos tiedosta!
 
Liitynpäs minäkin tänne hieman pelonsekaisin fiiliksin. Taustatietona sen verran että ikää minulla 35 ja miehellä 38, meillä jo isot lapset aikaisemmista suhteista ja tämä olisi nyt meidän ensimmäinen yhteinen mikäli kaikki menee hyvin. Olin aikaisemmin kesäkuisissa mutta se meni harmillisesti kesken, hcg näytti 0 vasta joulukuun lopulla. Ei olla sen jälkeen edes kunnolla yritetty vaan sovittiin että jos tulee, niin saa tulla. Ja tänään sitten tein pos testin. Viimeksi oli vain 2vkoa kuukautisten välillä aikaa että en nyt osaa sanoa milloin tämä olisi saanut alkunsa. Mutta jos viimeisistä kk laskee niin siitä aikaa reilu 4vkoa. Nyt sit jännätään että meneekö tämä kesken vai pysyykö mukana. Ei osaa vielä edes kunnolla iloita
 
Minulla oli eilen illalla jonkin verran verta paperissa kun pyyhin ja olin heti, että jaahas, kesken taas meni ja pistinkin jo yötä vasten sidettä pöksyihin. Mitään ei kuitenkaan ole sen yhden kerran jälkeen tullut, mutta alavatsa on ollut vähän kipeämpi kuin aiemmin. Aika jännitysnäytelmäksi tämä on muuttumassa! Olin ajatellut katsoa vielä viikon/pari ennenkuin soittelen edes neuvolaan ja mietin että olisinko käynyt varhaisultrassa, ettei sitten tarvitsisi peruutella niitä aikoja.
 
Minulla oli eilen illalla jonkin verran verta paperissa kun pyyhin ja olin heti, että jaahas, kesken taas meni ja pistinkin jo yötä vasten sidettä pöksyihin. Mitään ei kuitenkaan ole sen yhden kerran jälkeen tullut, mutta alavatsa on ollut vähän kipeämpi kuin aiemmin. Aika jännitysnäytelmäksi tämä on muuttumassa! Olin ajatellut katsoa vielä viikon/pari ennenkuin soittelen edes neuvolaan ja mietin että olisinko käynyt varhaisultrassa, ettei sitten tarvitsisi peruutella niitä aikoja.

Tsemppiä sinne, tuo on kyllä ikävää kun pelko hiipii mukaan ja joka kerta vessassa käydessä jännittää tuleeko verta vai ei. Vaikka verenvuoto on normaalia raskaudessa, niin aina se silti säikäyttää. Toivotaan kuitenkin että sulla menee siellä kaikki hyvin ja pieni pysyy mukana.
 
  • Tykkää
Reactions: Hellu92
Huomenna alkaisi 6+0 ja pahoinvointi on alkanut löytämään tietään tänne. Kovasti myös pohdin että menenkö tällä kertaa varhaisultraan vai malttaisiko jättää välistä. Kun se on niin kallista täällä päin.
 
  • Tykkää
Reactions: tina_hki
Huomenna alkaisi 6+0 ja pahoinvointi on alkanut löytämään tietään tänne. Kovasti myös pohdin että menenkö tällä kertaa varhaisultraan vai malttaisiko jättää välistä. Kun se on niin kallista täällä päin.
Minulla jää varhaisultra välistä juurikin sen takia että omalla paikkakunnalla todella kallis. 5+1 ja oireita ei muuta kuin todella kipeät rinnat ja välillä mahakipuja sekä väsymys iltaisin karmea mutta saattaisi olla muutenkin. Aikooko kaikki muut mennä varhaisultraan tai oletteko aina aiemmin käynyt?
 
  • Tykkää
Reactions: Lavender_
Hieman hämmentyneenä liityn tänne lokakuisiin! Tein tuossa aamuyöllä testin, kun heräsin yhtäkkiä aivan pirteänä, ja 2 viivaa pamahti heti testiin. Eipä tullut uni enää sen jälkeen :D Jotenkin ajattelin, että nyt ei tärppäisi, kun heti oviksen jälkeen tulin kunnon flunssaan joka vasta nyt alkaa pikkuhiljaa hellittää. Mutta niin vain tarttui pieni mukaan!

Tämä olisi meidän toinen pieni, esikoinen on nyt 1,5v. Vauvakuume iski muhun tuossa syksyllä, ja nyt toisesta yrityskierrosta tärppäsi. Toivon että pieni pysyisi matkassa! La olisi ehkäpä 13.10.
 
Mulla onneksi tuo mun lääkäri ultraa ekalla käynnillä niin ei tarvii mietiskellä. Asun siis ulkomailla ja täällä vähän eri systeemit raskauden seurantaan. Jos pitäisi ite maksaa 200€ tai yli niin jäisi varmasti varhaisultra käymättä…

Täällä kans tosi oireetonta yhä, enimmäkseen vain semmoinen olo että kohta varmaan menkat alkaa. Eilen oli vielä jotenkin niin energinen olo että arvelin ihan varmasti että menee kesken. Ei kai tässä auta kuin odotella.

Tosi sekava fiilis kyllä tästä kolmannesta lapsesta, varsinkin kun raskaus pääsi vähän yllättämään. Samaan aikaan oon aivan pakahtua onnesta ja sitten kuitenkin kauhistuttaa. Kahdelle nuorimmaiselle tulee 1v9kk ikäeroa, eli varmaan ainakin eka vuosi tulee olemaan tosi rankka. Täällä on myös lyhyet vanhempainvapaat, ihan tautiset päivähoitomaksut (lähes tonni/kk/lapsi), meidän täytyy varmaan vaihtaa autoa, en tiedä miten kikkaillaan lasten sängyt, huoneet jne.

Varmaan ihan hupsua miettiä tällaista samalla kun on olo että ehkä tämä raskaus ei edes jatku, mutta tällaista rallia ajatukset koko ajan ajaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lavender_
Ai niin, tein sen viikkonäyttödigin kun menkoista laskettuna olisi 5+2 ja oma arvioni ennemmin 4+4, ja se näytti 2-3. Eipä se nyt vielä mitään todista mutta taidan silti ilmoittaa menkat paria päivää myöhemmäksi 😏
 
Mulla onneksi tuo mun lääkäri ultraa ekalla käynnillä niin ei tarvii mietiskellä. Asun siis ulkomailla ja täällä vähän eri systeemit raskauden seurantaan. Jos pitäisi ite maksaa 200€ tai yli niin jäisi varmasti varhaisultra käymättä…

Täällä kans tosi oireetonta yhä, enimmäkseen vain semmoinen olo että kohta varmaan menkat alkaa. Eilen oli vielä jotenkin niin energinen olo että arvelin ihan varmasti että menee kesken. Ei kai tässä auta kuin odotella.

Tosi sekava fiilis kyllä tästä kolmannesta lapsesta, varsinkin kun raskaus pääsi vähän yllättämään. Samaan aikaan oon aivan pakahtua onnesta ja sitten kuitenkin kauhistuttaa. Kahdelle nuorimmaiselle tulee 1v9kk ikäeroa, eli varmaan ainakin eka vuosi tulee olemaan tosi rankka. Täällä on myös lyhyet vanhempainvapaat, ihan tautiset päivähoitomaksut (lähes tonni/kk/lapsi), meidän täytyy varmaan vaihtaa autoa, en tiedä miten kikkaillaan lasten sängyt, huoneet jne.

Varmaan ihan hupsua miettiä tällaista samalla kun on olo että ehkä tämä raskaus ei edes jatku, mutta tällaista rallia ajatukset koko ajan ajaa.
Oho omapa kovat maksut! Johan saisi olla aika kovat palkatkin että esim kolmea lasta maksaa :eek:
 
Minulla jää varhaisultra välistä juurikin sen takia että omalla paikkakunnalla todella kallis. 5+1 ja oireita ei muuta kuin todella kipeät rinnat ja välillä mahakipuja sekä väsymys iltaisin karmea mutta saattaisi olla muutenkin. Aikooko kaikki muut mennä varhaisultraan tai oletteko aina aiemmin käynyt?
Onhan toi kallis. Edullisimmillaan löysin vähän alle 200 eurolla, muutoin oli järjestään yli 220 edee ja yleensä vähintään muutamia kymppejä enemmän. Sain jouluna käteistä lahjaksi ja ajattelin käyttää niitä sit varhaisultraan. Saisin mahdollisesti jonkinlaista mielenrauhaa.

Mulla on ehkä alkanut jonkin asteinen pahoinvointi 🤔? Tosin en ole varma johtuuko se raskaudesta vai siitä, että niskat ja yläselkä on jumissa. Asunnossamme on ihan älyttömän kylmä, nukun vaatteet päällä kahden peiton alla ja työpäivän aikana (teen etänä kotona) en tarkene enää työpöydän ääressä, vaan kone on pitänyt ottaa sänkyyn ja kääriytyä peiton alle. Myrkkyä niskalle ja yläselälle, mutta edes kerrospukeutuminen ei riitä, kun palelen siitä huolimatta. Onneksi meillä on muutto tulossa, ainut vaan että se on mahdollisesti samoihin aikoihin lasketun ajan kanssa 😅.
 
Oho omapa kovat maksut! Johan saisi olla aika kovat palkatkin että esim kolmea lasta maksaa
Onneksi täällä myös mennään tosi pienenä kouluun (2,5-vuotiaana voi jo aloittaa ja yleensä viimeistään 3-vuotiaana) joten yleensä hoidossa on yhtä aikaa ihan korkeintaan kaksi lasta. Voi olla että meilläkin sitten on pienen hetken…
 
  • Tykkää
Reactions: Lavender_
Hei kaikille! Oireiden perusteella (aamupahoinvointia) ja uupuvien kuukautisten takia tein testin tänä aamuna joka näyttikin plussaa 🥰🥰🥰

Ennestään meillä siis 4v lapsi. Toista ollaan yritetty nyt jo pari vuotta, olen saanut 3 keskenmenoa… aikaisessa vaiheessa ollaan (LA 15.10), mutta toivon vain parasta. Ainakin oireita jo löytyy, että pitää vain rukoilla että pieni pysyy kyydissä 🙏🙏🙏
 

Yhteistyössä