Lokakuiset 2021

@rosmarin neuvolasta soitettiin tänään ja oli konsultoitu lääkäriä. Ei kuulemma aihetta jatkoseurantaan, koska se crp oli vaan 10. Voi kuulemma alkuraskauskin nostaa sitä näin vähän.

Mulla on käytössä joku mammavitamiini ja oon ihan säännöllisesti käyttänyt. Mulla oli PCO:n takia lisänä vielä vahva foolihappo, jonka lopetin eilen kun ohjeena oli rv12 loppuun. :) tuntuu jotenkin epäuskoiselta olla näin pitkällä jo. Huomenna sitten toivottavasti näkee taas jumppailevan pikkuisen :)

Mullakaan ei ole ollut menkkamaisia tuntemuksia ihan ekojen viikkojen jälkeen. Nyt välillä vihlaisuja ja pientä hetkittäistä kipua, mutta ei muuta :)

Mun alkuturvotus ei oo kadonnut mihinkään vaikka luget loppuivat, nytkin tosi iso vatsa ja näyttää ihan raskausmahalta... :oops:
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Mysteerio mukavaa että täältä löytyy toinenkin kaksosten odottaja :D Mitä muuten tarkoitit tuolla ettei kaksosille saa riskilukua? Minä ainakin sain molemmille omat riskiluvut, samanlailla siis kuin aiemmin yksösraskauksissakin. Kirjoitinkin ne tänne aiemmin :)

Mulla käytössä minisunin mama vitamiini.

Me ostettiin jo seitsemän paikkainen auto, eipähän tarvitse sitä enää miettiä. Löydettiin kyllä tosi hyvä ja kätevä meidän tarpeisiin, kun meillä kaikille viidelle pitää mahtua istuimet. Ei nuo meidän vanhemmatkaan lapset vielä ole niin isoja, että voisi ilman istuimia matkustaa turvallisesti. :)

Mullakin olo jo parempi ja tänään viikot 14+0 (neuvolan mukaan 14+1). Toki vielä ajoittain on huonoa oloa ja oksenteluakin, mutta selkeästi jo parempi!

Neuvola mulla oli perjantaina ja siellä kaikki ok, sykkeetkin löytyi helposti molemmilta ja 140-150 siellä paukutti menemään :)
 
Mysteerio mukavaa että täältä löytyy toinenkin kaksosten odottaja Mitä muuten tarkoitit tuolla ettei kaksosille saa riskilukua? Minä ainakin sain molemmille omat riskiluvut, samanlailla siis kuin aiemmin yksösraskauksissakin. Kirjoitinkin ne tänne aiemmin

Mulla käytössä minisunin mama vitamiini.

Me ostettiin jo seitsemän paikkainen auto, eipähän tarvitse sitä enää miettiä. Löydettiin kyllä tosi hyvä ja kätevä meidän tarpeisiin, kun meillä kaikille viidelle pitää mahtua istuimet. Ei nuo meidän vanhemmatkaan lapset vielä ole niin isoja, että voisi ilman istuimia matkustaa turvallisesti.

Mullakin olo jo parempi ja tänään viikot 14+0 (neuvolan mukaan 14+1). Toki vielä ajoittain on huonoa oloa ja oksenteluakin, mutta selkeästi jo parempi!

Neuvola mulla oli perjantaina ja siellä kaikki ok, sykkeetkin löytyi helposti molemmilta ja 140-150 siellä paukutti menemään
Riskilukuja eivät laske ollenkaan tuolla Hyvinkään sairaalassa vaan mennään pelkän niskaturvotuksen määrän mukaan. Kuulema veriarvot eivät jotenkin pidä kaksosraskauksissa paikkaansa samalla tavalla. Millaiset riskiarvot sinä saitkaan? Missä päin sut ultrattiin? Itsellä luottavainen olo, koska Papp-a Arvo tosi korkea ja se b-hcg oli kuitenkin aika matala, kun miettii, että kaksi vauvaa on tulossa.
 
Täällä nt-ultra takana ja pienellä kaikki hyvin. :) tänään hän oli päivää suuremman kokoinen kuin varhaisultrissa, joten nyt menossa 12+2 ja laskettuaika on 24.10.

Siellä se pieni liikkui hyvin ja sykekin oli huimat 182.. :D kuulemma normaali, kun sikiö liikkuu. Niskaturvotus oli hieman alle 1mm mikä kaiketi myös normaali :) saatiin lähete myös rakenneultraan, jotta voidaan varata aika ja näköjään se tehdään aikaisintaan rv21. Se on siis kesäkuun alussa :)
 
@Paatuska ihania uutisia! :love: ja kiva myös, että neuvolasta otettiin yhteyttä ja kaikki senkin osalta kunnossa :)

@vivianna90 mihin autoon päädyitte? Meillä on vielä pohdinnassa ja ihan hurjan vaikeaa tämä on. Ja kun pitäisi mahtua 3 selkä menosuuntaan vierekkäin vielä

Oma olo on pysynyt kohtuullisen hyvänä. Millään en malttaisi odotaa ylihuomista, onneksi ultra on aamupäivästä, niin ei tarvitse koko päivää jännittää :D
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska
Mysteerio mut ultrattiin seinäjoella. Siellä tosiaan heti ultran jälkeen syötti koneelle niskaturvotukset ja sitten se kone yhdessä verikokeiden kanssa laski ne riskiluvut ja ne sai heti. Toisen tulos oli 1:27250 ja toisen 1:21796.

Rosmariini me päädyttiin Citroen Grand C4 Picassoon. Siinä on keskirivissä kolme erillistä penkkiä, joissa kaikissa isofixit ja niitä saa liikutettua yksittäin eteenpäin/taaksepäin. Takarivissä on kaksi kokoontaitettavaa penkkiä ja niihinkin mahtuu istuimet hyvin. Nyt ennen vauvoja pidetään takapenkit tietysti kasassa ja on kauhean iso tavaratila sinne asti :D tuo ei ole juurikaan pidempi kuin meidän aiempi auto ja kulutus+verotkin on ihan samaa luokkaa, tosi tyytyväisiä ollaan kyllä tuohon löytöön kun sattui vielä hyvä yksilökin kohdille :)

Paatuska mullakin näkynyt raskaus jo tovin. 8viikolla oli jo sellain turvotus mutta rv 11 näkyi jo selvästi eikä ole kyllä lähtenyt mihinkään, kasvaa vaan :D Ensimmäistä odottaessa alkoi kunnolla näkymään rv 18, toisessa ulkopuoliset onnitteli jo rv 14 ja kuopuksen kohdilla näkyi jo kevyesti ennen np-ultraa niinkuin nytkin. Mutta johtunee siitä kun kyseessä jo sen verran mones raskaus ja tällä kertaa siellä on vielä kaksi kappaletta.
Muoks: Ainiin ja tietysti onnittelut hyvistä ultra kuulumisista!! Raskausaivot..
 
Ainiin piti mysteerio vielä kysäistä että millainen kaksosraskaus teillä oli? Siis istukoiden, kalvojen ym osalta? Sen mainitsitkin että varmasti ovat identtiset.

Meillä oli vauvoilla kaikki omaa (istukat, kalvot ym) oli sille joku hieno nimikin mutten nyt muista.. identtisyydestä ei voitu vielä sanoa mitään kun olivat ihan samankokoiset, eikä välttämättä selviäkään ennen syntymää ollenkaan. Meillä siis raskaus saanut alkunsa perinteisellä tyylillä.
 
Ainiin piti mysteerio vielä kysäistä että millainen kaksosraskaus teillä oli? Siis istukoiden, kalvojen ym osalta? Sen mainitsitkin että varmasti ovat identtiset.

Meillä oli vauvoilla kaikki omaa (istukat, kalvot ym) oli sille joku hieno nimikin mutten nyt muista.. identtisyydestä ei voitu vielä sanoa mitään kun olivat ihan samankokoiset, eikä välttämättä selviäkään ennen syntymää ollenkaan. Meillä siis raskaus saanut alkunsa perinteisellä tyylillä.
Eli tosiaan identtiset, koska vain yksi munasolu laitettiin. Kummallakin oli omat sikiöpussit, mutta istukka oli sama. Luinkin, että mikäli munasolu jakautuu kahteen päivinä 6-10, näin käy. Kohtuun laitettiin blastokysti eli 5-6 Päivinen solu, joka ei ollut vielä silloin jakautunut. Solu oli kyllä niin aktiivinen, että oli tullut jo solupussista ulos sulatuksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Ultrassa kaikki hyvin eikä tänään kuulunut soittoa, joten seulat ovat tuskin hälyyttäneet! :love: Laskettu aika siirtyi päivällä ja tänään on siis 12+3. Ultran mitat vastasivat 12+5, mutta jostain syystä kone sit laski tuon noin. Molemmat aiemmat ovat syntyneet ennen laskettua, toivottavasti tämäkin ymmärtäisi tulla ajoissa ulos :LOL:

tällä kertaa mulla on istukka takana, jännä nähdä, miten vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen - aiemmat kaksi kertaa ollut siis edessä. Rakenneultran sain myös tänään varattua, alle 2kk siihenkin enää, ihan hullua miten aika kiitää! ❤
 
Loin muuten facebookiin uuden ryhmän meille lokakuista odottaville, ryhmä on täysin salainen ja piilotettu, eli ei näy muille kun ryhmäläisille. Jos haluatte mukaan, niin laittakaa mulle viestillä nimi & kuvaus profiilikuvasta tai meilinne, millä löydän profiilin. Lisään ystäväksi, jotta voin kutsua ryhmään ja poistan sit sen jälkeen :)
 
Täällä tuli eilen rv 15+0. Eli tänää tietenkin 15+1. Huikeaa kun näyttää konkreettisesti että noin 40% kulunut raskaudesta!!

Pahoinvointi on paljon helpottunut. Muistan vain syödä tiheään. Mikä diis tarkoittaa päivällä vähän reilu 2 tunnin ruokailuvälejä. Näin pysyy sokeritkin tasasempina.

Raskausdiabetes. En ole pahoinvoinnin takia käynyt sokerirasituksessa. Tiedossa kuitenkin on että minulla taas se on. Olen sokereiden mittaamisen aloittanut heti kun raskauduin. Aamupaastot on korkeita vaikka olen mitä hattutemppuja tässä tehnyt. Herkut on pois, syön tarkasti ja terveellisesti. Liikunnalla, unella ja syömisellä ei ole mitään vaikutusta sokeriarvoihin. Olenkin tässä vääntänyt neuvolan kanssa että saisin ilman rasitusta lähetteen äitipolille. Terveydenhoitaja on suhtautunut tähän nihkeästi. Soitin äitipolille ja sanoivat että ei muuta kuin lähetettä neuvolasta. Näillä arvoilla pitäisi jo jopa ottaa insuliini käyttöön. Nyt odottelenkin että tekeekö terkkari sen lähetteen. Sokerirasitukseen en suostu menemään. En halua oksentaa siellä pitkän paaston takia ja silloinha se koko testi ei onnistu.

Muuten tykkään tästä vaiheesta raskautta. Eilen oli ihanaa tehdä pitkä ja vauhdikas lenkki. Ihanaa kun ei ole vielä liituskipuja ym. Vatsakin jo näkyy, mutta ri ole tiellä.

Ihania raskauspäiviä kaikille!
 
vierailija
Hei!
En ole tänne aiemmin kirjoittanut, mutta parisen kuukautta olen ketjua kuitenkin seurannut. Itsellä tönään menossa 14+6, ja tuli tuosta rai-da:n viestistä mieleen, että onko sokerirasituksesta oikeasti mitään hyötyä vaikka radi todettaisiinkin?

olen itse 27-vuotias, ja joudun sokerirasitukseen sillä isälläni on 2-tyypin diabetes (hän on huomattavan ylipainoinen). Painoindeksini on 21, ja paino on kilon vähemmän kuin ennen raskautta. Karkkia syön ehkä kerran viikkoonja proteiinia oikeastaan joka aterialla. Syön kasviksia ja hedelmiä
Päivittäin.

ahdistaa ajatus sokerirasituksesta ihan hirveästi, sillä pahoinvointi ei ole vieläköän mennyt ohi. Viimeksi eilen aamulla oksensin ilman mitään syytä. Lisäksi heti herättyäni on pakko syödä jotain, sillä muuten pahoinvointi yltyy. Ajatus paastoamisesta ja sokerilitkun juomisesta tyhjään vatsaan, sitten odotustilassa venailu pahoinvoivana tuntuu löhes ylivoimaiselta.

kysyisinkin nyt teiltä: onko sokerirasituksesta oikeasti hyötä jos elintavat ovat valmiiksi jo kunnossa? Entä onko mittaus mahdollista tehdä kotona laboratorion sijaan?

kiitos paljon jos joku vastaa! Lisään vielä että en missään nimessä halua vaarantaa sikiön kehitystä. Lueskelin vaan netistä että radin ensisijainen hoitomuoto on ruokavalio-ohjeistus.
 
Ziczac
Moikka!

Minulle selvisi tänään, että olen huomattavasti pidemmällä raskaudessa kuin piti. Arveluna oli jotain 4-7 viikon välillä (maanantaina tein ensimmäisen raskaustestin kun kuukautiset oli pisimmän kierron mukaan myöhässä ja tuli samantien vahva viiva, tiistaina digitaalinen 3+) ja kävin tänään varhaisultrassa. Siellä olikin vauva joka vastasi kooltaan 11+4. Laskettuaika lokakuun loppu.
Sieltä sitten suoraan verikokeeseen. Vähän on vielä ihmettelevä olo. Normaalit kuukautiset tuli kyllä, mutta olinkin raskaana.
 
ziczac oho, varmasti aikamoinen ylläri ollut ultrassa, kun eka kolmannes on jo melkeen mennyt ohi :D onnea ja tervetuloa ❤ Jos haluat meidän just perustettuun (salainen ja piilotettu) faceryhmään, niin laita mulle viestiä :)

vierailija, valitettavasti oma paino ja elintavat eivät kerro koko totuutta, se radi voi napsahtaa silti, varsinkin jos suvussa on diabetesta. Toki ylipaino lisää riskiä, mutta ilmeisesti sukurasitteen katsotaan lisäävän riskiä vähintään yhtä paljon.
 
Moikka! En ole aiemmin ketjuun kirjoitellut mutta vihdoin tuntuu siltä, että aletaan olla turvallisemmilla viikoilla. Mulla on laskettu aika ihan lokakuun lopussa, toinen tulossa. Mieluusti liittyisin mukaan lokakuisten face-ryhmään, laitoin sulle yksityisviestin rosmarin :)
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Vastaanpa näihin radi-juttuihin. Eli tämä on nyt minulla jo 5. radi-raskaus. Elintavat ovat aina olleet terveelliset. Liikun paljon ja paino ollut aina normaalirajoissa. 3 radia mennyt ruokavaliohoidolla ja kotimittauksissa ei ole ollut mitään poikkeavaa. Nyt vasta näissä 2:ssa radiraskaudessa sokerit, tuo paasto ollut korkea. Vaikka arvot kotona on olleet normaaleja, niin sokerirasituksessa arvot o olleet huonoja. Joko 1 tai useampi arvo. Eli kotimittaus ei aina kerro että onko radia vai ei. No jos kotiarvot eivät nouse, niin eipä radia hoideta mitenkään muuten. Vsuvan kokoa seurataan tiheämmin äitipolilla ultrassa. Ja tästä olen itse tykännyt.

Mutta tosiaan olen nyt selvittänyt että jos kotimittauksissa nuo sokeriarvot ylittyvät toistuvasti, niin kuin nyt minulla, voidaan diaknoosi radista jo antaa ilman sokerirasitusta. Itse en ole rasitukseen menossa. En näe siinä mitään järkeä, koska mittaan arvoja kotona koko ajan. Kun lmat sokeriarvoni ovat jo näin pielessä, vaikuttaisi tuo paasto omaan oloon hyvin paljon. Luultavasti oksentaisin ja olo olisi todella huono monta päivää. Siksi en aio otsni rasituksella enää kiusata. Radi minulla jo kuitenkin kotimittauksilla on.

Meillä myös kova sukurasite. Perheessäni ja lähisuvussani on 1- ja 2- tyypin diabetestä.

Rai_da ja pieni rv 15+4
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
@Rai-da ymmärrän hyvin, ettet mene rasitukseen, jos arvot heittelevät jo kotona. En menisi itsekään, koska eihän siitä mitään lisäinfoa saa, jos kerta diagnoosin voi saada kotimittaustenkin perusteella. Se olikin mulle uutta tietoa :) ja itse ainakin haluaisin sen diagnoosin, jos radi olisi, just tuon lisäseurannan takia.

Itsellä ei ole vielä ollut radia, mutta molemmissa raskauksissa olen käynyt vapaaehtoisesti kaksi kertaa rasituksessa, kun sf-mitta on kasvanut vauhdilla ja lasten painoarviot olleet suuria. Nyt saa nähdä, tuleeko kolmannella kierroksella vai ei. Pyrin kyllä syömään radi-ohjeiden mukaisesti, jottei paino pääsisi nousemaan liikaa.
 
Heippa!

Kävin tänään sokerirasituksessa. Yllättävän helposti meni, vaikka aamulla oli aika huono olo ja olen edelleen ollut huonovointinen varsinkin iltaisin. Tsekkasin arvot jo kannasta ja hyviltä näytti eli en usko, että neuvolasta huomenna soitellaan.

Miten olette voineet? Mulle on alkanut tulla liitoskipuja ja vatsa on kohonnut jo navan yläpuolelle. Tuntuu, että viikossa kokoa on tullut reilusti lisää. Vatsaa kiristelee jatkuvasti. Neuvolan hoitajankin mielestä kokoa oli jo hyvin. Painoa oli tullut vain 500g, vaikka tuntuu itsestä siltä, että syön koko ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin ja Tiukuna
vierailija
Heippa!

Ihana lukea teidän kuulumisia, onnea Yllätyskaksosista sekä raskauksista!

Kyselisin Kokemuksia laajasta terveystarkastuksesta, joka tehdään Neuvolalääkörin toimesta. Kuulemma siellä myös ultrataan? Mitä muuta Lääkäri tutki? Menittekö yksin vai lapsen isän kanssa, kuten suositellaan? Mitä ultratessa katsotaan?

Itselläni tämä olisi parin vk päästä eli rv18.
 
@Mysteerio hurjaa, miten vauhdilla kohtu kasvaa kansoisraskaudessa ❤ Itellä kohdun raja tuntuu vielä tuolla 5cm navan alapuolella. Sitä on kyllä kiva seurata ja odottaa, koska on navan kohilla.

Mä oon voinut nyt hyvin, enää ei tarvi oksentaa kun ehkä 1-2 kertaa päivässä ja olo on muuten jo todella siedettävä :) oon pystynyt taas syömään fiksummin ja salaattia onkin mennyt ihan mielettömät määrät :D leipää ei yhtään tee mieli, kun ekat 2kk eli pelkällä leivällä :LOL: vielä kun uskaltaisi lähteä kokeilemaan vaunulenkkiä lasten kanssa, niin alkaisi asiat olla mallillaan.
 
Heippa!

Ihana lukea teidän kuulumisia, onnea Yllätyskaksosista sekä raskauksista!

Kyselisin Kokemuksia laajasta terveystarkastuksesta, joka tehdään Neuvolalääkörin toimesta. Kuulemma siellä myös ultrataan? Mitä muuta Lääkäri tutki? Menittekö yksin vai lapsen isän kanssa, kuten suositellaan? Mitä ultratessa katsotaan?

Itselläni tämä olisi parin vk päästä eli rv18.
Riippuu ihan täysin kunnasta, ultrataanko. Ja varmasti myös neuvolasta, onko siellä laitteita. Mut on kerran ultrattu neuvolalääkärillä, sekin oli vaan sen takia, että olin muuttanut ulkomailta ja halusivat varmistaa jotain mittoja. Eihän sillä niiden laitteella näkynyt mitään ja mitatkin meni ihan päin pyllyä :D viimeksi ekassa lääkärintarkastuksessa lääkäri kysy mitä kuuluu. Sisätutkimuksen teki, koska pyysin - muuten olisi ollut 5 minuutin käynti, nyt meni vähän alle 10min. Ja yksin kävin :)
 
Kävin aiemmin kertomassa että sairastin koronan rv 16-17 ja nyt on rakenneulta käyty. Mitään koronaan liittyvää poikkeavaa ei löytynyt. Vauva kasvaa hyvän kokoisena ja kaikki oli muutenkin hyvin. Napanuora oli aivan istukan reunassa kiinni ja siitä saatiin kaks lisäultraa lääkärille, täytyy kuulemma varmistaa että vauva jaksaa imeä ravintoa tarpeeksi ja kasvu jatkuu hyvänä. Eli koronankin jälkeen meidän vauvelilla kaikki ok :)

Nobelius+"neppo" 21+6
 
Täällä viime viikolla kävin ylimääräisen reissun äitipolilla. Sain vihdoin lähetteen sokereiden takia, ilman rasitusta. Huh, olen tyytyväinen. Ja insuliinit tuli käyttöön heti, ja siihen olen myös tyytyväinen. Oma olo on olllut nyt huomattavasti parempi sen jälkeen. Aamupaasto on ollut muutaman kerran jo normaali ja arvot on kaikki laskemaan päin. Huomenna lääkäri soittaa, katsotaan lisätäänkö annosta vielä. Nyt menee pitkävaikutteista 6 ky:tä. Se on aiia vähän.

Ihanaa kun pahoinvointi on vain muisto enää. Lenkkeilläkin jaksaa vauhdikkaasti ja on energiaa. Maha kun ei ole vielä yhtään edessä hidastamassa. Vaikka näin uudelleen raskaana se onkin varhain tullut näkyviin.

Rattaat kävin tälläviikolla hakemassa. Eli sain vielä napattua Emmaljungan Super Vikingit. Eli on poistuva malli. Tilalle tulee Nxt 90 -malli. Itse tykkäsin tuosta vanhemmasta. Emmaljungalta saa kuitenkin hyvin varaosia vanhempiin malleihin. Tähän on nyt hankittu se tupla-adapteri. Eli saa istuimen ja vauvan kopan myös samaan aikaan. Tulee tarpeeseen kun edellinen täyttää toukokuun lopussa 2-vuotta. Kävelemme hyvin pitkiä matkoja, niin en usko että tuo 2-vuotias jaksaa kaikkea matkaa kävellä.

Äitipoli käynnillä ultrattiin samalla. Edellisessä raskaudessa oli istukkaongelmia, niin nyt nekin tsekattiin tarkkaan. Mitään huolta ei ole. Pieni kasvaa hyvin ja sukupuoliveikkauskin saatiin! Itselle on ollut tärkeää se tietää, vaikka ei sillä sukupuolella ole väliä. Kumpikin on tervetullut.

tänään 17+0
 
vierailija
Liekö täällä enää ketään? Näyttää aika hiljaiselta tämä ketju.

Miten raskaudet ovat edenneet? Onko moni käynyt jo rakenne ultrassa? Meillä se on vasta parin viikon päästä, kovasti sitä odotellaan.

Oletteko saaneet sukupuoli veikkauksia tai onko itsellä vahva aavistus kumpi olisi tulossa? Onko linea negra ilmestynyt? - itselläni ei ole linea negraa näkynyt, vahva tyttö olo, mutta saa nähdä, meinattiin rakenneultrassa kysyä sukupuoli jos vauva sen suostuu näyttämään.

Meillä nyt rv19
 

Yhteistyössä