Lokakuiset 2021

Tuolla oli aiemmin puhetta sokerirasitustestistä ja ylipainosta. Mulle ei ekalla neuvola käynnillä puhuttu mitään, että sinne olisin joutumassa, mutta pelkään, että saan kuitenkin lähetteen. Kuitenkin painoindeksi 30. Sukurasitteena ainoastaan mummolla diabetes.

Miten suuresta ylipainosta yleensä joutuu automaattisesti sokerirasitustestiin?
Tuun huutelee kesäkuisista et täällä kans ylipainoa ja dm2 löytyy suvusta ja mullakin terkkari olisi unohtanut kirjoittaa tuohon aiempaan rasitukseen lähetteen jos en olisi pyytänyt. Kannattaa siis kysyä, jos ne ei aina muista.
 
Mulla on tänään eka päivä ilman pahoinvointilääkkeitä ja so far so good! Ihanaa, että alkaa helpottaa jo nyt. Edelleen saa kyllä kokoajan olla syömässä ja vaan oikeastaan vaalea leipä menee. Eilen yritin nuudeleita, mutta tuli ihan kamala närästys ja yö meni valvoessa.

tänään on 11+0, pahoinvointi alko jo 5 vai 6+jotain, eli onhan tässä nyt jo jokunen viikko kärsitty.
 
Minäkin taidan nyt uskaltaa avata suuni, olen tätä ketjua seuraillut jo hyvän tovin. Täällä siis laskettu aika lokakuun alussa, nyt meneillään rv 14+2. Pahoinvointia on edelleen silloin tällöin ja väsymys on aivan mahdoton. Töissä nyt jaksaa jotenkin, mutta kotona tulee vain nukuttua.

Tämä on meille ensimmäinen lapsi, eikä olla kyllä mitään hankintoja vielä tehty eikä varmaan hetkeen vielä tehdäkään. Sukupuolikin luultavasti jätetään yllätykseksi. Uutta autoa ollaan mietitty, tällä hetkellä talouden molemmat autot ovat viime vuosituhannelta, eikä isofixistä tietoakaan. Se taitaisi kuitenkin olla aika kätevä ja turvallinen.

nt-ultrassa oli kaikki niinkuin pitikin. Vanhemmille ja isovanhemmille kerrottiin silloin melkein heti ultran jälkeen. Minun vanhemmilleni tämä on ensimmäinen lapsenlapsi ja ovat kyllä innoissaan. Työpaikallakin olen nyt jo asiasta kertonut. Nyt vain odotellaan seuraavaa neuvolaa ja rakenneultraa. Vieläkin on aika epätodellinen olo ja ollaan kyllä vielä aivan pihalla suunnilleen kaikesta
 
Tervetuloa mukaan @Kontiainen12 :) Meillä on nyt vasta tullut ensimmäiset isofix-istuimet lapsille. Kaukalollekaan ei ollut mitään telakkaa, vaan turvavöillä on menty. Turvavyökiinnitys on yhtä turvallinen ja oikeastaan myös aika helppo, kun se alkaa rutiinilla sujumaan! Toki uudemmat autot on todennäkösesti kolaritilanteissa turvallisempia (tai no kai tämäkin riippuu autosta), mut pelkkien isofixien takia ei tarvitse vaihtaa.

En pärjännytkään ilman lääkkeitä, eilisilta meni oksentaessa :( Tänään on nt-ultraa varten verikokeet.
 
@rosmarin mulla oli tiistaina myös nuo verikokeet. Asun HUSin alueella, tuleekohan tulokset kantaan jossain vaiheessa?

Milloin teillä on nt-ultra? Mulla on ens viikon tiistaina.
Asun kans pk-seudulla ja ne tuli ainakin viimeks 6 viikon viiveellä omakantaan. Ihan tyhmää, et menee niin kauan :D ultran jälkeen saa luultavimmin kirjeen kotiin, jossa lukee vaan, että kaikki on kunnossa. Sit saa odottaa hyvän tovin, et pääsee näkemään ne riskiluvut.

No aika samaan aikaan meillä on ultrat! Mulla on ens torstaina, vähän jo jännittää :sneaky:
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska
Me asuttiin myös pk-seudulla kun odotin näitä kolmea ensimmäistä ja muistaakseni tuli kirje kotiin aika reilusti ultran jälkeen, jossa sitten oli nää riskiluvut ym.

Nyt asutaan pohjanmaalla ja täällä saatiin riskiluvut heti ultrassa. Ultran jälkeen siis siinä kun oli ne niskaturvotukset mitattu niin ne vaan merkattiin sinne tietoihin ja verikokeiden tulokset oli siellä valmiina niin saatiin ne riskiluvut sitten siltä istumalta :)

Toisen nt oli 1.0mm ja toisen 1.1mm eli hyvät. Ja riskiluvut oli 1:27250 ja toisella 1:21796

Mulla seuraava ultra on viikolla 16+, tämän kuun lopussa :)
 
Onpas ollut kivan vilkasta ja uusia viestejä on tullut.

Täällä mennään tänään rv 14+0. Huikeaa kuinka aika juoksee. Reilu viikko sitten tosiaan kävin ultrassa ja siellähän köllötteli pieni ihme. Jotenkin tuli jo suuri rakkaus tuota reilu 6cm pituista ihmisen alkua kohtaan. Itsellä nuo ultrat juuri vaikuttaa että tuntuu jo ihan mini mini vauvalta tuo pieni. Nyt hän taitaakin jo näillä viikoilla olla yli 10cm. Huikeaa

Pahoinvointi alkaa vihdoin väistymään. Mikä ihana olo kun ei ole huonoa oloa. Siis oon niin fiiliksissä. tulihan tuota oksennettua useamman viikon ajan.

Tässä on nyt 6 viikkoa rakenneultraan. Ihan järetöntä. keväällä aika kun tuntuu muutenkin juoksevan lujaa. Ja sitten ollaan jo puolivälissä. Mulla onkin nyt tasaisesti jo käyntejä. 2 viikon päästä on ah, niin ällöttävä sokerirasitus. Aiempien raskauksien diabetekset vaikuttaa vaikka olenkin ollut aina normaalipainoinen ja elämäntavat on terveeliset. Viimeksi kuitenkin oli insuliinihoutoinen radi ja se radi on takuulla nytkin. Jokainen sairastettu radi lisää seuraavassa raskaudessa riskiä. Perheessäni ja suvussa on niin 1 kuin 2-tyypin diabetestä. Eli sukurasite on suuri. No mä osaan elää sen kanssa. Nyt aamupaastot on heittäneet yli rajan kunnes tajusin lisätä hiilihydraatteja ruokaan. Tadaa, arvot olleet sen jälkeen todella hyviä. Öisin liian pitkä tauko nostaa mulla verensokereita. puhutaan ns. aamunkoitto ilmiöstä. Kun sokerit liikaa laskevat, alkaa oma elimistö itse hajoittamaan sokeria ja näin veren sokeripitoisuus nousee aamulla. Mutta raskausdiabetekset on kaikki aina vähän erilaisia ja onneksi raskauksien jälkeen arvot on olleet hyviä.

Eli 2 viikon päästä sokerirasitus, siitä 4 viikkoa on rakenneultra. Siitä 2 viikkoa on lääkärikäynti. Ja sitten taas pian neuvola.
 
Nyt on hieman pelottava tilanne.. oon nyt Pääsiäisen vietossa ja täällä on henkilö, joka on altistunut koronalle. Nyt pelottaa oonko saanut minäkin sen. Onkohan sillä vaikutusta raskauden kulkuun ja voikohan aihettaa keskenmenon? Täällä nyt 10+5.
No onpa nyt kumma tilanne että ei ole karanteenissa? Ja tosi ikävä yhteensattuma että oot vielä ollut kontaktissa ihmiseen. Toivotaan että hällä ei ole ja/tai sinä et sitä saa. Itse on täytynyt tässä vähän kovettaa itsensä että teen parhaani etten altistu, mutta sillehän en sitten mitään voi jos kaikesta huolimatta niin käy. eikä tuo tarkoita välttämättä yhtään mitään sinun kohdallasi. Uskotaan niin!!
 
Mulla on sukurasite diabetekseen, niin mulla on sokerirasitus kaksi kertaa juuri rv 14 ja toinen sitten silloin kun normaalisti erittäin suurella osalla. Oon käynyt kerran rasituksessa, vaikka en ollut raskaanakaan sukurasitteen vuoksi ja silloin oli ainakin helppo juttu

Sitten vielä iloiset uutiset, altistuneen koronatestitulos oli tullut ja se oli negatiivinen!
Hei luinkin vasta tämän viestin nyt. Aivan mahtavaa ja helpottava tieto!!! Mutta ihmisen vastuulisuutta kyllä kuuluttaisin perään. Mutta ihanaa että sinä voit huokaista helpotuksesta nyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska
Huomenta! En asu pääkaupunkiseudulla, mutta asun HUS:in alueella. Verikokeiden tulokset tulivat vielä saman päivän aikana omakantaan. Onpa jännä miten paljon voi olla ajoissa eroa.

Tänään mennään ultraan katselemaan niskaturvotus. Jännittää kyllä tosi paljon. Ikälisää tulokseen tulee jo aika paljon, kun on 38-vuotta lasissa.

Meillä on meneillään muutto enkä ole oikein ehtinyt somettaa. Muutetaan väliaikaiseen asuntoon, koska aloitettiin rakennusprojekti. Me oltiin yritetty vauvaa jo keväästä asti, joten ei ajateltu, että tää raskaus tulee tähän rakentamisen kylkeen näin nopeasti. Mutta niinhän siinä usein käy, että kaikki isot jutut tapahtuukin sitten yhtäaikaa :)
 
@Mysteerio tsemppiä muuttoon! Me muutettiin Suomeen esikoisen odotusaikana ja se oli viimesellä kuukaudella aivan superraskasta :D Tulehan sit ultran jälkeen kertomaan, miten meni:)

mullakin näkyy muut labrakokeet kannassa, mutta seulojen osalta lukee vaan, että näyte on otettu. Ne tulee sit joskus myöhemmin. Muuten olikin kaikki arvot takasin viitearvoissa, kun kuukausi sitten heittelivät hyperemeesin takia.

Tänään 11+3, hurjaa, että kohta on jo eka kolmannes takana :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska
@rosmarin mulla ei näy kannassa mitään muitakaan tuloksia. Outoa! Multa mitattiin ferritiinikin ja olisin halunnut sen arvon tietää, mutta ei näy :( kilpirauhasarvot otettiin 3vko sitten ja silloin ne tuli kantaan.

Täällä tänään 11+4 ja todellakin tuntuu oudolta, että pian ollaan kaikkein suurimman riskin viikoista selvitty. Ens viikon ultra vähän jännittää! :) oireista sen verran, että mä oo ollut lähes oireeton jo parisen viikkoa :)
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
@Paatuska mulla labratutkimukset löytyi neuvolan merkinnän yläosasta. siellä siis linkki laboratoriotutkimukset. Muuta kautta en oo vielä niitä löytänyt :D

Tää alku on kyllä loppujen lopuksi mennyt nopeesti, vaikka kuukausi sit tuntuikin sohvanpohjalta oksentaessa, että tätä jatkuu ikuisesti. Ehdin muutamaan otteeseen katua (vaikka en oikeasti katunut, ristiriitaista) koko raskautta, kun olo oli jotain niin kamalaa. Nyt on onneksi toipuminen menossa ja kohta varmaan jaksaa jo vähän touhuillakin :)
 
@rosmarin mulla näkyy siellä vaan seuraava lähete kilpirauhaskokeisiin, mutta ei mitään tuloksia :(

Jotenkin aika on mennyt nopeasti mutta toisaalta taas liikaa pelätessä tosi hitaasti :D nyt on onneks pelko vähän väistynyt viimeisimmän ultran jälkeen niin, että on voinut jo vähän nauttia ja ehkä suunnitella myös vähän jo tulevaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Heippa!

Tänään ultra takana ja todettiin, että voidaan unohtaa veriarvot ja lähettää tilatut vaunut takaisin. Ultrassa nimittäin näkyikin kaksoset!!!! Niskaturvotus toisella 0.8mm ja toisella 1.3mm eli tosi hyvät. Riskiarvoa kaksosille ei saa. Kaikki elimet olivat sellaiset kuin pitikin ja molemmat olivat yli 13 viikkoisen kokoisia, vaikka nyt on vasta 12+5. Se oli kätilön mukaan hyvä merkki.

Ollaan aivan hämillään eikä voida uskoa. Varsinkin, kun kyseessä oli pakastealkion siirto ja vain yksi alkio siirrettiin. Identtiset siis tulossa.

Huh, huh!
 
Kamomilla_K
Käytin alkuun Multivita raskaus ja imetys-vitamiinia, mutta jätin sen poos, kun vatsa on ollut niin huonossa kunnossa nyt raskausaikana, siinä kun on rautaa, ja sehän on tunnettu vatsaärsytyksestä. Siirryin ihan normiin monivitamiiniin, jossa ei kuitenkaan ole a-vitamiinilisää.

Onkos teillä muilla ollut rv 11 > vielä menkkamaisia kipuja? Itselläni alkoi nyt, vähän huolestuttaa, mutta ei sentään mitään vuotoa ole ollut.

Ensi viikolla olisi sitten nt-ultra, jännittää kovasti, että onko pikku tyyppi vielä elossa.
 
Oi jännää @Paatuska :love: selviskö muuten niistä koetuloksista/vrp:stä mitään lisää?

menkkamaisia jomotuksia ei oo ollut, esikoisesta oli enemmänkin. Nyt iskon ettei ole, kun kolmas raskaus suht lyhyen ajan sisällä - paikat on jo valmiiksi venyny joka suuntaan :LOL: välillä kyllä nipistelee ja vähän särkee hetkellisesti.

mulla on joku mammavitamiini kaapissa ja otan aina kun muistan ja pystyn. Nyt pitäis alkaa tsemppaamaan, kun olo on parempi eikä ole tarvinnut kokoajan olla oksentamassa. Kroppa olisi varmasti kiitollinen vitamiineista 2kk jälkeen :D
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska

Yhteistyössä