Lokakuiset 2021

Vierailija, voi kurja mikä kokemus sulla on taustalla :( ei ihme, että pelottaa ja jännittää. Onneksi saatte niptin suoraan! Meillä on myös nipt verikokeet muutaman viikon päästä, tosin ihan omakustanteisesti ja omasta tahdosta. Edellisissäkin on otettu ja on tuonut ihanan rauhan odotukselle ❤

Huono olo on iltasin pahinta, päivät alkaa mennä jo ihan ok. Liikaa ei saa tehdä ja kokoajan pitää syödä. Ahdistaa tulevat raskauskilot tän jatkuvan syömisen myötä....

Synnytys myös mietityttää jo nyt. Edellinen synnytys kesti kokonaisuudessaan 6-7h supistusten alkamisesta ja jos taas nopeutuu, niin ehdinkö edes sairaalaan :D Täytyy varmaan ottaa neuvolassa puheeksi.
 
vierailija
Heippa!

Kävin np-ultraa varten verikokeissa. Tulokset tulivat tosi nopeasti. Pakkohan ne oli vilkaista, vaikka kaikki sanoo ettei niistä kannata päätellä mitään ennen ultraa. Molemmat arvot olivat korkeat. Papp-a oli n.2800 ja s-hcgb-v oli 106. Rupesin jo epäilemään, että olisikohan mulla ollut aluksi kaksosraskaus, koska se vissiin nostaa noita arvoja. Mulla oli sitä todella runsasta vuotoa alussa, joten se voisi selittyä sillä. Jännittää kyllä se suhdelukujen laskeminen. En tiedä onko tuo papp-a tarpeeksi korkea ettei esim. ikä vedä mom lukua sitten liian alhaiseksi. Ikäähän on nyt 38.
Mäkin kävin kurkkimassa omat tulokset ja mielestäni ne oli tosi matalat S-hcg-B-V 60,43 ug/l ja S-Pappa 210 mU/l. Verikokeet otettu rv 9+1, ikää mulla 28v. Nyt alkuviikosta nt ultra, jota jännitän kovasti, että onko siellä kaikki kunnossa.

Ylipäänsä tosi vähän löytyy netistä tietoa nuista arvoista ja vaikka tiedänkin ettei niitä pitäisi itse koittaa tulkita, niin kovasti huolestuin..
 
Mäkin kävin kurkkimassa omat tulokset ja mielestäni ne oli tosi matalat S-hcg-B-V 60,43 ug/l ja S-Pappa 210 mU/l. Verikokeet otettu rv 9+1, ikää mulla 28v. Nyt alkuviikosta nt ultra, jota jännitän kovasti, että onko siellä kaikki kunnossa.

Ylipäänsä tosi vähän löytyy netistä tietoa nuista arvoista ja vaikka tiedänkin ettei niitä pitäisi itse koittaa tulkita, niin kovasti huolestuin..
Helsingissä tulokset tuli ainakin vuosi sit 6 viikon viiveellä, ärsyttää kun ei pääse itse hämmästelemään :D vaikka yksinään ne luvut ei kerro mitään, oon ymmärtänyt et siihen otetaan myös ikä ja tosiaan toki myös se niskaturvotus mukaan, että saadaan riskiluku. Ja viikkokin vaikuttaa, millä verikokeet on otettu. Sulla on kuitenkin ”vasta” 9+1, joten sillä on varmasti myös hyvin paljon merkitystä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mysteerio
Mulla on verikokeet vasta 11+1 eli pääsiäisen jälkeen. :) siitähän ne käynnit sitten alkaakin 12+1 ultra ja sen jälkeen 13+0 toiset verikokeet (kilppari). Sitten sokerirasitus 13+6. Mulla on PCO joten joudun tuohon rasitukseen kaksi kertaa. Seuraava neuvola mulla on vasta rv 16. Eka oli rv 9, joten aika pitkä tauko tuli tähän väliin. :)
 
Mulla on eka neuvola ens viikolla, 10+1, saa nähä miten saan ultra-ajan näin lyhyellä varotusajalla. Muuten ei tuo neuvola juuri nappaa :D ekalla kerralla kun ei oikein mitään tapahdu. Sit taitaakin joo olla aika pitkä tauko, mut sen jälkeen aletaan kuunnella sydänääniä ja mitata sf-mittaa (tää kyl varmaan vasta puolen välin kohilla).

mä joudun myös kertaalleen sokerirasitukseen, kunlähtöpaino oli ylipainon puolella. Eli siis sehän on sit ihan kohta kans, reilu 3 viikon päästä voi hoitaa senkin sit alta pois. Aiemmissa raskauksissa oon käynyt vapaaehtoisesti toisen, kun paino on noussut niin hirveää vauhtia ja vatsa kasvanut aika isoksi. Radia ei vielä oo ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska
Minun täytyy käydä kaksi kertaa sokerirasituksessa. Ilmeisesti sukurasitteen takia. Ekassa raskaudessa piti käydä vain kerran. Päätin, että menen sinne vasta ihan viimeisinä mahdollisina päivinä. On nimittäin edelleenkin niin huono olo. Aamulla oksensin taas. Vatsa on löysällä ja jatkuvasti huono olo. Tänään on ollut menkkatyylistä kipua ja vähän alaselkäänkin koskee. Onko teillä muilla ollut kipuja? Myös nivuseen välillä vihloo ikävästi.
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
vierailija
Minun täytyy käydä kaksi kertaa sokerirasituksessa. Ilmeisesti sukurasitteen takia. Ekassa raskaudessa piti käydä vain kerran. Päätin, että menen sinne vasta ihan viimeisinä mahdollisina päivinä. On nimittäin edelleenkin niin huono olo. Aamulla oksensin taas. Vatsa on löysällä ja jatkuvasti huono olo. Tänään on ollut menkkatyylistä kipua ja vähän alaselkäänkin koskee. Onko teillä muilla ollut kipuja? Myös nivuseen välillä vihloo ikävästi.
Minulla välillä jomottelee hetkittäin alaselkää ja vatsaa, vihlontaa myös nivusissa ja pieniä tuikkauksia ajoittain tuolla jossain emättimen sisällä :D Mitään näistä ei kuitenkaan pitkiä aikoja eikä läheskään joka päivä.
Minä kävin ekassa raskaudessa kaksi kertaa sokerirasituksessa, tokassa ei tarvinnut käydä kertaakaan mutta nyt meen taas kerran siihen myöhäsempään siitä syystä et kuopus painoi 4,2kg. Se oli aika ylläri kun esikoinen painoi vaan hiukan yli 3kg ja molemmat on syntyneet ihan lasketun ajan tienoilla :D
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Mulla välillä särkee kohdunseudulle, ei kovaa mut vähän nipistelee. Oon aatellut, että johtuu kohdun kasvusta, kun nyt se on aika pieni vielä ja kasvaa vauhdilla.

Tänään on ollut taas kauhea olo, oksentaa on saanut kolme vai neljä kertaa ja kokoajan vatsassa velloo. Toivon niin, että tää helpottais parin viikon sisällä ja vois taas alkaa liikkua ja syödä vähän normaalimmin. Ruokavalio koostuu tällä hetkellä aika pitkälti vaan hiilareista :rolleyes:
 
Kamomilla_K
Heippa, minäkin tänne uskaltaudun, olemme aviopari, 26 ja 27-vuotiaat, ja laskettu aika olisi ihan lokakuun lopussa. Nyt rv 9+3, ensimmäinen lapsi olisi meille tulossa, tai periaatteessa toinen, viime vuonna raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon, joka löytyi täysin yllättäen nt-ultrassa. Nyt toivottavasti kaikki menisi hyvin. Kovasti jännittää tuleva ultra, onko kaikki kunnossa.

Oloja on kyllä ollut, vatsa koko ajan sekaisin, ja monet ruoat ei maistu, onneksi kuitenkin ihan hyvin olen saanut syötyä, eikä ole tarvinnut oksentaa, tosin on kylläkin ihan nippa nappa, kyllä sitä on pidäteltyä tullut.
Viime raskaudessa oli kyllä kamala, krapulainen olo koko ajan ja oksennus lensi, onneksi tällä kertaa vähän helpompaa.

Säikähdyskin tuli jo koettua, kun aloin yhtenä päivänä vuotamaan, päivystyksessä onneksi pikku tyypillä oli kaikki ok, johtui ilmeisesti matalalle kiinnittyneestä istukasta.
 
vierailija
Täällä myös yksi lokakuun odottaja :)
Eilen oli nt-ultra jossa pienillä kaikki hyvin, kaksosia täällä siis odotellaan. Ikää mulla 30v ja ennestään meillä on kolme lasta.

Ultrassa selvisi, että vauvoilla on kaikki ns. Omaa eli istukat, kalvot ym. Vähä riskisin kaksosraskaus siis kyseessä, mikä vähän helpottaa jännitystä vaikka riskiraskaus toki edelleenkin.

Pahoinvointia ja oksentelua on ollut 5+ viikolta lähtien niinkuin kaikista aiemmistakin. Odottelen kovasti jo tämän olon loppumista, aiemmissa loppunut rv 16-18 eli hetken varmaan saa vielä odotella tälläkin kertaa.

Eilen kerrottiin lapsille raskaudesta ja oli ihanaa kun kaikki olivat asiasta erittäin innoissaan :) tällä kertaa lapset osaavat olla odotuksessa ihan eritavalla mukana kun ovat jo vähän isompia. He ovat syntyneet niin pienillä iköeroilla etteivät oikeen vielä ymmärtäneet asiaa kunnolla tällöin. Esikoinen jollain tavalla ymmärsi kun odotin nykyistä kuopusta, mutta kun heilläkin ikäero alle 3vuotta niin ei kuitenkaan samalla tavalla kuin nyt :)

Onnea kaikille odotukseen <3

-vivianna
 
  • Tykkää
Reactions: Liilja ja rosmarin
Tervetuloa uusille! :)

Mä oon niin malttamaton, että meen taas varhaisultraan tänään. :D kätilön tekemänä yksityisellä ei onneksi maksa kuin n. 80€. Syy miksi meen taas on se, että ollaan menossa mun vanhempien luokse pääsiäisenä ja ajateltiin kertoa raskaudesta silloin. Torstaina kun mennään on mulla aikaisemman ultran mukaan 10+3 ja neuvolan mukaan 10+6. Jotenkin tuntuisi karulta kertoa ja sitten jos sikiöllä ei olisikaan kaikki hyvin niin heti perään saisi kertoa, että ei sittenkään :D

Nt-ultra mulla on tasan kahden viikon päästä. Toivon todella, että sikiöllä on kaikki hyvin, vaikka raskausoireita ei juuri enää ole ja lugesteronitkin loppuivat eilen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Liilja ja rosmarin
Tervetuloa uusille! Kiva saada lisää porukkaa :)

@Paatuska ymmärrän hyvin, ite tekisi myös mieli käydä vielä vähän kurkkimassa ja varmistamassa, että kaikki on hyvin.

Tänään on 10+0 ja huomenna eka neuvola. Jospa huomenna saisi varata ajan nt-ultraan. Varmaan sinne 12-13 viikolle otan, niin pääsee arvailemaan sukupuolta nub-teorian puitteissa :D

Paino on taas päässyt putoamaan, kun huono olo on vaivannut. Tänään taas saanut jo kaksi kertaa oksentaa :( Loppuisi jo tää pahoinvointi, tänään kaupassa käynti oli ihan tuskaa ja nyt loppu päivä menee sohvalla. Masentavaa, kun mihinkään ei kykene.
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska ja Liilja
Rv 11+2 (varhaisultran mukaan muutaman päivän pienempi)
Ihanan oireetonta! Masua ei näy vielä ollenkaan. Me ollaan pystytty pitään tää ihan ihmeellisesti salassa, vain yhdelle ystävälle oon kertonut. Normaalisti lähipiirissä sellasia ihmisiä, jotka kovasti utelee ja arvailee, mutta koronan ansiosta nyt on vältytty näiltäki hetkiltä. :LOL:
Kaksi viikkoa vielä npultraan, eiköhän sitten kerrota ainaki iha lähimmille.

Täällä myös hankintoina niinki "pikku" juttu kun tilavampi auto. Turvakaukalo, sitteri ja hoitoalusta puuttuu. Kaiken muun aikalailla oon säästäny kuopukselta. Yhdistelmävaunut lähes käyttämättömät. Raskausvaatteet oottaa valmiina käyttöönottoa, samoin imetys- ja vauvan vaatteet! Jotainhan spesiaalia sitä tällekkin vauvalle haluaa sitten hankkia, mutta ihanan rauhallinen olo kun melkein kaikki on jo periaatteessa valmiina eikä tarvi ainakaan stressailla noista.


Aion tässä raskaudessa panostaa omaan hyvinvointiin. Rahat saa merkkivaatteiden sijaan mennä hierontoihin ja muihin rentouttaviin hoitoihin, mahdollisesti synnytysvalmennukseen sekä doulan palkkaamiseen. :love:
 
Tervetuloa uusille! Kiva saada lisää porukkaa

@Paatuska ymmärrän hyvin, ite tekisi myös mieli käydä vielä vähän kurkkimassa ja varmistamassa, että kaikki on hyvin.

Tänään on 10+0 ja huomenna eka neuvola. Jospa huomenna saisi varata ajan nt-ultraan. Varmaan sinne 12-13 viikolle otan, niin pääsee arvailemaan sukupuolta nub-teorian puitteissa

Paino on taas päässyt putoamaan, kun huono olo on vaivannut. Tänään taas saanut jo kaksi kertaa oksentaa Loppuisi jo tää pahoinvointi, tänään kaupassa käynti oli ihan tuskaa ja nyt loppu päivä menee sohvalla. Masentavaa, kun mihinkään ei kykene.
Mulla ultra joskus rv 13+3 ja elättelen kans toiveita, että sillon pystys nubista näkee sukupuolen! Jostain luinki että nuilla viikoilla se on jo aika varma ennuste. :)
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
vierailija
Rosmarin kuulostaa kyllä ikävältä tuo pahoinvointi ja varmasti rankkaa kahden pienen kanssa. :/

Itsellä edelleen muistissa meidän nykyisen kuopuksen odotusaika pahoinvointeineen kun oli vauva ja taapero siinä sivussa, huh.

Nyt tuntuukin että pääsee silleen helpolla kun nuo lapset on jo niin omatoimisia (7v, 6v ja 5v) niin saa ihan eritavalla huilia tän pahoinvoinnin kanssa.

Toivottavasti Paatuskalla ultrassa pienellä kaikki niinkuin kuuluukin niin pääsette sitten viikonloppuna ilouutisia kertomaan :)

-vivianna
 
@Liilja samaa mietin, että tässä raskaudessa aion kyllä käydä hierojalla ja kylpylässä myös, jos koronatilanne antaa myöten :love:

meillä on kans isomman auton hankinta edessä. Ootteko mitä katelleet/miettineet? Mulla on facebookin turvaistuinryhmä laulanut, kun oon yrittänyt etsiä sopivaa autoa :D tällä hetkellä vaihtoehtoina on peugeot 5008 ja skoda kodiaq, molemmat 7 paikkasia mut myös keskirivillä 3 isofix-penkkiä :) mahtuu anoppikin välillä kyytiin, jos on pari lisäpenkkiä. Mies ei suostu mihinkään perhevaniin/minibussiin, joten aika rajotetut on valikoimat...

vierailija, ihanaa, että teillä on isommat jo omatoimisia ja saat lepäillä! Toivottavasti paha olo sielläkin helpottaisi pikapuoliin!
 
  • Tykkää
Reactions: Liilja
vierailija
Ihanaa kun täällä on pitkästä aikaa keskustelua! Täällä on ollu niin hiljaiseloa et ehtii lukemaan muidenkin kuukausien keskustelut!
mulla on pian np-ultra, jännittää niin paljon odottaa! Toivottavasti kaikki on hyvin ja pääsee kertomaan läheisille. Erityisesti ootan et pääsis kertoo lapsille!
ootteko miettinyt jotain ”tapoja” millä tavalla kertoa?
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
vierailija
Meilläkin edessä isomman auton hankinta. Oltiin jo katseltu etukäteen sellaista kuusi paikkaista, mutta se ei nyt sitten riitäkään eli pakko alkaa suunnittelemaan jotain seitsemän paikkaista.
Meillä on nyt viisi paikkainen johon mahtuu hyvin kaikille kolmelle istuimet vierekkäin takapenkille ja se on kyllä ollut oikein toimiva.

Me kerrottiin lapsille nt-ultran jälkeen. Näytettiin ultra kuvat ja kerrottiin että lääkärissä kurkistettiin äidin mahaan ja siellä näytti tältä. Esikoinen tajusi välittömästi kun näki kuvan jossa oli selkeä sivuprofiili toisesta vauvasta. Keskimmäinen ymmärsi myös hetken perästä, mutta kuopukselle sai kuvia jo vähän tulkata ennenkuin ymmärsi mistä on kyse :D

Eniten itsekin odotin lapsille kertomista kun arvasin että vastaanotto on varmasti innokas, varsinkin esikoinen on toivonut että meille tulisi vielä perheenlisäystä. :)

-vivianna
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Me ollaan kerrottu heti, vanhin täytti just 3v, eli ei ymmärrä vielä, vaikka osaakin sanoa, että äidin masussa on vauva. Helpompi ollut myös selittää tätä pahoinvointia, kun on joku syy ja voi sanoa, että se loppuu pian (I hope).

on kyllä ihanaa, että täällä on keskustelua! Mulla on nyt kännykkä ihan liikaa kädessä, kun mitään muuta ei oikein voi tehdä tässä pahoinvoinnissa. Oon lukenut yrityspuolta ja muiden kuukausikeskustelujen kuulumiset myös :D
 
Mä oon lukenut myös muita keskusteluja ja käyttänyt näihin monta tuntia jo tänään :D

Täällä ultra takana ja oli niin ihana nähdä pikkuinen 10+1 viikkoja täysin vastaava sikiö. :love: Siellä se pieni jumppasi ja heilutteli käsiä ja jalkoja. Saatiin videokin muistoksi :) ihana kokemus perhe-artessa :)
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: rosmarin ja Tiukuna
Mulla oli eka neuvola, sokerirasitus ylipainon takia onkin vasta rv24-27 - halleluja, en tiedä miten selviäisin parin viikon päästä tosta :D

nt-ultran varasin myös, 12+2 on nyt aika, kun laskin väärin ja katoin, että seuraavat olis ollut 15.viikolla. No, onneksi otetaan nipt niin saadaan siinä sukupuoli selville samalla :D

ootteko muuten kattonu kiinalaisesta kalenterista, kumpi olisi sen mukaan tulossa? Sen mukaan meille tulisi poika, mut tähän astise on ollut päin vastoin joten luotto aika pientä :LOL: ja edellisillä kerroilla omatkin epäilyt on mennyt täysin pieleen:sneaky:
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska
Paatuska ihana kuulla että pieni jumppasi siellä menemään ja kaikki hyvin :)

Rosmarin kävin kurkkaamassa tota kiinalaista kalenteria ja mikäli nyt oikein katsoin niin kaikki edelliset menneet metsään :D tällä kertaa tuon mukaan olisi poika tulossa.

Me ollaan kahden ensimmäisen kohdalla kysytty sukupuoli rakenneultrassa ja vikan kohdalla haluttiin jättää ylläriksi. Tällä kertaa varmaan kysytään jos sukupuolet näkyy kun käytännössä kaikki pitää ostaa, koska ollaan annettu käytännössä kaikki vauvakamat eteenpäin mun siskoille.

Tänään ollut taas pahoinvoinnin kanssa huonompi päivä, mikään ei ole pysynyt sisällä tähän mennessä. Jahka kohta helpottaisi..
 
Mä kans kävin kurkkaamassa tuon kalenterin ja sen perusteella olis tulossa poika :D Mä haluaisin kyllä tietää sukupuolen, että varmaan rakenneuktrassa sitä kysellään. :)

Olisiko hyviä ideoita kuinka kertoa raskaudesta? Tää olis mun vanhemmille eka lapsenlapsi niin olis kiva keksiä jotain kivaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin

Yhteistyössä