Lokakuiset 2021

Vähän alkaa muuten jännittää miten tää alkuvuosi menee mm.töiden osalta kun kaikilla aiemmillakin kerroilla oon voinut tosi huonosti ekat kuukaudet. Kumpa säästyisi siltä mut en jaksa uskoa et neljäs kerta ois erilainen
 
Mamm3
Amalia89.
Samat mietteet et mitenkähän alkuvuosi menee jos yhtään menee samallalailla kuin kolme edellistä. Hirveet pahoinvoinnit olleet aina läsnä lähes puoleenväliin raskautta ja sitten alkanut selkä reistailla loppuraskaudesta.
Oma työkin kun on fyysistä niin saa nähdä.

Nyt on kyllä ollu tosi hyvä olo, ainut on selkäsärky ajoittain ja alavatsan vihlominen nopeissa liikkeissä kuten kun nousee vaikka sohvalta ylös tai kääntyy sängyssä.
 
  • Tykkää
Reactions: Amalia89
Uskaltaudun myös mukaan ketjuun. Täällä tänään 4+5, la 4.10. Itse olen 35v Uudeltamaalta, ensimmäinen lapsi kyseessä. Eka haamu dpo 10 3+2 pc:llä, sen jälkeen olen tehnyt jemmatestejä pois ja viivat ovat toistaiseksi vahvistuneet hyvin.

Oireina täällä heti nelosviikolla alkanut aamu-unettomuus, joka on minulle hyvin epätyypillistä. Välillä tuntuu myös hassu puristava tunne nenän varressa silmien välissä. Tämmöistä ei ole ollut kuin tässä ja edeltävässä lyhyeksi jääneessä kemiallisessa plussassa pari kuukautta sitten. Muuten ei vielä ole ollut kuin lieviä alavatsan nippailuja ja jomotuksia.

Onnea kaikille plussanneille!
 
Myös mulle voitte laittaa yv:tä täällä, jos haluatte tuohon salaiseen Faceryhmään. @jiiis myös edelleen lisää ryhmään jäseniä, mutta mä lupauiduin auttamaan.

Eli laittakaa meille yv:nä linkki Face-profiiliinne, niin saamme pyydettyä teitä facekavereiksi ja siten llisättyä faceryhmään..

Onnea kaikille plussanneille tännekin puolelle!
 
  • Tykkää
Reactions: jiiis
Väisätär
Täällä nyt 4+4 ja kovasti mietityttäny tuo korona rokote. Ensimmäisen rokotteenhan ehdin jo ottaa, kun ei tämä raskaus nyt ihan vielä ollut suunnitelmissa, vaan vasta keväällä parin viikon päästä olis se tehoste rokotuksen aika.. työkavereista osa kärsiny kovasta kuumehorkasta ja lihaskivuista, osalle ei ole tullut mitään. Kuumeisesti itse lukenut eri lähteistä raskaudesta ja koronarokotteesta, kun en nyt tiedä miten tekis. Toisaalta raskaana sairastettava korona voi olla tosi raju, että pienempi paha kai se rokote olisi Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia? Kuitenkin työskentelen tuolla etulinjan edessä vieläpä, meidän potilaista kun ei voi tietää onko sairastuneita kyseiseen tautiin vai ei, joten senkin puolesta rokote olisi järkevä ottaa loppuun
 
vierailija
Täällä nyt 4+4 ja kovasti mietityttäny tuo korona rokote. Ensimmäisen rokotteenhan ehdin jo ottaa, kun ei tämä raskaus nyt ihan vielä ollut suunnitelmissa, vaan vasta keväällä parin viikon päästä olis se tehoste rokotuksen aika.. työkavereista osa kärsiny kovasta kuumehorkasta ja lihaskivuista, osalle ei ole tullut mitään. Kuumeisesti itse lukenut eri lähteistä raskaudesta ja koronarokotteesta, kun en nyt tiedä miten tekis. Toisaalta raskaana sairastettava korona voi olla tosi raju, että pienempi paha kai se rokote olisi Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia? Kuitenkin työskentelen tuolla etulinjan edessä vieläpä, meidän potilaista kun ei voi tietää onko sairastuneita kyseiseen tautiin vai ei, joten senkin puolesta rokote olisi järkevä ottaa loppuun
Eikös tuosta rokotteesta oo puhuttu et raskaana olevia ei rokoteta eikä raskautta suositella pariin kuukauteen rokotteen ottamisen jälkeen Paitsi jos raskaana oleva on suuressa vakavan koronataudin riskissä perussairauden tai työn vuoksi, voidaan rokottaa, jos itse niin toivoo.
 
Eikös tuosta rokotteesta oo puhuttu et raskaana olevia ei rokoteta eikä raskautta suositella pariin kuukauteen rokotteen ottamisen jälkeen Paitsi jos raskaana oleva on suuressa vakavan koronataudin riskissä perussairauden tai työn vuoksi, voidaan rokottaa, jos itse niin toivoo.
Näin mäkin luin, varmaan totaalieristäytyminen edessä hetkeksi. Pelottaako ketään tämä?
 
Mulla alko toissapäivänä hirveä vatsakipu fyysisen rasituksen yhteydessä. Pelottaa ihan hirveästi, että tämä meneekin kesken. Mutta yritän nyt kuitenkin pysyä mahdollisimman optimistisena!
Kivun jälkeen jostain ihmeen syystä tuli pakollinen tarve tehdä uusi raskaustesti, vaikka ihanko se mistään kertoisi :D mutta kyllä mua silti ainakin helpotti, että viiva ei ollut häipynyt tai haalennut! Olisikohan näillä testien välillä 4pv?
 
vierailijA
Täällä nyt 4+4 ja kovasti mietityttäny tuo korona rokote. Ensimmäisen rokotteenhan ehdin jo ottaa, kun ei tämä raskaus nyt ihan vielä ollut suunnitelmissa, vaan vasta keväällä parin viikon päästä olis se tehoste rokotuksen aika.. työkavereista osa kärsiny kovasta kuumehorkasta ja lihaskivuista, osalle ei ole tullut mitään. Kuumeisesti itse lukenut eri lähteistä raskaudesta ja koronarokotteesta, kun en nyt tiedä miten tekis. Toisaalta raskaana sairastettava korona voi olla tosi raju, että pienempi paha kai se rokote olisi Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia? Kuitenkin työskentelen tuolla etulinjan edessä vieläpä, meidän potilaista kun ei voi tietää onko sairastuneita kyseiseen tautiin vai ei, joten senkin puolesta rokote olisi järkevä ottaa loppuun
Missä olet töissä? Miten meinaat toimia töissä ja koronan kanssa? Varhaiskasvatusta ei suositella ollenkaan, se taitaakin olla perusteltu syy erityisäiriysrahalle. Samoin korona potilaiden kanssa työskentelevät, jos työnantajalla ei ole tarjota muuta työtä.

Mä olen vasta palaamassa esikoisen jäljiltä töihin. Kerkeän pätkän olla ennen uutta. Meinasin juuri päikkyä, kunnes selvisi ettei sinne suositella mennä töihin. Tällä hetkellä olisin menossa ensin auttamaan korona rokotuksissa ja sitten tk luukulla. Lie onko se sitten päiväkotia parempi, mutta näin työterveyslaitos suositteli toimimaan
 
vierailija
Missä olet töissä? Miten meinaat toimia töissä ja koronan kanssa? Varhaiskasvatusta ei suositella ollenkaan, se taitaakin olla perusteltu syy erityisäiriysrahalle. Samoin korona potilaiden kanssa työskentelevät, jos työnantajalla ei ole tarjota muuta työtä.

Mä olen vasta palaamassa esikoisen jäljiltä töihin. Kerkeän pätkän olla ennen uutta. Meinasin juuri päikkyä, kunnes selvisi ettei sinne suositella mennä töihin. Tällä hetkellä olisin menossa ensin auttamaan korona rokotuksissa ja sitten tk luukulla. Lie onko se sitten päiväkotia parempi, mutta näin työterveyslaitos suositteli toimimaan
Olen töissä ensihoidossa, suojia kyllä käytetään päivittäin. Sen verran hiljaisempi paikka, missä työskentelen, että suoraa korona vaaraa ei juuri nyt ole, eri asia sitten jos lähtee kiihtymään. Erityisäitiysrahaan en ole oikeutettu työn puolesta. Sen parempaa korvaavaa työtä tuskin löytyy sairaalan sisältä... Juuri työn luonteen huomioon ottaen rokote olisi kuitenkin hyvä ottaa.
 
Olen töissä ensihoidossa, suojia kyllä käytetään päivittäin. Sen verran hiljaisempi paikka, missä työskentelen, että suoraa korona vaaraa ei juuri nyt ole, eri asia sitten jos lähtee kiihtymään. Erityisäitiysrahaan en ole oikeutettu työn puolesta. Sen parempaa korvaavaa työtä tuskin löytyy sairaalan sisältä... Juuri työn luonteen huomioon ottaen rokote olisi kuitenkin hyvä ottaa.
Meillä ei työterveys edes suostunut rokottamaan nyt kun olen raskaana.
 
Enna93
Liityn tänne mukaan seurailemaan toisten kuulumisia ja raskauksien etenemistä.

Tein tänään positiivisen testin kahden haamun jäljiltä. Nyt olisi eka tulossa ja ikää mulla on 28v. Aloitettiin vuoden alusta yrittämään ja sattui tärppäämään ekasta kierrosta, mikä oli todella suuri ihme, kun en ollut varma lainkaan ovuloisinko, kun on niin pitkä ja vaihteleva kuukautiskierto ollut.

Olen aivan innoissani ja toivon todella että pikkuinen pysyisi matkassa loppuun saakka, olen niin kauan haaveillut omasta lapsesta. ❤

Ihana kuulla teidän muiden kokemuksista ja tuntemuksista. Itselläni on ollut nyt kovaa väsymystä viikon verran, rinnat kipeytyivät eilisestä alkaen, menkkakipuja reilun viikon, palelua, yliherkkyyttä, itken siis ihan tyhmistä asioista ja vatsassa semmoinen jännä tunne.
 
Öppähöppä
Mä oon tuol syyskuisissa, mut la on niin loppukuusta ja aiemmat menny yli, että tulin lukeen tätäkin :)

Ja piti siis alkaa kommentoimaan, että Väisätär mulla on aivan sama tilanne!!! Ekan rokotteen ehdin saada, ja nyt tokaa mietin.. Mut hirvittää ne kuumeet ym ja oon ehkä päättänyt olla ottamatta. Mutta vielä emmin..
 
  • Tykkää
Reactions: inasofia
vierailija
Mä oon tuol syyskuisissa, mut la on niin loppukuusta ja aiemmat menny yli, että tulin lukeen tätäkin

Ja piti siis alkaa kommentoimaan, että Väisätär mulla on aivan sama tilanne!!! Ekan rokotteen ehdin saada, ja nyt tokaa mietin.. Mut hirvittää ne kuumeet ym ja oon ehkä päättänyt olla ottamatta. Mutta vielä emmin..
Oon nyt lukenu paljon tosta rokotteesta, lähinnä enkunkielisiä artikkeleita, ja kaikki puoltaa sitä, ettei pitäis olla haittaa sikiölle, mutta kun ei ole testattu tai ainakaan testaustuloksia ei ole julkistettu. Kyllä oon nyt päättäny rokotteen ottaa tämänhetkisen tiedon valossa. Toisaalta, jos siitä ois huomattu olevan haittaa raskaana oleville, niin silloinhan se ois kieltolistalla automaattisesti, ei edes mietittäisi. Nyt kuitenkin ne, jotka on ns etulinjassa, saavat ottaa oman harkinnan mukaan. Hankala asia kylläkin päättää ilman selkeetä tutkimusnäyttöä asiasta..
 
Öppähöppä
Niinpä, mäki oon lukenu paljon just kaikkia jenkkisivuja ja siellähän sanotaan, että saa ottaa.. Myös terqtologisesta sanottiin, että ottaa vaan.

Mut yllättäen työterveyslääkäri sanoi, että ehkei kannata. Toki hänellä ei varmasti mitää parempaa tietoa ole, kuin kellää muullakaan.. Halusiko vaan rajata vastuunsa..
 
Niinpä, mäki oon lukenu paljon just kaikkia jenkkisivuja ja siellähän sanotaan, että saa ottaa.. Myös terqtologisesta sanottiin, että ottaa vaan.

Mut yllättäen työterveyslääkäri sanoi, että ehkei kannata. Toki hänellä ei varmasti mitää parempaa tietoa ole, kuin kellää muullakaan.. Halusiko vaan rajata vastuunsa..
Meillä tosiaan työterveyslääkäri sanoi että ehdoton ei. Ja neuvolan terkka vielä kysyi hussin tartuntatautilääkäriltä, joka vastas myös että ei suosittele ottamaan.
 
vierailija
Rokotteesta. Itse työskentelen myös ”etulinjassa”. Ei ole annettu lupaa ottaa rokotetta, vaikka ulkomailla sitä suositellaan vastaavassa tilanteessa raskaana oleville. Tämä on vähän outo näkemys Suomessa. Ja nyt on tullut tietoa, että tauti on rankempi raskaana olevilla ja nämä muunnokset leviää helpommin. Minua tämä stressaa kovasti, kun järki sanoo että pitäs ottaa rokote, mutta Suomessa virallinen kanta on ei. Eihän se äidin raju tulehdus ja ne taudin hoidossakaan käytetyt lääkkeet mitään terveellisiä sikiölle ole? Ja miten vauvalle käy, jos itse joutuu tehohoitoon? Ja saahan influenssarokotettakin ottaa raskaana ollessa?
 
  • Surullinen
Reactions: Annamaija 76

Yhteistyössä