Lokakuiset 2020

Huomenna ultra. Toisaalta odotan innolla, koska vihdoin pääsee ekaa kertaa näkemään onko kaikki hyvin. Toisaalta pelottaa aika paljon et jos kaikki ei ookkaan hyvin. Ristiriitaset on siis fiilikset. Jännittyneenä huomenna menossa. Mies jää esikoisen kanssa kotiin niinkuin ohjeistus on.

Paha olo edelleen. Koko ajan.

Koska se äitiyspakkaus oikeen julkistetaan! Esikoisesta 2018 se tuli jo maaliskuun puolessa välissä. Kuulemma syntyneiden vauvojen määrä vaikuttaa myös julkistukseen, koska yleensä pian sen julkistuksen jälkeen on alettu jakaa uutta pakkausta kun vanha on loppunut. Tänä vuonna on kuitenkin syntynyt jo yli 300 vauvaa enemmän kuin vuosi sitten tähän aikaan ja vuosi sitten tähän aikaan uusi pakkaus oli jo julkistettu...

Esikoinen alkaa seota päästään kun ei nää kavereita. Juoksentelee ympäri kämppää pää kolmantena jalkana. Välillä mennään karhukävelyä ja kauheeta räkänaurua kuuluu vaan. En tiiä mistä tota energiaa riittää kun öisin heräilee nyt yhtäkkiä tosi paljon. En jotenkin tykkää kun esikoinen tulee lähelle, kun hän hyppii päälle ja mua oikeen sattuu vatsaan kun on niin jotenkin "raju" ton läheisyydenkaipuunsa kanssa. Ja joku vaihe menossa, että vaan äiti kelpaa.

Sellasia pohdintoja vaan. Täydet viikot paukkuu. Rv 12+0
 
Huomenna ultra. Toisaalta odotan innolla, koska vihdoin pääsee ekaa kertaa näkemään onko kaikki hyvin. Toisaalta pelottaa aika paljon et jos kaikki ei ookkaan hyvin. Ristiriitaset on siis fiilikset. Jännittyneenä huomenna menossa. Mies jää esikoisen kanssa kotiin niinkuin ohjeistus on.

Paha olo edelleen. Koko ajan.

Koska se äitiyspakkaus oikeen julkistetaan! Esikoisesta 2018 se tuli jo maaliskuun puolessa välissä. Kuulemma syntyneiden vauvojen määrä vaikuttaa myös julkistukseen, koska yleensä pian sen julkistuksen jälkeen on alettu jakaa uutta pakkausta kun vanha on loppunut. Tänä vuonna on kuitenkin syntynyt jo yli 300 vauvaa enemmän kuin vuosi sitten tähän aikaan ja vuosi sitten tähän aikaan uusi pakkaus oli jo julkistettu...

Esikoinen alkaa seota päästään kun ei nää kavereita. Juoksentelee ympäri kämppää pää kolmantena jalkana. Välillä mennään karhukävelyä ja kauheeta räkänaurua kuuluu vaan. En tiiä mistä tota energiaa riittää kun öisin heräilee nyt yhtäkkiä tosi paljon. En jotenkin tykkää kun esikoinen tulee lähelle, kun hän hyppii päälle ja mua oikeen sattuu vatsaan kun on niin jotenkin "raju" ton läheisyydenkaipuunsa kanssa. Ja joku vaihe menossa, että vaan äiti kelpaa.

Sellasia pohdintoja vaan. Täydet viikot paukkuu. Rv 12+0
@Fiksulikka tsemppiä huomiseen! Huomenna jännitys helpottaa :)
Mä kävin tänään labrassa ja ensi viikon lopulla on ultra. Jotenkin oikein havahtui, että kohta tää alkuhermoilu helpottaa, mutta samalla tietty rupes enemmän jännittään onko kaikki hyvin.

Meidän yleensä kiltistä esikoisesta on kuoriutunut joku hirviö näiden parin viikon aikana. Tekee ihan tahallaan kiusaa kaikessa mahdollisessa ja samalla pitää kanssa olla koko ajan äidissä kiinni. On tää aikamoista. Tavallaan nautin että hän saa olla kotona, vaikka päiväkodissakin viihtyy kyllä hyvin. Mut toi jatkuva riehuminen on rankkaa. Varmaan purkaa tuntemuksiaan kun tutut rutiinit on rikottu eikä nää kavereitaan
 
Minulla nyt 11+0 ja ultra ensi viikolla. Sinne saa mennä vain yksin, soittivat ihan ja varmistivat, että yksin tulen. Nyt on tosi tarkkaa.

Onko teillä jo mahat pyöristyneet? Minulla näkyy ihan selvästi ja väsyttää kamalasti. Hajuaisti on tosi terävä, joten ei koronaa ainakaan vielä..

Toivottavasti saadaan kaikki hyviä ultrauutisia, sellaista myönteistä kaipaa nyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Daxe
Mäkin uskallan liittyä nyt mukaan! Viime viikolla oli NT ultra & verikokeen tulokset on myös ja kaikki on ok!! Ihanaa. Takana kkm viime joulukuussa. Esikoista odotetaan.

Mulla alkaa myös maha näkymään. Kyllä tästä osa on raskautta vaikka etäpäivinä onkin tullut vähän enemmän syötyä

Pahoinvointi onneksi pysyy poissa kun muistaa syödä. Olo onneksi nyt muutekin paranemaan päin. Pahoinvointi ja se väsymys on ollut ihan kamalaa.
 
Mullakin nyt nt-ultra takanapäin ja kaikki hyvin. Itkuhan siinä tuli kun näin sen ihanan olennon siellä ruudulla pomppimassa. Toivotaan kaikille muillekin hyviä uutisia ultrasta. Nyt tuntuu että uskaltaa jo vapaammin puhua esim töissä asiasta.

Mulla on maha alkanut tällä viikolla enemmän pyöristyä ja ainakin iltaisin on jo pieni pömppis. Painoa tullut pari kiloa.
 
Ultrassa kaikki hyvin! Kovin oli unelias kaveri ja piti tökkiä vähän et lähtis liikkeelle. Sit heittikin kuperkeikkaa. Syke oli reilu 150 ja turvotus oli kuulemma 1 mm. Omapostiin tuli jo nyt illalla kirje, että ei todettu kohonnutta riskiä downille ja että ei tarvetta jatkotutkimuksille. Ja lopussa "Hyvää jatkoa raskaudellenne" ;D

Laskettu aikaistui päivällä ja on nyt 11.10. Jännä et kirjas sen kun muistan, että esikoinen sillon vastas kahta päivää isompaa ekassa ultrassa ja sillon kirjattiin, että ei tarvetta muuttaa laskettua aikaa.

Niin tänään onkin sitten 12+2
 
Ihanaa lukea teidän ultrakuulumisia! :)
Omaa vielä odotellessa, se olisi pääsiäisen jälkeen. Hassua, miten samaan aikaan tää alkuraskaus on kulunut nopeasti, mutta sitten taas todella hitaasti! Meillä tulee vielä tässä kahden viikon päästä muutto omaan kotiin! (Eli siis ensimmäiseen omistamaamme, tähän asti asuttu vuokralla.) Uskon, että kunhan pakkauspuuhat kunnolla käynnistyy ja keskittyy muuttoon, muutamat viikot hurahtaa hetkessä ohi. Muuton jälkeen ajattelimme alkaa kertoa lähipiirille vauvauutisesta, en malta odottaa. :)

Mites teillä muilla raskausoireet? Ovatko pysyneet samoina, muuttuneet tai jo kenties hävinneet?
Itse olen siis nyt rv 10+4, ja etova olo on jo jäänyt. Väsymystä on edelleen. Ilmavaivat on aivan kauhea riesa, sekä tietysti jatkuva pissshätä. Tänään oli iltapäivästä ja alkuillasta koko ajan sellainen hassu paineentunne alavatsalla, vähän niinkuin rakko olisi todella täynnä.
 
Ihanaa lukea teidän ultrakuulumisia!
Omaa vielä odotellessa, se olisi pääsiäisen jälkeen. Hassua, miten samaan aikaan tää alkuraskaus on kulunut nopeasti, mutta sitten taas todella hitaasti! Meillä tulee vielä tässä kahden viikon päästä muutto omaan kotiin! (Eli siis ensimmäiseen omistamaamme, tähän asti asuttu vuokralla.) Uskon, että kunhan pakkauspuuhat kunnolla käynnistyy ja keskittyy muuttoon, muutamat viikot hurahtaa hetkessä ohi. Muuton jälkeen ajattelimme alkaa kertoa lähipiirille vauvauutisesta, en malta odottaa.

Mites teillä muilla raskausoireet? Ovatko pysyneet samoina, muuttuneet tai jo kenties hävinneet?
Itse olen siis nyt rv 10+4, ja etova olo on jo jäänyt. Väsymystä on edelleen. Ilmavaivat on aivan kauhea riesa, sekä tietysti jatkuva pissshätä. Tänään oli iltapäivästä ja alkuillasta koko ajan sellainen hassu paineentunne alavatsalla, vähän niinkuin rakko olisi todella täynnä.
Mulla väsymys ja etova olo ovat jo väistyneet, eikä tissitkää ole niin arat. Nyt sitten on alkanut alavatsan vihlonta ja mahan kivistyksen tunteet. Ja siis oon herkillä, tunteet ovat voimakkaita.
 
Eikö tää pahoinvointi lopu koskaan? Tänään rv 13+2.

Ens viikolla olis eka sokerirasitus :sick: ja joudun menee kahdesti kun mun isällä 2-tyypin diabetes. Toivottavasti en oksenna siellä ja olis nyt se paastoarvo sen 5.2 tai alle :X3:
 
Eikö tää pahoinvointi lopu koskaan? Tänään rv 13+2.

Ens viikolla olis eka sokerirasitus ja joudun menee kahdesti kun mun isällä 2-tyypin diabetes. Toivottavasti en oksenna siellä ja olis nyt se paastoarvo sen 5.2 tai alle
Voi ei! Mulla loppui etova olo jo muutamia viikkoja sitten (nyt rv11+3). Toivottavasti helpottaisi pian! Oletko pohtinut pahoinvointilääkkeiden syömistä?

Millä perusteella sokerirasitukseen joutuu? Itselleni ei siitä puhuttu mitään ekassa neuvolassa.
 
Voi ei! Mulla loppui etova olo jo muutamia viikkoja sitten (nyt rv11+3). Toivottavasti helpottaisi pian! Oletko pohtinut pahoinvointilääkkeiden syömistä?

Millä perusteella sokerirasitukseen joutuu? Itselleni ei siitä puhuttu mitään ekassa neuvolassa.
Joissain paikoissa joutuu kaikki eli on myös paikkakuntakohtaista. Pääsääntöisesti joutuu jos on korkea bmi, yli 25 v ensiodottaja, lähisuvussa diabetes tai ollut aikasemmassa raskaudessa radi tai iso vauva (yli 4,5 kg). Mutta toi iso vauvakin on ihan paikkakohtanen, toisaalla joutuu jos vauva ollut 4,4 kg ja toisaalla ei joudu vaikka olis yli 4,5 kg.
 
Joissain paikoissa joutuu kaikki eli on myös paikkakuntakohtaista. Pääsääntöisesti joutuu jos on korkea bmi, yli 25 v ensiodottaja, lähisuvussa diabetes tai ollut aikasemmassa raskaudessa radi tai iso vauva (yli 4,5 kg). Mutta toi iso vauvakin on ihan paikkakohtanen, toisaalla joutuu jos vauva ollut 4,4 kg ja toisaalla ei joudu vaikka olis yli 4,5 kg.
Okei. Itselläni on ylipainoa, mutta ilmeisesti ei sitten kyseistä rajaa ylittänyt... Olen 25v ensiodottaja, lähisuvussa ei kyllä muuten oo diabetesta, muutakuin isoäidillä 2. tyypin. Mutta ehkä sitten ei tää neuvolan terveydenhoitaja nähnyt aihetta sokerirasitukseen passittaa.. :unsure:
 
@Fiksulikka mulla tänään 12+0 ja pahoinvointi kans jatkuu. Oksettaa jos ei syö, just kun on syönyt ja välillä ihan muuten vaan. Esikoisesta jatkui viikolle 16 ja sen jälkeen vaihtelevasti. Mut ei enää päivittäin sen jälkeen. Pahoinvointi lamaannuttaa ja saa mut tosi kiukkuiseksi.
Ekassa raskaudessa oli sokerit ok, niin nyt sanottiin että ei tarvii mennä rasitukseen ellei jotain syytä ilmene. Mut mä en kokenu sitä testiä silloin kovin pahana. Oon kyllä kova syömään herkkuja, niin ei se litkukaan ollut mulle ihan karseen makuista
 
@Fiksulikka tsemppiä! Mulla on nyt jotain 14+0 ja alkaa pahoinvointi vasta helpottaa. Aamulla heti herätessä voi olla vielä ja jos syöntiväli menee liian pitkäks. Toivottavasti helpottais pian!

Oon ollu tosi väsynyt, ihan jo raskaudenkin takia mutta myös töiden. En oo oikein jaksanut mitään ylimääräistä ja tännekin palstalle taas tullut monta monta päivää taukoa.

Loppuviikosta viime viikolla ihmettelin, kun koko päivän oli jotain ihme kipuja. Ne oli varmaan kasvukipuja koska nyt maha on kasvanut sen verran että piti ottaa raskauspaidatkin jo käyttöön. Ei tätä kyllä löysillä vaatteilla enää piilotella :D kävin vaa’alla myös ja noin pari kiloa oli tullut painoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Fiksulikka
Elinanen
Moi!

Uskaltaudun myös mukaan, varhaisultrassa käyty jo kuukauden päivöt sitten ja ensi viikolla sitten eka kunnallinen. Huomenna ensimmäinen kolmannes täynnä.

Esikoista odotellaan, joskin epäuskoinen olo edelleen kun olen ollut lähes oireeton koko alkuraskauden eikä oikeen masuakaan vielä huomaa, ehkä iltaisin pientä turvotusta. Ihan ekoilla viikoilla muutamia viiltäviä kipuja tuntui kohdussa ja nälkä ja jano on normaalia kovempi, mutta helpolla päästy toistaiseksi.

Minulla sokerirasitus myös ensi viikolla, vaikka BMI 20,7 ja ikääkin 25v eikä suvussa diabetesta. Ehkä tässä paikkakuntakohtaisia eroja.

Oletteko muut vielä ehtineet haaveilla vaunuista tai tehnyt vertailua :)
 
  • Tykkää
Reactions: Unimaa ja mincha
Moi!

Uskaltaudun myös mukaan, varhaisultrassa käyty jo kuukauden päivöt sitten ja ensi viikolla sitten eka kunnallinen. Huomenna ensimmäinen kolmannes täynnä.

Esikoista odotellaan, joskin epäuskoinen olo edelleen kun olen ollut lähes oireeton koko alkuraskauden eikä oikeen masuakaan vielä huomaa, ehkä iltaisin pientä turvotusta. Ihan ekoilla viikoilla muutamia viiltäviä kipuja tuntui kohdussa ja nälkä ja jano on normaalia kovempi, mutta helpolla päästy toistaiseksi.

Minulla sokerirasitus myös ensi viikolla, vaikka BMI 20,7 ja ikääkin 25v eikä suvussa diabetesta. Ehkä tässä paikkakuntakohtaisia eroja.

Oletteko muut vielä ehtineet haaveilla vaunuista tai tehnyt vertailua
Tervetuloa mukaan! :)
Itse olen jonkin verran netistä katsellut vaunuja, mutta luulen että vasta ne vaunujen työntämisen testailut vaikuttaa sitten ostopäätökseen. Toisekseen, olen kallistumassa siihen, että hankittaisiin kahdet. Toiset olisi ihan kunnon jykevät vaunut (esim. Emmaljunga) ja toiset sitten pieneen taittuvat, näppärät ja sievät, joihin saisi turvakaukalon kiinni. Tämä lähinnä sen takia, että omistan hyvin pienen auton, mutta ulkoiltua tulee todella paljon ja vaihtelevassa säässä sekä maastossa.

Olemme mieheni kanssa päättäneet, että ostamme mahdollisimman paljon käytettynä tavaraa ja vaatetta vauvalle. Ensinnäkin se on edullisempaa, mutta myös vähemmän luontoa ym. kuluttavaa. :) Ainoa, minkä haluan uutena vauvalle, on turvakaukalo.
 
Elinanen
Sama täällä! Turvakaukalo uutena, ja ajattelin että ostettais kans yhdet ”kunnon” vaunut joihin turvakaukalo kiinni adaptereilla ja sitten matkarattaat. Matkarattaat kaverilla nuo bugaboon ant baset ja ne näytti kyllä hyvältä, joskin ovat melko hintavat mielestäni!
 
  • Tykkää
Reactions: Hepaliina
Moi!

Uskaltaudun myös mukaan, varhaisultrassa käyty jo kuukauden päivöt sitten ja ensi viikolla sitten eka kunnallinen. Huomenna ensimmäinen kolmannes täynnä.

Esikoista odotellaan, joskin epäuskoinen olo edelleen kun olen ollut lähes oireeton koko alkuraskauden eikä oikeen masuakaan vielä huomaa, ehkä iltaisin pientä turvotusta. Ihan ekoilla viikoilla muutamia viiltäviä kipuja tuntui kohdussa ja nälkä ja jano on normaalia kovempi, mutta helpolla päästy toistaiseksi.

Minulla sokerirasitus myös ensi viikolla, vaikka BMI 20,7 ja ikääkin 25v eikä suvussa diabetesta. Ehkä tässä paikkakuntakohtaisia eroja.

Oletteko muut vielä ehtineet haaveilla vaunuista tai tehnyt vertailua
Tervetuloa! Jos fb ryhmään haluat myös liittyä niin nakkaa mulle yv viestinä sähköpostiosoitetta niin laitan kutsua tulemaan.

Mä haaveilen vaunuista ym tavaroista. Metästän kaikki käytettynä, mitään mulla ei oo edelliseltä jäljellä kun hänen piti olla se kuopus tosiaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Daxe
Repäisykipuja on alkanut tulemaan, mikä on outoa koska ei mulla aikaisemmin oo näin voimakkaita ollut ja varsinkaan näin aikasten (14+4 tänään). Varasin rakenneultran nyt, menee toukokuun toiseksi viimiselle viikolle. On taas jotain mitä odottaa.
 
vierailija
Tervetuloa! Jos fb ryhmään haluat myös liittyä niin nakkaa mulle yv viestinä sähköpostiosoitetta niin laitan kutsua tulemaan.

Mä haaveilen vaunuista ym tavaroista. Metästän kaikki käytettynä, mitään mulla ei oo edelliseltä jäljellä kun hänen piti olla se kuopus tosiaan.
Oi ois ihana, poistin FBn varmaankin vuoden päivät sitten kun ei tullut juuri käytettyä, mutta nyt tekisi mieli tehdä uusiksi kun siellä ihania lastenvaatekirppreitakin
 
  • Tykkää
Reactions: mincha
Hei naiset! Ei ookkaan hetkeen tullu tänne kirjoiteltua. Muuten vointi on ollu nyt ihan ok, mutta eilen iski ruokailujen jälkeen tosi huono olo, ja sitten illalla olikin pakko oksentaa, vaikka on tuota huonoa oloa ollutkin, varsinkin silloin viikoilla 6-8 oli, niin ekaa kertaa tuli oksennuksena ulos. Mutta helpotti kyllä heti. Jospa ei kuitenkaan usein nuin kävis. Myös toinen tympeä vaiva eli ummetus on välillä ollut riesana. Mahan repäisykipyja on ollut, lähinnä yöllä kylkeä kääntäessä, ja vessaan saa nousta lähes joka yö, joskus useaankin otteeseen.. Huomaa myös että tunteet on tosi herkillä. Ensviikolla ois verikoe, ja siitä reilu viikko niin nt-ultra. Pissatestit oli negatiivisiä, tuli muuten tosi äkkiä niistä ne tulokset! Tässä vähän kuulumisia tähän väliin. Jos jotain hyvää tästä kotona pysyttelystä pitää etsiä, niin on saanut hyvin piiloteltua tätä pikku salaisuutta, kun ei ole tuttavia nähnyt. Töissä kyllä yks ihminen kysy vitsillä että oonko raskaana kun en juo enää kahvia, sanoin vaan että ei enää maistu, tee on parempaa.. En vaan halua vielä puhua tästä kun kuitenkin on vielä riskiviikot. Nyt siis neuvolan mukaan 11+3, minun omien laskujen mukaan vois olla kyllä pari päivää pidemmälläkin.. Oikein hyviä vointeja kaikille, ja jaksamisia näihin poikkeusoloihin!
 
Ens viikolla olis sokerirasitus ja neuvola peräkkäisinä päivinä. Oon jo asennoitunut, että jos radi tulee niin sitten tulee. En aio turhaa stressata sokereista kun syöminen ja liikkuminen on kunnossa, niin eiköhän ne pysy ihan mallillaan niinkun viimeksikin.

Kohtu on jo melko selkeä pallo tossa alavatsalla. Tuntuu sellaselta vähän kovalta. Nopeemmin kasvaa vatsa kuin esikoisesta vaikka painoa ei oo tullut kuin kilo.

Tänään rv 14+0
 
  • Tykkää
Reactions: mincha

Yhteistyössä