Lokakuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **Johanna**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

**Johanna**

Vieras
Tiikeri, poika 17.8.2008, 2515 g ja 45 cm, kolmas, tyttö 10/97, tyttö 10/06 (la 1.10.)
Neepu, tyttö 9.9.2008 3035 g ja 49 cm, toinen, tyttö 9/06 (la 2.10.2008)
kauris, tyttö 5.10.2008, 4065 g ja 52 cm, toinen, tyttö 04/07 (la 3.10.2008)
Mariella81, tyttö 6.10.2008, 4550 g ja 53 cm, toinen, tyttö 04/07 (la 4.10.2008)
Silkkimaki, tyttö 7.10.2008, 3805 g ja 50 cm, toinen, poika 06/06 (la 8.10.2008)
Satu -81, poika 10.10.2008, 418 8g ja 54cm, toinen, poika 8/06 (la 11.10)
Lumi81, tyttö 11.10.2008, 3820 g ja 49 cm, kolmas, tyttö 03/02, tyttö 10/07 (la 12.10)
Kesä1, tyttö 15.10.2008, 4140g ja 52cm, kolmas, poika 07/05, tyttö 09/06 (la 9.10)
Hilmaliina, poika 17.10.2008, 3370g ja 51 cm, esikoinen
Marianne-78, poika 25.10.2008, 3220g ja 49cm, esikoinen (la 27.10)
Piupaupou 77, tyttö, 26.10.2008, 3380g ja 50cm, esikoinen (la 27.10.)
**Johanna** tyttö, 29.10.2008, 3250g, 50 cm, kolmas, tytöt 06/97, 01/06 (la 17.10.)
Aurora83, poika, 29.10.2008, 3860g ja 53 cm, esikoinen (la 29.10.)

Moi vaan kaikille.

Pikaisesti jotain kirjoittelen nyt kun neiti nukkuu vihdoinkin.
Nyt ollaan siis viikko kotielämää harjoiteltu. Toisaalta kaikki on mennyt tosi leppoisasti. Tyttö on aika helpon oloinen tapaus ollut ainakin tähän asti. Itkua tulee lähinnä nälkäisenä. Parina yönä on pientä mahanpurua ollut ilmassa. Sitäkään ei onneksi mitenkään kovassa mittakaavassa. Toisaalta sitten taas olen kuitenkin ihan pöllämystynyt tästä väsymyksestä mikä on koko ajan. Kyllähän tämän teoriassa tiesi mutta kun ei ole tuota käytännön kokemusta aikasemmasta, niin siksi on välillä ihan kauhuissaan, että tätäkö tää nyt tulee olemaan monta vuotta. Seuraavan kerran saa nukkua 18 vuoden päästä :)

Neuvolantäti kävi eilen ja paino oli jo mukavasti noussut yli syntymäpainon. Eli nyt lasissa on on jo huikeat 3430g. Syntymäpaino oli siis 3380g. Eli ruokaa tulee tarpeeksi. Kiva kuulla, sillä olenkin sitä moneen kertaan miettinyt, että tuleeko sieltä tissistä mitään vaiko ei. Tosin meillä on kyllä pulloruokinta vielä tässä rinnalla. Jäänteitä sieltä teho-osastokeikalta. Mutta nyt tyttö on vihdoinkin oppinut imemään rintaa kunnolla eli pullon osuus tullee vähenemään.

Sen verran teiltä kokeneilta kysyisin, että tytön pylly on kovasti punoittanut pari päivää. Bepanthenia ollaan laitettu mutta en tiedä onko ollut apua. Mitä muita kikkoja vois käyttää, että saisi punoituksen vähän paremmaksi?

Kirjoitelkaahan kuulumisia kun ehditte.

Piupaupou + typsy 11 päivää

Hei Piupaupou!
Sivusta seurailijana..Hei Piupaupou
Meillä kakkonen syntyi 8.11. Sama ongelma oli kun päästiin kotiin synnäriltä, että peppu punoittaa kovasti. Neuvolan täti muistutti että käy ostamassa Natusanin sinkkivoidetta (muut ei kuulemma yhtä hyviä) ja sitä reippasti punoitusalueelle joka vaipan vaihdon yhteydessä. Tällä kikalla saatiin alta viikossa sileä peppu..Suosittelen kokeilemaan!

Moikka! Miten teillä on lähtenyt vauvan hoito käyntiin? Onko muilla jo valvoskeltu öitä itkien ja huutaen? Meillä oli viime yö aikamoista itkua ja huutoa kolmisen tuntia ja sitten vauva vihdoin nukahti syliini ja nukkuikin loppuyön normaalisti heräten parin kolmen tunnin välein syömään. Päättelin huudosta ja kippura-asennosta, että itkuisuus johtui vatsavaivoista.

Onko vinkkiä miten vauvaa saisi rauhoitettua? Yritin erilaisia kantoasentoja eikä niistä ollut tehoa... Samoin yritin jumpata vauvan jalkoja ja lauleskelin ja vaikka mitä. Lueskelin koliikista, että siihen ei varsinaisesti olekaan mitään apua, mutta onko silti teillä vinkkejä?

Suoraan sanottuna jännittää nyt jo ensi yö jos on samanlaista huutoa... Sitä oli aika vaikea seurata kun ei pystynyt auttamaan vauvaa mitenkään ja toinen kärsi selvästi :( Toivottavasti oli vain ohimenevää...

Hei!

Hilmis: Meillä poika vääntelee naamaa unissaan.. ilmeisesti masu on kipeä, muttei niin kipeä, että se saisi huutoa aikaan. Luulisin, että jos niistä perinteisistä ei ole apua.. kanniskeluasennot ja pierujumppa.. niin ei ole paljoa mitä voit tehdä vauvan oloa helpottaaksesi. Tarkoitan siis, että mihin itse voit vaikuttaa, on lähinnä niiden ennaltaehkäisy. Oman ruokavalion tarkistus, erilaisten imetysasentojen kokeilu, pystyasennossa pitäminen (?) syötön jälkeen ja sitten erilaiset apteekkituotteet, kuten Rela-tipat (maitohappobakt. rauhoittaa vatsaa..) ja Cuplaton/Disflatyl, jotka pilkkoo ilmakuplia.. Näiden pienten suolistot on vielä niin kehittymättömiä, että varmaan kaikilla on jonkin asteisia vatsanpuruja, eikä sen tarvitse silti olla koliikkia.

Meillä myös pienellä masuvaivoja. Kovaa vääntelehtimistä ja parkaisuja. Meidän neidin mahavaivat johtuvat ihan selkeästi ahmimisesta ja liikasyönnistä. Öisin meillä masuvaivoja ei onneksi ainakaan vielä ole ollut kun neiti syö öisin aina paljon rauhallisemmin ja vähemmän kuin päivällä. Päiväsaikaan vedetään sitten niin kuin ei ikinä olisi ruokaa saatu ja kamalia määriä. Sen jälkeen sitten huudetaan.

Me ainakin kesken ruokailunkin nostetaan tyttö röyhtäilemään. Sitten taas jatketaan ateriointina. Se on vähentänyt masuvaivoja. Sitten vaan pidetään sylissä ja hyssytellään, ja varsinkin tuossa olkapäällä kun pitää ja nostaa vähän jaloista, niin se auttaa ainakin meillä.

Meillä oli masuvaivoja myös alkuun ja jännitti yöt. Itselläni auttoi että se että röyhtäytin ja yritin katsoa ettei pääse niin hotkimaan. Myös jostain syystä kylkiasento auttoi meillä. Siis tyyny syliin ja vauva siihen selin itseen kyljelleen ja silittelin sitten masua navan ympäriltä hiljaa myötäpäivään (suoli kulkee niin päin). Enää ei ole itkeskellyt sitä eikä tule ilmaa samalla tavalla. Muuten kyllä kitisee ja seurustelee yöllä monta tuntia enkä meinaa saada nukkumaan.
Meillä menee muuten hyvin ja nukutaan hyvin päivällä mutta yöllä on hankalia pätkiä valveilla ja rauhattomana. Ehkä se rytmi kääntyy. Oltiin sairaalassa yksi yö valohoidossa keltaisuuden takia mutta sekin oli ihan ok käynti, itselleni oli ihan sama nukunko nyt siellä vai kotona. TUlipahan ruoat valmiina tarjottimelle :)) Arvot laski kyllä heti ja päästiin saman tien nyt kotiin. Painoa myös on tullut vähän hitaasti vaikka vauva näyttää voivan hyvin muuten mutta täytyy myös herätellä syöttämään useammin ja olla tarkkaa imetysen kanssa että menee ruoka perille asti. Syntymäpainoa ei olla vielä saatu takaisin, n.100g puuttuu. Muuten on ihanaa vauva-arkea, aletaan oppia yhdessä pikkuhiljaa päivittäisiä toimintoja. Esikoinen kun on niin minulle on kaikki uutta ja ihmeellistä ja rutiinien luomista vielä.

t.mom<3 ja pikku-mies 14vrk

Kiitos vastauksistanne... vaikka tiedänkin, että vatsavaivat on yleisiä pikkuisilla niin silti tää tuntuu niin vaikealta kun ei voi toista auttaa. Nyt sain herran (4 vk) rauhoittumaan kun taputtelin pepulle ja se makoili tossa reiden päällä. Saa nähdä kauanko nukkuu... Tosin tänään ei ole ollut sellaista huutoa kuin viime yönä ja toivottavasti itsekin pääsen kohta nukkumaan :)

Meillä on todnäk sama syy kuin Piupaupoulla eli ahmiminen. Mulla tulee maitoa erittäin runsaasti ja ilmeisesti myöskin vauhdilla. Ja tosiaan niin kuin kirjoitit, niin päivällä syödään kuin viimeistä päivää ja yöllä tosiaan paljon hillitymmin eikä myöskään kitinöitä sitten ole syönnin jälkeen. Olen yrittänyt nyt sitä väliröyhtäytystä ja tänään erityisesti kiinnitin huomiota tuohon imetysasentoon ja imuotteeseen... Luulen, että välillä otteessa olis korjaamisen varaa ja vauveli nielee ilmaa... Katsotaan miten asiat etenevät! Nyt yritän mennä nukkumaan... Ihanaa kun on tällainen palsta jossa voi kysellä neuvoa muilta äideiltä, miten sitä ennen pärjättiin :)

Hello.

Joo, meilläkin ahmitaan. Iltaisin imemisen tarve on valtava, tyttö vetää 20-30 minuttia ensin ilman sen suurempia taukoja ja sitten nukahdellaan, rähjätään rinnalla ja syödään. Toisina iltoina 2-3 tuntia.

Hilmikselle suuri sympatiahali, meidän keskimmäinen oli kovasti vatsavaivainen,
ja valvoimme suurin piirtein ensimmäiset kolme kuukautta. Parhaimpia keinoja helpottaa vauvan oloa olivat olkapäällä kantaminen, vaunujen lykkiminen kynnyksen yli (matala kynnys), vatsan hierominen (netistä saa hyvät ohjeet) ja "pierettäminen". Kakkonen oli sairaalassa teho-osastolla sydämensä vuoksi ensimmäisen kuukauden, ja siellä vauvoilta mitattiin lämpö joka aamu ja ilta. Siinä tuli sitten samalla "pieretettyä" vauva kuumemittarilla. Mittaria ei siis saa työntää kuin ihan inan peräaukoon, mutta kun sitä pyörittelee hieman, niin jo tulee ilmaa, jos on tullakseen. Tätä ei tietenkään itkevälle vauvalle voi tehdä, mutta sairaalassa tehtiin juurikin aamulla ja illalla, ja oli näin ollen vähän vatsavaivoja ennaltaehkäisevä juttu.

Ajattelin, että jos tämä lapsi osoittaa vähänkin koliikin merkkejä, niin menemme lymfaterapeutille. Ja Relat haen huomenna, vaikka ei varsinaisesti vatsavaivaa ole vielä ollutkaan.

Millaisia päiviä teillä muilla elellään? Meillä herätään n. klo 7-8 ja syödään tunnin verran, sitten nukutaan 3-5 tuntia, valvotaan pari tuntia, nukutaan n. 3 tuntia, syödään ja valvotaan pari tuntia, nukutaan 2-3 tuntia, syödään, nukutaan hetki, syödään ja nukutaan hetki, syödään ja syödään kunnes unimatti tulee n. klo 23-01, sitten syödään n. klo 03 ja sitten onkin taas aamu ja kello 7. Yöllä syödään n. 20-30 min., muulloin syöminen saattaa kestää tunninkin kerrallaan, illalla pari, kolme tuntia.

Tässä lopuksi vielä linkki, tätä tekstiä pidän itse kovin lohdullisena:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=100
Ainakin meidän vauva on virka-aikainen...

Johanna ja Vilja 18 vrk

Kiitos Johanna tosta linkistä! Olen noilla sivuilla käynyt aikaisemminkin ja muistan, että jossain keskusteluketjussa mainittiin tuo artikkeli. Sitä en kuitenkaan löytänyt silloin mistään... Kieltämättä tuo kuulosti hyvin tutulta ja oli nimenomaan lohduttava :) Mietin jos pitäiskö se tulostaa ja laittaa seinälle ja aina kun tulee ahdistus niin lukea sitä kuin mantraa... Ja se linkki missä oli "äidin tarina kuukauden ikäisen kanssa" oli myös loistava.

Meillä on selvästi tuo iltakitinä ja tissillä asuminen tuttua. Tänäänkin luulin jo pojan nukahtaneen sänkyynsä kunnes ehkä vartin päästä kuuluu erittäin vaativa BÄÄÄÄ! Otin pojan tissille ja siinä se hyvin kevyesti imi muutaman minuutin ja nukahti jälleen... Kannoin uudelleen sänkyyn ja siellä se nyt tuhisee ja välillä ääntelee kaikenlaista, mutta nukkuu (nyt ainakin...).

Meillä muuten on nyt ton huutoyön jälkeen mennyt ihan "normaalisti" eli poika ei ole huutanut kivusta ja ilmavaivoista... Toivottavasti se oli vain ohimenevää silloin. Olen tosiaan imetellyt aina pari kolme kertaa samasta rinnasta ja ehkä se sitten auttaa ettei sitä laktoosipitoista etumaitoa (huomaatteko, sitä on vietetty imetystukisivuilla aikaa ja opeteltu termejä...) tule liikaa... Katsotaan miten jatkossa menee.

Niin ja ne tissiriehumiset on meilläkin ihan normaalia ja sitä tapahtuu oikeastaan ainoastaan iltaisin. Aika jänniä nuo vauvat :)

Mitään rytmiä en osaa meillä kertoa, itsekin heräilen miten sattuu. Esim tänään heräsin vasta klo 11, tosin yö menikin kahden tunnin välein herätessä. Yleensä poika nukkuu 2-3,5 tunnin pätkissä yönsä, mutta viime yönä oli lyhyet välit. Ja väsyttää tietysti (silti surffaan nyt kun voisin nukkua, tyhmä minä). Päivällä ei ole niin minkäänlaista rytmiä, yleensä nukkuu tosi lyhyissä pätkissä ja syö 1-2 tunnin välein tai jotain sinnepäin. Alussa pidin kirjaa koska syödään ja nukutaan, mutta luovuin siitä kun eipä siitä mitään apua ole enää. Annan tissiä kun toinen haluaa ja vaihdan vaipan kun sen tarvii ;)

Hilmis ja poika 4 vk 2 pv

Ihan samaa on touhu meilläkin kun näyttää olevan muissakin osotteissa. Jotenkin helpottava kuulla ettei ole yksin tässä veneessä... :) Siis meillä myös päivisin nukutaan ja yöllä sitten kukutaan ja vaaditaan rintaa ja syödään tuntitolkulla ja kitistään jos laittaa pois. On ollut pakko nukuttaa viereen että voin itse nukkua jos poika puuhailee hereillä eikä huuda, välillä nimittäin vain tuijottelee maailmaa mutta itkee jos laittaa sänkyyn. Toivoisin että rytmi tosiaan kääntyy, siis että nukkuu pidemmät pätkät yöllä eikä niin että päivällä on pakko herättää rinnalle jatkuvasti uninen pieni. Minun on kellon kanssa syötettävä kun paino ei ole vieläkään syntymäpainossa. Aluksi oli vähän imetysongelmaa mutta eiköhän se tästä. Ollaan vaan erityisseurannassa painon takia... taas... kuten raskausaikanakin. Toisesta päästä kyllä tulee tavaraa niin että jotain sisäänkin menee. Imetystukilistaa olen minäkin lukenut ja koittanut tarkistaa merkkejä riittävästä maidosta.

Ongelmana minullakin on varsinainen maitotulva. pystyn imettämään vain rintakumilla ja on pakko lypsää pahimmat lavuaariin ennen imetystä kun vauva muuten vetää ne nenäänsä ja yskii sitten ja pärskii ja hermostuu kun hukkuu maitooni. Olen myös yrittänyt samaa kun hilmis että imetän samaa rintaa pari kolme kertaa niin että taatusti saan sen tyhjäksi ja samalla ne "takamaidot" edes jollain imetyksellä. Ikävää vaan kun kaikki imetykset on maitotulvaa niin että siinä uin minä ja vauva. Imetys on siksi haastavaa esim polikäynnillä kun yrittää pitää itsensä ja vauvan kuivana maidosta... :)

Me oltiin lisäksi yksi yö sairaalassa "solariumissa" keltasuudesta ja onneksi yksi yö riitti laskemaan biliarvot. Vauva on muuten ihana pikku tuhisia. Rauhallinen ja kiltti kuten masuaikanakin. Ei se paljon turhista äkise, ainoa on tuo unirytmi. Siihenkin kuitenkin sain vähän perspektiiviä että jos osan yöstä valvoo eikä edes huuda kuin hetkittäin niin se on pientä se. Kyllä me siis tämä kestetään.

Miten te muut olette hoitaneet nukuttamisen? Itse mietin että opettaisin heti omaan sänkyyn ja sitten päikkärit ja aamyöstä voisi tulla viereen. Mutta vaikeaa se on kun on niin paljon helpompi pitää pieni vaan siinä vieressä ja paketoida se sinne takaisin. Itseäni ei nukkuminen pelota pieni vieressä yhtään kun huomasin että silloin en liikahdakaan unissani kun vauva on siinä. Ja jos liikahdan, herään heti tarkistamaan että olenko vauvan lähellä. Tietenkin rauhallisemmin nukkuisi jos vauva olisi omassa sängyssään mutta toisaalta tuntuu vähän haikealtakin laittaa se sinne yksin.... mikä on enemmän kyllä minun ongelma kun vauvan... tiedän :)

Miten muuten teillä vaipanvaihto yöllä? Joku sanoi ettei tarvitsisi yöllä vaihtaa jos vauva itse ei sitä kitise... mutta eikö kakkavaippa ärsytä ihoa jos sitä pitää... vauva vaan aina vähän virkistyy siitä puuhasta ja monesti olisi helpompaa olla koskematta jos nukahtaa rinnalle... miten te hoidatte homman? Ja ennen vai jälkeen yösyötön?

Ihania vauvapäiviä ja onnistunutta rauhallista yötä kaikille.
Meillä viimeyö meni aika hienosti ja pidempiä pätkiä, siis pidetään peukkuja että nyt on sama juttu... :)

Mom<3 ja pieni mies 2vko 2pv

... ja kiitos Johanna linkistä, näytti kuulostavan ihan meidän arjelta tuo teksti, killittelyä puolen yön jälkeen ties kuinka kauan. Nyt minäkin lähden nukkumaan, ehdin ehkä tunnin tirsat ottaa ennen ruokailua... :)))

Öitä toivotta mom<3

Nukuttamisesta: meillä yöt nukkuu omassa sängyssä mun vieressä, siitä on sitten helppo ottaa syliin ja siirtyä imetykseen olohuoneeseen (jotta mies saa nukkua kun herää aikaisin töihin). Yleensä yöllä poika on niin uninen, että ei pahemmin herää imetykseen. Jos vaipassa on kakka, niin olen tehnyt niin, että imettänyt hetken. Kun irrottaa tissistä niin siirryn vaipanvaihtoon (monesti on silmät kiinni sielläkin ja uninen), sitten tarjoan uudelleen tissiä. Joskus ottaa, joskus jatkaa siis uniaan niin että voin siirtää sänkyyn takaisin...

Päivällä nukkuminen onkin sitten toinen juttu, kun se ei nuku! Vaunuissa toki kun ollaan kävelyllä ja joskus sit jää vielä ulos nukkumaan. Mutta muuten nukkuu milloin missäkin, sohvalla, mun sylissä, joskus pienen aikaa ehkä sitterissäkin... Sylissä on helpoin pitää ja itse katsoa vaikka telkkaa :)

Vaipanvaihdosta: kirjoitinkin jo että jos kakka on yöllä niin vaihdan sen vaikka vauva virkistyisikin. Meillä tuntuu olevan herkkä iho ja se punoittaa niin haluan siksi pestä ärsyttävän kakan pois. Ihan alussa vaihdoin joka kerta pissavaipankin, nyt en enää...

Hyviä öitä kaikille!!!

Maanantaita kaikille! Ja pikainen kirjoitelma. Neiti on nimittäin taas 5 minuttia unta - kitinää -hyssyttelyä - 5 minuuttia unta -meiningillä päikkäreillä.

Me melkein vaihdetaan joka syötöllä yöllä vaipat (syöttöjä yössä ei onneksi ole kuin 1-2 yössä), sillä neidin pylly alkaa oireilla vaippaihottumaa tosi herkästi. En siis viitsi edes pissoja hauduttaa kovin montaa tuntia siellä. Tänään on otettu nyt ekaa kertaa kestovaippoja käyttöön. Katotaan josko se vähän parantaisi pyllyn tilannetta.

Meillä tosiaan syödään yössä vain kerran, pari. Välillä yöt menevät sitten muuten vaan kitistessä. Esim. seurantarvetta olis noin 20.00-02.00 välisenä aikana. Tai sitten masukivut vaivaa. Tosin täytyy sanoa, että tän reilun kolmen viikon aikana pääsääntöisesti meillä on hyvin menneet yöt. Vauva pääsäntöisesti nukkuu. Mutta väliin sitten mahtuu aina näitä vähemmän unen öitä.

Minä en voi kovinkaan tarkkaan listata miten meidän päivät menevät. Ainoa on se, että kun vauva herää aamulla aikahaarukalla 07.30-11.00, niin sen jälkeen tehdään aamutoimet. Sitten yritän pitää neitiä hereillä jonkin aikaa. Sitten yleensä otetaan pienet torkut ennen "lounasta". Sitten lähdetäänkin vaunuilemaan n. 12-14.30. Sitten iltapäivä menee kuin menee. Ja iltatoimet sitten tehdään noin klo 20.00-22.00. Sitten toivotaankin, että yö menisi hyvin nukkuessa :) Mutta rytmiä ei juuri vielä ole, mitä nyt ei tän ikäseltä voi vaatiakaan. Itse vaan yritän pitää kiinni noista aamu- ja iltarutiineista ja vaunulenkin ajankohdasta. Eli jos se auttais sitten alkuun tossa rytmin löytymisessä.

Mutta hyssynhyssyä taas vaaditaan. Hyvää viikonalkua kaikille!

P + typy

Tuoreet äidit ovat kiireisiä, kun ei kukaan ole ehtinyt kirjoittelemaan.
Mitähän mahtaa muille listalaisille kuulua. Satu, huhuu?!

Meillä elo on jo aika tasaista. Iltaisinkaan ei enää kitistä juurikaan, ja jos ärinää tulee, niin se johtuu siitä kun tyttö nukahtaa rinnalle ja tahtoisi imeä ilman maitosuihkua. Yritän löytää tutin, joka kelpaa, niin päästään tästäkin vaivasta.
Yritän myös nostaa tytön aina yösyötön jälkeen omaan sänkyynsä, koska isi palaa kakkosen huoneen lattiamajoituksesta meidän sänkyyn tänään. Aion siis nousta yösyöttämään sohvalle, kun tähän asti olen imettänyt öisin sängyssä. Perhepeti ei onnistu, koska sänkymme on niin joustava, että vauva vierisi kiinni isäänsä, jos nukkuisi meidän välissämme. En halua ottaa mitään riskejä.
Myös ykkönen ja kakkonen nukkuivat omassa sängyssään, niin toivottavasti onnistutaan myös kolmosen kanssa.

Itse olen jo suht hyvävointinen, sektiohaava on parantunut ok, joskus on jotain haavakipuja vielä. En muista, että kerroinko missään, että tyttö syntyi kiireellisellä sektiolla loppujen lopuksi. Käynnistäminen oli turhan raju pläjäys, vauvan sydänäänet heittelehtivät niin paljon, että päädyttiin sektioon.
No mutta siis vointi ihan jees, mutta pidemmät lenkit eivät vielä onnistu, saati muu urheilu. Mutta aikansa kutakin, tämä kun on meidän "viimeinen" vauva, niin mulla on kyllä aikaa urheilla myöhemminkin.

Nyt hoitamaan pankkiasiat ja syömään!
(olenko ainoa, joka usein huomaa illalla, että ei ole tullut syötyä lämmintä ateriaa päivän aikana ollenkaan?)

Johanna ja V, tänään 3 vkoa

Huomenta... Taas on tullut yö valvottua melkein kokonaan. Tällä kertaa ei ollut syynä vatsavaivat (niitä ei ole sen koommin ollutkaan siinä mittakaavassa) vaan meidän pikkupoju on saanut nuhan... :( Nenästä ei mitään ole valunut, mutta toissayönä alkoi hengitys rohista kun limaa oli selvästi nielussa ja nenässä. Neuvolan ohjeiden mukaan ostin apteekista keittosuolaliuosta ja sillä alkoi lima hieman irrota. Alkuyöstä nukuttiin pikkupätkissä pojan kanssa, mutta jostain neljästä eteenpäin sitten olen valvonut ja pitänyt poikaa pystyasennossa kun tuntui että lima vaan lilluu kurkussa eikä tule ylös eikä alas. Pari kertaa poju pulautti maitolimat pois ja nyt on nukkunut jo toista tuntia ihan rauhassa. Ei limasta tietoakaan. Toivottavasti ei pahene enää, yöllä jo ajattelin että pakko mennä lääkäriin kun tuntui että toinen tukehtuu.

Onko teillä muilla jo ollut nuhaongelmia? Ja jos on niin miten ootte hoitanut?

Toinen mikä vaivaa kans nyt on rähmivät silmät. Rähmimistä on ollut siis syntymästä lähtien, mutta nyt on pahentunut. Voi ehkä liittyä tohon nuhaankin?!?

Ehkä lähden nyt nukkumaan jos ehtisin hieman levähtää ennen kuin vauva herää taas syömään enkä roikkuisi vaan netissä... :)

Mukavaa lumista talvipäivää kaikille!

Iso sympatiahalaus hilmikselle!

Meilläkin on nuhaa, ja varsinkin öisin vaivaa. Käytän myös tuota keittosuolaliuosta,
ja sitten meillä on Nenä-Frida (??), millä imen räät nenästä. Siitä ei ole kukaan lapsista tykännyt, mutta se on tehokas. Vähitellen kun imee, eikä hirveällä voimalla, niin rään saa pois ilman hirveää raivaria. Sängynpääty kannattaa myös nostaa ylös.

Usein vastasyntyneet saavat silmätulehduksen, jos kyynelkanavat eivät aukea kunnolla. Kun silmiä puhdistaa, niin siinä kyynelkanavan kohdalla voi painaa ihan vähäsen. Jos rähmä sulkee koko silmän unen aikana, niin sitten lääkäriin hakemaan silmään antibiootit. Ts. pieni unirähmä ei haittaa, mutta jos rähmää on niin paljon, että koko silmän alue on "märkivä", niin sitten ei enää auta pyyhkimiset.

Mun on nänninpäät nyt niin kipeät, että pois alta. Tyttö imee todella paljon ja todella usein, ja vähän on öisin imuotekin mikä on, niin tulos on nyt sitten tämä.
Pitää hakea lisää Bepanthenia apteekista tänään.
Myös hartiat ovat koetuksella, josko löytäisin jonkun hierojan, joka tulee kotiin hieromaan!! Joudun jo menemään hammaslääkäriin tässä lähiaikoina, kun mulla on väliaikainen paikka, mutta ei mahda mitään, joskus on luotettava lapsen isäänkin pidemmäksi aikaa kuin kymmeneksi minuutiksi.

Nyt hän kutsuu
Heippa!

Johanna

Johanna, hierojaa kaivattaisiin täälläkin. Yläselkä ja niska alkavat olla niin jumissa että hyvä kun pää kääntyy. Yritän imettäessä koko ajan rentouttaa hartioita mutta jos vähänkin ajatus pääsee harhailemaan muusta kuin hokemasta "rentouta rentouta", niin saman tien on hartiat korvissa asti.

Onko teistä kukaan muuten kestovaippojen käyttäjä? Itse alkuviikosta kokeilin ja totesin että eivät ole meidän juttu. Testissä olivat ne äitiyspakkauksen Imse Vimset (tai jotain sinne päin) ja kaks kappaletta jotain muuta merkkiä jota en nyt muista. Ensimmäinen oli vähän parempi. Toinen ei soveltunut neidin vartalolle yhtään. Yläreiden ja vaipan väliin jäi tosi paljon väljyyttä vaikka kuinka kiristi vaippaa. Eihän siellä mikään pysy. Mutta eipä se äitiyspakkauksenkaan kestot mitään kovin hyviä olleet. Muutaman kerran laitoin ja joka kerta tuli tuotokset läpi. Oli ne sitten pissaa tai kakkaa. Niinpä hylättiin tämä kokeilu. Sinänsä harmi, sillä olisihan tuota kiva ollut säästä sekä luontoa, rahaa ja neidin pyllyäkin.

Muuten menee ihan kivasti. Neiti nukkuu suht hyvin yöt. Illat seurustelee. Välillä on vähän masukipuja. Välillä ollaan ihan tyytyväisiä. Itsekin huomaa, että alkaa pahimmat hormoonihöyryt vissiin kaikota ja univelkaankin tottuu. Ja varmaan ihan puhtaasti synnytyksestäkin on jo paremmin toipunut. Eli itsekin tuntee olonsa kaikin puolin paremmaksi kuin mitä esimerksi pari viikkoa sitten.

Vointeja kaikille!

Piupaupou + neiti kohta 4 viikkoa

Piupaupou: ajatuksissa oli kokeilla kestovaippoja, mutta en ole jaksanut edes kokeilla kertaakaan. Tuntuu, että pyykkiä on niin hirveästi etten halua enää yhtään ylimääräistä :) Ehkä vielä joskus...

Meillä oli taas kitinä-ilta eilen... Olin jo ed. yöstä todella väsynyt ja tuntui etten jaksa millään kanniskella kitisevää poikaa ympäri asuntoa. Onneksi mies tuli apuun ja saikin pojan rauhoittumaan nopeasti ja nukutti sen myös sitten sänkyynsä. Ja minä sain yli 4 tuntia nukuttua yhtä soittoa. Tuntui ihan ruhtinaalliselta. Nyt on paljon pirteämpi olo, ihanaa. Onneksi mulla on noin ihana mies joka auttaa hoidossa paljon. Toivottavasti se on itse jaksanut olla tänään töissä vaikka nukkuminen menikin aika myöhäiseksi.

Sitä vaan ihmettelen kuinka ihmeessä koliikki-perheet oikein jaksaa... Meillä siis pari kunnon kitinäiltaa vasta takana ja nyt jo väsytti. Tosin eilen meillä oli jo päivästä lähtien kitinää ja kanniskelua, ehkä sekin jo vaikutti mun mielialaan... Mutta on tää silti vaan niin ihanaa etten pois vaihtais :)

Johanna: meilläkin on tiheän imun kausi menossa ja sen kyllä huomaa myös rintojen arkuudesta. Oisko näillä nyt kasvukausi menossa meidän vauvoilla kun meillä tosiaan esim eilinen oltiin välillä puolenki tunnin välein tissillä?!?

Heippa,

Meilläkin on kestovaippoja saatu sukulaisilta kierrätykenä, mutta alkuun tuli tuota tavaraa sellaiset määrät että joka vaippa oli täynnä joten suosiolla siirsin kokeilua. Sitten aloin käyttää niitä äitiyspakkauksen vaippoja jotka oli ok hetken mutta nyt jo liian pieniä 3vkoselle, pelkät pissat saa koko vaipan uimaan totaalisesti. Helpomman oloiset fuzzin taskuvaipat ovat meille vielä liian isoja, joten otan ne käyttöön kun pikkumies hieman kasvaa. Meillä on niin ruipelot kintut että ohi tulee tavalliset pampersin 2-4kg vaipatkin (liberot pitää). Öisin olen siis käyttänyt kertiksiä kun en jaksa koko ajan vahtia ja päivisin olen tehnyt kestokokeiluita eri vaipoilla. Tarkoitus on siirtyä kyllä kestoiluun jatkossa kun näkee mitkä toimii ja paljonko tavaraa oikein tulee. Tod näk jäämme "sekakäyttäjiksi" eli silti kyläilyt ja muut menee kertiksillä helppouden vuoksi. Olen kyllä hommannut niitä luomukertiksiä mutta ne on pikkusen newbaby kokoa isompia joten kohta niitä sitten. Harsoja yritin taitella myös kuorivaipan sisään mutta tuli niin paksu iso jättipaketti että ajattelin sen haittaavan jo vauvan nukkumaasentoakin joten unohdin ne suosiolla. Olisihan toki voinut pienentää niitä harsoja mutta....

Hilmis: ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Olen miettinyt itsekin sitä että miten koliikkiperheet kestävät. Meillä on ollut satunnaisia kitinäöitä jolloin mikään ei riitä enkä ole itse päässyt nukkumaan moniin tunteihin. Silloin on itku päässyt kyllä minultakin. Onneksi ne on meillä satunnaisia mutta sellaisen jälkeen on ollut kyllä ruhtinaallista että on saanut apua että saa nukkua pidemmän pätkän.

Miten teillä muilla vauvan hereillä olon suhteen sujuu...? Kun minulle sanottiin painon vuoksi että on herätettävä syömään tietyin välein ja unirytmin saamiseksi on päivällä tiheämpään saatava hereille. Miten ihmeessä saa vauvan hereille joka on sikeässä unessa. Olen herätelly, puhunut kovaa, pessyt pyllyä jne ja kyllähän se herää hetkeksi kunnes taas simahtaa käsiin. En mitenkään saa pidettyä hereillä vauvaa edes hetkeä jos sitä väsyttää ja pelottaa kun sitten se saattaa valvoa yöllä pidempään. Miten ja missä iässä näitä rytmejä voi alkaa kääntmään? Nyt ne tuntuu olevan ihan sattumanvaraisia, toisinaan valvotaan yöllä ja toisinaan nukutaan hyvin.

Sitten kysyisin siitä runsaasta maidosta, että olen huomannut itse että kun maitoa tulee paljon niin vauva saakin vaan etumaitoa ja se takamaito jää joiltain syötöiltä kai saamatta. Vauva on sitten ollut selvästi nälkäinen koko ajan etenkin yöllä. Miten te muut teette? Imetättekö samaa rintaa useammin vai miten hoituu? Joskus vaan ehtii sama rinta alkaa pakkaantumaan uudelleen. Meillä vielä joudutaan osin pumppaamaan pullon kautta kun seurataan painoa... on vähän laiska imemään tämä pieni ja väsähtää kesken kaiken ja maitotulva valuu suupielistä ja menee nenään jne. Eli pientä operaatiota. Nyt sitten pumppaaminen aiheuttaa tosiaan pakkaantumista rintoihin vaikken ole ottanut enempää kuin mitä vauva söisi rinnasta. Osittain imetän kyllä edelleen ettemme vierotu siitä puuhasta koska haluan pian palata syöttämään suoraan rinnasta enkä pullon kautta. Onneksi toki oma maito riittää mutta on tämä operaatio. Öisin menee extra aikaa unista siihen että pumppaa. Onko muilla kokemuksia tällaisesta show'sta... toivottavasti mekin pääsemme tästä pian normaaliarkeen syömisen suhteen :) Muuten kaikki on hienosti. Ihana nähdä kuinka vauva alkaa jo seurata katseella ja äitiä pitäisi tuijottaa kesken rinnansyönninkin. Se on hassun näköistä kun pää kääntyy mutkalle että voi syödä ja katsella samaan aikaan :)))

Kohta ruokaillaan joten heippa täältä
t.mom<3 ja poika 3vko tasan

Heippa.

Nyt ei ehdi muuta kuin tuomaan tämän linkin momille:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10211

Eli itse menen tämän ohjeen mukaan, syödään molempia rintoja. Usein homma menee niin, että syö yhden rinnan, nukahtaa hetkeksi, havahtuu ja jatkaa sitä samaa rintaa, sitten nukahtaa ja sitten annan sen toisen rinnan. Sen jälkeen usein on kanttuvei, ja ottaa ne pidemmät unet 1-3 tuntia.

Nyt heräsi justiinsa. Raivoaako kenenkään muun vauva rinnalla?
Joku sanoi, että 3-6 viikkoiselle on aika tyypillistä se, että imee ja raivoaa ja imee ja raivoaa. Varsinkin iltaisin.

Johanna ja Tyttö 3 vkoa 3 pvää

Nopea Johannalle, kyllä raivotaan täälläkin. Ja just tuossa vajaan kolmen viikon iässä alkoi kiukuttelut. Välillä on päiviä että tissiä lupsutellaan ihan kiltisti, sitten taas raivotaan. Olen huomannut, että jos tyttö on esim. yliväsynyt tai vatsavaivainen niin raivoamista on enemmän. Sitten kun ollaan lepposalla tuulella niin kaikki menee hyvin. Vaikka tietää, että periaatteessa nuo rintaraivarit ns. kuuluu asiaan, niin kyllä se silti aika turhauttavaa välillä on. Varsinkin jos itse on väsynyt ja ehkä vähän pinna kireällä. Silloin se tuntuu entistä hankalammalta. Mutta minkä sille tekee.

Nyt täytyy rientää.

Piupaupou + typy huomenna 4 viikkoa

Kiitos Johanna linkistä. Oli siellä taas joitakin uusia ajatuksia.
Saa nähdä miten meillä tämä imetys tulee luonnistumaan jatkossa kun vaikka osin imetän niin ei se tunnu saavan tarpeeksi sieltä imettyä vaan väsähtää eikä määrät ole riittäviä. En uskalla jättää pelkkää rintaa enää kokeiluun kun paino kääntyi jo kerran jopa laskuun valohoidon jälkeen (uskon että se valolamppu kuivatti mutta silti). No, täytyy toivoa että emme jää pumppu-pullo koukkuun vaan pääsemme eroon niistä hetken päästä kun näkee että painoa tulee ja ehkä vauva saa sitä imutehoa kasvatettua... eipä uskoisi kuinka hiton hankalaa voi tulla jostain imetyksestäkin vaikka sen pitäisi toimia luonnostaan.... :)

Joo on meilläkin raivareita ollut mutta enemmänkin se on sellaista ähräämistä jos on tosi nälkäinen niin sitten ottaa imun, päästää irti ja potkii ja huitoo niin että rintakumit lentää ja kädet menee eteen ja koko vauva valuu pitkin imetystyynyä väärään asentoon mutta onneksi ne on vähemmistö. Enemmän näin silloin kun on tosi nälkäinen niin kärsivällisyys pettää. Nyt on toki ollut helpompaa jos ne hetket on tullut annettua pullon kautta maito mutta en jaksaisi enää tota pumppailua... huoh :)

Muuten menee ihan hienosti. Joku kyseli rohinoista ja räkäisyydestä niin kyllä meillä on suolatipat kovassa käytössä. Maitotulva sitä vielä on pahentanut kun menee maito nenään kai - ainakin syönnin aikana saattaa rohista enemmän. On myös pärskinyt vaikka ei muuten vaikuttaa ihan terveeltä. Olen yrittänyt korottaa patjaa ylävartalon alta niin ettei nenä menisi niin tukkoon. En tiedä onko siitä ollut apua mutta tuskin haittaakaan jos miettii esim itsellä että tukkoisena on helpompi nukkua pää ylempänä.

Nyt on mentävä hoitamaan joitakin kotihommia vielä ennenkuin pikkumies heräilee - jos heräilee. Meillä kyllä nukutaan oikein tosissaan... tuntuu että herää suunnilleen vaan syömään ja sitten ehkä kerran seurustelee enemmän silmät auki - yleensä se aika olisi yöllä sekin... :)

mom<3 ja pikkumies 3vko 1pv

Yhteistyössä