Lokaihmeet 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MAEL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!

Oi että, en ollut käynytkään täällä aikoihin (käytiin miehen kanssa ex-tempore -kaupunkilomalla ulkomailla) ja aloitimme juuri vähän suurempaa remonttia, joka vie aikaa kiitettävästi. Täällähän on osteltu jo vaunuja ja käyty rakenneultrissa - onnea kaikille hyvistä ultranäkymistä :)

Chari81, olipas kätilön kommentti hassu. Onhan se sukupuoli toki "toissijainen" rakenneultrassa, mutta meillä kätilö muitta mutkitta sen kertoi, kun lopussa ujosti sitä kysäistiin. Ja siis hän tarkisti ja sanoi, että melko selvästihän se tässä näkyy, eli ultrasi vielä asioikseen sukupuoliasian. Onko sulla selkeää tyttö- tai poikaoloa? Entä teillä muilla?

Jouduin viime viikolla soittamaan neuvolaan, kun supistelut vaan jatkuivat, enkä luokittelisi niitä kaikkia ihan harjoitussuppareiksi, sen verran ilkeältä tuntuvat. Pääsin samana päivänä neuvolalääkärille ja kohdunsuu oli kiinni, eivätkä supparit muutenkaan olleet tehneet mitään. Otettiin myös streptokokki-bakteeriviljely, mutta se kuin myös muut tulehdukset olivat negatiivisia. Onneksi. Ilmeisesti tämä kroppa vaan totuttelee noiden suppareiden avulla kaikkeen. En ole uskaltanut pyörän selkään kiipeilläkään nyt ihan noiden supistusten vuoksi - remppa saa nyt riittää liikunnaksi :)

Joko muuten olette olleet Kelaan yhteydessä äitiyspäivärahoista/lomista ym.? Itselläni se olisi edessä heinäkuun aikana - sain pari viikkoa sitten tarvittavat paperit neuvolasta. Äitiyspakkaus vaikuttaa ainakin aika kivalta, se me otetaan. Ai, niin, ja vaunusuosituksia kokeneimmilta otetaan vastaan! Ihan kateellisena luin Soikun vaunuostoksista. Voi, kun tuollaiset juuri sopivat kävelisivät vastaan täälläkin. Niissä(kin) kun tuntuu olevan NIIN paljon kaikkea, mitä ottaa huomioon.

Onkos juhannus-suunnitelmia? Ihanaa säätä lupailee, jee!

Cinnamon 24+6

Moikka!

Mulla on tässä jonkin aikaa mietityttänyt tuo liikunnan määrä,tai kuinka paljon tulisi liikkua. Pyöräilemisestä oon tykännyt,mutta viimeviikolla se sattui jo sen verran alavatsaan joten se saa nyt jäädä. Eräässä oppaassa sanottiin,että päivittäinen reipas kävely on hyväksi. Olen kyllä pyrkinyt kävelemään päivittäin,mutta vauhti on kaikkea muuta kuin reipas... Alkumatka menee ihan kivasti,mut sit alkaa painamaan alavatsaa ja virtsarakkoa ja loppumatka on sit lyllertämistä... Mites teillä muilla? En ole kyllä aiemminkaan ollut mikään himourheilija,ainoastaan hyötyliikuntaa on tullut harrastettua. Raskauden alussa kävin bodybalancessa,mutta se ei tuntunut enää hyvältä.

Lomasuunnitelmia on sen verran et ens viikolla käydään Tukholmassa risteilemässä ja sit ollaan viel pari päivää Helsingissä. Toivottavasti on vaan hyvä sää :).

Me ei olla saatu vielä neuvolasta mitään hakemuksia,mutta varmaan torstaina saadaan kun on taas aika. Äitiyspakkaus aiotaan ottaa ja malttamattomana haluisin jo nuuhkia pieniä vaatteita :). Mutta kaikki ajallaan...

Miten teillä on muuten vointi? Mulla ei ole supistuksia ollut (kai),mutta mielettömän väsynyt olen ollut. Aamulla ei millään jaksais nousta ja päiväunet tulee otettua,kun vaan meneekin sohvalle pötköttämään. En tiedä johtuuko raskaudesta vai onko hemoglobiini jo liian alhainen. No,sekin selviää sitten torstaina :).

Hyvää juhannusta kaikille jo nyt,jos en satu enää tällä viikolla käymään täällä = )

soikku 22+2

Joku tuolla kyseli onko poika tai tyttö oloa.. Täällä ei ainakaan tunnu miltään, kaikki tosin sanovat että mulla on selkeä poikamaha. Me ollaan hommattu jo vaaville kaikki tarpeellinen, vaatteet ja tarvikkeet. Loput sitten kun vauva syntyy, tietää paremmin mitä tarvii ja äitiyspakkaus otetaan tietysti.

Joku puhui myös painosta, mulla tullut vähän liikaakin tuota painoa. Semmoset 12 kiloa on nyt tullu, että toivon mukaan tasaantuu tässä loppua kohden. Ens tiistaina olis neuvola ja saan ne kaikki kelan paperit sillon ja varmaan tulee sanomista tuosta painosta.. Miten teillä muilla tuon painon kanssa?

Tässä kotona oon nyt melkeen kuukauden ollu ja sairaslomalla tuun olemaan äitiyslomaan asti. Onko muilla sairaslomia vai vieläkö töissä olette?

Naana 23+1

Viimeksi muokattu:
Moi! Ihanaa kun on näin kesäinen ilma!
Ei ole mullakaan tyttö- tai poikaoloa...
Ja tuohon mahan muotoon en usko ollenkaan, mm. eräällä tutullani on "selvä tyttömaha" mutta poika sieltä ultrassa löytyi.
Me ei olla vielä hankittu mitään tarvikkeita (yhden tutun kanssa sovittu että ostetaan heiltä pinnasänky, mut siinä kaikki). Eilen käytiin katsomassa parissa liikkeessä vaunuja, mutta tarjonta on niin valtava että oikeiden valitseminen on kyllä hankalaa. Tällä hetkellä mietinnässä on Emmaljungan duo edge sportit, onhan niillä hintaa, mut miellyttävät ehkä eniten.

Mä kävin viime viikolla neuvolassa, painoa oli tullut viisi kiloa, eli ihan hyvissä lukemissa mennään. Muutenkin olo on edelleen mitä loistavin ja maha on vielä siedettävissä mitoissa (pystyy vaatteilla peittämään jos haluaa). Vähän sain jo kommenttia neuvolasta tuosta hevosharrastuksestani, mutta koska itsestä tuntuu että ratsastamista pystyy edelleen tekemään, aion sitä vielä jatkaa. Tietysti ehkä hieman kevyemmin kuitenkin.

Oletteko te muut hakeneet jo kelalta äitiyspäivärahoja? Mä aloin tekemään hakemusta pari päivää sitten, mutta kesken jäi... En vielä osannut vastata aivan kaikkiin kysyttyihin kysymyksiin.
Äitiyspakkaus sentään oli helppo hakea. :)
Mä haluaisin hakea tukea viimeisen kuuden kuukauden palkan perusteella, mutta valitettavasti tuo 20 % sääntö on aika kova, mun palkka on noussut vuoden 2008 verotuksesta hieman alle sen. En tiedä pitäisikö silti yrittää... Tietääkö joku otetaanko siihen mukaan pelkkä bruttopalkka?
Iloiseksi yllätyksekseni sain kuitenkin kuulla että työpaikka maksaa minulle täyden palkan ensimmäisen 3 kk:n ajalta, luulin että tällaiset säännöt koskevat vai valtion, kuntien jne. työntekijöitä. Mut näköjään tämmöisen yksityisen firmankin työntekijöillä voi olla hyvät työehtosopimukset. :)

Mä olen ihan täysin töissä vielä, miksipä ei kun olo on hyvä eikä mitään vaivoja vielä ilmaantunut. Kohta alkaa kesäloma, ihanaa! Meinaan vielä sen jälkeen palata siis töihinkin vielä kuukaudeksi.

Hyvää juhannusta kaikille! Taitaakin tulla ensimmäinen juhannus ilman yhtään alkoholia vuosikausiin. Vaikka kyllä mä taidan muutaman ykkösoluen hakea. :)

Chari81 22+6

Joku kysyi painosta ja mahasta; mulla paino edelleen miinuksella, mahaa jo niin paljon että sf-mitta 23 :)). Normaalitilanne mun edelliset raskaudet huomioiden. Nollarajaa hätyytellään ja loppuakohden tulee korkeintaan kilo, tiedän jo etukäteen.

Äippärahoista; haettu ja päätös saatu. Pakkausta ei otettu kun noita tarvikkeita ja vaatteita on yllin kyllin. Äippärahoja voi hakea kun raskaus on kestänyt sen 152 (?) päivää ja siitä on se todistus. Muistutuksena niille joita koskee; jos haette äitiyspäivärahaa edellisen etuuden mukaan, laittakaa siihen hakemukseen maininta siitä. Sitä voi hakea siten jos edellinen lapsi ei ehdi täyttää 3 vuotta ennen uutta vauvaa. Tähän ei merkitsen onko ollut välillä töissä vai ei, oikeus hakea sillä perustella on. Tietty kannattaa laskea itse miten on viisaampaa, hakea nykyisten mahdollisten tulojen perusteella jos on ollut töissä (eikä kotihoidontuella niinkuin mä) tai sen edellisen perusteella jolloin siihen tulee mahdoliset indeksikorotukset sun muut.

Vaunuista; tilattiin suoraan valmistajalta Tako JumperX 3 in 1, eli tähän settiin kuuluu vaunun koppa, runko-osa, ratas-osa, kaukalo (jossa pienentäjä), kaikkiin omat kuomut, päivänvarjo, ratasosaan ja kaukaloon omat topatut jalkapussit, sadesuoja, hyttyssuoja. Kaikki, siis ihan kaikki kankaat saa vetoketjulla irroitettua pesuun tarvittaessa, useimmista kun ei ihan kaikkia saa mutta näistä saa.
Etummaiset renkaat (kaikki renkaat isot ilmakumit) kääntyy 360 astetta, pyörähtää siis paikallaan todella näppärästi. Aisan yms säädöt tottakai. ja jonkinlainen tavarakori. Iso se kori ei ole mutta meiläl ei rattailla ostoksilla käydäkään. Pakatessa menee todella pieneen tilaan, joskaan ei tarvitse kun on iso auto jossa menevät kokonaisena ja tilaa jää sittenkin.
Hintaa kaikkineen rahteineen himpun alle 400e, vastaavia ei saa Suomesta, ainakaan tuolla kuosilla mitä noi on :).

Mitäs muuta. Ai niin juhannus. Me ollaan kotona, meille tulee juhannusvieraita. Grillataan hyvässä seurassa ja ne jotka haluaa, voi jäädä yöksi, tilaa kyllä on.
Ensi viikolla sitten startataan lomareissuille, ensiksi pohjoisen suuntaan.

Heipähei,

ja hyvää heinäkuuta ja hellettä! Kadehdin lomalaisia, onneksi on ilmastoitu toimisto...

Sokerirasituksessa käyty, tulokset neuvolatädin mukaan "huippuluokkaa", eli r-diabeteksestä ei onneksi tarvitse huolehtia. Vadelmanmakuinen (ei ollutkaan colan makuinen, ilmeisesti kausimaku ;)) juoma meni hyvin alas ja parituntinen ei ollut lainkaan niin puuduttava kuin ajattelin. Kuinkas moni meistä joutuu sokerirasitukseen? Meilläpäin siihen joutuvat kaikki 25-vuotta täyttäneet synnyttäjät automaattisesti painoindeksistä tai sukurasitteesta riippumatta, mutta tämä ei ilmeisesti ole valtakunnallinen käytäntö.

Neuvolassakin käyty, vauvelilla on ilmeisesti tilaa vielä ihan mukavasti, on nimittäin poikkitilassa. Aika vinkeät liikeet tällä tyypillä onkin, työntää välillä toiselle puolella mahaa päätä ja toiselle peppua, tuntuu hyvin voimakkaasti vatsan sivuilla... Molemmilla puolilla vatsan sivuja tuntuvat muutenkin kovat kohdat, jotka ovat siis nämä pää-peppu -ulokkeet. Tajuaisi vaan pieni kääntyä sitten "oikein päin" kunhan sen aika on. Ei tuosta tarvinne kuitenkaan olla vielä huolissaan. :)

Painosta kysyttiin, mulla on painoa tullut vähän vajaa 6 kg. Rempatessa tuntuu kyllä, entinen ketteryys on poissa... Töistä en ole joutunut olemaan poissa ja suunnitteilla onkin painaa töitä aina sinne syyskuun alkuun saakka. Suuremmilta vaivoilta olen välttynytkin, iskias-tyyppinen hermokipu vähän meinaa vaivata, mutta työtuoleja vaihtelemalla helpottaa.

Pitäisi alkaa tehdä hankintoja pikkuiselle, ettei jäisi viime tippaan. Tuntuu tämä aika menevän melkoista kyytiä. Ei sitä varmaan edes tajua aluksi, mitä kannattaa tai pitää ostaa... Nyt voisikin olla vinkkien jaon paikka :) Mitkä kuuluvat ehdottomien hankintojen listalle?

Cinnamon 26+1

Alkanutta heinäkuuta täältä ukkosten seasta!

Vaikuttaneeko tuo ukonilma, eilen ja toissapäivänä lapsi on ollut tosi vilkasliikkeinen. Mä en edelleenkään hahmota, miten päin hän milloinkin on, liikkeet vaan tuntuu tosi voimakkaasti.

Cinnamon, hyvä ettei sun tarvitse huolehtia sokeriarvoista. Mulla on seuraava neuvola reilun viikon päästä, pitänee ehkä kysyä sokerirasituskoetta silloin. Tähän asti paino on noussut jotain 5-6 kg eikä muissa mittauksissa ole ollut mitään ihmeellistä.

Hankinnoista: Hankin Tapiolan lapsivakuutuksen. Mitään aineellista ei meillä edelleenkään ole, kun se muutto häämöttää edessä. Sen vuoksi en ole laittanut edes Kelan hakemuksia, ei sitten tarvi selittää sinne osoitteenmuutosta kun ehtii muuttaa ensin.

Töitä mulla on jäljellä reilu viikko, sitten vapaata tästä konttorista ensi vuoden heinäkuuhun saakka. Hurjaa, mutta toisaalta ihanaa.

Täälläkin vauva viihtyy useimmiten poikittain, vatsa vaan venyy kun pikkuinen oikoo jäseniään :) Eilen oli taas kontrolli äitipolilla, tytöllä kaikki hyvin ja painoakin oli kertynyt jo 960g :)

Noista hankinnoista on ollut puhetta..yksi mitä suosittelen lämpimästi on rintakumit. Meillä niistä on ollut hurjasti apua imetyksen aloituksessa. Rinnat kun tuppaa tärähtämään niin pinkeiksi, että pienen on vaikea saada otetta. Eivätkä meillä ainkaan ole "opettaneet" vauvaa väärään imuotteeseen, imetys on jatkunut ongelmitta ilman rintakumeja kun maidon tulo tasaantuu ja rintojen turvotus laskee. Esikoisen kanssa sähelsin pari viikkoa itku kurkussa rinnanpäät verillä ennenkuin hankin rintakumit, muille ne ovat olleet valmiina hankittuna. Eivätkä ole edes kalliit vaikkei niitä sitten haluisi / tarvitsisi käyttää.

Toinen hyvä hankinta on rintapumppu vaikkei maitoa talteen tai luovutukseen lypsäisikään. Itselläni ainakin alussa maitoa tulee niin paljon, että rintoja täytyy tyhjentää myös imetysten välissä. Ja myöhemminkin pumpusta on ollut apua jos vauvalle on sattunut imemislakko päiviä. Tällä kertaa ajattelin hankkia sähköpumpun entisen käsikäyttöisen tilalle; lähinnä siksi, että voi olla aikamoista huisketta välillä vauvan ja 1,5 v. kanssa :) Saa nopeasti ainakin pumpattua tarvittaessa.

Muuten kyllä aika menee vauhdilla; enää kaksi kuukautta äippäloman alkuun! Mulla se ei nyt muuten vaikuta mitään kuin rahallisesti; hetkeksi tulot hieman paranee kotihoidontuesta.

Helteistä heinäkuun jatkoa,
Aurorah 26+2

Kävin viime viikolla normin lääkärikäynnin ja tämä sanoi ettei mulle enää kolmatta käyntiä tulekaan jos ei mitään kummaa tule, tai sokerit ala kiukuttelemaan. Eikä myöskään synnytystapa-arviota eikä kokoarviota yms. mitkä useimmille kai tulee.
Sokerit oli rasituksen mukaan ihan normeissa niinkuin aina, mittari tuossa nököttää kaapin reunalla, voisihan sitä jossain vaiheessa mittailla, jos vaikka huvin vuoksi :)
Paino edelleen miinuksella, vaikka hitaasti nollaa tavoitteleekin. Vointi edelleen loistava, sf oli viimeksi 22 eli ihan viikkojen mukaan mennään.
Meillä ollaan pää alaspäin, oltu jo viikkoja. Mikäänhän ei sano etteikö vielä kääntyisi mutta veikkaanpa että haluaa pysytellä noin loppuajankin, ihan niinkuin muutkin. Tosin, perätilakaan ei mikään vaarallisuus ole kun useampi synnytys on jo takana mutta ainahan se on vähän erilainen juttu sitten.
Hankinnoista oli puhetta. Mitään muuta ei olla hankittu kuin nuo vaunut ja niiden mukana tulleet lisälaitteet. Millekään muulle ei oikeastaan ole tarvetta.
Mulla ei ole ollut rintakumeille käyttöä, vaan imetys on lähtenyt salissa ihan hyvin käyntiin ja imuotekin löytynyt heti. Voidetta rikkoutuneisiin rinnanpäihin sen sijaan suosittelisin hankkimaan valmiiksi, sitä menee parin ekan viikon aikana kunnes maidon tulo tasaantuu eikä paikat ole enää niin pinkeenä.
Ja tarpeeksi ei voi myöskään muistuttaa rintojen lämmittimistä, siis vaikka niitä villaisia (ei ne pistele ;)). Mulla on joka synnytyksen jälkeen ollut rintatulehdus kun hölmöyksillään pääsee jäähtymään rinnat, sitä hikeä kun pukkaa aivan mahdottomasti ainakin silloin kun maito nousee kohisten :)).
Kesälomaa vietetään ja perheen kanssa reissataan. Nyt ollaan kotona pyykillä mutta jo viikonloppuna lähdetään taas liikkeelle.

Rintatulehdushan on yleensä bakteerin aiheuttama tai sitten johtuu tukkeutuneesta maitotiehyestä, kylmä yksinään ei siis aiheuta rintatulehdusta. Mitään haittaa ei rintojen lämmittimistä tietenkään ole, mutta tärkeämpää on huolehtia rintojen puhtaudesta ja hoitaa rintojen mahdolliset haavaumat, joista bakteeri elimistöön pääsee. Apteekista saatava Lansinoh- voide on aivan huippu tuote, sitä kannattaa hankkia jo etukäteen. Viime vuonna sitä sai myös Kysin synnäriltä näytepakkauksen mukaan, en tiedä miten tänä vuonna.

Rintatulehdusta voi estää myös huolehtimalla rintojen tyhjentymisestä; eli jos vauva ei syö rintaa tyhjäksi, kannattaa silloin rintaa tyhjentää käsin / pumppaamalla. Itse olen huomannut myös, että ensimmäisten viikkojen aikana (ennenkuin maidon tulo tasaantuu) kannattaa imetysasentoja vaihdella, että rinta tyhjenee tasaisesti joka puolelta. Myös rinnan varovainen hieronta imetyksen aikana tehostaa rinnan tyhjentymistä.

Joo, siis mulla tulee noita tukoksia jos pääsee jäähtymään, eli kun pitää lämpöisenä niin ei tule tukoksia. Ei vaikuta vaikka miten pitäisi puhtaana tms. vaan tosiaan tuo että pääsee jäähtäymään, eli esim. t-paita pihalla toukokuun viimassa ei ole ollenkaan hyvä juttu :/ nimim. kokemusta on. Lansinohille meillä ei ole ollut käyttöä, mutta olen kuullut kehuttavan.
Ja sitä kaalta kannattaa siis kans ostaa varalle ;). Mikään ei helpota niin pakottavia rintoja kun kunnon kaalikääreet!

Hei kaikille,

neuvolakuulumisia eiliseltä:
Paino on noussut 6,1 kg neuvolan ensimmäisestä punnituksesta, sf-mitta oli 24 cm. Hemoglobiini 130, mikä on ilmeisesti rautatablettien vaikutuksesta parantunut. Taidankin toistaiseksi lopettaa raudansyönnin, mua niin närästää! Lapsella oli sykkeet 130 ja terkkarin tunnustelun perusteella se on raivotarjonnassa. Viikkoihin nähden kaikki ookoo.

Kysyin sokerirasituskoetta, ja täällä tuntuu olevan käytäntö, että jos mitään riskitekijää; ts. diabetesta itsellä tai lähisuvussa, ripeää painonnousua tai poikkeavia arvoja pissassa ei ole, niin sokerirasitusta ei tehdä. Seuraava käynti on lääkärillä, kun viikko 30 tulee täyteen.

Viimeinen työpäivä tänään menossa, sitten seuraavan viikon sisällä pitää muuttaa entisestä isompaan asuntoon. Ei oo tekemisen puutetta lomapäiviksi!

Iiris, tänään 27+2

Huomenta!

Eilen oli lääkärineuvola ja kaikki oli hyvin. Paino noussut tasaisesti ja kaikki arvot olivat muutenkin ok. Sf-mittaa ei otettu,kun "oikea" neuvolatäti oli lomalla ja sijaisena joku nuori tyttönen.

Äitiyspaketti tuli eilen ja kylläpä siellä oli kaikkea ihanaa :). Muutenkin on tullut hypisteltyä jo pieniä vaatteita,kun kesälomareissulta sai siskojen lasten vauvavaatteita...

Sokerirasituksessa on täällä sellainen käytäntö,että mikäli virtsassa ei näy sokeria eikä sukurasitusta ole niin rasitukseen ei tarvitse mennä. Mulla se on ens viikolla edessä,koska suvussa on useammalla ihmisellä diabetes...

Onneksi tänään on pilvisempi päivä niin ei tarvitse hikoilla! Kyllä nuo helteet on saaneet meikäläisen hikoilemaan kuin pienen porsaan :)

soikku81 26+3

Heippa pitkästä aikaa,

Mirkulle ja Aurorah:lle suuri kiitos hankinta-vinkeistä. :) Hyviä neuvola- ja muita kuulumisia muutenkin kaikilla, kiva kuulla.

Minä taidankin olla tän ketjun ongelmallisempi tapaus. Muutama viikko sitten vietin yön jo synnytyssalissa ja sen jälkeen totaalisessa vuodelevossa, ja nytkin meneillään hyvin rajoittunut elämänmeno, vaikkakin olen jo kotona ja sairauslomaa saan heti tarvittaessa (nyt en siis ole saikulla enää, vaan töissä, kuitenkin hyvin rennosti otettava). Minulla on siis endometrioosi, jota on leikattu, ja joka on aiheuttanut kiinnikkeitä. Nämä kiinnikkeet ovat nyt kovilla, kun kohtu ja vauva kasvavat hurjaa vauhtia, ja tämä aiheuttaa sitten taas todella kovia kipuja ja supisteluja. Yhtenä yönä muutama viikko sitten supistusten väli tiheni n. 10 min., ja lopulta pääsin juuri ja juuri sairaalan aulaan, kunnes miehen piti kärrätä minut juosten rullatuolissa (minun itkiessä kivusta) synnytyssaliin. Kohdunsuu oli kiinni, mutta tilanne oli melko uhkaava. Sain supistustenestolääkkeet, kortisonipiikit vauvan keuhkoja kypsyttämään sekä antibiootit... Synnytyssalissa vietettiin yö, jonka jälkeen seurantaan synnyttämättömien osastolle.

Samalla ultrassa selvisi, että pieni herramme kasvaa alakäyrillä (epikriisin mukaan alakäyrän alapuolellakin?) vatsalaukkunsa puolesta. Ts. pituus (reisiluun mitta) vastasi viikkoja, mutta vatsalaukun ympärys oli pieni. Joudumme kasvukontrolliin, mutta eihän tällaista olisi huomattu ilman tota välikohtausta, ja lääkärikin sanoi, että vauva voi ottaa kasvuaan kiinni jossain vaiheessa tai sitten hänestä vaan tulee pitkä ja hoikka. Toisaalta pitkä ja hoikka olen itsekin, hoikka on myös mieheni (vaikka syntyi nelikiloisena:)), joten olen koittanut olla stressaamatta tuosta.

Pieniä huolenaiheita ja perspektiivien asettelua täällä suunnassa. Arvojärjestys, jos se jo olikin vauvan ilmoitettua tulostaan pitkän odotuksen jälkeen, melko terveellä tolalla, on nyt jotenkin vielä enemmän kohdennettu tulevaan pienokaiseen. Hän ja hänen hyvinvointinsa ovat tärkeintä. Lisäksi ykkösprioriteetti on, että hän pysyy siellä missä pitääkin mahdollisimman pitkään. Nyt tilanne onkin melko stabiili, vaikka mulla suppareita tulee päivittäin; oikeastaan ihan kivuttomia tosin.

Sairaalassa maatessa sitten hoksasin, että pienelle ei olla ostettu mitään! Tuli paniikki, joten sairaalasta päästyämme selailimme netistä vaunuja, luimme ja kuuntelimme kokemuksia, kiertelimme hiljalleen vaunukauppoja ja testailimme, ja eilen lähti tilaus Britaxin B-smarteista. Kevyet, pieneen tilaan menevät kolmipyöräiset vaunut kovalla kantokopalla ja turvakaukalo lisäksi, kaikki yhteensopivia.

Lastenvaatteita on tullut tutuilta ja jotain pientä jo ostettukin. Kelallekin lähtee paperit piakoin (enää pari viikkoa aikaa, vähän jääkin viime tippaan :)), melkoista selvittelyä noiden tulojen kanssa, kun lasken äitiyspäivärahan viimeisten 6 kk:n tulojen mukaan ja olen osittain yrittäjä/freelancer - työnantajia on siis todellakin enemmän kuin yksi. Paperiviidakosta päivää, siis!

Ensi viikolla neuvola, jonka jälkeen alkaakin neuvolakäynnit tihentyä kahden viikon aikaväleihin. Jännää! Loppusuoralle aletaan siis siirtyä :)

Ja niin, virtuaaliset mansikkakakkukahvit tarjolla; tänään siirryin viikolle 30 (siis 29+0). Iso rajapyykki tämäkin :)

Cinnamon

Hurjalta kuulostaa Cinnamonin kokemukset; toivotaan että pieni mies malttaa vielä kotvan pysyä pesässään! Nyt vaan rauhallisesti eteenpäin :)

Meillä oli taas eilen kontrollikäynti äitipolilla; vauva kasvaa tasaisesti eikä ainakaan vielä liian isona; painoa kokonaista 1400g :) Kovin vilkas tyttö, liikkeitä ei ole ihmeemmin tarvinnut laskeskella kun masussa koko ajan kova vilske. Hyvä niin!

Helteet kyllä alkaisivat riittää, kovin nuutunut olo kun kuumuus yhdistetään kohonneisiin sokereihin ja 1-v. pirpapan perässä juoksemiseen. Onneksi tänään on taas viileämpi päivä. Onneksi ainakaan vielä ei ihmeemmin ole ollut supistuksia.

Kovasti täälläkin pohditaan vaunujen hankintaa ja isomman auton vaihtoa. Molemmat yhtä hankalia! Nuo Britaxin vaunut (jotka Cinnamon on hankkinut) näyttävät näppäriltä, varsinkin jos liikkuu paljon autolla. Itse vähän vierastan kolmipyöräisiä ja varsinkin kovin pienirattaisia malleja, niillä kun ei täällä Savossa talvella kovin hyvin hangessa taaperreta :) Mutta sehän riippuu ihan käyttätarkoituksesta, meillä vaunujen kanssa kuljetaan päivittäin lenkillä ja hoidetaan usein myös kauppa- ja neuvolareissut, joten tykkään ihan perinteisistä isopyöräisistä yhdistelmistä, joissa on tavaratilaa :)

Mukavia kesäpäiviä kaikille,
Aurorah 29+2

Täällähän on käynyt väkeä, kiva :).

Näin se kaikilla etenee ja H-hetki lähestyy!
Mä olen hankkinut nyt/ollut jemmassa jo suurin osa tarpeistosta, mutta ihan vastasyntyneen vaatteita olen jokusen hankkinut sekä vaippoja ommellut/ostanut. Meillä on tykätty kestoilla joten siis sellaisia ;)

Ratashomma on järjestyksessä niinkuin tuolla aiemmin hehkutinkin jo, ja autoa ei tarvitse vaihtaa/laittaa uutta kun meillä on bussi :), muutaman muun tavallisen auton lisäksi. Eli mahdutaan oikeinkin hyvin.
Ruoka-yms ostoksia ei tartte rattailla kuskata kun kauppaan yms on niin pitkä matka että vaatii aina autolla käynnin, ja toisaalta ihan sen ruokamääränkin takia, kun ei sitten 7-henkisen perheen ruuat ihan yhteen tai kahteen kassiin mahdu, ainakin kun meillä on ollut tapana käydä kerta viikkoon isommilla ostoksilla ja viikon mittaan lähikaupasta täydentämässä jos tarvii, usein ei tarvikaan.
Kymmenen viikkoa enää, suunnilleen. Yli ei mene, tulee vähän etuajassa, joten voi olla että syyskuun puolelle jäädään :)

Hei kaikille, hellettä pitää!

Tässä helteessä ei oikein jaksa edes tehä mitään... Muutto on suoritettu, enää tarttis saada erinäisiä tavaroita järjestykseen. Miten ihmisellä voi olla noin paljo talvivaatteita??

Vatsassa lienee kaikki hyvin, liikettä tuntuu päivittäin. Välillä potkut tulee jo ihan kylkiluihin asti.

Toivottavasti cinnamonilla menee kaikki hyvin. Olen ounastellut, että kohta iskee paniikki siitä ,ettei meille ole hankittu mitään. Tai no, olen tehnyt äitiyspakkauksesta hakemuksen. Onhan sekin jotain. Ja anoppi sekä mun sisko ovat saaneet hahtuvalangat ja ainakin anoppi on jo kutonut yhdet villahousut valmiiksi.

Mirkku, anna vihjeitä kestovaippailuun.. Olen ihan vihreä vaippa-asioissa, tiedän suunnilleen vaan, että joku vaipatussysteemi lapsella on oltava, ja siksi ennakkoluulottomasti aion kokeilla harsoja ja villahousuja ainakin ihan vastasyntyneelle.

Iiris, tänään 29+1

Helteistä tiistaita!

Hyvin täällä taaperrellaan; eilen oli kontrolli, ja kohdunsuu satunnaisista supisteluista huolimatta edelleen kiinni, eikä avautumisen merkkejä näykään. Kasvua seurataan myös; nyt pieni oli ottanut hieman spurttia vatsalaukun ympäryksen kasvulla, mutta edelleen menee alakäyrillä tuon suhteen ja kontrolli taasen parin viikon kuluttua (eilen siis oli rv 29+5 ja vatsalaukun ymp. vastasi n. rv 27). Painoarvio oli 1300 g, ja kun vertaa Aurorahin tyttöseen, niin ei ole kovin isoa eroa :)

Aurorah, täälläkin maha tuntuu välillä heiluvan puolelta toiselle, niin napakasti ja vilkkaasti liikkuu. Ja tosiaan, hyvä niin.

Joo, täälläkin vähän kaivattaisiin viilennystä näihin helteisiin. Remppamme alkaa vedellä viimeisiään ja pian on muutto täälläkin päin... Onneksi muuttoapuja saadaan vähän joka suunnalta, joten itse saan toimia lähinnä työnjohdollisissa tehtävissä. Luulisin, että ilman tätä muutto+remppa-hässäkkää saattaisin jopa nauttia näistä helteistä (tosin 33 C:n sijasta olisin ihan tyytyväinen johonkin 25 C:n), nyt se on vähän vaikeaa. Iiriksen kanssa jaan saman tuskanhiet: miten ihmisellä voi olla niin paljon (paitsi talvi- myös muuta) vaatetta?! Nyt varsinkin, kun vaatereprtuaari on supistunut muutamiin mekkoihin, tuntuu järkyttävältä pakata muuttosäkkeihin kiloittain vaatteita (joita ei edes käytä!). Phuuh!

Vaunuista vielä; nyt alkoi pelottamaan, pääsenköhän noilla Britaxeilla talvisessa kaupungissa kotikatuja pidemmälle? ;) Vaunut olivat niin näppärät ja mahtuivat pieneen autoomme niin kätevästi, vaikka ei mekään ihan hirmuisesti autolla liikuta (lähinnä mökille n. kerran kuussa). Kääk! Kovasti me vaunukaupoissa kyselimme myyjiltä apuja ja kokemuksia, tuntumaa siitä, miten Britaxit ja yleisesti kolmipyöräiset käyttäytyvät talvikeleillä, mutta kehuivat vuolaasti kaikkia malleja kolmipyöräisistä nelipyöräisiin; kuulemma ei mitkään mallit ole sen parempia talvi- kuin kesäkeleillä... Nooo, kokemus opettaa ja näillä mennään :) Emmaljungia ja olikohan Ora-merkkejä kokeilin myös, mutta minun makuuni olivat kovin raskaita (eli varmasti myös kestäviä), mutta näillä liitos+ligamenttikivuilla pelkkien tyhjien vaunujen työntely sai mut ulvomaan kivusta ja supistelemaan :D Muuten, Aurorah, minäkin vierastin kolmipyöräisiä ihan sen tökön ulkonäönkin vuoksi. Itse asiassa mun unelmissa oli oikeat 60-luvun retrovaunut isoilla ohuilla renkailla, mutta kun rullaili kaupassa noilla Britaxeilla, olivat ne niin kätevät ja se ajoi ulkonäönkin ohi.

Sitten vaippa-asiaa! Ehdottomasti, kestovaippakokemukset jakoon. Suunnitelmissa on kestoilla suurimmilta osin, mutta miten paljon vaippoja kannattaa hankkia, ja mikä olisi hyvä merkki hinta+laatu-suhteeltaan? Mullakin on kaverilta saadut parit vastasyntyneelle tehdyt villapöksyt harson päälle, pitäisi varmaan lainata kummitytön nukke, että voisi alkaa harjoittelemaan harson taittelua...

Äitiyslomaan aikaa reilu kuukausi. En malta odottaa. Kunpa pieni mies malttaisi :)

Cinnamon 29+6.

Niin, kestoilu on aihe joka jakaa mielipiteitä, enkä siis missään nimessä halua suitsuttaa niiden puolesta sen kummemmin. Meillä ne on osoittautuneet hyväksi tavaksi vaipattaa vauva, ainakin niin kauan kun on kotihoidossa.
Ihan vastasyntyneen kanssa ollaa harsoiltu ja villistelty, tosin muutamat kuoretkin on aina varalta ollut. Tykkään paljon kyllä muotoonommelluistakin vaipoista, niillä saa nopsaan näppärän paketin ilman mitään taitteluja, mutta siis molemmissa omat puolensa. Ommelluissa vaipoissa sitten merkitseekin vaipan malli enemmän, mikä sopii just sille omalle vauvalle. Ja tässä vaiheessa moni sitten tuskastuu vaippahommiin, kun malleja on niin paljon niin se sopivan löytyminen voi olla haastavaa.
Sen sijaan täyttötaskut ja ns. all-in-one vaipat ei ole meillä toimineet kuin vasta puolivuosikkaalla, maitokakka kun tuppaa lurisemaan lahkeesta pitkin potkareita. Tosin, sen saman se tekee kyllä kertseissäkin :). Joka ikinen vauva meillä on ainakin kertaalleen saanut niskapaskat, eli sitä kuraa on turahtanut alle nanosekunnin niin että sitä on valunut potkareiden varpaisiin asti ja noussut selkää myöten niskaan saakka :). Joten tässä ei musta vaipoissa niin suurta eroa ole. Lähinnä varmaan tuurikysymys.
Mutta kun vauva alkaa olla puolen vuoden ja tuotokset vähän kiinteämpää, ollaan tykätty taskuista ja aioista. Ne on niin nopsat kun laittaa imumateriaalin valmiiksi niihin sisälle. Mutta toki sisävaipat ja ne villikset on edelleen yhtä käyttökelpoiset, tosin pakettina voi olla jo reilummin pissaavalle lapselle melkoinen ja niiden päälle laitettavien vaatteiden löytyminen riittävän väljinä haasteellista. Taskujen ja aiojen päälle käy samat vaatteet kuin kertistenkin.

Mut kuten sanoin, tää on sellainen juttu että jotkut tykkää ja jotkut ei. Onhan niissä vähän enemmän hommaa pesujen yms muodossa, mutta ainakin näin kaukana marketeista niille antaa oman arvonsa, kun meille sopivien kertsien kuskaaminen marketista kotiin on oma lukunsa, puhumattakaan lisääntyvästä jätekulusta ;). Ja vaikka joku nyt sanoisi että maksaahan pesutkin niin voin todeta viiden vuoden kokemuksella ja erittäin tarkalla laskukaavalla että halvemmaksi tulee pestä niitä vaippoja kun maksaa niiden likaisten kertsien poiskuljetus, omakotialueella.

Mielelläni kerron lisää vaippaluista omista kokemuksista jos jotain kiinnostaa, ja se ketä ei kiinnosta, voi nätisti hypätä tekstini yli sen kummimmin siitä närkästymättä ;)

Kovasti nosta hattua kaikille jotka jaksavat kestojen kanssa vaippailla. Meillä ollaan tyydytty kertseihin; helpommallahan niin pääsee. Olen sitten yrittänyt muissa asioissa (kierrätys, kompostointi jne.) korjata niitä ympäristövirheitä ja jätekuluja :) Ja nuo niskakakat kyllä tulee varmaan kaikilla, tuttuja täälläkin :) Eikä auta vaikka olis mikä vaippa. Nuorimmainen oli oikeen ansoitunut kakkaamaan vaipasta yli, varsinkin jos oltiin kylässä tai kaupassa..ekan puoli vuotta oli aina vaihtovaatekerta mukana kaikkialla :D

Eikä ollut tarkoitus pelotella Cinnamonia vaunuhankinnoista! Mulla on vaan se kokemus, että esim. meidän Carenan matkarattailla (joissa edessä on kääntyvät ja pienet pyörät) ei talvella kyllä riitä millään hermot kulkea uraisilla ja lumisilla kaduilla. Nuo britaxin vaunuthan voi olla ihan mainiot pelit. Tosin siitä kyllä olen eri mieltä vaunukauppiaiden kanssa, ettei kolmi- ja nelipyöräisillä olisi eroa talvikeleillä ;) Meilläkin kyllä isommat kauppa-asiat käydään autolla marketista, mutta kummasti sitä täydennystä silti pitää viikona aikana lähikaupasta hakea; siksi tykkään myös tukevista tavarakoreista vaunuissa.

Taas meinaa nämä tappohelteet läkähdyttää; jalat turpoaa eikä yöllä saa oikeen nukuttua. Veriarvot oli muuten viime viikon labrassa pudonneet aika reippaasti; hb oli vain 105 kun se mulla tavallisesti on 130-140 :/ Ihmekös tuo, että on vähän väsyttänyt :)

Helteistä viikonjatkoa,
Aurorah 29+6

Huomenta!

Tiistaina oli sokerirasitustesti ja eilen soitti neuvolantäti,että kahden tunnin arvo oli kohollaan. Jotent nyt sitten mittaillaan verensokeriarvoja ja mietitään mitä pannaan suuhun. Raskausdiabeteshän on kyllä yleinen juttu,mutta itsellä pelottaa,että diabetes jää pysyväksi. Kun se on suvussani hyvin yleinen sairaus... Tärkeintä on vauvan vointi ja että hän saa hyvät lähtökohdat elämään.

Muutenkin tuntuu,että mitä pidempään raskaus kestää sitä enemmän alkaa pelkäämään että meneehän kaikki hyvin ja pysyyhän pienokainen loppuun asti mahassa. Onko teillä muilla vastaavia pelkoja tai huolia?

soikku81 27+5

Ihanaa alkanutta elokuuta!

Pidän paljon enemmän syksystä ja sadonkorjuuajasta kuin hellekelistä!

Soikku, ota rauhassa ja keskity hoitamaan sokeriarvosi nyt, murehdi mahdollista diabetesta myöhemmin. Siihen ei kai voi kummemmin itse vaikuttaa, loppuuko sokeriarvojen heittely synnytykseen vai jatkuuko tauti loppuiän. Mulla on ollut ennemmin niin, että mitä pidemmälle raskaus etenee, sen onnellisempi oon, enkä murehdi kaikkia mahdollisia asioita mitä tälle lapselle voi sattua. Alussa pelotti paljon enemmän, nyt antaa jonkinlaista rauhaa jo se, että tietää, että vaikka tämä syntyisi nyt, sillä olisi jonkinlaiset eloonjääntimahdollisuudet.

Hankintojen suhteen olen sen sijaan tulossa harhaiseksi: Kuinka paljon niitä harsoja pitää oikein olla? Onko teillä käytössä erivärisiä pukluräteiksi ja vaipoiksi vai onko ihan sama hankkia kaikki samanvärisiä?

Vatsansisäisellä elämälläni on kaiketi kaikki hyvin, se rymyää edelleen joka ilta kun olen käymässä nukkumaan. Eilen kävin poimimassa ämpärillisen mustikoita, ja selkä nitkahti niin, että nyt ei taas kumarrella ollenkaan. Samantapainen tunne kuin keväällä sohvaa siirtäessäni, josta parantuminen vei pari viikkoa.

Iiris, tänään 30+1

Harsoista; meillä on kuviolliset/värilliset harsot pulkurätteinä ja vain valkoiset vaippakäytössä. Siten ei ole sekaantumisen vaaraa ja tarvittaessa ne valkoiset voi keittopestä ilman että menisi kuvito yms pilalle.
Määrä riippuu varmasti siitä kuin paljon aikoo harsoja vaippoina käyttää, mutta perusajatuksena voi pitää että pienen vauvan vaippoja menee vuorokaudessa 9-13 kpl, ainakin neljän vauvan kokemuksella :). Eli jos harsoja ei aio joka päivä pestä vaan kerää esim. koko koneellisen täyteen niin silloin harsoja saisi olla joku 20-30kpl, parin päivän pesuväleille.
Jos omaa yhtään ompelutaitoa niin harsokangasta saa aika edullisesti monista kangaskaupoista. Vaippakäyttöön se sopii ihan hyvin.
Sittenhän on olemassa monen valmistajan harsoja, joista bambuharsot lienee ylistetyimmät pehmeytensä ja hyvän imukykynsä vuoksi. Mutta ihan perusharsoillakin pärjää, jos ei hifistely kiinnosta ;).
Harsojen kaverina villahousut on meillä tykätyimmät olleet mutta muutamat pul-kuoretkin olen varalta pitänyt, se pikkuvauvan kakka kun on niin lurattia että saattaa karata sieltä harsin mutkasta ja valuu villiksiin. Se ei tietty haittaa mutta menee pöksytkin sitten vaihtoon. Sopivilla kuorilla tämä kuravahinko voi olla vältettävissä.

Peloista; itsellä ei enää pelkotiloja juurikaan ole. Jotain huolestumista aiheuttaa se että ehtii ajoissa sairaalaan sitten kun aika on, meiltä kun nopeimmallakin tavalla matkustettaessa kestää pari tuntia sairaalaan joten... mutta eiköhän kaikki mene niinkuin ennenkin, hyvin.
Muuten oma vointi on tilanteeseen nähden hyvä ja masu kasvaa kivasti. Ensi viikolla onkin neuvola, jonka jälkeen alkaa tihennetysti joka toinen viikko. Ja jos sattuu että sokerit alkaa heittelemään, tihennetään käynnit joka viikolle plus käynnit äippäpolilla Oulussa, jossa samalla sitten olisi koko- ja synnytstapa-arviokin saatavilla. Mutta toistaiseksi sokerti on pysyneet aisoissa, joten noita lisäkäyntejä ei tarvitse vielä ajatella.

Tuota diabeteksen puhkeamista ei tosiaan kannata nyt odotusaikana murehtia. Minullakin tehtiin puoli vuotta viime synnytyksestä uudestaan rasitus, ja siinä oli molemmat arvot koholla. Diabeteshoitajan kanssa sovittiin, että olisin puoli vuotta yrittänyt pudottaa hieman painoa ja liikkua enemmän; sitten rasitus olisi taas tehty uudestaan. No, tulinkin raskaaksi ennen sitä, joten saa nyt nähdä tämän raskauden jälkeen kuinka käy. Tokihan jos sukurasitus on kova (kuten minulla), olisi diabetes voinut puhjeta joka tapauksessa, huolimatta elämäntavoista tai raskaudesta. Eikä sekään ole maailmanloppu, jos raskausdiabetesta joutuu insuliinilla hoitamaan; pistäminen on helppoa ja siihen tottuu. Tärkeintähän on, että vauva voi hyvn eikä kasva liian suureksi. Omasta mielestäni ainoa todella ikävä puoli tässä GDM:ssä on se, että vauva joutuu suurella todennäköisyydellä taas sokeritippaan lastenteholle :( Vaikka sekin on vain vauvan parhaaksi, tuntuu silti kurjalta nähdä pieni kaikissa piuhoissa..ja itse kärvistellä ilman vauvaa synnyttäneiden osastolla. Toivotaan Soikku että sinulla auttaa ruokavalio pitämään sokerit kurissa!

Täälläkin kaikki mahdolliset pelot on kyllä tuttuja..ja voin lohduttaa etteivät ne synnytykseen lopu :D Kyllä niitä huolia ja pelkoja riittää varmaan lopuksi ikää lapsista; muuttuvat vaan lasten kasvaessa. Pieni vauva on siinä mielessä vielä "helppo" kun hän on jatkuvasti siinä "silmän alla", mutta sitten kun lapsen kasvaa ja alkaa liikkua itsekseen, niin löytyy ihan uusia pelkoja. Mummoni sanoikin osuvasti että "pieni lapsi pienet huolet, iso lapsi isot huolet". Pakko vaan on luottaa, että elämä kantaa ja että kaikkeen ei itse voi kuitenkaan vaikuttaa.

Harsoista; meillä ei ole kestoiltu mutta pukluräteiksi harsoja on kyllä semmoinen parikymmentä varattuna. Tosin meidän vauvat on olleet kovia pukluttajia joten harsoja on mennyt. Ja onhan ne käteviä muutenkin esim, vaunuissa suojana.

Meillä täällä Itä-Suomessa ei ainakaan ilmoista huomaa että olisi elokuu :) Lämmintä riittää; täytyy vaan näköjään kärsiä nämä helteet :)

Aurorah 30+4

Kiitän ja kumarran harso- ja muistakin vaipatusvihjeistä!

Kävin tänään lääkärineuvolassa, saatiin painoarvioksi 1700 grammaa. Minusta se on jo aika paljon, siis jos kuvittelisi, että lapsi voisi jo syntyä ja nyt syntyessään selvitä hengissä. Sitä ei tietty kukaan toivo.. Oma paino on noussut alusta lähtien reilut 6 kg. Jollain ihmeellä mulle ei ole tullut mitään turvotuksiakaan, helteestä huolimatta. Viime kesänä toimistotyössä ollessa olin paljon turvonneempi iltapäivisin kuin nyt. Kohdunsuu oli kiinni, verenpaine jotain 110/60, hemoglobiinia ei mitattu. Ainoa ikävä juttu on se, että lääkärin suosituksesta pitää ottaa hiivalääkekuuri. Kai mulla on sitte vaan niin paljon valkovuotoa. Mitään kutinaa tms. muita hiivan oireita en ole itse huomannut.

Minäkin olen kuullut tuon sanonnan "pienet lapset, pienet murheet jne." Pitänee paikkansa, kun sitä sukupolvesta toiseen toistetaan.

Eilen kaupunkireissulla ostin ensimmäisen pienen, vihreän bodyn. Oli se ihana. Tässä ehkä alkaa jo uskaltaa tehdä muitakin hankintoja.

Iiris, tänään 30+3

Yhteistyössä