Lispetti! Tsekkaas tämä.

Tarkoitin että Lispetti sivuutti tosiasian että tutkimus alkoi vuonna 1986 ja mukaan otettiin vain henkilöitä jotka tuolloin olivat vähintään 39-vuotiaita.

Eli aikaan kun ruokaa ei vielä suuremmin prosessoitu.

Ja joo, toki kolesterolia tarvitaan elimistössä mutta elimistö ei voi koostua pelkästään kolesterolista. Eiks vaan?

Liika on liikaa.
Ihmisen oma keho tuottaa kolesterolia. Siksi joskus hämmentää ravintokeskusteluissa esiintyvä ajatus siitä, että kysymys olisi pelkästään ravinnon koostumuksesta. Statiinilääkkeet nimenomaan blokkaavat kehon oman kolesterolituotannon, tosin nykyisin on myös kolesterolin ravinnosta imeytymiseen vaikuttavia lääkkeitä, noihin kannattaa vaihtaa jos kolesteroli hirmuisesti huolettaa ja statiinit aiheuttavat ongelmia.
 
Ihmisen oma keho tuottaa kolesterolia. Siksi joskus hämmentää ravintokeskusteluissa esiintyvä ajatus siitä, että kysymys olisi pelkästään ravinnon koostumuksesta. Statiinilääkkeet nimenomaan blokkaavat kehon oman kolesterolituotannon, tosin nykyisin on myös kolesterolin ravinnosta imeytymiseen vaikuttavia lääkkeitä, noihin kannattaa vaihtaa jos kolesteroli hirmuisesti huolettaa ja statiinit aiheuttavat ongelmia.

Mutku eeeen mä puhunut kolesteroleista mitään. En yhtikäs mitään! Eikä toi tutkimuskaan ollut siitä.
 
No en minä tarkoittanutkaan, että pitäisi pelkkää lihaa syödä, kuten Lissu joskus verihuuruissaan todistelee. Halusin vain sanoa, että punaisen lihan ja rasvaisten maitotuotteiden syöminen ei ole epätervellistä, kuten Puska-uskontoa tunnustavat väittävät.

Pentadekaanihappoa voi saada juustoista, voista tai lihasta, tuo on ihan makukysymys. Minä käytän kaikkia ja joskus jopa Lissun arvostelemaa auringonkukkaöljyä uppopaistamiseen.

Kaloja en maininnut, koska ne eivät ole parhaita lähteitä. Jenkkijutuissa mainitaan merenelävät ja natiiviamerikkalaisten ruokavalio, mutta asiaa tarkasteltuani totesin niitä hyvin C-15 lähteitä olevan hylkeen ja valaan rasva. Niitä ei suomalaismarketista saa. Lohessa on kohtaisen hyvin, hieman enemmän kuin possussa.

Esimerkkejä /100 g ravintoainetta
  • lammas 120-370 mg
  • nauta 150-300 mg (ruoholaidunnettu parempaa)
  • peura vajaa 100 mg
  • possun silava 43 mg
  • ribsit 10 mg
  • broilerin koipipalat 16 mg
  • lohi 46 mg
  • kirjolohi 14 mg
  • hylje- ja valasöljyt 100-300 mg
  • voi 753 mg
  • kuohukerma 353 mg
  • juustot 200-300 mg
  • täysmaito 32 mg
  • täysrasvainen kreikkalainen jogurtti 67 mg
  • kermajäätelö 100 mg
  • auringonkukkaöljy 800 mg
Vielä kun jostain löytyisi lehmänmaitodonn ja lampaan/ vuohenmaidon- ja -juustojen määrät.

Tai siis edes maitojen erot, siitähän se on helppoa ylläolevien mukaan päätellä.
 
vierailija
Kyllä kokeilin muitakin ja samanlaisia haittavaikutuksia oli edelleenkin. Lopulta päätin kokeilla luontaistuotteita (red rice ja ubikinoni tehosteena) joilla oli ihan sama vaikutus mutta homman nimi on siinä että kun kolesteroli ajetaan väkisin alas niin siitä tuli ikäviä seurauksia minulle. Ja niin tulee monelle muullekin mutta sitkeästi ja sokeasti vaan totellaan lääkäreitä ja voidaan huonosti. Kaiken A ja O on se että minä syön erittäin terveellisesti, joten päädyn siihen että tuo hieman kohollaan virallisista arvoista oleva määrä on nyt vaan minulle sopiva määrä. Ja piste.

Tuosta on ainakin 15 vuotta sitten ja voin erinomaisen hyvin edelleen.
Hieno homma. Tekoäly on pantu asialle tuotto edellä eikä se terve ihminen mitään tuota
 
vierailija
Ihn en tajuu taas. Ihme ähkimistä ja inttämistä ja yritystä siirtää keskustelu johkin ihan muuhun ku alkuperäiseen linkkaamaani tutkimukseen.

Jonka pääpiirteiset huomiot olivat:

"Tyypillisesti terveen ja toimintakykyisen ikääntyneen ruokavaliossa oli enemmän hedelmiä, kasviksia, kokojyvätuotteita, tyydyttämättömiä eli pehmeitä rasvoja, pähkinöitä, palkokasveja ja vähärasvaisia maitotuotteita."

"Huonommin kävi niille, joiden ruokavaliota hallitsivat kovat rasvat, natrium, eli suola, ja lihat eri muodoissa. Ruokavalioiden teho oli selkeä vaikka otettiin huomioon muitakin osallistujien terveyttä edistäviä tekijöitä, kuten liikunnan harrastaminen."



Ei sanottu missään ettei lihaa saisi syödä tai ettei kovia rasvoja saisi käyttää lainkaan tai että pitäisi puputtaa vain rehuja.
Ne inttää ja puhuu asian ohi kun ne tietää olevansa väärässä. Syytetään Valtion ravitsemusneuvottelukuntaa ja Puskaa valehtelusta unohtaen samalla että näillä on vähintään lakisääteinen totuudessapysymisvelvollisuus.
 
  • Tykkää
Reactions: -riivinrauta-
Vielä kun jostain löytyisi lehmänmaitodonn ja lampaan/ vuohenmaidon- ja -juustojen määrät.

Tai siis edes maitojen erot, siitähän se on helppoa ylläolevien mukaan päätellä.
Tässä. Olin väärässä vuohenmaidon suhteen. Parhaita ovat lampaan- ja puhvelinmaito. Mutta kaikkien märehtijöiden maito on siis selvästi enemmän c-15-pitoista kuin ei-märehtijöiden, tässä taulukossa aasi ja ihminen. Synteesistä vastaa ilmeisesti märehtijän mahan mikrobisto.

Mikrobit ovat asialla myös silloin, kun fermentoituihin kasviruokiin ilmestyy c-15-rasvahappoja (pettymys Lissulle?) Natto on ilmeisesti lähes lehmänmaidon veroista.

tahmaista mutta terveellistä soijaa
 
  • Tykkää
Reactions: -riivinrauta-
Tässä. Olin väärässä vuohenmaidon suhteen. Parhaita ovat lampaan- ja puhvelinmaito. Mutta kaikkien märehtijöiden maito on siis selvästi enemmän c-15-pitoista kuin ei-märehtijöiden, tässä taulukossa aasi ja ihminen. Synteesistä vastaa ilmeisesti märehtijän mahan mikrobisto.

Mikrobit ovat asialla myös silloin, kun fermentoituihin kasviruokiin ilmestyy c-15-rasvahappoja (pettymys Lissulle?) Natto on ilmeisesti lähes lehmänmaidon veroista.

tahmaista mutta terveellistä soijaa

Kiitos! <3



Ja nyt pitääkin alkaa tutkia, mistä kaikesta muusta fermentoidusta sitä löytyy.

Kaakaosta? Kalakastikkeesta? Hapansilakoista? Kimchistä? Hapankaalista?

Ja poronmaitoahan ei kai oo edes tutkittu mutta jotenkin mulla on fiilis että mes-juustossa sitä voisi olla runsaastikin. :p
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos! <3



Ja nyt pitääkin alkaa tutkia, mistä kaikesta muusta fermentoidusta sitä löytyy.

Kaakaosta? Kalakastikkeesta? Hapansilakoista? Kimchistä? Hapankaalista?

Ja poronmaitoahan ei kai oo edes tutkittu mutta jotenkin mulla on fiilis että mes-juustossa sitä voisi olla runsaastikin.
Kalakastikkeessa ja kimchissä ainakin on, määriä en tiedä.

Pohjois-Skandinaviassa (Ruotsi+Norja) retkeillessä brunost/mesost ja messmör kuuluvat aina pakollisiin eväisiin. (Maito)sokeria messmörissä tosin on hirmuisesti. :giggle:


 
  • Tykkää
Reactions: -riivinrauta-
vierailija
Ranskassa syödään paljon lihaa ja kunnon rasvaa ja kermaa, siellä ei ole ylipainoisia ja hyvä terveys, ransisnaisilla on maailman toiseksi korkein elinajanodote. Ranskassa ei syödä kokoajan toisin kun meillä suositukset määrää että kolmen tunnin välein: THL:n suosituksen mukaan sekä aikuisten että lasten tulisi syödä noin 3–4 tunnin välein. Päivässä tulisi syödä 5–6 kertaa.
Ei siellä kukaan aloita aamua ilman voisarvia ja sinne on viety suomalaistenkin tuottama suolan luomuvoi
 
vierailija

Yhteistyössä