liikunta synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Titta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Titta

Vieras
Miten pian olette uskaltaneet ruveta synnytyksen jälkeen harrastamaan kunnolla liikuntaa? Itselläni meni kolme viikkoa, kun lähdin ensimmäiseen jumppaan. Olen vielä vältellyt hyppyjä ja täysillä rehkimistä, mutta missä vaiheessa uskallan mennä esim. sählyreeneihin tai juoksulenkille? Kohdun laskeutumisen vaarahan kai on olemassa, mutta miten pitkään?

Kannattaa odottaa ainakin jälkitarkastukseen asti. Lantionpohja on vielä niin löystynyt ja lihakset ""roikkuvat"" painovoiman johdosta. Itse onneksi tajusin kuunnella ohjeita, ja vältin hurjempaa liikuntaa (lukuunottamatta hikisiä vaunulenkkejä). Jälkitarkastuksessa todettiin emättimen seinämän laskeuma. Hoitona fysioterapiaa. Jos olisin siis lähtenyt jumppiin ym. olisi ollut vielä pahempi homma. Laskeuma oli siis tullut jo synnytyksessä. Nyt on hoidot menossa, ja edelleenkin vältän rajua hyppelyä tms. (synnytyksestä hieman yli 3 kk) Kuulemma ilman laskeumaakin olisi synnytyksen jälkeen suositeltavaa fysioterapeuttini mukaan välttää hyppyjä, siis aerobikkeja tms. ja juoksemista ainakin 3 kk, että lihakset saavat rauhassa palautua. Lantionpohjatreenit suositeltavia sillä aikaa.

Mä kanssa vähän ""toppuuttelisin"" sinua, koska vaikka vointi tuntuu hyvältä niin paikat on silti vielä pehmeät ja löystyneet. Pomppivia ja painetta tuovia lajeja neuvoisin välttämään ainakin jälkitarkastukseen, mieluummin sen 3-4kk että lantionpohja on kunnolla palautunut. Koska jos saat itsellesi aikaiseksi sen laskeuman niin kova homma on se kuntouttaa. Sykettä nostavaa liikuntaa toki voi harrastaa, sauvakävely/ripeä kävely ja jos ei nouse tarpeeksi mene pururadalle ylämäkeen niin johan sykkii. Mutta juoksua ja hyppyjä ja dynaamisia vatsalihasliikkeitä vältä vielä. Lantionpohjaa ja staattisia vatsalihasliikkeitä pitää tehdä. Dynaamiset vatsalihasliikkeet on liikkeitä jossa näkyy ""liike"" esim. istumaannnousu. Staattiset vatsalihaliikkeissä ei tapahdu ""näkyvää liikettä"" vaan vedät navan rankaan kiinni esim. muiden jumppaliikkeiden yhteydessä ja pidät sen sielä.

Aloitin juoksulenkit 5 vkoa synnytyksen jälkeen, vaikk synnytyksessä repesin ja 20 tikkiä laitettiin. Mulle neuvottii et jos lenkil tulee pissat housuu, on liian aikaista aloittaa juoksu. Mä alotin 30 minuutin juosulenkeillä 3 krt/vko ja nyt synnytyksestä 11,5 vkoa ja kunto jo suht hyvä (5-6 kertaa viikos 50-60 minsan juoksulenkki + kerran viikos pitempi kävelylenkki). Kantsii eka treenata niitä lantiopohjalihaksia (tein ite joka päivä) ja varovasti kannattaa aloitella juokseminen.

Jälkitarkastuksessa viime viikol sanottii et paikat ok, juoksua voi jatkaa ja lantiopohjatreenejä suositteli myös. Myös vatsalihastreeneille sain luvan. Ite olin myös ennen raskautta urheilullinen (6krt/vko tunnin treeni) ja raskausaikana kävelin paljon...liekö se sit 'helpottanut' aloittamista nyt synnytyksen jälkeen, eli en ollut ihan rapakunnossa...mut en tosin mikää 'supertimmikään'...

P.S seksi alotettii 6 vkoa synnytyksen jälkee ja se on huomattavasti 'hankalempaa' eli urheillessa ei tullu kipuja mut sekstailu kiristi ja kiristää edelle...

Hei Laura, tunnetko itse mitenkään tuota emättimen seinän laskeumaa? Mulla on kuukausi synnytyksestä ja sellainen tunne, että joku tuolla sisällä roikkuu alempana kuin pitäisi. Tuli mieleen, että toivottavasti ei ole tuollainen laskeuma. Aiheuttiko muuten sen diagnosointi rajoituksia liikunnan lisäksi myös seksiin?

Liikunnasta muuten vielä: eikö kiellettyjä ole nimenomaan ""hytkyvät"" lajit? Eikös pyöräily ja rullaluistelu silloin olisi ok? Niillä saisi vähän vaihtalua ainaiseen vaunuiluun ja kuntokin kohoaisi.

Sintti! Tuntuu se vähän koko ajan. Mut enimmäkseen illalla jos on ollut paljon jalkeilla päivän mittaan. Ja näkyy myös kun pelillä katsoo.Kuin joku olis laittanut tomaatin sisälle. Eli se seinämä pullottaa hieman ulos emättimestä. Nyt on kyllä jo vähän jumpat ja fysioterapia auttaneet, ja on selvästi pienentynyt. Seksiä ei kielletty mutta hypyt ym.Kylläkin. Seksihän voi jopa auttaa kuntoutumisessa.

Yhteistyössä