Liikeseurannassa huomattua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihimettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihimettelijä

Vieras
Miten teillä on liikkuneet vauvat viikoilla 36-37? Itse kävin tänään neuvolassa ja vähän ihmettelin siellä, ettei vauva oikein ole eilisen jälkeen normaalisti liikkunut. Liikkuu kyllä mutta kovin vaisusti ja pitää ihan jäädä kuulostelemaan. Liikkeet enemmänkin sellaisia muljahduksia kuin alkuraskaudessa ja niitäkin tulee vähän. Neuvolassa käskettiin seurailla tämä päivä ja äsken tein puoli tuntia 4 normaalin tuntuista, 1 hikka ja parisenkymmentä muljahdusta.

Onko normaalia, että liikkeet hidastuu/ hiljenee? Vai säntäänkö tästä nyt synnärille 100km päähän??

Mun kokemuksella kannattaa mennä tarkistuttamaan, jos epäilyttää.

Mulla kanssa loppua kohti vaimeni ja vaimeni vain liikkeet, kunnes lopulta en ollu ihan varma, oliko se vauva, suoli vai mikä. Semmosta pönkäystä saatto tulla jonkin verran, mut vähenevissä määrin sitäkin.

Lähdin käymään synnärillä ja syy löytyi. Lapsivesi liian vähissä ja käynnistyspäätös.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
On normaalia. Tila loppuu. Jos tunnet liikkeen, niin se lasketaan. Ei liikkeen "voimakkuudella" ole väliä.

No sinänsä tähän pitää sanoa se, mitä mulle sanottiin synnärillä, kun sanoin, että mua opastettiin, et vauvat hiljenee/liikkeet hiljenee loppua kohti.

Sanoivat, että höpön löpön, loppuun asti pitää liikkua ihan normaalisti ja jos ei liiku, pitää käydä tarkistuttamassa, miksi ei.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
On normaalia. Tila loppuu. Jos tunnet liikkeen, niin se lasketaan. Ei liikkeen "voimakkuudella" ole väliä.

No sinänsä tähän pitää sanoa se, mitä mulle sanottiin synnärillä, kun sanoin, että mua opastettiin, et vauvat hiljenee/liikkeet hiljenee loppua kohti.

Sanoivat, että höpön löpön, loppuun asti pitää liikkua ihan normaalisti ja jos ei liiku, pitää käydä tarkistuttamassa, miksi ei.

No joo, mut "normaalit" liikeet ei enää ole välttämättä niin laajoja loppuajasta, Mulle taas on sanottu että vauva lopettaa liikkuimsen KOKONAAN jos sillä on oikesti hätä esim istukan heikkenemisen vuoksi, ja sittenkin vielä on 1-2 vrk aikaa tehdä jotain, 3 kertaa yliaikaiskontrolllissa käyneenä.

lähdenkö siis vai en? Itsellä välillä tosi varma olo, että pitäis mennä jo, mutta toisaalta ei viittis tähän aikaan lähtee ajelemaan suotta.. Liikkeet siis selvästi heikentyneet ja vähentyneet, vaikka söis mitä tai teksi mitä..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

No joo, mut "normaalit" liikeet ei enää ole välttämättä niin laajoja loppuajasta, Mulle taas on sanottu että vauva lopettaa liikkuimsen KOKONAAN jos sillä on oikesti hätä esim istukan heikkenemisen vuoksi, ja sittenkin vielä on 1-2 vrk aikaa tehdä jotain, 3 kertaa yliaikaiskontrolllissa käyneenä.

Mulla eivät tosiaankaan sanoneet noin. :) Ja ultrasta näkivätkin, että vauva liikkui vielä, mä vaan en aina tuntenut niitä (lähellekään aina). Mut silti oli sen verran hätä, että käynnistyspäätös tuli. Lapsivesiluku (mikä ikinä afi se olikaan) oli 4, kun se ei kuulemma sais olla alle 7...

Alkuperäinen kirjoittaja ihimettelijä:
lähdenkö siis vai en? Itsellä välillä tosi varma olo, että pitäis mennä jo, mutta toisaalta ei viittis tähän aikaan lähtee ajelemaan suotta.. Liikkeet siis selvästi heikentyneet ja vähentyneet, vaikka söis mitä tai teksi mitä..

No ei tee hyvää se stressaaminenkaan. Jos et viitti tota matkaa ajaa, niin käy yksityisellä jossain lähempänä? :)

Soita synnärille! Älä turhaan lähde soittamatta ajamaan. Kyllä ne sieltä sitten sanoo, jos on niiden mielestä tarve tulla heti näytille tai esim aamusta kontrolliin...

Kävitkö silloin näytillä ja oliko kaikki hyvin?

Ite kävin viime viikolla, koska ei ollut 3-4 päivään yhtäkkiä liikkunut niin kuin aiemmin. On ollut siis tosi vilkas sikiö ja tosi voimakkaat muljahdukset tuntuneet jatkuvasti. Sitten yhtäkkiä ei tuntunut mitään, jos ei hiljaa maannut ja tarkkaan tunnustellut. Minullekin kyllä sanottiin, että jos vielä jatkuu liikkeet vähäisinä, niin uudestaan näytille, vaikka kaikki näytti olevan hyvin. Sikiön hapenpuutetta ei välttämättä havaita noin vain heti. Niin ja tossa luin jotain artikkelia siitä, millaisella ajalla mikäkin "oire" johtaa kohtukuolemaan. Liikkeiden vähenemisen kohdalla oli noin viikko sikiön menehtymiseen, jos siis kyse ravinnonpuutteesta. Siinä oli ihan erikseen kokonaan loppuvat liikkeet. Ja kyllä liikkeiden pitäis suunnilleen samanlaisia (tai yhtä paljon, yhtä voimakkaina) tuntua ihan loppuun asti.

Uusimmat

Yhteistyössä