Lihavat ei pääse ratsastamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Jokainenhan voi hommata itselleen sopivan konimuksen omien varojen mukaan. Jokainen ratsastustalliyrittäjä päättää itse siitä kuinka hänen eläimiään kohdellaan ja on itse siitä vastuussa. Myös yrittäjä voi sanella reunaehtoja palveluilleen, eikä aina tarvitse myöntyä.
Juu ja kannattaa muistaa sitten myös ne kulut, kun hevonen potee selkäkipuja yms...

Totta, mutta nehän on sitten omistajan eli ratsastajan ongelma.
 
Jotain hyvää pienestä koosta on, en mä edes ison hepan selkään uskaltaisi. Pikkuisella ponilla olen sentään joskus ratsastanut ;) Mut tosissaan, niin se 90kg ei isolla lihaksikkaalla miehellä ole vielä mikkään paino, joten ihan hyvä, että tallilla/hevosella olisi joku painoraja, vaikka ihan kirjattuna, niin ei tarvitsisi kenenkään painoja (henkilökohtaisia asioita) kyselemään.
 
Luin Aamulehdestä ko. kirjoituksen, enkä ymmärtänyt olleenkaan sen pointtia, että olisi mukamas kauheata syrjintää eri painoisia ihmisiä kohtaan. Mulle tuli ihan ensimmäisenä mieleen itse hevonen, vaikka ovatkin vahvoja, niin eiväthän ne nyt kaikkea jaksa kantaa! Kävellen ehkä, mutta sitten kaikki muut askellajit, esteet jne. Ei mun mielestä todellakaan syrjintää, vaan eläimen edun ajattelemista! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Jokainenhan voi hommata itselleen sopivan konimuksen omien varojen mukaan. Jokainen ratsastustalliyrittäjä päättää itse siitä kuinka hänen eläimiään kohdellaan ja on itse siitä vastuussa. Myös yrittäjä voi sanella reunaehtoja palveluilleen, eikä aina tarvitse myöntyä.
Juu ja kannattaa muistaa sitten myös ne kulut, kun hevonen potee selkäkipuja yms...

Totta, mutta nehän on sitten omistajan eli ratsastajan ongelma.
Näinhän se on. Ja kun hevoseensa kiintyy, niin tietää mitä se on kun hevosta sattuu ja eläinlääkärikin veloittaa joka käynnistä minimissään 100e, että tulee ees vilkaseen pollee...
 
Sinna
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Ihan ymmärrettävää toisaalta kyllä, mutta tuo painoraja oli aika pieni minusta. Vai eikö esimerkiksi aikuiset miehet voi ratsastaa?
No, ponilla on painorajoitus 50-60kg riippuen ponin koosta. Iso hevonen jaksaa kantaa n. 100kg, mutta eipä sillä kamalasti hyppiä esim. esteitä voi, ettei hevosen selkä/etujalat kärsi. Ei ne ratsastajamiehet jättiläisiä/rotevia ole vaan aika hoikahkoja.
Ai mitkä ratsastajamiehet? Cowboyt vai? Ei ne kaikki äijät ole kuitenkaan mitään kouluratsastusharrastajia vaan maailmalla hevosia käytetään myös työvälineenä.

Olen kyllä sitä mieltä että painorajoja pitää ehdottamasti noudattaa.
 
huihai
Näin etelässä kerran, kun mahtava matami yritti kamelin kyytiin. Kameli raukka ei jaksanut nousta seisomaan ja valitti kovaan ääneen. Matami vaihdettiin pikkupoikaan ja kameli nousi mitään sanomatta jaloilleen ja kiersi lenkin reipasta vauhtia. Matamille otetiin suurin kameli. Kyllä siinä oli katsomossa naurussa piteleminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinna:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Ihan ymmärrettävää toisaalta kyllä, mutta tuo painoraja oli aika pieni minusta. Vai eikö esimerkiksi aikuiset miehet voi ratsastaa?
No, ponilla on painorajoitus 50-60kg riippuen ponin koosta. Iso hevonen jaksaa kantaa n. 100kg, mutta eipä sillä kamalasti hyppiä esim. esteitä voi, ettei hevosen selkä/etujalat kärsi. Ei ne ratsastajamiehet jättiläisiä/rotevia ole vaan aika hoikahkoja.
Ai mitkä ratsastajamiehet? Cowboyt vai? Ei ne kaikki äijät ole kuitenkaan mitään kouluratsastusharrastajia vaan maailmalla hevosia käytetään myös työvälineenä.

Olen kyllä sitä mieltä että painorajoja pitää ehdottamasti noudattaa.
Cowboyt tieteskin :D

(no ratsastajamiehet=miehet jotka ratsastaa enemmän kuin vain ponitalutusta)

 
Alkuperäinen kirjoittaja huihai:
Näin etelässä kerran, kun mahtava matami yritti kamelin kyytiin. Kameli raukka ei jaksanut nousta seisomaan ja valitti kovaan ääneen. Matami vaihdettiin pikkupoikaan ja kameli nousi mitään sanomatta jaloilleen ja kiersi lenkin reipasta vauhtia. Matamille otetiin suurin kameli. Kyllä siinä oli katsomossa naurussa piteleminen.
:LOL: :LOL:

Vähänkö nauran täällä kippurassa...

Osaan niin kuvitella kamelin mourunnan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hiukkaskiihdytin:
entäs sitten kun tämä 100kg painava henkilö, vaikkapa mies, ei olekkaan lihava tai ylipainoinen. kielletäänkö sillonkin?
Tietty. Ei se hepan selkä sitä silti jaksa sen paremmin.

Toki kyllä tuollainen 100kg menee vielä kävelyssä, mutta ei enää ravissa/laukassa.
 
Sinna
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinna:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Ihan ymmärrettävää toisaalta kyllä, mutta tuo painoraja oli aika pieni minusta. Vai eikö esimerkiksi aikuiset miehet voi ratsastaa?
No, ponilla on painorajoitus 50-60kg riippuen ponin koosta. Iso hevonen jaksaa kantaa n. 100kg, mutta eipä sillä kamalasti hyppiä esim. esteitä voi, ettei hevosen selkä/etujalat kärsi. Ei ne ratsastajamiehet jättiläisiä/rotevia ole vaan aika hoikahkoja.
Ai mitkä ratsastajamiehet? Cowboyt vai? Ei ne kaikki äijät ole kuitenkaan mitään kouluratsastusharrastajia vaan maailmalla hevosia käytetään myös työvälineenä.

Olen kyllä sitä mieltä että painorajoja pitää ehdottamasti noudattaa.
Cowboyt tieteskin :D

(no ratsastajamiehet=miehet jotka ratsastaa enemmän kuin vain ponitalutusta)
Lähinnä tarkoitinkin että ne jotka käyttää hevosta työssään on aika erilaisia ruumiinrakenteeltaan ja usein lihaksikkaita ja siis painavampiakin kun nuo kouluratsastusmiehet on lähinnä sellaisia hoikkia.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja hiukkaskiihdytin:
entäs sitten kun tämä 100kg painava henkilö, vaikkapa mies, ei olekkaan lihava tai ylipainoinen. kielletäänkö sillonkin?
joo, eiköhän. Yleensä esim. nämä isot lihaksikkaat miehet tietävät itsekin mihin voivat mennä. Esim. isäni tiesi varsin hyvin kokonsa eikä yrittänyt 2 metrisenä ja yli 100 kiloisena mihinkään hevosen selkään tai linnanmäen tiettyihin laitteisiin. Minä olen lihava eikä tulisi mieleenkään mennä rääkkäämään hevosparkoja!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinna:
Lähinnä tarkoitinkin että ne jotka käyttää hevosta työssään on aika erilaisia ruumiinrakenteeltaan ja usein lihaksikkaita ja siis painavampiakin kun nuo kouluratsastusmiehet on lähinnä sellaisia hoikkia.
Hmm.. Hevosia työssään siten, että on ihan ite vielä selässä? Eli juurikin cowboyt?

Ei hevosia nykypäivänä tuollain "hyötykäytetä" enää. Jos jossain aromaalla käytetäänkin, niin ei siellä tuollaisia 150kg keijuja ole. Ja kyllä se rahvaskin mies tajuaa jättää hevosen käyttämättä kun hevosen selkä kipuilee (=hevonen työkyvytön).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Oikeesti se yksi heppa oli jouduttu lopettamaan, koska alapää oli halvaantunut liian painavan ratsastajan takia.
Onko tästä jotain juttuja vai mistä tämä on? Kui iso ratsastaja oli entä heppa? En oo ikinä kuullu, että heppa halvaantuisi, mutta selkäkivut oon kuullut kyllä..
 
uii
Mä painan itse 72 kg ja käyn säännöllisesti ratsastamassa, vielä toistaiseksi on löytynyt aina sopiva hepo :D Ja kaikenkokoisilla oon saanut mennä, poneja tietysti lukuunottamatta.
Mutta en siis pidä itteäni minään "läskinä", mutta kyllä mä silloin kun tallille uudestaan vuosien (ja 15 kilon ) jälkeen menin niin pelkäsin että miten käy, että oonko liian iso, löytyykö hevosta, pääsenkö selkään enää jne. Onneksi en nyt kuitenkaan vielä liian iso ollut, mutta normaali ihminen ajattelee sen asian eläimen kautta. Ei tulis mieleenkään 100 kiloisena lähteä tallille, nytkin se teki tiukkaa mutta kannatti. Painokin muutaman kilon tippunut muuten :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja uii:
Mä painan itse 72 kg ja käyn säännöllisesti ratsastamassa, vielä toistaiseksi on löytynyt aina sopiva hepo :D Ja kaikenkokoisilla oon saanut mennä, poneja tietysti lukuunottamatta.
Mutta en siis pidä itteäni minään "läskinä", mutta kyllä mä silloin kun tallille uudestaan vuosien (ja 15 kilon ) jälkeen menin niin pelkäsin että miten käy, että oonko liian iso, löytyykö hevosta, pääsenkö selkään enää jne. Onneksi en nyt kuitenkaan vielä liian iso ollut, mutta normaali ihminen ajattelee sen asian eläimen kautta. Ei tulis mieleenkään 100 kiloisena lähteä tallille, nytkin se teki tiukkaa mutta kannatti. Painokin muutaman kilon tippunut muuten :D
Joo ei tuo 70kg vielä hevoselle oo paha, muuten ei taitais juuri kukaan mies ratsastaa...
 
Kannattaa ottaa huomioon sekin seikka, että 90kiloinen hyllyvä ja tasapainoaan vasta hakeva aloittelija on hevosen selässä ihan eri asia kuin samanpainoinen, vuosia ratsastanut ja kehonsa hallitseva ratsastaja.
 
uii
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja uii:
Mä painan itse 72 kg ja käyn säännöllisesti ratsastamassa, vielä toistaiseksi on löytynyt aina sopiva hepo :D Ja kaikenkokoisilla oon saanut mennä, poneja tietysti lukuunottamatta.
Mutta en siis pidä itteäni minään "läskinä", mutta kyllä mä silloin kun tallille uudestaan vuosien (ja 15 kilon ) jälkeen menin niin pelkäsin että miten käy, että oonko liian iso, löytyykö hevosta, pääsenkö selkään enää jne. Onneksi en nyt kuitenkaan vielä liian iso ollut, mutta normaali ihminen ajattelee sen asian eläimen kautta. Ei tulis mieleenkään 100 kiloisena lähteä tallille, nytkin se teki tiukkaa mutta kannatti. Painokin muutaman kilon tippunut muuten :D
Joo ei tuo 70kg vielä hevoselle oo paha, muuten ei taitais juuri kukaan mies ratsastaa...
Joo ei, mutta se oli itelle kauhee paikka kun oli lihonut ja mietti et mitä ne siel tallilla aattelee et antaako ne mun mennä selkään ollenkaan ja jaksaako se heppa mua kantaa :D Mutta pelko oli turhaa :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Kannattaa ottaa huomioon sekin seikka, että 90kiloinen hyllyvä ja tasapainoaan vasta hakeva aloittelija on hevosen selässä ihan eri asia kuin samanpainoinen, vuosia ratsastanut ja kehonsa hallitseva ratsastaja.
Juu niinhän se on.

Ei tuo 90kg välttämättä isolle hepalle paha ole esim. kouluratsastuksesa. Tuo 100kg alkaa jo oleen mun mielestä aika paljon. Esteratsastuksessa isoilla esteillä, niin on paljon painolla merkitystä.
 

Yhteistyössä