Lihavat ei pääse ratsastamaan!

jesu-fani<3333
Ihan oikein! Ei kai hevosii voi laittaa kantamaa jotai 200 kilosii? Laukkailee ne selässää tunnin..Ei oikeesti! Jos painaa ny vaikka sen 150 kg, se on ihan oma vika. Mitä ei oo harrastanee liikuntaa ja päästänee ittensä lihomaa tollatteesee kuntoo? Ei kai se ny hevosia syy oo?... Mut se on totta et miehet voi hyvi painaa vaikka 90kg tai enemmä vaikka ei oliskaa mitenkää lihavii.. Mun mielipide on et eiks sellane 100 kiloo ois aika hyvä raja? Kyl mun mielest jos painaa sen 150kg ni pystyy käyntii menee..vähän aikaa. Mut en kyl lähtis laukkailee jos nii paljon painaisin.. Ylös ulos ja lenkille nämä henkilöt sanon minä!=)

Tässä samalla esittäisin teille kysymyksen näihin painorajoihin liittyen.
Olen noin 152cm, painan noi 38kg. Onko okei että ratsastelen shetulla jonka säkä on noin 110cm? Mun mielest ihan okei.. Mut kysyn viel teilt :)
 
mona
Mun mielest painorajat on ok. Mun mies painaa n.105kg, ei mun tulis mieleenkään laittaa sitä jonkun hevosraukan selkään hyppäämään esteitä. Kyllä sitä "painorasismia" on joka paikassa, yhessä trampoliinissäkin luki et painoraja 100kg!!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jesu-fani<3333:
Ihan oikein! Ei kai hevosii voi laittaa kantamaa jotai 200 kilosii? Laukkailee ne selässää tunnin..Ei oikeesti! Jos painaa ny vaikka sen 150 kg, se on ihan oma vika. Mitä ei oo harrastanee liikuntaa ja päästänee ittensä lihomaa tollatteesee kuntoo? Ei kai se ny hevosia syy oo?... Mut se on totta et miehet voi hyvi painaa vaikka 90kg tai enemmä vaikka ei oliskaa mitenkää lihavii.. Mun mielipide on et eiks sellane 100 kiloo ois aika hyvä raja? Kyl mun mielest jos painaa sen 150kg ni pystyy käyntii menee..vähän aikaa. Mut en kyl lähtis laukkailee jos nii paljon painaisin.. Ylös ulos ja lenkille nämä henkilöt sanon minä!=)

Tässä samalla esittäisin teille kysymyksen näihin painorajoihin liittyen.
Olen noin 152cm, painan noi 38kg. Onko okei että ratsastelen shetulla jonka säkä on noin 110cm? Mun mielest ihan okei.. Mut kysyn viel teilt :)
eiköhän ne tallilla sano mikä on raja. aika pitkä olet noin pienelle hevoselle (ponille)
 
Saraldo
Menen itse yli tuon 90 kilon rajan eikä tulis mieleenkään, että loukkaantuisin tuollaisesta uutisesta! Musta se on ihan itsestään selvää! Silloin, kun ihmiset kulki hevosilla, harva edes painoi tuota 90:ää... Paitsi ehkä haarniskan kanssa :) . Mutta täytyy niitä hevosiakin ajatella. Ei ne tosiaan ole mitään urheiluvälineitä, vaan ihan eläviä eläimiä.
 
annika
Se on vaan sellasta. Jos on lihava, on lihava. Mitäs on. Ei lihavat myöskään mahdu pieniin tiloihin. Vaikka kuinka maailma hyssyttelis, niin lihavat on lihavia vaikka voissa paistais.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Siis mä ymmärrän sen että iso ihminen ei voi ratsastaa pienellä hevosella. Mutta jos hevonen on iso ja jykevä niin kyllä se jaksaa enempi kun 90kg kantaa.
Kyllä. Jaksaa kantaa. Mutta otetaanpa nyt huomioon sekin, että nuo hevoset ovat opetuskäytössä ja kiertävät kehää x tuntia päivässä, usein ilman vapaapäiviä. Jos joka toinenkin päivä selässä pomppii 120 kg 3 tunnin ajan eri askellajeissa ja mahdollisesti esteitä, niin ei ole enää kyse siitä, jaksaako hevonen vaan kestääkö sen paikat.

Sitäpaitsi, silloin kun mä aktiivisesti ratsastin, ei täälläpäin kisoja kiertänyt kuin yksi lihava ihminen. Sen hevosta muuten säälittiin aika huolella. Ja kyllä, sitä katottiin kieroon, kun se kiipesi pollen selkään.
 
kiukkunen akka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuleekohan talleille puntarit? Mä voisin oikeesti narrata painavani vähemmän kun mun 179 cm pitkästä vartalosta ei ihan heti huomaa et painan 89 kg, tosin voin luulla väärinkin :D
Siis vaikka kuinka päin monta kosaani pulloa on voitettu vedoista olen nelikymppinen nainen ja painan aika tarkat 100KG ja olen 173 cm pitkä ja kukaan ei usko et painan 100!!!!!!!!!!!!!!!!ennen kun näkee vaan valehtelemattomat numerot.Ratsastan aina silloin tällöin kun rakastan hevosia ja usein osallistun kavereitteni hevosten huoltajaksi kisoihin jne...sekin on kivaa.Tajuan etten ratsasta millään pienellä ponilla/muuten rimpulalla lv-llä esm....ja mielestäni terveen ison hevosten täytyy kestää jos sillä silloin tällöin menee joku painorajoitteinen ihminen!!!Olinpa mukana kolmen tunnin isikkaretkelläkin ja tallin omistaja tiesi totuuden painostani eikä ollut asiaa vastaan ja aika haipakkaa paineltiin välillä mutta silti ei issi ollut eed pahemmin hiessä siis kova kunto ja terveet elämäntavat ja ennenkaikkea EHJÄ!!
 
100kg
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
painorajat pitää olla! :attn: ois pitäny olla jo pitkään ja meidän tallilla on onneksi suoraan sanottu jos joku on liian iso aloittamaan ratsastusta!
kerro missä käyt etten vaan tule sinne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Koska minusta on rääkkäystä koko ratsastuskoulut!!!Joku raja niissäkin että hevosilla vapaapvä x-rran viikossa ja max 2h/vrk oisko mahkuja edes ja koko pvä tarhaus jne.....juu sen kun näkis onneks on jossain sentäs mutta paljon on parantamisen varaa.
 
ARKTPISS
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
Alkuperäinen kirjoittaja myhkäri:
mulle ei ainakaan kertaakaan oo sanottu etten vois ratsastaa ja painan lähemmäs 90 kg. Kaikki ihmiset ei oo automaattisesti silleen lihavan näkösiä että niistä osais sanoa paljonko ne painaa. Pitkä ihminen voi painaa yllättävän paljon näyttämättä lihavalta!
Jotta 90-kiloinen nainen ei näyttäis lihavalta, niin pituutta pitäis olla vähintään 190 senttiä! Sen kokoista amatsoonia en kyllä omien hevosteni selkään päästäis!
EI PIDÄ PAIKKAANSA MUUTEN!!!!!!!!!!!
 
Eläinten puolesta
Kuulehan kiukkuinen akka ja muut painavat. Vaikket olisikaan läski vaan lihaksikas on issikalla tai millä muulla, varsinkin pienellä hepalla liian iso työ kantaa sinua etenkin vauhdikkailla maastolenkeillä. Jos tallin omistajan arviointikyky pettää ei se oikeuta sinua riskeeraamaan hevosen terveyttä. Ja kuka sen silloin tällöin määritelee? Päiväkirja pollen kantamista akoista ja ukoista vai? Adosti eläimestä välittävä ihminen ajattelee eläimen hyvinvointia ennen omaa hauskuuttaan.Tuosta massastahan tippuis nopsaasti 10-20 kg jos on pakko hepan selässä mennä.
 
ohhoh...
Eli siis kaikki yli 90-kiloiset on lihavia???? Johan pomppas!!!!!!

Tuon rajan mukaan mäkään en sais kiivetä hepan selkään (myönnän että laihduttamisen varaa olisi aika paljon), mut silti mua vaan pyydellään ratsastamaan läheisten tallien hevosilla, ja ihan itse omistajat pyytävät, sellaiset joilla on jopa vuosikymmenien kokemus hevosista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 100kg:
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
painorajat pitää olla! :attn: ois pitäny olla jo pitkään ja meidän tallilla on onneksi suoraan sanottu jos joku on liian iso aloittamaan ratsastusta!
kerro missä käyt etten vaan tule sinne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Koska minusta on rääkkäystä koko ratsastuskoulut!!!Joku raja niissäkin että hevosilla vapaapvä x-rran viikossa ja max 2h/vrk oisko mahkuja edes ja koko pvä tarhaus jne.....juu sen kun näkis onneks on jossain sentäs mutta paljon on parantamisen varaa.

Mä en varmaan ymmärtänyt sun raivomaista, vai tarkoititko todella ett jossain ratsastetaan hevosille 22 tuntia vuorokaudessa?? :whistle:
 

Yhteistyössä