Lihavat ei pääse ratsastamaan!

Loistava homma! :) Ellei ole valmis laihduttamaan, ei tuskin kovin palavasti sitten haluakaan ratsastaa. Se on sitäpaitsi vaarallistakin kovin painavalla ihmisellä, varsinkin jos se on ihan vaan rasvaa se paino, eikä lihasta. Jos miettii siis putoamistilanteita.
 
Hevosen koostahan se on kiinni, mutta ei niitä ole montaa, jotka sen yli 100kg kantaisivat.
Eikä edes jokaisella ratsastuskoululla. Silloin on oltava opettajalla oikeus sanoa, että ei onnistu.

Ei, hevonen ei ole hiihtolatu tai saunan laude, se on elävä olento jolla on kantokykyä johonkin asti, ei mihin tahansa asti. (Kyllä se saattaa muuten saunan laudekin levitä, jos sinne 150kg rysäyttää reteesti koko painolla...)

Vetäähän toki voi enemmänkin, kyllä shetlanninponillakin voi aikuinen ajaa, vaikkei selkään voi mennä.

Mutta ei se ole mitään rasismia, jos päälle 100-kiloiselle (oli se sitten läskiä tai lihasta) sanotaan, että selkään ei pääse. Se on hevosen terveyden asiaankuuluvaa ajattelua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja a-m:
Ootteko oikeasti sitä mieltä, että kuvan henkilö ei voi ratsastaa kyseisellä hevosella???
http://www.aijaa.com/v.php?i=3107662.jpg.
Ei ainakaan kyseisessä paikassa asiaa ja kielletty ja sieltä sentään valmistuu ratsastuksenopettajia...

Eipä taida kovin moni kommentoijista oikeasti olla tekemisissä hevosten kanssa..
Näyttäis voivan. Kyseinen henkilö ei kuitenkaan näytä painavan reilut 100kg (korjaa jos olen väärässä ), ja kyseinen hevonen näyttäisi olevan ihan hyvän kokoinen suomenhevonen (korjaa taas, jos olen väärässä ).

Lisäksi mm. ohjista ja istunnasta päätellen ratsastaja on kokenut, ja hallitsee kroppansa.

Jos kuitenkin tallilla on esimerkiksi 150-160 säkäisiä sirppanoita lämminverisiä, niin onko opettajan päästettävä yli 90kg aloitteleva mamma sinne pomppimaan perunasäkkinä, ettei syyllisty kilorasismiin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja a-m:
Ootteko oikeasti sitä mieltä, että kuvan henkilö ei voi ratsastaa kyseisellä hevosella???
http://www.aijaa.com/v.php?i=3107662.jpg.
Ei ainakaan kyseisessä paikassa asiaa ja kielletty ja sieltä sentään valmistuu ratsastuksenopettajia...

Eipä taida kovin moni kommentoijista oikeasti olla tekemisissä hevosten kanssa..
Mun mielestä toi ei kyllä näytä yli 90-kiloiselta ihmiseltä... mutta mä en kyllä ole koskaan ollutkaan hyvä arvioimaan ihmisten painoa. Luulen, että tässä tarkoitetaan oikeastikin enemmän sitä LÄSKIÄ, kuin lihasta, koska lihas on siellä selässä hallitusti, jolloin sen painon kantaminen on huomattavasti helpompaa kuin hyllyvän rasvan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Aamulehden sivuilla oli pitkä juttu, jossa kirjoittajan mielestä tämä meni jo rasismin ja syrjinnän puolelle :LOL: Kirjoittaja siinä vertasi hevosta hiihtolatuun ja saunan lauteisiin...
:eek:

Varmaan näitä, jotka haastavat hampurilaisravintolat oikeuteen lihomisestaan... :| :| .


 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja a-m:
Ootteko oikeasti sitä mieltä, että kuvan henkilö ei voi ratsastaa kyseisellä hevosella???
http://www.aijaa.com/v.php?i=3107662.jpg.
Ei ainakaan kyseisessä paikassa asiaa ja kielletty ja sieltä sentään valmistuu ratsastuksenopettajia...

Eipä taida kovin moni kommentoijista oikeasti olla tekemisissä hevosten kanssa..
Näyttäis voivan. Kyseinen henkilö ei kuitenkaan näytä painavan reilut 100kg (korjaa jos olen väärässä ), ja kyseinen hevonen näyttäisi olevan ihan hyvän kokoinen suomenhevonen (korjaa taas, jos olen väärässä ).

Lisäksi mm. ohjista ja istunnasta päätellen ratsastaja on kokenut, ja hallitsee kroppansa.

Jos kuitenkin tallilla on esimerkiksi 150-160 säkäisiä sirppanoita lämminverisiä, niin onko opettajan päästettävä yli 90kg aloitteleva mamma sinne pomppimaan perunasäkkinä, ettei syyllisty kilorasismiin?

Joo aikalailla samanlailla munki piti vastata. Ei tuo nainen kyllä liki 100kg paina. Ehkä joku 80kg saattais painaa. Jos tiedät todellisen painon niin korjaa toki.
 
hevoshullu
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja a-m:
Ootteko oikeasti sitä mieltä, että kuvan henkilö ei voi ratsastaa kyseisellä hevosella???
http://www.aijaa.com/v.php?i=3107662.jpg.
Ei ainakaan kyseisessä paikassa asiaa ja kielletty ja sieltä sentään valmistuu ratsastuksenopettajia...

Eipä taida kovin moni kommentoijista oikeasti olla tekemisissä hevosten kanssa..
Mun mielestä toi ei kyllä näytä yli 90-kiloiselta ihmiseltä... mutta mä en kyllä ole koskaan ollutkaan hyvä arvioimaan ihmisten painoa. Luulen, että tässä tarkoitetaan oikeastikin enemmän sitä LÄSKIÄ, kuin lihasta, koska lihas on siellä selässä hallitusti, jolloin sen painon kantaminen on huomattavasti helpompaa kuin hyllyvän rasvan.
Sen hevosen kannalta on kyllä se ja sama mistä se paino koostuu! Yhtä raskasta sille on kantaa 100 kiloa läskiä ja 100 kiloa lihasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hevoshullu:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja a-m:
Ootteko oikeasti sitä mieltä, että kuvan henkilö ei voi ratsastaa kyseisellä hevosella???
http://www.aijaa.com/v.php?i=3107662.jpg.
Ei ainakaan kyseisessä paikassa asiaa ja kielletty ja sieltä sentään valmistuu ratsastuksenopettajia...

Eipä taida kovin moni kommentoijista oikeasti olla tekemisissä hevosten kanssa..
Mun mielestä toi ei kyllä näytä yli 90-kiloiselta ihmiseltä... mutta mä en kyllä ole koskaan ollutkaan hyvä arvioimaan ihmisten painoa. Luulen, että tässä tarkoitetaan oikeastikin enemmän sitä LÄSKIÄ, kuin lihasta, koska lihas on siellä selässä hallitusti, jolloin sen painon kantaminen on huomattavasti helpompaa kuin hyllyvän rasvan.
Sen hevosen kannalta on kyllä se ja sama mistä se paino koostuu! Yhtä raskasta sille on kantaa 100 kiloa läskiä ja 100 kiloa lihasta.
Joo näin on. Mutta tuossa on sellainen vinha perä, että hallitusti ja kunnon istumisella tuo 100kg voi vielä olla helpompaa kuin aloittelija, joka heiluu selässä miten sattuu. Läskin ja lihaksen kanssa sillä ei oo mitään tekemistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hevoshullu:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja a-m:
Ootteko oikeasti sitä mieltä, että kuvan henkilö ei voi ratsastaa kyseisellä hevosella???
http://www.aijaa.com/v.php?i=3107662.jpg.
Ei ainakaan kyseisessä paikassa asiaa ja kielletty ja sieltä sentään valmistuu ratsastuksenopettajia...

Eipä taida kovin moni kommentoijista oikeasti olla tekemisissä hevosten kanssa..
Mun mielestä toi ei kyllä näytä yli 90-kiloiselta ihmiseltä... mutta mä en kyllä ole koskaan ollutkaan hyvä arvioimaan ihmisten painoa. Luulen, että tässä tarkoitetaan oikeastikin enemmän sitä LÄSKIÄ, kuin lihasta, koska lihas on siellä selässä hallitusti, jolloin sen painon kantaminen on huomattavasti helpompaa kuin hyllyvän rasvan.
Sen hevosen kannalta on kyllä se ja sama mistä se paino koostuu! Yhtä raskasta sille on kantaa 100 kiloa läskiä ja 100 kiloa lihasta.
Mutta SIINÄ on se ero, että istuuko ratsastaja kehonsa halliten (lihaksia voi hallita) vai hyllyykö siellä rasvakasa, joka lilluu selässä holtittomasti. Usko pois vaan, kyllä näin on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helpompi on kun pistetään kaikki konit leivälle niin loppuu tuo 40 kiloisten nirppanokka-anorektikkojen päteminen hevosten pikeuksista kun itse eivät ole puoletkaan konejansa ostanut vaan ovat "Pappa Betalar"-luuskia.
Mikä merkitys hevosen terveyden kannalta on sillä, kuka sen hevosen on maksanut? Pääasia lienee, ettei sitä kiusata ja rääkätä teettämällä sellaista, mihin se ei pysty?

(Ruttulantäti: Sitten kun luet tätä ketjua, niin lyhennän tota hevosvelkaa taas veronpalautuksista :LOL: :kieh: )
 
a-m
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Joo aikalailla samanlailla munki piti vastata. Ei tuo nainen kyllä liki 100kg paina. Ehkä joku 80kg saattais painaa. Jos tiedät todellisen painon niin korjaa toki.
Kaikki ratsastuskamppeet päällä painoin varmasti yli 90kg (ehkä 92-93) , eli lähempänä siis 100 kiloa kuin 80:tä.
Pointtina kuitenkin oli se, että täällä monet päivittelivät 90-kilon painorajaa ja ajattelin että pitäähän tuo nyt laittaa näytille, että monet tietävät mistä on oikeasti kyse esim. monella ratsastuskoululla. Todellisuudessa harva 100-kiloinen aloittelee harrastusta, vai kuinka moni on oikeasti nähnyt kyseisen aloittelijan? En ainakaan minä, vaikka talleilla onkin tullut käytyä jo reilu 10 vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja a-m:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Joo aikalailla samanlailla munki piti vastata. Ei tuo nainen kyllä liki 100kg paina. Ehkä joku 80kg saattais painaa. Jos tiedät todellisen painon niin korjaa toki.
Kaikki ratsastuskamppeet päällä painoin varmasti yli 90kg (ehkä 92-93) , eli lähempänä siis 100 kiloa kuin 80:tä.
Pointtina kuitenkin oli se, että täällä monet päivittelivät 90-kilon painorajaa ja ajattelin että pitäähän tuo nyt laittaa näytille, että monet tietävät mistä on oikeasti kyse esim. monella ratsastuskoululla. Todellisuudessa harva 100-kiloinen aloittelee harrastusta, vai kuinka moni on oikeasti nähnyt kyseisen aloittelijan? En ainakaan minä, vaikka talleilla onkin tullut käytyä jo reilu 10 vuotta.
Eli tuossa ihan pelkästään sinä painat? Ei nuo varusteet ihan mielettömiä paina. Ehkä kolmisen kiloa lisää painoon.

En minäkään ole tavannut paljon 100kg aloittelevia ratsastajia, mutta ei silloin näin paljoa esim. nuorisossa ylipainoisia olekaan ollut. Nythän jo moni ala-asteella oleva tyttö painaa senverran paljon, ettei voisi ees ponin päälle laittaa. Mutta en mää kyllä ole tavannut kuin yhden pulleamman naisen ratsastamassa omalla hevosellaan ja kyllä sillä hevosella oli vähän väliä selkäkipuja jos vähänkin hyppäs/laukkas nopeammin tjms. Ei kestänyt painoa ja ihminen ihan itse tajus sen kyllä. Ja siksipä isommat treenit ja hypyt jäi omistajan painon noustua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Oikeesti se yksi heppa oli jouduttu lopettamaan, koska alapää oli halvaantunut liian painavan ratsastajan takia.
Onko tästä jotain juttuja vai mistä tämä on? Kui iso ratsastaja oli entä heppa? En oo ikinä kuullu, että heppa halvaantuisi, mutta selkäkivut oon kuullut kyllä..
Aamulehdessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helpompi on kun pistetään kaikki konit leivälle niin loppuu tuo 40 kiloisten nirppanokka-anorektikkojen päteminen hevosten pikeuksista kun itse eivät ole puoletkaan konejansa ostanut vaan ovat "Pappa Betalar"-luuskia.
Mikä merkitys hevosen terveyden kannalta on sillä, kuka sen hevosen on maksanut? Pääasia lienee, ettei sitä kiusata ja rääkätä teettämällä sellaista, mihin se ei pysty?

(Ruttulantäti: Sitten kun luet tätä ketjua, niin lyhennän tota hevosvelkaa taas veronpalautuksista :LOL: :kieh: )
Ihana OT-selvennys tähän väliin :D
 
Tumpula
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Aamulehden sivuilla oli pitkä juttu, jossa kirjoittajan mielestä tämä meni jo rasismin ja syrjinnän puolelle :LOL: Kirjoittaja siinä vertasi hevosta hiihtolatuun ja saunan lauteisiin...

Hevosten puolella mäkin olen tässä asiassa.
Meilläkin repeiltiin tuolle jutulle. Hevonen ja lauteethan on ihan sama asia, kuten myös hevonen ja latu. :LOL:
 
a-m
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Eli tuossa ihan pelkästään sinä painat? Ei nuo varusteet ihan mielettömiä paina. Ehkä kolmisen kiloa lisää painoon.
Minä +kypärä +saappaat + muut vaatteet =92-93kg. Eli tuohon päälle sitten satula ym. vehkeet sen vajaa 5kg.

 
Alkuperäinen kirjoittaja a-m:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Eli tuossa ihan pelkästään sinä painat? Ei nuo varusteet ihan mielettömiä paina. Ehkä kolmisen kiloa lisää painoon.
Minä +kypärä +saappaat + muut vaatteet =92-93kg. Eli tuohon päälle sitten satula ym. vehkeet sen vajaa 5kg.
No kyllä ne satula ym vehkeet tulee 100kg ihmisellekin, samoin ne kypärät ja saappaat yms. Tällöin sun laskema yhteispaino tulee helposti sun laskujen mukaan 110kg. Olenko aika lähellä, että painat hieman reilu 80kg? ehkä n. 85kg?

Ei tuo 90kg tai 100kg tarkoita että pitäisi kaikkineen satuiloineen päivineen päästä tuohon kilomäärään :headwall:
 
Keittiönoita
Hevosista en tiedä yhtään mitään, mutta johan sen sanoo järkikin, että joku kohtuus on oltava hevosenkin rasittamisessa. Ei ne mitään teräksestä valmistettuja koneita ole.
 
a-m
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Olenko aika lähellä, että painat hieman reilu 80kg? ehkä n. 85kg?
Kyllä mä muistelisin että painoin noin 90kg tuolloin (kun ennen raskautta painoin 88, ja tuossa kuvassa noin rv6+). Hih, taidan olla sen verran lihaksikas etten näytä niin läskiltä =)

 

Yhteistyössä