lihaskipu+oireet+stressi

onko kellään mennyt selkä niin jumiin,että se säteilee päähän asti(siis vaan toiselle puolelle)!Mulla verenpainetta ja stressaan,jossko olis joku tulppa tulosssa?vaikee lähtee lääkäriin,kun ei miestä ja pienen lapsen kans???Tukiverkkoa ei ole,kuka hoitais sen aikaa??lääkäriin pitäis päästä,kun ei uskalla nukkua.pelkään ,että jotain sattuu,kun nukun!!
Stressiäkö tämä on?
 
Mulla on diagnoosi tension neck ja oikoryhti kipurangan merkkinä. Nyt toisen lapsen kanniskelusta mennnyt niskat tosi huonoon kuntoon. Ollut siis jo ennestään näyttöpäätetyöskentelyn ja pitkien ajomatkojen ansiosta huonona. Kipu säteilee enimmäkseen vasemmalle puolelle päähän pahimmillaan myös tosi inhottavana puutumisen tunteena. Stressi myös pahentaa oireita kovasti. Tsemppiä sulle!!!

ps. itekkin ennen diagnoosia pelkäsin jos jonkinmoisia sairauksia, mutta tuo niska voi siis aiheuttaa todella inhottavia oireita

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 19:58 vieras kirjoitti:
Mulla on diagnoosi tension neck ja oikoryhti kipurangan merkkinä. Nyt toisen lapsen kanniskelusta mennnyt niskat tosi huonoon kuntoon. Ollut siis jo ennestään näyttöpäätetyöskentelyn ja pitkien ajomatkojen ansiosta huonona. Kipu säteilee enimmäkseen vasemmalle puolelle päähän pahimmillaan myös tosi inhottavana puutumisen tunteena. Stressi myös pahentaa oireita kovasti. Tsemppiä sulle!!!

ps. itekkin ennen diagnoosia pelkäsin jos jonkinmoisia sairauksia, mutta tuo niska voi siis aiheuttaa todella inhottavia oireita


kiitos tiedosta,saa ehkä unen ensi yönä.todella ärsyttävää puutumista tuntuu ja pyörittäessä hartioitani, kuuluu tosi pahaa rutinaa/lonksuntaa!hierojalla pitäis käydä!!Kunhan nyt pääsisin sinne lääkäriin eka??
 
tension neck
Itelläni kipu ei ole ollut mitenkään järisyttävän kovaa, kivun kanssa olisin tullut hyvin toimeen, mutta tuo puutuminen enemmänkin pelotti ja harmitti. Kesällä päänsärky ja puutuminen oli joka päiväistä. Kävin kolme kertaa terveyskeskuksen lääkärillä, joka enemmänkin ihmetteli oireita kuin olisi niihin osannut jotain sanoa. Neurologilta sain siis tuo diagnoosin ja hänen mielestään se oli päivän selvä juttu.
Fysioterapiasta ei ole ollut minulle apua, koska terapeutti on keskittynyt enemmän hartioiden hoitoon. Minulla siis enemmänkin tuo niska jumittaa. Venyttelyistä on apua kunhan vain jaksaisi säännöllisesti joka päivä venytellä.
Neurologilta sain lääkkeen kipukynnyksen nostamiseen, kun hän totesi, että minulla on ärtyneet kipuhermopäätteet, jotka aiheuttavat särkyä. Särky on nyt vähentynyt todella paljon. Ennen oli joka päiväistä,
ehkä kerran kaksi kuussa. Puutuminen vähentynyt, kun olen käyttänyt vahvaa magnesium valmistetta.
Mutta levätä täytyisi ja välttää stressiä, koska esim. huonosti nukutun yön jälkeen niska vihoittelee enemmän.
Tuosta kivun laadusta vielä sen verran, että minulla se aiheutti niinkuin pään jumiin jäämisen tunnetta. Vaikea selittää, mutta tosi inhottavaa.

Tsemppiä kaikille niska- ja hartiavaivoista kärsiville!!!
 
Hei! Saanko vielä udella, että missä kohtaa sen puutumisen tunnet? Päässä, kasvoissa vai missä? Mulla on kanssa tuo tension neck diagnoosi ja niskat usein aivan jumissa. Viime aikoina olen tuntenut puutumista, mutta vain vasemmalla puolella kasvoja. Silmän seutu, poski ja huuletkin ovat puutuneen tuntuiset, tunto on kyllä tallella. Tunne on tosi inhottava ja vie energiaa! Minä yritän pärjätä b-vitamiini kuureilla, koska särkylääkkeistä ei tuohon vaivaan ole edes apua. Pääkin on joskus kipeä, mutta oireena voi olla vain pelkkä puutumisen tunne. Lääkärit vain ihmettelee, että onpa kummalliset oireet!!! Oletko siis kohtalotoveri?
 
tension neck
Heippa!

Mulla tuo puutuminen on välillä päänahassa ja sit tuossa poskessa. Varmaankin aika lailla samanlaisesti kuin sinulla. Yleensä vaan vasemmalla puolella, mutta satunnaisesti joskus myös oikealla.
Alkuun oli aina pelkästään vasemmalla, mut pahentuessaan nykyään silloin tällöin myös oikealla. Tuntuu tosi inhottavalta. Särkyä nykyään harvemmin.
Tuo pieni Noritren annos 10-20mg on vienyt säryt suurimmaksi osaksi pois. Tuolla lääkkeellä nostetaan kipukynnystä ja rauhoitellaan noita ärtyneitä kipuhermopäätteitä.
Minulla nuo niskalihakset ovat niin kireät, että vetävät tuota rankaa väärään asentoon ja nyt pitäisi saada venyteltyä tuota jumia pois, ettei tulisi pysyvää rankamuutosta.
Söin tuota vahvaa magnesiumia missä lisänä b6- ja b12 vitamiinia sekä foolihappoa. Kuuri auttoi jonkin verran, mutta sen loputtua puutuminen taas lisääntyi, joten täytyy aloittaa uudelleen ja ilmeisesti toistaiseksi ainakin jatkaa. Minulla on ilmeisesti tuo b12-vitamiinin puutos, joka myös vaikuttaa tuohon puutumiseen. Terkkari epäili tuota b12-vitamiinin puutosta, mutta sanoi, että kokeisiin vasta ensi kesänä. Ajattelin sitten lääkitä itseäni nyt heti.
Kyllästyttää tuo terveyskeskuksen touhu, kun ei koskaan saa mihinkään varmaa vastausta, arvaillaan vaan. Tuohon kaularangan röngteniinkin vaadin itse pääsyä, kun lääkärille ei tullut mieleen, että rangasta voisi jotain vikaa löytyä. Ja diagnoosihan oli sitten oikoryhti kipurangan merkkinä, kyfoottista kaarevuutta havaittavissa ja kulumaa.
Joten näin meillä!

Tsemppiä vaan !
 
Moi! On inhottava elää jatkuvan kivun tai puutumisen kanssa. lekurit määrää vaan srkylääkkeitä, joista on omat oireensa. Olen itse kärsinyt tension neckistä, tos oireyhtymästä ja kasvohermohalvauksesta. V-mäisiä vaivoja, jotka vie elämänhalun ja ilon. ja unen. Hoida siinä sitten huussolli ja lapset ja asennoidu positiivisesti tulevaisuuteen. yritä vähentää rasitusta, mieti ergonomiaa ja syö vitamiineja. Myös kalaöljystä on apua. B-vitskut tärkeitä hermovaivoihin, itelläni auttoi kasvohermohalvaukseen. Kätilö sanoi sektion jälkeen, että oli kokeillut koiraan... Hyviä lääkäreitä harvassa ja ohteliaita, ihmisistä kiinnostuneita... Oma jumppa voi auttaak, mutta alussa hyvin kevyttä. Kotityöt ei ole jumppaa, eikä lapsen kantelu. Tarvitset kevyitä pumppaavia liikkeitä ranka huomioiden. Oletko käynyt fysioterapeutilla tai omt-terapeutilla? Pelkkä kipuhoito ei auta, sillä lihakset täytyy saada kuntoon ja rangan lihastasapaino kuntoon. Jos olet koko ikäsi kärsinyt kivuista, yritä hakeutua kuntoutukseen. Älä anna periksi, kysymys on sinun hyvinvoinnista. Näille asioille voi tehdä jotakin ja kivusta ei tarvitse kärsiä. Töitä on kuitenkin tehtävä. Tsemppiä matkaan ja usko tai älä, vuosien piinan jälkeen nautin elämästä! =)
 
Heissan! Olipa "kiva" yllätys harvoin koneelle pääsevälle tällanen "ketju". Ite menin jumiin n. 5 v sitten, ja se tuntu ainoostaan omituisena tunteena päässä(jotenkin puuronen ja höhlä olo, ei kipua ollenkaan). Samantien alko pelko kaikista sairauksista ja ainakin kasvaimesta päässä, vähintään.
Kai tää jonkunlaisen oravanpyörän aiheuttaa, jumiutuminen ja siitä stressaaminen jne jne. et en kyllä oo vieläkään päässy siitä eroon. Lääkäreillä ramppaamisesta ei oo ollu juurikaan hyötyä, paitsi fysioterapia lähetteen saamisessa. Jumpata oon koittanu e-mainittujen ohjeiden mukaan, mut...? Suosittelen muutes tarkistuttaan purennan, jos vaikka narskuttaa hampaita yöllä tms. Ite sain sen yökiskon, mutta ei sekään kyllä oireita poista :\| ?
Nykysin oireet on niskan (ja lapojenkin) ryytyminen tai jännittyminen, polttelu kallonpohjassa(viimesin) ja ne tuntuu vaihtelevan vähän kerta kerralta, et voi taas alkaa pohtiin, et oisko tää taas joku uus sairaus vai mitä? Lapsetkin on kasvanu jo "kanto"-iästä ulos(3,5 ja 7-jolla autismi), joten luulis helpottavan, mutta jää nähtäväks... tosi invalidisoivaa tää kyllä on, niin henkisesti kun fyysisestikin. Jos jollain on vielä ideoita, mitä vois tehä, nii kertokaa ihmeessä? Tsemppiä kaikille =) !
 
tavallaan ihana kuulla,että muillakin näitä oireita!
varasin ensi viikolle ajan lääkäriin ja toivon parannusta.
t:ketjun aloittanut
ps.ilmoittelen mikä oli syy puutumiseen/hermoiluun/stressiin
jos vaikka olisi apua muille
 
eliana
Pari pientä vinkkiä lihassärkyihin:

Mulle anatominen tyyny auttoi nimenomaan toisepuoleisen niskakivun suhteen. Tyyny "pakottaa" niskan suoraksi yöllä. Nukkumiasentoihin kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota. Vatsallaan nukkuminen ei ole niskalle hyväksi.

Mulla jumppatyylinen liikunta ei paljoa auta jumeihin, mutta kävelylenkit auttavat kyllä. Se jotenkin rentouttaa lihakset eri lailla kuin rankempi liikunta ja poistaa mukavasti stressiä. Lyhyempien ulkoilujen aikana olen siirtynyt korkokenkiin, mikä on kummasti auttanut ryhdin ylläpitoon. Autoilu on pahint myrkkyä kipeille niskoille.
 
Heissan! Mulla myös autoilu pahentaa oireita kovasti, saati sitte sekin, et koittaa löytää hyvää ajoasentoo (hah =) )ja odottaa koska alkaa niska jumittaan, nii varmasti jännittyy.
Oon tänä vuonna ostanu (ei saa nauraa!) kolme 80 euron tyynyä, ja ainoostaan untuvatyyny(lasten matala tyyny sisällä) tuntuu käyvän. Mikähän siinä on, mut se anatominen "astronauttityyny" tuntuu NIIIIIN kamalalta, et en sillä voi edes kuvitella nukkumista. Mieskin passaili mun niskan asentoo sillä ja sen mielestä se näytti ihan sopivan korkuselta, siis niska näytti olevan suorassa. Pah?
Tuntuuks kellään silmät joskus eriparisilta tms? nytkin elohiiri nykii toisessa silmässä ja välillä tuntuu, et silmät menee sekasi. Kävin toki silmälääkärissäkin, mutta se meinas, et on lievä likinäkö, ja et vaan hämärässä autoo ajaessa lasit vois olla hyvät. Mutkun tuntuu et lukeminenkin jotenkin jumiuttaa... ärsyttävää!
 
Oisin kysynyt teiltä, että missä vaiheessa olette käyneet lääkärissä niskavaivojen kanssa? Pikkuhiljaa alkaa itsellä tuntua, että vois olla jo ehkä lääkärin paikka. Ja minkälaisia oireita teillä ollut, kun olette lääkäriin menneet?
Mulla vain tuntuu pahenevan ja tulevan tiheämmin nämä puutumiset ja niskavaivat. Nytkin pikkuinen paniikki, kun koko kasvot tuntuu puutuneilta. Sillain aaltomaisesti tulee, välillä vähemmän ja sitten taas enemmän tuntuu. Huulikin jotenkin puutunut. Tunto siis on, mutta puutuneen tuntoinen. Kädet ovat puutuneet, sormia pistelee ja sormenpäät kylmät. Kädet on myös jotenkin heikot. Tärisee, kun jotain pitäisi tehdä ja tässä kirjoittaessakin jotenkin heikon tuntoiset.
Niska on jumissa, mutta jotenkin hämään, kun se ei ole kipeä kuitenkaan. Tuntuu, että myös toisella silmällä näkee aina huonommin, kun on tätä puutumista.

Tuntuu, että niin usein on nykyään tätä puutumista. Se jotenkin hirvittää joka kerta, huimaakin aina välillä.

Mulla kyllä myös alaselän pullistuma vihoittelee tällä hetkellä. Eli pientä issias vaivaakin on. En tiedä voiko se aiheuttaa yläosan puutumista? Omaa tyhmyyttä tuo selkävaiva, kun en ole jumpannut aikoihin.

Tässä ajattelee välillä jo jotain aivokasvainta, kun ei ole täysin varma, johtuuko tuosta niskasta :snotty:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 15:55 Mammax3 kirjoitti:
Mulla on siis vikaa myös rintarangassa. Se lukkiutuu tosi usein ja tuntuu melkein aina olevan jumissa. Säteilee välillä etupuolellekin ja vihloo niin, että vaikea hengittää.
oletko käynyt missään nikamakäsittelyssä? Mistä kohtaa sua vihloo, takaa vai edestä? Itselläni on samanlaisilta vaikuttavia "vaivoja"
 
Selkäpuolella tuntuu, että on jumissa. Etupuolella kauheaa vihlomista (niitä sydänoireita). Välillä on monta päivää, että ei voi hengittää kunnolla, kun vihloo niin kauheasti. Tuntuu, että pitäisi naksutella rintarankaa koko ajan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 16:28 Mammax3 kirjoitti:
Selkäpuolella tuntuu, että on jumissa. Etupuolella kauheaa vihlomista (niitä sydänoireita). Välillä on monta päivää, että ei voi hengittää kunnolla, kun vihloo niin kauheasti. Tuntuu, että pitäisi naksutella rintarankaa koko ajan.
Kuinka kauan olet kärsinyt noista vihlomisista? Oletko saanut mistään apua? Onkohan niistä ikinä mahd. päästä eroon kokonaan? Itsellä on ollut noita vihlomisia n. 5kk
 
Hierojalta olen saanut aina väliaikaisen avun, käyn siis hieronnassa fysioterapeutilla. Mutta aina kipu palaa.
TIEDÄN, että OMT-fysioterapeutilta saisi hyvän avun, niin että vaivoista pääsisi. Pitäisi vain lähteä lääkäriin ensin, että saisi lähetteen sinne. Sitten saa kelaltakin takaisin osan maksuista.
OMT-fysioterapeutti osaa naksautella ym. rintarangan kuntoon. Sieltä saa myös jumppaohjeet vaivaan.

Mulla on vain aina kynnys lähteä lääkäriin, kun on itsestä kysymys. Tuntuu vaivat aina liian vähäisiltä, vaikka ne ei sitä olisikaan. Lisäksi meidän paikkakunnalla on kauheat jonotkin lääkäriin.
Kyllä mullakin ois kohta aika mennä OMT-fysioterapiaan, tiedän sen. Olen saanut sieltä avun selkääni, jolloin myös käsiteltiin pari kertaa rintarankaakin. Silloin kolme vuotta sitten tuli ekat rintarankaongelmat, mutta ne oli vähäisiä silloin.
 

Yhteistyössä