Lihaperunasoselaatikko 1-vuotiaalle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Eli, tyttö täytti juuri 1v, ja on jo tottunut jogurtteihin ja rahkoihin, mutta ihan maitoa ei olla vielä kokeiltu - tosin se on nyt suunnitelmissa.

Ajattelin tehdä lihaperunasoselaatikkoa, ja mietinkin että teenkö sen pussimuusista vai perunoista. Saako pussimuusia antaa 1-vuotiaalle? Sen voisin tehdä veteen. Vaihtoehtoisesti perunoista, mutta silloin haluan laittaa maitoa sekaan...

Kummin itse tekisit? Maitoa ruokaan vai pussimuusia? Vaiko ei lainkaan?

Ajattelin, että tuon maidon kanssa vois parhaiten aloittaa just ruassa, lopulta myöhemmin sitten lasissa.

Kypsennettyä maitoa saa antaa jo 10 kuiselle, tai niin minua ainakin ohjeistettiin neuvolasta, joten siitä asti kun hapanamaitotuotteet aloitettiin, veti mukula makaronilaatikot, muusit (sekä pussi että oikeat) yms. kuten me kaikki muutkin.

MIKS mulle ei oo kerrottu tollasta! :O Arvaa vaan oonko tähän asti erottanu makaronilaatikostakin lapselle oman ruokansa jo tekovaiheessa niin ettei tuu maitoa lapsen lautaselle.

Entä mitä mieltä pussimuusista?

[QUOTE="aloittaja";25915748]MIKS mulle ei oo kerrottu tollasta! :O Arvaa vaan oonko tähän asti erottanu makaronilaatikostakin lapselle oman ruokansa jo tekovaiheessa niin ettei tuu maitoa lapsen lautaselle.

Entä mitä mieltä pussimuusista?
[/QUOTE]

Pussimuusi on pahaa.. :p

Jos lapsi on rintamaidola ja ei ole maidon riittävyyden takia tarvinnut korviketta antaa, aloittaisin lehmänmaitotuotteet vasta 1-vuotiaana, vaikka neuvola sanoisi mitä. Niin ne minullekin suositteli hapanmaitotuotteiden aloitusta 10kk iässä.

On tutkimuksin voitu osoittaa, että varhainen lehmänmaitoaltistus korvikkeesta tai tavallisesta maidosta, myös hapatetuista, lisää riskiä sairastua tyypin 1 diabetekseen, jos lapsella on DM1:lle altistava geeniperimä, viidesosalla suomalaisista on. Tulos löytyy THL:n sivuilta, voin kohta laittaa vielä linkin.

Lapsi ei menetä mitään, jos ne lehmänmaitotuotteet aloitetaan vasta vuoden vanhana. Terveyshyöty on ilmeinen.

Tekisin laatikon perunoista ja keitinliemestä+ vähän öljyä tai laktoositonta margariinia, kananmunaa, jos haluat. Ihan hyvää tulee näinkin. Osassa perunamuusijauheita on jotain lisäainetta, en muista nimeä, joka ei sovi pikkulasten ruokavalioon.

Tosissaan maitoa on käytetty ruuanlaittoon siitä 10kk alkaen. Pussimuussia en tuonikäiselle antaisi enkä mielelläni söisi sitä itsekään. Siis tekisin kunnon perukamuussin ruokaa varten. :)

Olette siis sitä mieltä, että vaikka lapsi vetää jo jogurttia muttei ole saanut maitoa lainkaan, niin uskaltaisin tehdä vaikka jauhelihakastikkeenkin ihan ruokakermalla?

Tässä THL:n uutinen tutkimuksesta:

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tiedote?id=28912

Lisään vielä, että lehmänmaidon määrällä ei ollut merkitystä altistumisessa, pienikin määrä voi altistaa.

[QUOTE="aloittaja";25915866]Olette siis sitä mieltä, että vaikka lapsi vetää jo jogurttia muttei ole saanut maitoa lainkaan, niin uskaltaisin tehdä vaikka jauhelihakastikkeenkin ihan ruokakermalla?[/QUOTE]

No minä ainakin annoin..Maito varsinaisesti aloitettiin vasta vuoden ikäisenä, mut 10kuisesta eteenpäin söi ruuan seassa maitoa. Kypsennetty maito on eri asia kuulemma kuin ihan "raaka" maito.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Oikeista perunoista muussi tietekin!
Ja kokeile ihan huvikseen tehdä se siihen perunoiden keitinveteen, ihan hyvää siitä tulee niinkin.
Tai laita vaan sitä maitoa ihan huoletta..

Eihän sitä maitoa "kypsennetä" kun muussia tehdään, tai ainakin itse lisään sen ihan "raakana" eli kylmänä perunoiden sekaan.

Yhteistyössä