millä puurolla kannattaa aloittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sarak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sarak

Vieras
Vauvalla ikää vajaa 6 kk. Aloitettiin liha 5 kk vanhana ja seuraavaksi olisi puuron aika. Mutta millä siis aloittaa? Olen pyöritellyt riisi- ja kaurapuuropakettia käsissäni, olisiko toinen niistä? Voiko puuron muuten tehdä korvikkeeseen? Muistanko oikein että korviketta ei saa keittää? Eli pitäisikö tehdä sitten niin että puuro veteen ja lopuksi sekaan vielä korviketta? Olen nimittäin huolissani pojan maidon saannista kun puuron syönti vähentäisi taas yhden imetyskerran. Ei nimittäin yleensä huoli maitoa enää kiinteitten päälle. Ajattelin että näin saisin vähän ujutettua maitoa mukaan. Uskaltaako makukokeilun tehdä illalla kun ajattelin aloittaa iltapuurosta vai onko järkevämpää ensin maistaa puuroa aamusta?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku viitsii vastata. Kiitos!

Riisipuurolla kannattaa aloittaa, ei sisällä gluteenia. Korvikejauhoa monet laittaa sinne valmiin puuron sekaan. Meillä maistettiin ekat kerrat puuroa aamulla ja sitten siirrettiin iltaan. Myöhemmin sitten aloitettiin myös aamupuuro.

Minä aloitin puurokokeilun riisi-banaanipuurolla (ihan ensipuuroksi tehtyä) joka on luontaisesti gluteinitonta ja ainakin meillä makunsa puolesta teki kauppansa. Sen jälkeen kaurapuuroa (tein pikakaurahiutaleista jauhetta ja siitä puuroa) hedelmäsoseella. Kaurapuurosta onkin tullut tytön ehdoton lempiruoka, sitä annan nyt sekä aamulla ja illalla. Minä teen puurot veteen ja ruoan jälkeen annan lapselle lasista maitoa. Lasista juominen on tytön mielestä niin hauskaa puuhaa, että vaikka on massu jo vähän täysi, niin silti maitoa menee. Kannattaa varmaan aloittaa puuron anto aamulla, jos nimittäin aiheuttaa vatsavaivoja, niin ei tarvi öitä sen takia valvoa. Tyttö on kohta 6 kk ja puurot aloitettiin ennen lihaa.

Meillä aloitettiin kaurapuurolla. Jos vastiketta jäänyt edellisillasta juomatta tehdään siihen muuten veteen. Tuosta en tiedä saako korviketta keittää. En ole sitä tätä ennen kuulutkaan. Kaurapuuro käy hyvin kauppansa marja/hedelmäsilmällä. Poika nyt reilu 5kk. Lihat aloitetaan sitten joskus...

Aloiteltiin kaurapuurolla (7-8kk iässä) johon sekoitettiin korvikejauhetta kun oli sopivasti jäähtynyt. Huolissani olin minäkin maidonsaannista ja sen takia näin =) Tykkäs kyllä tosi paljon!! Ja edelleen on varsinainen puurohirmu!

Korviketta EI saa keittää koska tärkeitä ainesosia tuhoutuu. Korvike/jauhe sekoitetaan valmiiseen puuroon sen jäähdyttyä.

Muksu riisipuurojauhe

soveltuu lapsen ensimmäisiksi makuannoksiksi

ei sisällä lainkaan maidosta peräisin olevia ainesosia

ei sisällä vehnästä, ohrasta, rukiista tai kaurasta peräisin olevia ainesosia

Luontaisesti gluteeniton
Maidoton
Sokeroimaton
15 annosta/pakkaus
Ainekset
Esikypsytetty riisihiutale (100 %), B1-vitamiini.

* Valmistus: 1) Mittaa lämmitetty vesi/maito/korvike lautaselle. 2) Mittaa puurojauhe. 3) Sekoita tasaiseksi. Tarjoa esim. soseen kera

Älyttömän helppo ja kätevä käyttää. Sopii 4-6kk alkaen, koska on gluteiiniton. Meillä on käytetty siitä asti, kun neiti täytti 4kk. Erinomaisesti uppoaa, eikä ole minkäänlaisia vatsa tms. oireita koskaan tullut.

kaurapuurolla meillä! kaurapuuro vastoin yleistä käsitystä sopii myös lähes kaikille keliaakikoille, kuuluu eri "perheeseen" kun muut kotimaiset viljat! riisipuurosta meilläkin vatsa kovalla.

kun meillä aloitettiin puuro, niin koin tosi helpoksi nuo piltin valmispuurot. määrä kun aluksi oli tosi pieni niin sen kuin lämmitti mikrossa puoli desiä vettä ja sitten jauhot sekaan. kattilassa noin pienen määrän keittäminen olis aika turhaa. olisko ollu kaurapuuroa meidän eka paketti. myöhemmin tarjosin sitten monitoimikoneella hienonnettua aamun hyvän minuuttikaurapuuroa kattilassa keitettynä.

Itse aloitin ihan elovena-kaurapuurolla, ja nyt olen antanut ohra-, ruis- ja riisipuuroa. Aluksi jauhoin hiutaleet pölykis ja nyt maistuu jo tavalliset hiutaleet, vähän hedelmä- tai marjasosetta mukaan. Kattilassa olen pienen annoksen keittänyt. Nykyään ei tarvitse edes löysentää puuroa, vaan ihan suht kiinteiä puuro maistuu, ja ikää on nyt 7 kk. Puuroja syöty n. kuukauden aamuin illoin.

Itse aloitin ihan elovena-kaurapuurolla, ja nyt olen antanut ohra-, ruis- ja riisipuuroa. Aluksi jauhoin hiutaleet pölykis ja nyt maistuu jo tavalliset hiutaleet, vähän hedelmä- tai marjasosetta mukaan. Kattilassa olen pienen annoksen keittänyt. Nykyään ei tarvitse edes löysentää puuroa, vaan ihan suht kiinteiä puuro maistuu, ja ikää on nyt 7 kk. Puuroja syöty n. kuukauden aamuin illoin.