Taisin pilata välini päiväkotiin heti kättelyssä :( Toivotaan vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vivian"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Keskustelisin asiasta päiväkodin johtajan kanssa tai tarvittaessa vielä hänen esimiehensä kanssa. Kyllä päiväkodin henkilökunnalla tulee olla osaamista ja myös kokemusta erilaisten lapsien hoidonaloituksesta. Nukkuminen ja syöminen ovat ne kaksi asiaa, jotka tyypillisesti lähes lapsella kuin lapsella ovat alkuun vaikeita ja totuttelu voi viedä viikkojakin, ennen kuin sujuu. Ei kannata huolestua, mutta ehdottomasti et enää mene sinne nukuttamaan!

Sinänsä uskon, että ei kannata pyytää antamaan unimaitoa. Tilanne on lapselle kokonaisuutena uusi ja maidon puuttuminen voi hyvinkin mennä muiden muutosten sivussa. En usko, että lapsi nukahtaisi välttämättä siellä yhtään sen paremmin, vaikka saisi maidonkin. Voit kysyä onko päiväkodilla pinnistä tai matkasänkyä. Meidän pieni ainakin käytti matkasänkyä alkuun. Tosin oli paljon pienempi kuin 1v 10kk.

Ap, sanoitko ihan tosissaan, ettei lähtiessäsi ollut missään hoitajia näkösällä? Siis unihuoneessakin lapsesi/lapset olivat yksin? Kirjoituksestasi sai aivan sen käsityksen.

Siis kaikki hoitajat olivat nukutushuoneessa. Ts. kyseessä on pieni päiväkoti jossa on kaksi ryhmää. Minä siis olin huoneessa jossa oli ehkä kahdeksan lasta joista yhden isä oli myös paikalla ja vissiin 3 hoitajaa. Mutta menin siis ulos huoneesta ja hetken oli hiljaista ja sitten poika alkoi huutamaan. Ajattelin että olisi parempi jos joku hoitajista menisi rauhoittamaan. Ja siis ainakin melkein muut kaikki lapset olivat jo unessa. Joten ajattelin että jos menen takaisin sisään niin poikahan näkee minut ja siten oppii että "Äiti on nurkan takana, ja jos huudan tarpeeksi, niin tulee kyllä". Muualta päiväkodista en löytänyt ketään.

[QUOTE="alkup.";24322552]Siis kaikki hoitajat olivat nukutushuoneessa. Ts. kyseessä on pieni päiväkoti jossa on kaksi ryhmää. Minä siis olin huoneessa jossa oli ehkä kahdeksan lasta joista yhden isä oli myös paikalla ja vissiin 3 hoitajaa. Mutta menin siis ulos huoneesta ja hetken oli hiljaista ja sitten poika alkoi huutamaan. Ajattelin että olisi parempi jos joku hoitajista menisi rauhoittamaan. Ja siis ainakin melkein muut kaikki lapset olivat jo unessa. Joten ajattelin että jos menen takaisin sisään niin poikahan näkee minut ja siten oppii että "Äiti on nurkan takana, ja jos huudan tarpeeksi, niin tulee kyllä". Muualta päiväkodista en löytänyt ketään.[/QUOTE]

Oliko se toisen lapsen isä kanssa siellä nukuttamassa lastaan?

En kyllä ymmärrä tuollaista toimintaa päiväkodilta lainkaan...

No, meillä meni lasten kanssa tuo alkupään nukutusjupakka niin, etteivät nukahtaneet joten me sitten lähdettiin lasten kanssa kotiin nukkumaan päikkärit. Seuraavalla kerralla sitten jätinkin jo lapset hoitajien nukutettavaksi, en edes yrittänyt itse.

Mä näen asian niin että lapsen voi olla helpompi alusta asti vaan tottua siihen että hoitajat nukuttavat pk:ssa ja äiti kotona.

Ja minä antaisin sinuna unimaidon mukaan hoitoon.

Minä vieroitin lapset unimaidosta ennen päiväkotiin menoa ja kun kerroin tehneeni niin, niin mulle sanottiin että ei olisi ollut mitenkään välttämätöntä, on ihan ok. jos lapsella on unimaito vielä kun tulee hoitoon.

Meidän pojalla oli alkuun suuria vaikeuksia nukahtaa hoidossa mutta parin viikon kuluttua heille kehittyi hoitopaikassa omat rutiinit ja nyt nukahtaminen käy helposti.
Mielestäni hoitohenkilökunnalla tulisi olla sellaiset eväät että osaavat hoitaa tuollaiset tilanteet.

• Tykkää
Reactions: pupeltaja
Meidän lapset vaihtaisivat hyvin äkkiä päiväkotia jos tuollaista ehdotettaisiin.. En uskaltaisi luottaa lapsia noin kädettömille hoitajille, jotka eivät saa edes lasta nukkumaan!

Niinpä. Jos äiti täytyy kutsua apuun kun taaperon nukuttamiset ei ekoina päivinä mene putkeen niin mitä kaikkea mahtaa vielä olla edessä... Jos lapselle ei kaikki ruoka maistu, pitää äidin tulla mukaan ruokailutilanteisiin? Jos pukemiset takkuaa, äiti tulee auttamaan uloslähdöissä. Jos lapselle tulee jotain riitaa toisen lapsen kanssa, äiti soitetaan kesken työpäivän sitä selvittelemään.

Ja entä sitten kun joku kerta tapahtuukin jotain mikä vaatisi henkilökunnalta välitöntä toimintaa eikä voida olla kutsumassa vanhempia hätiin...?

Totta tää nyt kuitenkin on, ja mulle jäi paskafiilikset kun tuntuu että mokasin.. Mutta pääkaupunkiseudulla ja hyvällä asuinalueella ja noin muuten miellyttävän oloinen paikka. Tosin siellä on vissiin lomalta palatessa porukka vaihtunut ja uus tiimi jne. ja muitakin pieniä aloittanut joten vissiin myös alkuhankaluuksia kun siis päiväkoti oli vielä heinäkuun kiinni. Ajattelin että tästä lähtien vien lapsen sinne klo 8-16 tasan vaikka siis mulla on liukuvat työajat. Että oppii rytmin jne. ja hoitajat saa itse miettiä sen nukkumisen suhteen että mitä tekevät.

Siis eikö ne kaikki muut 8 lasta heränneet sun lapses huutoon, kun olivat samassa huoneessa?

No mä olisin menny takas ja olisin istunu niin kauan lapsen vieressä, kunnes olisi nukahtanu.

Mutta siis kaikenkaikkiaan kuulostaa oudolta. Tosin en tiedä päiväkodeista mitään, koska hoidan lapseni kotona.

Meillä on kunnassa ihan yleisenä tapana, että lapsi voi aloittaa hoidon sitten, kun nukkuu päiväkodissa ekat päikkärit. Eli meilläkin me vanhemmat nukuttiin yhdessä lapsen kanssa ne ensi päikkärit ja sen jälkeen lapsen nukuttivat hoitajat. Tämä siitä syystä, että lapselle tutumpi nukahtaa oman äidin, isän tai isovanhemman kanssa.

Näin siis käytäntö pienen lapsen kohdalla.

Kerroitko sinä lapselle että lähdet kotiin? Vai hävisitkö sinä sen maailmasta yth äkkiä?

Pieni 1v 10kk lapsi on täysin riippuvainen hoivasta, lapsi on tähän asti ollut riippuvainen äidin hoivasta ja nyt häntä hoitaa uudet aikuiset. Jotta lapsi tuntisi olonsa turvalliseksi, on tärkeää että hän tietää kuka hoitaa, ja että äiti hyväksyy ja tietää missä lapsi on. Eli lapselle voi jutella että "äiti tietää että olet tässä sängyssä ja äiti tietää että "ulla" tulee silittämään jos pelottaa" "äiti haluaa että sinä nukut tässä". Näin siis silloin kun olet lapsen kanssa hoidossa, sitten hoitajat toistavat samaa kun olet poissa ja lapsi uskaltaa nukahtaa. Lapselle voi antaa päällystetyn kuvan jonka voi viedä hoitoon ja jonka kanssa voi mennä unille. Minä kävin itse silloinkin kun poika siirtyi pinniksestä isojen sänkyyn päiväkodissa aamulla petaamassa sen sängyn pojan kanssa, eli yhdessä siirryttiin isojen sänkyyn.

[QUOTE="eeee";24322712]Enpä ole kuunaan kuullut moisesta menettelytavasta vaikka iät kaiket olleet lapsia joilla päiväkodissa nukahtaminen vaikeeta...[/QUOTE]

Ihmettelen tosiaan minäkin, onko tuo kaupungin päiväkoti. Eihän vanhempien tulo nukkumistilanteeseen ole millään tavoin perusteltua.

Nukuttamistilanteessa varsinkin syksyllä hiki virtaa, mutta kyllä meidän hoitajien on siitä itse selvittävä. Ja btw, kun arvostelette kädettömäksi hoitajia, jotka eivät saa lapsia nukkumaan, niin miettikää ihan huviksenne kuinka kädettömiä lasten omat vanhemmat tuossa asiassa saattavat olla. Jostain kumman syystä.

En kyllä ole koskaan moisesta kuullut vaikka olen ollut sekä päiväkodissa töissä että vienyt lapset päiväkotiin... vuosi sitten meidän nuorin (silloin nuorin) oli päivälleen 2v kun aloitti ekaa kertaa hoidossa. Jäi aamuisin karjumaan hysteerisesti ovelle, sitä kesti viikon verran. Rauhoittui, kuten yleensä aina käy, heti kun äiti hävisi näkyvistä. Ekana päivänä ei suostunut nukkumaan yhtään, tokana päivänä torkahti vain hetkeksi ja oli sitten alkanut karjua. Mutta missään vaiheessa ei kukaan huolestunut, eihän lapselta luut mene rikki nukkumattomuudesta. Kukaan ei soittanut minulle ja olisikin ollut piru merrassa jos niin olisivat tehneet.

Muutamassa päivässä sitten ipana tottui päiväkotiin ja viikon jälkeen oli ekana unessa ja henkilökunta sai päivällä herätellä unikekoa syömään välipalaa. Takuulla olisi mennyt sekaisin kuin seinäkello, jos äiti siinä olis ekoina päivinä sählännyt välissä. Lapset kyllä pienestä asti tajuaa että koti ja päiväkoti on eri paikkoja ja eri systeemit on.

Mä en voi käsittää tota päiväkotia, en vaikka miten mietin!

[QUOTE="alkup.";24322399]Joo, kyllä kirjoitin eilenkin tosta nukkumisesta. Lapsi aloitti maanantaina ja viihtyy tosi hyvin päiväkodissa. Maanantaina olin siellä hänen kanssa ja eilen hän oli itsekseen puoli pvää. Hän ei lähtisi pois silloinkaan kun menen hakemaan. On kuulema kova leikkimään, eikä nimenomaan niitä leikkejä malttaisi jättää. Syöminen kuitenkin sujuu hyvin. Eli kaikki muu on loistavasti paitsi tämä nukkuminen. Kotona nukahtaa ongelmitta ja itsekseen, ja kolmena viime päiväna on nukahtanut kotona ilman sitä maitoa. Jätin tarkoituksella muutaman lomapvän tätä aloitusta varten. En ole silti kokenut tarpeelliseksi jäädä päiväkotiin hänen kanssaan koko päiväksi koska häntä ei meikäläisen läsnäolo siellä kiinnosta mitenkään muuten kuin tässä nukutustilanteessa. Tänään mulla oli työvelvollisuuksia aamulla ja kiirehdin sinne sitten puoli kahdeksitoista nukuttamaan lasta. Ongelmana oli se että en tiennyt että miten homma toimii siinä kohtaa enkä älynnyt kysyä, kun jotenkin ajattelin että kai senyt jotenkin suttaantuu. Ei tullut mieleen ennen päiväkotia se unipullo, kun olen kuullut suosituksen että kaksivuotiaaksi sitä tuttipulloa voi käyttää. Hän on aina nauttinut siitä eikä toisaalta ole missään vaiheessa käyttänyt tuttia, joten en ollut kiirehtinyt siitä luopumista.[/QUOTE]

Voi härre guud... minkä ikäinen mahdat ap olla???? Taitaa haiskahtaa aika lujaa provolta, ei tällaista tapahdu oikeassa elämässä !!!

Yhteistyössä