Levottomat jalat omaavat, huhuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pörrösukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pörrösukka

Jäsen
17.11.2006
531
0
16
Minulla on aina silloin tällöin levottomat jalat. Äsken kuulin hoito-ohjeen, jota voisi testata. Aspiriini ennen nukkumaan menoa. Auttaa kuulemma eikä tule jalkojen liikuttelupakkoa ja kivistyksiä. Haluan testata tämän ja jakaa vinkin muittenkin kanssa.

Mulla auttaneet edes jossain määrin kuumat jalkaylvyt, joiden jälkeen hieron jalkoja ja rasvaan ne, sitten villasukat jalkaan ja magnesiumia ruokavalion kautta, esim. pähkinät.

Levottomat jalat

Levottomat jalat -oireyhtymän pääasiallisena oireena ovat levossa ilmenevä jalkojen liikuttamispakko sekä epämiellyttävät alaraajatuntemukset kuten puutuminen ja tikkuilu. Oireet rauhoittuvat jalkoja liikutellessa. Sairaus on varsin yleinen, mutta usein alidiagnosoitu. Lääkehoidolla voidaan yleensä lievittää oireita.

Hoito

Kahvi, alkoholi ja tupakointi voivat lisätä oireita, joten näiden käytön vähentäminen tai lopettaminen voi auttaa. Mikäli oireiston aiheuttajaksi todetaan raudanpuutostila, rautalääkitys voi lievittää oireita. Tietyt lääkkeet voivat myös lisätä oireita, joten tarvittaessa lääkemuutoksilla voidaan myös vaikuttaa oireistoon. Levottomat jalat -oireistoa voidaan lievittää varsin hyvin aivojen dopamiinijärjestelmään vaikuttavilla lääkityksillä, kuten pramipeksolilla, ropinirolilla ja levodopalla. Kyseisiä lääkkeitä käytetään myös Parkinsonin taudin hoidossa, mutta levottomat jalat -oireyhtymässä käytetyt annokset ovat huomattavasti pienempiä. Myös muita lääkkeitä voidaan käyttää ongelmallisissa tilanteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja poliklinikka.fi:
Levottomat jalat

Levottomat jalat -oireyhtymän pääasiallisena oireena ovat levossa ilmenevä jalkojen liikuttamispakko sekä epämiellyttävät alaraajatuntemukset kuten puutuminen ja tikkuilu. Oireet rauhoittuvat jalkoja liikutellessa. Sairaus on varsin yleinen, mutta usein alidiagnosoitu. Lääkehoidolla voidaan yleensä lievittää oireita.

Hoito

Kahvi, alkoholi ja tupakointi voivat lisätä oireita, joten näiden käytön vähentäminen tai lopettaminen voi auttaa. Mikäli oireiston aiheuttajaksi todetaan raudanpuutostila, rautalääkitys voi lievittää oireita. Tietyt lääkkeet voivat myös lisätä oireita, joten tarvittaessa lääkemuutoksilla voidaan myös vaikuttaa oireistoon. Levottomat jalat -oireistoa voidaan lievittää varsin hyvin aivojen dopamiinijärjestelmään vaikuttavilla lääkityksillä, kuten pramipeksolilla, ropinirolilla ja levodopalla. Kyseisiä lääkkeitä käytetään myös Parkinsonin taudin hoidossa, mutta levottomat jalat -oireyhtymässä käytetyt annokset ovat huomattavasti pienempiä. Myös muita lääkkeitä voidaan käyttää ongelmallisissa tilanteissa.

NÄin juuri.... Mulla nyt lenkkeilyn aloittamisen jälkeen on tuota kipua ollut. Viime yönä siis oikein häiritsevästi koko yön vähän väliä. Nytkin tuntuu pahalle. Ostan siis magnesiumia ja otan aspiriinin illalla.

Kotikonstit auttavat usein

Levottomat jalat on varsin yleinen vaiva. Onneksi se on useimmiten lieväasteinen ja ajoittainen ja sen kanssa tulee kotikonsteilla toimeen.

Noin kolmella prosentilla ihmisistä oireet ovat kuitenkin sen asteisia, että niistä aiheutuu merkittävää haittaa elämänlaadulle ilman lääkehoitoa.

Pahimmillaan levottomiin jalkoihin liittyvä epämiellyttävä olotila, nukahtamisvaikeus ja tehoton nukkuminen heikentävät päivävireyttä, työ- ja toimintakykyä.

Levottomia jalkoja voi koettaa vähentää välttämällä runsasta liikkumista ennen nukkumaan menoa. Joskus myös rentoutuminen ja venyttely ennen nukkumaanmenoa helpottavat.

Potilaat ovat kertoneet saaneensa lievitystä vaivaan erilaisilla kotikonsteilla. Esimerkiksi jalkojen kylvettäminen lämpimässä tai kuumassa vedessä voi auttaa, samoin jalkojen hierominen, lämpö- tai kylmäpakkaukset, viilentävän voiteen käyttö tai erilaiset rentouttavat hoidot.

Kofeiinipitoiset juomat, alkoholi ja tupakointi pahentavat oireita, samoin tietyt lääkkeet.

Joskus levottomien jalkojen syyksi paljastuu raudan puute ja oireet voivat helpottua rautahoidolla. Moni on saanut apua myös magnesiumin käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja Hitsin Pimpula:
Oon tän ennenki sanonu, mutta mulla autto Ice Power kylmägeeli!

Mulle ei käy tuokaan.. harmillista kyllä.

Kokeile kääriä pakkasesta vaikka vihannes yms pussi pyyhkeeseen ja pitää sitä jalkojen päällä jonkun aikaa.

Yhteistyössä