lestadiolaisuus..

  • Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti
luna
En ymmärrä niitten lessujen höpötyksiä siitä että he ovat ainoita oiketa jumalan lapsia, muut joutukoon helvettiin. Myöskään en ymmärrä niitä sääntöjä meikkaamisesta ja tv:n katselusta. Vaikuttaako meikin käyttö jollakin tavalla uskoon, mutta ai niin eiväthän he elä muuta kuin jumalaa varten ja jumalan luomaa ihmistä ei saa muutta. Mutta kyllä olen itsekin nähnyt että hiuksia ehostetaan ja monella lest. lapsella on kuvia kuvagallerioissa.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuulemma jättävät herran haltuun lapset kun päästävät keskenään ulos. muutama vuosi sitten oli se hukkumistapaus missä vanhemmat olivat laittaneet lapsen pulkalla laskemaan jäälle ja jää petti ja lapsi hukkui... tietenkin yrittivät pelastaa mutta olivat vanhemmat kommentoineet siihen että se oli jumalan tahto.
tämä tapaus ei mennyt näin, lapset ei todellakaan olleet keskenään leikkimässä!

 
taitaa suututtaa
on se jännä että lestadiolaisista saa kirjoittaa mitä vain ja miten rumasti vain, kaikki sallitaan tällä palstalla. mut sitten jos näitä modeja -vai mitä lie ovatkaan- vähänkään negatiivisessa mielessä arvioidaan niin naps vaan ja ketju on lukittu. olkaa modet ylpeitä itsestänne, ansaitsette sen.
 
huokaus
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuulemma jättävät herran haltuun lapset kun päästävät keskenään ulos. muutama vuosi sitten oli se hukkumistapaus missä vanhemmat olivat laittaneet lapsen pulkalla laskemaan jäälle ja jää petti ja lapsi hukkui... tietenkin yrittivät pelastaa mutta olivat vanhemmat kommentoineet siihen että se oli jumalan tahto.
tämä tapaus ei mennyt näin, lapset ei todellakaan olleet keskenään leikkimässä!
No ei tod menny nuin. Mä tiedän tämän jutun aika tarkkaan mut enpä viitsi netissä siittä jauhaa. Mut lapset oli äitien kans laskemassa mäkeä.
 
ihmettleijä
Ei mielstäni palstalla haukuta vaan kommentoidaan yleisesti ja puidaan lahkon ristriitoja, kun kerta siitä tässä on kyse. Ei kukaan varmaan ole tuomitsemassa ketään ihan ilman syytä. Itselläni on monia kokemuksia lestadioaisista, sekä hyviä että huonoja.
 
Minä
Tässä on kyllä asia josta saa varmasti tingata maailman loppuun asti. (kuten mikä tahansa missä on kyse vähänkään erilaisista ihmisistä,jotkut vain jaksavat :)
Tunnen itse paljon lestaadiolaisia (nuoria,perheellisiä,vanhempia,entisiä lestaadiolaisia). Tottakai asia oli itsellenikin outo sillon vielä kun en ollut tutustunut,oli vaan yleisesti kuullut ns."säännöistä" joiden mukaan he elävät. Tuntuihan se oudolta kun oma elämä poikkesi siitä kuitenkin aika paljon. Omat kokemukseni ovat kuitenkin kyllä todella positiivisia. Mielestäni he ovat aivan normaaleja. Mikä nyt sitten normaalin määrittääkään. Hyvä käytöksisiä, hyvin pukeutuvia ihmisiä...vaikka toki näissäkin piireissä on erilaisia yksilöitä. Loppupeleissä eroavaisuuksina on ehkä juominen,meikkaus,hiusten värjäys,meikkaus,ehkäisy?siinähän ne suurimmat/näkyvimmät mistä heille varmaan tulee eniten paskaa niskaan.
Onko se huono asia jos ei juo joka viikonloppu,tai uusivuosia,tai juhannus? jos oikeasti keksii tekemistä tai hauskanpitoa selvinpäinkin? kuinka moni siihen oikeasti nykymaailmassa pystyy on jopa melko huolestuttavaa.Mutta taas jos olet normi ev.lut ja pystyt olemaan juomatta,niin ainakin kaveripiireissäni on hatunnoston arvoinen suoritus. Samoin ehkäisy? jos olisi normi ev.lut perhe joka vaan haluaa lapsia toooodella paljon mutta kännää,kattoo telkkaria jne niin se sitten varmaan olisi ok?
Huomaa että on niin helppo tuomita kun ei selvästikkään tiedä ehkä asiasta mtn?Varmasti myös se että ehtii seurata naapureita ja heidän "epäkohtiaan" ja tuoda niitä ilmi niin varmasti edistää suuresti omaa elämää ja sen onnellisuutta. Näitä tapauksia kun lapsia on heitteillä (ja sitä rataa) tapahtuu NIIN paljon. Ei tarvi olla kyse lestaadiolaisesta,mutta jos vahingossa sattuukin olemaan niin voi sitä tragediaa ja onhan se niin paljon makeampaa haukkua kun voi mainita senkin asian ja saada lisää draamaa/jauhantaa aikaiseksi. Kuinka moni oikeasti tietää mitä toisen elämässä tapahtuu ja on tapahtunut,ellei läheisesti tunne. Sepä se.
En sano että itsekkään ymmärrän kaikkia heidän elämäntapojaan. Mutta kunnoitan sitä miten he haluavat elää. Moni varmasti ajattelee lestaadiolaisten elämän olevan jollainlailla helppoa.Mutta sitä se ei varmana ole ja eihän se ole kellään aina. Aina on ongelmia ja hankaluuksia,ne ovat vain erilaisia.
Ja tuohon että perheet ovat suuria,mielestäni on mukava että perheissä on samanikäisiä lapsia niin että esim. serkut ovat keskenään kavereita. Tv:n katsomisen sijaan on ehkä mukava että perheen kesken tehdään muutakin kun istutaan telkkarin ääressä ja mahd seuroissa tms käyminen tuo mukavaa vaihtelua kotielämälle jossa näkee paljon kavereitaan/perhettään. Se mikä niin monesti meillä "normi evlut. laisilla" keskittyy lähinnä ryyppäjäisiin viikonloppuisin tms.
Sitä kuinka moni edes vaivautuu ajattelemaan näitä muita puolia asiassa on varmastikkin aika harvassa. Moni on ehkä kuullut jo pienempänä ne yleistykset "ne saa tehä mtn,vaan puskee vaan vauvoja maailmaan,pesukoneessakaan saa olla sivussa ovea,ei saa meikata/värjätä hiuksia,ei saa katsoa telkkaria,juoda jne". Valitettavan monella se jää siihen ja ajattelee että näin se on ja nämä on ainoita asioita mitä he ovat.
Kirjotukseeni tulee varmasti monenlaista märinää vastaan niiltä yleistäviltä ihmisiltä jotka ovat jo aikaisemmin tänne kirjoitelleet,joiden ylpeys ei edes anna periksi ajatella että asia voisi olla jotenkin muutenkin... vaan koska se on erilaista niin sen täytyy olla paskaa,ja koska " olen nähny että niillä on 5 lasta ja itse en pärjää edes yhden kans" .

Tällä kirjoituksellani en siis sano sitä että voi se on mahtavaa loistavaa,enkä myöskään että lestaadiolais perheissä ei missään olisi heitteillejättöä tai muutakaan epäkohtaa. Niitä on varmasti kaikessa,mutta ahdasmielisyys mikä on luettavissa tämänkin palstan kirjoittelusta on naurettavaa.
 
comeon
itse olen vanhoillislestadiolainen ja täysin ihmeissään mistä nämä keskustelut. Meidän perheessä on kahdeksan lasta ja voin hyvin sanoa, että silloin kun asuin vielä kotona niin meillä taisi käydä ihan päivittäin kylän lapset syömässä kun heidän vanhemmat olivat töissä ja lapset olivat kotona ilman ruokaa. kelatkaa, yksi lapsi, vanhemmat töissä, lapsi tulee nälissään yksinäiseen kotiin!!! heitteillejättöä??? ja saattoi olla useimmin niin, että kun meidän perhe oltiin sitten lähdössä jonnekkin niin naapurin pienet lapset olivat meidän pihalla ja heidän vanhempansa kaupassa ilmoittamatta äidilleni mitään. ja todellakin vaikka äitini kahdeksan lasta on synnyttänytkin, jokaisesta olen kiitollinen. Kaikki sisarukseni ovat minulle erityisen tärkeitä ja vanhemmilta olen kyllä saanut ihan tarpeeksi rakkautta! olen saanut kasvaa turvallisessa kodissa, jossa vanhemmilla on aina ollut aikaa meille kaikille ja vielä kaikenkukkuraksi saanut leikkiä kotona sisarusteni kanssa. meitä perheitä on paljon, mutta luulen, että yleisemmän kuvan lestadiolaisperheestä saatte tässä!
 
"Täyttäkää ja tuhotkaa maa ylikansaituksella"
Lestalapsilla ei ole minkäänlaista kuria! Kunnioitus on täysin poissa heiltä etenkin muu-uskoisille. Koulun vandalismit, väkivalta ja muu huono käyttäytyminen tulevat 80% tapauksessa lestalta. Tupakastakin ovat niin riippuvaisia, että ei edes viittitä menna ulos sauhuamaan, vaikka moinen on erittäin kieletty sekä ala- että ylä-asteella. Opettaja lähti koulusta saatuaan tarpeekseen stressistä, jonka lestat aiheuttivat joka päivä myös muille oppilaille. Koulun kuri ja psyykkiset rangaistukset (jälki-istunto) eivät auta. Onneksi opiskelen nyt lukiossa - siellä ei tarvi sietää lestoja, sillä niitä ei ole. Kertoo paljon heidän sivistyksestä.

Kaupan käytävällä he notkuvat ja loukkaavat ohikulkijoita junnes heidät karkotetaan. Eräs heistä eräänä päivänä tarjosi tupakin, jos veisin hänen pullonsa panttiin ja antaisin rahat hänelle - oli porttikielto hänellä kaikissa lähikaupoissa. Kieltäydyin niin eiköhän alkanut solvauksia kuulemaan teiniltä.

Lestaperheisiin tulee lapsi per 1-2 vuodessa. Kaikki lapset aivopestään ja heitetään ulos notkumaan. Jos hekin alkavat perustamaan perheitä ja tulee lapsivimma, niin lestat lisääntyvät kuin rottakanta! Heidän elintasonsa sen kun laskee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja "Täyttäkää ja tuhotkaa maa ylikansaituksella":
Lestalapsilla ei ole minkäänlaista kuria! Kunnioitus on täysin poissa heiltä etenkin muu-uskoisille. Koulun vandalismit, väkivalta ja muu huono käyttäytyminen tulevat 80% tapauksessa lestalta. Tupakastakin ovat niin riippuvaisia, että ei edes viittitä menna ulos sauhuamaan, vaikka moinen on erittäin kieletty sekä ala- että ylä-asteella. Opettaja lähti koulusta saatuaan tarpeekseen stressistä, jonka lestat aiheuttivat joka päivä myös muille oppilaille. Koulun kuri ja psyykkiset rangaistukset (jälki-istunto) eivät auta. Onneksi opiskelen nyt lukiossa - siellä ei tarvi sietää lestoja, sillä niitä ei ole. Kertoo paljon heidän sivistyksestä.

Kaupan käytävällä he notkuvat ja loukkaavat ohikulkijoita junnes heidät karkotetaan. Eräs heistä eräänä päivänä tarjosi tupakin, jos veisin hänen pullonsa panttiin ja antaisin rahat hänelle - oli porttikielto hänellä kaikissa lähikaupoissa. Kieltäydyin niin eiköhän alkanut solvauksia kuulemaan teiniltä.

Lestaperheisiin tulee lapsi per 1-2 vuodessa. Kaikki lapset aivopestään ja heitetään ulos notkumaan. Jos hekin alkavat perustamaan perheitä ja tulee lapsivimma, niin lestat lisääntyvät kuin rottakanta! Heidän elintasonsa sen kun laskee.
katkeran ihmisen puhetta! :/ :hug:
 
Mulla tulisi niiiiin tolkuttomasti tekstiä tästä aiheesta ettei ole tosikaan jos vauhtiin pääsen. Ehkä en jaksa nyt biljoonatta kertaa enää sepustaa kun ei siitä mitään hyötyä ole.
Olen itse lessu perheestä lähtöisin eli vauvasta murkkuikään ollut uskossa, enää en ole vuosiin ollut mutta taustani vuoksi tunnen todella paljon lessu perheitä ja tiedän asioista aikalailla.
Ensinnäkin koska aihe on aika henkilökohtainen niin vihaan siitä yleistämistä! Tenavasta asti olen saanut kuulla näitä typeriä yleistämisiä ja lokeroimista. "Joku naapurin enon koiran siskonpoika kertoi että siellä lessu perheessä on niin ja näin, joten kyllä ne KAIKKI lessut on ihan sairaita, ajattelemattomia, hulluja ja tyhmiä". Kun ei käsitetä että vaikka lessuilla on sama usko ja aikaslailla samat arvot niin kaikki ovat yksilöitä, jotka rakentavat elämänsä oman näköisekseen.
Toiseksi: En nosta lessuja jalustalle. Ovat ihmisiä ihmisten joukossa. Toki nostan hattua niille jotka jaksavat elää lessuina, se ei ole helppoa kaikkien houkutusten keskellä.

Joku täällä sanoi kuulleensa että lessut jättää lapset herran huomaan kun päästävät päineen pihalle. Enpä ole tavannut tällaista perhettä joka näin sanoisi. Ensinnäkin se, että suurperheen lapset kasvavat sisarusten keskellä ja oppivat vauvasta lähtien huolehtimaan toisistaan ja huomioimaan muunkin navan kuin omansa. Nuoretkin lapset ovat jo hyvin vastuuntuntoisia.
Itse sain kouluaikoina kärsiä että olen syntynyt lessu perheeseen. Ivalliset ja loukkaavat lessu vitsit oli arkipäivää, yleistykset, oletukset ja perättömät legendat lessuista- niitä kuulin päivittäin koulun kingeiltä. Kaikki pelkästään uskon takia. Aivan kuin olisin joku persoonaton olio kun olin lestadiolainen. Muuta ei tarvinnut edes tietää. Ihmettelen tätä miksi lessut nostattaa niin mielettömästi tunteita pintaan ja näistä keskusteluista etenkin saa aina kuvan ettei lessut millään mahdu ei-lessujen kanssa asumaan samalle maakamaralle. Kuitenkin kyse on suurimmalta osin ennakkoluuloista ja siitä ettei heistä tiedä kuin oletuksia.

Se ärsyttää myös kun täällä pauhataan että suurperheiden lapset ei saa vanhemmiltaan rakkautta ja huomiota. Whaaat? Olen kahdeksan lapsisesta perheestä ja mielessäni ei ole ikinä käynytkään ettenkö olisi saanut rakkautta tai että olisin saanut sitä vähemmän kuin pienissä perheissä saadaan. Koen saaneeni rakkautta moninkerroin, on ollut rikkaus kasvaa isossa perheessä.
Monesti myös puidaan sitä että perhe hylkää jos ei enää halua olla uskossa. Ystäväni koostuvat enimmäkseen ex-lessuista/lessuista eikä kenenkään perhe ole hylännyt lastaan. En voi tietää, mutta varmasti voi jossain ollakin ahdasmielinen perhe joka ei ole hyväksynyt uskonsa kieltänyttä lasta, mutta yleisesti ottaen tämä ei kuulu ollenkaan lestadiolaisuuteen. Tottakai vanhemmat ovat surullisia ja varmasti joskus kyselevät onko kaipuuta palata uskoon, mutta hylkäämistä ei pahemmin tapahdu.

Ne jotka ihmettelevät sitä miksi lessut vain pääsisivät taivaaseen ja muut ei. Ihan samalla tavalla ajattelee jokainen usko. He pääsevät taivaaseen, he uskovat oikein. Uskon asioita ei pidä ajatella järjellä. Siitä pääseekö tietyt uskovaiset vain taivaaseen ei voi olla sata varmaa tietoa mutta he turvautuvat uskoonsa ja haluavat ajatella niin.
Yksi asia on se, että ku puhutaan siitä et jotkut lessut ryyppää yms. Kun vauvasta asti kasvetaan johonkin tiettyyn asiaan niin on aika vaikea päästää siitä irti. Itsekin etsin teininä minuuttani ja mietin parikin vuotta ollakko vaiko eikö olla lessu. Tosiasiassa ja sydämessä en ollut kun tein asioita mitä lessut ei tee, mutta toisaalta kuitenkin useat luulivat minun olevan lessu. Kaksinaamaista, mutta en osannut ratkaisua heti tehdä. Tätä tapahtuu paljon ja jossain vaiheessa siinä ajaudutaan jommallekummalle puolen.
 
vieras
Kommentoisin tuota lasten käytöstä suurperheellisen (en ole lesta) näkökannasta. Mielestäni olen lapsiani kasvattanut ja kuriakin pitänyt. Silti kun ne on porukassa (alle kouluikäisiä 6kpl), niin niiden meno on väillä aika hurjaa ja kun ollaansiellä puistossa, niin toiset äidit saattavat katsoa, et mitä tuokin antaa noiden noin tehdä (kiusata muita ei saa, ei heitellä millään yms.), mutta kiipeilevät, pitävät metakkaa, juoksevat, jallittavat pienempiään yms.

Sitten kun porukasta on yksi tai kaksi poissa, vaikka mummolassa, on tilanne ihan toinen. Itsestä tuntuu, että ompas meillä rauhallista ja sopuisia leikkejä. Hyvin käyttäytäytyviä, kilttejä lapsia. Kyse on mielestäni enemmän ryhmädynamiikasta mitenkä porukka käyttäytyy, ei siitä, etteikö lapsia olisi välttämättä kasvatettu.

Vai näkyykö tuolla ulkona porukoissa liikkuvia nuoria, jotka olisi niin järin fiksuja kaikessa tekemisissään, lapsista puhumattakaan. Ryhmässä tyhmyys vaan tiivistyy olipa uskonto sitten mikä tahansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jihaa:
Kun vauvasta asti kasvetaan johonkin tiettyyn asiaan niin on aika vaikea päästää siitä irti.
Mun oli ainakin helppo! 3:lk:lla sen tajusin, ei ole mun uskonto ja joskus 5:lka:lla en käynyt enää seuroissa tms. 7:lk:lla aloin meikkaan ja värjäsin hiukset mustiksi ja päälystin huoneen Suosikin julisteilla. Ja ihan helppoa päästä siitä mielenvikaisten lahkosta irti.
 
miuku
hei kannattaa tutustu lestadiolaisuuteen ennen kuin menee arvosteleen. uskovaiset ovat ihan samanlaisia ihmisiä vikoineen ja virheineen niin kuin kaikki muutkin, mutta että perusjuttuja on anteéksi antaminen ja muutenki sielulliset asiat, kaikki ovat ihan tavallisia ihmisiä.kukaan ei yritä esittää täydellistä, mutta tutustukaapa sielullisiinkin asioihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettleijä:
Ei mielstäni palstalla haukuta vaan kommentoidaan yleisesti ja puidaan lahkon ristriitoja, kun kerta siitä tässä on kyse. Ei kukaan varmaan ole tuomitsemassa ketään ihan ilman syytä. Itselläni on monia kokemuksia lestadioaisista, sekä hyviä että huonoja.
Iso peesi!
 
Kyllä tämä yleistäminen negatiivisissä asioissa on jo täyttä haukkumista mun mielestä.
Hoya Bella: Näin ehkä sinulla ja monella muulla, yksilöitähän olemme. Pääasiassa voisin väittää että suurinosa entisistä lessuista on ensin elelleet "kaksinaamaisesti" ennenkuin ovat lopullisen ratkaisun tehneet.
 
moristi
mitä tuota kortsua käyttämään ko paljaallahan se mukavinta on vetää prkl..niin tosiaan ku katsoo tota bb:tä nii huomaa kyl et on kumella pilattuja idiootteja..ei muutaku lessuja lisää.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja luna:
En ymmärrä niitten lessujen höpötyksiä siitä että he ovat ainoita oiketa jumalan lapsia, muut joutukoon helvettiin. Myöskään en ymmärrä niitä sääntöjä meikkaamisesta ja tv:n katselusta. Vaikuttaako meikin käyttö jollakin tavalla uskoon, mutta ai niin eiväthän he elä muuta kuin jumalaa varten ja jumalan luomaa ihmistä ei saa muutta. Mutta kyllä olen itsekin nähnyt että hiuksia ehostetaan ja monella lest. lapsella on kuvia kuvagallerioissa.
Hassua miten silti joillaki näin kapea näkökenttä. Onhan noita muitakin uskontoja jotka sulkee kaiken muun ulkopuolelle.. Mutta ei sun tarttekkaan ymmärtää joten älä vaivaa päätäsi sillä asialla :) Anna lestadiolaisten olla lestadiolaisia ja ole ite sitä mitä haluat?

 
-mila
Alkuperäinen kirjoittaja ieras:
mitä lestadiolaisia ap on tarkoittanut?
lestadiolaisia,vanhoillislestadiolaisia,uuslestadiolaisia ja mitä niitä vielä onkaan??
Tän tuntuu ihmiset monesti unohtavan. Mun yks hyvä kaveri AMK.ssa oli uuslestadiolainen ja heillä oli esimerkiksi kotona telkkarit ja kaikki muutkin vehkeet. Hän myös käytti useimmiten farkkuja ja osti vaatteensa hennesiltä ja vero modasta. Hän ei kylläkään meikannut tai käyttänyt alkoholia ja oli uskossa.. Mutta ei silti taida mahtua teidän useimpien mielikuviin lestadiolaisesta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Onhan noita muitakin uskontoja jotka sulkee kaiken muun ulkopuolelle..
Ihan totta, että on monia uskontoja, jotka sulkevat muun ulkopuolelleen. Tiedätkö kuitenkaan jotain muuta uskontoa joka on osana kirkkoa/uskonyhteisöä jonka pelastuskäsitystä tämä pienempi osa ei hyväksy (ollenkaan)?
 

Yhteistyössä